Bevezetés
Ez a tanulmány a Magyarország területén az őskorban e témakörben
végzett archaeogenetikai kutatásokra koncentráló, a Magyar
Tudományban (Horváth, 2014) megjelent munka szerves folytatásának
tekinthető. Célja, hogy a hagyományos régészeti kutatások oldaláról
közelítse meg a kérdéskört, összegezve az e téren elért
eredményeket.
Az itt kronológiai sorrendben következő őskori
periódusok Magyarország területére, magyar kutatásokra és kutatókra
koncentrálnak, kis kitekintéssel szükség szerint nemzetközi
trendekre. A kiragadott példák esetiek: feladatuk, hogy
bemutatásukon keresztül ábrázoljuk egy-egy kérdéskör bonyolultságát
és a mai kutatási álláspontot, illetve annak elmozdulását új
vizsgálatoknak köszönhetően, különböző régészeti értelmezési
lehetőségekkel.
Bizonyítékok a vándorlásra, korszakok szerint: javak és emberek
vándorlása
1. Paleolitikum • Ebben a hosszú, ám az emberiség
kialakulását meghatározó korszakban kis népsűrűséggel számolnak,
amelynek eloszlása sem egyenletes: bizonyos kedvező környezeti
feltételek közt gyorsan keletkezhettek újabb emberi csoportok,
amelyek a túlnépesedés után tovább vándorolhattak, míg nagyobb
területek tartósan lakatlanok maradtak. (Lásd például a
Mindel-eljegesedés idején a meleg vizű Által-ér különösen kedvező
mikroklímájú mésztufa medencéiben az ország legidősebb, többrétegű
Hominida lelőhelyét, Vértesszőlőst, amelynek közösségei vadlóra
specializálódtak: három dátum alapján 270 000, 350 000 és 800 000
éves; hasonló körülmények Tatán, a középső paleolit közösségek
lelőhelyén.) Ilyen túlnépesedési szituáció alakult ki a
Bécsi-medencétől a Morvamezőig is 28–26 000 évvel ezelőtt, olyan
világhírű lelőhelyekkel, mint Pavlov, Dolný Vestonice és Willendorf.
A különböző jégkorszakok (Európában Günz-, Mindel-,
Riss-, Würm-), a köztük levő hosszabb interglaciális, és a
jégkorszakokon belüli rövidebb interstadiális időszakok már
önmagukban is jelentős eltérést mutatnak éghajlat, fauna és flóra
viszonylatában. Az embercsoportok létrejöttét és vándorlását a
fennmaradás határozta meg: mivel a legfontosabb tényező az élelem,
és a jégkorszak sajátosságainak következtében a táplálékul szolgáló
vadászott állatok vándorolnak, ezért az embercsoportok a vonuló
vadászzsákmányok útját követték. A kis közösségek általában egy-egy
vadra specializálódtak: ismerünk medve- (Érd, idősebb réteg), zerge-
(Istállóskő), gyapjasorrszarvú- (Érd, fiatalabb réteg),
kőszálikecske- (Szeleta-barlang), mamut- (Bodrogkeresztúr),
rénszarvas- és lóvadász (Vértesszőlős, Érd, fiatalabb réteg)
közösségeket. A vadászati specializáció leghíresebb hazai példái a
felső paleolitikum rénszarvasvadász gravetti közösségei.
Magyarországon a gravetti vadászcsoportok
vándorlását főképp kőeszköz-nyersanyagok vizsgálatával lehet
vizsgálni. Előkerültek ritka, messzi luxusnyersanyagok, amelyek
feltehetően a távoli, rokon népcsoportok közti állandó kapcsolatok
bizonyítékai (pl. a Keleti-Alpokból hegyikristály, balti borostyán).
Már ebben az időszakban léteztek meghatározott,
speciális célból létrejött telepek, ahol a felszínre bukkanó
nyersanyagteléreket (Püspökhatvan), vörös festéket (Lovas),
ékszercsigát (Szob, az Ipoly partján) termelték ki és dolgozták fel.
A felső paleolitikus gravetti kultúra egyik
legfontosabb lelőhelye a Siófoktól 10 km-re található Ságvár, ahol
két kunyhóalapot is feltártak, és egy klimatikus-kulturális
időszakot is elneveztek (Lascaux–Ságvár-fázis). Kőnyersanyagainak
újrafeldolgozása és összevetése a további magyar és közeli,
szomszédos gravetti lelőhelyekkel összefüggést mutatott a
nyersanyagforrások elhelyezkedése és az utolsó glaciális maximum
kiteljesedése közt. Ságváron a Krakkó környéki jura tűzkő és a
volhíniai kova elenyésző megjelenése az addig létező Kárpátok ívén
túlnyúló kapcsolatok megszűnésére utal, és a fennoskandináv
jégtakaró maximuma miatt a Kárpát-medence bezárkózását jelenti. A
jégtakaró visszahúzódásával és a jég alól felszabadult területek
benépesítésével a kapcsolatok újrarendeződnek, további pruti és
sziléziai kovák előfordulása alapján a legintenzívebb északi és
eddig még nem adatolt új, keleti kapcsolatokat bizonyítanak.
