könyvét (Christian, 2005), amelyben a Nagy
Történelem az ősrobbanással kezdődik, és a kozmikus, geológiai és
biológiai periódusok után érkezik csak el az emberi kultúrákig. A
rendkívül népszerűvé váló Christian egy 2011-es konferencián
hirdette meg a Big History Projectet, amelynek célja az, hogy
megközelítése a középiskolák számára széles körben elterjedt
tananyagként is megjelenhessen – s mivel Bill Gates teljes
mellszélességgel a nagy történelem népszerűsítése mellé állt, a
fogalom és a tananyag terjedése robbanásszerű, akárcsak a témakör
könyvészete és szakirodalma.9
S miközben a világ az új narratívát, Christian maga pedig az
„egyetemes/univerzális történelem” (universal history) visszatérését
ünnepli (Christian 2010), nehéz elvonatkoztatni attól, hogy ez a
bizonyos narratíva számos formában létezett, már jóval korábban is.
Ne csak H. G. Wells nagyhatású, közvetlenül az első világháború után
megjelent művére, a The Outline of Historyra vagy Alexander von
Humboldt 1845 és 1862 között kiadott ötkötetes Kosmos-ára
gondoljunk. Már az ókori és középkori univerzális világtörténetek
kiindulópontja is az ember előtti kezdetek kérdése volt (tipikusan:
a Teremtés pillanata), de a természettörténet (natural history)
görög-római és arab kezdeteiről sem szabad elfeledkeznünk. Arról
végképp nem is szólva, hogy a huszadik század második felében a nagy
csillagászati, geológiatörténeti, illetve élettudományi felfedezések
árnyékában rendkívül színvonalas tudományos ismeretterjesztő
tevékenység tartotta folyamatosan napirenden ugyanezt a kérdést,
anélkül, hogy új elnevezést keresett volna magának. Másképpen: egy
létező, nagyon is aktuális stratégiai történetkutatási irányt
Christianék a tudományos marketing eszközeit igénybe véve, a
terminológiai innovációt historiográfiai nóvumnak beállítva kezdtek
népszerűsíteni.10
Mert valljuk be: az ekképpen felfogott Big History
egyetlen valódi újítása az, hogy korábban önállóan létező és
sokoldalúan művelt tudásvilágokat nagyon magas absztrakciós szinten
forraszt össze egyetlen, egységes tematikával elmesélhető
eseményfolyammá. Eközben például annak, hogy látványos, dinamikus
infografikai kompozíciókban mutassunk meg alapvető
természettörténéseket, jóval nagyobb a jelentősége a megértésben és
egy új érzékenység kialakításában,11
mint annak, hogy milyen kreatív elnevezéssel illetjük a tudáselemek
új rendszerezését.
A történettudomány szempontjából azonban
kétségkívül nagy a kihívás, hiszen evvel megjelenik egy „új típusú,
totálisnak nevezhető történelmi értelmezés kialakításának” igénye, a
jelenlegi tárgyak és tematikák kiterjesztése „a föld, növény- és
állatvilág történelmére, elsősorban az ember és természet mindenkori
együttélésének és kölcsönhatásának folyamataira” (Glatz, 2002).
Ormos Mária interpretációjában: a kérdések immár az „emberi
történelem totalitásának minőségére és belső, immanens törvényeire”
vonatkozhatnak (Ormos, 1979, 53.). Az „új szintézis” a történésztől
természettudományi műveltséget, a természetkutatótól a
társadalomelmélet emberközpontúságának alkalmazását igényli. Nem
véletlen, hogy Jared Diamond a Háborúk, járványok, technikák
utószavának ezt a címet adta: Az emberiség története
természettudományos megközelítésének jövője (Diamond, 1997).
Feladatként ugyanis azt jeleníti meg, hogy „az emberi történelmet
mint természettudományt egy rangra hozzuk olyan elfogadott
történelmi tudományágakkal, mint a csillagászat, a földrajz és az
evolúciós biológia”.12 Evvel
el lehetne jutni oda, – érvel Ormos Mária – ahová a történetírás
mindig is törekedett saját története során: hogy sikerüljön
„tudományos rangra emelkednie” (Ormos, 1979, 52.). A történelem és a
természettudományok közti kategorikus megkülönböztetéssel leszámolni
igyekszik Eric Hobsbawm (2013) is: véleménye szerint „az emberiség
evolúciós történelméhez” éppen a természettudományok fejlődése
épített utat. Glatzhoz hasonlóan ezt „totális történelemnek” tartja,
amely azonban nem a „minden dolgok történetét” (history of
everything) jelenti, hanem azt a „láthatatlan szövetet, amelyben
minden emberi cselekvés szála egymáshoz kötődik”.
