A Magyar Tudományos Akadémia folyóirata. Alapítva: 1840
 

KEZDŐLAP    ARCHÍVUM    IMPRESSZUM    KERESÉS


 A TANÍTVÁNY TÚLNŐ A MESTEREN? A KÖZGAZDASÁG-TUDOMÁNY

    ÉS A GAZDÁLKODÁSTUDOMÁNY VÁLTOZÓ KAPCSOLATRENDSZERÉRŐL

X

Török Ádám

az MTA rendes tagja, egyetemi tanár, Pannon Egyetem (PE), Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem,
MTA–PE Regionális Innovációs és Fejlődéstani Hálózati Kutatócsoport • torok.adam(kukac)yahoo.com

 

 

Sok kívülálló számára a közgazdaság-tudomány még ma is egységes egész. Más kívülállók sem sok különbséget látnak a biológia és az orvostudományhoz tartozó anatómia, a fizika és a mechanika, a kémia és a vegyészmérnöki tudomány vagy a geológia és a bányamérnöki tudomány között. A közgazdaság-tudományból kinőtt gazdálkodástudományok azonban hosszabb ideje önállóan és szervesen fejlődnek, és e nagyobb területen belül is megkezdődött a szétválás.1

A gazdálkodástudományok külön fejlődése a 20. század elején indult meg, amikor az első üzleti főiskolákat (Business School) alapították Amerikában (Khurana, 2007). Ez lázadás is volt a közgazdasági oktatás túl elvontnak (és a politikához közelinek, lásd: „politikai gazdaságtan”) tekintett tananyaga és módszertana ellen – pedig abban az időben a közgazdasági ismereteket jórészt még a jogi és a műszaki fakultásokon oktatták. Akkoriban kezdődött meg a modern, úgynevezett M-formájú nagyvállalati szervezet kialakulása (lásd: Chandler,1962).

A gazdálkodástudomány valódi módszertani és szemléleti önállósodása az ötvenes években kezdődött az angolszász országokban. A német nyelvterületen sokáig ennek szűkebb részét, az üzem- vagy vállalatgazdaságtant művelték. Kelet-Európában – kivált Magyarországon és Lengyelországban, valamint a Szovjet Tudományos Akadémia Szibériai Intézetében (ЭКО folyóirat) – pedig vezetés- vagy szervezéstudomány álnéven próbálták a helyi viszonyokra alkalmazni a nyugati gazdálkodástudományi módszereket.

A kelet-európai műszaki egyetemek üzemszervezési tanszékei általában jó fedőintézményei voltak az ideológiától független gazdálkodástudományi kutatásoknak. Ezekben az országokban megmaradt a gazdálkodástudomány műszaki orientációja, így jelentős a termelésmenedzsment, a logisztika, a minőségirányítás vagy a készletgazdálkodás szerepe a kutatásban és különösképp az oktatásban. A német nyelvterületen kialakult, a természettudományi, műszaki és gazdasági alapismereteket ötvöző Wirtschaftsingenieur képzési programok Magyarországon „műszaki menedzser” BSc- és MSc-képzésként ma is népszerűek. Ez az egyetlen komolyabb gazdaságtudományi tartalmú felsőoktatási terület, ahol megmaradt az állami támogatás, mert ezek a programok műszaki képzésnek minősülnek.


Fő kérdéseink és a válaszok vázlata


1. Mennyiben mutat lényegi különbségeket a közgazdaság-tudomány és a gazdálkodástudomány módszertana és szemlélete kiinduló, „duális” sémánkban? Itt érdemes megvizsgálni, hogy mennyiben támaszkodik még mindig az egyik terület a másikra. Feltételezésem szerint a viszony aszimmetrikus, azaz még mindig inkább a közgazdaság-tudomány a tanítómester.

2. Mennyire befogadó a két tudományterület, illetve vannak-e „terjeszkedési” stratégiáik? A közgazdaság-tudomány kutatási területe az elmúlt tíz-tizenöt évben kevésbé bővült, de közben komoly, ám részben talán öncélú módszertani elmélyülés (deepening instead of widening) tapasztalható.2

A gazdálkodástudomány viszont nyitott a kevésbé kvantitatív társadalomtudományok felé. Érdemes megfigyelni a Geert Hofstede inspirálta kultúrakutatásokat, a mind jobban lélektani kutatási eredményekre épülő marketingtudomány fejlődését vagy az üzleti kutatás földrajzi-regionális vonatkozásának erősödését.

3. Milyen tényleges vagy látszólagos piaci igények befolyásolják és orientálják a két nagy terület fejlődését? A magyar gazdasági felsőoktatás elmúlt néhány évében megfigyelhető az elméleti és alkalmazott közgazdaság-tudományi képzés visszaszorulása. A gazdálkodástudományi képzés visszaesése sokkal kisebb volt, és nem is mindegyik magyar egyetemen következett be.

Ez lehet spontán piaci folyamatok eredménye is. A közgazdász diplomával betölthető állások nagy részét ugyanis a felsőoktatás, a kutatás és az üzleti világ egyes műhelyei kínálják, miközben a gazdálkodási diplomák iránt széles körű a vállalati érdeklődés. Ezeket a piaci igényeket alakíthatta bizonyos fokú kormányzati bizalmatlanság is az elméleti társadalomtudományok iránt.

