Ezt
a súlyos hátrányt általában nem tartalmazza az interakciót jellemző
kifizető függvény, ahogy például a fogolydilemma mátrixa sem
tartalmaz olyan kimenetelt, mint a megsemmisülés. Ugyanakkor az
emberek – különösen rendkívüli helyzetekben – számolnak ezzel a
kimenetellel.
A fenyegető viselkedés kétféleképp is értelmezhető.
Tekinthetjük úgy, mint az erőszakos viselkedésnek egy alacsony
költségű formáját, ahol a fenyegetés sikertelensége esetében a
fenyegető azonnal áttér a költségesebb harcra. Nevezzük ezt a
viselkedési formát harcos fenyegetésnek. Másrészt a fenyegetést
értelmezhetjük úgyis, mint egy tesztet, amely az erőviszonyok és az
elszántságok felmérésére szolgál. Nevezzük ezt a viselkedési formát
tesztelő fenyegetésnek. Ebben az esetben a fenyegetés során szerzett
tapasztalattól függ, hogy a játékos harcolni fog-e vagy sem.
Egy fenyegetésre a megfenyegetett alapvetően
kétféleképp válaszolhat: enged a fenyegetőnek, vagy szembeszáll a
fenyegető játékossal. Ha enged a fenyegetésnek, akkor biztos
elszenvedi a legkisebb nyereséget (S), ha szembeszáll a
fenyegetéssel, akkor a harc kimenetele alapján nyer vagy veszít, de
elvileg lehetséges a döntetlen is. Ebből következik, hogy más
feltételek mellett következik be a támadó és a védekező erőszak,
mivel a támadó inkább a lehetséges előnyökhöz, míg a védekező inkább
a hátrányokhoz viszonyít. Az erőszak egyoldalú alkalmazása
racionálisan viselkedő felek között nem alakulhat ki, mivel a
megtámadott fél vagy megadja magát, vagy harcol. Ha egyiket sem
teszi, akkor a támadó fél egyszerűen megöli őt.
Hatalmi harcról beszélünk, ha a támadó és a
védekező is erőszakot alkalmaz. Ez a helyzet általában akkor alakul
ki, ha a felek között nincs nyilvánvaló erőkülönbség. A hatalmi harc
a társadalomtudományok egy fontos kategóriája. „A gazdagságért,
megbecsülésért, katonai parancsnokságért vagy más hatalomért folyó
versengés viszályhoz, ellenségeskedéshez és háborúhoz vezet, mert
minden versengő, hogy vágyát elérje, igyekszik versenytársát
megölni, leigázni, félreállítani vagy visszaszorítani.” (Hobbes,
1999, 146.)
„A háború tehát erőszak alkalmazása, hogy
ellenfelünket saját akaratunk teljesítésére kényszerítsük.”
(Clausewitz, 1961, 37.)
„Harcnak nevezünk egy társadalmi kapcsolatot,
amennyiben a cselekvőt az a szándék vezeti, hogy a saját akaratát a
másik vagy a többi féllel szemben keresztülvigye.” (Weber, 1987,
64.)
A harc viszonylag gyorsan győztes-vesztes
helyzethez vagy döntetlenhez vezet. Ha formálisan is modellezni
akarjuk a harc kialakulását és lefolyását, akkor különböző modellek
képzelhetők el.
• A legegyszerűbb modell szerint mindkét játékos
pontosan ismeri a saját és a másik erejét, s a harc kimenetelét nem
módosítja a véletlen. Ez esetben za erősebb fél győz, és a gyengébb
szenved vereséget, ha pedig a felek pont egyforma erősek, akkor a
harc végeredménye a döntetlen. Ebben a determinista-objektivista
modellben a harc kimenetele csak és kizárólag a játékosok erejétől
függ. Ebben a modellben az erősebb játékos, aki pontosan tudja, hogy
ő az erősebb, nem köt kompromisszumot a gyengébbel, hanem a harcos
fenyegetés után azonnal erőszakot alkalmaz. A gyengébb fél pedig
akkor viselkedik racionálisan, ha támadás esetén azonnal feladja a
harcot, feltéve, hogy a szolgaságot jobb állapotnak tekinti a
megsemmisülésnél.
• A determinista-szubjektivista modell szerint
minden játékos pontosan ismeri a saját erejét, de csak bizonyos
valószínűséggel tudja megbecsülni a másik fél erejét. Ebben a
modellben megnő a szerepe a tesztelő fenyegetésnek, hiszen így a
játékosok pontosítani tudják a másik erejére vonatkozó becslésüket.
