Az utóbbi évek tudományos ismeretterjesztő
irodalmában megjelent a szimulált univerzumok témája, egy bekezdés
erejéig már magam is írtam erről Paul Davies egyik könyvének
kritikájában (Brendel, 2013). Az indok, amiért érdemes ezt a kérdést
egy külön cikkben is elemezni, az, hogy az utóbbi hónapokban sorra
jelennek meg a hírek ebben a témában a legolvasottabb hírportálok
tudományos rovataiban is. A szimulált univerzum elképzelése tehát
aktuális, széles körben érdeklődésre számot tartó rejtély.
A téma illeszkedik szokásos tematikámba is,
amelyről a Magyar Tudomány hasábjain írni szoktam, ez pedig a
tudományosság védelme. Általában azt kritizálom, amikor a tudományos
ismeretterjesztés vagy a „tudományos kutatás” átcsúszik
áltudományba. A kérdés illeszkedik az általam sokszor felhozott
problémához is: a tudósok rendre visszaélnek a
valószínűségszámítással: olyan kérdésben alkalmazzák azt, ahol ennek
előfeltételei nem adottak, és hibásan vonnak le konklúziókat.
A szimulált univerzum gondolatának megjelenése a
tudományos ismeretterjesztésben, sőt, komolynak szánt tudományos
cikkekben sajnálatos fejlemény, ugyanis az egész elgondolás
menthetetlenül metafizikai, és még a komolyabbnak látszó
ismeretterjesztő szerzők írásai is csupán következtetési hibák
tömkelegéből állnak.
Maga az elképzelés nagyjából a hagyományos teista
vagy deista isten modernizált változata, ugyanúgy metafizikai, mint
a klasszikus vallásos elképzelések, csupán modern, 21. századi,
tudományos-fantasztikus köntösbe van öltöztetve. Madách Az ember
tragédiájá-ban még „A gép forog, az alkotó pihen. Év-milliókig eljár
tengelyén, Míg egy kerékfogát ujítni kell”, ezekben a modern
elképzelésekben viszont már a számítógép fut, a programozó pihen, és
pizzát eszik. Nincs új a nap alatt: a mindig is antropomorf
istenteremtés 21. századi hőse nem szakállas szuperkirály, nem
mindenható órásmester, hanem számítógép-programozó. Annyiról van szó
csupán, hogy a 21. századi hívő 21. századi módon antropomorf. Most
néhány tudós azt képzeli, ha van túlvilág vagy metauniverzum, akkor
azoknak lényei olyanok, mint mi a 21. században. És milyenek vagyunk
mi a 21. században? Játékkonzolon játszó gyerekek,
számítógép-programozó fiatalok, szimulációkat futtató tudósok. Mi
más is lehetne tehát egy teremtő, mint ilyen számítógépen játszó
programozó?!
A szimulált univerzum elképzelése azért metafizika,
mert az egészen kivételes eseteket kivéve igazolhatatlan, illetve
cáfolhatatlan elképzelés, akármit is mondanak erről az
ismeretterjesztők. A kivétel – mint látni fogjuk – az a lehetőség,
amikor isten vagy a szimulátor-programozó kifejezetten fel akarja
fedni magát, és olyan mértékben mutatja meg magát a szimulációban,
hogy azzal már igazolhatóvá válik. Ez viszont nem rajtunk múlik, és
minden tudásunk szerint semmi jele. Ehhez képest a kritizált szerzők
által felvetett igazolási lehetőségek naiv álmodozások.
A két könyv, amelyeket kritika alá fogok venni,
John Barrow és Paul Davies könyve. John Barrow A végtelen könyvé-ben
(Barrow, 2008) egy fejezeten át tárgyalja a kérdést. A 178. oldalon
felveti: miért hoznának létre a metauniverzum lényei szimulációkat?
