A gyengék fegyvere és fegyverhordozója
A mintegy ötszáz oldalas kötet a nemrég leköszönt ombudsman
fegyveres harcáról szól, amelyben a gyengékért – így cigányokért,
melegekért, környezeti ártalmakkal terhelt övezetek lakosaiért,
fogyatékkal élőkért, közfoglalkoztatásban nélkülözőkért,
hajléktalanokért, rabokért, menekültekért és a családjuk nélkül
vándorló kamaszokért, a kilakoltatottakért és a hóban ragadt
utasokért tett jogi lépéseket. A kiszolgáltatottság ezer arcát
mutatja meg a mai és a tegnapi Magyarországon, akik közt alig akad
középosztálybeli, legfeljebb a hólepte autókban ült pár olyan ember,
akiket meleg otthon, aggódó családtagok és a kedvenc ételük várt. Az
írások elsöprő többsége a Magyarország alulnézetben címet is
kaphatta volna, a tanulság ugyanaz lenne: a gyengéknek van csak
szükségük a jog fegyverére. Az ínségesek, a leselejtezettek, a
nyomorgók, a konszolidált polgárok rendjét és érzékszerveit zavarók,
a társadalmilag funkció nélküliek azonban még erre a
fegyverhasználatra is csak segítséggel képesek. Ezt vállalta fel a
politológus professzor és csapata, akik közül a huszonhét szerző
átlagosan mintegy három évet töltött a joggyakorlatban, mielőtt az
ombudsman hivatalához csatlakozott. Az életrajzukból az is kitűnik,
hogy a fiatal csapatban öt munkatárs tudományos fokozattal is
rendelkezik, tehát a fegyverforgatás elmélete is érdekli őket, nem
csak a gyakorlata. Ezt bizonyítja, hogy a kötet függelékében az
ombudsman megbízatási ideje alatt (2008–2013) készült egyéb
tanulmánykötetekről is röviden tájékoztatást adnak. Érezhetően
fontos volt tehát a tágabb közvéleménynek is felmutatnia, milyen a
magyar valóság a biztoshoz érkezett panaszok és a vizsgálatok
alapján.
A kiadványok és maga a tanulmánykötet sem kapható a
könyvesboltokban, mert csak a szponzorok hozzájárulásával és puritán
kivitelben, kis példányszámban készülhettek el a hivatali szűkös
keretből. Vajon miért nincs arra közpénz, hogy a biztos közérthető
jelentéseit, ajánlásait minden hivatalban, iskolában, civil
szervezetnél olvasni lehessen? Ha már a parlamenti
ombudsman-beszámolókat évekig halogatják, mert más fontosabb kérdés
van ott napirenden, legalább a diákok, foglárok, bírósági
végrehajtók, rendőrök, szociális munkások, ügyvédek,
telepfelszámolók és újságírók szembesüljenek azzal, hogy az európai
átlaghoz képest (17%) a hazánkban nemük, fajuk, szexuális
irányultságuk, koruk vagy fogyatékosságuk miatt másfélszer annyi
embert diszkriminálnak (24%) az Eurobarometer (2012) felmérése
szerint. A társadalmi érzékenységet és a sokféle élethelyzet,
életforma elfogadását pedig tanulni kellene, például ilyen jogvédői
jelentések alapján.
Bár nem volt egyedül a jogvédelmi harcban, az
Egyenlő Bánásmód Hatósághoz, a Független Rendészeti
Panasztestülethez, az adatvédelmi hatósághoz (NAIH) és az Oktatási
Jogok Biztosa 2012-ben kapott 13 ezer ügyének több mint felét az
alapjogi biztos kapta meg. Ennek ellenére kevés a sikerélménye, mert
352 jogsértést feltáró (elsősorban az élethez és az emberi
méltósághoz való jogot, a gyermeki jogokat, az egészséges
környezethez és az oktatáshoz való jogot), és azok kiküszöbölését,
megelőzését célzó javaslatát csak tucatnyi esetben fogadták meg,
korrigálták a jogszabályokat, intézményi működést átfogóan.