Ám időben mikortól értelmezhetőek az emberi
cselekvések? Hol is kezdődik a mi Nagy Történelmünk? Hobsbawm (2013,
12.) szerint létezik „az emberiség evolúciójának a régészek és
őstörténészek által elfogadott alapvető magyarázata, aminek lényege,
hogy fajunk és a környezet közötti interakciók módszereit, illetve
azt tanulmányozzák, ahogy az ember egyre inkább ellenőrzése alá
vonja környezetét”.
A fajunk a Homo sapiens sapiens, a Nagy Történelem
nyitányaként tehát 180–200 ezer évvel, a mai Dél-Afrikába lokalizált
kezdethez kellene visszanyúlnunk? Vagy az elv az antropogenezis
egyre bonyolultabb ágrajzáról olyan emberelődökre is kiterjeszthető,
akikre ugyanúgy igaz, hogy megkezdik a környezet ellenőrzés alá
vonását – például a felmérhetetlenül hosszú ideig sikeresnek
bizonyuló, tűzhelyeket rakó, kifinomult vadászati céleszközöket
fejlesztő és használó Homo erectusra? Vagy már a kőeszközökkel élő,
különböző fizikai méretű és szociális fejlettségű pithecusokra is?
Bármi is a válaszunk, időben létezik ember előtti tartomány, olyan
időszak, ahol történeti alany híján kölcsönhatásokról sem
beszélhetünk. Másfelől viszont mindenképpen vissza kell lépni az
időben azoknak a tényezőknek a megismeréséhez, természetük,
mozgástörvényeik és történetük feltárásához, amelyek aztán az emberi
fajt az élő természettel, a geológiai és klimatikus hatásokkal és a
kozmikus környezettel összekötik. Ezek ugyanis gyakran szállítanak
az evolúciós történelem rekonstrukciójához, a komplex megértéshez
szükséges magyarázó mozzanatokat. S végül nagyon hangsúlyos annak a
felismerése is, hogy az emberi tevékenység környezetátalakító
hatásának felmérése és értékelése is elválaszthatatlan a prehumán
természeti állapotok magas felbontású leírásától és megértésétől. Ha
az emberi civilizáció hatást gyakorol az élő rendszerekre
(természetesen nem csak a kipusztítás vagy veszélyeztetés
formájában), a földi ökoszisztémára, a bolygó felszínére (nem
véletlenül nevezik a geológusok antropocénnek a legutolsó
földtörténeti korszakot), illetve a kozmikus térre a Naprendszerbe
és annak néhány objektumára való kilépéssel, akkor elégséges
elemzési viszonypontokat egyedül a szükséges mélységig
visszavezetett múlttól nyerhetünk. A Nagy Történelem tehát szervesen
és logikusan terjeszkedik időben egészen az ősrobbanásig vissza.
Programja indokolt, célkitűzése megvalósítható, hozzájárulása
értékes a jövőtervezéshez, civilizációs alapkérdések, kihívások és
identitások újragondolásához, diszciplináris és morális
szembesüléshez kortárs gyakorlatokkal és technénk távlataival.
Csakhogy a történettudomány számára a christiani
értelemben felfogott nagy történelem, amelyben mindössze egyetlen
interpretációs réteg van, önmagában kevés olyan szempontot közvetít,
amellyel korábban ne találkozott volna. (Talán nem is véletlen, hogy
a diskurzus a „korszakalkotó történeti szintézis” helyett az
egyetemi foglalkozások, majd egyre inkább a középiskolai
népszerűsítés felé halad.) A Nagy Történelem időegyenesének ugyanis
természetes szakaszhatárokkal kijelölhető darabjai, szekvenciái
vannak: nagy történelmek (Big Histories), amelyekhez a
természettörténettel való fúzió régi-új gondolata nélkül is,
szuverén módon jutottak el az elmúlt néhány évtizedben a
történészek. S ha ezek bizonyos mértékben feloldhatónak tűnnek is az
egyetlen „nagy történelem” megamixében, jól azonosíthatóak és
művelhetőek saját, autonóm tárgyként, csakis rájuk jellemző
kérdéseikkel és szakmai intencióikkal, amelyekkel az új eredmények
nyomán felhalmozódó tudományos feszültségeket és ellentmondásokat
igyekszenek enyhíteni. Ezeket az alternatív Nagy
Történelem-értelmezéseket is mihamar célszerű bevonni a tárgyalásba.
Kulcsszavak: Nagy Történelem, egyetemes történelem,
mikrotörténelem, makrotörténelem, természettörténet, globális és
transznacionális történelem, világrendszer-elmélet, hosszú
időtartam, totális történelem
IRODALOM
Breisach, Ernst (2004): Historiográfia.
