a szubkultúrák peremén élő, esetleg az, amely éppen
a fennálló rendszert fricskázza? A posztkolonialista és az
interkulturális tánckutatás kritikai és dialektikus egyszerre, a
vissza- és kitekintő, valamint interszubjektív rálátás és
természetes megkérdőjelezésének paradigmája (Sörgel, 2007).
Tehát a kritikai táncantropológia történeti
társadalomtudomány, amelynek elsődleges feladata az emberiség
mozdulatkultúrájának feltérképezése, archiválása és
összehasonlítása, valamint további (művészeti, pedagógia stb.)
felhasználásának biztosítása. Ebben a tánctudomány nem keres nagy
igazságokat, mivel azt vallja, hogy a mai társtudományokban
sincsenek nagy igazságok, kicsik is ritkán születnek, és ez a tánc
kutatásában sem lehet másként. A tánckutatás – mint bármely más
humán- vagy társadalomtudomány – társadalmi-ideológiai jelenség, és
mint olyan nem állhat nyugodtan, feddhetetlen objektumként
elszigetelt védőbástyái mögött. A tudományos iskolák nemcsak hogy
nem támadhatatlan objektumok, nem is objektívek. Sokszor ugyanis az
iskolák és paradigmák homokvárak vagy inkább fellegvárak – alapjaik
ingatagok, és bizonytalanságokat rejtenek, élettartamuk
meghatározhatatlan, folytonos megerősítésre szorulnak (mint a házak
és várak általában), falaikban rések, repedések, lyukak keletkeznek,
amelyeket ki-ki a maga módján próbál meg elfedni vagy betömködni.
Egyetlen tudomány sem viselheti magán a tárgyilagosság és tudásbázis
kizárólagos mércéjét, és nem tarthat igényt az értékmentes
társadalomtudomány cím viselésére. Ilyen nem is volt, és nem is
lesz, és ebben a tánckutatás sem kivétel. A korábbi kutatás- és
táncelméleti iskolák jórészt elszigeteltségben működtek, amire
frappánsan illik Randy Martin kifejezése, hogy „otthontalan
problémahalmazok voltak az akadémiai világban és a nagyvilágban
egyaránt” (Martin, 1998, 181.). Ennek ok-okozati összefüggéseként
értékelhetjük az összehasonlíthatatlan és a sokak által felfedezett
spanyolviasz-jelenséget.
A kritikai tánctudomány szerint a tánckutatásban,
ahogyan más tudományban sem létezhet értékmentesség, egyetlen egy
tánctudományi iskola sem ideológiamentes tudomány, és főleg nem
olyan, amely a társadalmi-kulturális kontextus nélkül egy zárt
térben alakult ki. Így érvelve érthetjük meg annak szükségességét,
hogy a kutatás társadalmi mibenlétét és hovatartozását folyamatosan
vizsgálatnak kell alávetnünk. Mindenféle ideológiától és „rossz”
behatásoktól, értékektől mentesnek vélt tudományág módszereit,
modelljeit és tipológiáit górcső alá kell vonnunk, és ez a kritikai
táncantropológia egyik lényeges eleme: a problémamentesnek tűnőt
kell problémássá tenni ahhoz, hogy lássuk, mit is tartalmaz, miből
áll, és mit akar mondani. Csak így lehet véleményt mondani arról,
hogy bizonyos kutatási irányzatok miért alakultak úgy, ahogy
alakultak, miért ágyazódtak be egyfajta megkövült rendszerbe, ami
miatt mára tarthatatlanokká váltak.
A hazai vagy „nemzeti” tudomány kritikája
természetesen nem mai találmány, a frankfurti iskola hatására ezt
már többen és korábban is megkérdőjelezték, de többről van itt szó.
