Csokoládé-gyilkosság.
Egy filozófus másik élete
Amikor Bándy Sándor – vagy másfél évtizede – elmondta, hogy a
„Lakatos-ügy” foglalkoztatja, nem hozott izgalomba a történet. A
zsenigyanús gazfickók egyvelege – már csak a zsenik kvantuma okán is
– minden generációban törpe minoritás. Az ilyenek
veszélyesség-potenciája abban rejlik, hogy nem csupán a vásári
sokaság balgáit képesek bűvkörükbe vonni, hanem a pallérozott
intellektusúakat vagy akár a hozzá hasonló briliáns
szürkeállományúakat is. Másik arcuk csak akkor kezd derengeni,
amikor Hans Castorpként vagy Rubasovként zuhanunk/taszíttatunk az
abnormális végzet felé. Mennyiben hasonló és mitől más mégis Lakatos
Imre – végső soron e brancsba illő – figurája? Attól, hogy nem
kitalált szereplő, hanem közöttünk élő hús-vér zseniként volt
gazfickó, Savonarola balkézről való ükunokája, Kim Philby
unokatestvére. Bándy Sándor Lakatos (Lipsitz) Imréről szóló korábbi
tanulmányait olvasva csöppet sem gyarapodott szimpátiám a
zegzugos-forgatagos életutat bejáró kalandorzseni iránt. Felidézett
személyiségében mégis volt valami, ami ébren tartotta az
érdeklődést. John Le Carré jól megformált hőseit – erudícióban,
sejtelmességben, cselvetésben – lepipáló „több mint krimi” fenomén.
A könyvben többen is úgy emlékeznek rá, hogy mefisztói jelenség
volt. „Magyar Mefisztó” – ha nem is találjuk nevét a hungaricumok
egyre bővülő lajstromában. Talán azért, mert a morbus hungaricust –
a tudományfilozófia, az elméleti matematika helyett – inkább a
latint őrző medicina tartja számon.
A múlt század első harmadában tehetséges
polgárcsemetének marxistává szegődni nem volt egyedi extravagancia.
Inkább tömeges korkaland, mely sokaknál életútformáló maradt (Szalai
Sándor, 1912.; Donáth Ferenc, Zöld Sándor 1913.; Nagy Tamás 1914.;
Losonczy Géza, 1917.; Vitányi Iván, 1925.). A háború utolsó évében
már „hatodik érzék” se nagyon kellett a felismeréshez: a kommunista
meggyőződés mellett „származásbűn” okán is ajánlatos köddé válni,
alámerülni. 1944-ben a lét volt a tét. A debreceni szülői ház
nagyváradi illegalitással való felcserélésében a hangsúly az
illegalitáson van, mert innét éppúgy elhurcolták a zsidókat, mint a
cívis városból. A Lipsitz család nagyobbik része is Auschwitzban
végezte, miközben ő – fanatikus küldetéstudat és személyes félelem
hagymázas egyvelegétől vezéreltetve – öngyilkosságba parancsolja (!)
egyik hitsorsosát.
Az előzmények, a személyes túlélés és a háború
utáni fordulat milyensége okán majdhogynem determinált volt számára
(is) az immár legálisan teret foglaló Magyar Kommunista Párt (MKP)
holdudvarában folytatni a felnőtté válást. A manapság iróniával
emlegetett „világmegforgatás” akkoriban szerves része volt a
szekularizált-materialista messiásvárásnak. (Sokan és sokat
„dolgoztak” azért, hogy az – idővel – történelmi délibábbá váljon.)
Az 1945-ös magyarországi fordulat annyiban tért el a kommunisták
számára a társadalom többségétől, hogy különösebb túlzás nélkül
mondható: szinte kezdettől „Mici néni két életét” kezdték élni. A
hivatalos-nyilvános közélet mellett meglehetős módszerességgel
építettek ki egy mindenhova beszivárgó információs rendszert. A
többi pártba való beépüléstől az újraformálódóban lévő állami és nem
állami intézményrendszeren át a legtradicionálisabbnak tekinthető
egyházi fórumokig terjedően formálódott a kommunista penetráció,
nekik bedolgozó „fedett legátusok” hálózata révén. Ez sokfélesége
miatt nehezen definiálható, inkább csak metakommunikációs szürke
zónaként írható körül, az illegalitás és a nyilvánosság közötti
köztes mezőben.
Ennek egyik (értelmiségi) szárnyvonalán került
Lakatos Imre – valóban tehetséges – ifjú titánként a polgári
elitképzés fellegvárába, a budai Eötvös Collegiumba. Életkora
szerint szenior a diákok között. Alighanem fenntartással fogadható
Keresztury Dezső visszavetített summázata, mely szerint Lakatost az
MKP eleve a nagyhírű alma mater tönkretételére delegálta volna oda.
