Háttér előtt
Noha olyan szereplők is látóterünkbe kerülnek Perecz László
tanulmánygyűjteménye révén, mint Böhm Károly, Hamvas Béla, Babits
Mihály, Fülep Lajos vagy épp Nádas Péter, de elsősorban a magyar
filozófia történetének két fontos alakjára fókuszálnak a könyvben
szereplő írások: Lukács Györgyre és Bibó Istvánra. Lukácsra, akiről
– különösen, ha a nemzetközi ismertséget is figyelembe vesszük –
történetileg tekintve talán azt is mondhatjuk, hogy „a” magyar
filozófus; és Bibóra, aki sem önértelmezése alapján, sem akadémikus
szempontból nem sorolható a filozófusok közé, de a
(szak)filozófiával kapcsolatos erős fenntartásai mellett is
rajtahagyta nyomát írásain a filozófiai tájékozottság; sőt mi több,
idegenkedését akár értelmezhetjük mint filozófiai jellegű
álláspontot, azaz egy bizonyos fajta – jelesül: a realitástól
elrugaszkodó, a meddő spekulációban elvesző – filozófiával szembeni
averzióként.
Az első tanulmány Lukácsnak és Böhmnek – illetve
tanítványaiknak – a XX. század elején lejátszódó fordulatban – a
szinte egyöntetű elfogadottságnak örvendő pozitivizmus uralmának
megtörésében játszott szerepét ismerteti. Böhm szemléletmódjának
változása – pozitivista, antimetafizikus indulása, majd az ettől
való eltávolodása és idealista, axiológiai irányba történő
orientálódása – majdhogynem leképezi a korszak általános filozófiai
irányultságának módosulását. Lukács esetében ilyen párhuzamról nincs
szó, ő a pozitivizmussal eleve nem szimpatizál. A korszellemmel való
szembenállásából, az institucionális kereteken kívüliségből és a
publikációi számára alkalmas szellemiségű szaksajtó hiányából fakadó
nehézségek – ezeket a következő tanulmány taglalja – csak lassan
enyhülnek. Összességében Böhm és Lukács nézetei – és filozófiai
(tanítványi) körei – között nincs kimutatható egymásra hatás, a
rokonságot a filozófiatörténeti vizsgálódás teremti meg, ami az
újidealista/szellemtörténeti szemléletmód megerősödésében mindkét
gondolkodó erőfeszítéseit jelentősnek látja.
Az írások többségére jellemző, hogy a tárgyalt
témákat, problémákat Perecz, mondhatjuk, speciális szakterülete
szempontjából, a nemzet-problematika valamelyik aspektusából
vizsgálja. Fülep Lajos művészetfilozófiája is alkalmas tárgya az ún.
„nemzeti filozófia” (miben)létét vizsgáló megközelítésnek. Mint a
szerző megállapítja, Fülep gondolkodásának nemzeti jellege nem
azonosítható a nemzetkarakterológiai alapú, öncélú, bezárkózó –
adott esetben nacionalizmusba, rasszizmusba hajló – felfogásokkal.
A szellemtörténeti megközelítést és a marxizmust
egyaránt elutasító Bibó – noha explicite nem foglalkozik a „nemzeti
filozófia” specifikus kérdéskörével, de – gondolkodásmódjából,
elméleti munkásságából a szerző érvelése szerint kiolvasható, hogy a
nemzet és a filozófia fogalmait Bibó nem tartja egy egységes
fogalomban összekapcsolhatónak.
A már többször, többek által elemzett Bibó és
Lukács közötti vita egyik – eddig nem elég hangsúlyosan
kidomborított – aspektusát, s a szerző érvelése szerint a két
gondolkodó közti egyet nem értés lényeges gócpontját, a bibói
demokráciafelfogás szociálpszichológiai komponensét teszi vizsgálat
tárgyává a következő cikk. A társadalomlélektannak komoly szerepet
|
|
szánó bibói módszertan Lukács számára – aki a
pszichológiai tényezőt visszavezetendőnek tartja az annak alapjául
szolgáló gazdasági/politikai bázisra – nem elfogadható. Az elemző
érvelése szerint elsősorban Lukácsnak a pszichológiai
magyarázatokkal szembeni idegenkedése következtében nem képes a
kettejük közötti eszmecsere elméleti szinten elmélyülni, termékeny
teoretikus diskurzussá válni, s így Lukács Bibó-kritikájának az
adekvátsága is megkérdőjelezhető.