2. Mezolitikum • Ez a korszak a
posztglaciális/korai holocén időszaka, Kr. e. 10 000– 6000 közt, az,
amelyről sokáig alig tudtunk valamit. Hazánkban a mezolitikusnak
meghatározott kőiparok nagy részéről az 1980-as évekre tipológiai és
lelőhelyrevíziók után kiderült, hogy középső paleolitikus vagy
neolit. Nem volt bizonyíték arra, hogy ebben a korszakban emberek
éltek a Kárpát-medencén belül, ezért mezolit hiátusról beszéltek. Az
európai kutatások azonban arra utaltak, hogy lennie kell ebben a
korszakban is lelőhelyeknek, ezért ennek hatására intenzív
kutatómunka indult meg. Az első igazolhatóan mezolit közösségeket
Kertész Róbert lokalizálta a Jászság területén. Az 1990-es évektől a
nemzetközi trendek bekerülésével világossá vált, elsősorban
észak-európai példákból, hogy a mezolit közösségek nagy szerepet
játszhattak a neolitizáció folyamatában. Először is, bár még nem
tértek át termelő-földművelő életmódra, már mutattak jeleket arra,
hogy nem egyszerű zsákmányoló vadászközösségek (állatok legeltetése,
ehető növények, például mogyoró gyűjtögetése). Másrészt olyan
jelentős létszámot képviselhettek, amelynek beolvadása déli eredetű
neolitikus közösségekbe mindenképpen olyan faktort képezett, amely
megváltoztathatta az eredeti alapközösséget. A feladat az volt, hogy
Magyarországon is kimutassunk ilyen, a neolitikus időszakot
megérhető mezolit reliktum-lakosságot (Marton Tibor kutatásai a
Dél-Dunántúlon), és beolvadásukat az érkező neolitikus közösségekbe
(elsősorban a Körös/Starčevo-kultúrába, és részvételüket a
vonaldíszes kultúra kialakulásában).
Mára már elfogadottá vált, hogy az Ős-Zagyva–Tarna
mentén, a Jászságban viszonylag sűrű mezolit táborhelyek találhatók.
Helyi-lokális, főleg mátrai nyersanyagokból egy olyan kultúrkör
rekonstruálható, amely epi-gravetti (paleolit) gyökerekkel
rendelkezik, de a nyugati techno-komplex (Beuron–Coincy/Sauveterre)
elemei is feltűnnek iparában. (A techno-komplex kifejezést olyan
régészeti jelenségre alkalmazzák főleg a paleolit–mezolit
időszakban, amelynek jellegzetes készítési technológiája van,
elsősorban például a kőeszköz-pattintás egy-egy fogása, de lehet
csiszolás, vagy akár más ágazat, később például kerámia- vagy
fémművesség is, de mindez a technológiai sajátosság még nem válik
kultúraspecifikussá, vagyis ennek ismerete vagy tudása még nem elég
ahhoz, hogy önálló régészeti kultúrát hozzon létre. Általában az
ilyen technológiai sajátosságok több szomszédos kultúrában is
megvannak, például a rézkorban a kannelúrás kerámia nemcsak a
badeniben, hanem még több másikban is.)
A Dél-Dunántúlon a Kapos/Koppány völgyében ettől
eltérően, a felszíni szórvány leletekből és az ásatás során is nagy
távolságban elterjedő helyi radiolarit-változatokra épülő ipar
bontakozik ki, amely tardenoisi heggyel1
a Beuron–Coincy kultúrkör keleti variánsa lehet, és megérhette a
korai neolit közösségek érkezését.
Teljesen új szálat jelenthet a Dél-Alföldön néhány
éve ásatás során előkerült magányos emberi temetkezés
(publikálatlan, Tóth Katalin ásatása), amely a korszak eddigi
egyetlen embertani lelete. Mellékletei és régészeti háttere még
feldolgozatlan, ám embertani anyaga azt a fajta cro-magnoni típust
reprezentálja, amelynek felbukkanását a rézkortól mutattuk ki eddig
a Kárpát-medence területén, és eredete egyértelműen a keleti
sztyeppék területére lokalizálható. A rézkori kurgánkutatásaink
során korai, okkersírosnak vélt temetkezés általunk méretett
radiokarbon adata viszont egyértelműen mezolit eredetét bizonyítja,
és a rézkori datálása kizárható.
E három, egyelőre elég töredékes és hiányos mozaik
arra utal, hogy a jóslat bevált, és a Kárpát-medence területén
valóban léteztek mezolit közösségek, de nem voltak egységesek sem
kulturális, sem anatómiai szempontból.
3. Neolitikum • Az elfogadott nézet szerint
a termelő életmódra való áttérés Levante–Anatólia területén
következett be Kr. e. 9000– 7000 között, és onnan terjedt északi
irányban. Az 1970-es években kutatók egy része vizsgálta az
elterjedés sebességét, módját, irányát. Luigi Luca, Cavalli Sforza
és Albert J. Ammermann vizsgálatai szerint a neolit forradalom
expanziója évi 1 km volt. (Ezt a későbbiekben sokan számolták még
ki, sokféleképpen, de mindenki egyetért abban, hogy rendkívül gyors
folyamatról beszélhetünk.) Az a neolitizációs folyamat, amely
megváltoztatta Európa nagy részén az ott élő, döntően paleolitikus
életmódú mezolit közösségeket, több részből álló csomagot (package)
jelent: egyrészt valódi, délről elvándorló embercsoportokat minden
újítással együtt, másrészt bizonyos területeken már csak az
ismeretek valamilyen szintű (teljes, részleges, megváltozott)
átvételét. Nemcsak a háziasított állatokat és a nemesített
növényeket, hanem ezek termelésének, tartásának ismeretét.
Bökönyi Sándor feltételezte, hogy a délről
bevándorló neolit közösségek a Kárpát-medencén belül is folytatták
az állatok háziasításának folyamatát: mivel itt a szarvasmarha vad
alanya, az őstulok volt elérhető, ezért azok helyi példányainak
befogásával újabb géncentrumot hoztak létre. Ezt az elméletet ma már
a hagyományos archaeozoológiai vizsgálatok és a neolitikus
szarvasmarha- és őstulokcsontokon végzett DNS-vizsgálatok is
cáfolják (Bollongino et al., 2003; Edwards et al., 2007). Nincs
nyoma annak, hogy a helyben élő vad alanyokat háziasították volna,
minden egyed vagy annak őse legalábbis egy déli, a Kárpát-medencén
kívüli géncentrumból származik, és valóban az emberi közösségek
bevándorlásával került ide. Hasonló, de kicsit bonyolultabb a
helyzet a disznó háziasításával, amelynek eredeti, domesztikált őse
valóban a közel-keleti lelőhelyekről származik, ám a neolit
közösségek az európai vad alanyok háziasításával nagyon hamar
helyettesítették (Larson et al., 2007). A kiskérődzőkről egyelőre
még nincsenek elérhető, mérvadó archaeogenetikai publikációk.
