Valódi vulkánveszélyek címmel írt rövid
viszontválaszt Karátson Dávid (2014) korábbi írásaimra (Harangi,
2013, 2014), és ebben úgy gondolom, hogy nagyon lényeges kérdéseket
érint. A 2010. tavaszi Eyjafjallajökull-kitörés fontos mérföldkő
volt a vulkanológia területén, ami sok tanulsággal szolgált. A vita
közöttünk abban áll, hogy vajon mi okozta a vulkáni működéshez
kapcsolódó kaotikus helyzetet, hogyan érinthetett ez közel tízmillió
embert, járt több mint ötmilliárd dollár anyagi kárral? Ezzel
kapcsolatban én azt írtam, és most is ezt képviselem, sőt David
Alexander (2013) tanulmánya is megerősített ebben, hogy a társadalom
felkészületlensége és sebezhetősége volt az alapvető ok. Karátson
(2014) viszont azt hangsúlyozza, hogy a vulkáni hamu okozta veszély
a légiközlekedésre már régóta ismert volt, amit figyelembe kellett
volna venni, és elkerülhető lett volna a zéró tolerancia elve. A fő
kérdés azonban az, és ez kulcskérdés a természeti veszélykezelés
esetében, hogy vajon ez a meglévő tudás adott esetben hogyan
hasznosítható, egyáltalán elegendő-e? Azt valóban tudjuk, hogy
amennyiben modern hajtóműves repülőgépek vulkáni hamuba kerülnek,
akkor súlyosan károsodhatnak (Casadevall, 1994; Miller – Casadewall,
2000; Tupper et al., 2004), és ez tragikus kimenetelű is lehet. A
károsodás mértéke függ a légköri vulkáni hamukoncentrációtól, azaz
fontos tudnunk azt a küszöbértéket, ami után már veszélyes a
repülés. Erre a határértékre is vannak számadatok, azonban nincsen
meg ennek a szigorú tesztje! Ez az egyik fő probléma akkor, amikor
egy adott esetben döntést kell hozni. Ma már vannak eszközök arra
is, hogy meghatározhassuk a légköri vulkáni hamukoncentrációt,
azonban ez az érték időben akár nagyon gyorsan változhat a légköri
áramlások következtében. Az élesen felvetődő – igen vagy nem választ
igénylő – kérdés tehát az, hogy előrejelezhető-e pontosan, hogy ott,
ahol egy adott repülőgép haladni fog, lesz-e olyan körülmény – és ez
akár néhány perces időtartamot is jelenthet – amikor a küszöbérték
megemelkedik. Ez az, amire jelen pillanatban senki nem tud pontos
választ adni, és innentől kezdve a kérdés az, hogy bárki felülne-e
egy ilyen bizonytalan esetben elinduló repülőjáratra, vagy
felültetné-e nyugodtan családtagját? Ez az egyik fontos
megválaszolandó kérdés, a másik magának a krízishelyzetnek a
kezelése. Állításomat, miszerint a kaotikus helyzet kialakulásában a
társadalom felkészületlensége és sebezhetősége fontos szerepet
játszott, a Karátson (2014) által idézett tanulmányban is
viszontlátjuk, Alexander (2013) szavaival élve: „ez a típusú veszély
nem szerepelt a brit kormány által kibocsátott lehetséges nemzeti
kockázatfelmérésben” és „a brit kormány passzív és reaktív volt… az
ország, a társadalom nem állt készen, hogy megbirkózzon egy
nyilvánvalóan előrelátható vészhelyzettel, ami teljességgel
meglepetésként érte”. Mi a tanulság? Potenciális vulkáni veszély
továbbra is fennáll (Izlandon évszázadonként átlagosan legalább
öt-tíz jelentős robbanásos vulkáni kitörés történhet), sőt tudni
kell azt is, hogy a 2010-es eseménynél jóval nagyobb kockázatokkal
is szembe kell nézni és erre készülni kell. Amit világosan látni
kell, hogy a mai modern társadalmak technológiai függőségük
következtében jóval sérülékenyebbek a természeti veszélyekkel
szemben. A valódi vulkánveszély kérdéskörében persze
elgondolkodtató, hogy miképpen ítéljük meg a légiközlekedéstől való
függőségünket, az ezzel járó kellemetlenségeket, társadalmi anyagi
vesztességeket, mindennek az emberekre gyakorolt hatását, és mit
jelent mindez egy olyan térségben, ahol a vulkáni veszély másképpen
jelentkezik, az emberek otthonukat, javaikat veszthetik el és
közvetlen életveszélyben vannak! Érdemes ebből a szemszögből is
vizsgálni 2010 két, nyomot hagyott vulkáni eseményét, és azt, hogy
milyen visszhangot kaptak a médiában: az Eyjafjallajökull 2010.
