A közelmúltban érdekes vita bontakozott ki a
Közgazdasági Szemlében Csaba László (2013) cikkét követően a hazai
közgazdaság-tudomány kutatási és oktatási színvonalát és eredményeit
illetően. Az egyes vitacikkek szerzői mindannyian világot járt, a
mainstream közgazdaságtudomány legújabb eredményeit is kiválóan
ismerő, tapasztalt kutatók és oktatók, közülük többen is
rendelkeznek külföldi PhD-fokozattal, mások akadémikusok, ezért is
különös figyelemre méltók írásaik. A cikkek fele (Benczúr et al.,
2013, Simonovits, 2013), azt tükrözi, hogy szerzőik sokkal jobbnak
gondolják az itthoni oktatási és kutatási szintet, mint amilyen
valójában, jobbító szándékkal és javaslataikkal a
közgazdaság-tudomány mester- és PhD-oktatásában rövid időn belül, ha
nem is az amerikai, de a holland vagy a skót szintet szeretnék
viszontlátni, ami üdvözlendő lenne. Ugyanakkor nem érzékelik az
itthoni meztelen valóságot, hogy a közgazdaság-tudomány, vagy
stílusosan, az economics idehaza évek óta ádáz harcot vív a
business-szel már a puszta létéért is. Elsőként a
közgazdaság-tudomány kutatását és egyetemi szintű oktatását kell
kimozdítani a holtpontról, és közelíteni a nemzetközi szinthez, csak
utána lehet vitatkozni arról, hogy most melyik iskolát és főáramot
kövessük. Ezt érzékelhetjük Csaba László (2013) és Török Ádám (2013)
esszéjéből is, jóllehet a szerzők nem adnak részletes látleletet az
okokról. Itt most a rendszerváltásból kiindulva, a megváltozott
ideológiai és politikai körülményekkel, oktatási formákkal, a
tömegoktatás és a felsőoktatás szakmai anomáliáival, a kutatás és az
oktatás szinergiahiányából, a rendszerszintű hibákból magyarázzuk az
economics térvesztését a business-szel szemben. Rámutatunk arra is,
hogy az oktatási és kutatási szintek emelése nem felső szinten
hozott határozatokkal, törvényekkel érhető el, hanem kizárólag csak
az egyetemeken, az egyetemi autonómia keretében. Csak a tényekkel
való őszinte szembenézés vezethet eredményre! Nem szabad
elfeledkeznünk arról sem, hogy nem is olyan régen a magyar
közgazdaságtudomány a világ nemzetközi élvonalába tartozott.
1. Rendszerváltás: economics versus business
A tudományágak közül a társadalomtudományt, azon belül is a
közgazdaság-tudományt érintette leginkább az 1989-es rendszerváltás.
A szocializmus politikai gazdaságtanán nevelkedett kutatók és
oktatók, vállalati és minisztériumi vezetők szakmai ismeretanyaga
nagyrészt használhatatlanná vált, a kutatási területek
átrendeződtek. Számos, addig marxista közgazdászként (el)ismert
kutató és oktató kezdett el kutatni vagy tanítani modern
piacgazdasági témákat. Sokkal problémásabb volt a vállalati és a
minisztériumi munka „piacosítása”, mivel a gyér „szamizdatos”
piacgazdasági ismeretek mögött nem volt tapasztalat, és le kellett
küzdeni a paternalista beidegződéseket is. Lasszóval fogdosták a
piaci folyamatokat kicsit is értő (és angolul vagy németül olvasó)
embereket; sokan kevés tudással jutottak szárnyaló karrierekhez. Ezt
a learning by doing folyamatot felgyorsította az ideológiai
kötöttségek megszűnése, a nyugati irodalom beáramlása. Világossá
vált, hogy a Lajtán túl a főáramlat több utcahosszal előbb jár mind
az elméletben, mind a módszertanban (bár nem annyira, mint a többi
volt szocialista ország esetében, különösen a matematikai és az
ökonometriai módszerek tekintetében, az empirikus vállalat- és
szervezetkutatásban, szociológiai módszerek alkalmazásában, de a
reformközgazdászok munkái (lásd Csaba, 2002), a tranzíciós kutatások
is segítették az átmenetet), ami szintén elindított egy intenzív
tanulási folyamatot. A különböző újabb külföldi ösztöndíjak
(Fulbright-, Tempus-, Giovanni Agnelli-, DAAD-, Phare ACA- stb.) a
nyugati egyetemekre kifejezetten ezt a felzárkózást segítették. A
társadalomtudomány bizonyos, addig tiltott, vagy csak így-úgy
megtűrt területei, mint a politikatudomány, a szociológia stb. is
rohamos fejlődésnek indultak.
Hogyan értékelhetjük a rendszerváltás előtti, a
szocialista időkre eső hazai közgazdaság-tudományt? Összességében
meglepően jól! Ugyanis a 60-as és a 70-es évek meghatározó
nemzetközi főáramlata elfogadható volt a mi szocializmusunkban is:
az ÁKM (ágazati kapcsolatok mérlege), a többszektoros input-output
elemzés, a statikus általános egyensúlyelmélet, a Neumann-modellek,
a turnpike-ok, a (CES – konstans helyettesítési rugalmasságú, VES –
változó helyettesítési rugalmasságú stb.) termelési függvények, a
lineáris és nem lineáris programozási modellek stb. elméleti és
empirikus kutatásai2
megfeleltek az akkori nemzetközi standardnak, és a szocialista
ágazati népgazdasági tervezés legfőbb módszerei közé tartoztak. Ezek
a modellek még nem követték a liberális piaci spekulációs elveket,
ugyanis közvetlenül nem érintették sem a pénz-, sem az
értékpapírpiacokat, sem a munkaerőpiacot és a pénzügyi szférát sem,
mondhatjuk úgy is, hogy kifejezetten csak a termeléssel, a számított
árakkal és a központi elosztással foglalkoztak, ágazati bontásban,
többnyire metaelméleti közelítéssel. A statikus vagy legfeljebb
kvázi-stacionárius szemlélet tipikusan megfelelt az akkori fejlett
világ közel egyenletesen növekvő gazdaságainak elemzésére is (vö.
Hicks, 1985). Ebben az időszakban lett világhírű Kornai János
professzor a kétszintű tervezési modelljével, majd az általános
egyensúly kritikájáról (lásd Móczár, 2006), és a hiányról írt
monumentális műveivel. Bár az ökonometria a maga bizonytalansági
feltevéseivel nehezebben tört utat magának, de a Központi
Statisztikai Hivatal (KSH) Ökonometriai laboratóriuma kutatásaival
és empirikus elemzéseivel követte a legújabb eredményeket, csakúgy,
mint az Infelor. A magyar matematikai közgazdászok és statisztikusok
pedig a világ élvonalába tartoztak, hasonlóan a háború előtti Heller
Farkashoz, Theiss Edéhez stb. Az elméleti kutatások a
Közgazdaság-tudományi Intézetben (KTI) koncentrálódtak, míg a
Világgazdasági Intézet az egyes országokat regionális szerepük,
irányítási és politikai rendszerük és gazdaságföldrajzi adottságaik
alapján kutatták. Külön is megjegyzendő, hogy a KTI-ben az 1980-as
években a szocializmus reformjával, a szocialista önszabályozó
piacgazdasággal stb. kapcsolatos, komoly nemzetközi érdeklődéssel
kísért kutatások folytak. Az Ipargazdasági és az Agrárgazdasági
Kutató Intézetek (AKI) elsősorban szervezeti és gazdálkodási
kérdésekkel foglalkoztak. A fenti Intézetek, az AKI kivételével,
mind akadémiai intézetek voltak, ugyanakkor az egyes ágazati
minisztériumokon és az Országos Tervhivatalon belül alapított
intézetek is folytattak kutatásokat. A Nyugatot valóban érdekelte,
hogy vajon merre tartanak, és milyen eredményekre jutottak a
közgazdászok Keleten, így hazánkban is. Érdekes módon ez az
érdeklődés megvolt (pontosabban, meglehetett) fordított irányban is:
a Ford, az IREX stb. Alapítvány 1960-tól egészen a rendszerváltásig
évtizedenként tíz-tizenöt magyar kutató vagy oktató egy-, vagy
kétéves közgazdasági tanulmányát finanszírozta az amerikai
egyetemeken, de hosszabb-rövidebb ösztöndíjas tanulmányutakat
hirdettek a nyugat-európai egyetemekre is. Az 1970-es évek második
felétől évente három-négy fiatal magyar kutató utazhatott Japánba a
kétéves Monbusho-ösztöndíjjal. A 80-as években többen szereztek
közgazdasági PhD-fokozatot nyugati egyetemeken. Mindez azt is
jelentette, hogy a rendszerváltás nem érte teljesen váratlanul a
kutatóhelyeinket és az egyetemeinket. Ami messze elmaradt a
nemzetközi szinttől, az a termelő és a kereskedelmi vállalatok, és a
gazdálkodó szervezetek piaci működésének kutatása volt, tükrözve a
gazdaságirányítás központosítását, a piac szerepének tagadását. A
vállalati hatékonyságot, megkerülve az ideológiai korlátokat,
többnyire mérnökök kutatták,3
ami valójában műszaki hatékonyságot jelentett és nem a „puha
költségvetési korlátok” felszámolását, de az Országos Tervhivatalnak
is volt mérnök képzettségű elnöke. A közgazdaság-tudomány oktatása
egyedül a Marx Károly Közgazdaságtudományi Egyetem (MKKE)
privilégiuma4 volt egészen a
rendszerváltásig, ahol kezdetben (1960-tól 1968-ig elindított)
tervmatematika és nemzetközi kapcsolatok szakokon kifejezetten
elitképzés folyt, említésre méltó nemzetközi reputációval.
