meghatározóbbá, zaklatóbbá vált az emberekben a
bizonytalanság érzése. Elsősorban a nyugati világban, s ezen belül
Európában, de más és más formában s intenzitással jelen van ez a
folyamat más társadalmakban is.
Tudomásom szerint „a bizonytalanság kora” (The Age
of Uncertainty) fogalma és kifejezése először John K. Galbraith
1977-ben megjelent könyvének címében szerepelt. Utána művek sokasága
forgott e fogalom körül. Használták történészek és eszmetörténészek,
teológusok és filozófusok, társadalomtudósok, stratégiakutatók,
médiakutatók, művészettörténészek, közgazdászok és mások.
A kilencvenes években különösen felerősödött a
társadalmi, gazdasági, politikai s nem utolsó sorban az ontológiai
bizonytalanság élménye. Ulrich Beck (1999) „kockázati társadalom”
kialakulásáról szól; Donald H. Rumsfeld egy olyan világról, „amelyet
a meglepetés és a bizonytalanság határoz meg”; Richard Cohen a neves
francia közíró „kaotikussá váló történelemről”; Soros György „a
globális kapitalizmus válságáról”, Stanley Hoffmann „globális
dzsungelről”; Alain Greenspan „kaotikus korszakról” ír.
Spirituális válság
Történeti váltásra utalhat, hogy a huszadik század számos kiváló
gondolkodója, filozófusa, írója mélyreható spirituális válságról
írt.
Részben Søren Kierkegaard nyomán Miguel de Unamuno
már 1921-ben „a kereszténység agóniájáról”, José Ortega Y Gasset
1930-ban „a tömegek lázadásáról”, Jaspers 1932-ben „minden
spiritualitás szétzilálódásáról”, „végső fokon az emberi lét
válságáról”, Paul Valéry 1924-ben „az emberi személyiség
lerombolásáról” ír. T. S. Eliot „zaklatott hitek és elsorvadt
tradíciók korának” nevezi saját korát, és egy „élőhalott modern
materialista civilizációt” emleget. Max Horkheimer „az értelem
napfogyatkozásáról” értekezik. A válsághangulat továbbgyűrűzött a
század második felében is. Camus „a transzcendencia elvesztéséről”,
Edmund Husserl „az európai gondolkodás válságáról”, Peter Berger és
Thomas
Luckmann az „értelem válságáról”, Joseph Campbell
„az ember egyetemes tragédiájáról”, illetve „a boldogság
dajkameséiről”, Herbert Marcuse az „egydimenzióssá vált emberről”,
Jan Patocka „az értelem kríziséről” és az emberiség spirituális
válságáról”, Terry Eagleton az értelem, a jelentés
„napfogyatkozásáról”, „mardosó filozófiai szorongás”-ról, Zaki Laidi
„egy értelmétől megfosztott világról” szól. Leszek Kolakowski „a
vádlottak padjára” vonja a modernitás korát. Jacques Monod (1971) „a
modern lélek nyomorúságáról”, „kétségbeeséséről” ír, Bertrand
Russell (1929) szerint az embernek „át kell lépnie a sötétség
kapuján”.
„Buborékok”
Nagy történelmi átalakulások korában mély szellemi/spirituális
válságot okozhat az is, ha szertefoszlik az adott emberi közösséget
körülvevő szimbolikus szféra. Mi értendő ezen?
Mióta világ a világ, az emberi közösségek
körülvették magukat nemcsak barlangjaik, városaik falaival,
bástyáival, intézményeikkel, jog-és szokásrendszerükkel,
fegyvereikkel, szerszámaikkal, hanem szimbólumok védőszférájával is:
mítoszokkal és vallásokkal, hiedelmekkel és tudással, a műalkotások
varázslatos szépségével. Vagyis egy briliáns konstruktummal:
civilizációjukkal. Azért, hogy civilizációjuk e burkán, „buborékán”
belül biztonságban érezhessék magukat és szabadnak, s úgy
érezhessék, hogy életüknek értelme, jelentősége van.15
A civilizációk azonban múlandó képződmények,
előbb-utóbb elvesztik azt a képességüket, hogy védelmet
biztosítsanak közösségüknek, hogy választ adjanak az élet mindennapi
és az emberi lét végső kérdéseire. S ha összeomlik, elfoszlik egy
ilyen védőburok, akkor az adott emberi közösség egyedül marad egy
végtelen, sötét, önmagában értelmetlen univerzumban. Kisebb-nagyobb
mértékben átéli a pascali rettenetet.
