A valószínűség titkai
Közismertek Szent Ágoston Vallomásai-nak az idő talányos voltára
vonatkozó sorai. Ha szeretnénk találni még egy olyan fogalmat, mely
az idő fogalmához hasonlóan mindenki által ismert, amelyet a
mindennapi életben evidensként használunk, de amely a mélyebb
vizsgálódás során az időhöz hasonló rejtélyességgel jelenik meg,
akkor legesélyesebb jelöltként talán a valószínűség fogalma jöhetne
számításba. Szabó Gábor kiváló könyve a valószínűség fogalmának ezt
a talányosságát járja körül a filozófia – és a valószínűséggel
kapcsolatos elméletek fizikai alkalmazhatóságára gondolva – a fizika
dimenziójában, a matematika egzakt eszközeit és az analitikus
filozófia szigorú módszertanát felhasználva.
Szemben az idővel kapcsolatos teóriákkal, a
valószínűség tekintetében jól kidolgozott, s hatékonyan működő
matematikai elmélet áll rendelkezésünkre, amelynek nyomán a
matematikus hajlamos lehet arra, hogy azt jól definiált, világos
fogalomnak tekintse, melynek kapcsán ezért semmiféle kétely sem
vetődhet föl. Csakhogy – mint amiképpen ezt Szabó helyesen látja – a
valószínűség problematikája ténylegesen éppen itt, a matematikai
elméletnél kezdődik. Nem az a kérdés ugyanis, hogy ez az elmélet
mennyiben egzakt, mennyiben hibátlan vagy mennyiben teljesülnek a
segítségével kiszámított előrejelzések, hanem az, hogy milyen
viszonyban van a fizikai-empirikus valósággal, miképpen hozható
kapcsolatba az empirikus világ jelenségeivel, mivel magyarázható
empirikus alkalmazhatósága. Ennek megfelelően Szabó „interpretáció”
alatt nem egyszerűen a formális rendszer szűkebb értelemben vett
„szemantikai” értelmezését érti, hanem a valószínűség fizikai
mibenlétének analízisét: a valószínűség fizikai elméletének
vizsgálatát, továbbá a köznyelvi fogalomhoz és a matematikai
valószínűségelmélethez való viszonyának elemzését. Mindez –
hangsúlyozza – prioritással bír a szemantikai értelmezéssel szemben,
és ezért meg kell előznie azt. A szerző ennek jegyében elmélyült,
gondolatgazdag és informatív elemzést nyújt a valószínűség öt
meghatározó interpretációs irányzatról, azaz a valószínűség
klasszikus, ismeretelméleti-szubjektivista, logikai, frekventista
valamint propensity (hajlam) értelmezéséről. Ugyanakkor világossá
teszi, hogy célja nem egyszerűen a történetileg kialakult
interpretációk katalogizálása vagy összefoglalása: mindez csak út,
eszköz számára a valószínűség mibenlétére vonatkozó voltaképpeni
kérdés megválaszolásához.
Külön kiemelendő, hogy bár a mű egyértelműen a valószínűség
empirista elmélete mellett kötelezi el magát, és ennek megfelelően
Ludwig von Mises frekventista értelmezését részesíti előnyben, az
analitikus filozófiai irányzat jegyében és módszereivel kibontott
kritikai elemzések a problémás vonatkozások mellett ugyanúgy
bemutatják a rivális interpretációk racionális magját és előnyeit,
mint amiképpen a Mises-féle értelmezés fogyatékosságait sem
hallgatják el. Ennek megfelelően a könyv a személyes preferenciák
hangsúlyozásának ellenére más interpretációk elkötelezettjeinek is
hasznos lehet, mivel elfogulatlan képet nyújt a vitákról, s nem
erőltet egyfajta hamis, a problémakörre látszólag megnyugtató
választ adó megoldást, hanem – a filozofálás szókratészi
attitűdjével összhangban – annak mindmáig nyitott, megoldatlan
voltát hangsúlyozza.
