Titkos írás –
rekonstruált kultúrtörténet
A rendszerváltás utáni évtized 1997 szeptemberétől lett csak
kutatható a Történeti Hivatalban, majd 2003. áprilistól az
Állambiztonsági Szolgálatok Történeti Levéltárában. Mára az
intézményben az 1944–1990 közt összegyűlt iratokból már közel 750
ezer megfigyelt aktája lett elérhető. Őket egykor a titkosszolgálat,
a belügy, az elhárítás, a Magyar Államrendőrség Államvédelmi
Osztálya (ÁVO, 1946–1948), az Államvédelmi Hatóság (ÁVH, 1948–1956),
1956-tól a Politikai Nyomozó Főosztály, és a rendszerváltásig már a
III/III-as Csoportfőnökség mind közveszélyesnek ítélte.
Hihetetlen, de a szocialista blokk egykor
legkiterjedtebb NDK ügynökhálózata, a Stasi viszonyait is közelítő
Magyarországon az 1950-es évek közepén számszerűen 1,5 millió,
1960-ban 600 ezer fő volt rendszeridegen, ellenséges, ellenőrzött
személy. A számuk 1966-tól csökkent 180 ezer, 1974-ben 207 és
1977-ben már 195 ezer főre. Az pedig csak találgatható, hogy
mennyien lettek a hanyatló Kádár-korszak végére, hogy – 1987. évi
adattal a 4300 nyílt állományú belügyes dolgozó mellett – hány tmb.,
beszervezett, tikos megbízott, társadalmi munkatárs, besúgó
segítette a kémhálózatuk munkáját. A jelenben is aktív
emlékezetpolitikai kérdés lett a céljaik, eszközeik hatékonysága.
Szőnyei Tamás írót, a rendszerváltás idején,
1989–1992-ben megjelent könyvei, Az új hullám évtizede 1–2 után
hasonló kérdések izgatták, amikor először a könnyűzene belügyi
ellenőrzését, majd az irodalmi élet titkosszolgálati megfigyelését
kezdte kutatni. A 2005. évi Nyilván tartottak, Titkos szolgák a
magyar rock körül 1960–1990 és újabb, Titkos írás. Állambiztonság és
irodalmi élet 1956–1990 című művei segíthetik kérdéseinek
megértését.
ATitkos írás című könyv a XIX. Budapesti Nemzetközi
Könyvfesztiválra jelent meg. Már a szerző részleteket közlő írásai
és a vele készült interjúk is érzékeltették, hogy megkerülhetetlen
mű született. Ötévnyi kutatásainak eredménye óriási anyag lett: a
szerző becslései szerint több mint tízezer archív oldalt olvasott át
– a megfigyelésekkel kapcsolatban fennmaradt dokumentumok
felét-harmadát – de az összeállított mű így is teljes, hű, és
egészen új képet adhat a kor irodalmáról. A létrejött vállalkozás
könyvként is terjedelmes: 2 kötet, 200 szerzői ív, 2248 oldal.
A személyekről írott történések értelmezésében nagy
segítséget jelent – jelezve a szereplők nagy számát, a téma akár
statisztikailag is kutatható komplexitását – a könyv végi Névmutató,
4500 indexelt névvel, 490 hálózati és ebből a törvényi előírások
szerint 267 azonosított fedőnévvel.
A szerző hét évvel korábbi, könnyűzenei
összefoglaló könyve akkor szintén nagy hatást váltott ki, nemcsak a
zenei szakmai, de a történészi, társadalomtudományos kutatói
területeken is. Az irodalmi összegzést most még kiterjedtebb,
alaposabb szakmaiság jellemzi. Szőnyei szándéka szerint a
közelmúltat megértő-értelmező tudományos vállalkozás komolysága
olyan ügy, mely távol tartja magát bármiféle szándékolt, leleplező
botránysorozattól, közbulvár tálalástól. Könyve, ismertté válása
ellenére is abba a helyzetbe kerülhet, hogy az első hónapok után a
médiaérdeklődés megszűnik. De a mű talán így is tényleges társadalmi
felhasználásra kerül, eljutva a valóban érintettekhez.
A történeti rekonstrukció segít a múlttal való
szembenézésben, a történelmi tisztánlátásban. A jövő új kutatóinak
olyan korról ad a mű társadalmi kiindulópontot, melyben a hagyomány
megérthető összefüggései erősen kezdenek szétbomlani az emlékező,
elbeszélő tanúk hiányában.
Az egyes szakmák, a társadalomtudomány területei, a
történettudományi egésze számára értelmezhetővé válhat az újra
dekonstruált Kádár-kor fő értelmiségi, ellenállási létformája, az
irodalom titkos története.
Már a Bevezetés fiktív jelentései (Ady Endre,
Karinthy Frigyes, Radnóti Miklós, egy szárszói találkozó) bevonják a
játékba a befogadót, az író/olvasó sajátos, távolságtartóan
kezelendő helyzetét.
A mű forrásai „konstruált személyeket ábrázol-nak,
szólaltatnak meg egy konstruált világban”, ahol tanulmányméretű
jelentésekben irodalmár-besúgók műveket értelmeztek
tartótisztjeikkel.
|
|
A könyv jelenét az 1945 és 1956 közti tizenkét év
irodalmi, történelmi kronológiája indítja el, alaphangját, keretét
Illyés Gyula korszakos (1950–1956) Egy mondat a zsarnokságról című
verse adja, ami Kádár és Illyés vitája, két évtized irodalmi
ellenállása után, élő szamizdathagyományként kerül Szőnyeihez, és
előrevetíti a rendszerváltást, a témát feldolgozó Titkos írás
megírását.