A hozzávetőleg hasonlóan erős játékosok esetében ez a pontatlanság
azt eredményezi, hogy mindkét félnek számolnia kell azzal a
lehetőséggel is, hogy ő fog veszteni. Ezért a játékosok kis
erőkülönbségek esetében lemondanak a kockázatos erőszakról és
harcról, és inkább megpróbálnak megegyezni egy kisebb, de
kölcsönösen előnyös kimenetelben.
• A sztochasztikus-objektivista modell szerint a
játékosok pontosan ismerik az erőviszonyokat, ám a harc kimenetelét
módosítja a véletlen. Azaz nagy valószínűséggel az erősebb fél győz,
de kis valószínűséggel előfordulhat az is, hogy a gyengébb fél
(Dávid esetenként legyőzi Góliátot). E modell szerint a harc mindig
és mindenki számára magában hordja a vereség, illetve az erőszakos
halál kockázatát.
Fontos kérdés, hogy egy játékos milyen negatív
értéket tulajdonít a saját erőszakos halálának. Ha csak minimális
értéket, akkor a játékos vakmerően (maximális bátorsággal) harcol
minden olyan helyzetben, ahol erősebb. Az erős és vakmerő játékost
jól példázza Akhilleusz, aki minden konfliktusban halálmegvető
bátorsággal támad és harcol. S ez részéről egy racionális döntés,
hiszen ő jóval nagyobb (várható) értéket tulajdonít az erőszakos
halállal együtt járó örök dicsőségnek, mint a békés öregkorhoz
társuló felejtésnek. A másik végletet az a (gyáva) játékos jelenti,
aki végtelen nagy veszteséget (negativitást) tulajdonít a saját
erőszakos halálnak, ebből következően ha csak lehet, elkerüli a
harcot. Arisztotelész a bátorságot a vakmerőség (irracionális
bátorság) és a gyávaság (bátorság hiánya) között értelmezte. Az
erőszakos haláltól, illetve a vereségtől való félelem, amellyel
mindkét félnek számolnia kell, önmagában növeli a megegyezés
valószínűségét.
A sztochasztikus-szubjektivista modell szerint a
játékosok csak bizonyos pontossággal (valószínűséggel) képesek
felmérni az erőviszonyokat, és a harc kimenetelét a véletlen is
befolyásolja. Hangsúlyozni kell, hogy itt két teljesen különböző
valószínűségről van szó: az első egy szubjektív becslés a másik
erejére vonatkoztatva, ami különböző pontosságú lehet, míg a második
egy objektív bizonytalanság a harc kimenetelére vonatkozóan. A négy
lehetséges modell közül itt a legvalószínűbb, hogy a felek nem
erőszakosan, hanem kooperatív módon játsszák le az interakciót.
Ahogy nő a modellben a véletlen szerepe, úgy nő a bátorság
jelentősége, vagyis annak, hogy egy játékos milyen mértékben
hajlandó kockáztatni a legfőbb rossz, vagyis az erőszakos halál
bekövetkezését. S épp a szubjektív és objektív bizonytalanságok
miatt könnyen előfordulhat, hogy egy bátrabb, de objektíve gyengébb
játékos megfélemlíthet, és így megadásra késztethet egy gyávább, de
objektíve erősebb játékost is.
Minden viselkedési formának költsége van, amit
szintén figyelembe kell venni. Hipotézisem szerint a nemkooperatív
viselkedésnek (CNC ) a legkisebb a költsége, ezt követi a
tisztességes és tisztességtelen tárgyalás (CC), majd az erőszakkal
való fenyegetés (CT), és a legköltségesebb viselkedési forma a harc
(CF). A harc költsége (CF) szűkebb értelemben csak a tényleges
költségekre utal, míg szélesebb értelemben mindenféle kárt és
kockázatot is magába foglal (mint például vereség, súlyos sérülés,
erőszakos halál).