Először a történelemkutatást említi motivációnak, egyfajta „mi lett
volna, ha” kérdésekre való válaszok keresését. Később a
szórakoztatóipart – itt virtuális valóságokról, számítógépes
játékokról van szó. Persze mindez elvben lehetséges, de mint
említettem, szánalmasan antropomorf és 21. századi. Könnyen
meglehet, hogy nagyon sok olyan motiváció is lehetséges egy
szimuláció létrehozására, amelyeket mi elképzelni sem tudunk. És
könnyen meglehet, hogy a 22. században majd valami egészen másnak
fogják hinni az Univerzumunkat az akkori vallásokat kitaláló, nem
különösebben kreatív emberek. El lehet ismerni, a végtelen sok
metafizikai elképzelés között logikailag a 21. századi antropomorf
is lehetséges. Csak miért fogadnánk el pont ezt igaznak?!
A 179. oldalon a metafizikai hipotéziséről egy
durván hibás valószínűségi becslést ad. Azt írja, mivel „végtelen
számú ilyen lehet, így egy véletlenszerűen kiválasztott tudatos
megfigyelő a legvalószínűbben egy szimulált valóság valamelyik
generációjának lakója.” Na most, ha valaki
valószínűségszámítás-vizsgán azt mondja, hogy egy végtelen
eseménytérben egy végtelen halmaz valószínűsége szükségképpen nagy,
azt az illetőt nem szabadna engedni ismeretterjesztő könyvet írni,
hanem még a valószínűségszámítás-vizsgán kellett volna megbuktatni.
Ez a fenti állítás még akkor sem igaz, ha egyenletes eloszlást
feltételezünk. És miért feltételeznénk?
Ám a fejezet nagyobb része azzal foglalkozik,
milyen lehetőségünk van a hipotézis igazolására, ahol megint
rendesen végig nem gondolt, igen gyenge érveléseket olvashatunk.
A 180. oldalon ezt veti fel Barrow:
„Egyszer-másszor logikai ellentmondások lépnének fel, és a
szimulációban érvényes törvények hébe-hóba nem működnének.” Jól
hangzik egy gyenge sci-fiben, de egészen pontosan mit is jelent a
logikai ellentmondás vagy a szimulációs hiba?! Megfelelő
körültekintéssel, funkcionális nyelven megírt programban nincs hiba,
logikai ellentmondás pedig nem is lehet egy számítógép-programban.
Egy nullpointer hiba vagy nullával osztás nem logikai hiba, hanem az
operációs rendszer leállítja a program végrehajtását.
Milyen hibáról lehet tehát szó? Olyan szimulációs
hibáról, amikor egy E esemény, amelynek egy T törvény alá kellene
esnie, nem a T törvény szerint határozódik meg. Lehetséges persze,
hogy a programozók ilyen szimulációs hibát vétettek, de nem
valószínű, hogy a szimulátorainknál sokkal kevésbé intelligens
lények, mi vesszük ezt észre. Egy ilyen szimulációs hiba ezen kívül
számunkra tulajdonképpen olyasmiként jelenik meg, mint a
természettörvények anomáliája. Ezt lentebb részletesen ki fogom
fejteni.
A 180. oldalon veti ezt fel Barrow: „A szimulált
világok létrehozói efféle ideiglenes közbeavatkozásokra
kényszerülnének, talán úgy, hogy frissítik az általuk ismert fizikai
törvényeket.” Ez sem olyan valószínű, mint ahogy első ránézésre
tűnik. Ha már a 21. századi antropomorfizmusnál vagyunk, menet
közben ritkán változtatjuk meg egy szimuláció szabályait. Ha tudósok
vagyunk, azért nem, mert akkor használhatatlan a futtatás. Én sok
futtatást indítottam már el kutatási karrierem során, és soha nem
tettem ilyet. El tudom képzelni, hogy valami nagyon speciális
esetben tudósok esetleg menet közben nyúlnak bele egy futtatásba,
mert nincs idő az újrafuttatásra, de ez nagyon ritka.
Számítógépes játékoknál sem szoktak ilyet tenni.
Persze van új verzió, de azt újra kell indítani; az új szimuláció.
Valamilyen nagy, online, állandóan futó szimulációnál lehet olyanra
gondolni, hogy menet közben hackelnek bele. Ez esetben a mi
Univerzumunk egy sokfelhasználós számítógépes játék vagy még
jellemzőbben szociális weboldal eredménye volna. Nem világos,
hogyan. Talán pont úgy, hogy minden egyes ember a szociális oldal
egy felhasználója. Tehát az Univerzum tulajdonképpen egy Facebook.
