antropológiailag mint a reáliák világában
elméletalkotó, fejében pedig elméleteket dédelgető lényt
értelmezzük. Noam Chomsky fél évszázaddal ezelőtti gondolatmenete az
embert úgy koncipiálta, mint egy nyelvelmélet hordozóját, két lábon
járó nyelvtant. A 20. század utolsó évtizedeiben ez a hozzáállás a
fejlődéslélektan egészét forradalmasította. Először a
tudatelméletben (theory of mind) jön létre az a megoldás, amely
szerint az emberek sajátos kis elméletalkotó pszichológusok, akik
nagyon határozott következményekkel bíró teóriáikat alkalmazzák
mások vágyairól és vélekedéseiről az őket körülvevő társas
eseményekre, és állítják be azokat a sajátos értékeket, amelyek
között ez a teória érvényesül. Kiterjed ez a naiv
elméletfeltételezés azután a fizikai tudás, az élőlények s a számok
világára is. Az elmélet-elméletek koncepciója szerint ezek a naiv
elméletek igen korán rendelkezésünkre állnak, s a fejlődés folyamata
ezek állandó finomítása (Spelke, 2000). Minden mentális esemény mint
esemény belső elméletek által telített, s az egyéni életút során a
fejlődés nem más, mint újabb és újabb elméletek alakítása. Ezek közé
még a tudásszerzés naiv elmélete, a Csibra Gergely és Gergely György
(2007) hirdette természetes pedagógia is beletartozik.
A naiv elméletek természetesen naivak. Nem
feltétlenül koherensek, s sokszor masszívan ellenállnak a
tapasztalat kritikájának. Ugyanakkor minden kultúrában megvannak,
sőt például Steven Mithen (1996) felfogásában megjelenésük és
kölcsönhatásuk az emberré válás döntő lépése volt. Az európai
gondolkodás különlegessége e tekintetben csupán annyi, hogy
megteremtette a szervezett tudományt azzal, hogy a naiv
elméletalkotó készségeinket a tapasztalás s a diszkurzív megvitatás
tárgyává tette.
A száz év előtti, egyszerre intellektuális és
egzisztenciális félelem, melyet a 19. sz. végén a mentális világ
naturalizációja keltett, ma kevésbé arisztokratikus formákban
jelenik meg. Ma a bölcsészt nem a dögész kérdőjelezi meg, hanem a
menedzser. Szabadjon a mai kognitív pszichológia zsargonjával
zárnom. Mai emberképünk szerint az ember kategóriáit s terveit egy
összehangoló metakognitív rendszer szervezi. Ezt a rendszert nem a
magas kultúra hozza létre. A másodlagos rendszerezés, stratégiai
tervezés, érzelmekkel dúsított jövőorientáció mindannyiunk
antropológiai sajátja, ezt éppen a menedzser tudja legjobban. A
pszichológusok egy része ezt a tudást „menedzseri tudásnak” nevezi.
Az európai kultúra egyik különlegessége, hogy ezt a metakognitív
rendszert diszkurzív, majd kísérletes tapasztalati kontrollnak
alávetve létrehozta a bölcsészetet és a tudományokat. Amikor a
bölcsészetet ki akarjuk iktatni, észre sem vesszük, hogy magát az
emberi kategorizáló rendszert, a metakogníciót dobjuk ki.
