részvétel jövőbeli alakulásával lehet majd lemérni.
Hamarosan kiderül, hogy a sok tucat MTA-doktor egyidejű
nyugdíjazásának milyen a mérhető hatása az MTA-hálózat tudományos
produktumára?
A hosszabb időre (legalább egy szemeszternek
megfelelő időszakra) meghívott kiemelkedő külföldi
vendégprofesszorok intézményét megteremtve, az MTA radikálisan
igyekezett túllépni a szocializmus idejének egyirányú tudományos
forgalmán. A külföldi vezető kutatók szemében szokatlanul merev
szerződéskötési előírásokat az MTA-adminisztráció rugalmasan
értelmezi, ami a kiemelt anyagi feltételekkel egyenrangúan fontos a
vendégprofesszorok sikeres megnyeréséhez.
A kutatás személyi utánpótlásának
és infrastrukturális feltételeinek javítása
A záruló elnöki időszak legnagyobb infrastrukturális fejlesztése az
MTA Természettudományi Kutatóközpont új épülete. Az új telephely a
nagy budapesti egyetemek tőszomszédságában, azok szakmai
együttműködésére számítva épült fel. A közép-magyarországi régióban
megvalósult fejlesztés kizárólag magyar költségvetési ráfordítást
használt, amire a budapesti nagy egyetemeknek esélyük sincs. Ez is
része a kutatóhálózat két összetevője közötti versenyképességi
szakadék fokozódásának, amit nem ellensúlyozhat az MTA kutatási
infrastruktúra közös kihasználása.
A világszínvonalú méréstechnikához közelítő
laboratóriumi berendezések és a nagyszámú doktorjelölti és
posztdoktori álláshely időszakos biztosítása volt a 2010–2012 között
megvalósított kutatóegyetemi támogatás két vitathatatlanul pozitív
eredményeket hozó vonulata. 2012–13-ban mindkét elem megjelent az
MTA kutatóhálózat pályázatos támogatásai között.
Az MTA infrastruktúra-fejlesztési pályázata
intézetenként és évente egy-két kiemelt prioritású berendezés
beszerzését biztosítja. Forrásait az MTA költségvetésének központi
kezelésű része adja. Kiemelt pályázati prioritás az európai kutatási
együttműködésekben való részvételi potenciál növelését. Egy-egy
nyertes intézmény 2–500 millió Ft-os eszközbeszerzést hajthat végre,
ami lényegében azonos a lezárult kutatóegyetemi pályázat egy-egy
évre és egy-egy egyetemre elosztott infrastruktúra-modernizációs
keretével.
A kutatói közösséget kissé váratlanul érte az MTA
posztdoktori pályázat meghirdetése 2013 elején. Megelőzően az MTA a
nemzetközi gyakorlatnak megfelelő posztdoktori alkalmazások szerény
hazai keretének előteremtésében elmaradt az OTKA mögött. Az új
kezdeményezéssel viszont messze a kutatóegyetemek elé ugrott.
Az új szemléletű MTA-pályázatot későn hirdették meg
a nemzetközi és hazai pályázatokhoz viszonyítva. Zavar keletkezett a
más (kevésbé kedvező összegű) hazai ösztöndíjra már eredményesen
pályázó és ezzel magát több évre elkötelező fiatalok között. A
benyújtott pályázatok száma elmaradt a meghirdetett ötven
álláshelyhez elvárható százötven-kétszáztól.
Jelenleg a hazai posztdoktori alkalmazásokat a
példátlanul kis létszámkeret mellett a nyerési kritériumokban, a
javadalmazásban és a teljesítmény ellenőrzésében is a tökéletes
koordinálatlanság jellemzi. Rendezésében az MTA posztdoktori
pályázatban jelentkezett zavarok másoknak is példát mutató elemzése
és összehangolása az OTKA Posztdoktori Ösztöndíjjal fontos szerepet
játszhat. Csak örülni lehet, hogy második nekifutásra az MTA
pályázatát a nemzetközi gyakorlatnak megfelelő „javított”
ütemezéssel hirdették meg 2013. november végén.
Az MTA keretében végbement fejleményekkel párhuzamosan ugyanezek a
lehetőségek nyomtalanul eltűntek az egyetemek tudományos
eszköztárából. Ez a kontraszt kétségtelenül megnövelte az MTA
intézeteinek vonzerejét a fiatal és nemcsak a fiatal magyar kutatók
szemében.
A tudománypolitika hiányzó fele:
hihető-e a TOP200 program?
A 2010-es kormányváltás után néhány hónapos ingadozást követően
beindulhatott az előző kormány által sebbel-lobbal meghirdetett
kutatóegyetemi pályázatban elnyert programtámogatás. A politikai
döntéssel odaítélt további „kiváló egyetem” címekhez kapcsolódó
támogatással együtt nagyjából ötvenmilliárd forintnyi K+F célú
kiegészítő forráshoz jutottak a legnagyobb magyar egyetemek a
futamidő bő két éve alatt.