Mégpedig a meglévő burokból való kiszakadásról, az episztemológiai
lehetőségeket behatároló vagy lezáró modellek kibontásáról és –
amennyiben lehetséges – javításáról is egyben. Ennyiben a kritikai
tánckutatás válaszol azokra a kihívásokra, amelyekkel minden
tudománynak szembe kell néznie: mit akar elérni, hogyan teszi
mindezt, és milyen hasznosítási/alkalmazási lehetőséget ad a jövőre
nézve. Fontos összetevője tehát a kritikai tánckutatásnak, hogy a
feltárt ideológiai beágyazottságot meghaladva egy olyan
dekonstrukcióval lépje túl azt, amely segít megmenteni fontos és
értékes részeket, ám nem hagyja sem a kutatót, sem pedig a laikust
egy függőségi uralmi helyzetben azáltal, hogy egysíkú és végleges
magyarázatra tesz kísérletet (Gehm et al., 2007). Antropológusok
nagy energiát fektettek abba, hogy a nemzeti iskolák ideológiai
túlhajlásait feltárják és bemutassák, ezáltal is kiküszöbölve azok
hibáit, hátrányait (Shay, 2002). Talán nem túlzás azt kijelenteni,
hogy az új tánckutatás a tudományos gettósítás bármilyen formája
ellenében fejti ki munkásságát.
Mint kritikai társadalomtudomány a táncantropológia
interaktivitást tételez fel – tehát kapcsolatot keres a makroszintű
folyamatok és intézmények, valamint a nemzeti és helyi jelenségek,
továbbá a kutatás tárgyát képező tudás és a tudományos közélet
szereplői között. Nem lehet egy helyi közösséget – legyen az mai
vagy történeti – kisebb és nagyobb környezetétől mesterséges
elszigeteltségben tartani vagy tartatni.
Záró gondolatok
A táncantropológia nagyban hozzájárult a kritikai tánctudomány
fejlődéséhez, és – a korábbi, kissé romantikus törzsi társadalmak
kutatását túlhaladva – tárgyában minden táncot és táncoló közösséget
egyenrangúnak és sajátosnak vesz, ami megköveteli az empatikus és
kritikai kutatói hozzáállást (Wulff, 2013). Bár a korábbi nagy viták
kereszttüzében a táncot vagy csupán művészetként, vagy a kultúrák
sajátos filozófiáját követve egy specifikus társadalmi rendszerként
értelmezték, ma már az antropológusok is ugyanolyan könnyedséggel
fordulnak a művészi tánc vagy a versenytánc kutatása felé, mint a
humántudományok más képviselői (Bales – Eliot, 2013). Az 1990-es
évektől látványosan fejlődő kutatás motorját egyre jobban a táncoló
egyéniség, a testiség és a hatalom történeti-társadalmi fókuszba
kerülése határozta meg. Addig, amíg az 1970-es években csupán néhány
szakmai publikáció létezett (például American Journal of Dance
Therapy, Dance Research Journal, Journal for the Anthropological
Study of Human Movement), mára a területen számtalan
interdiszciplináris szakfolyóirat áll a kutatók rendelkezésére.19
Ahogyan egyre több egyetemi programban kap szerepet a tánc,
hasonlóan egyre több nemzetközi konferencia ad lehetőséget a
szakmabelieknek, hogy kicseréljék információikat, közös projektekhez
társuljanak, és számos igen alaposan szerkesztett kötettel
gazdagítsák az egyre jobban specializálódó tánctudományt. Az új
momentum Magyarországon és a volt szomszédos szocialista országokban
is egyre jobban érezteti hatását, annak ellenére, hogy
táncfolklorisztikai kutatás csak lassan kezdi átértékelni korábbi
funkcionalista kereteit. A nemzetközileg is értékelhető publikációk
száma növekszik a Nemzetközi Népzenei Tanácson (ICTM) belül működő,
sajátosan kelet-európai etnokoreológiai csoport munkássága nyomán.
