Hétköznapi Magyarország
A mindennapi élet története a történetírás újabb nagy témája, sőt
több is ennél, történészi szemléletmód, amely a tapasztalattörténet
és a történelem alulról megközelítés számára biztosít látószöget. A
magyar történetírásban is van már bizonyos múltja a tárgy
vizsgálatának: a Corvina Kiadó tudósok által írt ismeretterjesztő
sorozata (Mindennapi történelem) öt hazai tárgyú kötetet számlál, és
hamarosan megjelenik a hiányzó hatodik kötet is.
Valuch Tibor első nekifutásra 2004-ben könyvet
szentelt a ruházkodás historikumának (A lódentól a miniszoknyáig. A
XX. század második felének magyarországi öltözködéstörténete), majd
a Corvina sorozat részére megírta az első összefoglalást (Hétköznapi
élet Kádár János korában, 2006). Most pedig kezünkben a témáról írt
monográfiája.
A hét főfejezetre tagolt munka elméleti és
historiográfiai bevezetéssel indul, ezt követi az anyagi
életviszonyok taglalása. Viszonyítási pontként Valuch végig az
1940-es, szorosabban a háborús éveket kamatoztatja, abból a
perspektívából láttatja elsőként az 1940–1950-es évek fordulójához
kapcsolódó változásokat, majd az 1980-as évek végi rendszerváltás
vonatkozó fejleményeit. A töréspontok közötti folytonosság sem
mondható azonban egyenletesnek: más jellemezte az ötvenes, mint a
hatvanas és hetvenes éveket a mindennapi élet kereteit és tartalmát
illetően. Ennek ellenére az ún. szocialista életmódmodell hatása
nagyjából töretlennek bizonyult az 1950 és az 1990 között eltelt
négy évtized során. Ez leginkább annak tulajdonítható, hogy a piac
részbeni, gyakorta teljes kiiktatása „az emberi szükségletek fölötti
diktatúra” (Fehér Ferenc és Heller Ágnes szóhasználata) rendszerét
honosította meg Magyarországon is. Ennek fontos konstitutív eleme
volt a szakadatlan hiány, a monotónia, és a hétköznapi élet olykor
közvetlen átpolitizálása. Mindez együtt kezeskedett Magyarország és
persze a többi kelet-európai ország sajátos, a nyugatitól eltérő
helyzetéért.
Országunk (és az egész keleti régió) nem követte
ugyanis a fogyasztói társadalom második világháborút követően
kibontakozó nyugati fejlődési modelljét. Magyarország esetében
azonban megszorítással is élnünk kell. A kádári „gulyáskommunizmus”
abban bizonnyal eltért a többi szocialista országtól (Jugoszláviát
nem számítva), hogy egyet-mást mégis csak átvett a nyugati
fogyasztói mintából. Valuch könyve arról is meggyőz bennünket, hogy
nem kizárólag csupán fokozati, hanem érdemi különbségek álltak fenn
e téren (is). A statisztikai mutatók tanúságtétele szerint
Magyarország egyáltalán nem követte, strukturális okokból nem
követhette a nyugati fogyasztói társadalom ideálját.
A könyv tárgya, a mindennapi élet túlságosan tág
entitás, amely ezért a téma szűkítését követeli. A könyvben, az
alcímnek („fejezetek”) megfelelően, ez alkalommal a lakás, a
ruházkodás és az élelmiszer-fogyasztás kérdései kerülnek „csupán”
terítékre. Ez még így is túlontúl nagy falat, ami a megközelítés
kínálkozó módszerei közötti választásra sarkall. Valuch eddigi
munkáiban rendszerint a „klasszikus” társadalomtörténeti módszertani
elveket részesítette előnyben, s ez struktúratörténeti
vizsgálódásokra indította őt. Ennek ékes példája volt
társadalomtörténeti szintézise (Magyarország társadalomtörténete a
XX. század második felében, 2001). Ezúttal sem hazudtolja meg magát:
következetesen ragaszkodik a makrostatisztikai adatok által lehetővé
tett történeti rekonstrukcióhoz és elemzéshez. Ez főként arra
képesíti őt, hogy kijelölje a rövid és hosszabb távú fejlődési
trendeket.
