Manapság igazán nem lehet panaszkodni, hogy a
médiát nem érdekli a magyar őstörténet, oda se hederít az ezzel
kapcsolatos vizsgálatokra. Épp ellenkezőleg: talán túl sok is már a
tarkabarka híradás és okoskodás. No, nem azzal van baj, hogy egy kis
hírverést csapnak – főként a nyári uborkaszezon idején – a kutatók
újabb felfedezései vagy valósnak tűnő, gondolatébresztő feltevései
körül. Az a szomorú, hogy a valódi tudomány alig érdekli őket, annál
inkább vevők a gombamód szaporodó dilettánsok és sarlatánok vad
ötleteire.
Ilyen helyzetben nem is feltűnő, ha azt olvassuk és
halljuk, hogy az Uráltól keletre lévő Cseljabinszk környékén
honfoglalás kori magyar temetőt találtak, s ottani őseink egyenesen
Szibériából vágtattak ide hamar lovaikon a Kárpát-medencébe. A
korábban említett kolosszális ostobaságok szóra is alig érdemesek,
ez a hír viszont mégis megfontolandó. Ördög tudja, hátha van benne
valami…
Cseljabinszk városa a nyugat-szibériai ligetes
steppe övezetében fekszik, nem messze az Urál hegységtől. (Nemrég
itt csapódott be egy nagyméretű meteor.) Ez a területsáv a kutatók
többségének felfogása szerint fontos szerepet játszott a magyarság
őstörténetében, az újkőkortól egészen a korai középkorig. Élt itt az
uráli és finnugor őshaza népessége, majd a bronzkorban az ugor
közösség (a magyarok és az obi-ugorok még együtt élő ősei), a két
ugor népcsoport szétválása után pedig ebben a tágabb,
nyugat-szibériai alföldi zónában alakult ki az ősmagyarság és
jórészt legközelebbi nyelvrokonaink, a vogulok és az osztjákok is.
(Ők csak jóval később kerültek északabbra a zord tajga és tundra
vidékére.)1 A már önálló
néppé vált ősmagyarság a türk birodalom kialakulásának idején (éppen
az itteni pusztai háborúságok elől) húzódott át az Urál nyugati
oldalára, s telepedett meg zömmel a Bjelaja-folyó vidékén, a mai
Baskíria területén (Fodor, 2009, 27–47.).
Való igaz, hogy Cseljabinszk vidékén már korábban
is kerültek elő olyan középkori sírleletek, amelyek rokonságot
mutattak honfoglaló őseink temetkezéseivel és emlékanyagával. A XX.
század elején N. K. Minko helyi hivatalnok végzett e környéken
jelentős ásatásokat, melyek során a bronzkori andronovói műveltség
emlékei kerültek főként napvilágra, de talált középkori halomsírokat
is, amelyekben az eurázsiai steppe nomád népességeire jellemző
tárgyi mellékletek voltak. 1959-ben az akkor a várostól 15 km-re
keletre lévő szinyeglazovói tó partján (mára a város rátelepült e
területre), a helyi szilikátüzem földmunkái alkalmával a földgépek
alacsony halomsírt dúltak fel, s a halom alatt előkelő nomád lovas
sírjára bukkantak. Az elhunytat fejjel délnek temették el, bal
oldalán egyélű, egyenes pallos volt, bal lábára helyezték nyergét
(ebből csak a szügyelő és a farmatring ezüst veretei, továbbá a
kengyelpár maradt meg), bal karjára pedig a – szintén veretekkel
díszített – kantárt tették a pofarudas zablával egyetemben.
Előkerültek a harcos növényi mintával díszes ezüst övveretei,
fejénél egy ezüstcsésze volt, amelynek alját szintén aranyozott
hátterű növényi minták ékesítették. Az ásató a VIII. század végére
és a IX. század első felére keltezte a sírt (Sztokolosz, 1962).
Az 1980-as évek közepétől Szergej Botalov
kutatócsoportja végez a területen intenzív kutatásokat.
Rendszerezték a korábbi ásatások eredményeit is. Kiderült, hogy az
alacsony halomsírok alatt egy–három sírgödör van. Nyolcban találtak
olyan lovastemetkezéseket, amelyek a mi honfoglalóink temetőiben is
jellemzőek, amikor a feltorozott ló koponyáját és lábcsontjait
teszik a sírba a bőrrel együtt. A nomád harcosok sírjaiban
övveretek, lószerszámok voltak, továbbá VIII–X. századi arab
dirhemek és VII–VIII. századi kínai pénzek. (Feltűnő, hogy az
újabban előkerült leletek között olyan rozettás díszű
lószerszámveretek vannak, amelyek a mi honfoglalás kori vereteink
hasonmásai.) A leletek párhuzamai és a pénzek alapján a sírokat a
IX–X. és a XI. sz. elejére lehet keltezni (Nyeszterov, 1994).
