Niccolò Machiavelli műveivel az 1530-as évek végén
kezdtek megismerkedni a magyarok. A fejedelem sokáig nem
kapott kiemelt figyelmet; a benne tömören és frappánsan
összefoglaltakat legtöbbször a többi mű főbb tételeivel egybemosva
emlegették. Különbséget csak azok tettek, akik valamelyik
elgondolásával egyetértettek; a kritizálók többsége pedig –
szövegeit legtöbbször nem is, vagy csak felületesen és elfogultan
olvasva – átfogalmazott, üres és hamis általánosságokat
ismételgetett róla. Ezért a politika gyakorlatában csak ritkán
támaszkodtak elgondolásaira, színvonalas tudományos elemzések pedig
elég későn készültek róla.
Amikor valamelyik gondolatát aktuálisnak találták,
A fejedelem megértő olvasókra, sőt követőkre talált. A közel félezer
esztendő során a XVI–XVII. század fordulóján (1.) a török kiűzésének
programjához, a XIX. század végén (2.) a nemzetállam koncepciójának
kidolgozásához, a XX. század első felében (3.) a jogállam
szükségességének indoklásához használták bizonyos gondolatait,
illetve (4.) az önálló és kulturált állampolgár képének
megrajzolásához vették igénybe olykor igen különös módon az ő
emberképét is. Tudományos értékelésében (5.) csak az
államelméletéről készült igazán színvonalas feldolgozás.
1.
Az 1541-től kezdve tartósan három részre szakadt ország
egyesítésének, ezen belül a török hódítók kiűzésének eszméjét az
adott társadalmi igények hozták felszínre, de tudatosításába
bevonták A fejedelem híres felhívását is. Kovacsóczy Farkas erdélyi
kancellár és Istvánffy Miklós, a királyi Magyarország
nádor-helyettese padovai diákként ismerkedett meg Machiavelli
munkásságával, és műveikben könnyen észrevehető az aktuálisnak
érzett firenzei szerző hatása.
Kovacsóczy Farkas arra törekedett, hogy A fejedelem
néhány fontos tételét összekapcsolja a magyar hagyománnyal és az
erdélyi körülményekkel. 1571-ben készült orációjában – amelyben
Báthory Istvánt, a fejedelem azonos nevű rokonát búcsúztatta
Padovából való hazatérése alkalmából – Mátyás királyt mint az
uralkodói erények legtökéletesebb hordozóját állította példaképül a
pályáján induló politikus elé. Két évvel később – ugyanilyen
apropóból – Berzeviczy Mártont búcsúztatta, akit éppen A
fejedelemből vett példával, a 26. fejezet emelkedett hangú
felhívásával (benne a Petrarca-idézettel) biztatott a török elleni
offenzíva megindításának elősegítésére, amire a Habsburg udvarba
készülő diplomatának nagy lehetőségei nyíltak. A monarchikus
államforma értékeit, a magyar társadalmi viszonyoknak leginkább
megfelelő voltát, a fejedelem szuverenitásának vitathatatlanságát De
administratione Transsylvaniae című munkájában (1584) fejtette ki.
Az ezekben található utalásokon kívül más beszédeinek egyes
fordulatai még konkrétabban bizonyítják, hogy a jó fejedelem akkori
megtestesítőjét Báthory Istvánban látta. Azt még nem tudhatta, hogy
a két magyar országrész egyesítését Bocskai István próbálja majd
megkísérelni.
A török kiűzésére ugyan még több mint száz évig nem
került sor, de Machiavelli által is sugallt programja nem merült
feledésbe. Hasonló módon próbálta szorgalmazni, bár áttételesebb
formában Istvánffy Miklós, aki egyik legkiválóbb humanista
történetírónk is volt. Historiarum de rebus Ungaricis libri XXXIV
című munkájában (1622) reflexió formájában vetette fel „a barbár
ellenség kiűzését”. Az inkább óhaj, mint program Machiavelliéhez
való hasonlósága annyiban más a Kovacsóczyéhoz képest, és marad
közelebb az olasz eredetihez, hogy jobban hangsúlyozza a
felszabadítás indokát (az ország siralmas állapota, az idegen hadak
kegyetlenkedései), megmutatja a siker legfőbb eszközét (egy nem
csupán saját, hanem vegyes, de fegyelmezett hadsereg), és megnevezi
a vállalkozás vezetőjét („egy dicső és buzgó császár”). A Habsburg
segítséggel felszabadítandó ország önállóságáról nyilván nem
ejthetett szót, s nem csupán taktikai megfontolásból, hanem
politikai meggyőződéséből, lojalitásából eredően sem.