A későbbiek végett e ponton fontos megemlíteni,
hogy a szovjet típusú akadémiai rendszerben a kutatás és az oktatás
mereven elkülönült, az utóbbi az egyetemeken folyt. Ez a status quo
kényelmes volt a kutatóknak, mivel nem kellett bajlódniuk a sok
diákkal, ugyanakkor így az intuícióik tudományos tételekké történő
válása sokkal hosszabb időt vett igénybe, mivel nem tesztelhették
őket a leginkább érdeklődő hallgatóság, az egyetemi hallgatók előtt.
Az egyetemi oktatók többsége „beletörődött”, hogy nekik csak oktatni
kell, mint a középiskolákban. A kutatási pénzek elosztásában, a
külföldi (főleg nyugati) tanulmányutak, konferenciák látogatásában
stb. az akadémiai kutatók részesültek előnyben. Mindez általában
idehaza is jellemző volt5 a
tudomány egész területén, ha nem is olyan mereven, mint a
Szovjetunióban. (Az igazsághoz persze az is hozzátartozik, hogy
egyes kutatók nem is kaphattak egyetemi katedrát ideológiai nézeteik
miatt.) A fentieknek paradox módon ellentmond, hogy az MTA
közgazdász akadémikusai többnyire az egyetemekről kerültek ki, ami
folytatódott a rendszerváltás után is.
A rendszerváltás után idehaza gyorsan előtérbe
kerültek a piaccal összefüggő, már korábban elkezdett kutatások,
illetve az ezeket tanító tárgyak, mint a modern vállalati pénzügyek,
befektetések, kockázatelemzések, mátrix-szervezetek, marketing stb.,
vagyis a minél hatékonyabb mikroszintű gazdálkodást elősegítő
területek kutatása és oktatása. Ezek többsége a külföldi (német,
amerikai, japán) szervezeti minták és számviteli, könyvviteli,
befektetés- és kockázatszámítási stb. módszerek átvételét, illetve
oktatását jelentette. Kétségtelen, hogy a magyar gazdaságnak a tőkés
gazdálkodási folyamatokhoz történő illeszkedésében erre volt a
legnagyobb szüksége. A decentralizáció és a piaci folyamatok
jelentősen háttérbe szorították a „centralizált” irányítási
rendszeren alapuló elméleti közgazdasági kutatásokat, miközben a
kapitalizmus és a szocializmus politikai gazdaságtanát felváltotta a
mikro- és a makroökonómia, a nemzetközi gazdaságtan, valamint a
piacszerkezetek elemzése. A magyar gazdaság irányításában és
működtetésében meghatározó szerepük lett a pénzügyi intézményeknek
(Magyar Nemzeti Bank [MNB], Állami Számvevőszék [ÁSZ], Pénzügyi
Szervezetek Állami Felügyelete [PSZÁF], bankok, biztosítótársaságok
stb.) és a piackutató intézeteknek, az Árhivatal helyébe lépő
Gazdasági Versenyhivatalnak (GVH), a vállalkozói szervezeteknek,
mindenekelőtt a VOSZ-nak (Vállalkozók és Munkáltatók Országos
Szövetsége). Fiókokat nyitottak hazánkban is a Big Five (Arthur
Andersen, PWC, KPMG, Deloitte és az Ernst and Young) nemzetközi
könyvvizsgáló cégek. Még a rendszerváltás előtt, 1986-ban megalakult
a Pénzügykutató Zrt., az 1968-ban létrehozott gazdasági
reformműhelynek, a Pénzügykutatási Intézetnek szellemi örököseként.
Tevékenysége elsősorban az empirikus vállalat- és
intézménykutatásra, a privatizáció döntési rendjének és
következményeinek, a bankrendszer átalakulásának és az egyes
kormányzati szervek működésének vizsgálatára terjedt ki. A KSH
áttért a piacgazdaság statisztikájára, a hivatalon belül megalakult
a Népességkutató Intézet, amely az ország népességszámának
alakulását figyeli és elemzi. Az ágazati minisztériumok helyébe
funkcionális minisztériumok léptek. Az állami tulajdon
„felszámolására” létrejött az Állami Vagyonügynökség (ÁVÜ), majd az
Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Rt. (ÁPV Rt.). Az adórendszert
átalakítottuk, még a rendszerváltás előtt, 1988-ban bevezettük a
személyi jövedelemadót és a társasági adót. 1989-ben a politikai
rendszerünk átalakult többpártrendszerré. Túlsúlyba kerültek a
gazdálkodási szervezetek, tevékenységük kutatása és oktatása, ami
persze nem jelenti azt, hogy meg is elégedhetnénk színvonalukkal.
Vagyis vállalatgazdálkodási és politikai szinten viszonylag rövid
idő alatt sikerült kialakítani a tőkés szervezeti és intézményi
struktúrát a magyar gazdaságban, ami kitűnő alapul szolgálhatott
volna egy sikeres nemzeti fejlődéshez.6
Ami miatt ez nem teljesedhetett ki, szerintem, az a diplomáciai
kudarc volt, hogy nem tudtuk elérni, hogy az államadósság egy részét
elengedjék, vagy visszafizetését átütemezzék, és mindezt tetézte a
privatizáció elkapkodása, a jogszabályi környezet hiánya, az ÁVÜ
rövidlátó, hozzá nem értő tevékenysége a rendszerváltást követő
euforikus hangulatban. Volt egy jól kiépített tőkés intézményi
rendszerünk, de nem volt mit irányítania, mivel nem volt, vagy
minimálisra szűkült a magyar tulajdonú gazdaság.7
Az 1990-es években a gazdálkodási és a
közgazdaság-tudományi ismeretek oktatása túlzott mértékben
decentralizálódott, hasonlóan a többi tudományterülethez – nem kis
szerepet vállalt ebben a Világbank –, ami a magyar felsőoktatás
jelentős átalakulását eredményezte. Eltörölték az egyetemi doktori
címet, a kandidátusi fokozat helyébe lépett az egyetemi PhD, az MTA
doktora cím mellett pedig előírták az egyetemek által adományozott
Dr. Habil cím megszerzését8 is
az egyetemi tanári pályázatokhoz, aminek elbírálását a MAB (Magyar
Felsőoktatási Akkreditációs Bizottság) végzi, a kinevezést pedig a
köztársasági elnök szentesíti. Az egyetemek a korábbi ágazati
struktúra helyett a funkcionális tagozódás szerint alakították ki
tanszékeiket. Anyagi és humán erőforrások nélkül hoztak létre
üzemgazdasági ismereteket oktató karokat, megelőlegezve maguknak a
gazdálkodástudomány elnevezést a különböző egyetemeken és
főiskolákon. Intercity professzorok szelték/szelik keresztül-kasul
az országot, hogy az újonnan létrehozott intézmények felsőoktatási
akkreditációját biztosítsák. Az üzleti világ hirtelen beáramlása azt
eredményezte, hogy mindenki közgazdász akart lenni. Kirívó módon
ebben látták biztos jövőjüket a vidéki tanítóképzők is, amikor
hirtelen átszervezték magukat gazdasági főiskolákká. Támogatásuk
valamennyi kormánynak jelentős számú szavazatot hozott. A liberális
szemlélet, a piaci igények reális felmérésének hiánya, a gazdasági
képzés iránti nagy kereslet rövid időn belül hihetetlen
deformációkhoz vezetett: sok egyetemen kellő számú és felkészültségű
hallgató hiányában nem indultak el szakok, leginkább a
természettudományos képzés területén, miközben a közgazdászképzésben
részt vevők száma az egekben járt. Ebben a nagy igyekezetben az
addigi felsőfokú technikumokban vagy jobb esetben a főiskolai
képzésben megszerezhető ismereteket egyetemi rangra emelték (mivel
így nagyobb állami támogatáshoz jutottak), ami egyre nagyobb súlyt
kapott, amit még tovább növelt, hogy képzésükben a nehezebb
közgazdasági elméleti és módszertani ismeretek oktatását a
minimálisra szorították le. Finoman fogalmazva, ez a tömeges oktatás
nem tett jót a színvonalnak, az elméleti kutatásokat „leértékelte”
az üzleti technikák bevezetése, amin csak tovább rontott a bolognai
rendszer és anomáliái, különösen bevezetésének hibái. Egyes
gazdálkodástudományi karok már önállósodásról beszélnek Business
School néven, figyelmen kívül hagyva, hogy még az erősen
profitorientált Ivy League-ba tartozó amerikai egyetemek sem
kívánják leépíteni a veszteséges közgazdasági karaikat, sőt, növelik
az együttműködésüket a Business Schooljaikkal.9
Ugyanis helyesen látják, hogy a gazdálkodási ismereteket (tanokat)
be kell ágyazni a közgazdaság-tudomány rendszerébe, az adott ország
mikro- és makrostruktúrájába, pénzügyi rendszerébe.10
Egyébként ez utóbbit követte korábban az MKKE is, de mellette több
felsőfokú technikum és főiskola is kiválóan oktatta a szocialista
szervezési, pénzügyi, számviteli, kül- és belkereskedelmi és
vendéglátóipari ismereteket, azaz pusztán az „üzleti” technikákat,11
amire komoly kereslet is volt, és a „piacosított” változataira van
ma is.12 A szovjet
rendszerben is elkülönítették a kétféle képzést nyújtó intézményeket
insztyitut és unyiverszityét megjelölésekkel. Az amerikai rendszer
nyíltan, egészen a mai napig felvállalja a minőségi különbséget a
college, illetve university elnevezéssel, csakúgy, mint a német
hochschule és universität intézmények.
