ismeretanyaga egymástól független szakterületként
definiálódott. Emellett a vállalat mint szervezet
felfogás is számos önálló szakterületet foglal magába. E
szakterületek mellett a vállalatok egészére vonatkozó területek is
jelen vannak (pl. vállalati stratégia, vállalatkormányzás). A
szakterületeket vállalatvezetői pozíciók, specializálódott
tanácsadók, nemzetközi és hazai tudományos folyóiratok egyaránt
fémjelzik.
A gazdálkodástudomány művelői közé a szakterületek
gyakorló szakemberei (különböző menedzserek) mellett a tanácsadó
cégek éppen úgy odatartoznak, mint a szakterületek oktatói és
kutatói. A gyakorló szakemberek és a tanácsadók vállalati problémák
megoldására összpontosítanak annak érdekében, hogy a vállalatvezetők
vállalataik céljait eredményesen és hatékonyan tudják elérni. Az
ehhez szükséges ismeretek és módszertan fejlesztése a tanácsadó
cégeknek éppen úgy hatókörébe tartozik, mint az egyetemi oktatóknak.
Ez utóbbi csoport kiemelkedő feladata továbbá, hogy a jövő
menedzsereinek tudását megalapozza, s felkészítse őket majdani
szakmájukra.
A praxis és tudományosság igénye és szükségessége
egyszerre van jelen a gazdálkodástudományban. A vállalatok nyílt és
változó rendszerek. A gazdálkodástudománynak a vállalatok
működésével és változásával összefüggő jelenségek megértése, leírása
és előrejelzése az egyik fő feladata. Az ismeretek átadása és
alkalmazása a tanácsadók cégek és az oktatás terrénuma. A hazai
gazdálkodástudománynak feladata továbbá az is, hogy az élenjáró
piacgazdaságok vállalati gyakorlatait ismerje, azok
adaptálhatóságának és adaptálásának lehetőségeivel tisztában legyen,
és ezt az oktatásban megjelenítse.
A gazdálkodástudománynak nincsenek kutatási
intézményei ma hazánkban. E feladatokat alapvetően az egyetemek
gazdálkodástudománnyal foglalkozó karai látják el. A
gazdálkodástudomány lehetőségei így a felsőoktatás
intézményrendszerével szorosan összekapcsolódnak: amennyiben a
felsőoktatásban az oktatás a fő prioritás,3
úgy az a kutatási tevékenység óhatatlan háttérbe szorulását vonja
maga után. Ennek azonban nemcsak a tudományterület művelői, hanem a
nemzetgazdaság teljesítménye is kárvallottja lehet.
Kulcsszavak: gazdálkodástudomány, vállalat,
a vállalat konstrukciója
IRODALOM
Chikán Attila (2008): Vállalatgazdaságtan.
Aula, Bp.
Cyert, Richard Michael – March, James G.
(1963): A Behavioral Theory of the Firm. (Prentice-Hall Behavioral
Sciences in Business Series) Prentice-Hall, Englewood Cliffs
Czakó Erzsébet (2010): Vállalati
teljesítmények méretkategóriák szerint és a versenyképesség
intézményi és szolgáltatási rendszere. In: Báger Gusztáv – Czakó
Erzsébet (szerk.): A közszféra és a gazdaság versenyképessége –
empirikus eredmények és tanulságok. Állami Számvevőszék Kutató
Intézete, Budapest. Április. 68–84. •
WEBCÍM
Czakó Erzsébet (2009): Serendip hercegei
és Edith Penrose. Két töredék Kindler József tiszteletére. In.
Erdősi Gy. – Kádár K. (szerk.) Az iskolateremtő Kindler József
professzor: Kindler József professzor 80 éves születésnapjára.
Pontus Kft., Budapest, 34–60. •
WEBCÍM
Czakó Erzsébet (2000): Versenyképesség
iparágak szintjén – a globalizáció tükrében –. PhD disszertáció.
BKÁE Gazdálkodástani PhD Program, Budapest •
WEBCÍM
Czakó Erzsébet (1992[1999]): Lessons of
the US Business Schools for Hungary: A Comparison. Journal of
Management Development. 11, 3, 48–55. DOI:
10.1108/02621719210009983 •
WEBCÍM In: Chikán Attila –
Berács József (szerk.) (1999): Managing Business in Hungary. An
International Perspective. Akadémiai, Budapest, 390–400.
Penrose, Edith (2009[1959]): The Theory of
the Growth of the Firm. 4th edition. Oxford University Press, Oxford
•
WEBCÍM
URL1
URL2
LÁBJEGYZETEK
1 A részvénytársaságok
térhódítása nagymértékben közrejátszott a vállalatvezetés
professzionalizálódásában. A tulajdonosok hozzáértő
vállalatvezetőket (menedzsereket) alkalmaznak, akik a vállalat
egészét vagy annak részegységeit irányítják. Vállalkozók alatt
azokat értjük ebben az összefüggésben, akiknél a tulajdonlás
(tőkebefektetésük révén tulajdonosai a vállalatnak) és az irányítás
egy kézben van.
<
2 Az Európai Unióra
vonatkozóan lásd: URL1
<
3 A 2012. évi
felsőoktatási törvény ezt tükrözi: az óraterhelések 20%-kal
emelkedtek, a főiskolák és egyetemek közötti különbség megszűnt, a
kutatási tevékenység finanszírozási struktúrája még kialakítás alatt
áll.
<
|