szinten a nemzeti, illetve regionális értékelésre,
a második szinten pedig az azt követő projektspecifikus értékelésre
(beleértve az irányelvben javasolt kritériumok listáját is). Ez a
módszer összhangban lesz az EU vízpolitikájának alapelveivel, az
elővigyázatosság és a megelőzés elvével, valamint „a szennyező
fizet” elvvel.
12.) Az első lépésben azonosítani kell azokat a
folyószakaszokat, ahol a vízerő-hasznosítás a nemzeti, illetve
regionális jog vagy egyezmények alapján nem engedhető meg (kizárási
zónák). A második lépésben minden további folyószakaszt értékelni
kell az értékelési mátrix és az osztályozási rendszer használatával
(1. és 2. táblázat).
13.) A nemzeti, illetve regionális értékelés eszköz
az igazgatás számára, amellyel az új vízenergetikai fejlesztéseket
olyan területekre irányíthatják, ahol minimális környezeti hatások
várhatók. Ez elérhető a vízenergia-termelés és az ökológiai
rendszerek igényeinek integrálásával és a döntési folyamat világos
és átlátható kritériumokkal való támogatásával, beleértve az
energiagazdálkodási, valamint a környezeti és tájképi szempontokat
is. Ahol szükséges, ott a Duna-vízgyűjtő szintű szempontokat is
figyelembe kell venni.
14.) A nemzeti, illetve regionális szintű értékelés
a környezet-, a víz- és az energiaszektor számára is hasznos
eredményeket ad, mert növeli a döntési folyamat eredményének
előreláthatóságát, és átláthatóvá teszi a folyamatot olyan
esetekben, amikor az új projektek valószínűleg engedélyezhetők.
15.) Amíg az értékelés nemzeti, illetve regionális
szinten inkább általános természetű, a projektspecifikus értékelés
részletesebb és mélyebb értékelést ad a konkrét projekt hasznairól
és hatásairól azért, hogy el lehessen dönteni azt, hogy egy projekt
egy adott helyen megfelelően kivitelezhető-e. A projektszintű
értékelést egy új vízerőtelep engedélyezése érdekében beadott
kérelemmel kapcsolatban végzik, így az különösen függ az adott
projekt tervezésétől.
16.) A jelenlegi és új politikákat, különösen az
EU-jog alkalmazását és az EU Duna-stratégiáját, kellőképpen
figyelembe kell venni.
17.) A vízenergia-hasznosítás legfenntarthatóbb
módon történő támogatása érdekében az új vízenergetikai projektek
kezdeményezéseinek figyelembe kell venniük a stratégiai tervezési
módszer eredményeit és a kedvezőtlen környezeti hatások
csökkentéséhez megfelelő módszereket.
Alapelvek a vízerőtelepek
negatív hatásainak csökkentéséhez
(ICPDR, 2013a)
18.) Csökkentő módszereket kell bevezetni a vízenergetikai
berendezések vízi ökorendszerekre gyakorolt negatív hatásainak
minimalizálására. Ha a nemzeti jog lehetővé teszi, akkor a meglévő
vízerőtelepeknek a csökkentő módszerek alkalmazása következtében
előálló energiatermelési vesztesége kompenzálható.
19.) A halak vándorlása és az ökológiai vízhozam
biztosítása elsődleges módszerek a vizek ökológiai állapotának
megőrzésére és javítására.
20.) Egyéb olyan csökkentő módszerek, mint például
a hordalékkezelés, a vízszint mesterséges fluktuációja (csúcsra
járatás) által okozott negatív hatások, a talajvízviszonyok
megőrzése vagy a típusspecifikus élőhelyek és parti zónák
helyreállítása fontos azoknak a folyó menti vizes élőhelyeknek a
szempontjából, amelyek közvetlenül függenek a vízi ökorendszerektől,
és amelyeket ezért figyelembe kell venni a projekt tervezésekor.
Az előírt környezeti vizsgálatok módszerei
A víziépítmények – köztük a vízenergia-termelés építményeinek –
környezeti engedélyezési eljárásához szükséges
környezetihatás-vizsgálatok egyik új, nehéz feladata annak
igazolása, hogy a tervezett építmény megfelel a VKI előírásainak, és
olyan esetben, amikor a tervezett beavatkozások Natura 2000
területeket is érintenek, megfelel a Natura 2000 hatásbecslés
követelményeinek is. A 2014-2020 időszakban EU-támogatást csak
olyan, a vizek állapotát esetleg kedvezőtlenül befolyásoló
pályázatok kaphatnak majd, amelyek esetén az előírt VKI 4.7 tesztet
és a jogszabályban előírt esetekben a Natura 2000 hatásbecslést is
elvégezték.