Bár az európai és az észak-amerikai diszciplínák eltérő vállfajait
többen túl ellentétesnek vélik ahhoz, hogy komoly integráció
bekövetkezhessen, a 21. század második évtizedében már ennek a
szimbiotikus konvergenciának lehetünk a tanúi.
Kulcsszavak: funkcionalizmus, táncantropológia, tánctudomány,
etnokoreológia, posztmodern, posztkolonializmus, gender, USA–Európa
IRODALOM
Bales, Melanie – Eliot, Karen (eds.)
(2013): Dance on Its Own Terms. Histories and Methodologies. Oxford
University Press, New York
Csordas, Thomas J. (1990): Embodiment as a Paradigm for
Anthropology. Ethos. 18, 1, 5–47.
Daniel, Yvonne (2011): Caribbean and
Atlantic Diaspora Dance. University of Illinois •
WEBCÍM
Franko, Mark (2002): The Work of Dance:
Labor, Movement, and Identity in the 1930s. Wesleyan Universiy,
Middletown
Gehm, Sabine – Husemann, P. – von Wilcke,
K. (eds.) (2007): Knowledge in Motion. Perspectives of Artistic and
Scientific Research on Dance. Transcript Verlag, Bielefeld
Green, Jill (2004). Postpositivist
Inquiry: Multiple Perspective and Paradigms. In: Cruz, Robyn Flaum –
Berrol, Cynthia Florence (eds.): Dance/Movement Therapists in
Action: A Working Guide to Research Options. Charles C. Thomas,
Springfield, 109–124. •
WEBCÍM
Karina, Lillian – Kant, Marion (2003):
Hitler’s Dancers. German Modern Dance and the Third Reich. Berghahn,
New York–Oxford •
WEBCÍM
Kaeppler, Adrienne (2000): Dance Ethnology
and the Anthropology of Dance. Dance Research Journal. 32, 1,
116–125.
Kealiinohomoku, Joann (1991) The Longest
Trail – Review. Yearbook for Traditional Music. 23, 167–169.
Martin, Randy (1998): Critical Moves:
Dance Studies in Theory and Politics. Duke University Press, Durham
•
WEBCÍM
Ness, Sally Ann (1992): Body, Movement,
and Culture. University of Pennsylvania Press, Philadelphia •
WEBCÍM
Scheper-Hughes, Nancy – Lock, Margaret
(1985): A Prolegomenon to Future Work in Medical Anthropology.
Medical Anthropology Quarterly. 1, 1, 6–41. •
WEBCÍM
Shay, Anthony (2002): Choreographic
Politics: State Folk Dance Ensembles, Representation and Power.
Weslayan University Press, Middletown
Sörgel, Sabine (2007): Dancing
Postcolonialism: The National Dance Theatre Company of Jamaica.
Transcript Verlag, Bielefeld •
WEBCÍM
Warburton, Edward C. (2011): Of Meanings
and Movements: Re-languaging Embodiment in Dance Phenomenology and
Cognition. Dance Research Journal. 43, 2, 65–83.
DOI:10.1353/drj.2011.0024 •
WEBCÍM
Williams, Drid (1991): Anthropology and
the Dance. Ten Lectures. University of Illinois Press, Champaign •
WEBCÍM
Wullf, Helena (2013): Dance Ethnography.
(Oxford Bibliographies) 04/22/2013, •
WEBCÍM
URL1
LÁBJEGYZETEK
1 Sokan Gertrude Prokosch
Kurath (1903–1992) munkásságához kapcsolják a táncantropológia
megteremtését, bár a neves kutató magát mindig „csak”
táncetnológusnak, legfeljebb koreológusnak nevezte. Kurath táncos-
és zenei képzésben részesült, de lényegében autodidakta antropológus
maradt; a kutatott törzsek egyik nyelvét sem beszélte. Az amerikai
indián táncok kutatásához alapos terepmunkát végzett, vagy – mint
például az azték, irokéz vagy csirokí törzsek esetében –
antropológusok segítségével írta meg könyveit. Franziska Boas
(1902–1988) az amerikai antropológia atyjának tekintett Franz Boas
lánya volt, aki Mary Wigman mozdulat- és táncrendszerén nevelkedett.
