Az Akadémia helyzete
a magyar társadalomban
A közvélemény-kutatások szerint a Magyar Tudományos Akadémia
Magyarország legmegbecsültebb intézménye. Ebben szerepet játszik a
magyar tudomány nemzetközi elismertsége mellett az is, hogy a
pártpolitikát, napi politikai szempontokat az Akadémia vezetése
(legalábbis a rendszerváltás óta) távol tartotta, megbízásának
megfelelően a magyar tudományosság és az ország egészének
szolgálatát tartotta szem előtt. Legfőbb feladatomnak azt tartom
majd, hogy ezt megőrizzem.
Egy-két megjegyzést még hozzátennék ehhez. Nem azt
jelenti ez, hogy elefántcsonttoronyba zárkózunk. Az Akadémia
kötelessége a mindenkori politikai döntéshozás segítése tudományos
adatok, vizsgálatok nyújtásával, olyan fontos kérdésekben, mint a
környezetvédelem, a globalizáció, és még sok más. Az is a tudomány
etikai normái közé tartozik, hogy olyan kérdésekben, melyekben nincs
kiforrott tudományos álláspont, vagy egymással szemben álló,
tudományosan egyformán megalapozott nézetek léteznek, ezt a tényt
kell a döntéshozók tudomására hozni.
Az Akadémia kötelessége az is, hogy a magyar
tudományos életet érintő kérdéseket figyelemmel kísérje, tényeket
állapítson meg, és javaslatokat alakítson ki. A tudomány alapvető
érdekei közé tartozik az utánpótlás biztosítása a felsőoktatás
színvonalának emelése révén, és a társadalomnak tett fontos
szolgálat a közoktatás segítése is szakdidaktikai kutatásokkal, a
tudományos ismeretek terjesztésével, és még sok más módon.
Még egy személyesebb megjegyzés ehhez a témához:
sokszor éreztem úgy, hogy „kevesen vagyunk”, nehéz a fontos
feladatok ellátására alkalmas embert találni, vezető kutatóink agyon
vannak terhelve hazai (és részben nemzetközi) feladatokkal. Minden
kutatóra szükségünk van ahhoz, hogy jó döntéseket hozzunk, hogy a
nemzetközi szervezetekben kellő hatékonysággal képviseljük a magyar
tudomány érdekét. Célom az, hogy kutatók minél szélesebb rétegét
bevonjam ezekbe a tevékenységekbe.
Nemzetközi trendek
és magyar vonatkozásaik
A nemzetközi tudományos életben számos olyan erősen vitatott kérdés
van, melynek megoldása csak a tudomány nemzeti és
világszervezeteinek együttműködésével képzelhető el. Ezek a kérdések
minden nemzetközi tudományos szervezet napirendjén jelen vannak. Az
Akadémia eddig is részt vett ezeknek a problémáknak a megvitatásában
és a megfelelő lépések megtételében, és ezekre továbbra is oda kell
figyelni. A teljesség igénye nélkül fűzök ezekhez néhány gondolatot.
A tudomány minden korábbinál gyorsabb ütemben válik
nemzetközivé. A fejlett világban, legalábbis sok tudományterületen,
egy-egy kutatóintézet vagy egyetemi tanszék kutatóinak fele
külföldi. A kutatók, főleg a fiatalok, oda igyekeznek, ahol a
legjobb kutatási lehetőségek vannak, ahol a témájukat legmagasabb
szinten művelik. Ne csak a vesztes oldalán legyünk ennek a
mozgásnak! Még több külföldön dolgozó, kiemelkedő magyar és nem
magyar kutatót kell hazahozni, tartósan vagy rövidebb időre. A
Lendület programot igen jó kezdeményezésnek tartom, de más formákat
is támogatni kell, például külföldi kutatók sabbatical-jének
Magyarországon való eltöltését, vagy más módon történő meghívását,
az ezt hátráltató bürokratikus akadályok felszámolását.
Jelentős trend a fejlettebb országokban a fejlődő
világ segítése. Ide tartozik diákok, doktoranduszok, vendégkutatók
fogadása, illetve professzorok kiküldése rövidebb-hosszabb időre.
Sok vezető kutató érzi úgy, hogy nyugdíjba vonulása után a fejlődő
világban való tanítás szép és nemes feladat. Ennek hosszú távú
hatása igen nagy, hiszen nemcsak a tudományos utánpótláshoz járul
hozzá, hanem a politikai és gazdasági kapcsolatokra is hatása van,
mivel a fejlett világból hazatérő fiatalok gyakran kapnak fontos
szerepet a politikában vagy a tudományirányításban. A magyar
tudomány, színvonalát tekintve, a fejlett világhoz sorolható, de
Magyarországon a fejlődő világ segítése még nemigen indult be (nem
számítom ide az idegen nyelvű fizetős oktatást). Szükségesnek tartom
ilyen program indítását a kutatóintézetek és egyetemek
együttműködésével.