A mennyiségi paraméterekkel kifejezett változások
fő tendenciájaként a „kibontakozás”, a fejlődés képét rögzíti az
életmód szinte minden vizsgált metszetében, amire az idő
előrehaladtával került szerinte sor. Így jelentheti ki egyebek közt,
hogy: „A fogyasztásban a második világháborút követő ínséges idők
nem értek véget a helyreállítási periódus első szakaszának
lezárulásával, egészen a hatvanas évek közepéig elhúzódtak […]. A
tervutasításos szocialista gazdaságra jellemző hiány
|
|
– változó módon és mértékben – végigkísérte a
rendszer létezését. A változás a hiánycikkek típusának
átalakulásában érhető tetten.” Viszont: „A hetvenes években már nem
az alapvető élelmiszer- és ruházati cikkek, hanem a nagy értékű és
korszerű fogyasztási cikkek hiányoztak krónikus jelleggel.” (66.) A
regisztrált változások szempontjából a késő ötvenes évektől a
nyolcvanas évek második feléig tartó Kádár-éra
fogyasztáskultúrájának van nagy jelentősége, ami a lassú, de biztos
növekedésben, kínálatbővülésben és az egyre szabadabb fogyasztói
magatartásban ragadható meg. Ennek lesz eredménye a hatvanas évek
végétől kialakuló „felemás fogyasztói kultúra”, melyet a politika
kezdeményezett ugyan, de végig ott munkált mögötte a kétségtelen
társadalmi nyomás is. Sőt, az sem kizárt szerinte, hogy a liberális
kádárista politika maga is csupán igazodik a mélyből feltörő
társadalmi szándékokhoz és akaratokhoz, egyre nagyobb teret adva az
idők során a fogyasztói szükségletek társadalmi meghatározásának.
Egyszerre felelt meg az utóbbinak a felhalmozás buzgó igyekezete
(ami főként a lakásszerzésben és házépítésben mutatkozik meg), és
egyesek (persze csak kevesek) „feltűnő” fogyasztása. Persze nem
mindenki tollasodik meg ekkor sem, de egyre többen bízhatnak abban,
hogy idővel rájuk is sor kerül majd.
Így érkezünk el a „fogyasztói szocializmus”
fogalmához, ami – tegyük gyorsan hozzá – szerény pandantja csupán a
korabeli nyugati fogyasztói társadalomnak. Fontos megjegyezni, hogy
lassanként a hivatalos ideológia is beadja a derekát, amikor
megfogalmazza a „fogyasztói szocializmus modelljét”. Ezután sem vész
el persze a marxista-leninista ideológia hegemóniája, de a
„racionális fogyasztás” fogalmát artikulálva az állampárti hatalom
valóságos kompromisszumra törekszik tényleges igények és ideológiai
premisszák között.
Így jutunk el a politikai változások nyolcvanas
évek végi töréspontjához; ezt követően már egy merőben új
életmód-modell hódít, amelynek a piacgazdaság képezi az alapját, és
a politikai beavatkozástól mentes „szabad” életvitel adja a keretét.
Mivel erre a váltásra gyökeres strukturális változások feltételei
között kerül sor, a piacgazdaság nyomán (is) egyre szélsőségesebb
anyagi egyenlőtlenségek szabnak a folyamat számára határt. Az
élelmezést tekintve például közvetlenül a jövedelmi viszonyok
függvényében módosul a fogyasztás összetétele, aminek – legalábbis
az egyik oldalon – széles társadalmi csoportok elszegényedése felel
meg. Nincs ez másként az életmód itt érintett többi dimenziójában
sem. Így adja át végül a helyét a késő kádári „kreatív fogyasztás”
világa és mindennapi tudáskészlete az egyre homogénebb szegénységgel
együttjáró életstratégiának, ami kiáltó ellentétben áll a felsőbb
jövedelmi csoportok fogyasztói jólétével. Érdemes lett volna e
ponton bekapcsolni az elemzésbe Szalai Júlia szociológiai látleletét
is (Nincs két ország…? Társadalmi küzdelmek az állami
(túl)elosztásért a rendszerváltás utáni Magyarországon, 2007).
Valuch Tibor többnyire magában állóként szemléli
Magyarország szocialista kori életminőségét, holott az
összehasonlító perspektíva alkalmazása minden bizonnyal előnyére
vált volna az argumentációnak. Ehhez, ráadásul, rendelkezésre is áll
Tomka Béla kitűnő történeti munkája (Gazdasági növekedés, fogyasztás
és életminőség. Magyarország nemzetközi összehasonlításban az első
világháborútól napjainkig, 2011). Tomka arra is felhívja e könyvében
a figyelmet, hogy az általános és időben változatlan áru- és
szolgáltatáshiány a korrupció első számú melegágya volt ez időben.
Az akkoriban oly sokat emlegetett kiskapukról, a körülöttük tenyésző
mentalitásról bővebben, a kérdés érdemének megfelelően is
értekezhetett volna a szerző.
Valuch Tibor monográfiája figyelemre méltó
történeti munka, amely vitathatatlan alapvetés a 20. századi magyar
történelem tanulmányozásához. (Valuch Tibor: Magyar hétköznapok.
Fejezetek a mindennapi élet történetéből a második világháborútól az
ezredfordulóig. Budapest: Napvilág Kiadó, 2013, 344 p.)
Gyáni Gábor
történész
|
|