Érkezésekor még nem ez lehetett megbízatása. Az már inkább, hogy
szervezzen „kommunista frakciót” a tudóspalánta nobilitások között.
Lakatos úgy hívta meg korának kulturális tótumfaktumait – Lukács
Györgyöt, Révai Józsefet – kollégiumi vendégelőadásokra,
tereferékre, hogy tanárok-diákok legalábbis sejtsék: nevezettekkel ő
közvetlen (párt)kapcsolatban áll. A sarkos ítéletek számos
árnyalatát fedik el egy-egy életút sokféleségének és egy jellem
összetettségének, ám az akkoriban szintén ott tanító Kosáry Domokos
diagnózisa nyersesége ellenére is informatív Lakatos Imre
szenior-diákról: „kétségtelen intelligenciája mellett moral
insanity.” (155.) Kérdés, hogy az utóbbi ezredvégen szépkorúvá lett
professzor emlékezés-konglomerátumában mekkora hányad a korabeli
„vesébe látás”, és mennyi a fél évszázad során szerzett további
információk egymásra rétegződése, illetve annak – ezúttal éppen
Lakatos Imrét érintő – mikroszkópi metszete.
Az életút felidézett fordulataiból azért
választottam ezt a „szelídebb” közjátékot, hogy a szerző
meseszövését, rekonstrukciós módszerét érzékeltessem. Bándy Sándor
nem hagyományos, értekező prózában elbeszélt életrajzot ír. A
curriculum vitae egy-egy pontján szóhoz jutó források információi
esetenként valós idejűen eltérő műfajúak. Máskor különböző státusú
figurák – barátok, ellenlábasok, tettestársak, áldozatok,
pártinspektorok, ávéhás vizsgálótisztek – memóriája retrospektíve
oszlat homályt, vagy éppenséggel ködösít. Fél évszázadnál is
hosszabb intervallumból kerülnek egymás mellé primer és szekunder
hírmorzsák, közvetlenül Lakatost érintő, vagy a kormiliőt
felvillantó szöveghelyek. Alkalmasint hol pontosan, hol nehezen
autorizálható iratszemelvények, levél- és naplórészletek adalékai
hitelesítenek vagy cáfolnak korábban megfejtettnek hitt
mozzanatokat. Az emlékfoszlányok a memória önkéntelen/szándékolt
szelekciója ellenére is kínálhatnak adalékot. A szerző a lehetőség
határain belül szinte mindennek utánajárt. Ám az
információ-fragmentumokat nem gyúrja valamifajta leginkább
valószínűsíthető verzióvá, – úgymond – „egyetlen igaz történetté”. Ő
maga inkább „kalauz”. Elkalauzol bennünket abba a labirintusba,
melynek különböző szegleteiben egy Lakatos Imre nevű halandó jelet
ejtett, nyomot hagyott maga után. Bándy egy „totális biográfia”
forrásmunícióját gyűjti össze, hősét és mindenkori környezetét
illetően mikrotörténeti mélységig hatolva. Márai Sándor bon-mot-ját
kölcsönvéve, a butaság organizált terrorja mellett türemkedik elő
visszatérően Lakatos – alig ismert – „másik énje”, pszichopata
machinátor mivolta.
Küldetéstudatos messianizmusával Lakatos szinte ki
sem maradhatott az indításakor eleve félrevezető módon
„koalíciósnak” beállított, ultrabaloldali Tovább című hetilap
köréből az ún. „fordulat évében”. Ennek radikális-jakobinus
hangütése – képletesen szólva – előreszaladt, „gyorsabban lapozott”
a sztalinizálás magyarországi forgatókönyvében. Ha a szükség úgy
hozta, kommunista oldalról mondhatták, hogy az ott leírtak nem az
MKP – Szabad Népben, Társadalmi Szemlében közvetített – „hivatalos”
álláspontja, felfogása. Itt Losonczy Géza, Vásárhelyi Miklós,
Pálóczy-Horváth György mellett tűnik fel a kötet főhőse, egészen
addig, amíg be nem fut Révai József kétszavas telefonüzenete: „Ne
tovább!” (Kövér, 1998. 164.) A beszüntetés nem radikalizmusukért
kirótt fegyelmi volt. 1947–48 fordulóján az addigi balos túllihegés
lett főcsapás az MKP számára: a kizárólagos hatalom megszerzésének
erőltetett menetben történő realizálása – és az addig „kiszervezett”
sajtónyelvi fordulatnak a párt szavává interiorizálása.