Nagy átrendeződés zajlik a publikációk, az ezekhez
való internetes hozzáférés területén. A mai feltételek között
természetes célnak tartom, hogy minden új tudományos eredmény az
interneten keresztül hozzáférhető legyen, és lehetőleg ingyen. Ennek
a célnak a megvalósítási lehetősége nagyon függ a
tudományterülettől, annak publikációs hagyományaitól (van például,
ahol a cikkek preprint-server-en való elhelyezése publikáció előtt
teljesen elfogadott, és van, ahol nem). Ezekben a célokban fontos
szerepet kell, hogy kapjon a Könyvtár és Információs Központ. Az
MTMT-t jó kezdeményezésnek tartom, de sok (úgy gondolom, jogos)
kritika éri a működését, ezt mindenképpen felhasználóbarátibbá kell
tenni.
Szerte a világban igen sok kiváló kezdeményezés
indul a tudomány népszerűsítése terén (speciális évek egy-egy
tudománynak szentelve, utazó bemutató laboratóriumok, milliókat
megmozgató programok). Az új tudományos eredmények megismertetése,
az áltudományok elleni harc, a mindennapok híreiben való objektív
eligazodás igen fontos társadalmi célok, és ezek elérésében az
Akadémiának élen kell járnia, a külföldi módszerekből is tanulva. A
nagy sikerű Mindentudás Egyeteme példáját követő, de az újdonság
varázsával is ható ismeretterjesztő programot kell indítani, a
tudósok mellett kommunikációs szakemberek bevonásával.
A riasztó eredményeket mutató oktatási felmérések
arra indítanak, hogy a tudományosságnak még nagyobb figyelmet kell
fordítania a közoktatás problémáira. Évtizedekkel ezelőtt jelentős
szakdidaktikai kutatás folyt hazánkban, részben az akadémiai
kutatóintézetekben. Magyar szakdidaktikusok vezető szerepet
játszottak nemzetközi szervezetekben. Ennek finanszírozása nagyon
lecsökkent és igen esetleges. Meg kell erősítenünk ezt a kutatási
tevékenységet, ideértve nemzeti kincsünk, a Kodály-módszer
újraélesztését, továbbfejlesztését is. A különböző szakterületek
körülményeit figyelembe véve, kicsiben indulva, az egyes
kutatóintézetekben szakdidaktikai csoportokat kell létrehozni (ehhez
természetesen a mindenkori oktatási kormányzat közreműködése is
kell).
Nem akarom túlhangsúlyozni a nemzetközi tudományos
trendek szerepét. Vannak olyan területek, főleg a bölcsész- és
társadalomtudományok között, melyek témája és módszerei hazánkhoz
kapcsolódnak, és melyekben természetes módon más kutatási formák
dominálnak. A Magyarországhoz kapcsolódó tudományoknak természetesen
más a publikációs és értékelési rendszerük is, mint a
természettudományoknak, és a sokat emlegetett „nemzetközi mérce” itt
nem alkalmazható. A tudománymetriai számok abszolutizálása még a
nemzetközinek tekinthető tudományokban is (például a matematikában,
sőt újabban az élettudományokban) komoly kritikának van kitéve. Meg
kell vizsgálni, hogy hogyan lehet a humán tudományoknak hasonló
„lendületet” adni, mint a természettudományoknak, milyen az a
pályázati, finanszírozási rendszer, ami a legeredményesebb munkára
ösztönöz. Ezzel párhuzamosan, minden területnek ki kell alakítani és
folyamatosan „karbantartani” a saját értékelési rendszerét.
Ismételten meg kell vitatni annak az elveit is, hogy olyan
esetekben, amikor különböző tudományokban elért eredményeket kell
összehasonlítani, milyen támpontokat lehet figyelembe venni.
Az Akadémia szerkezete
Az Akadémia feladata az egész magyar tudomány képviselete, és ezen
belül a kutatóintézet-hálózat működtetése. Úgy gondolom, hogy a
magyar tudomány ügyeivel az elnöknek, az intézményhálózat
irányításával – az elnök felelősségének megtartása mellett – a
főtitkárnak kell foglalkoznia. Általában is
|
|
jobban be akarom vonni az Akadémia vezetésének
munkájába az alelnököket, a főtitkárt, a főtitkárhelyettest, a
tudományos osztályokat. Tovább kell erősíteni, hogy az MTA Titkárság
segítséget nyújtson (ne irányítson) minden olyan ügyben, mely a
tudományt érinti.
