Holczer Veronika építészmérnök 2012-ben
nyerte el Sólyom László ösztöndíját az építészet, a szociológia, a
néprajz, a kulturális antropológia és a közgazdaságtan ismereteit
ötvöző kutatásaiért. Munkája, élet- és szakmafilozófiája jól
példázza, hogy a tehetséges ember nem szükségképpen magába forduló,
a társadalomtól, a valóságtól távol élő alkotó, hanem képes az
eredményeit a közösség szolgálatába állítani, például az olyan jó
cél érdekében, mint a szegénység elleni küzdelem.
Mit tud a Sólyom Lászlótól kapott díj előzményéről? Elárulta
Önnek
a volt köztársasági elnök úr, hogy mikor
és hogyan figyelt fel a munkásságára?
A BME Építészmérnöki Karról volt tanszékvezető professzorom, Cságoly
Ferenc terjesztett fel az ösztöndíjra, tőle tudok erről a
lehetőségről. Egy írásos-rajzos anyaggal pályáztam, amiben
bemutattam az eddigi tevékenységemet, néhány tervemet, illetve azt,
hogy mik lennének a terveim az ösztöndíjjal.
Találkoztak személyesen?
Igen, a beérkezett jelentkezések alapján hármunkat hívott be Sólyom
László személyes beszélgetésre. Mivel a pályázatomban három
lehetséges irányt is megjelöltem azzal kapcsolatban, hogy mire
használnám fel az ösztöndíjat, itt véglegesítettük közösen a tervet.
Még aznap este megkaptam a hírt, hogy mind a hárman elnyertük az
ösztöndíjat.
Melyik az a legfontosabb öt mondat,
amit mindenképpen elmond magáról,
ha arra kérik: mutatkozzon be?
Huszonkilenc éves vagyok, Budapesten élek a párommal. Az iskoláimat
mindenképp fontosnak tartom: a Pesthidegkúti Waldorf Iskolában és
Gimnáziumban tanultam tizenhárom éven keresztül, utána hat és fél
évet töltöttem a BME Építészmérnöki Karán, közben egy év
Erasmus-ösztöndíj a franciaországi ENSA Paris La Villette-ben és fél
év önkéntesség a Nógrád megyei Magyargécben. Örülök a
diplomadíjaknak, amiket egy olyan tervre kaptam, melynek mérete
valószínűleg a kar történetében egy negatív rekord – kb. 35
tervezett négyzetméter –: Hauszmann-díj, Magyar Építészek Szövetsége
– Magyar Építész Kamara diplomadíja, Junior Prima Díj 2011-ben, és
egy nemzetközi környezettudatos hallgatói pályázat kategória fődíja,
a Blue Award 2012-ben. Diploma után rögtön részt vettem a
diplomatervem kivitelezésének első szakaszában, azóta dolgoztam
építészirodákban, hogy jobban megtanuljam a szakmámat, illetve más
szociális építészeti projektekben. Jelenleg Sólyom
László-ösztöndíjjal kutatom a Kárpát-medence élő tudását a helyi
anyagokból való építés technológiáiról (téglavetés, tapasztás,
zsúpfedés…), ezeket leginkább mesterektől tanulom és dokumentálom a
weboldalamon (WEBCÍM).
S melyik az az öt, amit leginkább
csak magának szokott megfogalmazni
munkáról, alkotásról, jövőbeli tervekről?
Szeretek Magyarországon dolgozni, és szeretném, ha a jövőben is
lehetőségem lenne itthon maradni, mert itt van miből inspirálódni,
van miért tenni, lehet hatni. Szeretek olyan embereknek,
közösségeknek dolgozni, akiknek az életformája, vágyai a helyhez
igazodók, szerethetők, mert velük tudok környezettudatos épületet
tervezni. Jobban szeretek meglévő épület felújításával, átépítésével
foglalkozni, mint újat tervezni. Nem szeretem a versenyszellemet,
szerintem ezért szeretem a vidéket, mert ott végtelen mennyiségű
feladat van, nem kell egymás lábát taposni egy-egy munkáért.
