2013-ban a magyar irodalomtudomány és
kultúrpolitika számos helyen megemlékezett arról, hogy Gárdonyi Géza
150 éve, 1863. augusztus 3-án született a Fejér megyei
Gárdony-Agárdpusztán. A magyar irodalomtudomány nagyjai szerint jó
író volt, de nem a legjobb kortársai között. Mégis az ő egyik
regénye, az Egri csillagok az egyik legolvasottabb és legismertebb
könyv a magyarság világában. Nemcsak magával ragadó, hanem
történelmi és nemzeti tudatot is formáló alkotás. A magyar irodalom
egyik leghatásosabb könyve. Nem lenne valószínűleg az, ha nem a
végzetes 1526. évi mohácsi csata évszázadához kötődne; egy olyan
koréhoz, amelyet a 19. század eleje óta a magyar balsors kezdetének
tekintünk.
Már a 18. századi magyar történetírás, amelynek
többnyire még a latin volt a nyelve, elég pontos képet adott arról,
mi is veszett el Mohácsnál, s mily kálvárián ment át a magyarság
1526 és 1541 között. Nemcsak a historikusok gondolták végig már
akkoriban múltunkat, hanem a magyar művészek is: írók, költők és
képzőművészek. Kölcsey Ferenc a Himnuszban (1823) felmondja a magyar
történelmet, ahogyan ő és a kortárs magyar értelmiség többsége
látta. Mivel Istent a „történelem urának” tekintette, így magától
értetődően tőle kéri, hogy: „Szánd meg, Isten, a magyart / Kit
vészek hányának, / Nyújts feléje védő kart / Tengerén kínjának. /
Bal sors akit régen tép, / Hozz rá víg esztendőt, / Megbűnhődte már
e nép / A multat s jövendőt!” A „balsors” bűneink miatt következett
be: előbb a tatárjárással, „Majd töröktől rabigát / Vállainkra
vettünk”. Hogy ennek kezdete Mohács, azt a máig ható elégiában írta
meg, egy évvel később, 1824-ben Kisfaludy Károly: „Hősvértől
pirosult gyásztér, sóhajtva köszöntlek, / Nemzeti nagylétünk nagy
temetője, Mohács!” Az európai csatatereket megjárt költő fájdalmas
szakszerűséggel tudja visszaadni a végzetes csata drámáját, de a
tanulságokat is veretesen vonja le: „Egységünk törten törve,
hanyatla erőnk. / A sorvasztó láncz így készüle árva hazánkra; /
Nem! nem az ellenség, ön fia vágta sebét. / Gyászemlékű vidék! mi
sok ínség kutfeje lettél: / Párolgó mezeid bánatos oszlopa ez.”.
Kisfaludy Károly azonban bizakodóbb, mint Kölcsey Ferenc. Ő már
látja a magyarság új tartóoszlopait: „Él magyar, áll Buda még! a
mult csak példa legyen most, / S égve honért bizton nézzen előre
szemünk, / És te virulj, gyásztér! a béke malasztos ölében, /
Nemzeti nagylétünk hajdani sírja Mohács!”
Gárdonyi Géza minden bizonnyal ismerte Kisfaludy
Sándor sorait. Egyetértett velük két vonatkozásban is. Előre néző,
emelkedő magyarságot akart látni szemei előtt, s ezt kívánta
munkáival lélekben megteremteni. Abban is egyetértett Kisfaludyval,
hogy „…a mult csak példa legyen”.
Ha figyelmesen olvassuk Gárdonyi három híres
történelmi regényét (Egri csillagok, A láthatatlan ember, Isten
rabjai) arra a következtetésre juthatunk, hogy a szereplők
karakterét Gárdonyi időtlennek tartotta. A történelem a
személyiségek, illetve a balsorsok és jó sorsok tekintetében ismétli
vagy ismételheti önmagát. De a történelem egyben példatár és tükör
is a jelenkornak, azaz Gárdonyi azt vallotta: „Historia est magistra
vitae”.
Gárdonyi tisztában volt a történelmi részletek
fontosságával, ez nyilvánvaló mindhárom történelmi regényéből.
Nemcsak a szakirodalmat ismerte, hanem elutazott a helyszínekre is.
1899. évi isztambuli utazása igen fontos volt az Egri csillagok, de
a Bizáncban is játszódó A láthatatlan ember miatt is. Ez az
akkurátusság, azaz a történelmi pontosságra való törekvés, amíg az
nem zavarja irodalmi mondanivalóját, Gárdonyi fontos és rendkívül
értékelendő tulajdonsága volt.