A fogolydilemma-interakció lefolyása tehát attól is
függ, hogy hogyan viszonyulnak egymáshoz a különböző kimenetelek,
illetve a költségek. Ha a kimenetelek jelentéktelenek (pl. a
büntetés nem években, hanem percekben értendő), akkor nyilvánvalóan
nem érdemes tárgyalni, csalni, illetve erőszakot alkalmazni. Tehát
ha az interakció nyereségei (vagy veszteségei) nem jelentősek a
többi lejátszási forma (kommunikáció, csalás, erőszak) költségeihez
képest, akkor a játékosok számára az interakció leghatékonyabb
lejátszását egyensúlyi stratégia követése jelenti (DD= [P, P] = -6,
-6 perc). Lehetnek olyan nyereségek, ahol már érdemes vállalni a
tárgyalás költségét, viszont még nem érdemes a költséges erőszakot
alkalmazni. Végül lehetnek olyan interakciók, ahol a maximális
nyereség (esetünkben a minimális vesztesség) megszerzését még harc
árán is érdemes megkockáztatni.
6. A kiterjesztett fogolydilemma lefolyása
A fenti elemzést felhasználva röviden foglaljuk össze, hogy mi
történik egy természeti állapotban levő fogolydilemma-interakcióban,
ahol a játékosok becsületesség és erő szempontjából is
különbözhetnek egymástól. Először is azt kell hangsúlyozni, hogy a
különböző paraméterek (várható nyereségek, költségek, erő stb.)
függvényében az interakció különbözőképp alakulhat. Bár itt és most
hangsúlyozottan egy egylépéses interakcióról beszélünk, ennek mégis
van egy időbeli lefolyása. Korlátozzuk a figyelmünket arra az
esetre, amikor a várható nyereségek (illetve veszteségek) sokkal
jelentősebbek, mint a harc költségei. Ebben az esetben az interakció
várható lefolyását az 1. ábrán látható séma
mutatja.
Ahogy az ábra is mutatja, ebben az esetben a
viselkedés egyre erőszakosabbá válik. Ugyanakkor ez a folyamat nem
minden esetben jut el a harcig. Speciális esetben a feleknek sikerül
már korábban lezárniuk a konfliktust.
Először a gyanúsítottak tárgyalnak egymással. Ez
(vagyis a procedurális kooperáció) alacsony költségű
konfliktusmegoldási módszer, tehát bármi is egy játékos végső célja,
mindig érdemes megpróbálni azt tárgyalásos úton megszerezni. A
tárgyalás célja lehet egy kölcsönösen előnyös kimenetelben (CC =
[R,R] =-1, -1) való megegyezés. A tárgyalás elvileg végződhet az
egyik fél maximális nyereségével (T=0 év) és a másik fél minimális
nyereségével (S=-10 év). Ez a kimenetel akkor következik be, ha az
egyik játékosnak, a csalónak sikerül becsapnia a másikat, a balekot.
Tehát a kiterjesztett fogolydilemma lehetőséget ad
a procedurális kooperációra, amely elősegíti a szubsztantív
kooperációt. Ugyanakkor ez a helyzet lehetőséget ad a
nyereségmaximalizáló viselkedésre és ezzel párhuzamosan kiteszi a
feleket a másik nyereségmaximalizáló viselkedésének is. Az adott
feltételek mellett a „kölcsönösen előnyös kimenetel” csak akkor
várható, ha egyik fél sem tekinti magát jelentősen erősebbnek,
illetve ha a játékosok ki tudják zárni a csalás lehetőségét.
A fenyegetés átmeneti megoldás a tárgyalás és a
harc között. A fenyegető játékos megmutatja erejét, és az erőszak
alkalmazása melletti eltökéltségét. Ha a két fél között nyilvánvaló
erőkülönbség van, akkor a gyengébb félnek érdemes harc nélkül
behódolni; s ekkor az interakció kimenetele az egyoldalú dezertálás
(DC=[T, S] = 0, -10 év). A fenyegetés azonban nem feltétlenül vezet
erőszakhoz. Például egy hetvenkedő játékos definíciószerűen
fenyegetéssel indít, ám az ellenállást tapasztalva visszatér a
kooperációra (CC=[R, R] = -1, -1 év). (A hetvenkedő viselkedés
fogalmát a többlépéses fogolydilemma modelljéből ismerjük, de ebben
a folyamatban is értelmezhető.)
Ha a megfenyegetett nem engedelmeskedik, akkor a
két fél közötti hatalmi harc alakul ki. A harc pedig vagy
győztes-vesztes helyzethez vagy döntetlenhez vezet. Általában az
erősebb fél győz, és a gyengébbnek fél szenved vereséget, aminek
eredménye az, hogy a harc győztese vallomást (D) tesz, míg a harc
vesztese kénytelen tagadni a vádat (C), s így a győztes azonnal
kiszabadul, míg a vesztes tíz év börtönbüntetést kap. Ha az
interakció döntetlennel végződik, akkor a feleknek nem marad más
lehetőségük, mint hogy kölcsönösen vallomást tegyenek, és így
mindketten hat-hat év börtönbüntetést kapnak.
