Társadalmi integráció
a jelenkori Magyarországon
Az Akadémia Szociológiai Kutatóintézetének munkatársai ismét egy
nagy jelentőségű kötettel gazdagították társadalomismeretünket.
Legutóbb a Társadalmi metszetek (2006), most pedig a Társadalmi
integráció a jelenkori Magyarországon című művük tett kísérletet a
társadalomra vonatkozó alapkérdések megválaszolására.
A szociológiának mindig is központi törekvése volt
a kortárs társadalmak szerkezetének és működésének megértése. A
válaszra váró kérdések bizonyos értelemben véve még egyszerűnek is
mondhatók: egyének, csoportok, intézmények és folyamatok hogyan
alakítanak ki működési módokat és struktúrákat, illetve struktúrák
és működési módok hogyan befolyásolják egyének, csoportok,
intézmények életét? Tehát „mindössze” cselekvők, folyamatok és
szerkezetek összefüggésrendszereiről van szó.
A válasz azonban távolról sem egyszerű, mert az
többnyire a látható világok mögött húzódik meg. S a válaszkeresés
igen komoly elméleti felkészültséget, a valóság rendezésére alkalmas
fogalmi hálót és professzionális ismeretszerző apparátust igényel.
Ám ha ezek rendelkezésre állnának is, még mindig ott van a – például
magyar – valóság mélyszerkezete, mely oly „veszettül nehezen” akar
megnyílni a kutatók előtt, s ha megnyílik is, ritkán mutat tiszta
képleteket. Szűcs Jenő például szinte történelmünk egészére nézve
látta érvényesnek Kelet és Nyugat hatásainak keveredését, Erdei
Ferenc a két világháború közti állapotok kapcsán beszélt kettős
társadalomról, hazai kutatók az 1980-as évektől kezdve
diagnosztizálják a piac és redisztribúció társadalomszervező
mechanizmusainak állandóan változó konstellációit, nem is beszélve a
társadalmi értelemben vett rendszerváltozás napjainkban is jól
kitapintható ellentmondásos folyamatairól.
Kovách Imre és Dupcsik Csaba bevezető
megjegyzéseiből tudhatjuk meg, hogy a kötet szerkesztői az
integráció fogalmában olyan kognitív eszközt látnak, mely képes
lehet meghaladni a hagyományos rétegződéskutatás magyarázóerejét, s
a reá épülő fogalmi háló segítségével egyaránt értelmezhetővé teszi
a kortárs magyar társadalom egyenlőtlenségi rendszerét,
értékváltozásait, individualizációs és fogyasztói tendenciáit. Az
olvasó arra számítana, hogy első lépésként az integrációval
kapcsolatos elméleti alapvetések tisztázására, tehát a gondolati
keretek kimunkálására kerül sor, amit majd az empirikus valóság
analízise követ. A kutatók mégsem ezt a „deduktív” eljárást követik.
Ők maguk fogalmazzák meg, hogy közvetlenül egyik tanulmány sem
foglalkozik az össztársadalmi integráció szociológiaelméleti
kérdéseivel, helyette viszont „úgyszólván valamennyi” írás a magyar
társadalom integrációjára (működésére) kérdez rá. Természetesen ez a
fajta megoldás is akceptálható, de fennáll annak a veszélye, hogy
így az integráció fogalma olyan univerzális címkévé válik, amely a
társadalmi együttélés szinte bármely jelenségét képes befogadni.
Ezzel a kutatók is tisztában vannak, de úgy vélik, hogy az
integráció fogalma nemcsak össztársadalmi szinten használható, hanem
az „alatt” („konkrét jelenségek, mechanizmusok, szerveződési elvek,
intézményi működési módok leírására”) is. Így a kötet az intézeti
kollektíva azon kutatási eredményeit mutatja be, melyek a fenti
értelemben rendezhetők a társadalmi integráció kategóriája alá.
Ugyanakkor már a mű szerkezete, az egyes fejezetek címei (Értékek és
bizalom; Települések és régiók; Gazdaság és munka; Befogadás és
kizárás; Egyének, csoportok, közösségek) is mutatják, milyen széles
körű e fogalom lehetséges jelentéstartománya.
A recenzens igen fontosnak tartja, hogy az értékek
(s vele összefüggésben a bizalom) kérdésköre került az első helyre.
Az értékeknek fontos szerepük van az együttélést szabályozó normák
kialakításában, s a társadalmi szereplők „közelítő” (azonosulás,
elfogadás, helyeslés, támogatás stb.) és „távolító” gyakorlatainak
megértésében. Az itt helyet kapó – egyébként meglehetősen
szerteágazó – tanulmányok közül kiemelést érdemel Hajdú Gábor
dolgozata, mely a bizalom, a normakövetés és a társadalmi részvétel
kérdéskörét vizsgálja a rendszerváltozás utáni Magyarországon.