Az Egri csillagok történelmi üzenete
Ha Gárdonyi Géza nem írja meg az Egri csillagokat, s ha igen, de az
nem könnyen érthető és gördülékeny nyelvezetű; más lenne a magyar
történelmi tudat. Eger sem lenne a magyar nemzeti tudat olyan első
számú hős városa, mint amilyen már több mint egy évszázada. Dobó
Istvánról is csak a szaktörténészek tudnának.
Gárdonyi Géza azonban megírta híres regényét, és
1901. évi első megjelenése óta újabb és újabb kiadásokban jelenik
meg. S már négy-öt nemzedék magyarságának nagyszülőktől unokákra
áthagyományozott olvasmánya. Olvasásszociológiai felmérések szerint
napjainkban is az Egri csillagok a legkedveltebb magyar regény. E
sorok írója számára is ez volt az első könyv, amit nyolcévesen, 1963
karácsonyán és az ahhoz kapcsolódó szünidőben, a somogyi télben
végigolvasott.
Gárdonyinak köszönhetően a magyar történeti
közgondolkodásban a 16. század kiemelt helyet kapott. Sokkal
közelebb került a fejekben a 20–21. századhoz, mint amit a valós
történelmi kronológia és történelmi összefüggésrendszer indokolna.
Az Egri csillagok ugyanis a magyar történelmi tudat egyik formálója
lett. Gárdonyi könyvén át azt üzeni nekünk: a magyarság a széthúzás
miatt veszített, ha egységesebb és összetartóbb, győztes lehet, mint
egykoron az egriek.
Gárdonyi jól mutatott rá, ebben számos fontos
történelmi munkára is támaszkodhatott, hogy a 16. század – a
tragikus mohácsi csata 1526-ban, Buda török kézre kerülése és az
ország három részre hullása 1541-ben – a magyar történelemben
sorsfordító korszak volt. De nem a jó irányban, hanem a hanyatlás és
a magyar állami nagyság elvesztése felé. Gárdonyi szerepe a korszak
bemutatását illetően különösen abban jelentős, hogy a magyar bomlás
és romlás századát életszagúvá, megélhetővé és átélhetővé tette.
Gárdonyi könyvében kiáll amellett is, amit természetesen minden
történelemhez értő magyar tud, hogy a mohácsi tragédia után
népünknek még számos lehetősége lett volna védekezésre és annak a
történelmi katasztrófának az elkerülésére, amely 1541 augusztusában
következett be: a Magyar Királyság három részre hullott és Buda
török kézre jutott.
Az Egri csillagoknak több főhőse is van. Az egyik
főcselekmény Bornemissza Gergely és Cecey Éva szerelme. Így nem
meglepő, hogy a könyv alcíme: Bornemissza Gergely élete. A másik
főcselekmény Jumurdzsák szerencsétlensége a talizmán-gyűrű
elvesztésével. A cselekmény központi és összefogó része
nyilvánvalóan Eger várának 1552. évi török ostroma. Mindezeket
Bornemissza Gergely és Dobó István regénybeli életútjai kötik össze:
az ő históriáik alkotják a regényszövet és szövevény tartószálait.
Ugyanakkor az a történelmi evidencia, hogy az egri várkapitány Dobó
István volt, a befogadóban (bennem mindenképp) azt az érzetet is
kelti, hogy a könyv főhőse Dobó István. Tudjuk, hogy ez nem egyezik
az írói szándékkal, mert Gárdonyi főhősének Bornemissza Gergelyt
tartotta. (De egy-egy könyv utóélete néha más lett, mint amit írója
akart.) Az Egri csillagoknak nagy szerepe van abban, hogy Dobó
István a magyar történeti köztudatban 16. századi történelmünk egyik
főszereplőjévé vált.
Gárdonyi nem túlzott, amikor Dobó Istvánt a 16.
század közepének meghatározó személyiségeként állította be, noha
maga is jól tudta, hogy csak egy volt azon magyar főrendek közül,
akik meghatározó szerepet játszottak a századközép eseményeiben.
Sajnos kevés olyan hősünk van ebből a korszakból, akinek a nevéhez
győzelem is kötődik. Dobó István e kevesek közé tartozik. Az
oszmán-török haderő megállítása Egernél 1552-ben fontos lélektani
esemény volt a korabeli magyarság életében: győzni is lehet, nemcsak
tisztességgel veszíteni.