A 2012 végén lezárult programok értékelése
kizárólag a pénzügyi-formai elemekre korlátozódott. A zárást és a
beszámolók ellenőrzését végző tisztviselők javarészt személyes
kutatási vagy kutatás-menedzseri tapasztalat nélküli, a különböző
európai közgazdasági, jogi továbbképzéseket épphogy maguk mögött
tudó, frissen belépett alkalmazottak voltak. Senkit nem érdekelt az
a megdöbbentő tapasztalat, hogy a mélyülő válság közepette ez a nem
kiugró összegű támogatás képes volt fenntartani a hazai egyetemi
kutatások intenzitását.
Tagadhatatlan, hogy a források egy részét az
intézmények általános költségvetési lyukainak betömésére használták.
A részt vevő vezető kutatók/professzorok jelentős részének valójában
időszakos fizetésemelést adtak formális többletfeladatokra kötött
szerződésekkel, más esetekben egyszerűen kitolták a kényszerű
leépítések beindítását. Ám a támogatási összeg egyharmadát kitevő
kutatási infrastruktúra-javítás, valamint a több száz doktorjelölti
és posztdoktori szerződés, a korábban példanélküli vendégprofesszori
meghívások folytatható kutatástámogatási irányokat mutattak a
felsőoktatási kormányzatnak. Kiabáló körülmény, hogy mindegyikük
harmonizál az MTA 2010 óta megvalósított programjaival.
A felsőoktatási ügyek jellegtelen, minden személyes
vízió és vezetői erő híján lévő, gyakran változó vezetése elmenekült
a kutatóegyetemi periódus kritikus értékelésének és a kétségtelen
eredményekre építő szelektív továbbfejlesztés irányainak világos
megfogalmazása elől. Előbb rohamtempóban intézményfejlesztési
terveket készíttetett, majd azokat nem is vizsgálva, máig ismeretlen
kiválasztási eljárásra épülő kormányrendelettel új
kutatóegyetemi/kiemelt egyetemi besorolásokat osztott. A
kutatóegyetemi szerződésekben megjelenő vállalások/indikátorok
szinte kizárólag az egyetemek kutatási adminisztrációját érintik,
konkrét kutatásfejlesztési cél (például: publikációk számának
növelése, a publikációk megjelenési helye átlagos impakt faktorának
növelése) egyáltalán nem szerepel közöttük. Pedig ezeket a mutatókat
mérik azok a kutatási rangsorok, amelyeken a kormány célja a hazai
kutatóegyetemek bejuttatása a legjobb kétszáz intézmény közé.
A felsőoktatás fejlesztési stratégiája híján, a
kormány által bejelentett kutatóegyetemi különtámogatás
felhasználását az egyetemek és a minisztériumi vezetés között,
illetve egy-egy egyetem karai között zajló kicsinyes túlélési
egyezkedések torzítják. Az MTA-támogatású tanszéki kutatócsoportokra
2012 végén kiírt pályázatra benyújtott hihetetlen nagyszámú
ajánlkozás pedig jól tükrözi a menekülés szándékát az egyre merevebb
egyetemi gazdálkodás kereteiből az MTA sokkal inkább kutatóbarát
adminisztrációjához.
2011–12-től kezdve az egyetemeken a nyugdíj
korhatárát elérő oktatókat, az MTA-hálózathoz hasonlóan, kivétel
nélkül nyugdíjba vonultatják. Az MTA-val szemben azonban a vezető
egyetemeken a megürült álláshelyeket zárolták. Lassan két éve
egyáltalán nincs lehetőség fiatalok felvételére. A külföldön fizetés
nélküli szabadságon lévők többsége lázasan keres legalább hároméves
posztdoktori állásokat, és megpályáz minden tenure-track állást is.
Az egyetlen valóban jelentős támogatás a Nemzeti
Tehetség Program keretében meghirdetett négyelemű pályázatcsomag az
egyetemi hallgatók, doktoranduszok, doktorjelöltek és posztdoktorok
számára. A fő szempont az európai kohéziós alapokból erre a célra
kihasított óriási összeg rohamtempójú szétosztása, a pénz
„bentragadásának” elkerülése. Ez a törekvés felülírta a többi
személyi pályázattal azonos szigorúságú válogatás és feladatkitűzés
követelményét.
A pályázatgazda nem adta át az egyetemeknek a
kereteket a hallgatói és doktoranduszi támogatások kategóriáiban.