A kommunista pártban kezdettől meglévő – éberségnek
nevezett – belső bizalmatlanság hiszterizálódása közepette kapja
feladatul Lakatos, hogy gyűjtsön terhelő információkat Révai
Józsefről – Révai Józsefre. A Rajk-pert azonban nem követi
|
|
Révai-per. Szorgalma okafogyott, s jobb, ha eltűnik
– eltüntetik – szem elől. A szovjet ösztöndíjasok kontingensében –
hozzájuk képest pár évvel idősebb – instruktorként delegálják
Moszkvába, úgymond rendet tenni a kommunizmus Mekkájának
meghökkentően más világában nehezen eligazodó magyar diákok között.
Sokak ellenséglistává összeálló módszeres pellengérre állítása,
feljelentése lesz kvázi-párttitkári ügyködésének hozadéka.
Hazarendelik.
Ott is kelletlenül fogadták, itthon is útban van.
Túl sokat tud ahhoz, hogy szabadlábon maradjon, de mivel kútba
esett, hogy koronatanúból tettestárssá átminősítve ültessék le a
Révai-perben, más módon hibernálják. Recskre internálják –
eltüntetni és továbbszolgálni. Rabtársait figyeli meg, róluk
szolgáltat információkat a táborparancsnokságnak. Nyersgyémánt
intellektus – pártüdvöske – agent provocateur – rabtábori vamzer.
Nem éppen felívelő karrier a Rákosi Mátyás uralta Magyarországon.
Úgy tűnik, ennek ellenére megmarad „hívőnek”. Vagy szabadulása után
csupán a maga igazát keresve, személyes elégtételt igényelve harcol
„rehabilitálásáért”? S miközben ez zajlik, újfent azokba mar, akik
segítő kezet nyújtanak neki. Génhiba? Jellemhiba? A sebzett
ösztönreakciója, aki csak a rajta esett sérelmekről akar tudni, az
általa okozottakról nem? Az istenadta tehetségből, szocializációs
pallérozottságból egyáltalán nem következik gáncs nélküli lovag
karakter.
Az életút kronológiája mentén araszolva időzhetnénk
még Lakatos későbbi karrierstációinál, ám a konklúzión az sem
módosítana. A „bűne a koré, mely szülte őt” újbarbarizmus mennyit
von le a zseni önnön felelősségéből, úgy élve meg egy halandóknak
adatott földi pályát, hogy akivel kapcsolatba került, annak a vele
való ismeretség miatt legkevesebb zaklatást, rosszabb esetben
tevőleges meghurcoltatást – egy konkrét esetben általa generált
halált – kelljen elszenvednie.
Ha korábban azt mondottam volt, hogy nem volt
extravagancia a múlt század első harmadában marxistává vedleni,
később – Európa napkeleti felén – még kevésbé volt delikátum
kommunistaként börtöntöltelékké lenni az államszocializmus
kiépülésének éveiben. Ezzel a munka egy másik rétegére utalok.
Fentebb érintettem már Bándy Sándor minuciózus forráskollekcióját,
amely – szövegbe vagy kiterjedt jegyzetapparátusba történő
funkcionális illesztésével – az immár Magyar Dolgozók Pártra
átkeresztelt kommunista „élcsapat” belső működésébe kalauzol. Nem
„bepillantást enged” – ahogy udvariasan mondani szokták –, hanem
magunk is ott járunk a pártközpont folyosóin, a központi ellenőrző
bizottság irodáiban, a különböző osztályok, bizottságok
munkaszobáiban, s alkalmasint „a párt ökle” titkosszolgálat
kihallgatótermeiben. Pontosítva, ott téblábolunk, mert többnyire
alig ismert, illetve elfeledett – feledhető – arcnélküli nevek
sokasága tűnik fel, akik működtetik, üzemben tartják a
horrorisztikussá váló rendszer mindennapjait. Egyik nap még
„pozícionáltan”, pártmunkás-ítészként, hogy másnap már tegnapi
elvtársaik taszítsák őket az exkommunikáltaknak kijáró párialétbe.
A terroruralom képzelőerőt, beleérzőképességet
egyaránt próbára tevő általánosító fogalom: szinte metafora. Itt, a
könyv lapjain pőrére vetkezve tűnik elő a hisztérikus
ellenségkeresés/találás. Az ideológiai-politikai determináltság
okszerűen kutatja és esetlegesen lel rá soros köznapi bűnbakjaira,
amiből a tervutasításos üzemszerűség és a centralizálni próbált
káosz sajátos egyvelege tárul fel. A pártdiktatúra cefréjéből – a
valahai marxizmus helyett – a sztálinizmus desztillátuma párlódik
harmadgenerációs eszmedeformálódásként. Rettegve szolgáló
mamelukjainak szorgalma révén alakul át tevőleges rendszerszintű
embertelenség-mechanizmussá. A teoretikus vízió helyére lépve ez
lesz a „létező szocializmus” praxisa. Alkalmasint magas intellektusú
erkölcsi beszámíthatatlanok hűséges – netalán cinikus? –
közreműködése, statisztálása közepette. Ez Lakatos Imre „másik
élete.” Pontosítva: Lakatos sorsának aprólékos utánajárás nyomán
feltáruló, reveláció értékű rekonstruálása közepette az olvasó is –
virtuális – társasutazást tehet a korabeli pártdiktatúra szövevényes
bugyraiban. Kiszámíthatatlan rapszodikussággal lehet párthű hitből
kárhozat, eszmeszentélyből vallatószoba, meditációs kápolnából
büntető magánzárka, munkafétisből rabtábor, kenetteljes „elvtársi jó
tanácsból” utolsó kenet nélküli egzekúció. Csak a
kiszámíthatatlanság kalkulálható, a bizonytalanság bizonyos, az
ideiglenesség állandósul. Ez még a legbriliánsabb elmén is képes
kifogni, pláne, ha a ráció mentén keres magyarázatot a –
közreműködésével teremtett – irracionalitásra. A rendszerré
erőszakolt fatalitás hétköznapjaiban csődöt mond a kauzalitás – ez
is, az is a Homo sapiens produktuma.