Az Egri csillagokat az egri vár ihlette. Gárdonyi
1897-ben költözött a városba, s szinte háza ablakából látott rá a
várra. Miután alaposan áttanulmányozta az 1552. évi események
történetét, s 1899-ben törökországi utazást is tett, elkezdte írni
regényét. Nem lehetett kérdés, hogy regényének főhőse Eger vára és
annak kapitánya, ruszkai Dobó István. Csakhogy Gárdonyi népies író
volt, a nép fiának tartotta magát, sőt az is volt. Szűksége volt
népi hősre, s ez lett Bornemissza Gergely egri királyi hadnagy, aki
a források szerint egy pécsi kovácsmester fia volt. Ezért kezdődik a
regény 1533-ban egy kitalált mecseki faluban, Erdőkeresztesen.
Gárdonyi a patakban fürdő szegényfiú, Gergő és a nemes kisasszonyka,
Vicuska történetével, valamint a vidéki világukban megjelent főnemes
Dobó Istvánnal azt üzeni a századforduló magyarságának, hogy az
egyes társadalmi rétegeknek össze kell fogniuk, és össze is tudnak
fogni: nem a származás, hanem a képesség, a tisztesség és a bátorság
számít. Gárdonyi azt üzeni – s valljuk be, igaza is van –, hogy
össztársadalmi magyar összefogás eredményezte az egri győzelmet. A
határozottan „48-as függetlenségi” Gárdonyi erős magyarságot,
össztársadalmi kiállást kívánt volna kortársaitól. Ebben azonban
többnyire csalódott, s talán ezért is vonult vissza a világtól egri
háza bezárt ablakai mögé. A nemzeti összefogásról alkotott
elképzeléseit többnyire csak írásaiban valósíthatta meg.
Gárdonyi képe Dobó Istvánról az egri ostromot
leszámítva irodalmi és nem történeti. Egy görögös arcélű héroszt
akart felmutatni, s mellé a felnövő, szerepét a jövőben majd átvevő
Bornemissza Gergelyt. Az egri hősök között ott vannak a vitézek és
az áruló Hegedűs hadnagy is. És természetesen az egri nők, akikről
Székely Bertalan 1867-ben festette meg közismert, a Nemzeti
Galériában őrzött remek képét, s akikről Szigligeti Ede már 1851-ben
népszínművet írt. Cecey Éva pedig a bátor, férjét szerető és
gyermekéért küzdő magyar nő megtestesítője.
Dobó István eszes és bátor katonaként védte a
várat, s méltán lett egri hős. Gárdonyit nem nagyon érdekelte Dobó
István 1552 előtti élete, de az azt követő sem. Írói fantázia,
ahogyan Dobó megjelent könyvében 1533-ban, a Mecsekben. Az azonban
már Károlyi Árpád 1879-ben megjelent forrásközlésének hatása, hogy a
mecseki cigányasszony Dobó István életmadarait látván a huszadikkal
előrevetítteti a hős bebörtönzését, 1569–1572 közötti politikai
kálváriáját. Gárdonyi nem akart Dobó-életrajzot írni, s nem is írt.
De a könyve alcímében megadott Bornemissza Gergely élete ígéret sem
teljes: torzó. Gergelyt illetően a jósoló cigányasszony a következőt
mondja: „Két csillag száll fel az égre. Egyik a börtönből. [ez
Dobóra vonatkozik – H. J.] Másik a tengerparton… Ragyognak örökké…”
Bornemissza Gergely 1554-ben török fogságba került. Katonái a
Mezőkereszteshez közeli Csincse falunál a füleki bég katonáival
csaptak össze. A füleki bég Bornemissza Gergelyt elfogta, és
Isztambulba küldte. Ezzel akart kedveskedni annak a Kara Ahmed
pasának, aki Egernél 1552. szeptember–októberében kudarcot vallott.
Az albán gyökerű Ahmed pasa karrierjében, aki egyébként a szultánnak
is sógora volt, az egri vereség nem okozott törést, mert 1553
októberében nagyvezír lett. Nem kegyelmezett azonban a kezébe került
fogolynak, egykori kemény egri ellenfélnek, s parancsára Bornemissza
Gergelyt 1555 elején az isztambuli Héttorony udvarán felakasztották.