Önnek már a diplomamunkája sem volt éppen szokványos, hiszen az
építészet, a szociológia,
a karitatív tevékenység iránti elkötelezettség,
altruizmus egyaránt ötvöződött benne. Miért választott éppen egy
Nógrád megyei falut „interdiszciplináris mélyfúrásra”?
Teljesen véletlenül… Bass László szegénységkutatót, az ELTE tanárát
kerestem meg az ötletemmel, hogy szeretnék diploma előtt egy fél
évet halasztani az egyetemen, és egy szegénységben élő faluban
önkéntes munkát végezni, amellyel egyszerre segítek a helyi
közösségnek, és tanulok a magyar valóságról. Ő nagyon nyitottan
fogadott annak ellenére, hogy semmilyen szociális szakmai
előképzettségem nem volt. Mivel Nógrád megyében évek óta jelen
voltak egy terepprogrammal – a Magyar Szegénységellenes Program
Nógrád megyei pilotprogramjával – megismerve az elképzelésemet, ezt
a helyszínt javasolta.
Építészként mit tanult
a nógrádi tapasztalatokból?
Összesen három hónapot töltöttem ott, és építészettel szinte
egyáltalán nem tudtam foglalkozni, mivel a szegénység egyik napról a
másikra való gondolkodásában az ahhoz szükséges hosszú távú lépték
teljesen hiányzik. Ezért a szociális és kulturális alapok
megteremtése az első nagy lépés, és csak ez után kezdődhet az
építészet. (Az országban rengeteg pozitív példa van, rengeteg jó
szociális, kulturális program valósul meg mélyszegény környezetben,
hozzájuk lehet kapcsolódni.)
Úgy tudom, azóta is újraértelmezi a hagyományos, leginkább a népi és
a vidéki építészettel vagy településszerkezettel kapcsolatos
fogalmakat. Hogyan?
Azóta is próbálok olyan helyeken dolgozni, ami a fenntartható vidéki
élettel kapcsolatos: a közeljövőben egy kecskefarm fejlesztésén és a
diplomatervem következő ütemének előkészítésén fogok dolgozni. A
népi építészet talán úgy kapcsolódik hozzám, hogy a legkézenfekvőbb
módja a szociális és környezettudatos építészetnek vidéki
környezetben, ezért szeretném minél mélyebben megismerni.
Mik a konkrét szakmai tervei, amelyekhez
a Sólyom Lászlótól kapott ösztöndíj jelenleg
hozzásegíti?
Az ösztöndíjas időszakot több mint egy éve kezdtem el, és eddig egy
terepkutatást végeztem a Kárpát-medencében, melynek során
mesterektől tanultam a helyi anyagokból való építésről, és erről
készítettem dokumentációt. Mivel ösztöndíjas társaimmal ellentétben
két évre kaptam ösztöndíjat (de összességében ugyanazt az összeget
több részletre osztva), ezért most tartok egy egyéves szünetet, és
jövő ősztől egy dél-franciaországi egyetem földépítészeti
posztgraduális képzésére fogok járni egy éven keresztül, hogy az
általános elméleti alapokat is jobban megismerjem.
Ön mit gondol a tehetség fogalmáról?
Számomra a tehetség egy állapot, amit a körülmények – a szakmai,
családi, szociális környezet, véletlenek – tudnak éltetni,
inspirálni, vagy háttérbe szorítani, eltüntetni… Jól esik, hogy a
külvilágtól egyre több bizalmat és támogatást kapok a korábban elért
eredményeim miatt. Ez az ösztöndíj őrült nagy segítség azok számára,
akiknek szakmai céljaik vannak, és ezért képesek dolgozni.
Amikor Kerezsi Nemere Sólyom László ösztöndíját elnyerte, épp
azt tervezte, hogy a jelentős összeg egy részét izlandi
tanulmányútra költené. Mi lett a tervekből? Erről kérdeztük a
fiatal, kutatói látásmóddal is megáldott képzőművészt.
Eljutott Izlandra, beváltotta a helyhez mint tudományosan,
művészileg inspiráló térhez
fűzött reményeit?
