A jelen összeállítás ezt a sokszínű kínálatot
árnyalja tovább négy olyan áttekintéssel, amelyek társadalmi
igényeket, illetve „megrendeléseket” elégítenek ki a NYTI megbízható
alapkutatási tevékenységére támaszkodva.
Hagyományainkban leginkább az a munkálat
gyökerezik, amelyről Gerstner Károly számol be. A magyar nyelv
eredete és története iránti érdeklődés változatlan intenzitású volt
az elmúlt évtizedekben; ami növekedést e tekintetben az utóbbi
években tapasztaltunk, az a tudománytalan, sőt tudományellenes
nézetek nagyobb nyilvánosságának köszönhető. Ezért is aktuális a
feladat, hogy az 1967–76 között megjelent A magyar nyelv
történeti-etimológiai szótára helyett egy az elmúlt évtizedek
eredményeit is magába foglaló, új tudományos szótárt bocsássunk a
nagyközönség elé.
A finnugor, illetve uráli nyelvrokonságot is
számosan megkérdőjelezik a tudományon kívüli nyilvánosságban,
valamiféle valószínűtlen Habsburg–bolsevik összeesküvésre
hivatkozva, aminek a realitását a hívek szerint az támasztja alá,
hogy mint általában a sikeres összeesküvésekre, erre sincsenek
bizonyítékok. Bakró-Nagy Marianne jelen írásában azonban nem friss
adatokat hoz fel a nyelvrokonságra, hanem a nyelvi
veszélyeztetettségnek e nyelveket is érintő újabb fejleményeit,
valamint azokat az eredményes tevékenységeket mutatja be, amelyekkel
segíteni lehet a kisebb finnugor/uráli népeket annak érdekében, hogy
az internet korában minél hatékonyabban őrizzék meg ősi nyelvüket,
sőt éppen az internet minél szélesebb körű használatával.
Az emberi hangképzés, a fonetika, illetve tágabban
a beszéd kutatása is a NYTI hagyományos területei közé tartozik. De
emellett, vagy inkább ezen belül sok éve folynak olyan vizsgálatok,
amelyek a kisgyermekek beszédértésére, beszédfeldolgozására
irányulnak, kimutatva a tanulási nehézségek egyik forrását is
bennük, amint ezt Gósy Mária áttekintése is igazolja.
Végül Váradi Tamás és Oravecz Csaba számol be a
Magyar Nemzeti Szövegtár fejlesztéséről. Ez a munkálat nem közvetlen
társadalmi igényt szolgál ki: a jelenlegi 187 millió szövegszóról a
több mint másfél milliárdra való bővítés, amely összetételében
követi a nyelvhasználat változásait, vagyis a mennyiségi és minőségi
fejlesztés a társtudományoknak nyújt olyan hátteret, amelyen
alapulva a gyakorisági, szószerkezeti, kollokációs (azaz a szavak
egymáshoz kapcsolódási lehetőségeire utaló) stb. szempontok alapján
a pszichológia, szociológia és más diszciplínák sokkal megbízhatóbb
statisztikai alapon szerkeszthetnek kérdőíveket, illetve tehetnek
állításokat, így szolgálva a társadalmi igényeket.
Mi nyelvészek szeretjük azt gondolni, hogy
tudományunk olyan szerepet játszik a bölcsészet területén, mint a
matematika a természettudományokban. Ám ha még ez túlzás volna is,
ebből a kis cikkgyűjteményből is kitetszik, hogy társadalmi
elkötelezettsége és haszna nem csekély. Reméljük, erről az olvasó is
meggyőződik majd, mire a végére ér.
Kulcsszavak: nyelvtudomány, alkalmazások, szociolingvisztika,
nyelvtechnológia, oktatás
|