A Héttorony a Márvány-tenger partján van, s így utal a jóslat a
tengerparti tragikus végre. (A pasa sem élt sokáig, mert Szülejmán
szultán 1555. szeptember 29-én, hallgatva Hürrem szultána és
kegyenc-veje, Rüsztem pasa intrikáira, a Topkapi Szerájban
kivégeztette.)
A történeti hűség és teljesség természetesen
Gárdonyi Gézától nem várható el, mert ő író volt és nem történész.
Életközelbe akarta hozni az elmúltat, amelynek látványos emléke – az
egri vár – ott magasodott Eger városa felett, ahol maga is élt. A
bástyák, a falak és a kazamaták történetét kutatta. Mivel a helyiek
már nem sokat tudtak róluk, járta a levéltárakat és a könyvtárakat.
Amit tett, némiképp hasonlít arra, amit a jeles és jó tollú amerikai
író, Washington Irwing (1783–1859) Andalúziában követett. A
Spanyolországba, Granadába került Irwing az Alhambra falai közé
költözött, s megírta az egykori mór palota regényes történetét,
amelyet hazájába hazatérve Tales of the Alhambra címmel jelentetett
meg 1832-ben. Ezzel nemcsak örök emléket állított az Alhambrának és
Granadának, hanem írásával világturizmust indított el, amivel
megkezdődött az Alhambra és Granada új, máig ható fénykora. Gárdonyi
is valamiként ezt tette az egri várral és Egerrel a magyarság
világában: Egerbe minden magyarnak (és a magyarságot érteni
kívánónak) el kell látogatnia, mert az egykori dicsőség színhelyét,
az egri várat látnia kell. S az egykori dicsőséget úgy élheti és éli
meg a mai korban is minden olyan magyar vagy kultúránk más
anyanyelvű ismerője, aki figyelmesen elolvasta az Egri csillagokat,
hogy ez a győzelem valamelyik őse által az övé is.
A történelmi Dobó István
Útja Egerbe
Dobó István a magyar főnemesség azon nemzedékéhez tartozott, amely
megélte és átélte a mohácsi csatát. Tanúja volt az ország három
részre szakadásának, mivel a 16. század első éveiben született (nem
tudjuk pontosan, mikor, a szakirodalom 1505-öt tart valószínűnek).
Dobó István nemzedéke még látta a magyar királyi rendet,
megtapasztalhatta a magyar érdekű politizálást, s
|
|
aztán egyszerre lett a romlásnak szereplője,
elszenvedője és szemlélője. Ebben azonban Dobó István élete végéig
nem könnyen ugyan, de talpon tudott maradni, s fiára, Dobó Ferencre
hatalmas vagyont hagyott.
A Dobók előnevüket a felvidéki kis faluról,
Ruszkáról vették, amelyet ma magyarul, rájuk emlékezve Dobóruszkának
neveznek (szlovákul csak Ruska), s ahol példamutatóan ápolják a
Dobó-hagyományt. A címerüket körülfogó, a szájával a farkába harapó
sárkány, fején a többágú koronával arra emlékeztet, hogy a Dobók már
Luxemburgi Zsigmond uralkodása alatt is a főrendek közé tartoztak.
Csillagzatuk 1602. szeptember 14-én áldozott le végleg, amikor
Kelet-Magyarország egyik legtehetősebb ura, ruszkai Dobó Ferenc
halálával a családnak magva szakadt. A Dobó név azonban a magyar
történelmi emlékezetben fennmaradt, s ez nemcsak a Dobóknak, hanem
Gárdonyi Gézának is köszönhető.
A Dobók hatalmi és birtokközpontja a kárpátaljai
Szerednye volt. A település szélén még napjainkban is hirdeti
emléküket – a romjaiban is magával ragadó – egykori megerősített
lakótorony és vár. Nagy kár, hogy senki nem tesz erőfeszítést a
rendbehozatalára. De a helyi borhagyományban is helye van a
Dobóknak, ugyanis Szerednye a borairól híres. Így volt ez a 16.
században, és így van ma is. A jelenlegi pincerendszer alapját azok
a járatok alkotják, amelyeket még a Dobók vágattak. Erre nagy
szükségük is volt, mivel a Dobó vagyon egyik meghatározó bevétele a
lengyelországi borkivitelből származott.
