Mi volt a szerepe professzor úrnak
a II. Vatikáni Zsinatban?
Fiatal koromra való tekintettel igen szerény, noha ugyanakkor
szükséges, tanulságos szerep. Mint a tübingeni egyetem asszisztense
és újdonsült Kálvin-szakértő dolgozhattam Hans Küng mellett, a
kelet-francia püspökök szolgálatában, akik között első helyen az
igen befolyásos strasbourgi érseket, Léon Arthur Elchinger-t
említhetem.
Ez a tevékenység, amely főleg a püspökök zsinati
felszólalásainak teológiai megalapozásából állt, erősen befolyásolta
későbbi munkásságomat. Nemcsak azért, mert ezzel a keresztény
egyházak egymáshoz való közeledését segítette elő, hanem azért is,
mert ezután szellemileg megnyíltam a modern civil világban uralkodó
áramlatok felé is. Ezek között az első helyen a természettudományos
gondolkodást kell kiemelnem. Már amikor 1972-től kezdve a Würzburgi
Egyetem dogmatikai tanszékének vezetője voltam, dialógust folytattam
fizikus kollégáimmal, nem utolsósorban a nagy kvantumteoretikus
Werner Heisenberg Martin nevű biológus fiával. Amikor aztán 1992-ben
visszakerültem Párizsba, Jean-Pierre Changeux és Marc Jeannerod
neves agykutatókkal dolgoztam együtt. Így született meg
Christianisme et neurosciences című monográfiám 2008-ban, Odile
Jacobnál.
Ugyanakkor a „határkérdésekkel” való foglalkozásom
Magyarországra is kiterjedt, hála főleg Csányi Vilmos etológus
barátomnak, aki megnyitotta számomra a Magyar Tudomány hasábjait.
Ebben a folyóiratban írtam cikkeket olyan témákról, mint a
kreácionizmus, Darwin véleménye a hitről, a vallásról és az
erkölcsről, a teológia episztemológiai státusza, az ember-állat
viszony. Erről szólt Állati ember – emberi állat című akadémiai
székfoglalóm is (lásd Magyar Tudomány 2014/5, 576–586., URL1).
Ami a civil világot illeti, ez utóbbi téma
természetesen nem merülhet ki abban, hogy teológiai felvilágosítást
adjon kutyát vagy macskát tartó honpolgárainknak, hanem elsődleges
célja, hogy az egész társadalomban egy tudományosan megalapozott,
világnézetileg alátámasztott környezetpolitikát és etikát segítsen
elő.
Megkeresték-e professzor urat civil állatvédő szervezetek, van-e
ilyen típusú kapcsolata
a civil világgal?
Sajnos nem. Úgy alakult a helyzet, hogy megmaradtam az elméleti
kutatás szintjén. Így hívott meg a Belga Tudományos Akadémia 2013.
ősz;n két tanulmánynapra, etológusok, szociológusok,
neurobiológusok, történészek és filozófusok mellett. Ők kívánták egy
hozzáértő teológus együttműködését. Hasonló lehetőségeim vannak
Franciaországban is.
Mostanában sokat utazik, az állatokkal való kapcsolat pedig igen
felelősségteljes viszony, érdekel, hogy van-e kutyája, cicája,
bármilyen állata?
Amíg Provence-ban, egy régi parasztházban éltem, volt egy macskám,
Laci névre hallgatott. Mint néhány hónapos, beteg, piszkos és
elhagyatott kis állat szegődött hozzám, és nem akart többé elhagyni.
Rendbehoztam, feltápláltam, szeretettel gondoztam vagy tíz évig.
Kötődésének kifejezését naponta tapasztalhattam, és amikor rákos
tünetek jelentkeztek nála, láthattam, milyen módon reagál az erős
fizikai és lélektani szenvedésre. Hosszú ideig képes volt kínjain
felülkerekedni, végül az állatorvos vetett véget szenvedésének.
Érzelmi kapcsolatom vele túlélte halálát.
Kulcsszavak: állat, vallás, nouvelle téologie, II. Vatikáni
Zsinat, Darwin
URL1
|