A keletkezése óta állandóan növekvő szigetországot
természetföldrajzi adottságai miatt választottam. Halldór Laxness
Kereszténység a Gleccser aljában című könyvében írja: „Különleges
helyek vannak itt, ahol a Legfőbb Tudás a négy főelemben is
megragadható: helyek, ahol a tűz földdé lett, a föld vízzé, a víz
léggé, és a lég szellemmé”. Ezen a rendkívül inspiratív helyen,
amelynek felszíne az aktív vulkanikus tevékenység folytán a mélység
tulajdonságait hordozza, az ember úgy érzi, hogy elsőként lép az
érintetlen tájba. Ennek megtapasztalása volt a legmeghatározóbb
számomra. A hely sugallatára válaszolva a hegy melege által exponált
hőképeket készítettem.
Kereső, kutató magatartása, ami néhány éve tudományos területen
elsősorban az illékony, légköroptikai jelenségek megfigyelésére
irányult, kiegészült-e más megfigyelésekkel, vagy ez a terület bőven
tartogat még lehetőségeket?
A Mývatn-tó melletti Hverfjall-kráternél észleltem először aurora
borealist, később Reykjavíkban több éjszakát töltöttem a szabadban a
sarki fény megfigyelésével.
A díj elnyerése után tervei között szerepelt olyan művek
alkotása, amelyek a belső biztonságérzet,
a másként látás elsődlegességének gondolatát
közvetítik. Miért tartja ilyen fontosnak művészetében a
biztonságérzetet?
1945-től napjainkig a nukleáris robbantások száma meghaladta a
kétezret. A csernobili atomkatasztrófát, az ózonréteg mesterséges
fogyatkozását a szüleim aggodalmán keresztül, gyermekként éltem meg.
Fukusima óta végképp elvesztettem a bizalmam a légkörben, holott a
„határtalanra” az itthon többségi, otthon kisebbségi lét által
határolt dilemmák lehetséges feloldásaként tekintettem. Amikor a
szabadban, a párhuzamos valóság lehetséges terepén sem érezheti
magát szabadnak az ember, marad a belső biztonság. Légköroptikai
megfigyeléseim az elveszett paradicsomi légkör utáni vágyakozás
részei. Hol lehet annak intenzitásától ma egy szivárvány íve?
Tervezett néhány hónapos utazást Berlinbe is,
hogy láthassa a halojelenséget a Reichstag fölött. Sikerült?
A vizsgálatot kiterjesztettem más berlini
helyszínekre is: Gasometer, Olympiastadion, Siegessäule, Tempelhof,
Treptower Park stb. Hónapokig álltam az alkalmas napszakban a
Reichstag északkeleti oldalánál, az egykori „senkiföldjén”, a
Spree-folyó partján, majd a nyugati homlokzatnál, arra az
együttállásra várva, amelyről az elkészült fényképfelvétel ma már a
berlini sorozat része. A Caprices de Berlin címét Giovanni Francesco
Costa metszetsorozata adta, amely valójában nem ábrázol berlini
capricciókat, mindössze azért nevezik így, mert a
Kupferstichkabinett gyűjteményében őrzik. A cím viszont telitalálat
volt az én elképzelésemhez: helyspecifikus fotósorozatom egy
időjárásmontázs, melyben a történelmi idő és az időjárástól függő
légköroptikai jelenségek együttállása alkotja a
„fantázia”-kombinációkat az előre eltervezett képen. A caprice-t
fordíthatjuk szeszélynek, s így mindkét idő változására
vonatkoztatható.
Képeim beszédes monumentumok és az időjárás
szeszélye, illékony légköroptikai jelenségek, látszólag különálló
dolgok eseményéből jönnek létre, amelyek együttállását kivártam a
helyszínen. Felvételeimhez régi képeslapokat társítottam, a
párhuzamos tartalom révén történeti kontextusba helyezve a témát. A
hely emlékezetét az idea és realizáció kontraszthatásában
vizsgáltam, pl.: szivárvány mint diadalív. A sokszínűség
meghaladhatatlan diadalíve a pusztítás emlékműveinél…
|