A firenzei gondolkodót nemcsak jól ismerő, de az
övéhez feltűnően hasonló helyzetben tevékenykedő Zrínyi Miklós költő
és hadvezér elsősorban a saját tapasztalatai és meggyőződése alapján
szorgalmazta magát a tennivalót, de eszmei támasztékot inkább a
Machiavelli nézeteit továbbgondolóknál keresett (Virgilio Malvezzi,
Lambert Danaeu, Jean De Silhon), illetve a mi viszonyainkra szabott
módosításként nagyon hangsúlyozta az önálló nemzeti hadsereg
fontosságát, és ennek megfelelően a szükséges uralkodó helyett (aki
egyébként Mátyásról vehetne példát) közvetlenül inkább az optimális
hadvezér képét, a „vitéz hadnagy” alakját rajzolta meg. A
Machiavellit szintén ismerő II. Rákóczi Ferenc a török után már a
Habsburgoktól szerette volna megszabadítani az országot, de az ő
törekvéseit is döntően az adott történelmi körülmények, illetve a
hazai elvárások formálták, s esetleg nagyon másodsorban az akkor már
elfogadói által is nagyon átértelmezett s eredetiként már alig
ismert Machiavelli.
A Rákóczi-vezette szabadságharc leverése után, a
felvilágosult abszolutizmus időszakában a klasszikus abszolút
monarchia teoretikusa időszerűtlenné, a Habsburg Birodalomba
betagolt országban fölöslegessé, sőt zavaróvá vált (akár korábban
Franciaországban, Angliában és Spanyolországban).
2.
Új szemlélettel nálunk is akkor kezdtek közeledni Machiavelli
életművéhez, sőt egyre jobban kiemelve fejedelemképéhez, amikor
határozottan előtérbe került a nemzetállam problémája, ami egyrészt
az állam intézményi oldalára is jobban ráirányította a figyelmet,
másrészt nem csupán az uralkodó személyét vette új vizsgálat alá,
hanem valamennyire az állampolgárokét is. Ez azt hozta magával, hogy
A fejedelem érdemleges elemzésébe Machiavelli minél több munkáját be
kellett vonni, főleg a nagyon komplementer szerepű Értekezéseket,
sőt emberfelfogásához a szépirodalmi műveket is. A fejedelem
államképe társadalomképpé szélesedett; a monarchia mellett a
köztársaságról is egyre több szó esett; az államvezetés módszerei a
sokkal komplexebb emberi viselkedés szempontjából is értelmezést
kaptak. A nálunk sokáig csak idegen nyelven olvasható, de
legtöbbször latin fordításban vagy franciául és németül olvasott
könyvet magyarra is lefordították. Kazinczy Gábor 1844-ben olaszból
készített jó átültetése kéziratban maradt (a mai napig kiadatlan).
Perlaky Sándor 1848 februárjában megjelent fordítása franciából
készült, de a későbbiek már olaszból; így Orbán Dezsőé 1906-ban,
Lányi Margité 1939-ben, Lutter Éváé 1962-ben; Juhász Vilmos majdnem
teljes átültetése (Nagy Frigyes Antimachiavelli-jéből vett
részletekkel együtt) 1942-ben. A Machiavelliről készült színvonalas
tudományos munkákban megfelelő részletességgel elemezték és
érdemleges méltatást kapott A fejedelem (Kemény Gábor, Rácz Miklós),
de külön tanulmányt kevesen szenteltek neki (Réz Mihály, Juhász
Vilmos, Kardos Tibor).
A nagy tekintélyű jogászok elméleti munkái fontos
szerepet kaptak A fejedelem a nemzetállam koncepciójának
kidolgozásában, de nem az 1848/49-es forradalom és szabadságharc
idején (akkor a gyakorlati megoldások domináltak), hanem jóval az
1867. évi kiegyezés után, amikor már elsősorban nem az
Osztrák–Magyar Monarchiából történő kiválás lehetőségének
mérlegelésén volt a hangsúly, hanem inkább a szellemi kultúra
nemzeti jellegének erősítésén, illetve inkább azon – amit sajnos az
első világháború utáni események igazoltak –, hogy az erősödő
nagyhatalmakkal és a nemzetiségekkel szemben kell megvédeni a
nemzeti érdekeket.