Dobó István korán árvaságra jutott, mert édesapját
1511 végén egyik birtokperbeli haragosa meggyilkolta. Ferenc nevű
bátyja Szapolyai János lelkes hívei közé tartozott, ő maga azonban
óvatos volt, ám János király halála (1540) után már a Ferdinánd-párt
felé húzott. Bécsi és pozsonyi kapcsolatai is bátyjához kötődtek,
akit tulajdonképp neki kellett tisztáznia tízezer arany
lefizetésével a Bécs-ellenesség vádjai alól. Ebben segítség volt
számára, hogy a Dobók perben álltak, a Pálóczi-örökség okán, a török
oldallal tárgyaló s ezért Ferdinánd által gyanúsnak ítéltetett és
bebörtönöztetett Perényi Péterrel. A Dobók jól jöttek az udvarnak a
Perényi Péter híveivel való leszámolásban. 1548 nyarán Dobó István
vette át Ferdinánd király nevében az egri várat Perényi
kapitányától, Varkocs Tamástól. Így került Egerbe Dobó István, s
lett a város történelmének fontos személyisége.
Az egri hős
A törökök Buda 1541. évi török kézre kerülését követően a Dunántúlon
igyekeztek terjeszkedni. Az 1543. évi ún. esztergomi szultáni
hadjárat végzetes volt Pécsre, Székesfehérvárra és Esztergomra. A
török terjeszkedésnek az 1547. évi Habsburg–török béke véget vetett,
de 1551-ben ismét kiújultak a harcok, amelyek 1552-ben tovább
folytatódtak. A háború Erdélyért folyt. Izabella királyné és a
gyermek János Zsigmond átadták Erdélyt, illetve Kelet-Magyarországot
a Habsburgoknak. Ez ütközött a török érdekekkel, s Szülejmán szultán
elrendelte a régi status quo helyreállítását. 1552-ben sógora, Kara
Ahmed vezetésével sereget küldött Magyarországra. A hadvezérnek az
volt a feladata, hogy éket vágjon Erdély és Bécs–Pozsony világa
közé. Temesvár és Szolnok elesett, miként több nógrádi vár is. Eger
azonban ellenállt és győzött. A törökök előrenyomulása megakadt.
Eger védői nem kaptak sok segítséget Bécsből. Nem
azért, mintha ott nem látták volna át nehéz helyzetüket és Eger
katona-stratégiai jelentőségét. Nem volt kit és mit küldeniük, mert
a Német-római Császárságban belháború tombolt. V. Károly és seregei
küzdöttek a franciákkal és a protestáns fejedelemségekkel. Kevésen
múlt, hogy ebbe V. Károly nem bukott bele. Öccse, Ferdinánd magyar
és cseh király húzta ebből a legnagyobb hasznot, mert a meggyengült
uralkodó lemondása után ő lépett a helyébe 1556-ban.
Habsburg Ferdinánd nagyon jól tudta, hogy Egerben
mi történt. Neki is érdeke volt, hogy a siker irodalmi művekben
fennmaradjon. A kiváló humanistát, Zsámboki Jánost kérte fel, hogy
írja meg latinul a diadal történetét. Zsámboki azonban nem tett
egyebet, mint Tinódi Lantos Sebestyén Eger vár viadaljáról való
ének-éből fordított le részeket. Csabai Mátyást a Dobó család kérte
fel, hogy írja meg művét. Az erdélyi szász Christian Schesaeus pedig
másfél évtizeddel az események után vetette papírra az egri ostrom
történetét. Mindezek elegendők voltak ahhoz, hogy az egri dicsőség
ne kopjon ki a nemzeti emlékezetből, s a magyar nemzeti ébredés
korában, már a 18. században is, egyre több szó esett az egri
diadalról és Dobó Istvánról. Gárdonyi Géza ennek az emlékvilágnak a
nyúlványágaira koronaként helyezte rá az Egri csillagokat.
Az erdélyi vajda és a barsi főispán
Dobó István 1553 tavaszán megvált egri posztjától. Április 3-tól
Kendy Ferenccel együtt erdélyi vajda lett. Megítélésem szerint volt
esély a Királyi Magyarország és Erdély újraegyesítésére, annak a
feladatnak a megvalósítására, amellyel Dobó Istvánt Ferdinánd király
megbízta. Főként külpolitikai okok miatt. Az 1552-es esztendőt
követően erősen csökkent a magyar világra nehezedő oszmán-török
nyomás, mert Szülejmán szultán hadai 1553 tavaszától két évig a
perzsák elleni háborúkban voltak lekötve. A harcoló felek azonban
1555 májusában a kelet-anatóliai Amásziában békét kötöttek. A
szultán és tanácsadóinak figyelme ismét a Magyar Királyságra
szegeződhetett. Erdélyben így nem sikerült ezt az időt megfelelően
kihasználni és az országrészt pacifikálni. 1556-ban török
segítséggel Izabella királyné és János Zsigmond visszatért Erdélybe,
s a magyar királyság szétszakítottsága visszavonhatatlanná vált.
