közül 25 közgazdasági, 25 üzleti, 22 pedig
vezetéstudományi témájú volt. További tizenhat értekezés a
közgazdaság- és a gazdálkodástudományok határterületén készült, négy
pedig egyéb társadalomtudományokkal érintkező határterületen. A
vizsgált időszak második felében láthatóan visszaesett a
vezetéstudományi témájú dolgozatok aránya, viszont a hallgatók
érdeklődése nem csökkent a közgazdaság-tudományi kutatások iránt.
5. Ismeretek vagy készségek oktatása? Az elméleti
és alkalmazott közgazdászképzés – főleg Európában – átad sok olyan
társadalomtudományi ismeretet is (pl. gazdaságtörténet,
elmélettörténet), amely szemléletet fejleszt, nem pedig konkrét, a
piac által igényelt készségekkel látja el a hallgatókat.
Más a vezető üzleti iskolák gyakorlata. Ott képzési
cél a legkevésbé sem tudományos jellegű skillek, azaz készségek
(prezentáció, csapatépítés, kommunikációs készségek, akár az
elevator talk technikák) elsajátítása, a személyes kapcsolati háló
minél gyorsabb kiépítése, illetve az üzleti világ keményebb
részeiben megszokott viselkedési és érvényesülési normák
megtanulása,4 akár tételes
„tudományos” ismeretek helyett is.5
Business school vezető koromban egyik amerikai
partnerem elmagyarázta nekem, hogy az igazi MBA-programok bizonyos
fokig a vezérkari akadémiákhoz hasonlítanak. Nem csupán okos és
képzett embereket kell kibocsátaniuk, hanem olyanokat is, akik
bizonyos közösségekben, sőt szubkultúrákban jól megállják a
helyüket, akár „parancsnokként”.6
Nemcsak alkalmazkodni tudnak hozzájuk, hanem a felsőbb szervezeti
célok érdekében alakítani is tudják őket. A közgazdászképzésben
viszont fel sem merül a tananyag vagy a képzési profil bővítése
ebben az irányban. Ott a személyiségfejlesztés – sőt részben a
készségfejlesztés is – háttérbe szorul.
Most pedig próbáljuk meg megadni a választ a címben
feltett kérdésre. Az áttekintett tudományágak további szétválása,
ugyanakkor egyes interdiszciplináris területeken keresztül erősödő
érintkezése párhuzamos folyamat. A szerkezeti átrendeződési
folyamatok nyertesei és vesztesei viszont nem mindig egyértelműek.
Jelenleg több magyar egyetemen a közgazdaság-tudományi tanszékek
leépülése folyik, elsősorban a gazdálkodástudományi tanszékek
javára.
Az előbbiek túlélését végül az utóbbiak, valamint a
mérnökképzés alapképzési kereslete biztosíthatja, persze csökkentett
méretekben. A hallgatói kereslet jelenlegi szabályozási rendszere
mellett három–négy magyar egyetemen maradhat meg az önálló
közgazdászképzés. Más intézményekben viszont a közgazdaságtan és
kapcsolt tantárgyai előbb-utóbb a nélkülözhetetlen segédtudomány
státuszába kerülhetnek – például a módszertani ismeretekhez
hasonlóan.
Kulcsszavak: felsőoktatás, közgazdaság-tudomány,
gazdálkodástudomány
IRODALOM
Chandler, Alfred D., Jr. (1962): Strategy
and Structure: Chapters in the History of the American Industrial
Enterprise. The M.I.T. Press, Cambridge, MA–London, England •
WEBCÍM
Cohen, Peter (1973): The Gospel According
to the Harvard Business School. he Education of America’s Managerial
Elite. Penguin Books
Csaba László (2009): Crisis in Economics?
Akadémiai, Budapest
Khurana, Rakesh (2007): From Higher Aims
to Hired Hands. The Transformation of American Business Schools and
the Unfulfilled Promise of Management as a Profession. Princeton
University Press, Princeton–Oxford •
WEBCÍM
LÁBJEGYZETEK
1 Lásd az üzleti
tudományok és a menedzsment-tudományok (vezetéstudományok)
önállósodását. E két területet együtt gazdálkodástudománynak is
hívják.
<
2 A folyamatról – a
szellemes technicization kifejezés kifejtésével – lásd: Csaba, 2009.
II. fejezet.
<
3 Ezt azért tesszük, hogy
függetlenítsük magunkat az olyan intézményi struktúráktól, ahol a
több gazdaságtudományi doktori iskola miatt a témaválasztás erősen
függ a szervezeti keretektől.
<
4 Itt érdemes idézni egy
jó évtizedes TAG Heuer karórareklámot: „Success is a mind game.”
<
5 Ott is rendszeres a
vita, hogy az üzleti/vezetői képzés kutatás-, vagy inkább
gyakorlat-orientált legyen. Az oktatói állomány összetétele az
erősebb álláspont szerint hol a több tudós, hol a több gyakorlati
szakember irányába mozdul el (Khurana, 2007, 304–308.).
<
6 Ebből a szempontból
Peter Cohen (1973) nagyon tanulságos olvasmányként ajánlható.
<
|