Mindig velünk
„Összerezzenek, ha egy-egy beszélgetésben szóba kerül. Nem tudom
eldönteni, hogy védjem vagy figyeljem, hogyan állja ki a próbát” –
írja már-már anyainak hangzó féltéssel szavaiban Aczél Petra
nyelvész, kommunikációkutató a retorikáról, Médiaretorika című
kötetének ajánlójában. A féltést enyhítve azonban menten hozzáteszi:
e könyv nem védőbeszéd, hiszen „nincs ok arra, hogy karddal, szóval,
könyvvel védjük a védhetetlent”. Elvégre „csak” retorikáról van szó,
de éppen ezzel a „csakkal” indulunk a jelenség mélységesen mély
megismerése felé.
A hazai közép- és felsőfokú oktatásban méltatlanul
mellőzött tudományról és praktikáról – azaz a retorikáról –
tengernyi szakirodalom áll rendelkezésre, hiszen egykor az antik
műveltség középpontjában állva kiérdemelte a társtudományok, főként
a nyelvészet, a logika, a teológia és a filozófia figyelmét,
egyenrangú partnerükké vált. Az elmúlt századokban azonban a
retorika „a szónoki ékesszólás gyakorlatává” degradálódott, s mint
ilyen, egy időre elveszítette eredeti karakterét, amelynek
középpontjában az ethosz, a pathosz és a logosz hármas egysége állt:
a jó rétor tudja, mit mondjon, birtokában van a megfelelő
kommunikációs technikáknak, s legfőképpen és mindenekelőtt tisztában
van mondása következményeivel. Hiába a megannyi tanulmány, e hármas
egység a legutóbbi időkig sajnos ritkán bukkant fel bennük.
A 20. század örvendetes fejleménye, hogy a retorika
és a róla való gondolkodás – kezdetben Amerikában, s lassanként
Európában is – elkezdte visszanyerni eredeti karakterét. Jól fejezi
ki ezt a szemléletváltást J. W. Corder gondolata, amely szerint we
are always in a rhetoric: folyamatosan és elkerülhetetlenül kerülünk
retorikus szituációkból retorikus szituációkba, miközben
embertársainkkal kommunikálunk. E nézőpontból szemlélve válik a
retorika a nyelvészek „prédájából” a kommunikációkutatók, sőt az
egész társadalomtudomány terepévé: a retorika hasonló értelmezési
keretként szolgál kultúránk megértéséhez, mint maga a kommunikáció.
Aczél Petra e könyvben arra vállalkozik, hogy
Corder felfogását magáénak vallva megvizsgálja, hogyan működik a
retorika a médiában, beleértve a hagyományos tömegkommunikációt és
az újmédia kiterjedt jelenségkörét. Az első nagy egység a működés
nyelvén szól, miközben a médiaretorikát taglalja, a második pedig
vélekedéseket tartalmaz a médiakultúráról, finom kritikai
észrevételeket fogalmazva meg a mediatizált társadalom főbb
problémáiról. E gondolatmenet méltó és alapos folytatása a szerző
korábbi, Új retorika című, 2009-
|
|
es kötetének, amelyben az olvasók megismerhették a
retorikáról folytatott gondolkodás változásait, s betekintést
nyerhettek a retorika gyakorlatába. A Médiaretorika is ad némi
áttekintőt a legfontosabb retorikai paradigmákról, többek közt az
épített környezet, az emberi és időbeli folyamatok, valamint a
vizuális kultúra retorikájáról, de legfőképpen a média retorikájára
koncentrál, amikor a meggyőzés, a manipuláció, az invenció és a
szelekció fogalmai mentén vizsgálja a médiahatást, és felépíti az
„on-lények” értelmezési keretét.
Ismerős elemként köszön vissza a kötetben Aczél
Petra egykori habilitációs előadásának témája, a „netorika”, az
internet retorikájának médiakommunikációs sajátosságait összefoglaló
fogalom, amely egyúttal a klasszikus retorika tükrében vizsgálja a
posztmodern médiaszíntér változásait. Izgalmas összefoglalót
olvashatunk arról, miként veszi ki észlelésünk szervezésének
feladatait a saját fejünkből egy „külső agy”, amikor a számítógép
előtt ülünk, s hogy eleve korlátos, közvetett, érzékszerveink
tökéletlenségétől szenvedő virtuális valóságészlelésünkön hogyan
csavar még egyet az úgynevezett „virtuális valóság”, amelyben az
ember végeredményben – Jean Baudrillard gondolatát követve – önmaga
szimulációjává válik. Ugyancsak égető kérdést feszeget a szerző a
kötet utolsó nagy fejezetében, ahol az újmédia szerepét vizsgálja a
gyermeki kultúra átalakulásában.
A Médiaretorika talán leginkább innovatív gondolata
a 77–79. oldalon található ajánlás, amely a médiaüzenetek és
-szövegek médiaretorikai elemzésének összefoglaló táblázatát közli.
A funkcionális retorikai leírás és a kritikai-retorikai értelmezés
egysége olyan komplex analízist tud adni a kutatók kezébe, amellyel
az üzenet felépítésén vagy a felhasznált retorikai eszközökön
túlmenően jóval mélyebb rétegekig juthatnak.
A keret vázlatos ismertetése egészséges
hiányérzetet hagy maga után: egyfelől önállóságra serkenti az
olvasót, hogy egy-két leírt példa megismerését követően ő maga is
elemezzen médiaszövegeket, másfelől mélyebb és alaposabb leírásért
kiált, amely – remélhetőleg – a könyv szerzőjét serkenti majd újabb
mű megírására. Így válik a retorika „önjáróvá”: a klasszikus
enthüméma retorikai technikáját felhasználva bír rá laikust és
médiakutatót, hogy továbbgondolkodjunk, sőt magunk is komoly
szellemi erőfeszítést végezzünk. Muszáj, hogy így legyen, muszáj,
hogy válaszokat találunk a könyvben felvetett égető kulturális és
generációs kérdésekre – mert úgy tűnik, a retorika és következményei
elkerülhetetlenek, még a médiaretorika szintjén is. (Aczél Petra:
Médiaretorika. Budapest: Magyar Mercurius, 2012)
Bokor Tamás
adjunktus, Budapesti Corvinus Egyetem
|
|