A 2012 tavaszán megalakult Túlélés Szellemi kör
vitaindító írása azt mutatja, hogy egy ENSZ-bizottság több mint
negyedszázada publikált világstratégiai elve, a fenntartható
fejlődés jelen van, és a témával foglalkozó tudósok fontosnak
tartják arról vitát indítani.
Köszönhetően Láng Istvánnak, aki tagja volt az Our
Common Future iratot kidolgozó ENSZ-bizottságnak, 1987-ben a
regionális ismertetések sorában Budapesten is bemutatták a
jelentést. E sorok írója személyesen is átélhette, hogy nemcsak az
érintett kutatók, szakértők, de a kormányzat képviselői is komoly
érdeklődést mutattak az új gondolat iránt.
A megvalósítás folyamata komoly reményekkel indult.
A jelentés publikálása után öt évvel (1992, Rió) az ENSZ
megszervezte egyik legnagyobb konferenciáját, amely a fenntartható
fejlődés 21. századi megvalósításának forgatókönyvét volt hivatott
felvázolni. A forgatókönyv el is készült Feladatok a 21. századra
(Agenda 21) címmel.
Az ENSZ-konferencia történelmileg szerencsés időben
szerveződött. Eddigre ugyanis megtörtént a rendszerváltozás az ún.
szocialista országokban (így hazánkban is), felbomlott a
Szovjetunió, megszűnt a sok veszélyt magában rejtő kétpólusú világ.
Úgy tűnt, hogy minden adott egy fenntartható módon szerveződő 21.
század elkezdésére.
Amint tudjuk, azóta a világ dolgai másképp
alakultak. A fenntartható fejlődés megvalósítása nagyon is
konfliktusos folyamat lett. Sokak megítélése szerint a világ nemhogy
közeledne, de távolodik a fenntarthatóságtól. Sokan magát a
fenntartható fejlődés elvét, gondolatát is kétségbe vonják. Lányi
András például a Magyar Tudomány 2013/7. számában a fenntartható
fejlődés rövid életű, mintegy két évtizedes konjunktúrájáról beszél,
és miután leírja ezt a folyamatot, amely szerint ez a fogalom
kiüresedett és értelmét vesztette, így fogalmaz: „Mindez hozzájárult
a fenntarthatóság koncepciójának kiüresedéséhez: ami nem jelentett
többet, mint meddő alkudozást a gazdasági növekedés és a
környezetvédelem hívei között, amelyben minden esetben az utóbbiak
húzzák a rövidebbet. A huszonegyedik század második évtizedében
ezért a fenntarthatóság helyét a közéleti közhelyszótárakban a
reziliencia foglalja el” (Lányi, 2013, 824–825.).
Én nem vagyok ennyire borúlátó. Úgy gondolom, hogy
vannak utak, megoldások, amelyek a fenntarthatóság irányába
vezetnek. Én úgy értelmezem, hogy a fenntartható fejlődés gondolata
olyan, mint például az elméleti fizikában vagy a matematikában a
„nagy sejtés”. Igazát és érvényességét a gyakorlatban kell
bizonyítani.
Egyetértek az ökológiai közgazdaságtan kiemelkedő
képviselőivel, akik szerint „csak” projektek sorozatával nem lehet
megvalósítani a fenntartható gazdaságot, fenntartható társadalmat. A
szervezet, a jogi rendszer, a kormányzat és a piac harmóniája nélkül
nem hogy közelebb, de egyre távolabb kerülhetünk a
fenntarthatóságtól.
Ugyanakkor meggyőződésem, hogy csak a fenntartható
projekteken keresztül alakítható fenntarthatóvá a
társadalmi-gazdasági-politikai rendszer. Nem várhatunk valamiféle
felvilágosult „Világállam” létrejöttére. Ezért tartom nagyon
fontosnak a helyi kezdeményezéseket, a társadalomért valóban felelős
vállalati magatartást, a tisztább termelést, a fenntartható
fogyasztást, a fenntartható építészetet, mobilitást,
energiagazdálkodást stb.
Ezek a projektek önmagukban tényleg nem jelentik a
fenntartható gazdaságot és társadalmat. Való igaz, hogy egy fecske
nem csinál nyarat, de ha tavasszal megjelenik az első fecske, remény
van rá, hogy jön a többi is, és vége lesz a télnek.
A világ nem predesztinált jövő, hanem választás
előtt áll. A választás a különböző gondolati modellek között van,
melyek logikailag különböző forgatókönyvekhez vezetnek – olvashatjuk
a Növekedés határai – Harminc év múltán című könyvben.