Az elmúlt években innen nem messze került elő a
hasonló leletanyagot szolgáltató uelgi temető. Itt is gazdagon
díszített, aranyozott ezüstveretek, fegyverek kerültek napvilágra. A
temetők népességének etnikai hovatartozását azonban elsősorban a
halottas szokások alapján lehet megállapítani. Sajnos, itt a
temetkezési szokásokról csak annyit tudunk, hogy jelentős számban
voltak hamvasztásos temetkezések is, amelyek egyáltalán nem
fordulnak elő honfoglalóinknál. A számomra fényképekről ismert
csontvázas temetkezések sem árulnak el hasonlóságot, ellenben
meglehetősen alacsony színvonalú feltárási technikáról tanúskodnak.
A növényi ornamentika a vereteken esetenként tényleg magyar
vonásokat mutat, ám a leletanyag összességében sem itt, sem a
szinyeglazovói temető esetében nem árul el „döbbenetes hasonlóságot”
honfoglalóink hagyatékával, amint azt egyik kiváló kollégánk véli.
Az ásatásokat vezető Botalov legutóbbi rövid jelentésében e
temetőket ugyan ősmagyarnak véli, de nem állítja, hogy e lakosság a
Kárpát-medencébe jött volna (ezt nehéz is lenne állítani, hiszen a
IX–X. századra keltezi azokat, amikor a honfoglalók már itt voltak
Etelközben és a Kárpát-medencében). Szerinte ez a magyar csoport nem
jött nyugatra, hanem az Uráltól keletre fekvő ligetes steppén
telepedett le, s később a helyi népességbe olvadt. Közben bonyolult,
nehezen érthető néptörténeti kitérőket tesz, ahol feltűnnek az
„ugorok”, türkök, kimekek, de még a kirgizek is, akiknek szerepük
volt a magyar etnogenezisben (Botalov, 2013).2
Nem követhetjük itt a szerző kalandos feltevéseinek
sorát, s vitába sem bocsátkozunk vele, mert azt csak az ásatási
anyag közlése után lehet majd megkezdeni. A lényeg: a szóban forgó,
Cseljabinszk környéki IX–XI. századi temetők magyar volta egyelőre
igen kétséges, az viszont egészen biztos, hogy ha voltak is ott
egykor magyar csoportok, ők soha nem jöttek a Duna–Tisza vidékére.
Nincs okunk tehát megváltoztatni azt a korábbi
feltevésünket, hogy valamikor 750 körül az Urál-hegység és a Volga
közti területen élő korai magyarság – bizonyára egy számunkra
ismeretlen katonai konfliktus miatt – kettévált, s egyik része a
Volgán átkelve a Don–Donyec körzetében vert tanyát, majd ezt
követően a kazárok földjén vagy közvetlen szomszédságukban élt
tovább.3 Ők a későbbi
honfoglalók, akik nagyjából 850-től 895-ig a Dnyeper és a Kárpátok
közti Etelközben éltek. A hátramaradt magyarok régészeti emlékeit is
jól ismerjük, egyik közösségüket 1236-ban meg is találta Julianus
barát a volgai bolgár főváros, Biljar közelében, s el is nevezte ezt
a területet Magna Hungariának, azaz régi Magyarországnak (Vö. Fodor,
2011.). Nagyjából ugyanezen a vidéken, Biljar közelében, 1974-ben a
már korábban is itt lakó keleti magyarok VIII–X. századi temetőjét
tárták fel a kazányi régészek, amelynek magyar voltát ma már nem
vitatja a nemzetközi tudomány (Halikova, 1976).