A híres 1942-es szemináriumon a 82 éves Franz Boas, az Afrika-utazó
Geoffrey Gorer, a Haiti-specialista antropológus-folklorista Harold
Courlander, a zsidó–lett származású, máig nem kellően ismert
indonéziai tánckutató, Claire Holt (1908–1970) és a antropológia
fenegyereke, Gregory Bateson (1904–1980) vettek részt. Franziska
Boas később egy kórházban tevékenykedett, és az ott szerzett
tapasztalatai révén a táncterápia megteremtésének élharcosává vált.
<
2 Az antropológiai
tánckutatás amerikai és európai történetéről több alapos elemzés
létezik, ezért itt ennek felsorolását nem tartom szükségesnek (Lásd
pl. Kaeppler, 2000; Kealihonohomoku, 1991; Williams, 1991).
<
3 Ma már alig ismert olyan
úttörő antropológiai leírásokra utalhatok, mint a hopi indián
kígyókultusz első és leghitelesebb leírása Henry R. Voth (1855–1933)
tanulmányában, 1903-ból. Tárgyszerűségének köszönhetően több mint
félszáz archív fényképfelvételt közölt könyvében. Hasonló úttörő
vállalkozás volt Ernest William Hawkes (1881–1957) elemzése az
alaszkai eszkimók tánckultúrájáról 1914-ből.
<
4 Evans-Pritchard
tanulmánya 1928-ban jelent meg az Africa szakfolyóiratban.
<
5 Igazi tudományos
„szekértáborok” alakultak ki arról, hogy ki hová tartozott, vagy
hová tartozónak vallotta magát. Frances Rust szociológiai
megközelítéssel kutatta a tánc társadalmi funkcióját; 1969-ben
megjelent könyve (Dance in Society) a kemény kritikák ellenére
számos kiadást ért meg.
<
6 Alan Lomax munkásságáról
és a choreometriai modellről lásd URL1.
<
7 A népzenekutató Lomax
két táncszakember, Irmgard Bartenieff és Forrestine Paulay
segítségével állította össze choreometrikai modelljét. Bartenieff
(1900–1981) Lábán Rudolf tanítványaként népszerűsítette az
effort-shape-et vagy lábán-analízist az USA-ban 1933-as áttelepülése
után; saját mozdulatterápiai rendszere is hírnevet szerzett számára.
Paulay balett- és moderntáncosként kezdte pályafutását, majd
mozgásterápiával foglalkozott.
<
8 A choreometrikai kutatás
sajnos körültekintés nélkül készült. Elég utalni a lipcsei
közgazdász-szociológus, Karl Bücher (1847–1930) munkájára, amelyben
már megjelent a munkamozdulatok és a tánc közti kapcsolat elmélete.
<
9 A nemverbális
kommunikáció megjelenése az antropológiában Ray Birdwhistell
(1918–1994) nevéhez és 1952-ben megjelent tanulmányához köthető,
akinek a kineszikus elemzései – azaz a test és/vagy a testrészek
kulturálisan rendszerezett mozgása – új fordulatot vittek a
tánckutatásba. Az irányzat talán legjellemzőbb képviselője Edward
Schieffelin volt, akinek könyve a pápuai kaluli törzs táncos
rituáléjáról, a gisaróról, 1976-ban jelent meg (The Sorrow of the
Lonely, and the Burning of the Dancers). Könyvének sikerét mutatja,
hogy a jazz és afrikai zene kutatója, Steve Feld szintén a kaluli
törzs kultúrája iránt kezdett el érdeklődni, s írt zenéjükről úttörő
monográfiát.
