Magyarország a délszláv háborúk előtt: 2,5–3%,
közben ~2%, 2007-ben ~3,5–4%.
A hajózás csaknem kizárólag az intermodális
szállítási lánc elemeként tud az árufuvarozásban részt venni, azaz
szüksége van közúti és/vagy vasúti rá- és elszállításra”. (URL2)
Az alacsony szintű szabályozottság a Duna hazai
szakaszán a nem megfelelő hajózási mélységet jelenti, amely
egyértelműen az eredetileg tervezett vízlépcsők hiányára vezethető
vissza. Ezek a vízlépcsők – Nagymaros, Adony és Fajsz –
„járulékosan” egyenként 1 TWh/év villamos energia megtermelését is
lehetővé tennék, vagyis a hajózási feltételek biztosítása rendkívül
szorosan kapcsolódik a vízerő-hasznosításhoz.
A legfőbb akadályozó tényezők
A hazai vízenergia-hasznosítás legfőbb akadálya jelenleg is a BNV
körüli huzavona, amely egy erős lobbit kovácsolt össze az ellenzők
oldalán. Ennek egyik oka, hogy a rendszerváltás jelképének tekintik
a beruházás megakadályozását, amely iránt nosztalgikus érzelmek
kötik a politikusok és a hazai humán értelmiség jelentős részét. Ez
a hibás szemlélet nemcsak a vízerő-hasznosítást hátráltatja, hanem a
hajózási feltételek javítását és egyéb fontos vízgazdálkodási
fejlesztéseket is.
A leggyakrabban hangoztatott ellenérvek:
„Magyarország »síkvidéki« ország, ahol nem lehet
gazdaságosan vízenergiát termelni”;
„A Dunán az első síkvidéki vízlépcsőt Hainburgnál
akarták építeni, de az osztrákok népszavazással megakadályozták”(!);
A hajózás és a vízenergia „szükségtelenségének”
hangoztatása „magas” helyről;
„A duzzasztás környezeti károkat okoz,
veszélyezteti az ivóvízkészleteket”.
Az EU vízügyi keretirányelv félreértelmezése,
illetve félremagyarázása, valamint a „Duna-mozgalmak” aktív és
sikeres fellépése minden „beavatkozás” ellen rendkívül káros
tevékenység, így a hazai fogyasztás 10–12%-át kitevő
vízenergia-potenciál teljes mellőzése hatalmas gazdasági károkkal
jár.
A fenti zavaros indokok a BNV-vita során
lefolytatott hágai perben sem vezettek eredményre, hiszen az
„ökológiai szükséghelyzetre” való hivatkozást a nemzetközi bíróság
nem tudta értelmezni, így nem fogadta el. A bíróság ítélete szerint
az 1977-es szerződés jelenleg is érvényben van.
A valóság az, hogy a Dunán épített több tucat
vízlépcső Németországban és Ausztriában „síkvidéken” épült annak
ellenére, hogy a Duna egyes helyeken – a magyar határig megtett kb.
1000 km során – áttört néhány kisebb hegyláncon. Egy olyan terület,
amelynek esése 7-60 cm/km között van, síkvidéknek számít még akkor
is, ha tájékozatlan és tudatlan emberek mást terjesztenek erről. A
duzzasztásból adódó környezeti károk sem bizonyíthatók, mert a
duzzasztás megváltoztatja ugyan a vízfolyások dinamikáját, de ez
legfeljebb csak bizonyos változást okozhat a vízfolyás élővilágának
összetételében.
Az EU vízügyi keretirányelve nem tiltja vízlépcsők
építését, de elvárja, hogy a létesítmények szükségességét kellően
indokolják, s mindent tegyenek meg, hogy a legkisebb környezeti
beavatkozással járjon az építkezés.
A fenti – téves – indokok akadályozzák a hazai
lehetőségek kihasználását, holott a 10–12%-nyi lehetséges részesedés
a hazai villamosenergia-fogyasztás kielégítésében jelentősnek
tekinthető.
A hazai lehetőségek kb. 70%-a a Dunán, 10–12%-a a
Tiszán, 9–10%-a a Dráván, a többi a kisebb vízfolyásokon (Hernád,
Rába, Sajó stb.) áll rendelkezésre.