Ha a politika szempontjából nézzük a
közgazdaság-tudományt, akkor azt látjuk, hogy mind idehaza, mind a
fejlett piacgazdaságokban a gazdálkodástudományt preferálják,
szemben a közgazdaság-tudománnyal. Ezt el is lehet fogadni, hiszen a
politika elsősorban a gazdaság teljesítményének növelésében
érdekelt. Ezt tovább erősítheti a nemzetközi tendencia is, ami abban
jelenik meg, hogy a nyugati egyetemeken is kisebb súlya van az
„economics” képzésnek a „business” képzéssel szemben. De a kutatás
területén nem ez a helyzet. A közgazdaság-tudomány – értelmezésem
szerint – olyan, a gazdaság egészére vonatkozó elméleti kérdések
kutatásával foglalkozik, most eltekintve a különböző iskoláktól,
amelyek realizációi csak hosszabb távon várhatók, vagyis csak később
nyerhetnek alkalmazást a gazdaság működésének hatékonyabbá
tételében, azaz eredményei csak később realizálódnak. Viszont
kutatásait, egyetemi műhelyeit nem támogatni további lemaradást
jelentene a nemzetközi színvonaltól. Ma még sokan vannak a
közgazdaság-tudomány területén, akik vagy saját erőből, vagy
komolyabb külföldi ösztöndíjak (Ford, Monbusho, Giovanni Agnelli,
Fulbright, Erasmus stb.), vagy a külföldön megszerzett PhD-fokozat
segítségével felzárkóztak a nemzetközi színvonalhoz. Kár lenne
hagyni, hogy ez a nemzeti szellemi vagyon veszendőbe menjen!13
Van egy másik, s talán az előbbinél is nyomósabb
érv: a gazdaság működtetése, ami miatt a közgazdaság-tudomány, a
„társadalomtudományok királynőjének” támogatása nemzetstratégiai
szempontból is fontos. Legyünk őszinték, az elmúlt húsz évben a
magyar gazdaság irányítása sok rossz döntéssel botladozott,14
kezdetben tipikusan a trial and error elven működött a megfelelő
piacgazdasági ismeretek és még inkább a tapasztalatok hiányában.
Mára a világgazdasági folyamatok rendkívül bonyolulttá váltak, a
gazdasági verseny élesebb lett. Magyarország, megőrizve
szuverenitását, csak akkor lehet sikeres e környezetben, ha a
gazdasági döntéseket közgazdaságilag megalapozottan hozza, és a
politikusok ebben támaszkodnak a tudomány eredményeire is. Ehhez
viszont ma már elengedhetetlen a politikusok, a parlamenti
képviselők, a kormánytestületek és tanácsadóik közgazdasági
felkészültsége. Ezért örömmel üdvözöljük az olyan kezdeményezéseket
az egyes politikusok részéről, hogy megkövetelnék, hogy a parlamenti
képviselőktől és tanácsadóiktól a felsőfokú végzettséget. Felelős és
az ország sorsáért elkötelezett parlamenti képviselőkre van most
szükség. Ma jó néhány parlamenti politikusunknak, mint
nyilatkozataikból kiderül, kevés az ismerete a fiskális és a
monetáris politikáról, nem is beszélve ezek eszközeiről, mint
például az adó, a hitel, a kamat, az árfolyam stb. szerepéről.
Szerintem ahhoz, hogy hazánk valóban sikeres ország legyen, minden
szinten szükséges a közgazdasági és a pénzügyi kultúra emelése.
2. Hogyan mozdítható ki a magyar közgazdaság-tudomány a
holtpontjából?
Pár hónapja egyik vezető politikusunk azt nyilatkozta, hogy az
akadémiai életben még nem történt meg az igazi rendszerváltás. (Hogy
ebben milyen szerepe volt a rendszerváltás idején regnáló MTA
elnöknek, arról mindenféle legendák keringenek, de most nem ez a
lényeg.) Azt hiszem, nem járt messze az igazságtól: egyetemeink,
tisztelet a kivételnek, még mindig félfeudális rendszerben működnek,
nincs egészséges vezetésváltás a tanszékek, intézetek élén, még
mindig nem a szakmai, főleg kutatási teljesítmény áll az első helyen
a pozíciókban és a tudományos rangok odaítélésében, rendkívül
különbözőek a habilitációs követelmények az egyes egyetemeken, a
kapcsolati tőke talán az akadémiai szférában működik leginkább stb..
Ezek az állapotok pedig gátolják a tiszta versenyt, a korrekt
minősítéseket, lefékezik az újabb ismeretek beáramlását, a
nemzetközi szinthez történő felzárkózást, ami láncreakcióként a
korhatár elérésével az újabb vezetők kiválasztásában szükségképpen a
kontraszelekciós elvet juttatja érvényre. Egyetemeink többségén alig
van kutató szeminárium, még mindig kevés oktató kapcsolódik be a
nemzetközi tudományos vérkeringésbe. Továbbra is él még az a
szocializmusban kialakult téves hit, hogy a vezető ab ovo a legtöbb
tudással rendelkezik, miközben sok esetben a fejlődés kerékkötője.
Bebizonyosodott, hogy az egyetemi vezetőknek minden szinten
megfelelő hazai és nemzetközi akadémiai reputációval kell
rendelkezniük az adott egység sikeres működtetéséhez. Ez az állóvíz
az egyes szakokon a reálgazdasági folyamatok 20–25 évvel ezelőtti
statikus ismereteit megmerevítette, a pénzügyi és a piaci
folyamatokat nem integrálta kellőképpen sem a kutatásban, sem az
oktatásban. Pedig ma erről szól a mainstream közgazdaság tudomány: a
pénzügyi szféra, a monetáris és fiskális politika, a hitelpolitika,
az adósságállomány, a munkaerőpiac stb. és ezek összefüggése,
dinamikája a gazdasági növekedéssel, még általánosabban a
reálszférával a globalizáció világában. Viszont egyetemeinken
jelentős számú olyan oktató van, akik a progresszió irányában
kutatnak, de az „állóvíz” miatt kevés a befolyásuk, hogy mind a
kutatás, mind az oktatás megújuljon és a piaci igényekhez igazodjon.
Örvendetesen sok fiatal, ambiciózus kutatónk és oktatónk van, akik a
különböző generációk közötti egészséges együttműködés és szakmai
fórumok, testületek hiányában egyedül indítanak kurzusokat, ami jó,
de az egyes szakok esetében nem eredményez egymásra épülő tantárgyi
struktúrát. (Sokban hasonló a helyzet a középiskolákhoz, ahol
szakmai felügyelet nélkül oktatnak a tanárok.) A konszenzuson
alapuló oktatás és az oktatók egyetemük iránt érzett nagyfokú
lojalitása eléréséhez elsősorban belső strukturális tartalmi reform
szükséges mind a szakok, mind a tantárgyi struktúrák, és ezzel
összefüggésben a tanszékek szorosabb kooperációja, összevonásuk,
esetenként megszüntetésük tekintetében. Az nem segít, ha azon
vitatkozunk, hogy mi van az amerikai egyetemeken.