Az első kötet középpontjában a paradigmatikus 1956
és az ezt követő konszolidáció évtizede áll a következő nagy
korszakhatár 1968-ig, melyben az éretté váló Kádár-kor állampárti
hatalma határozott szociálpszichológiai szerepeket erőltetett az
írókra, a művészetre, a társadalomra.
A zsarolás/beszervezés példái leírják a
Kádár-rendszer kiépülő alapjait, a magyar történelem vége/kezdete,
1956 után, amikor a felelős/bűnbak/belső ellenség képe rávetült az
író-értelmiségre.
A könyv nagyobb korszakok, tanulmányrészek között
rövid enumerációk besúgó-jelentésein idézi meg a korok epikus/harci
értéktengelyét, a kommunista és a párton kívüli írói seregszemléit:
a kommunista kispolgárrá váló protokoll-írókat és a pártérdekre még
aktivizálható művészeket, a volt MDP-tag-, a „népi-” és a polgári
írókat, a rendszer sztereotípiáit, jelentéscsoportosításait.
A képekből már süt a szándék: kezelni, használni,
manipulálni, megosztani a(z író) társadalmat, felhasználni a
szembenállásokat, és a jelenkorihoz hasonló feldolgozatlan múlt nagy
traumáit. Azt, ami máig ismerőssé teheti a
közpolitikában/közbeszédben évtizedes „irodalmi” stigmákat. Ahogy a
megosztó, példastatuáló Nagy Imre-per hatásait értelmiségi,
íróperekkel tesztelték, a fővárosi, vidéki, népies írók közti
rendteremtés után, úgy lett az is fontos, hogy a hallgató írók
visszatérítése az irodalmi életbe megtörténjen, és egyben az
irodalmi emigráció is kompromittálódjon.
A második kötet a korszakhatár, az 1968 utáni
érett/hanyatló kor történéseit rendezi történeti emlékezeti rendbe.
A szerző és krónikás Kis generációja itt már saját megélt történeti
világát, olyan hasonló, korábban feldolgozott ifjúsági, zenei
kutatási területeket hívhat segítségül, mint a (neo)avantgárd,
underground fiatal író-, művész-szubkultúrák, a klubok, zenei
happeningek vagy sajtókísérletek, színházlakás-nyilvánosságok,
irodalmi újhullámos rockzenei koncertek.
A kötet Balaskó Jenő Sírfelirat című versével és
Szentjóby Tamás 1973-as Légy tilos akció-folyam koncept
műalkotásával indít. A művészet – a kor egész generációja létezési
bizonyítékaként tiltottan fénymásolt szocialista kartoték igazolvány
– azonos lett a rendszer elleni lázadással: „Művészet mindaz, ami
tilos. Légy tilos!” Visszatekintve érthetetlen, hogy a
rendszer-egész – az érett/hanyatló Kádár-kor, az aczéli különalku, a
3T – Tűrés Tiltás Támogatás kultúrpolitikája, a felemás
felpuhuló-keményedő 1960-as és 1980-as évek közötti lehető legjobb
világrendszer – mely tabuival mit sem tudott kezdeni, hogyan
maradhatott fenn egészen a rendszerváltásig.
Kádár ál(la)máról nehéz volt mást is gondolni a
visszásan éretté hanyatló Kádár-korszakban, ahol a kommunikáció
közbeszédtől a médiumokig terjedő csatornáit a párt úgy sajátította
ki, hogy a folyton mozgó normarend álarcosbáljában az vált
„árulóvá”, aki nem lett azzá, és az ügynökvilág úgy maradt rejtve,
hogy a skizofrén konspiráció fő művészeti-irodalmi téma lett.
Esterházyt idézve „Bizony csak a nem-írás segít! […] nincs jó
jelentés, […] erősíti azokat…”
A figyelemfelkeltő értékelésen túl a mű
eredetisége, a friss kutatásokat inspiráló újszerűsége több
tudományterület közti új, multidiszciplináris lehetőségeket rejtő
vállalkozás és új érzékenység, aktivitás mintapéldáját hordozza:
történetírói kísérlet, alternatív történetfilozófiai lehetőség! A
könyv küldetése segíteni tudja a hazai tudomány megújítását célzó
célkitűzéseket is: (1) a tudományterületek közötti kommunikációt;
(2) a tudomány egészét érintő új kérdések megjelenítését; (3) a
tudományterületek saját problémáit egyben bemutató paradigmatikus
kérdéskörök feltárását; (4) mindezek új társadalmi
tudománypolitikai, sőt történetfilozófiai jelentés-tulajdonításait
és (5) új kiindulópontok létrehozását és a történelmi folytonosság
helyreállítását az átalakulási válsággal küzdő jelen új példáin.
(Szőnyei Tamás: Titkos írás 1–2. Állambiztonsági szolgálat és
irodalmi élet, 1956–1990. Budapest: Noran Könyvesház, 2012, 2248 p.)
Domán Csaba
ELTE, „Legújabb kori magyar irodalom”
doktori program
|
|