A mi nemzedékünkben nem először kérdőjeleződik meg
a tudások átfogó megkérdőjelezésén belül nagy gyakorlati erővel a
kódokra s szövegekre alapozó bölcsész tudások létjogosultsága. Ne
érezzük azonban védtelennek magunkat. Mint filoszok, emlékezzünk rá,
hogy harminc évvel ezelőtt a filozófus Allan Bloom (1987) hogyan
mutatott rá arra, hogy a szövegek megvitatásának kimaradása a
magasabb oktatásból perspektívavesztéshez és az érvelések
kiszáradásához vezet. Nemcsak a közvetlenül érintettek félnek
azonban az új gyakorlati antiintellektualizmusoktól. Az oxfordi
farmakológus Susan Greenfield (2010) figyelmeztet arra, hogy mai
világunkat fenyegeti az, hogy az olvasás folyamatában a tartalom
helyett a folyamatra helyeződik a hangsúly. A felgyorsult
információfelvétel világában kiiktatódik az elemzés, a tudások
összehasonlításából fakadó metakognitív meditáció. Greenfield olyan
értékőrző, aki nem tagadja az új eszközöket, géprombolás helyett
gépokosítást akar. Olyan világot, amely a mai reformpedagógiák és
személyzetisek által istenített kompetenciák mellé visszahelyezi a
tudást és a gondolkodást. Újra kell teremtenünk azt a klasszikus
helyzetet, melyben a kivonatolás erény, s a megértés jele.
Nehéz nevetés vagy (temperamentum szerint) dühöngés
nélkül megállni, hogy a tudás természetével való foglalkozást s az
elméletalkotást az új menedzserek világa az intézményes tudománytól
vitatja el, miközben a másik végen, maga a tudomány minden ember
egyenkénti sajátjává teszi ezt, olyan emberképet kultiválva, melyben
az ember természeténél fogva elméletalkotó és elmélettesztelő lény.
Kulcsszavak: elméletalkotó ember, magyarázat, megértés,
szellemtudomány-vita
IRODALOM
Bloom, Allan (1987): Closing the American
Mind. Simon and Schuster, New York •
WEBCÍM
Brentano, Franz (1994): Az erkölcsi
ismeret eredete. (ford. Mezei Balázs) Kossuth, Budapest
Bruner, Jerome (2005): Valóságos elmék,
lehetséges világok. (ford. Ehmann Bea, Újlaky Judit, Ülkei Zoltán)
Új Mandátum, Budapest
sibra Gergely – Gergely György (2007):
Társas tanulás és társas megismerés: A pedagógia szerepe. Magyar
Pszichológiai Szemle. 62, 5−30.
Dennett, Daniel (1998): Az intencionalitás
filozófiája. (Horror Metaphysicae sorozat) (ford. Pap Mária, Pléh
Csaba, Thuma Orsolya) Osiris, Budapest
Dilthey, Wilhelm (1894): Ideen über eine
beschreibdende und zerglierdendre Psychologie. Sitzungberichte der
Königlich Preußischen Akademie der Wissenschaften zu Berlin. 2,
1309–1407. •
WEBCÍM
Dilthey, Wilhelm (2003): A történelmi
világ felépítése a szellemtudományokban. (ford. Erdélyi Ágnes) 2.
kiadás, Gondolat. Budapest
Frege, Gottlob (1980): Logika, szemantika,
matematika. (ford. Máté András) Gondolat, Budapest
Greenfield, Susan (2010): Identitás a XXI.
században. (ford. Garai Attila) HVG Könyvek, Budapest
Jaspers, Karl ([1912] 1968): The
Phenomenological Approach in Psychopathology. British Journal of
Psychiatry. 114, 1313–1323.
Kundera, Milan (1992): A regény művészete.
(ford. Réz Pál) Európa, Budapest
Lodge, David (2002): Consciousness and the
Novel. Penguin, London
Mithen, Steven (1996): The Prehistory of
the Mind. Thames and Hudson, London
Pléh Csaba (2010): A lélektan története.
2. kiadás. Osiris, Budapest
Pléh Csaba (2012): Narratív szemlélet a
pszichológiában: az elbeszélés mint átfogó metateória.
Iskolakultúra. 3, 2–24. •
WEBCÍM
Smith, Roger (2013): Between Mind and
Nature. A History of Psychology. Reaktion Books, London
Spelke, Elizabeth (2000): Core Knowledge.
American Psychologist. 55, 1233–1243.
DOI: 10.1037/0003-066X.55.11.1233
LÁBJEGYZET
* Hozzászólás a Különböző
tudományterületek viszonya és szerepe a tudásalapú társadalom
kiépítésében Magyarországon című Tudomány Ünnepe ülésen. MTA, 2013.
november 7.
<
|