Dobó István majdnem áldozata lett ennek. Főként régi haragosa,
Perényi Gábor (Perényi Péter fia) miatt, aki Izabella királyné és
János Zsigmond visszatérésének egyik elkötelezett támogatójaként az
egri hős vesztére tört. A Dobó István mellett kitartó katonák 1556
novemberében szabadon elvonulhattak, de ő haragosainak áskálódásai
miatt végül a szamosújvári vár börtönébe került. Fogsága közel egy
évig tartott, s úgy lett vége, hogy megszökött, amit a hozzá
szabadon bejáró felesége, Sulyok Sára készített elő. A bátor asszony
azonban nem tudott időben elmenekülni, két kisgyermekével (Ferenc és
Krisztina) együtt túszul esett. A Porta kérte kiadatásukat, de
Izabella királyné ezt megtagadta, s hazatértek Szerednyére. Forgách
Ferenc, a korszak jeles történetírója szerint Dobó ezért cserében
ígéretet tett, hogy az erdélyi csapatokat szükség esetén befogadja
szerednyei várába.
Dobó István Erdélyből való megszabadulását követően, 1558 végén
Augsburgba, majd Prágába ment, hogy az akkor már német-római császár
I. Ferdinánd magyar királynak erdélyi küldetéséről beszámoljon.
Tisztelettel fogadták, birtokokat kapott, s Bars vármegye
főispánjává nevezték ki. Ezt a címet tőle fia, Ferenc is örökölte.
Így a Dobók (apa és fia) 1558-tól 1603-ig irányították Bars
vármegyét, s erődítették Lévát, hogy bármilyen támadónak ellent
tudjon állni.
Meghurcoltatása és halála
1564. július 25-én elhunyt Habsburg Ferdinánd német-római császár,
magyar és cseh király. Utódja legidősebb fia, Miksa lett
(1564–1576), aki szinte mindenben másként gondolkodott, mint apja.
Ez érződött magyar politikájában is. Nemcsak központosítani kívánt a
magyar rendek ellenében is, hanem rendre megsértette a magyar
alkotmányosságot. A magyar érdekeket, többek között az ország
törökökkel szembeni védelmét (különösen 1566-ban), csak birodalmi
szempontból volt hajlandó tudomásul venni. Így hamar szembekerült a
magyar főurakkal és a köznemességgel is. Szervezkedések indultak
ellene. A magyar politikai gondolkozás egyre inkább János Zsigmond
felé fordult, aki a lengyel trón várományosaként uralkodott
Gyulafehérvárott.
Dobó István nemcsak mint a magyar érdekek mellett
elkötelezett főúr került szembe az új uralkodóval, hanem birtokügyei
miatt is. Trónra lépését követően Habsburg Miksa megkezdte a
birtokperek lezárását, s az elbitorolt birtokok visszaszerzését. A
Dobó családnak több évtizedes birtokpere volt a Pálóc menti Tegenye
birtoklását illetően. Az ítéletek rendre a Dobók ellen születtek,
így 1568 tavaszán a Kamara megbízottjai Dobó Istvánt letartóztatták,
és börtönbe csukták. Innét azonban – éppúgy, mint Szamosújvárról –
megszökött. Ezek után hírek keringtek arról, hogy erősíteni kezdte
várait, nemcsak Szerednyét, hanem Lévát is. Az udvar kémei azt
jelentették, hogy katonákat toboroz. A jeles katona nyilván
ellenállásra készült, és harcolni kívánt, amennyiben az ellene és
testvérei ellen érvényben lévő fej- és jószágvesztés ítéletet végre
akarták volna hajtani.