Mindegyik teoretikus más-más gondolatot emelt ki
tőle a maga sajátos állam- és politikakoncepciójához. Kuncz Ignác (A
nemzetállam tankönyve, 1888) Machiavelli és Thomas Hobbes
felfogásának különbsége nyomán választotta el egymástól az „etikai
államot” és a „társadalmi államot”; az előbbihez Machiavellitől a
személyesség, a dinamikusság és az önérvényesítő szerep kiemelését
vette át (a másik jog- és intézménycentrikusságával szemben).
Szerinte ez a típus fejezi ki jobban az állam öncélú (tulajdonképpen
autonómiát mutató) jellemzőit és főleg önértékét. Az erős állam,
kellő irányítás mellett, jó cél szolgálatába tudja állítani a rossz
eszközöket is, és hatalmával az állampolgárok, a nemzet javát
szolgálja. Concha Győző (Politikai jegyzetek, 1893), Robert Mohl
nyomán, a „politikai erkölcstan” egyféle előképét látta
Machiavellinek abban a gondolatában, amely a magánerkölcs fölé
helyezi a közösség olyan erkölcsét, amely egy ország – a
reneszánsztól kezdve egy nemzet – érdekeit juttatja érvényre (ezért
nem lehet a fejedelmet a magánerkölcs elvárásai szerint megítélni).
Az ilyen makroközösségi erkölcsnek valójában a főhatalom által
irányított állami politika képes érvényt szerezni, az tudja a
nagyobb egység érdekében összehangolni az egyéni és közösségi
törekvéseket, mégpedig az utóbbi, így elsősorban a nemzeti
szempontok prioritása mellett. Réz Mihály (Machiavelliről, 1908;
Machiavelli műve a fejedelemről, 1917) a nemzetállamot a
történetiség és az értékhierarchia határozott összekapcsolása
alapján fogta fel. Koncepciója szerint három abszolút érték: az
állam, a nemzet és az élet érvényesülése alakítja a társadalmi
folyamatokat, az intézmények formálását és az ember sorsát, s ennek
végbemenetelében a politikának döntő szerepe van. Szerinte
Machiavelli érdeme az, hogy ezen belül már azt is felismerte, hogy
az intézmények közül az állam történelmileg hamarabb alakult ki,
mint a nemzet, azonban a nemzet létrejötte után már szorosan
összetartoznak, együttműködésük dinamikáját a körülményeknek
megfelelően változó politika adja, ami mindenekelőtt az életet
szolgálja, mégpedig elsősorban a nemzet életét, de ennek révén az
egyén boldogulását is elősegíti. Arra is találóan utalt Machiavelli,
hogy a nagyon változó politika csak relatív értékeket képvisel, de a
körülményeket kiaknázó változásaival az életet mint abszolút értéket
szolgálja, nagyrészt az erős állam működése által. A jól funkcionáló
állam garantálja a társadalmi egyensúlyt, ami normális
életmegnyilvánulásokat tesz lehetővé, így az erkölcs – benne a
magánerkölcs – normáinak érvényesülését is. Réz Mihály jelzi, de nem
hangsúlyozza, hogy a politika azért képes az erkölcs
követelményeinek érvényt szerezni, mert lényegében mindkettő azonos,
de mindegyiküknél általánosabb értékfelfogás alapján áll. Az elemző
megérti a kárhoztatható eszközök időnkénti alkalmazásának
szükségességét, de Machiavelli történetiségérzékének korlátjául,
egyéni gondolkodásmódjának hibájaként rója fel, hogy az erkölcstelen
eszközök alkalmazásának gyakoriságát és az emberi gonoszság nagy
fokát elsősorban nem saját korára tartotta nagyon jellemzőnek. Éppen
ezért Réz Mihály azt javasolja Machiavelli módszere
továbbgondolóinak, hogy nagyon is vegyék figyelembe az erőszak
korhoz kötöttségét, és a politika diplomáciává finomításán
elmélkedjenek. A szintén jogász Krisztics Sándor (Nemzet és állam,
1914) – Hegelhez közelebb maradva – a feudális anarchia
felszámolásának és a nemzetállam megteremtésének elengedhetetlen
eszközeként fogta fel az erőszakot, azonban szerinte – és itt az
Értekezésekre hivatkozott – az új állam polgárait a monarchiában is
a kultúra és a civilizáció segítségével lehet egy működőképes
társadalom polgáraivá nevelni.