Nagyon fontos dokumentum a VKI előírásai alapján
készített Vízgyűjtő-gazdálkodási terv, amely a vizek jó állapotának
eléréséhez és megőrzéséhez tervezett intézkedéseket tartalmazza. A
vízerőművek tervezése során igazolni kell, hogy a készülő tervek
megfelelnek a VKI előírásainak, és figyelembe veszik a
vízgyűjtő-gazdálkodási tervekben közzétett intézkedéseket.
A kilencvenes évek közepe óta a vízi környezetet
védő jogszabályok bonyolult, nehezen áttekinthető és esetenként
nehezen értelmezhető rendszere alakult ki az Európai Unióban. A
jogszabályok sokféle előírással megszabják azt, hogy milyen
feltételeket kell betartani akkor, amikor olyan víziépítményeket
tervezünk, amelyek a jogszabályok értelmezése szerint jelentős
mértékben kedvezőtlen hatással lehetnek a vizek állapotára.
„Környezeti tervezést” kell végezni. Ez alatt a víziépítmények
tervezési folyamatának azt a részét értjük, amelynek során a
víziépítményeket úgy tervezik meg, hogy megfeleljenek a vizek és a
vizes élőhelyek állapotára vonatkozó környezeti előírásoknak.
A tervezők és szakértők számára nagy kihívást
jelent az egymással sokféleképpen összefüggő jogszabályok
előírásainak alkalmazása és a tervek és programok megvalósításához
szükséges környezeti engedélyek megszerzése. A tervezést
befolyásoló, figyelembe veendő legfontosabb jogszabályok közé
tartozik a VKI (és a hozzá kapcsolódó irányelvek), valamint az
élőhelyek irányelv, a madarak irányelv, a Natura 2000-es
területekre, a környezeti hatásvizsgálatra és a stratégiai
környezeti vizsgálatra, valamint a társadalom részvételére vonatkozó
EU-irányelvek, illetve az ezeknek megfelelő magyar jogszabályok.
A legújabb és egyik legnehezebb feladat jelenleg a
víziépítmények környezeti tervezése során a VKI előírásainak való
megfelelés igazolásához elvégzendő VKI 4.7 teszt, valamint a
beavatkozássorozatok együttes hatását vizsgáló „kumulatív tesztek”
elvégzése.
A környezeti vizsgálatok sokféle tudomány, illetve
szakterület szakértőinek együttműködését igénylik. Nagyon fontos
feladat a szakértők hatékony együttműködésének biztosítása.
Az EU környezeti joga
alkalmazásának sajátosságai
Az EU működési elveinek megfelelően az EU környezetvédelmi
előírásait a tagállamoknak be kellett építeniük a saját
jogrendjükbe, és kötelező azokat betartaniuk. Az EU környezeti joga
alkalmazásának vannak speciális sajátosságai:
(1) Az EU minden környezeti irányelvének (azok
minden előírásának) be kell épülnie a tagállamok jogrendjébe, de ez
nem az EU-jogszabályok lefordítását jelenti.
(2) A tagállamok egy EU-irányelv előírásait több
nemzeti jogszabályba szétosztva is beépíthetik a nemzeti jogrendbe.
Így például az EU VKI előírásait három magyar rendelet és ezek
módosításai tartalmazzák (219/2004. [VII. 21.], 220/2004. [VII.
21.], 221/2004. [VII. 21.]).
(3) Nehézséget jelent, hogy előbbiek következtében
az EU-jogszabályok előírásait tartalmazó cikkek és bekezdések
számozása, illetve jelölése a legtöbb esetben eltér a nemzeti
jogszabályok számozásától, illetve jelöléseitől.
(4) Nemzetközi tevékenységek esetén – és az
EU-irányelvek előírásainak betartását ellenőrző vizsgálatok során –
mindig az EU irányelveire (azok cikkeire és bekezdéseire)
hivatkoznak, és a legtöbb esetben a hazai szakmai gyakorlatban is ez
történik. A víziépítmények környezeti hatásainak vizsgálatára
vonatkozó legfontosabb előírásokat például az EU VKI 4. cikkének
(3)–(7) pontja, a megfelelő magyar előírásokat pedig a
vízgyűjtő-gazdálkodás egyes szabályairól szóló 221/2004. (VII. 21.)
kormányrendelet 6–10. §-a tartalmazza (3. táblázat). Ezek az
előírások sokszor szóba kerülnek a hazai tárgyalásokon is, és
általában az EU VKI 4. cikkének a vonatkozó bekezdéseire
hivatkoznak.