Összességében: Barrow felvetései közel sem
valószínűek, de nem teljesen kizártak. No de vajon lehetőségünk
van-e egy ilyen esetet igazolni?! Szerintem egy nagyon kivételes
esetet kivéve nem.
Tegyük fel, hogy egy E esemény a szimulációban úgy
határozódik meg, hogy nem a T természettörvény hatálya alá esik,
ahova kellene, hanem egy T’ törvény alá. Elfajult esetben ez a T’
lehet véletlen vagy valamilyen triviális inicializáció. Egy
számítógépben valahogy minden változó értéke meghatározódik, tehát
T’ valamilyen formában létezik. Ez esetben azt vehetjük észre, hogy
van egy látszólagos természettörvény, amely alól egyszer csak van
egy kivétel. Ez a tudományos kutatásban az anomália, a cáfoló
empirikus adat esete, illetve ide tartozik még a csoda kérdése is.
No de itt érvényes az, amit már David Hume is elmondott a csodákról
(Hume, 1995, 104.). Hume szerint lehetetlen, hogy a csodákat
igazoljuk, mert egy jól igazolt természettörvény esetében a cáfoló
példát ignoráljuk. Tehát ha a programozók egy helyen belenyúlnának
az Univerzumunkba, akkor, még ha észre is vennénk, elvetnénk mint a
mi érzékelési, mérési hibánkat; mint hibás emléket, hazug
beszámolót, vagy furcsa esetet, amelynek biztos van magyarázata, de
nincs módunkban kideríteni. A szimulációs hibában, és annak
igazolhatóságában hinni ekvivalens azzal, mint isteni csodában és
annak igazolhatóságában hinni.
Pontosabban, az isteni csodákban hinni még kevésbé
plauzibilis, mert míg a szimulátorainkat csak nálunk okosabbnak
képzelik, addig az isteneket mindenhatónak hiszik. Náluk nehéz
látni, miért hibáznának. De ez egy másik téma.
És persze a dolog nem ilyen egyszerű. El lehet
ugyanis képzelni olyan hipotetikus eseteket, amikor
|
|
egyre inkább igazolhatóvá válik valami. A
következőkben ilyen hipotetikus eseteket fogok bemutatni. Ahogy
haladunk előre, a hipotetikus eset egyre elrugaszkodottabb lesz, és
a végén látni fogjuk, hogy a szimulációs beavatkozás igazolása
lehetséges, de csak a legelrugaszkodottabb esetben, és ehhez a
szimulátornak is akarnia kell.
A tudomány története alapján azt mondhatjuk, hogy
egymás után konzisztensen ismétlődő hibának van esélye megdönteni
egy tudományos elméletet. No de ekkor nem szimulációs hibára
következtetnénk, hanem egy új elméletet fogadnánk el, amely a T’ és
T természettörvényt is lefedi. Ilyen például a relativitáselmélet
vagy a kvantummechanika esete. Azokat sem tekintettük szimulációs
beavatkozásnak.
Mi van azzal az esettel, amikor igazolni tudjuk,
hogy egy természettörvény időben változott?! Ez elég nehéz dolog, de
ha igen, akkor ez az eset felírható egy paraméter változásaként. Ha
például azt gondoljuk, hogy régen a fénysebesség nagyobb volt, mint
most, akkor ilyen elméletet is fel lehet vetni. Vannak fizikusok,
akik fel is vetik. De ők sem gondolnak szimulációs beavatkozásra.
Ilyenkor egyszerűen azt gondoljuk, hogy egy paraméter, amelyet eddig
állandónak gondoltunk, mégis változó.
Még tovább mehetünk, és feltehetjük, hogy a
szimulátoraink valami oknál fogva a fénysebességet hirtelen
változtatják meg, tehát azt vesszük észre, hogy a fénysebesség
hirtelen megváltozott. Ilyenkor a tudósok még mindig természetes
változásra gondolnának, és nem szimulációs hackelésre.
