Az 1867-es magyar kiegyezési törvény szerint a
külpolitika Ausztria és Magyarország közös ügyei közé tartozott,
mindazonáltal a külpolitikát „mindkét fél ministeriumával
egyetértésben és azok beleegyezése mellett” kellett intéznie a közös
külügyminiszternek. Ez a gyakorlatban azt jelentette, hogy a
mindenkori magyar miniszterelnök jóváhagyása volt szükséges ahhoz,
hogy a Monarchia jelentős külpolitikai lépést tegyen. Márpedig a
Ferenc Ferdinánd trónörökös és neje 1914. június 28-i szarajevói
meggyilkolását követő válság során nyilvánvaló volt, hogy a Habsburg
Birodalom Szerbia elleni föllépése akár háborút, sőt, akár több
nagyhatalmat is érintő háborút, világháborút eredményezhet. Ezért a
teendőkről júliusban folytatott bécsi megbeszélések során Tisza
István gróf magyar kormányfő beleegyezését mindenképpen el kellett
nyerni; anélkül, a magyar miniszterelnök ellenzése mellett a
dualista birodalom nem léphetett.
Tisza eleinte ellenezte a háborút, illetve az azt
maga után vonó kemény fellépést. Érveit több alkalommal is
kifejtette, így tudjuk, hogy nem valamiféle pacifizmus, hanem a
magyar nemzeti érdek védelme állt időleges háborúellenessége mögött.
Mint ismeretes, július közepére a magyar kormányfő is csatlakozott a
háborút igenlőkhöz. Történészek nemzedékei igyekeztek megfejteni
ennek okát, vagy inkább okait, azt is felvetve, hogy esetleges
lemondásával vajon megakadályozhatta volna-e a háborút. Ebből a
szempontból válik fontossá a magyarországi ellenzék közjogilag amúgy
nem mérvadó véleménye arról, mit is kellene tenni a szarajevói
merényletet követően.
A kérdés akkor is megéri a vizsgálódást, ha tudjuk:
a több pártból álló parlamenti ellenzék az alapvető információkkal
sem nagyon rendelkezett, s jószerével csak a sajtóból és más,
informális csatornák révén tudott tájékozódni, s kialakítani a maga
álláspontját a külpolitika kérdéseiről. Ráadásul az akkori
ellenzéket a kormánytól és Tisza miniszterelnöktől olykor a
gyűlöletig fokozódó elvi, politikai és sokszor személyes ellentét
választotta el, ami ugyan számos okra volt visszavezethető, de a
legfontosabb ezek közül Tisza 1912. június 4-i parlamenti csínye
volt, amikor is a házszabályok tudatos megszegésével, erőszakkal
törte le az obstruáló ellenzéket, s fogadtatta el a kormánypárti
többséggel a hadsereg reformjához szükséges törvényjavaslatot. Az
ellenzék ezek után parlamenti botrányokkal provokálta ki a kitiltást
és sokszor a kivezettetést, majd pedig bojkottálta a képviselőház
üléseit. Bár ez a kellő országos visszhang hiányában előbb-utóbb
elhalt, a kormány és az ellenzék közötti éles ellentétek a
világháború kirobbanásáig jellemezték a magyar parlament vitáit.
Mint ismeretes, a dualizmus korának magyarországi
politikai életében a kiegyezéshez való viszony jelentette az
alapvető törésvonalat. A 67-es pártok a deáki kompromisszum
megtartását, a 48-asok annak olyan módosítását óhajtották, mely
Magyarországnak nagyobb önállóságot biztosítana, olyat vagy ahhoz
hasonlót, mint amilyent az 1848-as áprilisi törvényekből lehetett
kiolvasni, vagyis a perszonáluniót. Ez a program természetesen az
adott hatalmi realitások között megvalósíthatatlan volt, hiszen a
Habsburg Birodalom békés felbomlását, és közvetve az európai hatalmi
egyensúly felborulását jelentette volna. Ezért a 48-asok akkor sem
valósíthatták meg elképzeléseiket, amikor az 1905-ös választásokat
az általuk vezetett koalíció megnyerte, s 1906-ban hatalomra
kerültek, mert ennek az volt az ára, hogy titokban le kellett
mondaniuk közjogi követeléseikről. Ez érthetően komoly
kiábránduláshoz vezetett, ami közrejátszott abban, hogy a koalíciós
kormányzat belső meghasonlása annak bukásához, s a régi kormánypárt,
a Szabadelvű Párt romjain megszervezett 67-es Nemzeti Munkapárt
1910-es győzelméhez vezessen.