További indokok a hazai vízfolyások természet-
és környezetbarát hasznosítására
Az elmúlt esztendők aszályai és árvizei miatt felszínre kerülő
tározásfejlesztési és vízátvezetési elképzelések összekapcsolhatók a
vízenergia-termeléssel, s jelentős mértékben a szivattyús
energiatározással. Az 1984-es Vízgazdálkodási Keretterv számolt
ezekkel az igényekkel is. A nagytérségi és regionális
vízgazdálkodási rendszerek szerves részét képezik a kisebb-nagyobb
vízenergia-termelő létesítmények, valamint az évszázados álomként is
nevezett és időről időre felbukkanó Duna-Tisza-csatorna
megépítésének gondolata is.
A vízenergia rugalmassága, biztonsága és a
biztosítható kiegészítő szolgáltatásai miatt alkalmas arra, hogy
stabil hátteret biztosítson egyes megújuló energiaforrások (például
szél- vagy a napenergia) hasznosításának rendszerbe integrálásához.
Alkalmas a megújuló energiát hasznosító termelés ingadozásainak
kiegyenlítésére. Így primer energiaforrásként való hasznosításának
növekedése mellett a fejlesztést támogató szerepe is fokozottan
hangsúlyossá vált (Szeredi et al., 2010).
Ha megnézzük a Duna vízgyűjtőjének térképét és az
ott megvalósított létesítményeket, akkor láthatjuk, hogy ezen a
téren óriási a lemaradásunk. Ezt persze lehet pozitívumként is
beállítani, amennyiben a természeti érintetlenséget annak
tekintenénk, de tudjuk, hogy a „természetes” állapot már rég
megszűnt a Kárpát-medencében is, hiszen az itt élő 25–30 millió
ember másként nem tudna létezni.
Mosonyi Emil professzor 2005-ben így írt a
környezetvédők felelősségéről (Mosonyi, 2005):
…„némely önjelölt »hivatásos környezetvédő« veszi
magának a bátorságot, hogy a természet (a talaj, a víz, az állatok,
a növényvilág, a légkör és – nem utolsósorban – az emberiség) minden
problémájáról ítéletet mondhasson. Az Isten által megteremtett és a
mi felelősségünkre bízott természet olyannyira magasztos, hogy eme
környezet védelmét, továbbá az emberek sorsát és biztonságát nem
szabad néhány mindentudó »hivatásos környezetvédőre« bízni […]
Nyilvánvaló tehát, hogy ma a mérnököknek sokkal
többet kell azon szakterületek ökológiai struktúrájáról tudniuk,
melyeket az általuk kimunkált projektek érinthetnek, mint korábban.
A légkör védelmét szolgáló követelmények terén is járatosnak kell
lenniük. Másrészt viszont nem lesz feltétlenül mindegyik ökológus
hitelesebb környezetvédő, mint egy mérnök, vagy a gazdaságtudomány
szakembere, ha éppen a két utóbb nevezett áll ki a természet védelme
mellett, s a környezet védelmét sokkal tágabban és ésszerűbben
értelmezik, mint ezt korábban.
Hangsúlyozni kell ugyanis, hogy egyes
»tévedhetetlen környezetvédők« megrekedtek a környezetvédelmi
mozgalmak kezdeti korszakánál – melyek akkor kétségkívül helyes
megmozdulások voltak –, és nem ismerték fel az időközben
bebizonyosodott aktuális alapelveket […]
Végezetül, de nem utoljára fel kell ismernünk, hogy
maga az ember is része a környezetnek. Következésképpen a műszaki
fejlődés humán és szociális előnyeit nem szabad kihagyni az
értékelésből, sem azokat lekicsinyelni. Az emberi élet biztonságának
és védelmének minden egyéb követelménnyel szemben elsőbbséget kell
biztosítani. […]
Egyes úgynevezett hivatásos környezetvédők
elképesztő trükkjeikkel már eddig is [többször] félrevezették a
nyilvánosságot. Kedvelt eszközük a félelemkeltés, hogy a gazdasági
és szociális előrehaladással szemben megalapozatlan támadásokat
tegyenek hitelessé a jóhiszemű polgárok között.