|
|
Például legutóbb, amikor az Alkotmánybíróság
alkotmányellenesség miatt megsemmisítette a fogva tartottak
egészségügyi ellátásáról szóló azon rendelkezést, miszerint a rabnak
nincs önrendelkezési joga, nem utasíthatja vissza az egészségügyi
ellátást, mint bármely más beteg. A többi esetben vitatkoztak,
mellőzték vagy csak egy-egy ponton fogadták el javaslatait. De a
siker abban is mérhető, ha többen tudnak arról, hogy a több mint
félmillió hazai fogyatékos zöme nyomorog és másodrendű polgárnak
érzi magát, mert nem kap munkát, vagy gondnokság alá helyezik,
totális intézményekben vegetál a támogatott döntéshozatal helyett. A
közmunkások százezres és a munkát keresők mindenféle munkaügyi és
szociális ellátásból kiesett háromszázezres csoportjáról nem vettek
tudomást, amikor leírták a Nemzeti Hitvallásban: „Valljuk, hogy a
közösség erejének és minden ember becsületének alapja a munka, az
emberi szellem teljesítménye.”
A bevezető társadalmi elemzések akkor telnek meg
élettel, amikor a panaszbeadványok alapján tematikusan összegzik
egy-egy társadalmi csoport kiszolgáltatottságát. Szívszorító
olvasni, hogy a közmunkások 2013 januárjától teljes munkaidőben
dolgozva 75 500 forintot kapnak, de harcolni kellett azért, hogy
betartsák a bér kifizetésére vonatkozó szabályokat, azaz havonta és
ne hetente vagy/és rendszertelenül kapják meg ínségbérüket, hogy ne
zárják ki a közfoglalkoztatásból azt, akinek az udvara nem elég
rendezett, vagy nem járatja a gyerekét iskolába, mert buszjegyre sem
telik. A szabálysértési törvény száraz betűi 2202 embert
stigmatizáltak, mert hajléktalanság miatt kezdeményeztek ellenük
rendőri intézkedést, közülük 1037 embert bírságoltak meg, és
legalább huszonnégy esetben változtatták át a pénzbüntetést
letöltendő szabadságvesztésre úgy, hogy az érintetteknek nincs se
pénzük, se hajlékuk. A hajléktalanok pedig úgy tudják, csak naponta
egyszer vehetnek igénybe szociális ellátást, így a parkban
üldögélnek (karfás) padon, vacognak, majd elmennek ebédelni, de nem
mennek a nappali melegedőbe, mert akkor ugrana az evés. A homályos
szabályozást az ombudsman feszegeti, akárcsak azt, hogy nyisson ki
végre a Gyáli úti fertőtlenítő fürdő, legyen végre pénz a rendőri,
igazságügyi intézkedések helyett a szociális ellátásra.
A kötet a láthatatlan emberekről szól, akik ugyan
köztünk élnek, de ha egy-egy tiltakozás eljut a nyilvánossághoz, azt
egy másik hangosabb esemény elnyomja. Társadalom-és jogtörténeti
elemzők, joghallgatók, politikusok és kutatók nagy haszonnal
forgathatják, mert a tanulmányok teli vannak friss hazai és
nemzetközi kutatási adattal, ábrával, forrásokkal. A megsegített
panaszosokon kívül a társadalomtudósoknak kínál vigaszt a kötet,
mert elősegíti a diskurzust a kutatók között, valamint új
elemzésekhez, terepmunkához, pályázatokhoz és tanulmányíráshoz ad
kifogyhatatlan inspirációt. Az a kérdés csak, hogy megéri-e az a pár
forint, amit az egészségügyi, szociális, oktatási kiadások
kurtításával spórolunk, hogyha azt majd börtönökre, gondnokokra,
elzárásra és menekültügyi őrizetre konvertáljuk. (Hajas Barnabás –
Szabó Máté (szerk.): Pajzsuk a törvény – Rászoruló csoportok az
ombudsmani jogvédelemben. Budapest: Alapvető Jogok Biztosának
Hivatala, 2013.)
Tóth Judit
Szegedi Tudományegyetem
Állam- és Jogtudományi Kar Alkotmányjogi Tanszék
|
|