Fel lehet tenni, hogy mi van akkor, ha a
fénysebesség össze-vissza változik. Ha ez teljesen véletlenszerű,
akkor egyszerűen véletlennek gondolnánk. A kvantummechanika
jelenlegi domináns értelmezése szerint például van valódi véletlen a
természetben, és ezt nem gondoljuk szimulációs beavatkozásnak.
Vannak persze, akik ide próbálják eldugni istent, de ez nem
tudományos elképzelés.
Az egyetlen eset, amikor jogosan szimulációs
beavatkozásra gondolnánk, ha az anomália tartós, ki lehet mutatni az
időbeli változást, nem valamilyen egyszerű függvény szerint
történik, és valamilyen emberi szempont szerint hasznos. Mindaddig
nem gondoljuk, hogy a fénysebességet valami szimulátor változtatta
meg, amíg annak nem látszódik személyes, az emberre kedvező
egyértelmű hatása, ha nem látjuk igazoltnak, hogy a fénysebességet
kifejezetten az emberiségért kellett megváltoztatni. Mert csak a
személyes motiváció látszata igazolhatja a személyes okot.
Tehát a szimulációs beavatkozás csak ebben az igen
elrugaszkodott 5. esetben lehetséges. És ehhez szükséges a
szimulátor akarata. Neki akarnia kell felfedni magát. Ismétlem,
mindez hatványozottan igaz istenre, mert őt még mindenhatónak is
gondolják, tehát az ő esetében nem képzelhetünk el hibát, nála csak
előre megfontolt felfedési szándék esetén léphet fel az 5. eset.
Ennek semmi nyoma nincs, így istenben hinni még a szimulációnál is
indokolatlanabb.
A 181. oldalon Barrow arról elmélkedik, hogy igazi
törvények helyett a szimulátorok egyszerűbb törvényeket alkalmaznak.
Ebből mi semmit nem vehetünk észre, számunkra az egyszerűbb, valódi
törvények lennének a törvények. A szimulátorok szándékairól nem
tudunk. Mi csak azt tudjuk, hogy a világunkat ténylegesen milyen
törvények irányítják. Ha egyáltalán tudjuk. Ha mondjuk a gravitációs
törvény valami bonyolultabb szándékolt törvény közelítése lenne, mi
abból csak az egyszerű változatot látnánk, és arra következtetnénk,
azt fogadnánk el természettörvénynek, és nem tudnánk arról, mi van
mögötte.
A 181. oldalon Barrow azt is írja, hogy „Azt is
várhatnánk, hogy egy szimulált világban nagyjából egyenletes lesz a
rendszer számítástechnikai bonyolultsága. A szimulált lények
bonyolultságának meg kell közelítenie a legösszetettebb szimulált
nem élő szerkezetét”. Ennek semmi okát nem látom. Vannak olyan
szimulációs rendszerek, ahol a szimulált világ nem egyenletes
bonyolultságú. Van olyan, hogy a szimuláció egy része sokkal több
számítási igényt támaszt, mint egy másik. Ha így van, így van, nincs
olyan nagyon fontos elv, amely az egyenletességet kierőszakolná. A
párhuzamosítás, azaz a több számítógépen való elosztott futtatás
támaszthat ilyen gyenge igényt, de ez sem szükségszerű, illetve
nincs okunk azt feltételezni, hogy Univerzumunk egy párhuzamos
architektúrán fut.
A 181. oldalon még azt is felveti, hogy a
szimulátorok a hibákat el akarhatják tüntetni. És mivel nálunk
valószínűleg mérhetetlenül okosabbak, ez bizonyára sikerülne is
nekik. A példahipotézisekkel élve, ha el akarják kerülni az 5.
esetet, akkor valószínűleg meg tudják oldani az 1. esetnek
megfelelően úgy, hogy észre se vegyük.
A 182. oldaltól Barrow azt fejtegeti, hogy ha
feltesszük, hogy szimulált a világunk, akkor hogyan éljünk? Robin
Hanson (Hanson, 2001) úgy érvel, hogy egy szimulációban önzőbb módon
érdemes élni, nem kell törődni másokkal. Csakhogy a szimulációból
semmiféle erkölcsi előírás nem következik, ahogy semmiféle más
ténykérdésből nem következik semmilyen erkölcsi elv. Az ember
habitusától függően egy valós és egy szimulált univerzumban is lehet
önző és önzetlen. Bármiféle oka van bármelyikre, az mindkét esetben
ugyanúgy működik.