3.
A jogállam elméletének megalapozói a politika átalakításának
hangsúlyozása helyett a jog szerepének kiterjesztését és
megerősítését állították előtérbe. Nagymértékben támaszkodtak ugyan
Hans Kelsen „tiszta jogról” szóló elméletére és Rudolf Stammler
neokantiánus jogfilozófiájára, de mégsem igyekeztek elválasztani a
jogtól sem az erkölcsöt, sem a politikát, sőt nagyon is kiemelt
szerepet szántak az erkölcsnek az állam működésében. Az új
szemléletmód előkészítésében nagy érdemei voltak az erkölcsös
politika mellett kiálló Somló Bódognak, aki Machiavellit „abszolút
politikusnak” tartotta, de „erkölcsi színvaksággal” vádolta, s talán
az övéhez hasonló politika ellensúlyozása végett is törekedett olyan
határozottan a „helyes jog” megalapozására. A magyar
jogállamelméletek alapelveinek felvázolását Moór Gyula végezte el; a
legrészletesebb kifejtése Horváth Barna műveiben található;
alkalmazási lehetőségeit pedig elsősorban Bibó István mérlegelte. A
jogállam koncepciójának kidolgozását nagyon aktuálissá tette a jobb-
és baloldali diktatúrák megerősödése a két világháború között,
aminek veszélyeire – amihez ráadásul Machiavelli ehhez formált
meghamisítását is felhasználták – már többen figyelmeztettek (Jászi
Oszkár, Juhász Gyula, Gaál Gábor, Szekfű Gyula).
|
|
A jogállamelmélet kidolgozóinak munkásságában a
Machiavellitől vett elemek több vonatkozásban is ellentétes funkciót
kaptak. Egyrészt, egészében véve, náluk az autentikus
machiavellizmusnak az a fő szerepe, hogy provokációként hat:
erőszakot gyakorló és manipuláló szuverénjének képe olyan uralmi
viszonyt fejez ki nagyon egyértelműen, amely világossá teszi, hogy
miért szükséges – elsősorban vele szemben – megteremteni a
jogállamot. Ugyanakkor az erejét másra, autonómiája megerősítésére
fordító állam politikája a jogállam számára részben modellnek is
tekinthető: nagyon vegyes, az ellentétességig menően változatos
eszközeit hierarchikus egységbe tudja foglalni, amely nemcsak
korlátozza a zsarnokságot, de ki is zárja, célrendszerének egésze
pedig a leghumánusabb erkölccsel is megegyezik. A jogállam
elméletének megalkotói tudták, hogy a zsarnokság korlátozására
irányuló egykori monarchomachia (zsarnokölés) soha nem lehetett
eredményes, mert csak a zsarnokság személyes garanciáját rendítheti
meg átmenetileg. Az antimachiavellizmus és a fasizmus
Machiavelli-torzításai is megerősítették őket abban, hogy –
különösen a manipulálható közgondolkodás időszakában – az intézményi
garanciákat kell úgy kiépíteni, hogy ne alakulhasson ki
parancsuralom. Ezért Machiavelli munkásságából, másrészt a provokáló
és megerősítő elméleti elemek mellett módszeréből is tanultak: a
politika lényegének realista és induktív megközelítéséhez hasonlóan
a jog egyes esetekből való értelmezését és a jogrendszer alulról
felépülő szerkezetének feltárását. Ehhez az Értekezések-ből is sokat
merítettek, így tudták a fegyverek elsőbbségét hirdető Fejedelem-mel
szemben a törvényekét kiemelni.
