Az új (vagy más néven közösségi) médiát sokan olyan
eszközként üdvözlik, mint amely a tudományos kommunikáció területén
új és hatékony eszközöket kínál a tudás megtalálásához és
megosztásához. Ez nem egyértelmű, de látjuk, hogy az új média már
kezd nyomot hagyni a tudományos kommunikáción, bár hatása még nem
nevezhető hosszan tartónak és rendszeresnek.
Az új média fogalma összetett és ellentmondásos
(Green – Beavis, 2013). Nem kétséges, hogy az új média közegében a
felhasználók magukat és érdeklődésüket közvetett (mediatizált)
terekben fejezik ki, és ezeknek a reprezentációknak az útján lépnek
egymással interaktív kapcsolatba (Jarrett, 2008). Írásom célja
szempontjából ennyi meghatározás elégséges. Érdemes viszont néhány
eszközt, szolgáltatást megneveznem, hiszen az új média a Web 2.0
kínálta szolgáltatásokra épül. A szolgáltatások tehát (többek
között) a következők: a közösségi hálózatok, a blogok, valamint a
kép- és videómegosztó portálok.
Mivel technológiaközpontú eszközrendszerekről van
szó, amelyeket bonyolult retorika övez, megítélésük kapcsán józan
szemléletre van szükség (Weller, 2011). Az új médiával kapcsolatban
ugyanis viszonylag gyakran találkozunk olyan egyoldalú érvelésekkel,
amelyekből vagy hiányzik a kritika, vagy éppen a túlzott elutasítás
jellemzi őket. Meggyőződésem azonban, hogy legjobb, ha egyik
csapdába sem esünk bele. Az új médiának végül is mindnyájan
potenciális felhasználói vagyunk, többnyire ténylegesen használjuk
is, ami a kutatókra is igaz.
Az új média alkalmazásait a különböző kiadók is
beépítik szolgáltatásaikba annak érdekében, hogy termékeik online
jelenlétét megszilárdítsák (Collins, 2013). Megítélésem szerint
leginkább ehhez a törekvéshez köthető azoknak a közösségi oldalaknak
a megjelenése, amelyeket a tudomány művelőinek szántak. Ilyen
például az Academia.edu (URL1) vagy a ResearchGate (URL2). Egy
másik, sokak által használt közösségi oldal, a LinkedIn (URL3)
némileg hibridnek tekinthető, mivel nemcsak kutatók, hanem számos
szakma művelői is használják. A Mendeley (URL4) is ebbe a körbe
tartozik, viszont ellentmondani látszik annak, amit az új média
általános elvei sugallnának. Lehetővé teszi ugyanis, hogy a rendszer
a kutatók oldaláról zárt maradjon, tehát számos funkció zártkörűvé
tehető, vagy ki is zárható belőle a nyilvánosság (Collins, 2013).
Mindenesetre ne felejtsük el, hogy itt kereskedelmi, profitorientált
vállalkozásokról van szó.
Számunkra természetesen a legfontosabb a kutatók
hozzáállása. Ők használnak néhány Web 2.0-s eszközt, ott és akkor,
amikor ennek előnyét látják.
Jól tudjuk, hogy az informális kommunikációnak
kiemelkedő szerepe van a tudományban, ezért nem igazán meglepő, hogy
az új média (a fenti, vagyis a kutatóknak szánt és más, a
nagyközönséget kiszolgáló) eszközei elsősorban a kutatók közötti
kapcsolattartást segíthetik (Collins, 2013). Tény, hogy amíg nem
álltak rendelkezésre közösségi hálózatok, azoknak a kutatóknak a
köre, akikkel megoszthattuk gondolatainkat, azokra korlátozódott,
akikkel rendszeresen kapcsolatban álltunk (Weller, 2011). E kör
bővüléséhez kétségtelenül hozzájárult az új média. Hozzáteszem
viszont, hogy azért az elektronikus levelezés is jelentős változást
hozott már ezen a téren, miközben az e-mail sokkal régebbi, mint a
Web 2.0. Ráadásul érdemes volna tudományos vizsgálatok útján
megállapítani, hogy az online kapcsolatok jobbak-e vagy rosszabbak a
szemtől szemben megvalósuló kapcsolatoknál. Kérdés az is, hogy ezek
a hálózatok felülírják-e korábbi hálózatainkat, vagy kiegészítik
őket (Weller, 2011).
Ne zárjuk ki azonban azt, hogy az új média és a
tudományos kommunikáció céljaiban számos közös vonást találhatunk.