(5) A nemzeti jogszabály bizonyos feltételek
teljesítése esetén szigorúbb lehet, illetve részletesebb előírásokat
is tartalmazhat, mint az EU-jogszabályok előírásai. Enyhébb
előírásokat csak nagyon ritkán, derogáció (az EU hozzájárulása)
esetén.
(6) Azokban az esetekben, ha az EU támogat
valamilyen projektet, az EU-jogszabály előírásainak teljesítését is
ki kell mutatni.
(7) Ha jogvita van a nemzeti jogszabály előírásának
értelmezésével kapcsolatban, akkor a megfelelő EU-irányelv szövegét
kell mértékadónak tekinteni.
Fontos és nagy kihívás a környezeti szempontok
érvényesítése, és a tervezőknek jelentős energiát kell fektetniük
abba, hogy megfeleljenek ennek a kihívásnak. Az EU szakértői
kialakítottak egy olyan jogi szabályozó rendszert, amely biztosítja
a környezeti célok teljesítését, ugyanakkor a gazdasági szempontok
figyelembevételét is. Nincs azonban még pontos, jól kialakult
módszertana annak, hogyan és milyen ütemezésben kell a stratégiai
környezeti vizsgálatra, a környezeti hatás vizsgálatára, a VKI 4.7
és a Natura 2000 hatásbecslésre vonatkozó előírásokat alkalmazni,
úgy, hogy ezek a leghatékonyabban biztosítsák a környezeti célok
elérését, ugyanakkor a gazdasági fejlődés igényeinek kielégítését
is.
A VKI 4.7 teszt és a Natura 2000 hatásbecslés szerepe a
környezeti hatások vizsgálatában
A vizes élőhelyeket a VKI 4.7 teszt és a Natura 2000 hatásbecslés is
védi. Egyik sem helyettesítheti a másikat. Vannak olyan vizes
élőhelyek, amelyeket a VKI előírásai és a Natura 2000-es területekre
vonatkozó előírások is védenek. A tervezőknek tudniuk kell, hogy mit
jelent a kétféle védelem, mi a különbség és mi a kapcsolat közöttük,
és mikor melyik típusú védelemmel kell foglalkozni.
Az egyedi víziépítmények, illetve projektek
tervezésekor általában környezetihatás-vizsgálatot, regionális és
nemzeti jelentőségű programok és akciótervek vagy nagy területen
elhelyezkedő létesítménysorozatok esetén pedig stratégiai környezeti
vizsgálatot, sokszor mindkettőt kell végezni.
A VKI 4.7 teszt első lépéseként meg kell vizsgálni,
hogy a tervezett beavatkozásoknak lesznek-e a VKI előírásai szerint
nem elfogadható, negatív hatásai az érintett víztestek állapotára.
Ehhez minősíteni kell a víztestek jelenlegi állapotát, és becslést
kell végezni arra, hogy milyen hatással lesznek a jelenlegi
állapotra a tervezett beavatkozások.
Ha a vizsgálatokból kiderül, hogy a tervezett
beavatkozásoknak jelentős hatásuk lehet a víztest állapotára, akkor
a tervnek szigorú feltételeknek kell megfelelnie ahhoz, hogy
megvalósítható legyen. Igazolni kell azt, hogy
• a tervezés során minden olyan lépést megtettek,
amelyek a feltételezett negatív hatásokat csökkentik, illetve
megszüntetik;
• a projektet beépítették a vízgyűjtő-gazdálkodási
tervbe;
• a projekt megvalósítása kiemelt közérdek (pl. a
haszna nagyobb, mint ami a VKI célkitűzéseinek a teljesítésével
elérhető);
• nincs környezeti szempontból jelentősen jobb
megoldás a vizsgált tervben megfogalmazott célok elérésére.
Ha a VKI 4.7 teszt előírásai alapján végzett
vizsgálatok eredményei szerint a tervezett beavatkozásoknak nem lesz
jelentős hatása a víztestek állapotára, akkor a VKI 4.7 tesztre
előírt további vizsgálatokat nem kell elvégezni.