Machiavelli eszméiből legtöbbet Horváth Barna (A
jogelmélet vázlata, 1937; Angol jogelmélet, 1943) elgondolásai
őriztek meg, aki nemcsak bizonyos ellenképét dolgozta ki a firenzei
gondolkodó „realisztikus imperializmust” kifejező államfelfogásának,
hanem feltáró módszeréből is sokat alkalmazott a saját „szinkretikus
jogi módszertanában”, amikor „szinoptikus jogelméletés” megalkotta.
Machiavelli realizmusát abban követte, hogy egyes, sokoldalúan
elemzett tényleges jogesetekből kiindulva vont le nem merev
általánosításokat, továbbá a valóságos történések és az értékeket
kimondó elvek közötti ellentmondásokból, egymást pontosítva működő
kölcsönhatásaikból fontos tanulságokat vont le arra nézve, hogy a
személyes garanciák miért nem elegendőek az állam elhajlásoktól
mentes működtetéséhez, a parancsuralmi rendszer elkerüléséhez.
Elméletében viszont – tudatosan Machiavellivel szemben – azt
hangsúlyozta, hogy a szuverenitás terén személynek nem, csakis
jognak lehet teljes szupremációja, mégpedig az oly módon tagolt
jogrendnek, amelyben az általános (az erkölccsel sem ellentétes)
szabályok biztosításában a társadalom különböző egységeinek sajátos
jogkörei egymást segítve és kontrollálva működnek közre. Arra éppen
Machiavellire közvetlenül hivatkozva utalt Horváth, hogy a valóság
esetei és az értékek közötti diszkrepancia nem csupán a jogra, hanem
– mint Machiavelli jól érzékeltette – a politikára is jellemző, sőt
– amitől szintén nem szabad eltekinteni – az erkölcsre is
szükségszerűen érvényes, de az eltéréseket kellő módon határok
között lehet tartani. Az erkölcsi értékkövetelményekkel összhangba
hozott állami politikát szintén jól lehet szabályozni, de ezt csak a
megfelelően differenciált jogrend ereje biztosíthatja, amely sok
szállal kötődik a társadalmi egész bonyolult viszonyrendszeréhez, és
kellő egyensúlyt képes fenntartani a különböző politikai erők
között.
4.
Állam- és jogfelfogást befolyásoló hatása mellett emberképet formáló
szerepet is kapott Machiavelli főműve. A fejedelem harmadik magyar
fordításának megjelenése alkalmából (1939) a politikai életben is
tekintélyes népi író, Veres Péter könyvet tett közzé arról (Mit ér
az ember, ha magyar, 1940), benne Machiavelli főművét elemző külön
fejezettel, hogy miként lehet és mennyire szabad felhasználni a
firenzei titkár által javasolt módszereket – különös tekintettel az
erőszakra és a színlelésre – az egyszerű emberek, az alsó néprétegek
képviseletét őszintén vállaló, paraszt származású értelmiséginek.
Korábban Gaál Gábor az 1927. évi centenárium alkalmából írt
tanulmányában vetette fel azt a kérdést, mennyiben lehet A fejedelem
„parainézis […] józan politikai cselekvőknek” is. Veres Péter
eszmefuttatásának egyik érdekessége az, hogy nemcsak a két
elhíresült eszköz értékelésére tér ki, hanem a népi politikus olyan
szélesebb eszköztárát veszi számba, amelyből néhány – mint kevésbé
hangsúlyos – szintén szerepel Machiavellinél, de hozzájuk tesz még
olyanokat is, amelyekről a firenzei gondolkodó nem szól. Ezek
együttes alkalmazását tartja igazán hatékonynak, de más-más
szerepkört javasol nekik, hiszen felhasználójuk nem hatalmat
gyakorló szuverén, hanem inkább vele szembenálló néptribun. A
jellegzetesen machiavellistának tartott eszközöknek – erőszak,
színlelés – csak a megismerését és a felismerését javasolja az
erkölcsös politikusnak, hogy jobban tudjon védekezni az
ellenségekkel és riválisokkal szemben. Néhány más, Machiavelli által
szintén nagyra tartott, nem erkölcstelen, de hasznos eszközt – mint
a bátorság, határozottság, takarékosság, kockázatvállalás,
emberismeret, hazaszeretet – már alkalmazni is kell a jó
politikusnak a megfelelő helyzetekben. Ezekhez hozzátesz olyan,
Machiavellinél nem szereplőket is, mint a türelem, az empátia, az
őszinteség, az önkritika. Veres Péter általában a politika
újramoralizálása mellett száll síkra, amit az alulról jövők részéről
lát eredményesnek, azzal a háttérmeggyőződéssel, hogy hosszú távon
az ilyen politizálás lehet valóban sikeres, nem csupán nemzeti
szinten, hanem a nemzetközi viszonyok alakítása terén is. Az
eszköztár kiszélesítése, a népi származású politikus vagy vezető
elsajátítandó tudásanyagának politikán túlmutató köre azt is
kifejezi, hogy Veres Péter egyben a paraszti sorból kiemelkedni
törekvő értelmiségi, az országnak sokat használni képes, tudatos
állampolgár életvitelének kialakításához is segítséget szeretett
volna adni, részben Machiavelli értelmes aktivitást sugárzó főműve
felhasználásával.