Ez különösen igaz, ha tudományos kommunikáció alatt nemcsak a
kutatási eredmények (lektorált) publikálását érthetjük, vagy nemcsak
az informális kommunikációra gondolunk. A tudományos kommunikáció
tágabb értelmezése magában foglalhatja a kutatók személyes
életpályájának építését is (Procter et al., 2010). A kiadói
aktivitás kapcsán említett közösségi oldalak ezt is szolgálják,
főként avval, hogy a publikációk egy részét szélesebb körben teszik
láthatóvá és elérhetővé.
Ha megnézzük, hogy a kutatók miként élnek az új
média lehetőségeivel, azt látjuk, hogy nem térnek el eddigi
prioritásaiktól és elveiktől, vagyis az új média használata
megszokott viselkedésüket utánozza és erősíti.
Ha a közvetlen és valósidejű kommunikáció
lehetőségét és mértékét nézzük, azt látjuk, hogy a kutatók esetében
az interaktivitás szintje alacsony. Fontos szempont a személyes
adatok kezelése, vagyis az, hogy a résztvevőknek mennyi személyes
adatot lehet és kell nyilvánosságra hozniuk. Ez is alacsony szintű a
kutatóknál (Collins, 2013).
Sokan közülük nem bíznak abban, ami nem esett át
formális lektoráláson. Kisebb részük gondolja azt, hogy a lektorálás
jelenlegi formája fenntarthatatlanná válik, viszont jónéhányan
vannak azon a véleményen, hogy a hivatkozási és felhasználási
statisztikák, a felhasználó értékelések és kommentárok ki fogják
egészíteni. Mivel a bizalom kiemelkedően fontos érték, óvatosak az
eredmények megosztása tekintetében, ha olyan hordozóról van szó,
amely a szerzői minőség megjelölésének nemszabványos formáját
nyújtja (Procter et al., 2010). Ezt erősíti, hogy a kutatók
valószínűleg akkor érzik magukat jól, ha kommunikációjuk közvetítő
vagy moderátor útján zajlik. Feltételezhető, hogy nem szívesen
osztanak meg személyes és szakmai információkat kiterjedt és
ellenőrizetlen közönséggel. A kutatók bevezetett kommunikációs
csatornákhoz való ragaszkodásának az is az oka, hogy fontosnak
tekintik azt a minőségbiztosítást, amelyet a folyóiratok és a kiadók
nyújtanak (Collins, 2013). Nem szeretik a túlzott kockázatokat, ami
különösen érvényes az eredmények formális publikálására.
Mindkét szempont indokolja, hogy sokan nem tekintik
az új médiát a formális publikálás teljes értékű helyettesítőjének.
Paradox módon ez különösen igaz a fiatal kutatókra. Ők a hagyományos
csatornákat használják, míg a már „befutott” kutatók több
szabadságot élveznek ezen a téren. Ezt némileg árnyalja, hogy a
kisebb hagyománnyal rendelkező szakterületeken, főként a humaniórák
és társadalomtudományok kutatói körében nagyobb a hajlandóság az
eltérő publikálási gyakorlatra (Harley et al., 2010). Mindez igaz a
közösségi oldalakra is. Azokon a tudományterületeken, ahol van
hagyománya a széles körű együttműködésnek, ott nagyobb mértékben
használják is ezeket (Collins, 2013).
Hogy milyen előnyökkel jár az új média használata,
még azok a kutatók sem látják világosan, akik gyakran használják,
többek között azért, mert gyors ütemben fejlődik és terjed. Ezt
súlyosbítja az a tény, hogy felhasználói bázisa töredékes, azaz
kevés szolgáltatás érte el azt a kritikus tömeget, amely ahhoz
szükséges, hogy a pozitív hatások nyomán az egyes közösségekben
széles körűen elterjedjenek. Hasonló bizonytalanság övezi a
tudományos kommunikáció új formái értékének megítélését. Érthető
tehát, amikor a kutatók addig halasztják a döntést arról, hogy egy
adott szolgáltatást használjanak-e, amíg meg nem bizonyosodnak
arról, hogy sok kollégájuk használja azt (Procter et al., 2010).
Jelenleg – akárhogyan nézzük is – összességében
alig találunk bizonyítékot arra, hogy az új média használata rövid
vagy középtávon gyökeres változásokhoz vezetne a tudományos
kommunikációban. A Web 2.0-s szolgáltatások inkább kiegészítik a
meglevő csatornákat, mintsem feleslegessé tennék őket (Procter et
al., 2010). A kutatók – miközben az új eszközöket a meglévőkkel
együtt használják – keresik a közösség média használatának megfelelő
és hatékony módjait (Weller, 2011). Az új média tehát nem
elmozdulást hozott a tudományos kommunikáció természetében,
|
|
hanem a hagyományos kutatási funkciók, tehát az
információ megtalálásának, megosztásának és szervezésének
kiterjesztését nyújtja és teszi könnyebbé (Collins, 2013).