Az 1913 óta Tisza István miniszterelnökségével
hatalmon lévő Munkapárt ellenzéke több pártból állt. Mivel a
parlamenten kívüli szociáldemokraták és polgári radikálisok sok
tekintetben a teljes magyar politikai elittel szemben fogalmazták
meg mondanivalójukat, s valós politikai súlyuk (részben éppen a nem
demokratikus politikai rendszerből fakadóan) erősen korlátozott
volt, jelen rövid írásunkban csak a parlamenti ellenzékre térünk ki,
annak hangsúlyozásával, hogy 1914 júliusában a leghatározottabb
háborúellenességet éppen a radikális baloldali „rendszer-ellenzék”
képviselőinek megnyilatkozásaiban tapasztalhatjuk. Az ellenzék
vezető erejét a Függetlenségi Párt adta, mely két, egymással
1909-ben szakító szárny összeolvadásából jött létre 1913-ban. A párt
nagyobbik része társadalmi kérdésekben konzervatív,
gazdaságpolitikában inkább agrárius volt, s vezetőjének Kossuth
Ferencet (Kossuth Lajos fiát) és Apponyi Albert grófot, a veterán
politikust tartotta. A parlamenti súlyra nézve kisebbik árnyalatot
Justh Gyula vezette, s mind az általános választójog következetes
meghirdetésében, mind a kormányzat és a 67-es rendszer megalkuvás
nélküli támadásában radikálisnak számított. A párt legfőbb vezetői
közé tartozott még a dúsgazdag, de meglehetősen felelőtlenül
gazdálkodó fiatal arisztokrata, Károlyi Mihály gróf is, aki a
konzervatív agrárius kezdetektől eddigre már a radikális demokrácia
programjának hirdetéséig jutott el. A parlamenti ellenzék két 67-es
pártja között is komoly különbségeket találunk. A Katolikus Néppárt
konzervatív, sok tekintetben antiliberális, ugyanakkor bizonyos
szociális reformokra nyitott párt volt, míg a sokkal inkább
liberális jellegű Alkotmánypárt súlyát elsősorban vezére, ifj.
Andrássy Gyula gróf felkészültsége, kiváló kapcsolatai és ezekből is
fakadó nagy tekintélye adta. A parlamenti ellenzék érdekes
színfoltjai közé számíthatjuk a fővárosi zsidó kispolgárság
szavazataira támaszkodó Polgári Demokrata Pártot és tehetséges
vezérét, Vázsonyi Vilmost; a birtokos parasztság nemzeti
agrárdemokrata programját hirdető parasztképviselőt, a nagyatádi
Szabó Istvánt, továbbá a keresztényszocialista Giesswein Sándort. Az
etnikailag sokszínű ország parlamentjének természetesen nem csupán
magyar nemzetiségű tagjai voltak, s bár többségük a fentebb említett
nagyobb pártok képviselőiként politizált, a hivatalos magyar
állameszmével szemben állva léteztek különböző nemzetiségi pártok
is, s ezek tagjaiként alig tucatnyi román, szerb és szlovák
nemzetiségi párti képviselő is helyet foglalt a magyar parlamentben.
1914. július 28-án délelőtt Tisza István a
képviselőházban is bejelentette, amiről már a sajtó révén amúgy is
mindenki tudott: a Monarchia, miután Szerbia nem teljesítette a
július 23-án átadott jegyzékben foglalt követeléseket, hadat üzent
kis déli szomszédjának. A miniszterelnök kiemelte, hogy a háborút
ránk kényszerítették, s azt „talán a túlságba vitt béketűrés összes
kísérleteinek kimerítése után” vettük magunkra, de addig folytatjuk,
„amíg meg nem szereztük a magyar nemzetnek és a monarchiának a jövő
nyugalom, biztosság és béke állandó biztosítékait.” A mindösszesen
húsz percig tartó ülés egyetlen másik szónoka Apponyi Albert gróf
volt, aki az összes ellenzéki párt nevében tette meg rövid
nyilatkozatát. Csatlakozott Tisza nézetéhez, és a ház osztatlan
helyeslésétől kísérve elismerte, hogy „az a leszámolás, amely
megindult, kikerülhetetlen volt, és hogy azzal nem a támadásnak
terére lépünk, hanem egy elemi, védelmi kötelezettséget teljesítünk.