Az egyetemeken belül szükséges a megújulás, ami az egyetem iránti és
ezzel a hazai tudomány nemzetközi szintre történő emelése melletti
elkötelezettség hiányában az egyetemi autonómia keretében nehezen
tör utat magának. Ezt érzékelték a felsőoktatás jelenlegi vezetői
is, amikor a felsőoktatás átalakításában a kancellária bevezetését
sürgetik: „a két évtizede működő nem kellően hatékony és nem
minőségelvű központi tervezésen és kijárásos lobbizáson, valamint
kézi vezérlésen és osztogatáson alapuló régi finanszírozási rendszer
leváltására” (Felsőoktatás átalakítása, 2013). A szándék világos:
állami pénztámogatással előmozdítani a magyar felsőoktatás
nemzetközi szintre történő emelkedését. Kérdés, hogy lehet-e csak
gazdasági kényszerrel elérni egyetemeink kutatási és oktatási
színvonalának növekedését? Ebben meglehetősen szkeptikus vagyok.
A differenciált állami támogatáshoz a felsőoktatás
államtitkársága a felsőfokú oktatási intézményeket a következő
kategóriákba kívánja sorolni: (1) Nemzeti Tudományegyetemek; (2)
Szakegyetemek; (3) Szakfőiskolák; (4) Helyi, illetve kistérségi
főiskolák.
A magyar Felsőoktatási Törvény (2011. évi CXXXIX. törvény a
felsőoktatásról 4 (1)) szerint az egyetem olyan felsőoktatási
intézmény, amelynek „…alap-tevékenysége az oktatás, a tudományos
kutatás, a művészeti alkotó tevékenység.” E definíció szerint a
tudományegyetem és a szakegyetem megkülönböztetés értelmét veszíti,
hiszen az egyetemnek gyakorolnia kell mind az oktatást, mind a
tudományos kutatást. A félrevezető nomenklatúra szerinti
megkülönböztetés kritériuma persze nem etimológiai volt, mint később
kiderül a vitaanyagból, hanem hogy az egyetem képes-e 2020-ra
bekerülni a nemzetközi rangsor TOP 200-as listájába. Arról nem tesz
említést a vitaanyag, hogy melyik nemzetközi rangsort fogadja el, de
e besorolással megmerevíteni a hazai oktatási intézmények
támogatását, meglehetősen merész elképzelés. Arról nem is beszélve,
hogy e „látnoki” besorolással nemcsak kellőképpen ösztönző állami
támogatást, de még esélyt sem kapnak a szakegyetemek, hogy oktatóik
tudományos teljesítménye alapján átkerüljenek a tudományegyetem
kategóriába. Az egyes besorolások közötti átjárást nem említi a
vitaanyag, így azt sem, hogy ha valamely intézményt a
tudományegyetemek közé sorolnak, és 2020-ban mégsem kerül be a TOP
200-as listába, akkor mi lesz vele. Vissza kell fizetnie a
támogatásbeli differenciát? További értelmezésbeli zavarokat okozhat
az az elképzelés is, hogy az egyetemek karait is kategorizálják
aszerint, hogy „akadémiai” vagy „praktikus” jellegű képzéseket
folytatnak, sőt az egyes képzési programokat, szakokat be kell
sorolni az MTA tudományterületi szakosodása szerinti csoportba.
Vajon valóban szétválasztható az akadémiai és a praktikus képzés?
Hiszen az elméletet és gyakorlati felhasználását (praktikumot)
együtt kell oktatnia minden egyetemnek, ha az oktatás valóban
egyetemi szintű! De említhetném az MTA közgazdaság-tudomány területi
tudománycsoportjait is példaként, amely a közelmúltban került
elfogadásra, de nem egyöntetű jóváhagyással. Már most borítékolni
lehet, hogy a besorolások rendkívül sok vitát és aggályt vetnek majd
fel.
A szakfőiskola és a helyi, kistérségi főiskola
megkülönböztetés világos: amíg az előbbiek egy szűkebb képzési és
tudományos tevékenységet folytatnak, addig az utóbbiak helyi
közösségi és vidékfejlesztési ismereteket oktatnak. Kérdés, hogy az
utóbbiak nevezhetők-e főiskolának vagy a felsőfokú technikumok
megjelölés illene rájuk jobban.
Az intézmények besorolás szerinti egyre kisebb
állami támogatása mögött, persze egy olyan politikai szándék is
meghúzódik, hogy normalizáljuk a magyar felsőoktatási rendszert: az
elhamarkodott döntéssel alapított, sem anyagi forrással, sem helyi
oktatói karral, sőt mára már elég számú hallgatóval sem rendelkező
vidéki főiskolákat zárjuk be. Ez valóban egy rendkívül kényes
politikai kérdés, mert a vidéki városok foggal-körömmel ragaszkodnak
oktatási intézményükhöz. Ez külön rangot ad városuknak, de sok
esetben komoly munkalehetőséget is biztosít a helyi lakosoknak a
központi állami támogatásból.
A „hogyan zárjuk vissza a szellemet a palackba”
vitában a számomra eddig legszimpatikusabb választ a MAB adta. Az
oktatás hatékonyságát az emelt szintű érettségi megkövetelésében
látja. Az egyetemek besorolásában nem tenne különbséget, viszont a
főiskolák mellett, bölcsen, elfogadhatónak tartja a közösségi
főiskolákat bizonyos feltételekkel. Egyetem lehet minden olyan
intézmény, amely alap-, mester- és PhD-képzésben megfelel az
akkreditációs követelményeknek. A főiskolák képzésében az alapképzés
a domináns, és csak kivételes esetben folytathatnak mesterképzést
is. A közösségi főiskolák csak felsőfokú szakképzést (OKJ-st)
folytathatnak, és csak kivételes esetekben alapképzést. A MAB
egyértelműen fogalmaz a beosztásban is: egyetemi tanár csak az
egyetemre nevezhető ki, míg a főiskolákra csak főiskolai tanárok. Az
első számú vezetők pedig a rektor és a főiskolai igazgató. Vagyis az
egyes intézményeket akadémiai felkészültségük alapján különítik el
egyetemekre és főiskolákra, és visszaadják az egyetemi tanár korábbi
presztízsét, hasonlóan a rektori címhez.
Kétségtelen, hogy egyetemeink sokban különböznek
egymástól a képzési és a kutatási eredményeik tekintetében, ami
indokolttá teszi, hogy differenciált állami támogatásban
részesüljenek. Mely egyetemeket, karokat emeljük ki az első helyen a
támogatás emelése céljából? A kérdést szerintem egy olyan semleges,
még aktívan kutató és széles körű nemzetközi tapasztalatokkal
rendelkező professzorokból álló bizottságnak kell eldöntenie, és
semmiképpen sem a Rektori Konferenciának, amely megvizsgálja, hogy
milyen tudományterületeken járunk a világ élvonalában vagy annak
közelében (matematika, biológia, génkutatás stb.), és melyek azok a
területek, amelyek fejlesztése nemzetstratégiai szempontból fontos,
még ha ma nem is rendelkeznek olyan kutatási eredményekkel, mint az
előbbiek. Ez utóbbiakba tartozik szerintem a közgazdaság-tudomány és
a közszolgálati tudományok (hadügy, állami adminisztráció, külügy)
is. Miután ezt eldöntöttük, lehet megnézni, hogy mely egyetem,
illetve karok
|
|
művelik legeredményesebben a kijelölt
tudományterületeket, és azokat kell kiemelni komolyabb támogatásra.