A ma élő ember különösen nehéz helyzetben van.
A globalizáció csapdája. • Nem születünk
burokban, de a család hamarosan körülveszi a gyereket előbb csak a
bölcső langymeleg buborékával, a függönyök, tüllök puhaságával. Majd
tágul a világ, a ház, a kert, a szomszédság az új biztonságot adó, a
világot értelmező új buborék. Később a barátok köre, az iskola, a
falu, a város, majd az ország, s előbb utóbb a földkerekség feszül
ki (alakul ki) buborékként a felnövekvő ember körül.
Manapság az igazi megrendülést, válságélményt a
világ hirtelen kitágulása okozza. Az, hogy kiszakadva a hazai
társadalom közegéből egy hirtelen kitáguló körben kellene
megtalálnia az embernek a válaszokat nemcsak mindennapjai, hanem az
emberi lét, az élet és halál végső kérdéseire is. Ahogy tágul az
értelmező szféra, úgy inflálódnak, sápadnak el, vesztik el erejüket
a régi igazságok, értékek, irányelvek. Embermilliárdok szenvednek ma
attól, kisebb-nagyobb mértékben, hogy a „globalitás” ma még nem
képes értelmezni számukra a világot, az életet, az univerzumot, nem
képes az értelmes, értelemmel dús élet lehetőségét megteremteni a
számukra. Ez vonatkozik, kisebb és nagyobb mértékben és különböző
formákban a viszonylagos jómódban és a szegénységben élő
társadalmakra egyaránt. Európa is szenved ettől a kórtól.16
Szekularizáció • Egyre inkább magára marad
az ember az évszázadok óta folyó elvilágiasodás következtében is.
Mert a hagyományos civilizáció a maga varázsvilágával, hiedelmeivel,
mítoszaival, jobban, puhábban körülvette őt, gazdagabb volt
értékekben, válaszokban, fontos illúziókban, mint a modern
racionalitás hideg, rideg szekularizált világa.
Tudományos forradalom • Minden nagyszerű
eredménye ellenére nehezíti a helyzetét a tudományos forradalom is.
Miért? Mert, ahogy eloszlanak a világmindenséget értelmező mítoszok,
hitek, tévhitek ködei, úgy válik, az ember szempontjából úgy válhat
a világmindenség egyre sivárabbá, üresebbé, jelentés nélkülivé.
Steven Weinberg Nobel-díjas fizikus írja: „Minél érthetőbbé válik a
világmindenség, mintha annál inkább értelmetlenné és céltalanná
válna.”
Kozmológia • Korábban védőszféraként vette
körül az embert az égbolt is. A kozmoszról kialakult mindenkori kép
közvetlen kapcsolatban állt az ember mindennapi világával, az emberi
élettel/sorssal. Ez a kapcsolat az elmúlt évszázadban egyre inkább
megszakadt. Ez a szakadás az európai/nyugati civilizációban
különösen erős és éles volt.
A korai törzsi társadalmak mágikus kozmosza tele
volt jóakaró és veszélyes szellemekkel, démonokkal, lelkekkel,
amelyeket a mágia és a ceremóniák segítségével többé kevésbé kezelni
lehetett.
Hasonló volt a helyzet a görögök és más korai
civilizációk mitikus kozmoszával. Platón univerzumát és az emberi
létet ugyanazok az örök „ideák”, „formák” uralták.
A judaizmus, a kereszténység és az iszlám
kozmoszában, a hagyományos európai civilizáció kozmoszában
jelentéssel és jelentőséggel teli, központi helyet foglalt el az
ember, az emberiség.
A kopernikuszi forradalom megrendítette ezt a
biztos pozíciót. Mindennapi életükben az emberek nem tudtak, és –
századok multával – a mai napig sem tudnak mit kezdeni ezzel az új
világképpel. Mindennapi világképünk például még ma is, Albert
Einstein, Fred Hoyle, Roger Penrose, Stephen Hawking korában is:
ptolemaioszi. Úgy éljük meg, hogy a Nap kering a Föld körül, reggel
felkel, felkapaszkodik az égre, delel, majd lassan leszáll, és végül
elnyugszik.
Voltak és vannak az új kozmosz „humanizálására”
törekvő kísérletek. Isaac Newton és Kant például mély harmóniát
fedezett fel a kozmosz és az emberi élet törvényei között.