A geoarcheológiai vizsgálatok szerint a legkorábbi
neolitikus kultúra, a Körös/Starčevo/Criş északi elterjedési határát
egy természetes-mesterséges, ún. közép-európai–balkáni
agro-ökológiai határ állította meg a helyi mezolit és a déli neolit
közösségek találkozási zónájában (Sümegi Pál et al. In: Visy, 2003,
51–56.). A találkozás a mezolit közösségek beolvadását és a déli,
idegen neolit közösségek alkalmazkodását is magában egyesítette egy
új, középső neolitikus kultúrában, a vonaldíszes edények népének
megszületésében.
A neolitikum időszakának vizsgálatát elsősorban a
radiokarbon-forradalom írta újjá. Ma a legkorábbi neolit települések
ismert dátumai Kr. e. 5500 körül kezdődnek (a Felső-Tiszavidék
ismert legkorábbi Körös/Criş korai neolit dátuma Ibrány–Nagyerdő,
5620– 5535 cal BC, 1 σ.2).
Számos tárgy- és nyersanyagtípus mutatja a
távolsági kereskedelem létezését, ezek igényes archaeometriai
kutatása azonban csak az elmúlt néhány évtizedben kezdődött meg, és
még sok területen el sem indult, vagy kezdetleges stádiumban van
(Bácskay Erzsébet, T. Biró Katalin, Szakmány György munkássága
meghatározó). A jó minőségű dunántúli szentgáli radiolarit igen
távoli vonaldíszes közösségek lelőhelyein is előkerült (Hollandia);
hasonlóan a kárpáti obszidián (É felé Dániáig, D felé
Thesszália/Észak-Olaszország vonaláig). Az ország területére
bekerült idegen nyersanyagok közt a presztízs, rituális és talán
értékmérő szereppel is rendelkező földközi-tengeri eredetű Spondylus
kagylók a leghíresebb példák (Siklósi – Csengeri, 2011). Sok olyan
nyersanyag (nefrit, szerpentinit presztízs kőbaltákként) és
tárgytípus van azonban még, amelyek idekerülését a kutatás távoli,
idegen kapcsolatokra vezeti vissza analógiák és feltérképezett
források alapján, de nem támasztják alá műszeres vizsgálatokkal
bizonyítékok. A kerámia-petrográfiai vizsgálatok csak most indultak
el (Szakmány György, Gherdán Katalin, Kreiter Attila munkássága).
A különböző nyersanyagok és a kerámia a
kereskedelem során egybekapcsolt árucsoportot képezhetett, mivel
edényekben (göngyöleg) szállították.
Végezetül meg kell említenünk a meginduló
archaeogenetikai kutatásokat is. Az első magyar kezdeményezés
szakmai kudarcba és botrányba fulladt a régészeti minták
ellenőrizetlensége miatt. A neolitikus minták közé bekerült
népvándorláskori csontok vizsgálata a genetikai kutatásokat a
távol-keleti kapcsolatok irányába vitte el, teljességgel
elfogadhatatlan módon.
További mintakollekció folyamatos begyűjtése és
vizsgálata folyik Alsónyék-lelőhely és további lelőhelyek
bevonásával. A mintákat Mainzban elemzik, a vizsgálatok még
tartanak, és egyelőre nincsenek publikált eredmények.
4. Rézkor • Ez a korszak egy újabb és
gyökeres változás fordulója az emberiség életében: Andrew Sherratt
után második neolitikus forradalomnak is nevezik. Ehhez az
időszakhoz fűződnek az alábbi jelenségek, újítások: az állatok
elsődleges húsfogyasztásáról a másodlagos hasznosításra való áttérés
folyamata, vagyis az állatok tejét, gyapját, bőrét egyéb
származékait, erejét (igavonás) használták ki. Ezek a változások
globálisan érintettek más perifériákat is: a tejtermékek készítése
és az erjesztés eljárásának feltalálása megváltoztatta az étel és
italkészítési és fogyasztási szokásokat (sör, bor, kelesztett
tészták, kenyér, joghurt/kefír), a gyapjú a ruházkodást és a
viseletet, a szövés-fonás iparát, az igavonás a földművelést (eke,
szántás), a kerék feltalálásával a szállítást. Ehhez járult még egy
új állatfaj, a ló háziasítása (Ludwig et al., 2008).
Bár ezek a vívmányok valóban rendkívüli előrelépést
jelentettek az emberiség életében, ennek a korszaknak az a
tragédiája, hogy a találmányok felfedezése és bevezetése mégsem
vezetett az életmód radikális változásához, javuláshoz. Az viszont
elképzelhető, hogy azért született ennyi újítás, mert a kedvezőtlen
időjárási viszonyok kikényszerítették azt az emberiségből. Hasonló
folyamatokat a paleolit közösségek közt is kimutattak: azokra a
periódusokra tehető egy-egy újabb, jelentős találmány megszületése,
amikor a legmostohábbak voltak a körülmények, ilyenkor felerősödik a
túlélési ösztön, és ennek eredményeképp nagyobb a változásra való
készség is.
Egy ilyen jelentős forradalom a letelepedettség
nagyobb arányával, hosszú egy helyben lakással, túlnépesedéssel jár
hosszú távon (lásd a korai Körös-kultúrából kivirágzó középső és
késő neolit tell-kultúrákat), itt azonban ez a települési boom
mégsem következett be. Halvány adatok utalnak arra, hogy ennek
külső, elsősorban éghajlati okai lehettek: erős klímaromlási
periódusokat találtak a teljes északi félgömbön, ezek azonban még
egyelőre olyan nagyléptékű változások és hosszú évszázadokra bontva,
hogy egy kisebb emberi közösségre és egy emberöltőre csak óvatosan
adaptálhatók. Az biztosnak tűnik, hogy Kr. e. 3800 körül éghajlati
romlás következtében a keleti sztyeppéken élő különböző,
vadászó-zsákmányoló és már földművelést is folytató kultúrák
hirtelen stratégiát váltanak: elhagyják letelepedési helyeiket, és
vándorló nagyállattartásba kezdenek. Megszületik az a jelenség, amit
ma a nomadizáció különböző fokaiként írunk le. Hasonló tendencia
látható a Kárpát-medencében is a kora és középső rézkori kultúráktól
egészen a középső bronzkori tell-kultúrák megjelenéséig: kis
létszámú, mobilis, a tellekhez képest jelentéktelen településeket
létesítő, főként állattartó kultúrák élnek a Kárpát-medencében.