Módszertani segítség
a víziépítmények környezeti tervezéséhez
A víziépítmények tervezői egyre gyakrabban szembesülnek azzal, hogy
munkájuk részeként jogerős létesítési engedélyt kell szerezniük. Az
engedélyezési eljárásnak ugyanakkor eleme a „környezeti tervezés”, a
szükséges környezeti vizsgálatok elvégzése, amelyeknek vannak olyan
feladatrészei, amelyek elvégzéséhez eddig még nincs módszertani
útmutató, vagy csak kevés ilyen készült. Ilyenek például a VKI
előírásainak betartását vizsgáló tesztek és a Natura 2000
hatásbecslés gyakorlati végrehajtása. Ezek a vizsgálatok bonyolultak
és munkaigényesek, és nehéz összegyűjteni a megvalósításukhoz
szükséges módszertani ismereteket. Ezért határozott úgy a Magyar
Mérnöki Kamara Vízgazdálkodási és Vízépítési Tagozatának elnöksége,
hogy módszertani segédletet készíttet az előbbi tervezési feladatok
elvégzésének elősegítéséhez (Ijjas – Ijjas, 2012). Ez a módszertani
segédlet a VKI előírásainak megfelelő tesztekkel és a Natura 2000
hatásbecsléssel foglalkozik, és azokat beleilleszti a környezeti
hatások vizsgálatának rendszerébe. Segíthet a
vízenergia-hasznosítással kapcsolatos környezeti tervezéshez is.
Következtetések
Sok EU-tagállamnak és a Duna-vízgyűjtőn osztozó országnak szüksége
van a vízenergia-termelési lehetőségek kihasználására a meglévő
vízerőművek további működtetésével és több esetben új erőművek
építésével. Ezért intenzíven foglalkoznak EU-szinten és a Duna
vízgyűjtője szintjén is a vízerő-hasznosítás és a vízvédelem
összehangolásával, a fenntartható vízerő-hasznosítás irányelveinek
kidolgozásával és jó gyakorlatainak kialakításával.
A meglévő vízerőműveket a környezeti előírások
figyelembevételével kell megújítani. A megtermelhető energiának a
környezeti előírások miatti csökkenése ellensúlyozható az
energiatermelés hatékonyságának növelésével.
Új erőművet általában a meglévő duzzasztóműveknél és tározóknál
lehet létesíteni.
Máshol sem kizárt új erőművek létesítése, de alapos
környezeti vizsgálatokat kell végezni, és szigorú környezeti
követelményeket kell teljesíteni. Natura 2000-es területeken nem,
vagy csak rendkívüli esetekben lehet új vízerőművet létesíteni.
A környezeti előírások rendszere, s az elvégzendő
vizsgálatok és a követendő eljárás is rendkívül bonyolult.
Egyszerűsíteni kell a folyamatot és az alkalmazandó módszereket is.
Kulcsszavak: vízenergia, környezeti előírások, vízkeretirányelv
(VKI), Natura 2000 hatásbecslés, megújuló energia, vízerő-potenciál
IRODALOM
ARCADIS (2011): Hydropower Generation in
the Context of the EU WFD, EC DG Environment. •
WEBCÍM
European Commission (2012): Guidance
Document on Inland Waterway Transport and Natura2000 - Sustainable
Inland Waterway Development and Management in the Context of the EU
Birds and Habitats Directives. •
WEBCÍM
Haider, Hans (2003): New Constraints on
Hydropower, The Future of European Energy, First Magazine & World
Energy Council. •
WEBCÍM
ICPDR (2010a): Danube Declaration Adopted
at the Ministerial Meeting. February 16, 2010 •
WEBCÍM
ICPDR (2010b): Manual on Good Practices in
Sustainable Waterway Planning •
WEBCÍM
ICPDR (2012): Assessment Report on
Hydropower Generation in the Danube Basin •
WEBCÍM
ICPDR (2013a): Guiding Principles on
Sustainable Hydropower Development in the Danube Basin. •
WEBCÍM
ICPDR (2013b): Hydropower Case Studies and
Good Practice Examples, Annex to Guiding Principles on Sustainable
Hydropower Development in the Danube Basin. •
WEBCÍM
Ijjas István – Ijjas István Zsolt (2012):
Módszertani segédlet víziépítmények környezeti tervezéséhez. Magyar
Mérnöki Kamara Vízgazd. és Vízépítési Tagozat
|