A népi írók másik, elméletileg sokkal felkészültebb képviselője,
Németh László (A történelem eszközei, 1966) a machiavellizmusok
helyett Machiavelli eredendő machiavellizmusát tette vizsgálat
tárgyává, s nem szociológiai megközelítésben, hanem történelmi
szempontból. Arra a következtetésre jutott, hogy magát az autentikus
machiavellizmust sem lehet egyetemes politikai elvvé tenni, de
bizonyos történelmi szituációkban a társadalmi folyamatokat irányító
személyiségek elkerülni sem tudják a pusztulás veszélye nélkül. Az
eredeti machiavellista politika, szerinte, úgy viszonyul az
általában érvényesítendő, erkölcsileg nem közömbös és nem is
erkölcstelen politikához, mint a csak speciális nagyságrendre
érvényes euklideszi geomtria viszonyul a mindenségre érvényes
Bolyai-féle egyetemes rendszerhez.
5.
Az utóbbi fél évszázad során Machiavelli legfontosabb műveivel
együtt A fejedelem is eléggé ismertté vált a magyar kulturális élet
különböző régióiban: a könyvkiadás és a felsőoktatás megfelelő
figyelmet szentelt neki, de ehhez sokáig nem társult a műhöz méltó
tudományos feldolgozás. Magyar szerző tollából nem jelent meg olyan
monográfia, amely Machiavelli életművének egészét arányosan és
valóban tudományos formában bemutatta volna. Politikafelfogását és
államelméletét színvonalas könyvek segítenek megérteni (Antalffy
György, Paczolay Péter), de a sokoldalú reneszánsz szerzőt mindössze
Kardos Tibor egy tanulmányfüzére.
A politológia és az etika művelői a cél és az
eszköz sokat elemzett viszonyának értelmezésében a Hegel kijelölte
úton haladtak tovább; vagyis a cél nem szentesíti az eszközt, hanem
azt határolja be, hogy valamely célt milyen eszközökkel lehet az
adott körülmények között jobban vagy kevésbé jól megvalósítani
(Heller Ágnes, Almási Miklós, Hársing László). Arról eltérő
álláspontok alakultak ki, hogy sikerült-e Machiavellinek
leválasztani az erkölcsöt a politikától (Halasy Nagy József), vagy
inkább csak átértelmezte viszonyukat (Bayer József, Kis János,
Rozsnyai Ervin). Néhányan főleg azt emelték ki (Kardos Tibor,
Kulcsár Kálmán), hogy Machiavelli az adott helyzetből kiindulva és a
végső célt szemlélve, valamint az alapvető közösségi érdekeket
előtérbe helyezve tartott erkölcsösnek egyébként erkölcstelen
eszközöket, amelyek igénybevétele a rómaiakig visszanyúló
hagyományon alapszik: Salus rei publicae suprema lex (A legfőbb
törvény az állam üdve legyen [Cicero]).