Bándy nem igazodik történetírói iskolákhoz. Fittyet
hány arra, hogy éppen avíttnak tartott hagyományos politikatörténet
mentén araszol, new social history nézőpontot érvényesít, oral
history alanyainak elbeszélését bogozza „filologizálja”, töredékesen
fennmaradt vagy „kitakartan” hiányos textusok kínálnak-e számára
információt. Mindegyiket rögzíti. „Makó–Jeruzsálem” messzeségnyi
félmondatok, utalások, sejtetések vagy éppen „kiáltó elhallgatások”
között szlalomozik, alkalmasint meditál felettük, de nem zárja
rövidre a különböző töltetű információszálakat. Mintegy ezzel vonja
be az olvasót a rejtvényfejtésbe – ami részben igaz –, de más oka is
van a szövegnyalábok elvarratlanságának. Kutatásai során kiderült,
hogy ha Magyarországon szinte mindent összegereblyézett is, brit és
posztszovjet archívumok tudhatóan őriznek még – egyelőre
hozzáférhetetlen – forrásokat Lakatos Imréről, elsősorban nevezett
1956 utáni emigrációs pályaszakaszáról. Az említett helyeken nem
volt „levéltári forradalom”, s még ha a konvenciók különböznek is
Londonban és Moszkvában, egyöntetűen más a „birodalmi léptékű”
megfontolás a közelmúlt történelemmé patinásodásáról.
Lakatos Imrét a maga korában – zsurnaliszta
közhellyel élve – „mindenki ismerte, aki számított a klubban”. A
korábban említett – elsüllyedt, elfeledett – pártbürokratákon túl a
szerző száznál több olyan, különböző szakmákban nevet szerzett
kortársat talált és szólaltatott meg, akik első kézből szállítottak
újabb adalékot Lakatosról. Emellett kiderül, hogy nevezettnek azok
között is híre volt, számoltak vele – a közélet tágabb holdudvarában
–, akik (esetenként szerencséjükre) nem érintkeztek vele
közvetlenül. S úgy tűnik, erre vezethető vissza az is, hogy az
angolszász „szabad világ” tudástemplomaiban kecsegtető előmenetele
ellenére kellett lassacskán ráébrednie: otthona ugyan lehet másutt
is, respektust is szerezhet magának „jobbik énjével”, ám kommunista
eltévelyedése – összes aposztata bizonykodása ellenére – élethosszig
stigma marad „kóbor zseni” káderlapján. Akkor is, ha Karl Popper, és
hasonló respektusú tudósok vállaltak kezességet érte. Bármennyivel
civilizáltabban működött is a Csatornán túli Intelligence Service,
az állampolgári kérelem „vizsgáján” rendre elbukott. Úgy halt meg a
hetvenes évek derekán, hogy „állampolgári hűségét” Albionban nem
találták kielégítőnek.
Ami pedig a történelmi víziót illeti, álljon itt
zárásként a létező szocializmus magyarországi válfajait itthon
végigélő, végigcsináló, nem kevésbé pallérozott – s a könyvben is
szereplő – kor- és eszmetárs, Nagy Tamás közgazda végső távozása
előtti utolsó mondata: „Az egész életem hiábavaló volt.” A huszadik
század Magyarországán ezt – több generációból – sokan elmondhatják
magukról. Ám a kudarc ellenére, aligha mindegy a tálentumon túli
karakterjegyek milyensége. Ez a korba helyezett kortalan feszültség
pulzál a hatszáz oldalas könyv majd minden lapján. (Alex Bandy: A
Csokoládé-gyilkosság. Egy filozófus másik élete. Budapest:
Akadémiai, 2014)
Gyarmati György
történész
Hivatkozás: Kövér György (1998): Losonczy Géza, 1917– 1957. 1956-os
Intézet, Budapest
|
|