A korai és középső rézkor kultúrái valószínűleg a
korábbi időszakok ismert kultúráinak valamilyen fokú leszármazottai
voltak, akik éghajlati okok miatt elhagyták a késő neolit telleket,
megváltoztatva egyúttal életmódjukat is. Egyre nagyobb fokú
mobilitást igazolva az izotópos vizsgálatok is alátámasztották ezt
az elképzelést (Giblin, 2009).
Jelentős népmozgásokkal a késő rézkor időszakától
számolunk. Ötzi, a híres „Jégember” egy Alpok-völgyi településről a
hágón át a hegy túloldalán fekvő völgy falujába tartott: feltehetően
sebesülten menekült üldözői elől Kr. e. 3100 körül (Müller, 2003). A
ruhájából, eszközeiből és a múmia vizsgálatából pontosan
térképezhető, mekkora területen mozgott élete során, és miért ment
el onnan. Felszerelésének gazdagsága alapján (ha azt például egy
temető sírjában találtuk volna) egy főnöki rangú személyt
határoztunk volna meg, ehhez képest a teljes épségben és in situ
helyzetben való előkerülés azt sugallja, hogy egy minden szempontból
hétköznapi személyről van szó. Korábban senki nem gondolta, hogy a
rézkorban hétköznapi személyek birtokolhattak rézbaltát, mivel azt
mindig presztízstárgynak határoztuk meg, valamilyen vezetői (főnöki,
papi) státushoz kapcsolva.
Ötzi távoli példának tűnhet, ugyanakkor komoly
kapcsolatot mutat a Kárpát-medence késő rézkorával. Balatonőszödön a
27. badeni férfi-temetkezés arcrekonstrukciója Ötzihez hasonló
embertani típust rekonstruált (ez a típus a badeni kultúra embertani
anyagának kis részét alkotja), és feltehetően a Boleráz-kultúra
expanziójával mutat összefüggést. Az Alpok irányából származó
kereskedelmi és emberi kapcsolatra utal egy cseppkőgyöngy a badeni
kultúra Budakalászon feltárt egyik sírjában. További tárgytípusok
(pecsétlők, kebles edények, csúszka és kétkerekes kordé, görbe
aratókés) és nyersanyagok (réz, nefrit, szerpentinit, triton csiga),
a tóparti, cölöplábas településtípusok elterjedése hasonlóan
cirkumalpi kapcsolatrendszert tükröz. Ez azonban a Baden
kialakulásával továbbfolytatódva további cirkumkárpáti (nefrit,
szerpentinit, réz) és keleti sztyeppei (halomsír-emelés, négykerekes
kocsi), valamint déli (idol- és maszkhasználat), balkáni irányokat
magába ötvözve egészült ki, és tette a késő rézkor időszakát még
tarkábbá.
Egy negatív, illetve figyelmeztető példa az
óvatosságra a leletek értelmezésekor: Budakalász–Luppa-csárda-temető
sírjában sok ékszergyöngy volt a sírokban, egy részük kagylóból
készült. Ezek izotópos vizsgálata kimutatta, hogy a mai Tiszához
hasonló élővízből származnak. Mielőtt azonban valaki ezt úgy
értelmezné, hogy a budakalászi badeni emberek az akkori Tisza mellől
kaptak vagy hoztak kagylóékszert maguknak, le kell szögezni, hogy a
vizsgálat csak annyit mondott, hogy annak a késő rézkori kagylónak a
vízi összetétele, amit a budakalászi sírokban találtak, a mai Tisza
élővizéhez hasonló, és nem többet. Azt, hogy milyen volt a
vízösszetétele a késő rézkori Tiszának vagy a többi folyónak,
például éppen a Dunának, nem tudjuk, és nem is fogjuk tudni, mert
nem vizsgálható (nincs vízmintánk belőlük). Semmi sem zárja ki azt a
lehetőséget, hogy a késő rézkori Duna vize olyan lehetett, mint a
mai Tiszáé. Vigyázni kell tehát a megkérdőjelezhetetlennek tűnő
természettudományos adatok megkérdőjelezhető és többértelmű
régészeti értelmezésével (túlértékelés).
A keleti sztyeppéken már nomád életmódot űző
népességek ugyanekkor óriási nyájaik terelésével túllegeltették a
hatalmas füves területet, amely klímaromlással együtt ökológiai
katasztrófát okozott, ezért nyugat felé vándorolva elérték a
Kárpát-medencét. A balatonőszödi badeni maszk valószínűleg egy
keleti kurgán embertani típust ábrázol (Horváth, 2010).
A középső rézkortól felbukkanó, majd a késő
rézkor–kora bronzkor folyamán nagyobb számban beszivárgó keleti
népességek már antropológiailag is a Kárpát-medencén belül
felbukkanó új típust képviseltek. Feltehetően külső és belső okokból
|
|
bekövetkező idegen, kisebb létszámú és heterogén
népességek folyamatos beáramlásáról van szó Kr. e. 3350-től kb.
2400-ig (kb. 1000 km a Fekete-tenger és a Kárpát-medence közti
távolság), amelyek speciális, a Kárpát-medencén belül élő
bennszülött kultúráktól eltérő ökológiai niche-sel rendelkeztek, és
eleinte a lakatlan területeket népesítették be („senkiföldje”), majd
folyamatos kapcsolatfelvétel folyamán az elit dominanciájával
beolvadtak az itt élő közösségekbe, átszínezve azokat.