Még az egyetemi hallgatók esetében is független külső bírálatot
írtak elő. Még kockázatosabb az ösztöndíjak régiók szerinti
elosztása. A közép-magyarországi régióban a nyerési esély jelenleg
nulla (2013-ban nem hirdettek erre a régióra pályázatot). A fiatal
kutatói generáció iránt nagyobb érdeklődést tanúsító bírálók
felfedezhették, hogy az IC-professzorokkal immár IC-posztdoktorok is
utaznak majd egy-egy bürokratikusan favorizált régióba.
Várhatóan a kormányzati ciklus harmadik évének
végére sem fogadják el a felsőoktatás átalakításának stratégiáját. A
tervezetet megalapozó 2013. májusi tanulmány hangsúlyosan a 2014
májusáig megvalósítható lépésekre tér csak ki.
A finanszírozás három hagyományos csatornáját
felsoroló dokumentum igen kis terjedelemben foglalkozik a tudományos
támogatással. A tanulmány másfél évtizeddel ezelőtti sémát javasol
az intézmények kategorizálására, legfeljebb a megnevezésekkel
játszva (nemzeti tudományegyetem, szakegyetem, regionális főiskola,
közösségi főiskola). Az első két intézménytípusnál elengedhetetlen
intenzív kutatási tevékenységnek ismérvei és minősítésének elvei a
tervezetből teljes mértékben hiányoznak.
A legfurcsább kijelentés a nemzeti
tudományegyetemek felsorolását követi a tanulmány 2.4 alfejezetében.
Itt ezen intézménytípus képviselőiként a „teljesség igénye nélkül”
sorolja Debrecen, Szeged, Pécs egyetemeit és az ELTE-t, majd a
következő megállapítást teszi: „Ezen intézmények esetében az
alapvető stratégiai célkitűzés, hogy a 2014–2020 EU tervezési és
költségvetési időszak végére, megfelelő programok, projektek,
fejlesztések révén kerüljenek a világ élvonalába tartozó intézmények
közé (TOP 200 program).”
A tökéletes tájékozatlanságon alapuló irreális
elképzelést lehetetlen komolyan venni. Az MTA közgyűlésein és más
tanácskozásokon is többször elhangzott már az a megállapítás, hogy
az MTA teljes(!) intézethálózatának együttes kutatási ereje
nagyjából egy európai kutatóegyetem kapacitásaival mérhető össze.
Ennek tükrében, a hazai források jelentős növelésével és évtizeden
át következetes koncentrálásával is legfeljebb egy vagy két magyar
egyetem emelhető fel az európai középkategóriába (mondjuk a nagy
publicitású sanghaji ARWU-lista 201–300. közötti helyezési
tartományába).
Reális célkitűzésként a legjobb helyezésű két
magyar egyetemnek (2013-ban ELTE: 301–400., Szeged: 401–500.) a
régió vezető egyetemeivel (Bécs: 151–200., Prága: 201–300.) való
versenyre kelését lehetne megjelölni, ha a stratégia elegendően
bátor lenne annak kimondására, hogy e két magyar egyetem kutatási
kiválóságot felmutató karainak a két versenytárs finanszírozási
szintjét kellene garantálni. A tényektől elrugaszkodott fantáziálás
még inkább nevetségessé válik az ARWU kiemelt tudományági listáit
(matematika, fizika, kémia, gazdasági tudományok, informatika)
böngészve, amelyen egyedüli magyar helyezettként az ELTE TTK Fizikai
Intézete jelenik meg a fizika szakterületi rangsor 101–150. helyek
közötti tartományában (Bécs: 76–100. Prága: 101–150., Varsó:
151–200.). A minisztériumi álomkergetők vajon milyen területről
vehettek példát, amikor több egyetemnek hat év alatt a TOP200-ba
való felemelését ígérgetik, elhallgatva, hogy jelenleg egyetlen
egyetemünk egyetlen intézete rendelkezik az elérni kívánt
besorolással?
Természetesen vannak más módszertannal készülő
rangsorok, de a magyar egyetemek általános minősítése egyik
rangsorban sem jobb a sanghaji listánál (és azokon a rendszeresen
megjelenő ELTE Fizikai Intézeten kívül, váltakozva az ELTE
Matematikai Intézet, az ELTE Földtudományi Centrum, továbbá a
Budapesti Corvinus Egyetem közgazdasági szak és a CEU politológiai
és szociológiai intézetei képviselik egyetemeink nemzetközileg
számon tartott intézeteinek vékony rétegét). A kormányzati jelszavak
és valóság között feszülő ellentmondásra jellemző, hogy mind a
Budapesti Corvinus Egyetem, mind az ELTE TTK (saját intézményén
belül) az elmúlt három évben egyre fokozódó finanszírozási
nehézségekkel küzd.
