A szabad elme illúziója
Mára már közhelyszámba menő megállapítás, hogy a modern tudományos
elméletek a laikusok számára egyre érthetetlenebbek. A speciális
szaknyelvet a nagyközönség nem ismeri, s a tudósok többségének nincs
ideje és motivációja arra, hogy közérthetővé alakítsa a nem
szakember számára ijesztően bonyolultnak tűnő nyelven megfogalmazott
tudományos eredményeket. Ez a helyzet erősíti a tudománytól való
elfordulást, ami a tudományellenes – vagy a tudománnyal szemben nem
ellenséges, de a tudományos megközelítés mellett más, alternatív
megismerési formák lehetőségét propagáló – szemléletek malmára
hajtja a vizet. E tudományos szempontból nemkívánatos jelenségek
ellensúlyozásához kíván hozzájárulni Boldogkői Zsolt, akinek
ismeretterjesztő könyve a biológia, azon belül is elsősorban a
genetika területének egyes témáiba nyújt bepillantást.
A tudománynépszerűsítés szándékával összhangban a
szerző olyan témákat választott, melyek nem a genetikával
kapcsolatban felmerülő elméleti/akadémikus kérdéseket próbálják
tisztázni, hanem a genetika alkalmazási lehetőségeinek azokból a
területeiből válogat, amelyek még átlagos, mindennapi
diskurzusainkban is megjelennek, s amely területeken elért jelenlegi
és várható jövőbeli eredmények jelentős hatással bírnak (majd)
nemcsak a tudomány különböző diszciplínáira, hanem a társadalmi élet
egyes aspektusaira – mint például a politika egyes területei, a
jogalkotás és -alkalmazás szférája –, s ezek közvetítésével a
hétköznapi életre nézve is. Így képet kapunk az intelligencia
alakulásának genetikai hátteréről, a viselkedés genetikai
kutatásának módszertanáról, a szülői géneknek az utódban zajló
„harcáról”, az agresszióra hajlamossá tevő tényezőkről, azon belül a
törzsi ösztön szerepéről, amely a régi társadalmakban egykor adaptív
volt, de modernizált világunkban már nem az. Betekintést nyerhetünk
a genetikai diagnosztikának a (jövőbeni) orvostudományban egyre
nagyobb jelentőségűvé válásába, a mesterséges organizmusok, a
szintetikus életformák létrehozásának lehetőségeibe, a mono- és
poligám párkapcsolatok genetikai háttere feltárásának nehézségeibe,
a szexuális szelekció némely problémájába; néhol
történeti-szociológiai szempontokat is bevonva, vagy éppen bizonyos
jelenségek esetében a genetikai és a társadalmi magyarázatok
tényleges vagy látszólagos rivalizációját is felvillantva. Néhány
megjegyzés erejéig arról is tudomást szerezhetünk, hogy – noha ma
már szinte minden kérdés, minden terület tudományos vizsgálódás
tárgyává tehető –, vannak tabunak számító, de legalábbis a kutató
számára tudományosan, de akár egzisztenciálisan is kockázatos témák;
olyanok, melyekkel kapcsolatban elvileg lehetséges a tudományos
tárgyilagosság, de az eredmények nagyon sokféle, tudományos
motivációktól távol álló gyakorlati (társadalmi, politikai) célokra
használhatók fel. Ilyen visszaélések lehetőségét rejtik magukban a
különböző népcsoportok intelligenciájára vonatkozó kutatások
eredményei, vagy a politikai, illetve vallási meggyőződések
genetikai hátterére irányuló vizsgálódások.
Vannak írások a könyvben, melyekben a szerző egy
adott problémát vagy nézetet még ismeretterjesztő munkához mérten is
túl röviden „intéz el”. Például a – terjedelmét tekintve egyébként a
leghosszabb – címadó írásban egybemosódnak azok az egymástól nem
független, de egymással nem is teljesen azonos problémák, mint a
tudattal és tudatossággal kapcsolatos kérdések, a szabad akarat
problémája, és a monista–dualista elmefelfogás szembenállása. Az
utóbbival kapcsolatban írja a szerző, hogy „[a] dualizmussal
ellentétben a monista (például materialista) álláspontok szerint az
agyműködés és a tudat ugyanannak a folyamatnak a két oldalát
jelentik.” Bár monista keretek között valóban ez az egyik
standardnak tekinthető felfogás, van olyan álláspont – jelesül az
eliminatív materializmus –, amelyre a fenti jellemzés nem egészen
helytálló. Lehet valaki eliminativista a mentális állapotokkal és a
tudattal kapcsolatban is, s ebben az esetben nincs két folyamat, két
„oldal”, hanem csak egy, a fizikai. S legalább egy-két mondat
erejéig szó eshetett volna a nemreduktív materialista elméletek közé
tartozó anomáliás monizmusról is, mint olyan alternatíváról, amely
monizmusán kívül a pszichofizikai törvények vonatkozásában is
ellentétben áll a könyvben
|
|
ismertetett David Chalmers-i elképzeléssel.