A kiterjesztett fogolydilemmának van egy érdekes
társadalomfilozófiai vetülete is, amennyiben az erőszak reális
lehetőséget ad a fogolydilemma „meghaladására”, majd a hatalmi
struktúra korlátozása és demokratizálódása pedig lehetőséget ad az
erőszak „meghaladására”. A hatalmi harc nyilvánvalóan egy rossz
társadalmi állapot, ugyanakkor ez egy olyan instabil helyzet, amely
előbb-utóbb valamelyik oldal győzelmével stabilizálódik. A
győztes-vesztes kimenetel nemcsak a győztes, de a közösség egésze
számára is jobb kimenetelt jelent, mint a kölcsönös dezertálás. Ez
már a kétszemélyes minitársadalom esetében is érvényes, hiszen a
győztes-vesztes viszony kialakulása után klasszikus jóléti függvény
értéke nagyobb [U1 (=T) +U2 (=S) = -10 év], mintha mindkét fél
dezertálna [U1 (=P) +U2 (=P) = -12 év]. Minél nagyobb létszámú a
közösség, annál egyértelműbb az úr-szolga viszony fölénye az
anarchikus (természeti) állapottal szemben, mivel az úr minden
szolgát kooperálásra kényszerít. Az úr-szolga viszonyban azonban az
urat senki és semmi sem korlátozhatja, aki ezért továbbra is
nyereségmaximalizáló, illetve erőszakos viselkedést folytathat.
További előrelépést jelent az úr hatalmának megosztása és
korlátozása, amely nemcsak békésebb, igazságosabb, de hatékonyabb
társas állapotot is jelent [U1 (=R) +U2 (=R) = -2 év].
Kulcsszavak: játékelmélet, maximális nyereség, csalás, erőszak,
harc, természeti állapot, társadalomfilozófia
IRODALOM
Axelrod, Robert M. (1984) The Evolution of
Cooperation. Yale University Press, New Haven •
WEBCÍM
Clausewitz, Carl von (1961): A háborúról
I. Zrínyi, Budapest
Elster, Jon (1976): Some Conceptual
problems in Political Theory. In: Barry, Brian (ed.): Power and
Political Theory: Some European Perspectives. Wiley, London,
245–270.
Gauthier, David (1969): The Logic of
Leviathan: The Moral and Political Theory of Thomas Hobbes.
Clarendon Press, Oxford •
WEBCÍM
Hardin, Garrett (2000).: A közlegelők
tragédiája. In: Lányi András (szerk.): Természet és Szabadság.
Humánökológiai olvasókönyv. Osiris, Budapest, 219–231.
Hobbes, Thomas (1999): Leviatán, vagy az
egyházi és világi állam formája és hatalma. (ford. Vámosi Pál –
Ludassy Mária) Kossuth, Budapest
McCain, Roger A. (2004): Game Theory. A
Non-Technical Introduction to the Analysis of Strategy. Thomson &
South-Western
Morgenstern, Oskar (1959): Foreword. In:
Shubik, Martin: Strategy and Market Structure. New York
Nash, John (1950): Equilibrium Points in
n-Person Games. Proceedings of the National Academy of Sciences of
the USA. 36, 1, 48–49. •
WEBCÍM
Neumann János (1965): Válogatott előadások
és tanulmányok. Közgazdasági és Jogi, Budapest
Olson, Mancur (1997): A kollektív
cselekvés logikája. Közjavak és csoportelmélet. (ford. Csontos
László) Osiris, Budapest
Rapoport, Anatol – Chammah, Albert M.
(1965): Prisoner’s Dilemma, The University of Michigan, Ann Arbor,
MI •
WEBCÍM
Tóth I. János (2010): Játékelméleti
dilemmák társadalomfilozófiai alkalmazásokkal. JATEPress, Szeged
Weber, Max (1987): Gazdaság és társadalom.
(ford.: Józsa Péter) Közgazdasági és Jogi, Budapest
LÁBJEGYZETEK
1 Erre dr. Pintér
Miklós (Corvinus Egyetem Matematikai Tanszék) hívta fel a
figyelmemet. (URL8)
<
|