A Tiszavasvári–Deákhalom alatt feltárt
pregödörsíros temetkezés izotópos és archaeogenetikai vizsgálata
megerősítette az idegen, bevándorló, a Fekete-tenger partvidékére
lokalizált Kvityana-kultúrából származó ember régészetileg is ez
irányú értelmezését (a temetkezés fektetése, iránya is eltért a
gödörsírosokétól) (Dani – Horváth, 2012).
A sárrétudvari kurgán alatti késői sírokban a
nyugat-erdélyi hegységben élő Livezile-kultúra edényeit találták
meg, a sírok genetikai és izotópos vizsgálata is magashegyi
környezetből származó, az Erdélyi-középhegység (Apuseni-hegység)
területére lokalizálható embercsoportot mutatott: ebben a speciális
esetben a tanulmány szerzői egy kb. 200 km-es tengelyen transzhumáló
nomád közösséget rekonstruáltak (Gerling et al., 2012).
5. Bronzkor • A bronzkor, különösen középső
és késői periódusa Európa első ún. „virágkora”, a stabilitás
éghajlati, társadalmi, kulturális jeleivel. A kedvező időjárási
feltételek mellett beérnek mindazon vívmányok, amelyek a rézkorban
születtek. Újra elsősorban földművelést folytató, sokáig egy helyben
lakó települések jönnek létre, a neolitikum után a tellek és
magaslati, erődített várak ismét jellegzetes települési típust
képviselnek.
A középső bronzkor végén az ún. koszideri
időszakban, és a késő bronzkor nagy kiterjedésű kultúráiban egyes
kultúrák feletti együttműködés, egyfajta globalizáció látható
elsősorban a kerámiaművesség és a fémművesség terén. Tartós,
megbízható távolsági kereskedelem alakult ki, elsősorban
luxuscikkekre.
A híres, Közép-Németország területén
rabló-ásatóktól elkobzott nebrai korongot, amely egy rituális
agrár-földműves naptár, idegen fémekből készítették. A bronzhoz
szükséges ércek az ausztriai Mitterberg-régióból származnak, míg az
arany applikációk nyersanyaga az összetételből fakadó előrejelzés
ellenére nem folyóból mosott arany és nem is erdélyi eredetű, hanem
a vizsgálatok szerint a Brit-szigetekről származik (Cornwall) (Ehser
et al., 2011). Érdekesség, hogy a korára adott 1700–1500 BC közti
időszakban nincsenek e nagy értékű tárggyal egyenértékű, meghatározó
régészeti magaskultúrák a területen. Sok lelet ismert, de
szórványként vagy régi ásatásból, ezért nem szolgáltatnak kielégítő
információkat és nyújtanak segítséget (ahogyan ez a lelet sem
régészeti kutatások során került elő, sajnos). A terület ebben az
időszakban régészetileg ún. terra incognita, ugyanakkor gyönyörű,
presztízsértékű műkincsleletek köthetők tipológiailag ehhez a
kulturálisan ismeretlen periódushoz.
A hajdúsámsoni típusú kincsek főbb eszköztípusai
egészen Észak-Németország, Dánia területéig eljutottak. Sajnos
adatok híján fogalmunk sincs, hogy ez a tárgyak kereskedelmét,
konkrét népmozgást, esetleg vándor kézműveseket jelent-e. A középső
bronzkorban a bronzok összetétele még nagyon vegyes, ami több,
eltérő beszerzési forrásra utal, a koszideri korszaktól azonban
egységessé válik, és az ausztriai Mitterberg-régióval kapcsolható
össze.
A kora és középső bronzkorban a kőeszközök
nyersanyagai közt eddig nem találtunk jelentős mennyiségben távoli
importokat (szisztematikus kutatások: Horváth Tünde régész és F.
Pető Anna geológus). A paleolitikum után a kora bronzkorban, a
harangedényes kultúrával tűnnek fel hazánk területén újra
borostyánleletek: feltehetően a balti természetes források
kiaknázásával már a bronzkorban megkezdődött a római kortól
köztudottan híres, ún. Borostyánút és kereskedelem kiépülése.
Magyarországon a bronzkori és vaskori leletek Sprincz Emma és Curt
W. Beck munkássága alapján balti származásúak (Sprincz – Beck,
1981). Az azonosítás alapja az infravörös spektroszkópiai módszer
volt, amely a borostyán természetes származási helyére jellemző
színképet ad. A vizsgálatok elvégzésekor azonban még csak a balti
származékok voltak bevizsgálva, később dolgozták ki a szicíliai,
erdélyi borostyánlelőhelyek azonosítóit, ezért érdemes volt a magyar
régészeti leleteket is újravizsgálni.
Egy esetben a görög Pülosz romváros
Vayenas-tholoszában (méhkas alakú sír) balti helyett szicíliai
borostyánt találtak (vö. görög gyarmatosítás). A magyar kora és
középső bronzkori leletek közül a múlt évben vettük fel újra a
Dunától kelete fekvő kora és középső bronzkori leletek
IR-spektrumát, mert logikus volt azt feltételezni, hogy ezek a
területek inkább Erdéllyel álltak szorosabb kapcsolatban (arany,
bronz, és talán erdélyi borostyánforrások). Egy esetben, a kötegyáni
kincs gyöngyén találtunk eltérő, nem balti származásra utaló
spektrumot, forrásának azonosítása azonban még folyamatban van.
