Az MTA Gazdálkodástudományi Bizottságának 2013.
évi, a Magyar Tudomány Napja alkalmából szervezett konferenciája
komoly szakmai visszhangot váltott ki mind a közgazdaság-tudomány,
mind a gazdálkodástudomány szakembereinek körében. Az ott elhangzott
előadások és hozzászólások ugyanakkor a tágabb tudományos közélet
számára sem érdektelenek. Mint az előző cikkekből is kiolvasható, a
rendezvény szervezésének egyik apropója, egyben az előadások
kulcskérdése a gazdaság kérdéseivel foglalkozó e két tudományág
egymáshoz fűződő viszonya és annak fejlődése volt. Tekinthetjük
önálló tudományterületnek a gazdálkodástudományt? Rendelkezik olyan
gazdag és speciális tudásanyaggal, mely révén képes leválni a
közgazdaságtudományról, és önálló diszciplínaként működni? Az
előadások során – első pillantásra talán meglepő módon – mindenek
előtt a közgazdaság-tudomány képviselői részéről elhangzott
hozzászólások alapján igen. A közgazdaságtan és annak jelenlegi
oktatási rendszere súlyos deficittel rendelkezik a
gazdálkodástudománnyal és elért eredményeivel szemben! – hangzott el
többek között.
A konferencia hangulatát ennek ellenére mégsem
elsősorban az elkülönülés, inkább a szükségszerű egymásra utaltság
uralta. A két terület szétválását elsősorban történeti, intézményi
és nem tartalmi, immanens okokkal magyarázhatjuk. A szakmai fejlődés
jövője pedig jelentősen függ attól, hogy e két diszciplína mennyire
képes egymás tudásanyagának integrálására. Jól illusztrálja ezt az
integrációt és annak pozitív eredményét az intézményi közgazdaságtan
kialakulása és „népszerűsége”, mely az utóbbi években számos, a
gyakorlati élet számára égetően fontos problémára tudott tudományos
igényű választ adni. A két terület együttesen képes arra, hogy
egyszerre tegyen eleget a tudomány által elvárt – és angol
kifejezéssel gyakran relevance and rigor-ként megfogalmazott –
követelményeknek, azaz, hogy a vizsgált kérdéseknek legyen
gyakorlati jelentőségük, s ugyanakkor az elemzés feleljen meg a
tudományos kutatásokkal szembeni követelményeknek is.
Az egymásra utaltság érzését a közösen
megválaszolandó szakmai kérdések mellett közös tudománypolitikai
problémák is erősítik. Társadalomtudományi diszciplínaként mind a
közgazdaság-tudomány, mind a gazdálkodástudomány küzd azzal a
minősítési rendszerrel, mely a természettudományok
jellegzetességeire és fejlődésére alapozva csak a pozitivista
kutatási filozófiára épülő hipotetikus, deduktív kutatási modell
alkalmazásával elért eredményeket tekinti tudományosnak. A
természettudományok és a társadalomtudományok vizsgálatának alanyai
azonban néhány vonásukban döntő módon különböznek egymástól. Ez
utóbbi tudományterület képviselői esetében a vizsgálat tárgyát
önakarattal, céltudatos cselekvéssel jellemezhető, rendkívül
dinamikusan változó szereplők alkotják, ahol a mérésen és a
kísérletek megismételhetőségén nyugvó elemzés többnyire nehezen
kivitelezhető. Mindkét tudományterület számára fontos ezért, hogy a
tágabb tudományos közösséggel elismertesse más módszertani
megközelítések, így például az interpretatív kutatás
létjogosultságát és értékét.
A rendezvény további általános tudománypolitikai,
tudományfilozófiai kérdéseket is feszegetett. Több előadó és
hozzászóló is kapcsolódott a közgazdaságtudomány, illetve a
gazdálkodástudomány értéksemlegességének kérdéséhez. Egyöntetű volt
a vélemény, mely szerint az értéksemlegesség illúziója tovább nem
tartható. Egyrészt tudományterületünknek fontos értékdimenziók
mentén szükséges gondolkodnia és megfogalmaznia válaszait, másrészt
el kell fogadni, hogy tudásunk nem egyformán alkalmas valamennyi cél
elérésének támogatására.
Fontos vitatémája volt a konferenciának és kritikus
tudománypolitikai kérdéskör az a publikációs elvárás, amely alapján
az egyes oktatókat és kutatókat minősítik, s amely meghatározza
szakmai előmenetelüket:
• a publikációs eredmények értékelésekor a
nemzetközi szinten is jegyzett referált és jelentős impaktfaktorral
rendelkező folyóiratokban történő megjelenést preferálja;
• előtérbe helyezi a mindkét fél részéről anonim
bírálati folyamatot.