Az államelmélet vizsgálata terén többen csak
egy-egy résztémát igyekeztek új szempontból elemezni; így Antalffy
György a modern állam szekularizálásának történelmi
szükségszerűségét; Gombár Csaba az állam ereje és szuverenitása
közötti összefüggést; Kis János, Hülvely István és Haskó Katalin a
hatalom legitimitásának problémáját. Az „államrezon” kategóriájának
megítélésében (Machiavelli nem használta ezt a szót, de
hallgatólagosan volt ilyen fogalma) ellentétes álláspontok
születtek. Az ezt érintők többsége (Antalffy György, Almási Miklós,
Rozsnyai Ervin) azt emelte ki, hogy a racionalitás és a rá épülő
pragmatikusság a sikerre való fokozott koncentrálást és a szuverén
feltétlen hatalma kialakításának elvét erősítette Machiavelliben, de
néhányan inkább azt tartották figyelemre méltónak (Kulcsár Kálmán,
Horkay Hörcher Ferenc), hogy az ésszerű államvezetés Machiavelli
szerint is az állam erejét elsősorban a társadalmi stabilitás
kialakítására és megőrzésére használja.
Machiavelli államelméletét sokoldalúan és
színvonalasan Paczolay Péter mutatta be Államelmélet I. Machiavelli
és az államfogalom születése című könyvében (1998). Az elemző
koncepciójának lényege az, hogy Machiavelli államfogalma nem
kizárólag vagy csupán nagyrészt A fejedelemből olvasható ki, hanem
több fontos munkája együtt ad képet róla, és ebben a tudományos
képben rejlő fogalom nagyon modern, de nem teljesen kidolgozott. A
firenzei gondolkodó nem csupán két alapvető államforma egymást
kiegészítő fogalmát vázolta fel (A fejedelemben a monarchiáét, az
Értekezésekben a köztársaságét), hanem ezeken keresztül és ezekbe
foglalva azt is, ami az államot általában jellemzi (vagyis mindkét
forma közös jegyeit a maguk sajátos változatában). Végül is komplex
képet adott az államról mint intézményrendszerről, ugyanis bemutatta
annak – Francesco Ercole terminusaival kifejezve – legtöbb alanyi
összetevőjét: a hatalmat gyakorló személyek és testületek körét,
akik egy szuverén közösség tagjaiként rendszeresen irányítanak és
döntenek a közösséget érintő alapvető ügyekben, illetve az állam
tárgyi összetevői közül (az irányított létezők köréből) a
legfontosabbakat: a területet és népességét a maga nyelvével,
kultúrájával, hagyományaival. A két oldalt a kormányzás (governo)
valamilyen formája kapcsolja össze, és Machiavelli nem hagy kétséget
afelől, hogy a kormányzás mint olyan nagyfokúan autonóm
tevékenységkör, amely saját értékek alapján képes működni, és
gyakorlatilag is érvényesíti eszmei erejét, és ez az erő tartósan
alkalmas nagy társadalmi egységek irányítására és formálására.
Paczolay szerint Machiavelli a politika és erkölcs viszonyát
illetően a helyzetekhez illő alternatívákat kínált; realizmusának és
pragmatizmusának a fejlődésgondolat ad távlatot, ami politikai
programjában úgy mutatkozik meg, hogy Itáliát nemcsak egyesíteni
szerette volna, de egyben erős európai országgá fejleszteni is.
Paczolay szerint Machiavelli elméletének gazdagsága és nem lezárt
volta, s különösen modernsége különböző típusú és eltérő mértékben
korszerű államfelfogások és politikai koncepciók kidolgozására adott
lehetőséget, de a valóban modern államelméletet folytatni az ő
alapvetése nyomán lehetett.
Machiavellit Magyarországon sokkal több kritika
érte, mint amennyi elismerést kapott. Azonban az őt lebecsülők és
elítélők egyike sem állt elméletileg magas színvonalon, többnyire a
külföldről átvett torzításokat és rágalmakat ismertette, és
koncepciózus bírálatra még az epigonság szintjén sem vállalkozott
senki. Az egyre színvonalasabb tudományos kutatásoknak, illetve
legfontosabb művei magyar fordításának sikerült annyira
befolyásolniuk a kulturális életet, hogy Machiavelli a köztudatban
elsősorban két legeredetibb munkája révén ismert, és ez A fejedelem
és A mandragóra.
Kulcsszavak: Machiavelli, A fejedelem, változatos fogadtatás,
ellentétes megítélés, önálló ország, nemzetállam, jogállam, tudatos
állampolgár, modern államelmélet.
* Elhangzott 2013-ban, az Olasz Kultúrintézet Una
giornata con Il Principe di Niccolò Machiavelli c. konferencián.
<
|
|