…egy környezetbarát projekt megzavarásának súlyos
gazdasági, szociális és ökológiai következményei csak több év vagy
évtized múltán jelentkeznek, amikor a populista támadó már
nyugdíjas, vagy talán nem is él. Következésképpen, amikor a hibás
döntés nyilvánvalóvá válik, a »hivatott környezetvédőt« már nem
lehet felelősségre vonni.”
Németországban, Ausztriában és Svájcban az elmúlt
évtizedekben nagy odafigyeléssel kezelték az élővilág igényeit a
különböző vízépítési létesítmények megvalósítása során. A
kialakított halutakon kívül a vizes élőhelyek vízpótlását is
megoldották a Duna–Majna-csatorna, valamint az újonnan megépített
vízlépcsők mentén. A Natura 2000 alá tartozó területek közül több
olyan helyen van Európában, amelyhez duzzasztóművek segítségével
biztosítják a szükséges ökológiai vízigényt. Hazai vízfolyásaink
holtágainak vízpótlására is a duzzasztómű lenne a legjobb megoldás.
Magyarországon a Natura 2000-es területek
kiterjedése az ország területének cca. 21%-a. Ezeken a területeken
nem, vagy csak nagyon nehezen lehet bármilyen beruházást létesíteni.
A Duna menti területek jelentős része Natura 2000 oltalom alatt van,
ezenkívül a Dunára és a Drávára tervezett vízlépcsők helyére nemzeti
parkokat jelöltek ki, nem véletlenül!
A vízenergia-hasznosítás
társadalmi vonatkozásai
A társadalom tájékozottsága a vízenergia-hasznosítás terén rendkívül
hiányos. Ez a nagyfokú tudatlanság megkönnyíti azoknak a dolgát,
akik erre építve akarják megakadályozni az egyes projektek
megvalósítását. Magyarországon a Bős–Nagymarosi Vízlépcsőrendszerrel
kapcsolatos események bizonyítják ennek a módszernek a
hatékonyságát. Az emberek jelentős részének – s ezt egyetemi
oktatóként bátran kijelentem – semmilyen ismerete nincs a
Bős-Nagymarosi Vízlépcsőrendszerről. Amit esetleg tudnak, az a
médiumokban időnként megjelenő, többnyire negatív információkból,
vagy esetleg egy-egy iskolai tanáruk szubjektív véleményéből
származik. Ezen a kommunikációs egyenlőtlenségen feltétlenül
változtatni kell, mert a társadalom soha nem fogja megismerni az
igazságot. Ez a tény rendkívüli módon megnehezíti a
vízenergia-hasznosítás ésszerű fejlesztését.
Nemcsak Magyarországon vannak ilyen csoportok. Az
osztrák Duna-szakaszon 1956 óta építettek és helyeztek üzembe
vízlépcsőket. Itt jelenleg kilenc osztrák és egy közös német-osztrák
vízlépcső üzemel, a Nussdorfnál épített kis vízerőmű a
Duna-csatornába beengedett élővíz energiáját hasznosítja. A
2. táblázatból is
látható, hogy három–hatévente helyeztek üzembe egy-egy újabb
létesítményt.
Az első jelentős megmozdulás a dunai
vízlépcsőépítéssel szemben 1985-ben a Hainburgnál tervezett
létesítmény ellen volt, amelynek hatására az akkori osztrák kormány
meghátrált, s nem kezdte el az építkezést. Ez adta a muníciót a
magyarországi zöld szervezetek részére a későbbi BNV-ellenességhez.
Az osztrákok tanultak a kudarcból, s a Bécs
külvárosába tervezett freudenaui vízlépcső előkészítésénél
maximálisan figyelembe vették a társadalmi igényeket és
véleményeket. A társadalom tájékoztatására is hatalmas energiát
fordítottak, s ennek meg is lett az eredménye, hiszen az 1991
májusában megrendezett népszavazás elsöprő (73%-os) többséggel a
vízlépcsőépítés mellett döntött. A vízlépcsőt 1998-ban adták át, s a
többfunkciós létesítmény előnyeit – tiszta, megújuló energia
termelése, biztonságos hajózás, árvízi biztonság, ökológia,
turizmus, sport- és rekreációs lehetőségek – az egész társadalom
élvezi.