A bronzkor datálásában már nem Trója, hanem Mükéné
jelentheti a kulcsot a Kárpát-medence kultúráihoz. Az itteni
leleteken megjelenő spirálisok, meanderek – futókutyák – alapján sok
kutató mükénéi kapcsolatokat feltételez. Ezt azonban sem konkrétan
elvetni, sem alátámasztani nem sikerült mindezidáig, más leletek
bevonásával sem. Ugyanakkor a korai és a középső bronzkor abszolút
datálásával komoly problémáink vannak: egyrészt a régi minták (vö. a
magyar bronzkori kiállítás katalógusával, Le bel Âge du Bronze en
Hongrie, 1994), másrészt új adatok hiánya miatt. Megfelelő
radiokarbon sorozatok birtokában (amelyek egyelőre nincsenek), a
relatív kronológia az abszolút kronológiához való jövőbeli
hozzáigazításával radikális változások várhatók, akárcsak a késő
rézkor időszakában.
Vándorlásra példát két nemzetközi, hazánkban is
megtalálható kultúra szolgáltat. Az egyik a harangedényes kultúra a
kora bronzkorban, a másik a középső bronzkor végét, a koszideri
fázis békés virágkorát szétdúló halomsíros kultúra: mindkettő nagy
kiterjedésű, több európai állam területén fekvő régészeti kultúra.
A harangedényes kultúra a Duna vonalát követi, és
Budapest térségében, valamint a Rába mentén alakított ki
jelentősebb, de kis lélekszámú kolóniákat. A régészeti és a
hagyományos antropológiai vizsgálatok szerint is az ausztriai és a
morva területekkel mutat szorosabb kapcsolatot. A klasszikus
embertan már kimutatta, hogy a kultúrára egy sajátos embertani típus
jellemző (az ún. planoccipitális tarkó), amelynek hordozói elsőként
bukkannak fel a kultúra elterjedésével nálunk. A nemzetközi
archaeogenetikai vizsgálatokhoz Magyarország is adott néhány
Budapest környéki lelőhelyről mintát, amelyek bekerültek az
értékelésbe, ezek megerősítették az eddigi jóslatokat (Price et al.,
2004). A harangedényes közösségek feltehetően magas szintű,
specializált kereskedő-közösségek voltak, akik főképp folyami
hajózással foglalkoztak. Távoli, a törzsterületektől elszakadó
kolóniák ott jöttek létre, ahol szárazföldi átrakóhelyet és további
transzferkapcsolatokat kellett kiépíteniük helyi, bennszülött
kultúrákkal, a szárazföld felé irányuló kereskedelem számára. Az
általuk kínált kereskedelmi árucikkek (főleg fémáruk, illetve
szerves termékek, például sör, és annak göngyölege, a speciális
harangedény, valamint híres lótenyészetük) kultúrájukból fakadóan
kurrensek, igényesek, egyediek, ezért feltehetően igen keresettek
lehettek, nagy vásárlóértékkel rendelkeztek. Ettől függetlenül
speciális harcászati, elsősorban magas szintű íjászatra utaló
leleteik azt sugallják, hogy agresszív kereskedelmi-hódító
tevékenységüket nem mindenütt fogadták békésen, és feltehetően
sokszor kellett megvívniuk a partraszállás és a kereskedelmi
terjeszkedés lehetőségéért (Horváth, 2012).
A halomsíros kultúrát sokáig egy új európai
kardos-lándzsás harcos-elit felemelkedésével, és a koszideri időszak
kultúráinak virágzó, békés világának szétdúlásával azonosították. Ma
már ezt a képet is jóval differenciáltabban látjuk, és a halomsíros
kultúra erőszakos foglalása, irtóháborúk helyett inkább egy
erőteljes, és az új fegyverek miatt talán a korabeli világban
félelmetesnek tűnő expanzióra gondolunk. Mindenekelőtt a probléma
hasonló, akárcsak Trójában: a tellek felső rétegsorában nincs
egyértelműen látható nyoma a halomsíros pusztításnak az eddigi
feltárások alapján, bár az tény, hogy elhagyják őket. A másik
probléma az, hogy a korai, pusztítónak vagy hódítónak tartott
halomsíros horizont alig néhány lelőhelyből áll, tehát számban
látszólag nem képezhetett akkora haderőt, hogy a helyi, nagy
népsűrűségű kultúrákat teljesen elpusztíthatta volna (Csányi
Marietta In: Visy, 2003, 161–163.). Természetesen ilyen esetekben
sok más tényezőt is figyelembe kell venni. Sok lelőhelyet nem
ismerhetünk még, amelyek előkerülése tovább növelheti a hódítók
számát. Másrészről a történelemből ismerünk olyan példákat is, ahol
maroknyi, de teljesen eltérő, hatékonyabb fegyverzettel és megfelelő
lélekjelenléttel rendelkező harcos egész magascivilizációkat döntött
meg (például ötszáz spanyol lovas konkvisztrádor Dél-Amerikában).
Halomsíros leleteken végzett publikált archaeogenetikai kutatásokat
még nem ismerek.
Sok segítséget jelenthet a kerámiavizsgálat is a
bronzkor népei közötti kapcsolatok kutatásában. A Dunántúl területén
élő mészbetétes edények népének olyan különleges, magas szintű,
reprezentatív kerámiaművessége volt, amely a kultúra területén
kívülre, például alföldi tellekhez is eljutott. Ezeket a speciális
formájú és díszítésű edényeket rendszerint import kerámiaként írta
le a kutatás, és bekerülésüket különböző, legtöbbször kereskedelmi
kapcsolatokként értékelte. További célzott, speciális vizsgálatokkal
az importnak tartott kerámiák egy részéről a jövőben kiderülhet,
hogy helyben készült utánérzései az eredeti tárgyaknak, és mint
ilyenek, már csak adaptációként vagy adopcióként értékelhetők.
6. Vaskor • A korai vaskor hazánkban a
szkíta (sigynna) és a Hallstatt, majd az abból kialakuló késő
vaskor, gyakorlatilag a kelta La Tène-kultúrákkal azonosítható.
Jelentős átszínezést képviselhetnek a részben kortárs pannon, illír,
trák, majd germán, dák, római népcsoportok.