Nemzetközi összehasonlító
|
|
kutatás vonatkozó eredményeire (romló intézményi
bizalom; a „másokról rosszat feltételezünk, saját magunkat pedig
jónak mutatjuk” beállítódás; a társadalmi részvétel alacsony
szintje) támaszkodva fogalmazza meg, hogy a vizsgált dimenziók
alapján „Magyarország inkább egy dezintegrált társadalom képét
mutatja”. Az integráció és a bizalmi viszonyok kapcsolatát a
társadalmi elitek vonatkozásában vizsgáló Kovách Imre és Kristóf
Luca arra hívják fel a figyelmet, hogy a társadalmi integráció
aktorainak tekinthető elitek (politikai, gazdasági, kulturális)
közül elsősorban a politikai elittel szemben tapasztalható jelentős
bizalomhiány a társadalom részéről. Ez pedig rávetül a politikai
intézmények (különösen a pártok) megítélésére is, s ily módon a
demokráciával kapcsolatos elégedetlenség erősödéséhez vezet.
A kötet legegységesebb fejezetét a területi
metszetet bemutató írások képviselik, melyek révén képet kaphatunk a
nagyvárosi térségekben megfigyelhető szegregációs és integrációs
folyamatokról (Szirmai Viktória és Váradi Zsuzsanna), a
városrekonstrukciós folyamatok integrációellenes hatásáról (Csizmady
Adrienne), a városból vidékre költözés következtében az „újak” és a
„régiek” között megjelenő integrációs konfliktusokról (Csizmady
Adrienne és Csurgó Bernadett).
A munkaerő-piaci integráció problémái által
dominált fejezetben Messing Vera – kutatási eredményekre támaszkodva
– erős kritikával illeti a közfoglalkoztatási programokat, melyeket
drágának és hatástalannak tart, sőt úgy látja, hogy a rendszer
tartósítja az elsődleges munkaerőpiacról való kirekesztést. Tardos
Katalin a magyar munkaerőpiac alacsony integrációs fokát
diagnosztizálja, s a magyarázatot abban látja, hogy bár egyszerre
vannak jelen az integráció (befogadás) és a dezintegráció
(kirekesztés) irányába ható tényezők, de az utóbbiak hatnak
erősebben.
A befogadás és kizárás témakörét tárgyaló fejezet
az oktatási integrációt (Dupcsik Csaba, Erőss Gábor), s ehhez
kapcsolódóan a romák integrációját (Szalai Júlia, Kóczé Angéla)
helyezi a középpontba. Az írásokból kiderül, hogy a társadalmi
hátrányoktól szenvedők, illetve a speciális nevelési igényűek
számára az integrált oktatás nem garantál sikert automatikusan, a
sikerhez egyéb feltételek (például a pedagógusok módszertani
felkészültsége) is szükségesek. Nem léteznek „one best way” típusú
megoldások, sőt Neményi Mária azt hangsúlyozza, hogy az integratív
célzatú „romátlanítás” (a cigányság cigányként történő
megnevezésének elhagyása) nem betemeti, hanem elmélyíti a többség és
kisebbség közti szakadékot: „Ha a romák/cigányok már a nevükkel sem
találkozhatnak a javarészt róluk szóló diskurzusokban, akkor végképp
elnémítjuk, illetve láthatatlanná tesszük őket.”
A záró fejezetben található írások tematikus
egységét nehéz lenne meghatározni. Talán azt mondhatjuk, hogy a
kutatók itt a civil társadalom különböző intézményeivel és
szereplőivel foglalkoznak integrációs megközelítésben: magával a
civil társadalommal (Gerő Márton), a személyközi kapcsolatokkal
(Albert Fruzsina és Dávid Beáta), a közösségekkel (Légmán Anna), a
családdal (Tóth Olga), LMBT-emberekkel (Takács Judit és Dombos
Tamás), HIV-pozitívokkal (P. Tóth Tamás) és idősekkel (Széman
Zsuzsa, Kucsera Csaba).
A recenzens mindenkori feladata az, hogy
áttekintést adjon a műről, ez viszont különösen nehéz egy több mint
harminc szerzőt felvonultató kötet esetén. Azt talán a szelekciós
kényszer ellenére is sikerült érzékeltetni, hogy egy igen gazdag
ismeretanyagot hordozó kiadványról van szó, melyet nyugodt szívvel
ajánlhatunk társadalomismereti olvasókönyvként szakemberek és
érdeklődők számára egyaránt. Ami pedig az elméleti keretek hiányára
vonatkozó recenzensi kritikát illeti: a szerkesztők a munka
folytatását ígérik, s jelen kötetet kiindulópontnak (inspirációnak)
tekintik a mai magyar társadalom széles körű és elmélyült
elemzéséhez. Soha rosszabb kezdetet! (Kovách Imre – Dupcsik Csaba
– P. Tóth Tamás – Takács Judit: Társadalmi integráció a jelenkori
Magyarországon. Budapest: MTA Társadalom-tudományi Kutatóközpont
(Szociológiai Intézet) – Argumentum Kiadó, 2012. 440 p.)
Feleky Gábor
szociológus, Szegedi Tudományegyetem
Bölcsészettudományi Kar Szociológia Tanszék
|
|