Ezzel egyidejűleg biztosítani kell az egyetemi oktatók egyetemek
közötti mobilitását, a kutatás dominanciáját,15
hogy valóban a legkiválóbb professzorok kutassanak, és tanítsák a
saját kutatási eredményeiket tudománytörténeti beágyazásban ezeken
az egyetemeken és karokon, és szorgalmazni kell a neves külföldi
professzorok meghívását is.16
Semmiképpen sem kell előírni elvárásként a TOP 200-ba bekerülést,
ehelyett inkább olyan kutatói légkört kell teremteni ezeken az
egyetemeken, hogy a tudományos eredmények természetes módon
születhessenek meg. Vissza kell állítani az egyetemek és a
professzorok presztízsét, megbecsülését, társadalmi elismertségét,
akár egyesek megalapozott visszaminősítése árán is. A centralizált
tudománydiplomáciát decentralizálni kell, át kell helyezni az
egyetemekre. Egyetemeink, illetve a nemzetközi reputációval
rendelkező professzoraink tudományos megítélésében mind a hazai,
mind a nemzetközi kapcsolatokban félre kell tenni a kisszerűséget,
tudományos értékeik elismerését a nemzeti érdekek szolgálatába kell
állítani.17 Másképpen,
mozgásba kell hozni egyetemeinket, profiltisztítással koncentrálni
kell a kiemelt tudományterületekre, ami csak dinamikus lendülettel
érhető el. Időközben újabb területek is a kiemeltek közé
kerülhetnek, mások kikerülhetnek, vagyis a rendszert a tudományban
bekövetkezett változásoknak megfelelően rugalmasan kell kezelni.
Meggyőződésem, hogy az államtitkárság által javasolt besorolás,
éppen merev statikus szemlélete miatt lényeges változásokat nem hoz
a felsőoktatásban; magyarul: a besorolást követően minden maradna a
régiben, a húsz-huszonöt éve megcsontosodott keretek között a
kiemelt anyagi támogatás nem lenne ösztönző a fejlődés irányába.18
Az építkezést a megújulás felé, megfelelő kommunikációval, nem
felülről, hanem alulról, az egyetemeken kell kezdeni. Ehhez egy
sokkal dinamikusabb irányításra van most szükség, ami a nemzetközi
felzárkózást megcélozva, az egyetemi autonómia tiszteletben tartása
mellett indítja el egyetemeinken a szükséges kreatív strukturális és
személyi változásokat.
3. Hogyan helyezhető vissza a magyar közgazdaság-tudomány
nemzetközi szintre?
Az elmúlt hónapokban a magyar közgazdaság-tudomány színvonalának
megítélését illető, a Közgazdasági Szemle hasábjain kibontakozott
vita középpontjában a következő kérdések álltak: melyik iskolát és
fő áramlatot kövessük; mennyire fogadjuk el a matematikai irányzatot
és a különböző természettudományos redukciós módszereket a
közgazdasági kérdések kifejtésében; elég-e, ha a magyar diákok csak
az amerikai közgazdasági tankönyvek fordításaiból tanulnak; a
tudományos minősítések és akkreditációk a referált hazai és
nemzetközi folyóiratokban megjelent cikkek vagy itthon lektorálás
nélkül kiadott könyvek, netán hivatali beszámolók alapján
történjenek-e; az akadémiai értekezéseket magyar vagy angol nyelven
írjuk-e; hogyan kapcsolhatók be a hazai akadémiai vérkeringésbe azok
a visszatérő magyar közgazdászok, akik nyugati egyetemeken
PhD-fokozatot szereztek; megoldást jelenthet-e problémáinkra az
amerikai kutatási és oktatási rendszer átvétele stb.
Mielőtt a fontosabb kérdésekkel kapcsolatos
véleményemet megfogalmaznám, megjegyzem, hogy szemben a Benczúr
Péter és munkatársai (2013) cikkében foglaltakkal, nem tartom
célszerűnek a közgazdaságtan és a pénzügytan merev kettéválasztását,
annál is inkább, mivel a pénzpiacokon keresztül az utóbbi egy része
jelentős súllyal szerepel a közgazdaság-tudományban, más része, mint
a befektetéselemzés és eszközárazás kifejezetten a
gazdálkodástudomány központi részei. Itt nem árt megismételnem, hogy
a mainstream közgazdaságtudomány mai definíciója a következő: a
pénzügyi szféra, a monetáris és fiskális politika, a hitelpolitika,
az adósságállomány, a munkaerőpiac stb. és ezek összefüggése,
dinamikája a gazdasági növekedéssel, még általánosabban a
reálszférával a globalizáció világában. A Közgazdasági Doktori
Iskolákban nincs helye a befektetéselemzésnek, csakúgy, mint az
operációkutatásnak. Az utóbbi egészen más történet, valójában a
matematikai tudományok egyik ága, amire az is bizonyíték, hogy az
MTA III. osztályának egy albizottságához tartozik. (Megint más
kérdés, ha egyes operációkutatási módszereket, csakúgy, mint a
matematikai és statisztikai módszereket eszközként használjuk fel
közgazdasági kérdések vizsgálatában.) Ehelyett inkább a
közgazdaság-tudomány (economics) és a gazdálkodástudomány (business)
distinkciót tartom elfogadhatónak, mint ahogy e cikk is teszi, de ez
nem érinti javaslataik lényegi kérdéseit.
Hogy mennyire kövessük a matematikai irányzatot, a
természettudományos közelítést a közgazdaság-tudományban, erősen
megoszlanak a vélemények. Török Ádám (2013, 342.) szerint
félrevezető a közgazdaság-tudományt kvázi-természettudománynak
tekinteni, Benczúr Péter és munkatársai (2013, 729.) azt
hangsúlyozzák, hogy itt az előrejelzés nem lehetséges a
természettudományos értelemben, Simonovits András (2013, 357.) a
valóságot végletesen leegyszerűsítő modellezést is elfogadja, míg
Csaba László (2013, 47.) szerint „a pusztán módszertanná soványított
közgazdaságtannak nincs kellő saját hajtóereje.”
A matematika, csakúgy, mint a fizikai analógiák,
kezdettől fogva jelentős szerepet kaptak a közgazdaságtudományban,
de megítélésük mindig is komoly vitát generált a különböző
közgazdasági iskolák követői között. Ezek között találunk messzemenő
túlzásokat is, mint például William Stanley Jevonsét, aki egyszerűen
a következőképpen fogalmaz: „Az világos, hogy a közgazdaságtannak,
ha az egyáltalán tudomány, matematikai tudománynak kell lennie.”
(Jevons, 1874, 3.) Az is ismert, hogy a korai neoklasszikus
közgazdasági elméletek alapjait a 19. sz. közepi fizikából vették
át: két kedvenc metaforájuk a nyomaték egyensúlyának racionális
mechanikája és az égitestek pályái közötti matematikai összefüggések
voltak. Philip Mirowski (1984, 1989) kutatásai azt igazolják, hogy
Léon Walrasnál nyoma sincs a fizikai metafora megértésének, és a
matematikai technikát és a metaforát is mechanikusan alkalmazta.
Jevons még kevésbé volt matematikus; leginkább az energetikai
metafora gazdasági jelentésére koncentrált. Alfred Marshall volt az,
aki értette is az energetikai metaforát, aki szerint a fizikai
interpretáció elválasztható a matematikai technikától, és
fenntartásai19 inkább az
interpretációra, semmint a technikára vonatkoztak.
Érdekes lehet most az a kérdés is, hogy vajon mit
tanulmányoztak az angol közgazdászok egyetemi hallgató korukban a
19. század végén? A válasz nyilvánvaló, legalábbis Cambridge-ben:
olyan matematikát, ami szorosan kapcsolódott a newtoni fizikához és
a mechanikához. John Maynard Keynestől valóban nem állt távol a
matematika (Simonovits, 2013, 357.), hiszen Cambridge-ben tanult ő
is, csakúgy, mint Marshall. Csak Keynes a záróvizsgán elért
eredménye miatt nem kaphatott matematikus akadémiai státust,20
Marshall viszont több tehetséget érzett magában a közgazdaságtanhoz.
Marshall volt az, aki pontokba szedett szabályokat fogalmazott meg a
matematika alkalmazhatóságát illetően, ami sikertelenség esetén a
„matematika elégetésével” (lásd Marshall, 1890; Weintraub, 2002)
zárult. Ebből teljesen világos, hogy Marshall, a neoklasszikus
iskola egyik megalapítója, már a matematikát is csak eszközként
használta,21 csupán a
bonyolultabb közgazdasági kérdések formalizált megfogalmazására a
könnyebb kezelhetőség miatt.
Amit Csaba (2013) nem tud elfogadni, az az absztrakt közgazdaságnak
egy olyan ága, amelynek semmilyen kapcsolata sincs a konkrét
tényekkel, és csaknem elválaszthatatlan a tiszta matematikától. Ezt
sokan David Hilbert matematikai formalizmusára vezetik vissza, ami a
matematika egészének teljes és konzisztens formalizálását tűzte ki
célul, és ami az absztrakt és matematikailag mesterkélt érveléseivel
„elszegényítette” a közgazdasági kutatásokat. A matematikai
formalizmus téveszméinek romboló hatását csak Kurt Gödel (1931)
tételének sikerült megállítani.