Ennek a leszámolásnak megkezdésére mi is csak egy szóval
felelhetünk, azzal a szóval, amely az egész közönségnek ajkain van
és ez a szó az: Hát végre!” Hangsúlyozta, hogy a nemzet jövője
szempontjából végtelenül fontos pillanatban szünetelnek a pártok
közötti ellentétek, és megígérte, hogy az ellenzék is mindent meg
fog tenni a maga részéről, hogy „vége vettessék annak a sorvasztó
betegségnek, amely minket arra kényszerített, hogy jóformán minden
második évben egy mozgósítást rendeljünk el és amelyet, ha tovább
tűrünk, oda jutottunk volna, hogy Európa minket nevezett volna beteg
embernek.” A veszély pillanatában szolidárisnak mondta a magyar
nemzetet Ausztriával, s bár kifejezte reményét, hogy a leszámolás
szűk térre korlátozódik, nem rettent meg a nagy háborútól sem, bízva
az addig oly sokat kritizált osztrák–magyar haderő mellett a német
szövetséges hűségében is. Nagy tetszéssel fogadott beszédét azzal
zárta, hogy a háborúnak „vége Isten segítségével nem lehet más, mint
a monarchia tekintélyének megerősödése, Magyarország alkotmányának
és törvényes önállóságának és egységének megszilárdítása.”
A kormány és az ellenzék tehát a háborús kihívásra
félretette ellentéteit, s igyekeztek az akkor még csak pár hónaposra
becsült harc minden szükséges feltételét együttes erővel
megteremteni. A nagyvárosok lakóinak olykor hisztériába hajló
háborús lelkesedése ragadt volna át a politikusokra? Vagy
megértették, hogy a háború zárójelbe teszi az addigi vitákat, s
sokkal komolyabb erőpróba elé állít mindenkit? Az bizonyos, hogy a
többi európai államban is hasonlóképpen történt: a háborút megelőző
hónapok és évek vitái egy csapásra véget értek, s még a szocialista
pártok is felfüggesztették küzdelmüket, sőt, parlamenti képviselőik
többsége a háborúhoz szükséges intézkedéseket is megszavazta. Ennek
hangzatos nyugtázásául szolgáltak II. Vilmos német császár
elhíresült szavai: „Már nem látok pártokat, csak németeket.”
1914 augusztusában az akkor a világ középpontjának
számító Európa öt legfontosabb hatalma háborúban állt egymással, s
mindazoknak, akik az államok közötti konfliktusok békés rendezéséért
munkálkodtak, csalódniuk kellett. Nem teljesültek az
internacionalista szocialisták azon reményei, hogy az
„osztályhovatartozás” felül fogja írni a nemzeti eszmét: a francia
és a német munkások egymást és nem „kizsákmányolóikat” kezdték lőni.
De a polgári jellegű nemzetközi békemozgalom is hatalmas kudarcot
vallott, szerveződéseik egy pillanatra sem tudták megállítani a
háborúba rohanó államokat.
A helyzet Apponyi szempontjából különösen
érdekesnek mondható, hiszen a háborút igenlő veterán politikus ekkor
már közel húszéves múlttal rendelkezett a nemzetközi békemozgalom
egyik legfontosabb szervezetében, az interparlamentáris unióban,
mely egyik legfőbb céljának éppen azt tartotta, hogy az egyes
államok közötti ellentéteket békésen oldják meg. Az 1896-os, minden
addiginál látogatottabb budapesti konferencia legnagyobb hatású
szónokaként Apponyi maga is kimondta: „Meg akarjuk alkotni az összes
államok testvériségének monumentális épületét. […] a mi célunk a
béke és a nemzetközi bíráskodás eszméjének a terjesztése és azon cél
felé való törekvés, hogy a háborúkat a válaszott bíróságok
felállításával eltörüljük.” Ő javasolta, hogy bár Oroszország nem
rendelkezik parlamenttel, egy aprócska alapszabály-módosítással
mégis hívják meg képviselőit az IPU tanácskozásaira. Bár a cár nemet
mondott, ez a felhívás is minden bizonnyal közrejátszott abban, hogy
1899-ben kezdeményezte a hágai békekongresszust, amivel – akkor úgy
tűnt – egy békésebb világ körvonalai sejlettek fel, hiszen létrejött
a nemzetközi döntőbíróság, és lefektették a hadviselés alapelveit.