Nemrég egy ettől eltérő vélekedés is felmerült,
nevezetesen az, hogy a magyarok egy csoportja csak a IX. században
kelt útra Magna Hungariából nyugat felé egy állítólagos besenyő
támadás miatt
|
|
(amit semmiféle adat nem támogat); észak felől
megkerülte a kazárok birodalmát, majd a Dnyeper mellett s ettől
nyugatra, Etelközben telepedett meg. Az ő emlékeik lennének az
itteni ún. szubbotici horizont IX. század végi temetői. A baj csak
az, hogy e „horizont” névadó temetőjét már a publikálók is a X.
századra (később ennek is a végére) tették, tehát a honfoglalás
utánra, ami a leletek alapján el is fogadható (Bokij – Pletnyova,
1989, 96–97.; Pletnyova, 1983, 113–114.). Ezzel szemben szinte
teljesen megbízhatatlanok az erre az időszakra vonatkozó radiokarbon
keltezési adatok. E felfogás értelmében magyarok nem is éltek az ún.
szaltovói műveltség, azaz a kazár kaganátus területén, mivel a mi
leleteinknek ott állítólag nincsenek párhuzamai (Vö. Türk, 2010.).
Ez utóbbi megállapítás kétségkívül a hibás, elhamarkodott ítéletek
közé tartozik. Ha ugyanis alaposan megvizsgáljuk, kiderül, hogy a
szaltovói (Don-vidéki) emlékek közt a mi tárgyaink igen sok
párhuzamát és – ami igen lényeges – előzményét találjuk meg. (Erre
az 1930-as években már Fettich Nándor is felfigyelt, lásd Fettich
1933; 1937.) Azt azonban szem előtt kell tartanunk, hogy a magyar
társadalom, gazdaság és műveltség a vándorlás idején is
nemzedékről-nemzedékre fejlődött, változott. Így természetes, hogy
X. századi régészeti emlékanyagunkhoz a legkésőbbi, etelközi leletek
állnak a legközelebb, nem pedig a levédiaiak (Vö. Fodor, 1994.).
Kazária „kikerülésének” elmélete azon a történeti
tényen is hajótörést szenved, hogy kazár hatásra és kazár mintára a
magyarságnál ugyanolyan félnomád jellegű államforma alakult ki (az
ún. kettős fejedelemség) mint amilyen a kazároknál volt – erről
félreérthetetlen bizonyságot szolgáltatnak bizánci és arab források
(Györffy, 1983). Márpedig egy ilyen fejlemény rövid idő alatt nem
mehetett végbe. Nem feledkezhetünk meg arról sem, hogy az
őstörténeti kutatás legfontosabb módszertani elvei közé tartozik a
különböző tudományszakok eredményeinek együttes, összehasonlító
vizsgálata. Tehát például egy biztosnak mondható történeti tényt nem
negligálhatunk bizonytalan régészeti vagy nyelvészeti hipotézisek
miatt.
Végezetül még egy rendkívül fontos szaltovói
hasonlóságról nem feledkezhetünk meg: egyedül itt találjuk meg
keleten korai falvaink, falusi építményeink és a korai magyar
kerámia párhuzamait. E döntő jelentőségű tényre már Méri István
rájött, éppen ötven esztendeje (Méri, 1964, 54–55, 66–67.).
A fentiekben arra igyekeztem rámutatni: a sok új
forrásanyagot felszínre hozó régészeti kutatások nem ritkán valóban
váratlan új válaszokat adnak őstörténetünk rég megoldatlan
kérdéseire, ezek értékelése és értelmezése azonban sok fejtörést,
időt igényel a kutatóktól. De érdemes ezt elvégezni, mert a
kilátások valóban kecsegtetőek. A gyors felfedezés (vagy vélt
felfedezés) öröme azonban gyakran csalóka ábrándokba kergeti a
vigyázatlan kutatót. Azt is mondhatnánk, hogy az
őstörténet-kutatásnak van eddig még kellően nem értékelt módszertani
alapelve: a türelem.
Kulcsszavak: ősmagyarság, Szinyeglazovo, Cseljabinszk,
temetkezési szokások, övveretek, szaltovói műveltség, Anonymus,
Dentümogyer, Levédia, Etelköz
IRODALOM
Botalov, Sz. G. (2013): Некоторые
предварительные наблюдения по вопросам культурогенеза средневекового
населения Среднего и Южного Зауралья. In: Сташенков, Д. А. –
Кочкина, А. Ф. (ред.): Культуры степей Евразии второй половины I
тысячелетия н. э. Самара. 8–10. Самарский ист.-арх. музей.
Bokij, N. M. – Pletnyova, Sz. A. (1989):
Nomád harcos család sírjai az Ingul folyó völgyében. Archaeologiai
Értesítő. CXVI, 86–98.
Fettich Nándor (1933): A levédiai
magyarság a régészet megvilágításában. Századok. LVII, 250–276,
369–399.