Hansonnal ellentétben Barrow azt is elismeri, hogy
még az sem biztos, hogy érdekesen kell élni, mert lehet, hogy a
világ nem szórakoztatásként van létrehozva, hanem kutatásként
(Barrow, 2008, 184.). Soha nem tudhatjuk, miért kapcsolják ki a
gépet, miért nem. Bárhogy is próbálunk meg élni, lehet, hogy pont
azzal idézzük elő az Univerzum kikapcsolását. Ha megpróbálunk
érdekesen, önzően élni, és a szimuláció erkölcsi oktatásként van
létrehozva, és a szimulátorok bigottak, akkor lehet, hogy pont ezért
fogják lekapcsolni. A szimulátorok szándékáról nem tudhatunk semmit,
hacsak nem akarják elárulni nekünk. Úgyhogy addig nyugodtan lehet
úgy élni, mintha a világunk valós lenne.
Paul Davies A megbundázott Világegyetem című
könyvében ír a kérdésről, nagyon hasonló gondolatokat, melyeket,
mint írtam, már érintőlegesen kritizáltam. Ő a nagy valószínűség
mellett így érvel: „Akkor viszont az univerzumok számlálatlanul
ontják magukból a hamisítványokat, így a valódi és hamis univerzumok
keverékében a hamisak döntő túlsúlyra tesznek szert. Nagyon-nagyon
valószínű tehát, hogy a mi Világegyetemünk is csak egy hamisítvány.”
(Davies, 2008, 214.)
Csakhogy a multiverzum Davies által felvázolt
elképzelése a valódi univerzumokat is ontja magából, és semmilyen
alapon nem tudjuk megbecsülni a két jelenség hatásának arányát.
Ezután Davies a 215. oldalon logikai ellentmondásokról, javításokról
beszél, de ezeket már végigvettem.
A végére két komolyabbnak tűnő cikket hagytam Nick
Bostromtól. Are You Living in a Computer Simulation? című cikkében
(Bostrom, 2003) látszólag komolyabb érvelés van arra, hogy a
szimuláció valószínűsége nagy, azzal a feltevéssel, hogy a
civilizációk megélik, és igénylik a szimulációk futtatását. E
feltételek mellett Bostrom a szimulációk relatív gyakoriságát
nagynak hozza ki. Eltekintve a két feltételről, amelyek közel sem
triviálisan igazak, ez egyensúlyi állapotot feltételez és nem veszi
figyelembe, hogy a multiverzum termelheti a fiatal univerzumokat,
vagy az univerzum termelheti a fiatal civilizációkat. Tulajdonképpen
a felvázolt szcenárióban egyáltalán nincsenek meg a
valószínűségszámítási modell feltételei, inkább dinamikus
folyamatról van szó, amely viszont nagyon hipotetikus, és nem tudunk
róla semmit. Jegyezzük meg: Bostrom mindezt a két feltétellel írja
le; nem mondja, hogy szimulált univerzumban élünk, sőt, nem is hisz
benne (Bostrom, 2009).
Kulcsszavak: univerzum, szimuláció, metafizika, antropomorf
IRODALOM
Barrow, John D. (2008): A végtelen könyve.
(Talentum Tudományos Könyvtár) Akkord, Budapest
Brendel Mátyás (2013): Miért
antropocentrikusan áltudományos az Univerzum finomhangoltságának
felvetése? Magyar Tudomány. 8, 952–958. •
WEBCÍM
Bostrom, Nick (2003): Are You Living in a
Computer Simulation? Philosophical Q. 53, 243–255. •
WEBCÍM
Bostrom, Nick (2009): The Simulation
Argument: Some Explanations. Analysis. 69, 458–461.
Davies, Paul (2008): A megbundázott
Világegyetem. Akkord, Budapest
Hanson, Robin (2001): How to Live in a
Simulation. Journal of Evolution and Technology. 7, September •
WEBCÍM
Hume, David (1995): Tanulmány az emberi
értelemről. Nippon, Budapest
|
|