Bár a szkíták és a kelták már korabeli antik írásos
forrásokban is szerepelnek, a kelta nyelvek és egyes néptöredékeik
pedig még ma is továbbélnek (ezért akár recens mintákon keresztül is
vizsgálhatók), rengeteg különböző típusú régészeti lelőhellyel
rendelkeznek, helyzetükhöz képest mégis viszonylag keveset tudunk
róluk. Egyelőre az archaeogenetikai kutatások sem segítettek a
kelták kialakulásának, nyelvi és kulturális tagoltságuknak,
hanyatlásuknak és eltűnésüknek kérdéseiben.
Az antik források egy, az őshazában történt
túlnépesedés nyomán bekövetkező kelta invázióról beszélnek a Kr. e.
4. század második felében. Valójában a La Tène-művelődés
felemelkedése a régészeti eredmények szerint ennél néhány évtizeddel
korábbra tehető, és tényleg egy történeti bevándorlásként
értelmezhető (Szabó, 2005). A ménfőcsanaki közösség legszorosabb
régészeti párhuzamai például a svájci felföld felé mutatnak, de
szorosak a bajor és cseh párhuzamok is. A forrásokból azonosítható
korai kelta törzsek a boiusok, scordiscusok voltak, akik a Kr. e.
3–2. században egy egységes kulturális közösséget, ún. koinét
építettek ki. Hanyatlásuk talán a germán kimber invázióhoz köthető,
amelynek következtében megjelent az ún. oppidum-kultúra. Az
oppidumok olyan tervszerű hálózatot alkottak a kelta világban, amely
kizárja, hogy pusztán támadások elleni menedékekként jöttek volna
létre. Ezek a proto-urbánus települések egyidejűleg voltak
erődítmények, menedékek, de a gazdasági és az ipari, kereskedelmi
élet központjai is, ugyanakkor fontos útvonalakat, forrásokat,
szakrális helyeket ellenőrizhettek (Velem–Szent-Vid például a
Borostyánutat). Környezetükben megindult a pénzverés. Hanyatlásuk a
dák állam és Boirebista (Boirebisztasz, Burebista) király
felemelkedésének köszönhetően Kr. e. 82–44 közé tehető. A Dunától
keletre hatalmas dák pusztítások zajlottak, és a kelták elvesztették
uralmukat a vidék felett. A Kr. e. 1. században ez hatalmi
átalakulást hozott: a boiusokat és a tauriscusokat a dákok
megsemmisítették, míg a scordiscusok egy része túlélte velük
szövetségben a kritikus időszakot. Új kelta népcsoportok bukkantak
fel: az osusok, eraviscusok és a hercuniantesek. A kelták hatalmának
az időszámítás kezdetén bekövetkező római hódítások vetettek véget,
amelynek során a bennszülött továbbélők romanizált lakossággá
váltak. A római források még sokáig megemlékeznek a híres pannon
augurokról (jós) és pannon vadászebekről, sok római sírkövön látható
még kelta viselet vagy név. Történészek a kelták bukását abban
látják, hogy a törzsek fölötti laza szövetség ellenére nem tudtak
egységes politikai szervezetet létrehozni, ezért kritikus
helyzetekben mindig szervezetlenek maradtak, és nem képviseltek
számukhoz és befolyásukhoz méltó erőt.
Az ide érkező kelta közösségek heterogének voltak törzsi és
társadalmi szempontból is. A temetők elemzéséből látszik, hogy
túlnyomó többsége az ideérkezőknek fiatal harcos volt, de nincsenek
meg az arisztokráciára utaló fejedelmi halomsírok, és az előkelő nők
aránya is viszonylag kevés. Sűrűn fordulnak elő harcászati
mellékletek: kardok, sarkantyúk, pajzsok (a kelták a vas mesterei
voltak), lovas kocsitemetkezések. Innen további támadásokat vezettek
a hellén világba, de többségük mindig visszatért ide, a balkáni
expanziók tehát nem népvándorlások és nem is kolonizációs kísérletek
voltak. Sok kelta harcolt viszont hosszabb-rövidebb ideig a hellén
államszervezetek, például a makedónok zsoldoshadseregeiben, illetve
kisebb kolóniák a Balkánon és Kis-Ázsiában éltek tovább (galaták).
Több olyan lelet van, amelyet tipológiailag távoli
importokként határozunk meg (például a szkíta Ártánd lelőhelyen
előkerült bronz hydra, több kelta lelőhely itáliai etruszk situlája,
vagy balkáni hellén hatásokat mutató lelete, például
lékythos-ayballos, kalyx-kantharos), de régészeti értelmezésük máig
kérdés: luxuscikkekként távolsági kereskedelemmel kerültek be, vagy
a számos, forrásokból ismert rablóhadjárat során rabolták el,
esetleg diplomáciai kapcsolatok eredményeképp, ajándék formájában
kerültek barbár népek tulajdonába?
Magyar régészeti anyagon kelta grafitos kerámia
petrográfiai vizsgálatai jelentenek segítséget nagy távolságú import
nyersanyag és lehetséges kereskedelmi kapcsolatok, esetleg
népmozgások felvázolásában. A grafit a Kárpát-medence területén nem
fordul elő, ezért nyers grafitrögök a lelőhelyeken vagy a kerámia
anyagában való megjelenése, azonosítása és forrásának lokalizálása
biztos pontot jelent egy távoli nyersanyag felbukkanására, bár annak
idekerülése további régészeti kutatásokat és kérdésfelvetéseket
igényel. A grafit származási helyeként a Cseh-masszívum/Moldanubikum
területét azonosították (Havancsák et al., 2009). A „nyers”,
felhasználatlan grafitos kőzet jelenléte a bátaszéki régészeti
lelőhelyen arra utal, hogy a kerámiát „helyben” készítették és a
grafitos kőzetet importálták. A helyi készítést támasztják alá az
egyes grafitos kerámiákban soványító anyagként megfigyelhető
gránittörmelékek is, amelyek valószínűsíthetően a régészeti lelőhely
közelében (6–8 km) felszínre bukkanó karbon korú Mórágyi Gránit
törmelékei.