Fettich Nándor (1937): A honfoglaló
magyarság fémművessége. Magyar Nemzeti Múzeum, Budapest
Fodor István (1975): Verecke híres útján…A
magyar nép őstörténete és a honfoglalás. Budapest. Gondolat
Fodor István (1994): Leletek Magna
Hungariától Etelközig. In: Györffy György – Kovács László (szerk.)
Honfoglalás és régészet. Balassi, Budapest, 47–65.
Fodor István (2009): Őstörténet és
honfoglalás. (Magyarország története 1.) Kossuth, Budapest
Fodor István (2011): Még egyszer Julianus
útjáról. In: Gecsényi Lajos – Izsák Lajos (szerk.) Magyar
történettudomány az ezredfordulón. (Glatz Ferenc 70.
születésnapjára.). ELTE Eötvös, Budapest- 91–98.
Györffy György (1983): A magyar állam
félnomád előzményei. In: Tőkei Ferenc (szerk.): Nomád társadalmak és
államalakulatok. (Kőrösi Csoma Kiskönyvtár 18.) Akadémiai, Budapest,
365–390.
Halikova, E. A. (1976): Ősmagyar temető a
Káma mentén. (Magna Hungaria kérdéséhez.) Archaeologiai Értesítő.
CIII, 53–78.
Méri István (1964): Árpád-kori népi
építkezésünk feltárt emlékei Orosháza határában. Régészeti Füzetek.
Ser. II. No. 12. Magyar Nemzeti Múzeum, Budapest
Nyesztyerov, A. G. (1994): Синеглазовские
курганы. In: Нестеров, А. Г. (ред.): Берсовские чтения, II.
Екатеринбург. 50–54. Свердловский музей.
Pletnyova, Sz. A. (2003): Кочевники
южнорусских степей в эпоху средневековья. Воронеж. Изд. Воронежского
гос. ун-та.
Sztokolosz, V. Sz. (1962): Курган на озере
Синеглазово. In: Археология и этнография Башкирии, IV. Уфа. 163-168.
Академия наук СССР.
Türk Attila Antal (2010): A szaltovói
kultúrkör és a magyar őstörténet régészeti kutatása. In: G. Tóth
Péter – Szabó Pál (szerk.): Középkortörténeti tanulmányok 6. Szegedi
Középkorász Műhely, Szeged, 261–306.
LÁBJEGYZETEK
1 Amikor ezt az
elgondolásomat – közel negyven éve – először közzétettem (Fodor,
1975, 87–158.), az erősen eltért a hagyományos hazai őstörténeti
felfogástól, amit többen szóvá is tettek. Szibéria nevét olvasva
nemegy akkori neves kutatónak futkosott a hátán a hideg.
<
2 Már a dolgozat
korrektúrájakor kaptam kézhez azt a kötetet, amely a tavaly
augusztusban Cseljabinszkban rendezett „II. Nemzetközi Magyar
szimpozion” előadásait tartalmazza. (II-j Международный Мадьярский
симпозиум. Отв. ред. С. Г. Боталов – Н. О. Иванова. Челябинск 213.
Рифей. – A kiadónak nem ártott volna tudnia, hogy önelnevezésünk, a
мадьяр népnév az oroszban részben még ma is pejoratív hangzású és
különösen az volt korábban. Ezért helyesebb lett volna a венгр
népnevünket használni. A kötet tanulmányainak többsége – bár néhány
kifejezetten dilettáns írás is helyet kapott köztük – figyelemre
méltó, bár itt nem reagálhatok rájuk. Annyit jegyzek meg csupán,
hogy a temetkezési szokásokról itt sem kapunk tiszta képet, sokszor
a szerzők összehasonlíthatatlan dolgokat vetnek össze, s
teljességgel elfogadhatatlan etnikai következtetéseket vonnak le a
leletanyagból.
<
3 Úgy vélem, az
Anonymusnál szereplő Dentümogyer nevű őshaza neve a Donyec-folyóra
vonatkozik. A Don neve után álló -tü toldalék ugyanis a régi magyar
-d kicsinyítő képző hasonult alakja. A szó jelentése tehát: kis Don.
Ugyanígy képződött az orosz Donyec folyónév is a Don nevéből és a
szláv ec kicsinyítő képzőből. A régi magyar szállásterületnek ezt a
nevét a magyar krónikás a hazánkba jött volgai bolgár kereskedőktől
hallhatta. Minden esetre az az elnevezés is ellene szól annak a
valószínűtlen feltevésnek, hogy őseink nem telepedtek meg a
Don–Donyec vidékén.
<
|
|