<
10 A francia Robert Hertz
(1881–1915) életét vesztette az első világháborúban, így munkássága
nem teljesedhetett ki. Marcel Mauss (1872–1950) 1934-ben tartotta
meg előadását a test technikájáról, amely két évvel később
nyomtatásban is megjelent. A későbbiekben többször is kiadták, de
egészében csak 1973-ban fordították angolra. A Rodney Needham
szerkesztette kötet, bár lényegében a dualista klasszifikáció
mintapéldánya, sajnos nem foglalkozott a tánccal és a mozdulatokkal.
<
11 Mauss ezirányú
munkássága azonnal intézményesülési folyamatot eredményezett a
francia tánckutatásban, ahol Rolf de Maré létrehozta az Archives
internationales de la danse múzeumot és első kutatóhelyet. Az
etnomuzikológus és muzeológus Georges Henry Rivière szintén Mauss
ötleteit felhasználva kezdett munkálkodni, ahogyan a francia
antropológus Marcel Griaule is Mauss tanítványa volt. A neves
követők közül elég olyan antropológusokra hivatkozni, mint John
Blacking, Mary Douglas, Rodney Needham, Victor Turner.
<
12 Scheper-Hughes és Lock
három megtestesítést javasolt: egyéni, szociális és politikai.
<
13 Sophia Delza
(1908–1996) például az 1950-es és 1960-as éveket Kínában töltötte,
ahol nagymesterektől tanulta a tajcsicsuant. Visszatérve az USA-ba a
tajcsicsuan mesteroktatójává és a művészet népszerűsítőjévé vált.
Bár a legtöbb könyv és az internet a tajcsicsuant harcművészetként
definiálja Delza szerint nem más, mint a testgyakorlás művészete,
amely a testet táplálja, és a lelket megnyugtatja.
<
14 Az amerikai
mozgáskutató (ideokineszisz) Mabel E. Todd (1880–1956) és
tanítványa, Lulu Sweigard (1895–1974) nevét szükséges említeni. A
kanadai Gabor Csepregi nem csak filozófus és zenekritikus,
évtizedekig vízilabdázott a kanadai nemzeti válogatott tagjaként,
majd annak vezetőedzője is volt.
<
15 Egyes fizikai
antropológusok nem egyszerűen csak analógiáról, hanem valós táncról
értekeznek az afrikai gorilla és csimpánz esetében, az etológusok
pedig régóta vitatkoznak a méhek táncán.
<
16 A különböző
táncírásokra alapozó mozdulatelemzések önálló tanulmányt igényelnek,
olyan szerteágazóak. Ezen a területen magyar kutatók kiemelkedő
helyet vívtak ki maguknak. Az egyik a Lábán Rudolf (1879– 1958)
nevével fémjelzett Lábán-Kinetográfia és
Laban/Bartenieff-mozgáselemzés.
<
17 Az Amerikai
Táncterápiás Egyesület 1966-ban alakult. Jól mutatja ezt az új
orientációt a testi pszichoterápia (body psychotherapy) és a
tánc-mozgás pszichoterápia (dance movement psychotherapy)
önállósodása. Az előbbi nemzetközi fóruma az International Body
Psychotherapy Journal 2002-ben, az utóbbié a 2006-tól megjelenő
Body, Movement and Dance in Psychotherapy Journal. A Magyar Mozgás-
és Táncterápiás Egyesület 1992-ben alakult.
<
18 Olyan neves úttörőkről
van szó, mint Charles Weidman, Doris Humphrey, Felicia Sorel, Helen
Tamiris, Ruth Page, Senia Gluck Sandor, Katherine Dunham.
<
19 Példaként érdemes
említeni: Body, Movement and Dance in Psychotherapy, Journal of
Dance Medicine and Science, Journal of Dance and Somatic Practices,
Journal of Dance Education, Journal of Music and Dance, Nordic
Journal of Dance.
<
|