Az elvi szempontból egyébként helyeselhető
elvárások és a nyomukban kialakult gyakorlat az elmúlt években
nemzetközi szinten is óriási
|
|
publikációs nyomás alá helyezte mind a kutatókat
mind a folyóiratok szerkesztőit. Ennek eredményeképpen a cikkek
megjelenésének átfutási ideje jelentősen megnövekedett, gátolva
ezzel a publikálás elsődleges célját, a hatékony tudományos
kommunikációt. Ráadásul – mint arra több előadó is utalt a
konferencián – egyes felmérések szerint még a legszínvonalasabb
nemzetközi folyóiratokban is jelentős ún. fekete lyukak vannak, azaz
a ténylegesen publikált cikkeknek csak egy viszonylag kis része az,
mely valós hatást gyakorol olvasóira és így a tudományos közéletre,
a cikkek egy részét a valóságban soha senki nem olvassa.
A kutatás mellett a közgazdasági és gazdálkodástani
felsőoktatás problémái is megjelentek a rendezvényen. Az elmúlt
években Magyarországon is jelentős forráskivonás történt a
felsőoktatásból. Az állami források csökkenését az intézmények
részben versenypiaci pozíciójuk erősítésével és saját bevételeik
növelésével igyekeztek kompenzálni. A felsőoktatási programok egy
részének ez a (felemás) piacosodása eltérően érintette az egyes
tudományterületeket, de magát a közgazdaságtudományt és a
gazdálkodástudományt is. A piac felértékelte a gazdálkodástudományi
képzéseket, míg a közgazdasági programok jellemzően súlyos
hallgatóhiánnyal és ebből fakadóan finanszírozási nehézségekkel kell
hogy szembenézzenek. A legtöbb gazdasági képzést nyújtó
felsőoktatási intézmény ezt a problémát az egyes területek és az
őket képviselő szervezeti egységek keresztfinanszírozásával
kezelték, jellemzően érintetlenül hagyva azonban magukat a
programokat és a mögöttük meghúzódó szervezeti struktúrákat. Olyan
helyzetet teremtve ezzel, mely a rendszer fenntarthatóságát már
középtávon megkérdőjelezi. Egyetértés mutatkozik abban a
tekintetben, hogy módszertanilag felkészült és társadalmi
szempontból felelős szakemberek képzésére van szükség a
gazdálkodástudomány terén. Így a közgazdaság-tudomány és a
gazdálkodástudomány szerves összekapcsolódása az oktatás terén is
elkerülhetetlen. E képzések versenyképességének fenntartása
ugyanakkor komoly fejlesztéseket is igényel.
E fejlesztések kapcsán fontos kiemelni az oktatás
és a kutatás közötti kapcsolat erősítését. Ez a kérdéskör a
gazdálkodástudomány számára hazánkban különösen fontos, hiszen e
tudományterület egyetlen kutatóintézeti bázissal, háttérrel sem
rendelkezik, művelői felsőfokú oktatási intézmények alkalmazottai,
akik elsődleges feladatuk, az oktatás mellett végzik kutatási
tevékenységüket. A versenyképes gazdálkodástudományi képzés
szempontjából rendkívül fontos a felsőoktatás és a gyakorlat közötti
kapcsolat erősítése is. Nemcsak arról van szó, hogy a legjobb
vállalati megoldásoknak be kell épülniük az oktatás során használt
tananyagokba, de arról is, hogy szükség van olyan vállalatvezetői
réteg kialakítására (e réteg megerősítésére), akik maguk is
hajlandóak és képesek elméletileg is megalapozott módon
bekapcsolódni a felsőfokú oktatásba. E téren jelenleg komoly
hiányosságok tapasztalhatóak az országban. Az elmúlt években a
magyar vállalatvezetők bebizonyították, hogy hatékonyan tudnak
alkalmazkodni a gyorsan változó körülményekhez, de kevés olyan
példával találkozhattunk, ahol ezen adaptációs kényszer mellett az
új utak keresésében, feltárásában, azaz a kutatás-fejlesztésben és
innovációban is jeleskedtek volna. Az elméletileg is felkészült, de
a gazdaság frontvonalát is jól ismerő, belülről irányított – azaz
saját elképzeléseik megvalósítására törekvő – vezetők mellett a
képzett tulajdonosi réteg erősítése is fontos lenne, hiszen képzett
tulajdonos nélkül nincs képzett vezető sem. Mindkettő feltétele a
sikeres vállalatok kialakulásának és azok fejlődésének, ez pedig
nélkülözhetetlen alapja a makrogazdasági versenyképességnek.
Összefoglaló cikkünknek ez a záró gondolata is jól illusztrálja,
hogy oktatás és kutatás kéz a kézben kell hogy járjanak, mint
ahogyan a gazdálkodástudománynak és közgazdaságtudománynak is
összehangolt erőfeszítéseket kell tenniük annak érdekében, hogy
képesek legyenek releváns válaszokat adni a gazdaságban
megfogalmazódó valós problémákra.
Kulcsszavak: közgazdaság-tudomány, gazdálkodástudomány, kutatási
módszertan, elméleti megalapozottság, gyakorlati relevancia
|
|