A felsőoktatási rangsorok, habár könnyen
használható és rendkívül népszerű „eszközök”, mégis, hiányosságaik
gyakran kérdésessé teszik létjogosultságukat. A rangsorolás
mikéntjeire keresték a választ a Magyar felsőoktatási rangsorok,
hallgatói preferenciák című konferencia résztvevői.
A rendezvény első előadója Mihályi Péter (Pannon
Egyetem Gazdaságtudományi Kar) volt, aki a felsőoktatási intézmények
teljesítményének mérhetőségét elemezte. Példákkal illusztrálta, hogy
milyen eltérő eredményeket kaphatunk egy olyan „csekély”
változtatással is, mint a mérésre használt skála. Előadása második
részében a hazai felsőoktatási rangsorokkal kapcsolatos néhány
tapasztalatát osztotta meg. Ha a rangsorolásnál számít a minősített
oktató, akkor az intézmények hajlamosak lesznek a jobb helyezés
érdekében átcsoportosítani, ha pedig a könyvtár mérete számít, akkor
majd remittendákkal töltik fel a könyvtáraikat. Az eredmények
megbízhatóságát két további tényező is torzíthatja. Egyrészt
megfigyelhető, hogy a nagyobb egyetemek az objektív mutatók nagy
részénél előnyt élveznek (ez a méretnagyság hatás), másrészt egy
valamikor nagypresztízsűnek titulált egyetem hosszú évekig élvezheti
ennek pozitív hatásait függetlenül attól, hogy a későbbiek során
hogyan teljesít.
Fábri György (Eötvös Loránd Tudományegyetem
Pedagógiai és Pszichológiai Kar Pszichológia Intézet Társadalmi és
Tudomány-kommunikációs Kutatócsoport) röviden ismertette, miért is
alakultak/alakulhattak ki egyetemi rangsorok. Kiemelte a média
szerepének fontosságát, illetve rávilágított arra, hogy a tömegmédia
kikerülése csak illúzió. Az előadás második felében a magyar
felsőoktatási rangsorokat elemezte. Szóba került a népszerű és sokat
hangoztatott igény, hogy legyen magyar egyetem a nemzetközi
TOP200-as listában. Fábri György szerint ez egyetlenegy módon
lehetséges, éspedig, ha megalakul a „Budapesti Tudományegyetem”. Ha
követjük Indonézia példáját, és több nagy egyetemet egy közös
intézménnyé „gyúrunk össze”, akkor ott lehetünk az élvonalban. A
kérdés persze az, hogy egy ilyen „szuperegyetem” minőségi javulást
is jelent-e, vagy csak egyszerűen rangsorbeli pozíciónyerést.
A következő előadást Kiss László (Educatio
Nonprofit Kft.) tartotta, aki a magyarországi rangsorkészítés
jellemzőit ismertette, kiemelve azok gyenge pontjait (érvényesség,
megbízhatóság, teljeskörűség problémája). Külön kitért a
Magyarországon alkalmazott rangsordimenziók bemutatására is:
jelentkezői, hallgatói és oktatói kiválóság, illetve a
munkaerő-piaci presztízs és a hallgatói elégedettség. Prezentációja
végén megfogalmazott néhány kritikus kérdést a rangsorokkal
kapcsolatban: mi a célja a rangsorolásnak, mit akarunk elérni vele,
milyen is a jó rangsor, illetve milyen nemzetközi trendek
figyelhetők meg ezzel kapcsolatban?
A konferencia első felét Telcs András (Pannon
Egyetem Gazdaságtudományi Kar) előadása zárta. Telcs és szerzőtársai
(Kosztyán Zsolt Tibor, Török Ádám) új rangsorkészítési eljárásra
tettek javaslatot. Az általuk kidolgozott módszer a hallgatói
preferenciákra épít. A cél az volt, hogy egy objektív, egydimenziós
rangsort alakítsanak ki. A Felvi adatbázisát használták. A
felsőoktatásba jelentkezők választásait figyelve állították össze a
magyar egyetemek és főiskolák rangsorát.
A soron következő előadást Temesi József (Budapesti
Corvinus Egyetem Nemzetközi Felsőoktatási Kutatások Központja)
tartotta, aki részletesen elemezte a legismertebb nemzetközi
felsőoktatási rangsorokat (THES, ARWU, Webometrics), illetve
bemutatott néhány kevésbé ismertet is (U21 Ranking). Összefoglalta,
hogy a magyar felsőoktatási intézmények hol helyezkednek el ezekben
a rangsorokban. Akárcsak Fábri György, Temesi József is
megkérdőjelezte annak a „célnak” a létjogosultságát, amely szerint a
magyar felsőoktatási rendszer akkor lesz/lehet külföldön is
elfogadott, ha legalább egy intézménye bekerül a nemzetközi TOP
200-ba. Itt újra megfogalmazható a korábban is szóba került
problémakör: van-e értelme létrehozni egy, több felsőoktatási
intézményt magába foglaló, nagy „Budapesti Tudományegyetemet”?!