A radikális előrelépést jelentő változtatáshoz a
következő kormányzati időszakban legalább száz új(!) nemzetközi
merítésű kutatóprofesszori álláshelyre és mindegyikhez társulva
két-három állandó posztdoktori helyre lenne szükség. Ezek hiányában
garantálhatóan tovább fog folytatódni a 35–45 év közötti
kutatói-oktatói generáció legjobbjainak 2010 óta felerősödött
eláramlása a felsőoktatásból, immár nem feltétlenül külföldre. A
felsőoktatási stratégia tervezete az MTA-ban zajló folyamatokra
egyetlen szót sem vesztegetett, nemhogy bármi összhangot igyekezett
volna megvalósítani azokkal.
Van-e kiút?
Önkritikus helyzetelemzésből induló, a közvetlen versenytársak
gyakorlatát tanulmányozó, erősen differenciált fejlesztési
stratégiára lenne szükség az egyetemi rangsorok helyezési számairól
szőtt álmok helyett.
Életképes stratégiát nem lehet megfogalmazni az MTA
hálózatában az elmúlt években megvalósult fejleményeket negligálva,
még kevésbé azokkal szembehaladva. Be kell látni, hogy a
felsőoktatás hagyományos intézményi keretei között inkább
satnyulnak, 2010 óta pedig rohamosan romlanak a kutatási kiválóságot
dinamizáló elemek. Ez a bölcsészettudományra is érvényes tendencia.
Új utat kell keresni a hazai kutatás egészére
egységesen érvényes és kiegyensúlyozott tudománypolitikai
szervezethez és működéshez. Ennek fő pontjai a következők lehetnek:
Az egyetemeken és az MTA-hálózatban végzett
kutatási tevékenység finanszírozásának integrálása egy egységes
kutatási-fejlesztési költségvetésbe (értsd: az egyetemi kutatásoknak
az [MKM→OM]–EMMI költségvetési fejezetéből történő kivonása!). A
K+F-rendszer egészéért felelős miniszteri rangú vezetés, amely
tiszteletben tartja a kutatási szervezet két intézményi oszlopának
autonómiáját, azaz nem a centralizált egyszemélyi döntésekben, hanem
a napi rendszerességgel működtetett többcentrumú döntés-előkészítő
testületekben és professzionálisan felkészült ügyvivő apparátusukban
látja az ország kutatási teljesítménynövelésének kulcsát.
A K+F-költségvetés egységes szempontú
feladatdefiniálással történő felosztása az akadémiai és az egyetemi
kutatóhálózat tudományos műhelyei között. Egységes
teljesítménymutatókra alapozott éves kutatási beszámolás és
értékelés. A humán tudományok és az alkalmazott fejlesztés sajátos
kiválósági kritériumainak mielőbbi kialakítása, a természettudományi
mutatók sematikus alkalmazásának elkerülése.
A kutatóhálózat mindkét szegmensét egyenrangúan
kezelő, versenyelvű kiemelt kutatási fejlesztési pályázatok a
személyi és az infrastrukturális színvonal emelésére. A rendszer
legfontosabb alapkutatási eleme: az OTKA és egy párhuzamosan
létrehozandó, az intézményi pályázatokat elbíráló
infrastruktúra-fejlesztési ügynökség.
Egységes posztdoktori alkalmazási rendszer, közös
elveken alapuló kutatói pályalétra.
A professzionális kutatásmenedzsment személyi
hátterének az MTA tapasztalatára építő, azt jól képzett, fiatal
egyetemi kutatási ügyvivőkkel kiegészítő kialakítása. A kutatási
források felhasználására vonatkozó jogi környezet kutatóbarát
alkalmazásának elvét követő gazdasági szervezet létrehozása az
egyetemeken is.
Nyilvánvaló, hogy az MTA intézethálózatában
megkezdett változások kritikai elemzése ott is korrekciókat hoz még.
Úgy vélem, hogy az elmúlt időszak akadémiai átalakulásának időtálló
tartósságára legnagyobb veszély egy lényegesen kisebb autonómiájú,
bürokratikusabb működésű egyetemi kutatási modell.
A felsorolt öt pont némelyikének irányában néhány
határozott lépést halogatás nélkül megtéve, először valósulna meg
hazánkban az önjavítás útját járó, többlépcsős fokozatossággal
megvalósuló tudománypolitikai építkezés.
Kulcsszavak: tudománypolitika, MTA kutatóintézeti hálózat
átszervezése, egyetemi kutatások
LÁBJEGYZETEK
1 A kormány 2013
szeptemberében (kb. nyolc hónappal az országgyűlési választások
előtt) megalakította a Nemzeti Tudománypolitikai és Innovációs
Testületet, amelynek társelnökei a miniszterelnök és az MTA elnöke.
Tevékenységébe 2013. december elejéig nem vonta be a kutatóegyetemek
tudományos testületeit. <
|