Befejezésképpen ugyanakkor a recenzensnek jeleznie
kell, hogy a téma tárgyalása során a szerző bizonyos filozófiai
perspektívákat kizár – ami persze
|
|
nem egyszerűen az ő hibája, hanem a mai
interpretációs viták egyik sajátossága. Konkrétan: a különböző
valószínűségértelmezések kizárólagosságigénnyel lépnek fel, aminek
következtében diszjunkttá válnak, s Szabó elfogadja ezt a
megközelítést. Persze, ha a kizárólagosságra vonatkozó formulát az
interpretációhoz csatoljuk, ez a kizárólagosság tautologikusan
elkerülhetetlenné válik. De kritikánk éppen erre a formulára
vonatkozik. Ha úgy fogalmazunk, hogy „a hatos kockadobás
valószínűsége semmi mást nem jelent, mint hogy a hatos dobás relatív
gyakorisága a kockadobások egy elegendően hosszú sorozatában közel
egyhatod lesz” (7.), akkor a „semmi mást” miatt ez az értelmezés
kizárólagossá, más értelmezésekkel összeegyeztethetetlenné válik. De
miért ne jelenthetné még ezen túl a valószínűség a szubjektív
várakozás racionális mértékét? Vajon nem volna racionális 1/6
mértékkel „remélni” vagy „hinni” a hatos dobásban, ha a frekventista
értelmezést követve elfogadjuk, hogy a várható gyakoriság 1/6?
Hasonlóan, a Popper-féle hajlamvalószínűség egyáltalán nem zárja ki
azt, hogy a kockadobás szituációjában adódó 1/6 valószínűség az
1/6-nyi „hajlamon” túl egyúttal a hosszú távon fellépő gyakoriságban
megfigyelhető tendenciát is jelentse. (Sőt egyenesen következik
belőle.) Persze, a neopozitivista tudományfilozófia normái szerint e
hajlamfogalom empirikus ellenőrizhetetlensége miatt elfogadhatatlan.
Ám Karl Popper falszifikációs kritériumának megfelel, hiszen a
belőle következő gyakoriságoktól következetesen eltérő sorozatok a
hajlamvalószínűséggel kapcsolatos hipotézist is kérdésessé tennék.
A fentiekkel összefüggésben meg kell még
jegyeznünk, hogy Gottfried Leibnizzel kifejezetten igazságtalanok a
ma uralkodó valószínűségfilozófiák. Az elégséges alap elvéből
ugyanis – ha azt nemcsak szubjektív megfontolásainkra alkalmazzuk,
hanem a fizikai világban érvényes ontológiai elvnek tekintjük –
levezethető az az összhang, amely a matematikai valószínűség
elmélete alapján adódó előrejelzések és a tapasztalat között
figyelhető meg. Továbbá, ebből az elvből még akkor is következik a
valószínűség frekventista interpretációja, ha teljesen determinált
makrovilágot feltételezünk, s ennek megfelelően az egyedi esetekben
elvetjük a fizikai (objektív) valószínűséget. Ezt figyelembe véve
pedig az elégséges alap elvével a von Mises által követelt
közvetlenül empirista valószínűséginterpretáció helyett a
valószínűség kifinomultabb empirista elméletéhez juthatunk.
Nevezetesen, nem szükséges az (ontológiailag értett) elégséges alap
elvét a priori vagy metafizikai elvként kezelnünk: azt tekinthetjük
olyan kváziempirikus elvnek is, amely az emberiség sok évezredes
gyakorlatának gyümölcse; és amelyet éppen az legalizál, hogy ezzel a
gyakorlattal mindeddig összhangban volt. Könnyű belátni, hogy az így
értelmezett „elégséges alap” empirikus eredetű, ezért ha a
valószínűséget az így fölfogott elégséges alapból vezetjük le, az
közvetve empirikus megalapozást nyer.
Fenti megjegyzések nem Szabó Gábor könyvét
bírálják, hanem olyan eltérő filozófiai szempontot fogalmaznak meg,
amelyre épp e könyv színvonala, tartalmi gazdagsága és elmélyültsége
adott lehetőséget. Csak azért nem ajánlom a művet mindenkinek, mert
megértése bizonyos, az elemi matematikán túlmutató matematikai
műveltséget és filozófiai fogékonyságot feltételez. Azoknak viszont,
akik ezzel rendelkeznek, és érdeklődnek a téma iránt, mindenképpen
érdemes azt a kezükbe venniük. (Szabó Gábor: A valószínűség
interpretációi. Budapest: Typotex, 2013.)
Székely László
MTA Bölcsészettud. Kutatókp. Filozófiai
Intézet
|
|