Dobó István természetesen mindent tudott a
magyarországi politikai hangulatváltásról. Azt is, hogy a magyarok
figyelme János Zsigmondra terelődött. A magyarországi főurakat János
Zsigmond nevében végigjáró küldött kismarjai Bocskai György volt, a
későbbi erdélyi fejedelem édesapja, Dobó István sógora. Másik
sógorát pedig Balassa Jánosnak hívták, akinek fia a kiváló költő és
katona, Balassi Bálint volt. A három sógor között számos megbeszélés
zajlott, s ezek nyilvánvalóan érintették a politikai hangulatot, az
erdélyi hadak esetleges felső-magyarországi támadását, a
lengyelországi trónutódlást (II. Zsigmond Ágostnak [1548–1572] nem
született gyermeke), de a Habsburg–török viszonyt is.
Habsburg Miksa tanácsadói „rendet akartak tenni”
Magyarországon, a főrendeket és a hangosan kritizálókat meg akarták
félemlíteni. Így került sor arra, hogy 1569. október 12-én az
országgyűlésre érkezett Dobó Istvánt és Balassa Jánost hűtlenség
vádjával letartóztatták, s az udvar emberei még óvadék ellenében sem
voltak hajlandók szabadon engedni őket. A pozsonyi várban őrizték
mindkettőjüket. Balassa János 1570. március 8-án megszökött, és
Lengyelországba futott. A köszvényes és akkor több mint hatvanéves
Dobó ezt nem vállalta, s maradt börtönében.
Amikor Bécsben Dobó és Balassa bebörtönzése mellett
döntöttek, már semmi jele nem mutatkozott annak, hogy az erdélyi
politika új fordulatot vesz. Amikor Gyulafehérvárott – 1569 végén –
belátták, hogy II. Szelim szultán (1566–1574) nem akar újabb háborút
a Habsburgokkal, s a Magyar Királyságbeli politikájukhoz nem kapnak
portai támogatást, fordítottak a kockán: a Habsburgokkal megkezdték
a vitás kérdések kétoldalú megoldását. Ez vezetett a speyeri
egyezményhez, amelynek szövegében 1570. augusztus 16-án egyeztek meg
Habsburg Miksa és János Zsigmond képviselői, s amely a
ratifikálásokat követően 1571. március 10-én lépett hatályba. A
megállapodásban János Zsigmond lemondott a Magyarország „választott
királya” címről, s magát ettől fogva „Erdély és a Részek
fejedelmének” nevezte. Ezt követően nem kellett, nem lehetett attól
tartani, hogy az elégedetlen magyar főurak János Zsigmondot tekintik
királyuknak. A Dobó István elleni vádak politikai értelemben
tarthatatlanokká váltak.
Habsburg Miksának egy másik ügy miatt is kínos volt
Dobó Istvánt börtönben tartania. Fiát, Rudolfot, magyar királlyá
kívánta koronáztatni, s ehhez a magyar országgyűlés jóváhagyása
kellett. Ennek érdekében engedményeket kellett tennie a magyar
rendeknek. A kortársak szerint ez nyitotta meg Dobó István
börtönének ajtaját: 1572. április 17-én vagy 19-én szabadult.
A köszvényes, idős vitéz még több mint egy évet
élt: 1573. július 10-én hunyt el Szerednyén, és Dobóruszkán temették
el. A szakirodalomban szinte mindenütt 1572 júniusa található
halálának időpontjaként. (Magam is ezt írtam A hűtlen Dobó című
könyvemben, 1987-ben.) Szentmártoni Szabó Géza irodalomtörténész
hívta fel figyelmünket arra, hogy Istvánffy Miklós egyik kéziratban
maradt versében más időpont szerepel, s ez tűnik valószínűbbnek:
1573. július 10. Sírja fölé fia 1575-ben díszes márványsíremléket
állított, amelynek fedőlapját a falu földesura, gróf Butler János
1833-ban Egerbe szállíttatta, hogy az egri érsek jóindulatát
válóperében megszerezze. A remek kőlap jelenleg az egri Dobó István
múzeumban látható. A tumba többi darabjai a ruszkai templomban
maradtak, ott most is láthatók. Az egri hős földi maradványait a
dobóruszkai római katolikus templomban a régészek 2008-ban
megtalálták és azonosították. Ünnepélyes újratemetésére az eredeti
szarkofágban (a fedőlap az Egerben őrzött eredetinek másolata)
különböző hagyományőrző csoportok részvételével 2008. június 28-án
került sor a Dobók ősi templomában.
Kulcsszavak: Gárdonyi Géza történelemszemlélete, történelmi hűség
az Egri csillagok-ban, a török hódítás következményei, Eger és a
magyar történelmi tudat, Dobó István élete és politikai szereplése
|
|