Egy ilyen zsűrinek minimum tíz-tizenöt tagból kell
állnia. A folyamatosság biztosítására az elnöki tiszt négy-ötéves
időtartamra szóljon, a következő elnök lehetőleg a zsűritagok közül
kerüljön ki (külföldi is lehet).
Ezen zsűrik bíráljanak minden, az adott területen
meghirdetett bizonyos összeg (például egymillió Ft) feletti
pályázatot (Bolyai János Kutatási Ösztöndíj, Lendület Pályázat,
MTA-kutatócsoport, MTA-intézet stb.). Minden pályázatot legalább két
zsűritagnak is bírálnia kell a külső bírálatokon kívül, közülük egy
tag, a referáló foglalja össze a bírálatokat a bizottság előtt.
A felállított zsűriket szakiroda támogatja
megfelelő infrastruktúrával és humán erőforrással, hogy egységes
elvek (például: együttműködő partnerek, barátok, ellenségek,
rokonok, munkahelyi főnökök kizárása) alapján magas színvonalú
bírálatok szülessenek. Azaz megtalálják és felkérjék a
legmegfelelőbb, elsősorban külföldi bírálókat. A független, külső
bírálók személye szigorúan titkos, azt csak a szakiroda vezetője és
a zsűri elnöke ismerheti.
Bírálókra a pályázatot beadók tehetnek javaslatot,
de ebből az iroda legfeljebb kettőt kér fel, s ezek nem képezhetik a
bírálatoknak több mint 40%-át. A bírálatok és pontozás útmutató
jellegű, a bizottság döntését a kívánt értékrend szerint végzi és
indokolja, az nem automatikus pontozáson alapul.
A névtelenül megkapott bírálatokra a pályázók
írásban választ adhatnak, melyet a zsűri figyelembe vesz a végső
döntés előtt.
A bírálatok minőségét és a zsűrik értékelését,
szakzsűrinként egy testület globálisan értékeli. Nem felülbírálja
azt, hanem utólag értékeli, visszacsatolást biztosít, és tanácsot ad
vitás kérdésekben.
A zsűrik tagsága legyen legalább 30%-ban külföldi,
és a bírálók között nem kevesebb mint 50% külföldi kell legyen.
Külföldön dolgozó magyar kutatók nem feltétlenül tekinthetők
független bírálóknak. Egy-egy pályázathoz nem kevesebb mint három,
de lehetőleg négy-hat bírálat szükséges, hogy minél sokoldalúbban
meg lehessen ítélni a pályázó és a pályázat minőségét. A számszerű
pontozás legyen széles (az angol Royal Society 1–7, a Medical
Research Council 1–10 pontozási tartományt használ).
Alapelvként a bírálat során alkalmazzanak ún.
kiválósági kritériumot, azaz a pályázó addigi teljesítménye ne
mosódjon össze a pályázat megítélésével. Azaz a beérkezett
pályázatok közül csak az kerüljön részletes bírálatra (triage), ahol
a pályázó addigi tudományos teljesítménye elér egy megadott szintet.
Ezután (a bírálat második fordulójában) azonban ez már ne játsszon
szerepet, csak a pályázat minősége. És fordítva is, tehát azon
pályázatok esetében ahol a pályázó kiválósága a bírálat tárgya, a
projektjavaslat csak minimálisan számítson. Természetesen a pályázat
fajtáját és a kutatói pálya megfelelő tartományait figyelembe kell
venni.
Az elutasított pályázatok szakmai indoklást
kapjanak az adott szakzsűritől, melynek szövegvázlatát az a zsűriben
referáló tag készíti, aki részletesen ismeri a pályázatot, az egész
zsűri felelősséget vállal érte, és a visszacsatolást a szakiroda
vezetője írja alá.
Azon pályázatok esetében, ahol évenként hirdet
pályázatot az MTA (például: Bolyai János Kutatási Ösztöndíj,
Lendület Pályázat), adjon lehetőséget a pályázónak, hogy megismételt
pályázatában kitérjen a bírálók és a szakzsűri által megfogalmazott
kritikára, és arra válaszoljon. Ezt a szakzsűri értékelje, és vegye
figyelembe az újbóli bírálat során.
Az intézetek által kezdeményezett, nemzetközi
testületek által történő átvilágításokat és találkozókat nem szabad
független bírálati folyamatnak tekinteni, bár hasznosan járulhatnak
hozzá a kutatások fejlődéséhez tanácsadással, módszertani és
személyi javaslatokkal és további kapcsolatok elmélyítésével.
Javasoljuk továbbá, hogy egy, a bírálati iroda
által vezetett egységes rendszer vonatkozzék mind a kutatási
támogatásra, mind a személyi kinevezésekre csoportvezetői pozíciótól
felfelé. A szakzsűri albizottsága folytatná le a személyi pályázati
folyamatot az intézetigazgató részvételével.
A független szakmai titkos véleménykérés alapelve
vonatkozzék az akadémikusjelöltek külső szakmai értékelésére is a
választások során. Ez segítené az osztályokat, melyek a véleményeket
figyelembe véve szavaznának a jelenlegi rendszer szerint.
Kulcsszavak: pályázatbírálás, peer review, akadémikusválasztás,
kinevezés, tudománytámogatás, költségvetés, tiszteletdíj
LÁBJEGYZETEK
1 Carthago delenda est;
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam; Ceterum autem censeo
Carthaginem esse delendam; Ceterum censeo; Carthago delenda est;
Delenda est Carthago. idősebb Cato (i. e. 234–149)
<
2 Sokféle fordítás
lehetséges, például: A szó semmi, a bizonyíték beszél. Csak a
bizonyíték számít. A tények beszélnek. Nem hiszünk a mesebeszédnek.
A Brit Királyi Akadémia alapítói azt kívánták kifejezni, hogy az
akadémián és közöttük csak a bizonyíték számít. A mondás a nyugdíjba
menő római gladiátorok mottója volt, akik attól a naptól, hogy
szabadok lettek, már nem hallgattak a parancsra.
<
|