Lenyűgözte őket az égbolt ragyogó csillagvilága, és azt fejtegették
mindketten, hogy ez a kozmikus harmónia lefordítható az emberi világ
gyakorlatára is. Ha, úgymond, az ember az értelem és az erény
törvényei szerint él, akkor élete olyan tökéletes és harmonikus
lehet, mint az égitestek mértani tökéletességű pályája.
Mit kezdhet azonban az ember Einstein téridejével
mint az emberi élet új keretével? Hol találhatja meg helyét a téridő
valamelyik „hajlatában”? Hol találhat bármiféle irányelvet élete
irányítására, hol találhatja meg élete értelmének forrását az E =
mc² univerzumában?
És a dolgok még rosszabbra fordultak a „kvantum
univerzum”, vagyis az egyébként nagyszerű tudományos eredményeket
produkáló kvantumfizika univerzumának kibontakozásával. Az
emberiséget már nem védi a csillagos ég boltozata. Az ősrobbanás
sodrában, az elektronok, neutronok, kvarkok, bozonok, leptonok,
húrok és szuperhúrok káoszában mibe kapaszkodhat? Hol s hogyan
keresheti élete, léte célját, értelmét?
*
Látszólag messze keveredtünk a válsággal küszködő mai Európa (és a
világ) problémáitól. De, úgy vélem, csak látszólag. Mert az a
bizonytalanság, amely elárasztotta Európát, nemcsak a gazdaság és
politika, hanem az európai civilizáció, s ezen belül az emberi lét
válsága is. S ha milliók, tíz- és százmilliók bizonytalanodnak el,
ha elvesztik a hitüket saját múltjukban és jövőjükben, ha nem
találják a válaszokat az emberi lét alapvető kérdéseire, akkor
megtörhet életük lendülete.
Megtörhet az európai társadalom lendülete is. Mert
egy olyan társadalomnak, amelyben elhatalmasodik az embereken életük
bizonytalanságának, esetlegességének vagy akár értelmetlenségének az
érzése, rosszak az esélyei arra, hogy – határozottan, lendületesen,
sikeresen megoldva gazdasági és társadalmi problémáit – kikerüljön a
válságból.
A kérdés persze az, hogy mit tehet az európai
társadalom annak érdekében, hogy – túljutva a bizonytalanság és
bizonytalankodás korán – ugyanolyan sikeres legyen a kibontakozóban
lévő „posztmodern” világban, mint volt a modernitás évszázadaiban.
Van min gondolkoznunk, van mit tennünk.
Kulcsszavak: Európa, válság (gazdasági, társadalmi, spirituális,
történelmi), „axiális kor”, emberi tényező
IRODALOM
Bauman, Zygmunt (1992): Intimations of
Postmodernity. Routledge. London
Beck, Ulrich (1999): World Risk Society.
Polity Press, Malden, MA
Berger, Peter L. – Luckmann, Thomas (1980 [1966]): The Social
Construction of Reality: A Treatise in the Sociology of Knowledge.
Irvington Publishers, New York •
WEBCÍM (1966)
Borkenau, Franz (1981): End and Beginning:
On the Generation of Cultures and the Origins of the West. Columbia
University Press, New York
Cassirer, Ernst (1944): An Essay on Man.
An Introduction to the Philosophy of Human Culture. Yale University
Press, New Haven
Durand, Gilbert (1969): Les structures
anthropologiques de l’imaginaire. Dunod, Grenoble
Eliade, Mircea (1961): Myths, Dreams, and
Mysteries: The Encounter Between Contemporary Faiths and Archaic
Realities. (translated by Mairet, Philip). Harper, New York
Gehlen, Arnold (1988): Man: His Nature and
Place in the Universe. Columbia University Press, New York. (German
original: 1940)
Gellner, Ernest (1992): Postmodernism,
Reason and Religion. Routledge, London
Hamvas Béla (1983 [1936]): Világválság.
Magvető, Bp.
Harvey, David R. (1989): The Condition of
Postmodernity. An Enquiry into the Origins of Cultural Change.