Hozzátehetjük, hogy ez a jelenlegi helyzet, tehát a
változás lehetőségét kár lenne tagadnunk, viszont mértékét és
jellegét nem könnyű prognosztizálni. Mindenesetre további
(tudományos) kutatásokra van szükség, amelyek nyomán megismerhetjük,
hogy miként használható legjobban az új média (Procter et al.,
2010). Ennek jegyében érdemes foglalkoznunk az úgynevezett
számítástechnikai fordulat gondolatával. Ez a fordulat a digitális
bölcsészet és a társadalomtudományok ismeretelméleti szintű
megújításának eszköze lehet. Lényege annak vizsgálata, hogy milyen
hatással volt a technológia digitális összetevőjének középpontba
kerülése arra, ahogyan a 21. század tudása információvá alakul.
Ennek tágabb kontextusa az arról való gondolkodás, hogy a média
változásai miként hatnak a megismerés változásaira (Berry, 2011). A
kérdéskör interdiszciplináris vizsgálata megkezdődött, de még korai
szakaszában van. Az mindenesetre látható, hogy ez a gondolat
szorosan kötődik az új média meglétéhez.
Közben ne feledkezzünk meg arról, hogy a tudományos
kommunikációt más hatások is érik. Megjelent például annak a
lehetősége, hogy adatok eddig soha nem látott tömegét tudjuk
létrehozni és elemezni, ami a tudományos kutatás számos területét
nem kis mértékben újraformálta. A kutatási adatok nemcsak fontosak
számos kutatási területen, hanem ezeket egyre gyakrabban publikálják
is. Nem véletlen, hogy az adatokra való hivatkozás is fontossá vált,
ezért egyaránt születtek erre megoldások a kereskedelmi és a
nonprofit szférában. Az utóbbira példa a DataCite kezdeményezés
(URL5). A kutatók egy része egyre inkább igényli, hogy az adatok
integráljanak a tudományos információk rendszerébe, aminek
eredményeként a szerzők, olvasók, könyvtárosok meg tudják találni,
kezelni és használni tudják ezeket, ugyanúgy, ahogy azt
folyóiratcikkekkel vagy könyvekkel tehetik (Weller, 2011). Tegyük
hozzá, hogy szemmel láthatóan megvannak a korlátai annak, hogy a
tudományos adatokat nyilvánossá tegyük. Vannak ugyanis üzleti,
biztonsági és a magánélet titkosságát érintő érdekek, amelyek ezt
nem teszik lehetővé (The Royal Society, 2012).
Közben számolhatunk azzal, hogy a
társadalomtudományok és a humán tudományok területén is megjelenik
valami ahhoz hasonló, amit a természettudományokban a Nagy Tudomány
elnevezéssel illetünk. Ez többek között annak köszönhető, hogy nagy
mennyiségű, eleve digitális anyag felhalmozódott fel, amely
vizsgálati anyagul szolgálhat társadalmi és kulturális folyamatok
kutatásához (Manovich, 2012).
Nem elméleti meggondolások kérdése, hanem
gyakorlati szempontból érdemes szem előtt tartanunk, hogy a tudomány
művelői előtt nyitva áll annak a lehetősége, hogy információsan
műveltté váljanak. Ehhez azokat a készségeket kell elsajátítaniuk,
amelyek hozzásegítik őket ahhoz, hogy felismerjék, mikor van
szükségük információra; megtanulják, hogyan kell tanulni; továbbá
ismerjék, hogy miként szerveződik az információ, hogyan található
meg, és hogyan használható fel a tanulásban (ALA, 1989). Bár ez a
meghatározás – érthető módon – a tanulásra összpontosít, a
kutatóknak is szól. Érdemes két készségcsoportot kiemelnünk belőle.
Az egyik az információ hatékony felhasználása egy adott probléma
megoldására. Ez egy kutató esetében mindenképpen magába kell hogy
foglalja a publikálást. A másik az információ szervezése, amely
leginkább (és a kutatók esetében feltétlenül) azt jelenti, hogy a
különböző forrásokból származó információkat mindenkinek magának
kell rendszereznie, nyilvántartania. Ez a személyes
információmenedzsment (Personal Information Management – PIM), amely
egyre több figyelmet kap, és amelyet úgy határozhatunk meg, mint
azoknak a tevékenységeknek a gyakorlata és tanulmányozása, amelyeket
annak érdekében végzünk, hogy a mindennapi használat céljaira, a
megfelelő formában és minőségben jussunk információkhoz, továbbá
szervezzük, karbantartsuk és visszakeressük azokat (Jones – Maier,
2003).