Ugyanitt olvasható egy rövid szakasz a memetikáról. „[N]em csupán a
genetikai információ törekszik az elszaporodásra, hanem az
úgynevezett mémek is” – írja a szerző. Hacsak a tárgyalás
rövidségből nem következtet az olvasó a memetika tudományos
elfogadottságának mértékére, könnyen azt hiheti, hogy a genetikával
egyenrangú diszciplínáról van szó. Egy mondatban lehetett volna
utalni a mémelmélet vitatottságára, a mémek realitását kétségbe vonó
(vagy legalábbis azokat valamiféle absztrakt létezőknek tekintő)
ellenvetésekre.
A könyv végszavában olvasható összegző állítások
némelyike kapcsán a figyelmes olvasónak némi hiányérzete lehet
például a tudományos megismerés mibenlétét (vagy akár általában vett
lehetőségét) illetően. „Az emberi agy ugyanis pragmatikus gépezet,
amely nem a tények megismerésének, hanem az egyéni és az evolúciós
értelemben vett siker elérésének eszköze.” (177.) Hogyan válhat – ha
egyáltalán válhat – az emberi agy (ugyebár a tudósoknak is ilyenjük
van) képessé a világ elméleti megismerésére? Vagy pedig a tudomány
is csak pragmatikus lehet?
Az intelligencia genetikája című írásban inkább
problémaként vetődik fel, hogy mi lehetett a legfőbb kiváltó oka az
ember megnövekedett észbeli képességeinek. A válasz: „nem tudjuk a
valós okot. Az azonban bizonyos, hogy az elménket a génjeinken
keresztül az evolúció formálta.” Itt még kérdés, hogy
„intelligenciánk […] képes-e ellentmondani a gének önzésének?” A
végszóban viszont már kijelentő forma szerepel: „intelligenciánknak
köszönhetően elvileg legyőzhetjük a tudatalattink által generált
késztetéseinket” (176.). Ha csak annyit akar mondani a szerző a fent
idézett mondattal, hogy a genetikai alapú késztetéseket
felülírhatják más (nem genetikai, például környezeti) tényezők,
akkor persze igaza van. Ám a mondat könnyen úgy érthető – s
gondoljunk arra, hogy a könyv nem szakembereknek szól – mintha ez az
intelligencia általában képes lenne felülemelkedni a meghatározó
tényezőkön. Mivel az intelligencia agyi produktum, az agy pedig egy
fizikai rendszer, nem világos, hogy az evolúciós szempontból
hasznosnak minősülő viselkedésre késztető gének és a környezet
tevékenysége nyomán fejlődő agy hogyan lehet(ne) képes erre a
„győzelemre”. Sokkal valószínűbbnek – és a könyvben ismertetett
vizsgálódások eredményeivel inkább összhangban levőnek – tűnik, hogy
amikor viselkedésünk látszólag meghaladja, felülírja a genetikai
késztetést, csupán arról van szó, hogy más (nem genetikai) tényezők
is hatnak a viselkedésünkre; s nem az intelligencia győzi le a
késztetéseket, hanem más eredetű késztetések. S így az elme autonóm
döntési képességének feltételezése mellett az intelligenciánknak a
késztetések feletti uralma is besorolható az illúziók közé.
Bár az írások többsége az átlagos műveltségű
érdeklődők számára is követhető, egyes bonyolultabb szövegrészek
(genetika módszertana, epigenetika) indokolnák a könyv hátulján
található fogalommeghatározások néhány tétellel való kibővítését.
Pozitívuma a könyvnek, hogy sem maga a szerző nem
kíván a mindentudás hamis pózában tetszelegni, sem a tudományt nem
állítja be így, hanem a nyitott kérdéseket, megoldásra váró
problémákat is ismerteti. Noha több olyan – szintén ismeretterjesztő
jellegű – könyv is hozzáférhető magyarul, melyekben a tárgyalt
témával részletesebben is foglalkoznak (például Daniel Wegner A
tudatos akarat illúziója című kötete), ennek ellenére a megcélzott
széles olvasóközönség olvasási hajlandóságainak és szokásainak
figyelembe vétele indokolhatja a zsebkönyvszerű tárgyalásmódot. Ha
ezáltal szélesebb olvasóközönséghez is eljut, a könyv hozzájárulhat
ahhoz, hogy eloszlasson néhány olyan, ma is viszonylag masszívnak
mutatkozó hiedelmet, mint például a koherens entitásként,
szubsztanciaként felfogott „Én”, vagy az ember és az állat közötti
lényegi különbség feltételezése, melyeknek alaptalanságára már sokan
és sokféleképp rámutattak (némelyikre több száz évvel ezelőtti
filozófusok is), ám a tapasztalat azt mutatja, hogy a nagyközönség
számára sohasem lehet eléggé hangsúlyozni. (Boldogkői Zsolt: A
szabad elme illúziója. Budapest: Kulcslyuk Kiadó, 2013)
Holovicz Attila
doktorandusz, BME Tudományfilozófia
és Tudománytörténet Doktori Iskola
|
|