Noha Perecz a Lukács György és Babits Mihály között
lezajlott polémiának is elsősorban a vitázó felek nemzetről, illetve
nemzet és filozófia(i kultúra) viszonyáról vallott elképzeléseinek
különbségét állítja előtérbe, a lukácsi filozófiának „németes”
homályosságát felrovó babitsi kritika és az erre adott – elutasító,
a homályos/világos distinkciót relativizáló és kontextualizáló, és
egyfajta, a gondolkodásnak a hétköznapi és a filozófiai módjának
lényegileg különböző mivoltából fakadó homályosságot a filozófia
tulajdonképpeni sajátságának tekintő – válasz a filozófiában
sokféleképpen lehetséges oppozíciók egyikét – az adekvát filozófiai
stílus mindig aktuális, és a különböző szembenállások, „-izmusok”
harcának hátterében is gyakran ott álló alapproblémáját – is
szemlélteti.
Természetesen akár a nemzetfogalom valamelyik
aspektusát középpontba állító, akár a nem ehhez kapcsolódó írásokat
nézzük, a tárgyalt témák lehetőséget adnak további vizsgálódásra,
további kérdések felvetésére. A szerző meggyőzően érvel amellett,
hogy Böhm és Lukács (szellemi holdudvara) hozzájárult a pozitivizmus
dominanciájának megtöréséhez, de kérdéses marad ennek a
hozzájárulásnak a mértéke, melyhez azt is kellene tudnunk, kik – és
mennyire – játszottak ebben további szerepet. (Sőt, az is, hogy
ebben a folyamatban hogyan és mennyire hatottak teoretikus és azon
kívüli – mondjuk úgy, internális és externális – tényezők.)
Ami a könyv tematikája kapcsán az olvasónak
mindenképp feltűnik, és ami a szerzőnek a szemére vethető lenne, az
már eleve, bevallottan közölve van a könyv előszavában: egyrészt az
írások közötti alkalmankénti ismétlődések és átfedések, másrészt az
írások műfaji különbözősége. Az elsővel kapcsolatos, az előszóban
szereplő kérésnek – „[m]egkérem az olvasót, ezt nagyvonalúan nézze
el nekem” – minden további nélkül eleget is tehetünk. A recenzens
számára viszont zavaró, hogy nagyon is igaz: a könyv „elegyes írások
válogatása”. A tudományos igényű filozófiatörténeti elemzéseket
tartalmazó tanulmányok mellett a szerző a kötetbe könyvrecenziót,
akadémiai doktori értekezése opponenseinek adott választ, illetve
napilapban megjelent írást is beválogatott. Mindez persze nem példa
nélküli, de kissé szokatlan. A két utolsó „ciklusba” tartozó ilyen
jellegű írásokat akár ki is lehetett volna hagyni a könyvből. Hogy
ezek az írások is bekerültek, azt talán az magyarázhatja, hogy olyan
szerzővel van dolgunk, aki egyrészt – némiképp könyvének két
főhőséhez hasonlatosan – a közéleti-gyakorlati kérdésekkel
kapcsolatos állásfoglalást az értelmiségi lét részének gondolja,
másrészt a szorosabban vett filozófiatörténészi szakmunka mellett a
filozófia hazai társadalmi beágyazottságának – nem túl rózsás –
helyzetét is szem előtt tartja. (Perecz László: Háttér előtt: Írások
a magyar filozófia múltjáról és jelenéről. Bratislava–Pozsony:
Kalligram, 2013)
Holovicz Attila
doktorandusz, BMGE
|
|