Temesi előadásában bemutatta még az U-Multirank és U-Map nemzetközi
projekteket is, amelyek célja egy felhasználóbarát,
|
|
felsőoktatási intézmények összehasonlíthatóságát
elősegítő rangsor és interaktív felület kiépítése. Ezeknek a
módszereknek magyar viszonyokra való alkalmazására történtek már
próbálkozások, de a teljes kiépítés még várat magára.
Kruzslicz Ferenc (Pécsi Tudományegyetem
Közgazdaságtudományi Kar) egy új elemzési módszert ismertetett,
nevezetesen a duo-mining eljárást. Az előadó különböző szakindítási
kérelmeket vizsgált meg a fentebb említett módszer segítségével.
Olyan kérdésekre kereste a választ, hogy a vizsgált szakok mennyire
gyakorlatorientáltak, melyek a legfontosabb elérendő célok az egyes
programokkal, melyek tekinthetők „vegyes”, „általános”, és melyek
„sziget” szakoknak, az egy tárgyra jutó kreditértékek mely
szakterületeken a legmagasabbak, és mely területeken a legkisebbek.
Az alapszakokat abból a szempontból is megvizsgálta, hogy melyek
azok a szakok, amelyek tartalmi eltérése nem éri el az 50%-ot.
Eredményeiből kitűnik például, hogy az üzleti BSc-programok
hasonlósága nagyon erős, véleménye szerint „mintha elég lett volna
egy üzleti alapszakot meghirdetni…” Ez a megállapítás összecseng
Mihályi Péter észrevételével, miszerint az egyetemek hajlamosak
„újabb és újabb jól hangzó programneveket” kitalálni a több
hallgató, esetlegesen jobb helyezés reményében. Az egyes
szakterületek egymáshoz való viszonyának ábrázolására Kruzslicz
Ferenc egy átfedési hálózatot is bemutatott, amely jól visszatükrözi
az egyes szakterületek besorolását.
A konferencia utolsó előtti előadásában újra a
hallgatói preferenciák vizsgálata került előtérbe. Csuka Gyöngyi
(MTA–Pannon Egyetem Regionális Innovációs és Fejlődéstani Hálózati
Kutatócsoport) 2009 óta tartó kérdőíves felméréseinek eredményeit
mutatta be. Arra kereste a választ, hogy az érettségiző, leendő
hallgatók milyen szempontok alapján választanak felsőoktatási
intézményeket, mennyire ismerik a különböző felsőoktatási
rangsorokat, illetve, abban az esetben, ha ismerik, akkor mennyire
veszik figyelembe ezeket döntéseik során. A vizsgálat eredményei
szerint a diákok majdnem háromnegyede ismer legalább egy rangsort
(kivétel a 2012-es év, ahol ez az arány csak 48 százalék). A
döntéseiket azonban leginkább a következő tényezők befolyásolják: az
oktatás minősége, a használható tudás és a végzés utáni
elhelyezkedés esélye.
A rendezvény utolsó előadója Kosztyán Zsolt Tibor
(Pannon Egyetem Gazdaságtudományi Kar) volt. Előadásában a
felsőoktatás értékelésének kérdéskörét szintén a hallgatói
preferenciák oldaláról közelítette meg. Először a
preferencia-sorrendek és az oktatói kiválóság kapcsolatát vizsgálta
meg, majd gravitációs és potenciál modell segítségével a hallgatói
áramlásokat modellezte. Előadása harmadik részében pedig a
jelentkezési sorrendeket elemezte logit modellek és neurális hálók
alkalmazásával. Eredményei alapján elmondható, hogy Budapest
befolyása és központi szerepe megkérdőjelezhetetlen, a hallgatók
többnyire az elsőhelyes jelentkezésnél választanak tudatosan, a
vidéki egyetemek esetében a hallgatói döntéseket erőteljesen
befolyásolja a távolság és az oktatói kiválóság.
A konferencia során megismerhettük a legnépszerűbb
felsőoktatási rangsorok módszertani, elméleti alapjait, láttunk
példákat új eljárásokra, vizsgálati szempontokra. Az elhangzott
előadásokból kitűnt, hogy a jelenleg használatos rangsoroknak számos
gyenge pontjuk van, ugyanakkor a könnyű használhatóságuk és
népszerűségük miatt igen jelentős befolyásoló szereppel bírnak. Az
is egyértelművé vált, hogy rangsorolni kell, mert „az ellenállás
felesleges”, ugyanakkor nem mindegy, hogyan. A rendezvényen
elhangzott előadások által kicsit közelebb kerültünk ennek a
„hogyan”-nak a megválaszolásához.
Kulcsszavak: rangsor, felsőoktatás, preferenciák
LÁBJEGYZET
* A Pannon Egyetem
Kvantitatív Módszerek Intézeti Tanszéke és az MTA– Pannon Egyetem
Regionális Innovációs és Fejlődéstani Hálózati Kutatócsoportja 2013.
november 19-én, a Pannon Egyetemen szervezett konferenciát.
< |
|