• Nemzeti Rákkontroll Program (1993-tól, Országos
Onkológiai Intézet – OOI)
• Népegészségügyi programok (1994, 2001, 2002-től)
• Európai akkreditációval rendelkező Nemzeti
Onkológiai Intézet
• Nemzeti Rákregiszter (1999-től, OOI)
• A progresszív ellátási szintek tevékenységének és
fejlesztési igényének meghatározása (OOI, Szakmai kollégium)
• Az onkológiai ellátórendszer feltételeinek
meghatározása (OOI)
• Részleteiben (gép, műszer, amortizáció) felmért
teljes magyar onkológiai ellátórendszer (országos, regionális,
megyei centrumok)
• Országos intézet, egyetemi centrumok, megyei
onkológiai centrumok, onkológiai hálózat, szakfelügyeleti rendszer
• Kiváló szakemberek, technológiák, kutatóbázisok
• A magyar onkológia fejlesztési tervei (NFÜ)
• Onkoterápiás protokoll (1994, 1995), Az
onkoterápia irányelvei (2001), Korszerű onkológia (2005)
• Onkológiai módszerek gyűjteménye (2002-től, OOI)
• Informatikai rendszerek, minőségbiztosítás
• Javaslatok törvénymódosításra (OOI, Szakmai
kollégium)
1. táblázat • Az európai illeszkedés lényeges
elemei az onkológia területén, hazánkban
Az erősségeink mellett gyenge pontunk, hogy az
egységes tervezés és fejlesztés, valamint a megfelelő kontroll
hiánya miatt a felelősség nem követhető nyomon, s nincs használható
központi szervezési és működési rend, amely egyesíti a döntési
kompetenciákat és mechanizmusokat, továbbá irreális szakmai és
megalapozatlan fejlesztési ambíciók is tetten érhetők.
A 2. táblázat azokat a legégetőbb szakmai
problémákat mutatja be, amelyek sürgős intézkedést követelnek, úgy
központi, mint intézményi szinten. A komplex onkológiai ellátás
fejlesztésének egyes szakterületekre történő lebontása meghaladná a
jelen közlemény kereteit. Vázlatos ismertetése azonban – reményeink
szerint – alkalmas arra, hogy felhívja a figyelmet erre a rendkívül
komplex, sürgős megoldásra váró népegészségügyi problémakörre. Az
alapvető szervezési feladatok eredményes végrehajtása során
alakulhat ki a hazai onkológiai ellátás új, korszerű rendszere,
amelynek kiépítésében, a megfelelő informatikai szolgáltatás
létrehozásával, az információk gyors áramlásának döntő jelentősége
van (1. ábra, 3. táblázat).
• A teljes és hatékony diagnosztikai háttér
megteremtése
• Az onkológiai protokollok teljes körű használata
• A sugárterápiás ellátás közelítése a nemzetközi
szinthez (pl.: eszközpark, szakemberellátás)
• Onkoteamek kötelező kialakítása és működtetése
• A minimumfeltételek, progresszivitás,
minőségbiztosítás elveinek egységesítése
2. táblázat • A sürgős intézkedésre váró
onkológiai természetű szakmai problémák
• Betegutak meghatározása a progresszivitási
szinteknek megfelelően
• Betegadatokhoz online hozzáférés
• Lokalizációk szerinti ellátáshoz szükséges
módszerek, ajánlások
• Onkológiai szakmai fórumok létrehozása szervi
lokalizációk szerint
• Szakmai protokollok közzététele az irányelvektől
a gyakorlati alkalmazásig
• Virtuális konszenzuskonferenciák szervezése,
levezetése
• Virtuális konzultációk, konzíliumok, onkoteamek
működtetése
• Videokonferenciák szervezése
• Adatbázisokhoz online hozzáférés, statisztika
(Rákregiszter, OEP-, KSH-kigyűjtések, elektronikus évkönyv a
daganatos megbetegedések statisztikáiból)
3. táblázat • A hazai onkológiai hálózat várható szakmai
informatikai szolgáltatásai
Következtetés
A nemzetközi tapasztalatok tükrében, korszerű onkológiai ellátás
csak hatékonyan működő szerkezetben lehetséges. A hazai
szerkezetváltás tovább nem halasztható. A jelen közlemény keretei
ennek részletes taglalását nem teszik lehetővé, ezt már hazai és
nemzetközi fórumokon egyaránt megtettük, javaslatainkat a
főhatóságunknak megküldtük, s széles körű szakmai vitára
bocsátottuk. Ha nem lépünk tovább, akkor belecsúszunk abba a
csapdába, amely nemcsak hazánkra, hanem az egész közép-európai
térségre leselkedik, és amelyre már európai uniós állásfoglalás is
felhívta a figyelmet.
A magyar onkológia európai illeszkedését, népegészségügyi
szempontból is hatékonyabb működését a fentebb vázolt strukturális
és stratégiai változások gyors és következetes végigvitele tudja
csak biztosítani, gyökeres szemléletváltással, s reális célok
megfogalmazásával.
Kulcsszavak: egységes ellátórendszer, evidenciaszintek,
nemzetközi elvárások, hazai sajátosságok
IRODALOM
Boyle, Peter – Autier P. – Bartelink H. et
al. (2003a): European Code Against Cancer and Scientific
Justification: Third Version. Annals of Oncology. 14, 973–1005.
DOI: 10.1093/annonc/mdg305 •
WEBCÍM
Boyle, Peter – d’Onofrio, A. –
Maisonneuve, G. et al. (2003b): Measuring Progress Against Cancer in
Europe: Has the 15% Decline Targeted for 2000 Come About? Annals of
Oncology. 14, 1312–1325. DOI: 10.1093/annonc/mdg353 •
WEBCÍM
Ferlay, Jacques – Autier, P. – Boniol, M.
et al. (2007): Estimates of the Cancer Incidence and Mortality in
Europe in 2006. Annals of Oncology. 18, 581–592.
DOI: 10.1093/annonc/mdl498 •
WEBCÍM
Kásler Miklós (szerk.) (1994):
Onkoterápiás protokoll. Springer, Budapest
Kásler Miklós (szerk.) (2008): A komplex
onkodiagnosztika és onkoterápia irányelvei. Semmelweis, Budapest
Kásler Miklós – Ottó Szabolcs (2008):
Európai és hazai kihívások az onkológiában. Magyar Onkológia. 52,
21–33. •
WEBCÍM
La Vecchia, Carlo – Bosetti C. – Lucchini
F. et al. (2010): Cancer Mortality in Europe, 2000–2004, and
Overview of Trends Since 1975. Annals of Oncology. 21, 1323–1360.
DOI: 10.1093/annonc/mdp530 •
WEBCÍM
Ottó Szabolcs – Kásler Miklós (2005): A
hazai és nemzetközi daganatos halálozási és megbetegedési mutatók
alakulása. Magyar Onkológia. 49, 99–107. •
WEBCÍM
OECI (2004): Organization of European
Cancer Institutes Accreditation of Cancer Centres. 25. Annual
Meeting, Berlin.
The National Cancer Institute (2005): A
Nerve Centre in the Fight Against Cancer. An Ambition of National,
European and Global Proportions. The National Cancer Institute,
Comelli, Paris
|