Apponyi már „mint a béke ügyének nemzetközileg elismert tekintélye
vett vezető részt” az 1903-as bécsi, az 1904-es St. Louis-i, az
1905-ös brüsszeli, az 1906-os londoni, az 1908-as berlini és az
1910-es brüsszeli konferenciákon.
Apponyinak a nemzetközi békemozgalomban kifejtett
munkássága öregbítette külföldi hírnevét is, s ez hozzájárult
például 1911-es amerikai útjának sikeréhez. Nem csupán Taft elnök
fogadta a magyar küldöttség némely tagja szemében amúgy kicsinynek
tűnő Fehér Házban, hanem az a ritka megtiszteltetés is érte, hogy –
Kossuth Lajoshoz hasonlóan – beszédet mondhatott a Szenátusban,
illetve a Képviselőházban is. Mindezek a kapcsolatok az amúgy széles
látókörrel és az európai kultúra iránti lelkesedéssel rendelkező
művelt arisztokratát, a magyarországi Wagner-rajongók egyik első
vezéralakját azon kevés magyar politikus közé emelték, akinek a neve
egy brit, francia, amerikai vagy német újságolvasó polgár számára is
ismerősen csengett.
A nemzetközi kapcsolatokból és ismeretekből
származó előnyöket Apponyi, mint ismeretes, a világháború után tudta
igazán hazája javára kamatoztatni. 1920 januárjában nagy feltűnést
keltő beszédben fejtette ki Párizsban, miért elfogadhatatlanok
számunkra a győztesek békekövetelései, majd Magyarország állandó
genfi képviselője lett a Népszövetségnél, s mint magyar fődelegátus
igyekezett enyhíteni a trianoni elszigeteltségen, s tenni a
kisebbségbe szorult magyarság jogaiért. Apponyi 1914 előtt azonban
nem, vagy nem különösebben szerencsésen igyekezett felhasználni
nemzetközi ismertségét és alapos nyelvtudását. Mind a külföldnek
szánt nyilatkozataiban, írásaiban, mind külföldi útjai során mondott
hatásos szónoklataiban elsősorban a magyar nemzet közjogi
küzdelmeinek megalapozottságáról igyekezett meggyőzni közönségét,
vagyis bizonyos értelemben a külföldi szószékekről is magyar
ellenzéki politikát űzött. Miközben természetesen ennek is megvolt a
maga haszna, így például Magyarország helyzetét valamelyest
megismertette a távolabbi külfölddel, Apponyi személyes fellépésével
nem volt képes ellensúlyozni a Monarchiáról kialakult képet, s
ugyanúgy nem volt képes egy ettől független magyarbarát
közhangulatot megteremteni, mint ahogy a világháborút közvetlenül
megelőző időszakban a nála jóval kevesebb tehetséggel megáldott
Károlyi Mihály sem párizsi vagy amerikai utazásai során.
Azt az ellentmondást, hogy a nemzetközi
békemozgalom legismertebb magyar alakja igenli a háborút, akkor csak
kevesek, így a polgári radikális Jászi Oszkár bírálta: „óh! a nagy
nemzetközi békeapostol! be kár, hogy most nem franciául szavalt,
hanem a mi szegény inkognitó-nyelvünkön!” A politizáló elit nagy
többsége, mivel egyetértett a háborúval, nem érzett konfliktust a
két szerep között, s ebben alighanem az is segítette őket, hogy más
pacifisták sem voltak annyira megingathatatlanok. Az orosz–japán
háború során végzett közvetítésért Nobel-békedíjjal kitüntetett
Theodore Roosevelt amerikai elnök utóbb, 1911-ben például elmondta
Apponyinak, hogy bár „ő őszinte híve a békemozgalmaknak; de
meggondoltan, nem pedig úgy, mint akik minden tekintet nélkül
szoktak agitálni ez irányban. Például hozta fel, hogy elnöksége
idején küldöttség jött hozzá, mely kérte, hogy szóllitsa fel az
egyes államokat a lefegyverzésre. Két-három hét múlva lemészároltak
Kínában egy amerikai hittéritőt. Megjelent nála az előző küldöttség,
s most már harczias szavakkal hadi hajók kiküldését követelte.”