Az információs műveltség fentebb említett
definíciója 1989-ből származik, maga a fogalom azonban még mindig
csak egy viszonylag szűk kör számára ismerős. Ráadásul terminológiai
problémák is adódnak. A digitális írástudás szókapcsolat ugyanis
feltehetőleg sokkal jobb lenne a fenti készségegyüttes megnevezésére
(Bawden, 2008). Ezt az elnevezést azonban kisajátítani látszanak
annak a szemléletnek a képviselői, amely mindezt az információs és
kommunikációs technikák hatékony használatára korlátozza.
A tudományos kutatás és kommunikáció, valamint az
információs műveltség kapcsán érdemes elgondolkoznunk azon is, hogy
a technológia demokratizáló hatásába vetett hit (Dalbello, 2011)
elég-e önmagában. Szükség volna ugyanis arra, hogy a hálózati új
média olyan, valódi együttműködéshez járuljon hozzá, amely
továbbmegy a blogbejegyzéseken és hasonlókon, lehetővé téve az új
gondolatokhoz, elméletekhez és gyakorlathoz vezető kritikai
gondolkodást (Berry, 2011). A számítógépes hálózatokat minden
kutatásban használhatjuk és használjuk is, azonban ritkábban és
kevesebb okból kellene ezt tennünk, különösen, ha kutatásainkat nem
kísérik alapos elméleti és filozófiai meggondolások (Weingart,
2011). Ehhez kíván hozzájárulni ez az írás.
Kulcsszavak: új média, web 2.0, tudományos kommunikáció
IRODALOM
ALA (1989): ALA Presidential Committee on
Information Literacy. Final report. American Library Association,
Chicago, IL •
WEBCÍM
Bawden, David (2008): Origins and Concepts
of Digital Literacy. In: Lankshear, Colin – Knobel, Michelle M.
(eds.): Digital Literacies: Concepts, Policies and Practices. Peter
Lang, New York, NY, 17–32. •
WEBCÍM
Berry, David (2011): The Computational
Turn: Thinking about the Digital Humanities. Culture Machine. 12, •
WEBCÍM
Collins, Ellen (2013): Social Media and
Scholarly Communications: The More They Change, the More they Stay
the Same? In: Shorley Deborah – Jubb, Michael (eds.): The Future of
Scholarly Communication. Facet, London, 89–102.
Dalbello, Maria (2011): A Genealogy of
Digital Humanities. Journal of Documentation. 67, 3, 480-506. •
WEBCÍM
Green, Bill – Beavis, Catherine (2013):
Literacy Education in the Age of New Media. In: Hall, Kathy –
Cremin, T. – Comber, B. – Moll, L. (eds.): International Handbook
of Research on Children’s Literacy, Learning, and Culture. Wiley
Blackwell, Oxford, 42–53. •
WEBCÍM
Harley, Diane et al. (2010): Assessing the
Future Landscape of Scholarly Communication: An Exploration of
Faculty Values and Needs in Seven Disciplines. UC Berkeley: Center
for Studies in Higher Education. •
WEBCÍM
Jarrett, Kylie (2008): Interactivity is
Evil! A critical investigation of Web 2.0. First Monday, 13, 3, •
WEBCÍM
Jones, William – Maier, David (2003):
Report from the Session on Personal Information Management. Workshop
of the Information and Data Management Program. National Science
Foundation Information, Seattle, WA
Manovich, Lev (2012): Trending: The
Promises and the Challenges of Big Social Data. In: Gold, Matthew K.
(ed.): Debates in the Digital Humanities. University of Minnesota
Press, Matthew K. •
WEBCÍM
Procter, Rob – Williams, Robin – Stewart,
James (2010): If You Build It, Will They Come? How Researchers
Perceive and Use Web, 2. Research Information Network •
WEBCÍM
The Royal Society (2012): Science as an
Open Enterprise. The Royal Society, London •
WEBCÍM
Weingart, Scott (2011): Demystifying
Networks. Parts I & II. Journal of Digital Humanities. 1, 1, •
WEBCÍM
Weller, Martin (2011): The Digital
Scholar: How Technology Is Transforming Scholarly Practice.
Bloomsbury Publishing PLC •
WEBCÍM
URL1 Academia.edu
URL2 ResearchGate
URL3 LinkedIn
URL4 Mendeley
URL5 DataCite
|
|