Az Akadémia intézethálózatával kapcsolatban két fő
kritikát lehet hallani:
(1) A legtöbb országban a kutatóintézet-hálózatot
(ha egyáltalán van) nem a Tudományos Akadémia, hanem valamilyen
minisztérium, kormányszerv vagy alapítvány üzemelteti. Ez persze
önmagában nem érv; meggyőződésem szerint az Akadémia jól üzemelteti
a hálózatot, és mindig is garanciát jelentett a politikai
nyomásokkal, elsietett átszervezésekkel szemben, a tudományos
szempontok érvényesülése mellett. Ezért úgy gondolom, hogy ezt a
szerkezetet meg kell tartani.
(2) Az akadémiai kutatóintézetek elvonják az
egyetemektől a legkiválóbb kutatókat. Ezt jelentős problémának
tartom, ami nagy figyelmet igényel. Úgy látom, hogy az utóbbi
években fontos lépések történtek, amik legalábbis enyhítik a
problémát: az egyetemi kutatócsoportok számának növekedése, a
Lendület program és posztdoktori ösztöndíjak kiterjesztése az
egyetemi kutatóhelyekre, az Akadémia TTK létrehozása az ELTE TTK és
a BME szomszédságában.
Tovább kell javítani az Akadéma kapcsolatát az
egyetemekkel. El kell érni, hogy a Lendület pályázatok nyertesei és
más vezető kutatók (természetesen a saját kutatási feltételeiket
figyelembe véve) részt vegyenek az egyetemi oktatásban. Megfordítva,
lehetőséget kell adni arra, hogy egyetemi oktatók kutatófélévet vagy
-évet tölthessenek akadémiai intézetekben. Ehhez az egyetemi és
akadémiai vezetésnek közösen kell lépéseket tenniük, az anyagi és
adminisztratív akadályok elhárítására.
Szerkezetileg a kutatóintézet-hálózat megújult az
utóbbi években, itt lényeges újabb változtatást nem tartok
szükségesnek; finomhangolásra van szükség, amit csak a részletek
figyelembe vételével, az érdekeltek minél szélesebb bevonásával
lehet megtenni.
A Lendület pályázatok és európai finanszírozású
kutatások révén sok viszonylag fiatal kutató került olyan helyzetbe,
hogy kutatásokat irányíthat. Nem gondolom, hogy vezető pozíciókkal
kellene megterhelni őket, de fontos, hogy az információk hozzájuk is
eljussanak, és az ő szavuk is érvényesüljön a döntéshozásban.
Összefügg ezzel az akadémiai doktori cím kérdése.
Úgy látom, hogy egy ilyen kis országban, ilyen széttagolt
felsőoktatási és kutatási struktúrával, a mobilitás ilyen alacsony
foka mellett erre a címre szükség van. Ugyanakkor el kell érni, hogy
a doktori eljárás ne jelentsen különlegesen nagy terhet, és annak
bizonyítása legyen a lényeg, hogy a jelölt megfelel a feltételeknek
(nemzetközi színvonalú kutatás, iskolateremtés). Valamennyien kárát
látjuk, ha a doktori hiánya miatt kiváló kutatók kiszorulnak
(bármilyen kis mértékben is) a döntéshozatalból, a
kutatásirányításból.
Természetesen az Akadémia elnökének kötelessége,
hogy a költségvetést a tudomány számára minél kedvezőbb eredménnyel
tárgyalja meg, és felügyelje a vagyongazdálkodást. Az anyagi
források biztosításának fő eszközét abban látom, hogy az Akadémia új
eredményekkel és újszerű programokkal bizonyítsa, tevékenysége a
társadalom számára elengedhetetlen. Az ezzel kapcsolatos problémák
közül megemlítem a kutatói és egyetemi oktatói bérek színvonalát,
ami az utóbbi években nem emelkedett (sőt a 13. havi juttatás
eltörlése miatt csökkent), jelentősen elmaradva az európai
versenytársakétól. Folytatni kell a tárgyalásokat az akadémikusi és
doktori tiszteletdíjjal kapcsolatban, azzal a feltétellel, hogy nem
volna elfogadható, hogy a vezető kutatók nemzetközi
összehasonlításban amúgy is igen szűkös jövedelme tovább csökkenjen.
Összefoglalva, az Akadémiának fenn kell tartania,
sőt javítania kell a kutatások eredményességét; követnie a
nemzetközi trendeket, sőt részt kell vennie azok alakításában; a
tudományos ismeretek terjesztésével emelnie kell az ország
kulturális színvonalát. Azt a társadalmi megbecsülést, melyet az
Akadémia a XIX. század óta a magyar tudománynak és társadalomnak
nyújtott szolgálatával érdemelt ki, csak úgy lehet fenntartani, ha
megfelelünk a XXI. század kihívásainak.