„Az egyik gondolati modell szerint ez a világ
gyakorlatilag korlátlan. Ha ezt a modellt választja az ember, akkor
ezzel a már jól ismert kitermelésen alapuló üzleti eljárásokat
ösztönzi, és a gazdaságot még jobban eltávolítja a korlátaitól. A
végeredmény összeomlás lesz.
Egy másik gondolati modell szerint a korlátok
valódiak, és közel vannak, kevés már az időnk, és az emberek nem
tudnak mértékletesen vagy felelősen, vagy együttérzően viselkedni.
Legalábbis nem idejében. Ez egy önigazoló modell. Ha az emberek a
világon úgy döntenek, hogy hisznek ebben, akkor be is bizonyítják,
hogy így lesz. A végeredmény összeomlás lesz.
A harmadik gondolati modell szerint a korlátok
valódiak, közel vannak, és bizonyos esetekben már a jelenlegi
átbocsátóképességi szintek alatt. Még pont elegendő energia,
elegendő nyersanyag, elég pénz, elégséges környezeti mobilitás és
kellő emberi jóindulat van ahhoz, hogy az emberiség ökológiai
lábnyomának tervezett csökkentését megvalósítsuk: a fenntarthatóság
forradalmát egy, a nagy többség számára sokkal jobb világ felé.
Lehet, hogy ez a harmadik forgatókönyv is egy
tévedés, de vannak jelek – a világ állapotáról szóló adatoktól a
számítógépes modellekig –, melyek arra utalnak, hogy feltehetőleg
igaz. De semmi más lehetőségünk sincs arra, hogy erről
megbizonyosodjunk, mint az, hogy megpróbáljuk.” (Meadows et al.,
2005)
Nem lesz könnyű megtalálni a fenntarthatóság felé
vezető utat. Ma sok tekintetben valóban messze vagyunk tőle.
A helyzet jellemzésére Tom Tietenbergtől idézzük az
alábbi szellemes történetet: „Hasonló helyzetben vagyunk, mint Maine
államban a történetek ismert szereplője, a teljesen összezavarodott
turista. Szép, őszi színekben pompázó fákat lát, ezért letér a jól
kitáblázott főútról egy kevésbé forgalmas vidéki útra. Miután egy
órán át vezet, elbizonytalanodik, hogy egyáltalán jó irányba
halad-e. Meglát egy helybélit, aki épp a kerítést javítja, és
lehúzódik az út szélére, hogy útbaigazítást kérjen. Miután elmondja,
hová szeretne eljutni, a férfi a fejét rázza és helyi tájszólásban
közli: Ha én arra mönnék, biztos nem innét indúnék!” (2003)
Persze mindenki csak „innen” vagyis onnan indulhat
el, ahol van, és nemhogy GPS-ünk, de még térképünk sincs. Mivel a
fenntarthatóság irányába nincsenek pontosan kijelölt utak,
próbálkozni kell. Egy okos mondás szerint, ha nem vagy teljesen
biztos az irányban, de mégis lépned kell, akkor kicsit lépj.
Nincsenek kitörési pontok a fenntarthatóság
irányába, de vannak kimozdulási irányok, amelyekkel próbálkozni
kell. Vannak olyan gazdasági döntések, amelyek a mai körülmények
közt is megvalósíthatóak, profitot is hoznak, jólétet is növelnek,
és a fenntarthatóságot szolgálják.
A fenntartható gazdálkodás
irányába tett hat lépés
A megvalósítás szempontjából alapvető kérdés a fenntartható
fejlődési formához való átmenet milyensége. Hogyan léphetünk, és
milyen módszereket használhatunk, ha a jelenlegi piacgazdaság
önmagában nem képes kezelni az átmenetet?
Gondolatmenetem jobb megértéséhez egy ábrát
szerkesztettem. Az ábra ötletét Donella Meadows és munkatársai,
valamint Herman E. Daly ábrái adták, és az alábbi történet.
Mint ismeretes, Herman E. Daly a nyolcvanas évek
végén és a 90-es évek elején a Világbanknál volt alkalmazásban, ahol
több kiadvány kapcsán is kikérték a véleményét, és azt többnyire nem
vették figyelembe.