A formalizmus a közgazdaságtanba az 1930-as években
Wald Ábrahám és Neumann János által megfogalmazott kompetitív
egyensúly egzisztenciájának bizonyításán keresztül vonult be. Vagyis
az általános egyensúlyelméletet, és így a neoklasszikus
közgazdaságtant is a hilberti formalizmus alakította: a régi
determinisztikus mechanikai nézőpontot kicserélték a matematikai
analógia eszméjén alapulóval. A francia Bourbaki-iskola (lásd
Móczár, 2008) a maga „tiszta matematikájával” termékeny talajra
talált az amerikai egyetemek közgazdasági fakultásain is Gerard
Debreu közvetítésével, azonban sokan Paul A. Samuelsont22
teszik felelőssé azért, hogy a 20. század második felétől az
elméleti kérdések kifejtésében a matematikai nyelvezetet Willard J.
Gibbs szelleme hatja át, aki elsőként vallotta, hogy a „matematika
egy nyelv”. A teljesen új, matematikai nyelvezeten írt, az akkori
közgazdászok többsége számára érthetetlen könyv, a Foundations of
Economic Analysis (Samuelson, 1947) azonban önmagában még nem
robbanhatott volna be a tudományos világ főáramába. Különösen nem,
ha még azt is megemlítjük, hogy ebben az időben jelent meg Ludwig
Edler von Mises Human Actions – A Treatise on Economics című könyve
is (von Mises, 1949), amely matematika nélkül tárgyalta a
közgazdaságtan modern kérdéseit, vagyis a sokak számára érthetőbb
közgazdasági nyelvezeten. Ahogyan az 1930-as években a
közgazdaság-tudománynak választania kellett Keynes (1936) és
Friedrich A. Hayek (1941) elmélete között, most hasonló kérdés
merült fel: mi legyen a főáram könyve. Vajon mi volt az oka annak,
hogy a tudomány jeles képviselői nem von Mises könyvét választották,
hiszen minden mellette szólt. Samuelson disszertációja a stílus
megválasztásában is zseniális volt. A lámpás, amely mutatta neki az
utat, a matematikai közgazdaságtan és az ökonometria térhódításában
nagy szerepet vállaló Cowles Bizottság23
volt. Hosszú ideig Samuelson alakította a közgazdasági elmélet
főáramát, amit ma a tanítványai (Eugene Fama, Robert C. Merton,
Fischer Black, Myron Scholes stb.) és az őt követő újabb generációk
formálnak.
A fentiekben adott nagyon rövid áttekintés is
igazolja, hogy a közgazdaság-tudomány matematikai nyelvezete nem
igényel különösebb magyarázatot abban, hogy összefüggéseit a
matematika nyelvén fogalmazza meg és vizsgálja. Az is világos, hogy
ma már és a jövőben sem kerülhető meg többé a matematika
felhasználása a közgazdaság-tudományban. De ez nem jelenti azt, hogy
teljesen egyetértek E. Roy Weintraub (2002) megfogalmazásával,
miszerint a közgazdaságtan a matematikán keresztül lett tudománnyá.
A vitát alapvetően az generálja, hogy nem mindenki hajlandó
tanulmányozni a közgazdaság-tudomány eszköztárába tartozó legújabb
matematikai módszereket.24
Itt viszont azokkal értek egyet, akik azt vallják, hogy nem érdemes
külön utat követni ebben (Lásd például Simonovits, 2013). Minél
kevésbé tanulmányozzuk a legújabb matematikai eszközöket, annál
távolabb kerülünk a nemzetközi szinttől. Sajnos ez a szakadék egyre
jobban mélyül idehaza: a különböző egyetemi reformok következtében
ma feleannyi matematikát tanulnak a közgazdász hallgatók, mint tíz
évvel ezelőtt. A közgazdasági elméleti tárgyakban pedig nem jelenik
meg az elmélet és az alkalmazott matematikai módszerek szerves
egysége, illetve ahol szerepel, ott nem a modern, mai dinamikai
közelítés, hanem a húsz-huszonöt évvel ezelőtti statikus technikák
dominálnak. Ez igaz a módszertanilag igényesebb szakok képzésére is.
Kérdés idehaza az is, hogy mennyire képesek
befogadni a legújabb technikákat és elméleteket a mester- és a
PhD-kurzus hallgatói. Ugyanis a hazai képzésben egyre nagyobb gond,
hogy ma már a legjobb hallgatók nemcsak a PhD-képzésben, hanem egyre
nagyobb számban a mesterképzésben is a nyugati egyetemek kurzusait
választják. Ők általában nem is térnek vissza, tehát itthon a
gyengébb képességű második vonal (nyugati mércével mérve, lásd
Török,2013) kerül be a fokozatképzésbe, ők lesznek a jövő oktatói, a
hazai közgazdaság-tudomány kutatói. Ez egy valóban komoly probléma,
és érthető Benczúr és munkatársai (2013) aggodalma a hazai
közgazdaság-tudomány jövőjéért. Talán az utolsó órában vagyunk, hogy
tegyünk valamit a trend megfordításáért.
Cikkek vagy könyvek legyenek-e a mérvadók a
tudományos minősítésben? Nem lehet kétséges, hogy a komoly
nemzetközi és hazai folyóiratok lektorálásában megjelent cikkeknek
kell lenniük a tudományos minősítések legfőbb kritériumainak, hiszen
ezekben jelennek meg az új gondolatok és új elméleti összefüggések.25
A könyvek és monográfiák arra adhatnak bizonyítékot – és ennyiben
ezek is fontosak –, hogy a pályázó ismeri a kutatási területét,
kapcsolni tudja az elért új eredményeit a meglévőkhöz.
Ami a disszertációk nyelvezetét illeti, egyértelmű,
hogy a magyar akadémiai rendszerben az értekezéseket magyar nyelven
kell benyújtani. Ezt nemcsak az indokolja, hogy a magyar nyelvnek is
követnie kell az egyes területek fejlődését, de az angol nyelven írt
értekezések többsége komoly szemantikai és etimológiai vitákat
szülne, háttérbe szorítva a szakmai értékeléseket. Aki többnyelvű
környezetben élt hosszú időn keresztül, tudja, hogy az összefüggések
finomabb részleteit mennyire nehéz megfogalmazni a közvetítő nem
anyanyelven. Sokszor elvész a lényeg, a mondanivaló leegyszerűsödik:
az általam ismert, külföldön doktorált magyar diákok angol nyelvű
disszertációi általában a formalizmusokra, a matematikai
levezetésekre redukálódnak. Ez még inkább így lenne, ha az itthoni
értekezéseket is angol nyelven követelnénk meg. Még olyan kétnyelvű
nemzetek is, mint például a hollandok, a saját hallgatóik
disszertációit holland és angol nyelven követelik meg. De az ő
esetükben ez el is várható, hiszen évszázadok óta kétnyelvűként,
holland és angol nyelven szocializálódtak, lévén Hollandia tengeri
és kereskedő nemzet. Hasonló mondható el a skandináv országokról is.
Ezzel együtt a javaslat nem ördögtől való, hiszen mindenkinek, aki
tudományos fokozat elnyerésére pályázik, tudnia kell angolul, és
tudnak is, hiszen ma már valamennyi tudományterület nyelve az angol.
Elérkeztünk a legfontosabb kérdéshez: milyen képzés
szükséges a magyar egyetemeken, hogy a végzett közgazdász hallgatók
mind a gyakorlat, mind pedig a modern elméletek szempontjából is
értsék a magyar gazdaság helyzetét, fejlődési lehetőségeit és
irányait, az európai gazdaság nyújtotta előnyöket és hátrányokat,
beágyazva a világgazdasági folyamatokba. Mindezt természetesen olyan
szinten, hogy a tehetséges diákok többsége itthon folytasson mester-
és PhD-szintű tanulmányokat.
Egyértelmű, hogy a fenti célok eléréséhez
semmiképpen sem vezet az amerikai oktatási és kutatási rendszer egy
az egyben történő átvétele. Az amerikai tankönyvek helyett olyan
tankönyvek szükségesek, amelyek európai gazdasági környezetbe
helyezve magyarázzák a közgazdasági összefüggéseket, mind makro-,
mind mikroszinten.26 Eddig
többnyire úgy folyt az oktatás az egyetemeken, hogy ki mit tudott,
azt tanított, ami teljesen feje tetejére állította a klasszikus
egyetemi képzést a közelmúltban. Ehhez járult hozzá az alapképzés és
a mesterképzés tananyagának aránytalansága: nem törődve a tárgyak
egymásra épülésével, sok esetben az alapképzésbe nem illő tárgyak is
megjelentek a tantárgyak között. Ezzel gyökeresen szakítani kell.