Blackwell, Oxford
Jameson, Frederic (1991): Postmodernism,
or the Cultural Logic of Late Capitalism. Duke University Press,
Durham, NC •
WEBCÍM
Jaspers, Karl (1965 [1932]): Die geistige
Situation der Zeit. 5th ed. Walter de Gruyter, Berlin. [Written in
1930, revised in 1932] •
WEBCÍM (1998)
Krugman, Paul (2009): The Return of
Depression Economics and the Crisis of 2008. W. W. Norton, New York
Lyotard, Jean-François (1984): The
Postmodern Condition: A Report on Knowledge. (translated by
Bennington, Geoff – Massumi, Brian). Univeristy of Minnesota Press,
Minneapolis
Monod, Jacques (1971 [1970]): Chance and
Necessity. (translated by Wainhouse, Austyn). Collins, Collins
Russell, Bertrand (1929 [1918]): A Free
Man’s Worship. In: Russell, Bertrand: Mysticism and Logic, and Other
Essays. W. W. Norton, New York, 46-57.
Scheler, Max (1961): Man’s Place in
Nature. Beacon Press, Boston. [German original: 1928]
Stiglitz, Joseph E. – Edlin, Aaron S. –
DeLong, J. Bradford (eds.) (2008): The Economists’ Voice: Top
Economists Take on Today’s Problems. Columbia University Press, New
York
Voegelin, Eric (2000): Order and History.
Vols. 1–5. University of Missouri Press, Columbia
LÁBJEGYZETEK
1 Lásd pl. Paul Krugman
(2009), Joseph E. Stiglitz et al. (2008). Lásd még Richard Arnott,
Herman E. Daly, Richard Heinberg, Tim Jackson, Alan B. Krueger
munkáit.
<
2 Lásd pl. Mark A. Lutz,
Gary S. Becker, Jess Benhabib, Amitai Etzioni, Sudhir Anand, Timur
Kuran, Elke Mack munkáit és pl. az International Journal of Social
Economics-ban megjelenő tanulmányokat.
<
3 Lásd pl. Mariano
Tommasi, Kathryn Ierulli, Colin F. Ca-merer, Peter A. Diamond és
Hannu Vartiainen munkáit.
<
4 Lásd pl. a Journal of
Cultural Economics-ban megjelenő tanulmányokat.
<
5 Lásd pl. Amartya K. Sen,
Robert E. Kuenne, Kenneth J. Arrow, Gérard Debreu, Allan M. Feldman,
Roberto Serrano és Sudhir Anand tanulmányait.
<
6 Lásd pl. Georghe A.
Akerlof, Rachel E. Kranton, John B. Davis, Barbara Montero és Mark
D. White munkáit.
<
7 Lásd pl. John von
Neumann, Oskar Morgenstern, Thomas C. Schelling, Anatol Rapoport,
Martin J. Osborne és Eric B. Rasmusen munkáit.
<
8 Lásd pl. Ed Diener,
Richard Easterlin és Daniel Kahneman munkáit.
<
9 Lásd pl. Gary S. Becker
munkáit.
<
10 Velük szemben
haladásként írja le az emberiség történetét Démokritosz,
Protagorasz, Epikurosz, Roger Bacon, Turgot, Kant, Schelling, Hegel,
Comte, Spencer, Marx, Thomas H. Huxley és általában a modern kor
történetfilozófusainak többsége.
<
11 Lásd még Franz
Borkenau, Paul Kennedy, Karl Polányi, Eric Voegelin munkáit.
<
12 A történelmet körkörös
folyamatként leíró, fent említett történészek modelljeiben az,
amikor egy-egy civilizáció fejlődése átfordul hanyatlásba, ilyen
nagy törésként, „tengelyforduló” korszakként is értelmezhető. Marx
viszont az egymást követő társadalmi formák – az ősközösségek,
rabszolgatartó, feudális, illetve kapitalista társadalom – közötti
átmeneteket írja le ilyen mélyreható változásokként.
<
13 Csak néhányat említek
meg a fontosabb munkák közül. Zygmunt Bauman (1992), Ernst Gellner
(1992), David R. Harvey (1989), Frederic Jameson (1991),
Jean-François Lyotard (1984).
<
14 Ahogy a hagyományos
nyugati civilizáció és az utána kibontakozó modernitás is így
illeszkedett egymásba.
<
15 Ernst Cassirer (1944),
Mircea Eliade (1961), Max Scheler (1961), Gilbert Durand (1969),
Arnold Gehlen (1988), Eric Voegelin (2000), Franz Borkenau (1981),
Peter L Berger és Thomas Luckman (1980).
<
16 Lásd pl. Mike
Featherston, Arjun Appadurai, Saskia Sassen, Sudhir Anand és mások
munkáit.
<
|