Erről szól egy Daly-idézet: „Néhány hónappal később
a Világbank gazdasági igazgatója, akinek vezetésével az 1992-es
World Development Reportot írták, ismertető ülésen vett részt a
Smith Intézetben a Beyond the Limits (Túl a határokon) c. könyv
megvitatásában (Meadows et al., 1992). A könyvben volt egy ábra,
amely úgy mutatta a gazdaság viszonyát az ökoszisztémához, mint
alrendszert az egész rendszerhez, ahogy én javasoltam. Amikor
kérdezni lehetett, azzal fordultam a gazdasági igazgatóhoz, hogy az
ábra alapján a gazdasági alrendszernek az egész ökoszisztémához
viszonyított fizikai méretét fontosnak érzi-e, és szerinte a
közgazdászoknak fel kell-e tenniük a kérdést: Mi a makrogazdaság
optimális nagysága az őt ellátó környezethez képest? Válasza rövid
és határozott volt: Ezt nem így kell nézni. Eltöprengtem ezen, és
megerősödött a hitem abban, hogy a különbség ténylegesen az
előfeltevéseinkben, a szemléletmódunkban rejlik.” (Daly, 1999, 14.)
A fentieket olvasva rajzoltam meg az 1.1. sz.
ábrát, ahol az ökoszisztémán belül a gazdaságot mint alrendszert
kezelem, és hat lépésben vizsgálom azt, hogy a gazdaság–természet
viszonyba való gazdasági beavatkozások mennyiben szolgálják a
fenntarthatóságot. (Tisztában vagyok azzal, hogy minden lépésnek
megvannak a társadalmi vonatkozásai is. Mint közgazdász azonban
alapvetően a gazdaság-természet viszonyra figyelek, érdeklődéssel
várva a társadalomtudósoknak a témával összefüggő elemzéseit.)
Egyetértek Herman E. Dalyvel, miszerint a
közgazdászoknak igen is fel kell tenniük a kérdést: Mi a
makrogazdaság optimális nagysága az őt ellátó környezethez képest?
Azt a kérdést is indokolt feltenni, hogy létezik-e
egyáltalán optimális nagyság, és létezik-e „fenntartható
gazdálkodás”?
El kell gondolkodni azon is, hogy valóban igaz-e az
az általam megfogalmazott kijelentés, hogy – a fenntartható
gazdálkodás a fenntartható fejlődésnek olyan alrendszere, a
gazdálkodás olyan formája, amely nem jár entrópia-, illetve
ökológiailábnyom-növekedéssel, ugyanakkor nem rontja a jövő
generációk esélyeit az emberi civilizáció továbbviteléhez.
A cikk írása közben olvastam Szarka László
professzornak a Magyar Tudomány 2013/8. számában leírt gondolatait a
fenntarthatósággal kapcsolatban: „A humán- és
társadalomtudományokban, a művészetekben, de már a Bibliában is
számos jelenkori kérdésre ott rejlik a válasz: például az, hogy az
emberiség egyre növekvő fogyasztása nyilvánvalóan fenntarthatatlan,
de attól tartok, hosszú távon és globálisan a jelenlegi anyag- és
energiafogyasztási szint fenntartása sem lehetséges. Aminek eleje
volt (anyagi jólétnek), annak egyszer vége is lesz.” (Szarka, 2013,
999.)
Az előbbiekben leírt és a továbbiakban leírandó
gondolataim teljességgel szinkronban vannak a fenti megállapítással.
Az a fajta jólét, amelyet a GDP növekedésével mérnek, valóban
fenntarthatatlan, és ez a növekedés, amint a
Láng–Kerekes-szerzőpáros is írja, igen gyakran nem jelenti a
társadalom boldogulását, nem jelent boldogságot. (Megjegyzem, hogy
annak a szűk rétegnek is csak egyre csökkenő mértékben jelent
jólétnövekedést, amelyikhez a javak és szolgáltatások egyre nagyobb
hányada kerül.)
A szerző John R. Hicksre hivatkozik, aki „1970-ben,
amikor a környezeti válság körvonalai már látszottak, arról beszélt,
hogy a banki gépezetbe homokot kell szórni, hogy lassuljon a
növekedés.” (Láng – Kerekes, 2013, 104.)
Manapság nemcsak a válságból való kilábalás
kapcsán, de hosszú távon is a gazdasági növekedés gyorsulásáról, sőt
a gyorsulás gyorsulásáról beszélnek.
