erőteljesebb kapcsolatkeresés, a módszertanok és az
iskolák egymás mellett élése – ami egyáltalán nem békés, valamint a
gyakorlat által felvetett kérdések elméleti általánosításának
igénye.” „A közgazdaságtan […] művelői sorra-rendre adósak maradtak
a társadalmat leginkább foglalkoztató kérdésekre időben adott
releváns válaszokkal.” […] „tudományterületünkön paradigmaváltás
érlelődik” […] „célszerű lehet a gazdasági képzés többszálúságának
visszaállítása és a bolognai kísérletezéssel való teljes
szembefordulás.” […] „gondoljunk […] a nem közgazdasági képzésekben
bevezetett gazdasági ismeretek sematikus, alacsony szintű voltára.
[…] mind a keresleti, mind a kínálati oldalon elhanyagolják a
hagyományosan magas szintű elméleti képzési irányokat, a
módszertanilag igényes kurzusokat.”
Török Ádám (2013) újabb cikkében további lényeges
megállapításokat tett a tudományterület fejlődéséről.
Megállapította, hogy „a nemzetközileg kiemelkedő rangú egyetemek,
illetve folyóiratok még mindig preferálják az új utakat csak nagy
óvatossággal kereső, a paradigmaváltásnak még a gyanúját is
messziről elkerülő kutatókat és publikációkat.”
A problémák egy része a szerző szerint a gyakorlat
igényeire vezethető vissza: „a magyar vállalatok nagy része nem
igényel elméletileg igényesen képzett közgazdászokat […] hanem csak
olyanokat, akik három–négy területen eléggé képzettek. Ez a három
terület: az angol nyelv, az informatika, a kommunikációs készség, és
esetleg még a számvitel.”
A két tudományterület kapcsolatát illetően megjelenő vélemények a
szakmai közéletben
Az alábbiakban összefoglaljuk a véleményeket, amelyekkel
rendszeresen találkozhatunk a publikációkban és szóbeli
kommunikációk során:
A két tudományterület szétválásának, a
gazdálkodástudomány önállósodásának megkérdőjelezése. A
gazdálkodástudomány viszonylag rövid múlttal rendelkezik a
közgazdaságtudományhoz viszonyítva, így utóbbi a „tanítómester”.
A két tudományterület kölcsönös egymásra hatásának
megkérdőjelezése. Tudomány-e a közgazdaságtan, tudomány-e a
gazdálkodástan? Mindkettő (sőt még a társadalomtudományok más
területei) tudományként való elismerésének megkérdőjelezése a
természettudományok művelői részéről.
Daniel Kahneman közgazdasági Nobel-díjat kapott a
pszichológia területén végzett korszakalkotó munkájáért. A hivatalos
indoklás szerint mindenekelőtt azért kapta az elismerést, mert „a
pszichológiai kutatás felismeréseit a közgazdaságtudományba
integrálta, különös tekintettel az emberi ítéletalkotásra és
döntéshozatalra a bizonytalanság körülményei között.” (Kahneman,
2011)
A konferencián megvitatandó kérdések:
• A közgazdaságtan és a gazdálkodástan vizsgálódási
területe, elméleti háttere, alkalmazott módszereik, egymásra
hatásuk;
• A két tudományterület kapcsolatai a kapcsolódó
tudományterületekhez, egymásra hatások (viselkedési tudományok,
matematika, statisztika, rendszerelmélet);
• Elmélet és gyakorlat kapcsolata – tudományos
megalapozottság (rigour) és gyakorlati alkalmazhatóság (relevancia);
• Időbeli fejlődés, folytonosság és diszkontinuitás
– paradigmaváltás –, merre tovább, a jövő nyitott kérdései,
lehetséges fejlődési irányok.
Kulcsszavak: közgazdaság-tudomány, gazdálkodástudomány, kutatási
módszertan, gyakorlati relevancia
IRODALOM
Csaba László (2013): Kérdőjelek a
közgazdaságtanban és oktatásában. Közgazdasági Szemle. 40, 1, 47–63.
•
WEBCÍM
Kahneman, Daniel (2013): Gyors és lassú
gondolkodás. HVG, Budapest
Török Ádám (2009): Társadalomtudományi tények és természettudományos
módszerek. Közgazdasági Szemle. 41, 11, 1067–1087. •
WEBCÍM
Török Ádám (2013): „Levelled or Tilted
Playing Field?” Közgazdasági Szemle. 40, 3, 342–351. •
WEBCÍM
|