Lovász László tudományos életrajza
Lovász László 1948. március 9-én született Budapesten. Nős, négy
gyerek apja. A matematikai tudományok kandidátusa fokozatot 1970-ben
szerezte meg; 1971-ben kapott matematikusi diplomát és Dr. rer. nat.
címet az Eötvös Loránd Tudományegyetemen. A matematikai tudományok
doktora fokozatot 1977-ben kapta meg. 1979-től az Akadémia levelező,
1985-től rendes tagja.
Az egyetem elvégzése után az Eötvös Loránd
Tudományegyetem Geometriai Tanszékén volt tudományos munkatárs.
1975-től 1982-ig a szegedi József Attila Tudományegyetem Geometria
Tanszékén tanszékvezető docens, majd egyetemi tanár. 1983–1993
között az ELTE újonnan alakult Számítógéptudományi Tanszékét
vezette. 1993–1999-ig a Yale Egyetemen volt a matematika és
számítógép-tudomány professzora, majd a Microsoft Kutatóintézetében
vezető kutató 1999–2006 között. 2006–2011 között az Eötvös Loránd
Tudományegyetem Matematikai Intézetének igazgatója volt, azóta
egyetemi tanár ugyanebben az intézetben.
A nemzetközi és hazai tudományos élet szervezésében
sok formában vett részt: a Nemzetközi Matematikai Unió elnöke
(2007–2010) és végrehajtó bizottsági tagja (1987–1994 és 2010–2014);
elnöksége alatt jött létre az Unió állandó irodája és adománygyűjtő
szervezete. Az MTA elnökségi tagja volt 1990–1993 és 2008–2011
között. Tagja volt az Abel-díj Bizottságnak (2004–2006), elnöke a
Nevanlinna-díj Bizottságnak (1991–1994), a
Bolyai János Nemzetközi Matematikai Díj Bizottságnak (1996–2005) és
a Fields-érem Bizottságnak (2006–2010). A Combinatorica nemzetközi
folyóirat egyik alapítója és 1980 óta főszerkesztője, tizenkét
nemzetközi folyóirat szerkesztőbizottsági tagja.
Külföldi akadémiai tagságai: European Academy of
Sciences, Arts and Humanities (1981), Academia Europaea (1991),
Rheinland-Westfälische Akademie der Wissenschaften (1993), Deutsche
Akademie der Naturforscher Leopoldina (2002), Orosz Tudományos
Akadémia (2006), Holland Királyi Tudományos Akadémia (2006), Svéd
Királyi Tudományos Akadémia (2006), National Academy of Sciences of
the USA (2012).
Főbb díjai, kitüntetései: George Pólya Prize (Soc.
Ind. Appl. Math., 1979); Best Information Theory Paper Award (IEEE,
1981); Ray D. Fulkerson Prize (Amer. Math. Soc.-Math. Prog. Soc.,
1982); Állami Díj (1985); Szele Tibor-emlékérem (Bolyai Társulat,
1992); Brouwer Medal (Royal Netherl. Acad. Sci., 1993); Magyar
Érdemrend középkeresztje (1998); Bolzano Medal (Cseh Matematikai
Társulat, 1998); Wolf-díj (Izrael, 1999); Knuth Prize (Assoc. Comp.
Machinery, 1999); Corvin-lánc (2001); Gödel Prize (Assoc. Comp.
Machinery, 2001); John von Neumann Medal (IEEE, 2005); John von
Neumann Theory Prize (INFORMS, 2006); Bolyai-díj (2007);
Széchenyi-nagydíj (2008); Kiotó-díj (Inamori Foundation, 2011).
Doctor Honoris Causa címet kapott a University of Waterloo-tól
(1992), a Szegedi Tudományegyetemtől (1999), a Budapesti Műszaki
Egyetemtől (2002) és a University of Calgarytól (2006).
Kutatási területe a kombinatorika és gráfelmélet,
és ezek alkalmazásai a számítógép-tudomány és operációkutatás
területén. Nevéhez fűződő felfedezések a „Lovász-féle lokális
lemma”, a „Lovász-féle téta-függvény” és a
„Lenstra–Lenstra–Lovász-algoritmus”. legújabban a nagy hálózatok
vizsgálatának matematikai alapjain dolgozott, és társszerzőivel
kidolgozta a gráf-limeszek elméletét. Tíz monográfiát és tankönyvet,
több mint 250 tudományos és húsz ismeretterjesztő cikket írt. Néhány
éve két könyvét, melyeket az 1970-es években írt, az American
Mathematical Society hasonmás kiadásban újra kiadta.
|
|