Újra kell gondolni az egész képzési rendszerünket: új, a legújabb
elméleteket és módszereket tartalmazó tantárgyi programokat kell
kialakítani, és azt tekinteni követendőnek.27
Egységesen vissza kell állítani a matematikai tárgyak megfelelő
mennyiségben történő oktatását, mert enélkül egyszerűen képtelenség
bizonyos közgazdasági (sőt még a gazdálkodástudományi) tárgyak
oktatása. A módszertani eszközökben a statikus helyett a dinamikus
közelítésekre kell helyezni a hangsúlyt. PhD- és mesterszinteken a
bifurkáció, a fraktálok, Markov-folyamatok, a kopulák, a
nemkooperatív játékelméletek, a Lagrange-elméletek, strukturális
stabilitás, a Lie-szimmetriák, többegyenletes ökonometria stb. és
alkalmazásuk ma a mainstream közgazdaságtan legfőbb témái. E
témákhoz kell megkeresni a legfelkészültebb professzorokat, hozzájuk
rendelve tanársegédeket, e területeket tanulmányozni és kutatni
hajlandó, megfelelő fiatal oktatókat. Ez vezethet a régóta áhított
szofisztikált minőségi oktatáshoz. Mindez természetesen csak az
egyes tantárgyak legújabb eredményeinek kutatásával lehet sikeres.
Vagyis, amit nagyon sürgősen meg kell tenni ahhoz, hogy elkerüljük a
még nagyobb mértékű leszakadást a nemzetközi szinttől, az a
klasszikus értelemben vett egyetem, illetve egyetemi oktató- és
kutatómunka visszaállítása.
Kulcsszavak: rendszerváltás, piaci intézmények, közgazdaság-tudomány
versus gazdálkodástudomány, reál- és pénzügyi szféra
összekapcsolása, egyetemi oktatás és kutatás integrálása, modern
matematikai módszerek, sztochasztika
IRODALOM
Benczúr Péter – Kézdi G. – Kondor P. –
Mátyás L. – Valentinyi Á. (2013): Javaslat a magyarországi
közgazdasági doktori képzés korszerűsítésére. Közgazdasági Szemle.
LX, június, 722–732. •
WEBCÍM
Burda, Michael – Wyplosz, Charles (2012):
Macroeconomics: A European Text. 6th ed. Oxford University Press •
WEBCÍM
Christ, Carl F. (1954): Economic Theory
and Measurement. A Twenty Year Research Report, 1932—1952. Cowles
Comission, Chicago •
WEBCÍM
Csaba László (2002): Economics in Hungary
(1945–2000) In: Kaase, Max –Sparschuch V. – Weininger A. (eds.):
Handbook on Three Social Sciences in Central and Eastern Europe:
Economics, Political Science and Sociology. Collegium Budapest,
Budapest
Csaba László (2013): Kérdőjelek a
közgazdaságtanban és oktatásában. Közgazdasági Szemle. LX, január,
47–63. •
WEBCÍM
Csaba László – Szentes T. – Zalai E.
(2014): Tudományos-e a tudománymérés? Megjegyzések a tudománymetria,
az impaktfaktor és az MTMT használatához. Magyar Tudomány. 175, 4,
442–466. •
WEBCÍM
Felsőoktatás átalakítása: stratégiai
irányok, soron következő lépések, VITAANYAG, 2013. május 31.
Gödel, Kurt (1931): Über formal
unentscheidbare Sätze der “Principia Mathematica” und verwandter
Systeme 1. Monatshefte für Mathematik und Physik. 38, S, 173–198. •
WEBCÍM
Hayek, Friedrich A. (1941): Pure Theory of
Capital. MacMillan, London 2008-as kiadás •
WEBCÍM
Hicks, John R. (1937): Mr. Keynes and the
Classics; a Suggested Interpretation. Econometrica. 5, 147– 59. •
WEBCÍM
Hicks, John R. (1985): Methods of Dynamic
Economics, Oxford University Press, Oxford
Jevons, William Stanley (1871): The Theory
of Political Economy. MacMillan, London 1888-as kiadás: •
WEBCÍM
Keynes, John Maynard (1936): The General
Theory of Employment, Interest, Money. Harcourt, New York •
WEBCÍM
Magyarul: A foglalkoztatás, a kamat és a pénz általános
elmélete. 1965, Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó, Budapest
Marshall, Alfred (1890): Principles of
Economics, MacMillan, London.
Mirowski, Philip (1984): Physics and the
’marginalist Revolution’. Cambridge Journal of Economics. 8,
361–379. •
WEBCÍM
Magyarul: A fizika és a marginális forradalom. In:
Madarász Aladár (szerk.) (2000): Közgazdasági eszmetörténet. Osiris,
Budapest
Mirowski, Philip (1989): More Heat then
Light: Economics as Social Physics, Physics as Nature’s Economics.
Cambridge University Press, Cambridge •
WEBCÍM
Móczár József (2006): Arrow–Debreu-modell
és a Kornai-kritika harminc év után. Közgazdasági Szemle. 2,
171–199. •
WEBCÍM
Móczár József (2008): Fejezetek a modern
közgazdaság-tudományból. Sztochasztikus és dinamikus nemegyensúlyi
elméletek, természettudományos közelítések. Akadémiai, Budapest
Móczár József (2010): Anatomy and Lessons
of the Global Financial Crisis. Is US Consumption Financed by
Chinese Savings? Public Finance Quarterly—Journal of Public Finance.
55, 4, 753–775. •
WEBCÍM
Móczár József (2010): Paul A. Samuelson, a
közgazdaságtan utolsó nagy generalistája (1915–2009). Matematika és
közgazdaságtan. Közgazdasági Szemle, 57, 4, 371–379. •
WEBCÍM
Morishima, Michio (1982): Why Has Japan
’Succeeded’? Western Technology and the Japanese Ethos. Cambridge
University Press, Cambridge •
WEBCÍM
Samuelson, Paul A. (1947): Foundations of
Economic Analysis, Harvard University Press, Cambridge, MA
Simonovits András (2013): Szubjektív
gondolatok a közgazdaságtanról. Közgazdasági Szemle. LX, március,
352–358. •
WEBCÍM
Török Ádám (2009): Társadalomtudományi
tények és természettudományos módszerek. Közgazdasági Szemle. LVI,
december, 1067– 087. •
WEBCÍM
Török Ádám (2013): „Levelled or Tilted
Field?”. Közgazdasági Szemle. LX, március, 342–351. •
WEBCÍM
Weintraub, E. Roy (2002): How Economics
Became Mathematical Science. Duke University Press, Durham, NC •
WEBCÍM
von Mises, Ludwig Edler (1949): Human
Actions – A Treatise on Economics, Fox and Wilkes, San Francisco
LÁBJEGYZETEK
1 Megjegyzést érdemel,
hogy az itt leírtak a szerző saját véleményét tükrözik.
<
2 A 70-es években
nemzetközileg is elismert kutatói voltak e modelleknek:
Augusztinovics Mária, Bródy András, Martos Béla. A hazai matematikai
közgazdasági témájú írások nagyobb része mindmáig az akkori
eredmények stilizált átiratai.
<
3 Sok esetben
mérnök-közgazdászok.
<
4 Néhány vidéki egyetem
esti és levelező oktatása szintén az MKKE szakmai irányításával
folyt, csakúgy, mint a nappali tagozat elindítása a pécsi Janus
Pannonius és a debreceni Kossuth Lajos Tudományegyetemeken. A
rendszerváltás után a vidéki gazdasági főiskolák, egyes egyetemi
gazdasági karok beindítása szintén az MKKE jogutódja, a BKE
vezetésével történt, aminek értékelése meghaladja e rövid tanulmány
kereteit.
<
5 De erre semmi alapot nem
adott az az érvelés, hogy „aki érti, az kutatja, aki nem, az
tanítja”.
<
6 Ez az értékelés csak az
intézményekre vonatkozik, ám annyit megjegyeznék, hogy a gazdasági
vezetők többsége nem értette sem a makro- sem a mikroökonómiai
folyamatok működését egy tőkés gazdaságban.
<
7 A 90-es évek második
felében a nemzetstratégiai szempontból rendkívül fontos,
önkormányzati tulajdonban levő közszolgáltató cégek (gáz, víz, áram,
csatorna stb.) is külföldi vállalatokhoz kerültek.