Osiris, Budapest
Christian, David (2010): The Return of
Universal History. History and Theory. 49, 6–27. DOI: 10.1111/
j.1468-2303.2010.00557.x •
WEBCÍM
Christian, David (2005): Maps of Time: An
Introduction to Big History. University of California Press •
WEBCÍM
Christian, David – Stokes Brown, C. –
Craig, B. (2013): Big History: Between Nothing and Everything.
McGraw- Hill Education (Craig Benjamin megegyező című 2009-es
munkájának továbbírásával)
Diamond, Jared (1997): Guns, Germs, and
Steel: The Fates of Human Societies. W. W. Norton, New York,
Magyarul: Háborúk, járványok, technikák (ford. Födő Sándor).
Typotex, Budapest, 2001 (Negyedik, bővített és javított kiadás:
2010)
Diamond, Jared (2005): Collapse: How
Societies Choose to Fail or Succeed Allen Lane Magyarul: Összeomlás.
Tanulságok a társadalmak továbbéléséhez (ford. Vassy Zoltán)
Typotex, 2009
Galántai Zoltán (2005): „Nagy Történelem”
a gyakorlatban In: Nagyon távoli jövő. Távoli Jövő Kutatócsop. •
WEBCÍM
Galtung, Johan – Inayatullah, Sohail
(1997): Macrohistory and Macrohistorians: Perspectives on
Individual, Social, and Civilizational Change. Praeger
Glatz Ferenc (2002): A természettörténet.
História. 5–6 3–4. •
WEBCÍM
Hobsbawm, Eric J. (2013): Történelem: a
ráció új korszaka. (ford. Baráth Katalin) Eszmélet. 97, (tavasz)
6–15. (A szerző 2004. novemberi, a Brit Akadémián tartott beszédének
fordítása)
Huang, Ray (1997): China, a Macro History.
Armonk, New York •
WEBCÍM
Iriye, Akira (2013): Global and
Transnational History: Past, Present and Future. Palgrave Macmillan,
Basingstoke
Khaldún, Ibn (1995): Bevezetés a
történelembe. (Ford., bev. Simon Róbert) Osiris, Budapest
Kracauer, Siegfried (1971): Geschichte -
Vor den letzten Dingen. (Schriften 4.) Frankfurt am Main
Little, Daniel (2009: „Scale” in History:
Micro, Meso, Macro. Understanding Society Blog. 26 July, •
WEBCÍM
McNeill, J[ohn] R. – McNeill, William H.
(2003): The Human Web: A Bird’s-Eye View of World History. W. W.
Norton, New York
Ormos Mária (1979): Viták a
történettudomány „nagy” kérdéseiről. Világtörténet. 3, 52–55.
Turchin, Peter (2003): Historical
Dynamics. Princeton University Press
Wills, John E. (2001): 1688: A Global
History. W. W. Norton, New York
Z. Karvalics László (2006): Az
információtörténelem új narratíváihoz: letális hatás és megismerés.
In: Hegyi Ádám – Simon Melinda (szerk.): Információ, történelem,
régió: könyvtárak a Kárpát-medencében egykor és most. JATE Press,
Szeged, 37–47.
URL1
URL2
URL3
URL4
URL5
URL6
URL7
LÁBJEGYZETEK
1 Ha nem a népesség a
tárgy, hanem intézmények, eszközök, artefaktumok, események, más
élőlények, a sokaság kérdése a legtöbb esetben nagyon hasonló módon
merül fel.
<
2 Jellemző, hogy a
kifejezés maga is a ház, háztartás, otthon, haza jelentésű görög
oikosz metonimikus kiterjesztése révén születik meg. Az is sokat
mondó, hogy az Oikumené első geográfusai, Anaximandrosz és
Hekataiosz, majd szinte minden követőjük úgy tekinti világtérképnek
saját alkotásait, hogy tudatában van a (külső) határok
ideiglenességének.
<
3 Lord Actont idézi
1898-ból Breisach, 2004, 328–329.
<
4 „… humans, who learned
to cooperate… would survive another crisis better than those who
lived in isolated groups” Ambrose az obszidián kereskedelmének
minimum kétszáz mérföldes sugárra utaló bizonyítékaiból vonja le
következtetését (részletesen: Z. Karvalics, 2006).
<
5 Eric Hobsbawm Pierre
Vilart idézve kiemeli, hogy „Marxhoz hasonlóan Fernand Braudel is
elutasította a történelem különböző részterületei közötti merev
felosztást vagy átjárhatatlan elkülönüléseket”. A sok-sok
részmegközelítés – Hobsbawmnál (2013, 13.), példaként: a gazdaság,
politika vagy a spirituális szféra – „minden egyes konkrét esetben a
probléma mindezek interakcióján alapszik”. (Természetesen csak
akkor, ha magas szintű komplexitáskezelés az igény.)