Kulcsszavak: archeogenetika, archeometria, kormeghatározási
módszerek, tipológia, értelmezés
IRODALOM
Bollongino, Ruth – Burger, J. – Alt, K. W.
(2003): Import oder sekundäre Domestikation? Der Ursprung der
europäischen Hausrinder im Spiegel molekulargenetischer Analysen an
neolitischen Knochenfunden. Beiträge zur Archäzoologie und
Prähistorische Anthropologie. IV, 211–217. •
WEBCÍM
Dani János – Horváth Tünde (2012): Őskori
kurgánok a magyar Alföldön. A gödörsíros (Jamnaja) entitás
magyarországi kutatása az elmúlt 30 év során. Áttekintés és revízió.
Archeolingua, Budapest
Edwars, Ceiridwen J. – Bollongino, R. –
Scheu, A. et al. (2007): Mitochondrial DNA Analysis Shows a Near
Eastern Origin of Domestication of European Aurochs. Proceedings of
the Royal Society B. 274, 1377–1385. DOI:10.1098/rspb.2007.0020 •
WEBCÍM
Ehser, Anja – Borg, G. – Pernicka, E.
(2011): Provenance of the Gold of the Early Bronze Age Nebra Sky
Disc, Central Germany: Geochemical Characterisation of Natural Gold
from Cornwall. European Journal of Mineralogy. 23, 6, 895–910.
DOI: 10.1127/ 0935-1221/2011/0023-2140
Gerling, Claudia – Bánffy E. – Dani J. et
al. (2012): Immigration and Transhumance in the Early Bronze Age
Carpathian Basin: The Occupants of a Kurgan. Antiquity. 86,
1097–1111. •
WEBCÍM
Giblin, Julia Irene (2009): Stroncium
Isotope Analysis of Neolithic and Copper Age Populations on the
Great Hungarian Plain. Journal of Archeological Science. 56, 2,
491–497. DOI:10.1016/j.jas.2008.09.034 •
WEBCÍM
Havancsák Izabella – Bajnóczi B. –
Szakmány Gy. et al. (2009): A petrográfiai vizsgálatok jelentősége a
kelta kerámiák grafitos soványítóanyagának proveniencia
meghatározásában. Archeometriai Műhely. 4, 1–14. •
WEBCÍM
Horváth Tünde (2010): Europäische
Maskentradition am Beispiel eines spätkupferzeitlichen Fundes. In:
Meller, Haraid – Maraszek, Regine (Hrsg): Masken der Vorzeit in
Europa I. Internationale Tagung vom 20. bis 22. November 2009 in
Halle (Saale). Tagungen des Landesmuseums für Vorgeschichte Halle
(Saale) Band 4, Halle, 109–127. •
WEBCÍM
Horváth Tünde (2012): Kritika. M.
Bondár-P. Raczky: The Copper Age Cemetery of Budakalász. Specimina
Electronica Antiquitatis. 13, 1–16, •
WEBCÍM
Horváth Tünde (2014): Az őskori migráció
kérdése az archeogenetikai és izotópos vizsgálatok alapján. Magyar
Tudomány. 2, 196–208. •
WEBCÍM
Larson, Greger – Albarella, U. – Dobney,
K. et al. (2007): Ancient DNA, Pig Domestication, and the Spread of
the Neolithic into Europe. PNAS – Proceedings of the National
Academy of Sciences of the USA. 104, 25, 39, 15276–15281. DOI:
10.1073/pnas.0703411104 •
WEBCÍM
Le bel âge du bronze. (1994) Centre
Européen d’archéologie du Mont-Beuvrey/Pytheas, Mont Beuvrey–Dijon.
Ludwig, Arne – Pruvost, M. – Reissmann, M.
et al. (2008): Coat Color Variation at the Beginning of Horse
Domestication. Science. 24 April, 324, 485. DOI:
10.1126/science.1172750 •
WEBCÍM
Müller, Woldgang – Fricke, H. – Halliday,
A. N. et al. (2003): Origin and Migration of the Alpine Iceman.
Science. 302, 862–866. DOI: 10.1126/science.1089837
Price, T. Douglas – Knipper, C. – Grupe,
G. et al. (2004): Strontium Isotopes and Prehistoric Human
Migration: The Bell Beaker Period in Central Europe. European
Journal of Archaeology. 7, 9–40. DOI:10.1177/1461957104047992 •
WEBCÍM
Siklósi Zsuzsanna – Csengeri Piroska
(2011): Reconsideration of Spondylus Usage in the Middle and Late
Neolithic of the Carpathian Basin. In: Ifanditis, Fotis –Nikolaidou,
Marianna (eds): Spondylus in Prehistory: New Data and Approaches.
Contributions to the Archaeology of Shell Technologies. (BAR
International Series 2216) Archeopress, Oxford, 47–62. •
WEBCÍM
Sprincz Emma – Beck, Curt W. (1981):
Classification of the Amber Beads of the Hungarian Bronze Age.
Journal of Field Archeology. 469–485.
Szabó Miklós (2005): A keleti kelták. A
késő vaskor a Kárpát-medencében. L’Harmattan, Budapest
Visy Zsolt (főszerk.) (2003): Magyar
régészet az ezredfordulón. NKÖM–Teleki László Alapítvány, Budapest •
WEBCÍM
LÁBJEGYZETEK
1 A hegy ilyen esetben azt
jelenti, hogy egy komplex összetett eszközből szerves anyag nélkül
csak a kő rész marad fenn, de az nem elégséges ahhoz, hogy méretéből
vagy alakjából egyértelműen kiderüljön, nyílvessző, lándzsa vagy
dárda hegye volt-e.
<
2 cal BC, 1 σ – kalibrált
dátum, BC – Before Christ, vagyis i. e., 1 szigma a kalibrálás során
végzett matematikai statisztikai valószínűségi számítás
valószínűségi értékét jelöli, az egy szigma a legmagasabb
valószínűségi értéket adja meg a tól–ig tartományban, 68%
valószínűséget a bayesi számítási modell szerint
<
|
|