<
8 Kezdetben, az 1990-es
években itt sem volt egyértelmű a követelmény: az egyetemi tanári
kinevezésekhez elegendő volt a Dr. Habil cím megszerzése is
(voltak/vannak olyanok is, akiknek még ez sem kellett). Az akkori
tudománypolitika azt hirdette, hogy ez a cím váltja fel az akadémiai
doktori címet: ezért sokan nem is nyújtották be pályázatukat a DSc
cím elnyerésére. Ebben a vákuumban sokan jutottak alacsony
teljesítménnyel, nemzetközi publikációk hiányában is professzori
kinevezéshez. Ezt tovább tetézték és tetézik mind a mai napig az
egyetemek habilitációs követelményei közötti óriási különbségek,
amit a MAB nem vesz figyelembe. Ezért sok oktató nem a saját
egyetemén, hanem az alacsonyabb követelményeket előíró egyetemeken
habilitál(t), de a saját egyetemükön folyamodott(dik) egyetemi
tanári kinevezésért. Ezen segít, ha a Dr. Habil cím mellett a MAB
szigorúan megköveteli az MTA doktora címet is.
<
9 Érdemes lenne egy
összehasonlító tanulmányt írni a felzárkózást elősegítően arról,
hogy mit kutatnak, oktatnak, és milyen matematikai szimulációs
módszerekkel az amerikai Business Schoolok és mit idehaza, a
gazdálkodástudományi képzésben.
<
10 Itt hangsúlyozandó,
hogy a magyar gazdaság mikro- és makrostruktúrájába, amire nyilván
önmagukban alkalmatlanok az amerikai mikro- és makroökonómiai
tankönyvek.
<
11 E főiskolákon
végzettek kitűnően megfeleltek az empirikus, adminisztratív
feladatok végzésére a nagyvállalatoknál és az egyes főhatóságoknál.
E főiskolákat a praktikus főiskolai szakképzést nyújtó BGF-be
(Budapesti Gazdasági Főiskola) integrálták, aminek hatékonyságával
itt nem foglalkozom. Megjegyzem, hogy a BGF képzési struktúrája,
praktikus szakképzése nem kompatibilis a Corvinus közgazdasági
karainak képzésével, a mester-, illetve a PhD-képzéséhez semmiképpen
sem illeszthető alapképzésként.
<
12 Anélkül, hogy
belemennék a részletekbe, megjegyzem, hogy a műszaki tudományok
területén is hasonló volt a helyzet: a Kandó Kálmán, a Bánki Donát,
a Könnyű- és Textilipari Főiskolák kitűnő gyakorlati képzést adtak,
végzőseik a szakmunkások és az alap- és alkalmazotti kutatást is
végző mérnökök között helyezkedtek el. Nagy reputációval rendelkező
főiskolák voltak, ahová csak nagyon magas pontszámmal lehetett
bekerülni. Összevonásuk a Budapesti Műszaki Főiskolába, majd,
kiegészítve a Keleti Károly Gazdasági és Neumann János Informatikai
Karokkal, egyetemmé történő minősítésük Óbudai Egyetem néven,
valamint értékelésük a BME-vel (Budapesti Műszaki és
Gazdaságtudományi Egyetem) együtt, külön tanulmányt érdemel a
műszaki értelmiség tollából.
<
13 Itt az ország
gazdasági lehetőségei szerinti támogatásra gondolok. Idehaza sokan a
realitásokat figyelmen kívül hagyva Japán és Dél-Korea példájára
hivatkoznak! Megjegyzem, hogy hibásan, mert e két nemzet is csak
akkor kezdte el államilag komolyabban támogatni az egyetemi
oktatást, amikor gazdaságilag már a topra érkeztek, akkortól
erősítették egymást a gazdaság és az oktatás externáliái.
<
14 A hibás döntések főleg
a monetáris és fiskális politika terén jelentkeztek.
<
15 A szovjet
tudományszervezés hibájából tanulva, vissza kell telepíteni a
kutatást az egyetemekre, akár a kutatóprofesszori státusok
megduplázásával is. Ennek egyik eszköze lehet, ha a tudományos
pályázatok elbírálásában prioritást kap az egyetemi státusz. Az
akadémiai intézetek fokozatos egyetemi integrálásával az MTA szerepe
és funkciója is megváltozik, egyes akadémiai privilégiumok
átkerülnek a kiemelt egyetemekre. Vagyis közelítjük a nyugati
akadémiai rendszert, s ezzel együtt sok vélt vagy valós
igazságtalanságot számolhatunk fel a magyar tudományos életben.
<
16 Az MTA Lendület
programja kitűnő kezdeményezés, de fontos lenne a magyar származású,
nemzetközi karriert befutó professzorok hazacsábítása is, ami a
külföldi diákok számára még vonzóbbá tenné a magyar egyetemeket.
<
17 Azok az ideológiai és
politikai kötöttségek megszűntek, amelyek a múltban megakadályozták
a magyar Nobel-díjasok számának növekedését, de helyettük ma itt van
a negatív szakmai rivalizálás. Meg kell értenünk, hogy minél több
magyar szerző jelenik meg a nemzetközi folyóiratokban, minél több
magyar kutató kap nemzetközi elismerést, annál több hazai szerző
érhet el hasonló sikereket kimagasló kutatómunkája során. Mint a
sportban, a tudományban is rendkívül fontos a diplomácia a sikerek
elérésében. Ebben az MTA önmaga kevés, szükség van az egyes
egyetemek nemzetközi reputációjára is.
<
18 Ezt bizonyítja a
közelmúltban kijelölt ún. kutatóegyetemek helyzete is. Sehol sem
olvashatunk arról, hogy hogyan használták fel a címmel járó
többlettámogatást, előbbre léptek-e a nemzetközi rangsorban stb.
Sajnos a vitaanyag sem ad átfogó értékelést, pedig ezzel kellett
volna kezdenie az előterjesztését, hiszen így az újabb besorolási
javaslat csak azt sugalmazhatja, hogy az intézkedés nem járt
sikerrel. Török Ádám (2013, 350.) egyszerűen úgy fogalmaz, hogy „kár
erőltetni a »kutatóegyetemek« kiemelését”.
<
19 A természettudományos
módszerek társadalomtudo-mányban történő alkalmazásának korlátairól
lásd Török (2009).
<
20 Ez a „kudarc”
végigkísérte egész pályáján, amit mi sem bizonyít jobban, mint hogy
fő művét, az Általános elméletet is (a „sikert”, a kudarc
ikertestvérét, ahogyan Michio Morishima [1982] fogalmazta)
matematikai levezetések nélkül írta meg, és amit John R. Hicks
(1938) pótolt elég kevés matematikai képzettséggel. Tegyük hozzá
gyorsan, hogy nem túl szerencsésen, mivel az IS–LM-rendszer
formalizálásában nem vette figyelembe a várakozásokat, ami egy
statikus modellhez vezetett.
<
21 Vö. Csaba, 2013. Ezt
ugyan sokan elfelejtik, vagy nem is tudják, és mint valami saját
felfedezést interpretálják.
<
22 Érdemes áttekinteni
Samuelson életpályáját ebből a szempontból is (lásd Móczár, 2010).
<
23 Carl F. Christ (1954)
ragyogó tanulmánya részletesen tárgyalja a Cowles Bizottság szerepét
a matematikai közgazdaságtan és az ökonometria megalapozásában. A
statikus szemléletet felváltotta a dinamikus: Hicks, Káldor Miklós,
Samuelson és Alexandr M. Ljapunov úttörő munkái jártak élen e
területen.
<
24 Viszont az
összefüggések pontos (formalizált, de nem öncélú) leírása nélkül a
közgazdasági írások a publicisztika (a poétikus közgazdaságtan
[Csaba, 2013]) szintjén landolnak. Eme írások szerzői (a verbális
közgazdászok) a matematika felhasználásának leghangosabb ellenzői.
Valamennyien tudjuk: nagyon mély közgazdasági ismeretekkel kell
rendelkezni ahhoz, hogy a közgazdasági folyamatokat matematikai
formalizmus nélkül írjuk le, és helyes következtetésekre jussunk.
Természetesen vannak ilyen kutatók, idehaza ezt tükrözik például
Erdős Tibor, Csaba László egyes művei.
<
25 Ezzel szemben áll
Csaba és munkatársai (2014) egyértelmű állásfoglalása: „A
társadalomtudományok számára az alapvető publikációs forma a könyv.”
(Csaba et al., 446. kiemelés tőlük)
<
26 A makro oktatásához
például kitűnő tankönyv lehet a Michael Burda és Charles Wyplosz
szerzőpáros Macroeconomics: A European Text című könyve, amely az
európai országok statisztikai adatbázisán és intézményi rendszerén
keresztül vezeti be a hallgatókat a makroökonómiai összefüggésekbe.
<
27 Ez a legegyszerűbben
úgy alakítható ki, ha a vezető európai egyetemek oktatásában
szereplő tárgyak tematikáit áttekintjük és megvitatjuk. Itt
természetesen az egyes előadásokhoz kapcsolódó olvasmányokat is az
egyetemi képzés részeként értem.
<
|
|