4. A tudósképzés arányainak alakulása és a „dualitás” problémája. Hipotézisünk, hogy a doktori képzésben is visszaszorult az economics irány a business vagy management iránnyal szemben. Ehhez megvizsgáltuk egy nagy magyar egyetem egyesített gazdaságtudományi PhD-programját a végzettek témaprofilja szerint.3

Az adott doktori iskolában a vizsgált időszakban (1999–2012) 93 disszertációt védtek meg. Ezek

 

 

közül 25 közgazdasági, 25 üzleti, 22 pedig vezetéstudományi témájú volt. További tizenhat értekezés a közgazdaság- és a gazdálkodástudományok határterületén készült, négy pedig egyéb társadalomtudományokkal érintkező határterületen. A vizsgált időszak második felében láthatóan visszaesett a vezetéstudományi témájú dolgozatok aránya, viszont a hallgatók érdeklődése nem csökkent a közgazdaság-tudományi kutatások iránt.

5. Ismeretek vagy készségek oktatása? Az elméleti és alkalmazott közgazdászképzés – főleg Európában – átad sok olyan társadalomtudományi ismeretet is (pl. gazdaságtörténet, elmélettörténet), amely szemléletet fejleszt, nem pedig konkrét, a piac által igényelt készségekkel látja el a hallgatókat.

Más a vezető üzleti iskolák gyakorlata. Ott képzési cél a legkevésbé sem tudományos jellegű skillek, azaz készségek (prezentáció, csapatépítés, kommunikációs készségek, akár az elevator talk technikák) elsajátítása, a személyes kapcsolati háló minél gyorsabb kiépítése, illetve az üzleti világ keményebb részeiben megszokott viselkedési és érvényesülési normák megtanulása,4 akár tételes „tudományos” ismeretek helyett is.5

Business school vezető koromban egyik amerikai partnerem elmagyarázta nekem, hogy az igazi MBA-programok bizonyos fokig a vezérkari akadémiákhoz hasonlítanak. Nem csupán okos és képzett embereket kell kibocsátaniuk, hanem olyanokat is, akik bizonyos közösségekben, sőt szubkultúrákban jól megállják a helyüket, akár „parancsnokként”.6 Nemcsak alkalmazkodni tudnak hozzájuk, hanem a felsőbb szervezeti célok érdekében alakítani is tudják őket. A közgazdászképzésben viszont fel sem merül a tananyag vagy a képzési profil bővítése ebben az irányban. Ott a személyiségfejlesztés – sőt részben a készségfejlesztés is – háttérbe szorul.

Most pedig próbáljuk meg megadni a választ a címben feltett kérdésre. Az áttekintett tudományágak további szétválása, ugyanakkor egyes interdiszciplináris területeken keresztül erősödő érintkezése párhuzamos folyamat. A szerkezeti átrendeződési folyamatok nyertesei és vesztesei viszont nem mindig egyértelműek. Jelenleg több magyar egyetemen a közgazdaság-tudományi tanszékek leépülése folyik, elsősorban a gazdálkodástudományi tanszékek javára.

Az előbbiek túlélését végül az utóbbiak, valamint a mérnökképzés alapképzési kereslete biztosíthatja, persze csökkentett méretekben. A hallgatói kereslet jelenlegi szabályozási rendszere mellett három–négy magyar egyetemen maradhat meg az önálló közgazdászképzés. Más intézményekben viszont a közgazdaságtan és kapcsolt tantárgyai előbb-utóbb a nélkülözhetetlen segédtudomány státuszába kerülhetnek – például a módszertani ismeretekhez hasonlóan.
 



Kulcsszavak: felsőoktatás, közgazdaság-tudomány, gazdálkodástudomány
 


 

IRODALOM

Chandler, Alfred D., Jr. (1962): Strategy and Structure: Chapters in the History of the American Industrial Enterprise. The M.I.T. Press, Cambridge, MA–London, England • WEBCÍM

Cohen, Peter (1973): The Gospel According to the Harvard Business School. he Education of America’s Managerial Elite. Penguin Books

Csaba László (2009): Crisis in Economics? Akadémiai, Budapest

Khurana, Rakesh (2007): From Higher Aims to Hired Hands. The Transformation of American Business Schools and the Unfulfilled Promise of Management as a Profession. Princeton University Press, Princeton–Oxford • WEBCÍM

 


 

LÁBJEGYZETEK

1 Lásd az üzleti tudományok és a menedzsment-tudományok (vezetéstudományok) önállósodását. E két területet együtt gazdálkodástudománynak is hívják. <

2 A folyamatról – a szellemes technicization kifejezés kifejtésével – lásd: Csaba, 2009. II. fejezet. <

3 Ezt azért tesszük, hogy függetlenítsük magunkat az olyan intézményi struktúráktól, ahol a több gazdaságtudományi doktori iskola miatt a témaválasztás erősen függ a szervezeti keretektől. <

4 Itt érdemes idézni egy jó évtizedes TAG Heuer karórareklámot: „Success is a mind game.” <

5 Ott is rendszeres a vita, hogy az üzleti/vezetői képzés kutatás-, vagy inkább gyakorlat-orientált legyen. Az oktatói állomány összetétele az erősebb álláspont szerint hol a több tudós, hol a több gyakorlati szakember irányába mozdul el (Khurana, 2007, 304–308.). <

6 Ebből a szempontból Peter Cohen (1973) nagyon tanulságos olvasmányként ajánlható. <