Szentgyörgyi Albert írta közel negyven éve a
következőket: „Új kozmikus világban élünk, nem ehhez készült az
ember… Arra kényszerülünk, hogy ősemberi aggyal nézzünk szembe ezzel
a helyzettel.” (Szentgyörgyi Albert, 1974)
Megjegyzem, hogy ezzel az aggyal még gépeink
segítségével sem tudjuk követni e felgyorsított világot, és gépeink
sokszor be is csapnak bennünket.
Arra gondoltam, hogy ez a gyorsulás gyorsítása
olyan veszélyes tévedés, mintha az atomtudósok úgy akarnának
energiát termelni, hogy a folyamatot felgyorsítják. Mint tudjuk, az
atomerőművekben valójában a részecskék lassítása történik, hiszen
azok csak így találkozhatnak egymással, és jöhet létre a
maghasadásból az energia. (Tudjuk a csernobili katasztrófából, hogy
amikor ez a részecskelassító rendszer – ott a grafit – csődöt
mondott, iszonyatos robbanás következett be.) Tudva, hogy mindig
vitatható egy természeti folyamatot társadalmival párhuzamba hozni,
de talán elgondolkodásra jó lehet az analógia.
Továbbiakban lássuk a beígért ábrát és azt a hat
lépést, amelyekkel közelebb juthatunk a fenntarthatósághoz. (A cikk
keretei nem teszik lehetővé a részletes kifejtést. Azt megteszem A
fenntartható gazdálkodás címmel a közelmúltban, a CompLex Kiadónál
megjelent könyvemben.)
A természetihez közelítő gazdálkodási rendszer
következő fő lépéseit kell vizsgálni a fenntarthatósággal
összefüggésben (a számozás az 1.
ábrán lévő számozásnak felel meg).
1. A gazdaság szívóhatásának csökkentése, az input
mérséklése az anyag- és energiahatékonyság növelésével, a megújuló
erőforrások és az élőmunka felhasználásának fokozásával.
2. A feldolgozottsági fok növelése, az anyagból és
energiából mind több termék és mind kevesebb hulladék kihozatala.
(Tiszta technológiák, környezetmenedzsment rendszerek, társadalmi
felelősségvállalás…)
3. A hasznos termékeknek – ökológiai hatékonyság
szempontjából – minél tovább tartása a fogyasztási folyamatban. (A
mai piacgazdaság ennek ellenkezőjében igyekszik érdekeltté tenni a
fogyasztót.)
4. A fogyasztás egy szakaszából kikerült termékek
lehető legmagasabb hányadának újrahasználata (reuse).
5. Az elsődleges hulladékok, ill. a hulladékká vált
termékek újrahasznosítása (recycling).
6. A hulladékok környezetre káros hatásának
semlegesítése. (Részben az ökoszisztémák semlegesítő-nyelő
képességének fenntartásával, részben semlegesítő technológiák
alkalmazásával.)
A fenntartható fejlődés stratégiájának kidolgozását
és az átmeneti programok megvalósítását segíthetik, ha a
bioszféra-gazdaság viszonyát mutató 1. ábra logikáját
követjük.
A következőkben a gazdaság nyitott láncainak
zárását felvázoló ábránk alapján írjuk le a fenntartható környezet-
és erőforrásgazdálkodás irányába mutató lépéseket.
1. lépés • Az inputok.
Az anyag, energia és élőmunka
Az anyag- és energiabemenet szakaszában a „teljes költség”
kalkulációt alkalmazva az anyag- és energiaáraknak a szívóhatás
mérséklését, a megújuló erőforrások felhasználását kell segíteniük.
Csökkenteni kell az élőmunka mint megújuló erőforrás terheit, és a
gazdálkodókat érdekeltté kell tenni felhasználási arányának
növelésében. Amint azt elsőként a környezetszabályozás skandináv
elméletében és gyakorlati megvalósításában igazolták, ezzel kettős
pozitív hatás érhető el. A hatás egyrészt a környezeti terhelés
mérséklésében, másrészt a munkanélküliség csökkentésében nyilvánul
meg. Az anyag- és energiamegtakarítás a fenntarthatóság felé tett
lépésnek tekinthető, hiszen a jelen generáció által fel nem használt
készletek lehetőséget jelentenek a jövő generációk számára. A jelen
generáció által „megtakarított” élőmunka viszont örökre elvész.
Amennyiben egy munkaképes ember az adott napot munkanélküliként
tölti el, az általa előállítható jószág vagy szolgáltatás öröke
elvész. Nem beszélve a negatív társadalmi hatásról, amit a
munkanélküliség okoz.
|