tavaszi és az indonéziai Merapi 2010. őszi történetét és az ehhez
kapcsolódó vulkáni veszélyt.
Karátson (2014) a Merapi-kitörés esetében egy
nagyon fontos momentumot hagy figyelmen kívül. Bár a vulkán
működéséhez kapcsolódó eddigi veszélyt valóban az izzófelhők
lezúdulása jelentette, azonban 2010 őszén egy teljesen más kitörés
készülődött, amelyhez a korábbiakhoz képest egy teljesen más
veszélyhelyzet kapcsolódott, és ezt kellett pontosan felmérni a
helyi felelős vulkanológusnak, Suronónak, aki ezt, a Merapi elmúlt
bő évszázados történetében még nem tapasztalt, jóval hevesebb
kitörést tudta kollégáival együtt előre jelezni (Surono et al.,
2012). Nevezetesen, hogy az izzófelhők nem a szokásos
lávadóm-összeomláshoz fognak kapcsolódni, hanem a kitörési felhő
összeomlásához, esetleg robbanásos lávadóm-széteséshez, ami jóval
nagyobb területen jelent pusztító veszélyt, és amiben
|
|
a helyi lakosoknak nem volt tapasztalata, mert
ilyet
még nem éltek meg. Ez itt a kulcskérdés, ez itt a
vulkanológia egyik nagy kihívása, hogy egy akár még jól ismert
tűzhányó esetében is előre lehet-e jelezni egy korábban nem
tapasztalt új helyzetet, egy más típusú veszéllyel járó eseménysort.
Részben a korábbi időkben nem tapasztalt és így a helyi lakosokban
nem tudatosult újfajta kitörés következménye a több mint háromszáz
áldozat. Ez nem a fejletlenségre, nem a rossz úthálózatra, a
szegénységre vezethető vissza! Gondoljunk csak bele, hogy a 2014.
február végén történt, szintén indonéziai Kelud-kitörés esetében az
éjszakai órákban mennyire sikeresen tudtak több mint százezer embert
kitelepíteni rövid idő alatt! Az emberek ott tudták, hogy mit
várhatnak, valóban az következett be, és ennek megfelelően
cselekedtek.
Végül néhány mondat erejéig reagálnom kell Karátson
Dávid (2014) utolsó felvetésére is, ami kapcsolódik az előző
gondolatmenethez. Megítélésem szerint, a 21. század nagy kihívása,
hogy miképpen lehet olyan vulkáni helyzeteket kezelni, amilyenekre
nem volt példa a történelemben, amelyekre nincs közvetlen
megfigyelés és tapasztalat. Ide tartozik többek között az, hogy
vajon mi történik, ha egy több százezres vagy milliós település
közvetlen közelében tör ki egy tűzhányó. Több mint egy tucat
hatalmas metropolisz van ilyen potenciális veszélyben. Kulcskérdés
és egy adott helyzetben a veszélykezelés alapkérdése lesz, hogy az
emberek mennyire tudnak a lehetséges veszélyről. Tullio Ricci és
munkatársai (2013) felmérése a nápolyi térségben minderről fontos
tanulságokat szolgáltat. A térségben élők többsége nincs tisztában
azzal, hogy egy vulkáni kitörés veszélyezteti-e őket egyáltalán, és
ha igen, akkor ez mivel jár. A lakosok többsége a Vezúvot jelöli meg
ilyen esetben veszélyforrásnak – mivel ezt hangsúlyozza a média –,
és nagyon keveset vagy éppen semmit sem tud arról, hogy ennél jóval
nagyobb, valódi vulkánveszélyt jelent a Flegrei-mező kalderájában
várható, akár kis erősségű vulkánkitörés is, amely a sűrűn lakott
területen beláthatatlan következménnyel járna.