A BNV-vita során megvalósított dunacsúni vízlépcső
(C-variáns) környezetét úgy alakították ki, hogy a társadalom sport-
és rekreációs igényeit is kiszolgálják, s mellette a műtárgyakon –
az Öreg-Dunába és a Mosoni-Dunába – átengedett élővíz energiáját is
hasznosítják 24, illetve 1 MW teljesítménnyel. Ezenkívül a
Csallóközben két helyen kivett élővízzel is termelnek energiát.
Ezzel szemben Magyarországon a vízenergia-termelés
megemlítése egyes körökben még most is szinte bűnnek számít. Vannak
ugyan olyan vélemények is egyes zöld szervezetek részéről, hogy
kisebb vízfolyásainkon esetleg elfogadható törpe erőművek építése,
de a Dunáról, a Tiszáról és a Dráváról szó sem lehet. Ugyanakkor
egyre gyakrabban állnak elő a folyómedrekbe telepített 100-500 kWe
teljesítményű ún. átáramlásos turbinák gondolatával. Ezek műszakilag
megvalósíthatók ugyan, de gazdaságosságuk erősen megkérdőjelezhető,
s azzal sem számolnak, hogy az ilyen víz alatti létesítmények milyen
veszélyt jelenthetnek a kishajóforgalomra és a rekreációs
tevékenységekre.
Mi a teendő?
A legfontosabb teendő a társadalom hiteles, tudományos igényű, de a
laikusok számára is érthető tájékoztatása. Ez nem könnyű, mert a
médiumokban többségben vannak a vízenergia ellenzői. Ezek az
ismeretterjesztő tájékoztatások sok pénzbe kerülnek, de a
potenciális befektetőknek áldozniuk kell erre. Ki kell emelni a
létesítmények hasznosságát környezeti szempontból is.
A tervezett létesítményeknek „társadalombarát-nak”
és esztétikusnak kell lenniük. A társadalombarátság alatt azt értem,
hogy az energetikai célon kívül – más, pozitív példákhoz hasonlóan –
gondolni kell a sport, turizmus, rekreáció, hajózás igényeinek
kielégítésére és az ökológiai helyzet javítására is. Olyan
építményeket kell tervezni, amelyek különlegesek, tájba
illeszkedőek, s megtekintésük hétvégi program is lehet. Ezek plusz
költséggel járnak, de megéri!
Kulcsszavak: vízenergia, vízlépcső, megújuló energia,
környezetvédelem, Duna, Tisza
IRODALOM
Bartus Gábor – Monostori K. – Szabó M.
(2005): A fejlesztéspolitikai intézkedések teljes társadalmi
költségének becslése. (Fejlesztéspolitika társadalmi hatásai 3.)
november, Tárki, Budapest •
WEBCÍM
Büki Gergely – Lovas Rezső (szerk.)
(2010): Megújuló energiák hasznosítása. (Köztestületi Stratégiai
Programok) MTA, Budapest •
WEBCÍM
Karátson Gábor – Bárdos Deák Péter (2011):
Szakértők a Duna mentén. Magyar Nemzet. március 26. •
WEBCÍM
Lányi András (2011): Nem kell duzzasztómű
a Dunára. Nyílt levél dr. Pálinkás Józsefnek. Magyar Nemzet. február
1. •
WEBCÍM
Mészáros Csaba (2012): A
vízenergia-termelés vízgazdálkodási, környezeti és társadalmi
vonatkozásai. Magyar Energetika. 4, •
WEBCÍM
Mosonyi Emil (2005): A környezetvédők
felelőssége. Mérnök Újság. 12, Országos vízgazdálkodási keretterv.
Budapest
Szeredi István – Alföldi L. – Csom Gy. –
Mészáros Cs. (2010): A vízenergia-hasznosítás szerepe, helyzete,
hatásai. Magyar Tudomány. 8, 959–978. •
WEBCÍM
URL1: Magyarország Megújuló Energia
Hasznosítási Cselekvési Terve 2010–2020. •
WEBCÍM
URL2: Új Széchenyi Terv •
WEBCÍM
URL3: Österreichische Donaukraftwerke •
WEBCÍM
|