<
6 Nem csoda, hogy Kína
története különösen alkalmasnak bizonyult a makrotörténeti
reflexióra: a kínai civilizáció kezdettől fogva a „legmagasabb
szintű Egészként” tekintett saját magára. Kiemelkedő darabjai
(például Huang, 1997) azonban nem ettől az ideológiai háttértől,
hanem az elbeszélés komplexitásától nyerték erejüket.
<
7 A nagyon elegyes
makrohistóriai nézőpont bibliográfiai tételei jól tükrözik a téma
korai „rendezetlenségét” (URL1). A kiváló Cosma Shalizi
olvasmánylistája (World History, Macrohistory) ennél csak a rövid
annotációkkal ad többet (URL2). S pusztán avval, hogy kettőről (tér,
idő) négyre (sokaság, komplexitás) emeltük a változók számát, napnál
világosabbá vált az „önmagában vett makrotörténelem” inhomogenitása.
Gondoljuk csak el, az 1. ábra tanulságai nyomán, milyen hatalmassá
nőnek a különbségek egy-egy történeti műben, attól függően, mely
szempontot helyezi makroszintre. Az 1668 című könyvben (Wills, 2001)
például a tér és a komplexitás a maximum érték körül van, hiszen a
szerző áttekintése globális, és minél több kontinens minél több
helyszínén minél több társadalomtörténeti szempontból izgalmas
dimenzió megjelenítésére törekszik. Eközben az időkeret egyetlen év,
a sokaság pedig néhány kiválasztott társadalom néhány kiválasztott
csoportja.
<
8 Jellemző, hogy a
mezotörténelem (mesohistory) kifejezésre nincs magyar nyelvű találat
az interneten, és nemzetközi irodalma is minimálisnak mondható.
<
9 Van olyan szakmai
szervezet, az International Big History Association, amely 2014-ben
már a második konferenciáját rendezi (URL3). Big History
kutatóintézetek alakultak különböző egyetemeken (Például a
Macquarie-n [URL4], a kaliforniai Dominican Egyetemen URL5).
Christian és közvetlen kollégái a korábbi munkáikat összegezve friss
szintézisben foglalták össze az eredményeiket (Christian et al.,
2013).
<
10 Hogy mást ne mondjunk,
ezt az irányt régóta népszerűsíti Magyarországon Glatz Ferenc – csak
nem önálló diszciplínaként, hanem szempontként. A História 2002/5–6.
számában hat tanulmánnyal debütált a programadónak tekinthető Ember
és természet modul, hogy a természettörténet mint történeti stúdium
utána azonnal meg is induljon az intézményesedés útján
(szakbizottsággal, egyetemi tantárggyal, például a Debreceni
Egyetemen). A folyóirat és Glatz Ferenc 2009-ben tért vissza a
témához egy még gazdagabb és még programszerűbb válogatással, 9
további tanulmánnyal.
<
11 Elég felkeresni a
Chrono Zoom különböző oldalait (URL6 vagy URL7), hogy egyértelmű
legyen: bravúros vizualizációs megoldásokra van szükség, hogy a
léptékek és az időtartományok jól átláthatók legyenek.
<
12 Ebből az igényből nem
következik automatikusan, hogy a történeti tények, okoskodások,
levezetések és modellek a természettudomány módszertanában
megszokott öntőformákba kerüljenek. Az sem, hogy a
tömegjelenségekkel, azonosítható ciklusokkal a történeti
„nyersanyag” bizonyos absztrakciós szintjei átkerülnének a
természettudomány „térfelére”, és a kísérletezés helyett
szimulációval, illetve az előrejelző képesség megnövelésének ultima
ratiójával válnának „szalonképessé”. Az erre irányuló kísérletek
egyelőre inkább gondolati játékok, metaforák. Arthur S. Iberall
(1918–2002) társadalomkinetikája (homeokinetics) avval próbálkozott,
hogy az emberi közösségeket a természettudomány által tanulmányozott
komplex, önszervező rendszerek egyikeként, ugyanazzal a
terminológiával írja le, mint amelyet az anyagi világ esetében
használnak. Vagy vegyük a Peter Turchin népszerűsítette, erősen
vitatott kliodinamikát (cliodynamics), amely a gazdaság
Kondratyev-ciklusainak mintájára más, ismétlődő magyarázó elveket
keres (pl. a játékelméletileg nagy felbontásban modellezett
ragadozó–zsákmányállat ciklusokat a társadalmak erőszak, ill.
politikai instabilitás ciklusainak azonosítására használva tesz
előrejelzéseket (Turchin, 2003).
<
|