A 21. század egyik nagy kihívása a tűzhányók, a
vulkánkitörések folyamatának minél pontosabb megismerése mellett
tehát az, hogy a szakemberek minél szélesebb körben tudják
hatékonyan eljuttatni ezt a tudást, mert az emberek csak így
szembesülhetnek azzal, hogy mi a valódi vulkáni veszély.
Kulcszavak: vulkanológia, vulkáni veszély, veszély-előrejelzés,
veszélykezelés, légiközlekedés, izzófelhő, ismeretterjesztés
IRODALOM
Alexander, David (2013): Ash in the
Atmosphere and Risks for Civil Aviation: A Studyin European Crisis
Management. International Journal of Disaster Risk Science. 4, 9–19.
DOI: 10.1007/s13753-013-0003-0 •
WEBCÍM
Casadevall, Thomas J. (ed.) (1994):
Volcanic Ash and Aviation Safety. U.S. Geological Survey Bulletin.
2047. •
WEBCÍM
Harangi Szabolcs (2013): Merre tovább,
vulkanológia? A 21. század kihívásai. Magyar Tudomány. 174, 8,
959–979. •
WEBCÍM
Harangi Szabolcs (2014): Merre tovább
vulkanológia? (válasz Karátson Dávid Új kutatási irányzatok a
vulkanológiában című hozzászólására). Magyar Tudomány. 175, 2,
222–227. xxx
Karátson Dávid (2013): Új kutatási
irányzatok a vulkanológiában. (Hozzászólás Harangi Szabolcs Merre
tovább, vulkanológia? A 21. század kihívásai című tanulmányához).
Magyar Tudomány. 174, 12, 1514–18. •
WEBCÍM
Karátson Dávid (2014): Valódi
vulkánveszélyek. Magyar Tudomány. ebben a számban
Miller, Thomas P. – Casadevall, Thomas J.
(2000): Volcanic Ash Hazards to Aviation. In: Sigurdsson, Haraldur
(ed.): Encyclopedia of Volcanoes. Academic Press, 915–930.
Ricci, Tullio – Barberi, F. – Davis, M. S.
– Isaia, R. – Nave, R. (2013): Volcanic Risk Perception in the Campi
Flegreiarea. Journal of Volcanology and Geothermal Research, 254,
118–130. DOI: 10.1016/j.jvolgeores.2013.01.002 •
WEBCÍM
Surono – Pallister, J. – Boichu, M. –
Buongiorno, M. F. – Budisantoso, A. – Costa, F. – Andreastuti, S. –
Prata, F. – Schneider, D. – Clarisse, L. – Humaida, H. – Sumarti, S.
– Bignami, C. – Griswold, J. – Carn, S. – Oppenheimer, C. – Lavigne,
F. (2012): The 2010 explosive eruption of Java’s Merapi volcano – A
‘100-year’ event. Journal of Volcanology and Geothermal Research,
241–242, 121–135. DOI:10.1016/j.jvolgeores.2012.06.018 •
WEBCÍM
Tupper, Andrew – Carn, S. – Davey, J. –
Kamada, Y. – Potts, R. – Prata, F. – Tokuno, M. (2004): An
Evaluation of Volcanic Cloud Detection Techniques during Recent
Significant Eruptions in the Western ‘Ring of Fire‘. Remote Sensing
of Environment. 91, 27–46. DOI: 10.1016/j.rse.2004.02.004
|
|