A párbajt vívó párbajellenes ligatagok Bánffy
Miklós Erdély-trilógiájában leírt esetéhez hasonló anekdota is
rámutat arra, hogy a valóban eltökélt és radikális
következetességgel vállalt pacifizmus a 20. század elején csak
kevesek sajátja volt. (Talán legismertebb képviselőjük, a szintén
Nobel-békedíjas Bertha von Suttner ráadásul éppen pár nappal a
szarajevói merénylet előtt meghalt.) Így az ellenzéki pártoknak az a
döntése, hogy a béke ügyének nemzetközileg ismert magyar
képviselőjét kérték föl az ellenzék véleményének tolmácsolására,
ezért nem tűnhetett ellentmondásosnak. Ugyan Andrássy, már csak apja
miatt is, nagyobb külpolitikai tekintélynek számított, az is inkább
Apponyi mellett szólhatott, hogy ő a legnagyobb ellenzéki párt egyik
vezetője volt, s a pártelnök Károlyi Mihály külföldi útjából
kifolyólag joggal beszélhetett pártja nevében. Külföldi
ismertségének és nagy belpolitikai múltjának köszönhetően tehát ő
tudta leginkább reprezentálni az ellenzék egészét. Így bár csak nem
sokkal előbb tért vissza belgiumi tengerparti családi nyaralásából,
Apponyi volt az, aki elmondta a híressé vált szavakat a
parlamentben: „Hát végre!”
A fő kérdés azonban az, hogy 1914 júliusában az
ellenzék miért támogatta azt a háborút, amelyet Tisza miniszterelnök
hosszú napokon át igyekezett feltartóztatni. Miért volt a háború
híve a Függetlenségi Párt nagy többsége, holott ők elméletben a
Habsburg Birodalom békés kettéválasztásáért, a független
Magyarországért küzdöttek? Miért érezték Ferenc Ferdinánd
meggyilkolását olyan sérelemnek a 48-as politikusok, amelyet csak
háborúval lehet megtorolni, ha közismert volt, hogy a trónörökös
nemhogy nem lett volna hajlandó elfogadni a függetlenségiek
perszonáluniós törekvéseit, de szerinte már a dualizmus is túl nagy
önállóságot biztosított Magyarországnak, s ennek csökkentését, a
magyar befolyás visszaszorítását és a birodalmi centrum
megerősítését tartotta legfőbb politikai céljának? Hogyan volt
lehetséges, hogy a Habsburg Birodalom presztízsén esett sérelmet a
67-es miniszterelnöknél is nagyobb problémának tartotta a birodalom
érzelmi elfogadásáig csak nagy ritkán eljutni képes 48-as ellenzék?
Kérdéseinkre részben a merénylet és a hadüzenet
között eltelt hónap, részben a magyar ellenzék általános
külpolitikai orientációja adja meg a válaszokat. Akármilyen komoly
nézeteltérések választották is el egymástól a magyar politikai
pártokat, abban gyakorlatilag teljes egyetértés volt közöttük, hogy
Magyarország területi egységének, valamint az ún. magyar
szupremáciának fenn kell maradnia. Az igazi különbség a nemzeti
konszenzus biztosításához legalkalmasabbnak számító eszközök
tekintetében állt fenn. A 67-es politikai irány az Ausztriával
kötött kiegyezés megtartását, és a Monarchia európai helyzetét
stabilizáló hármas szövetség folytatását kívánta. A 48-asok ugyan
lazítani kívánták a kapcsolatokat a szerintük a magyar nemzeti állam
építését sok szempontból akadályozó Ausztriával, de a békés elválást
többségük csak hosszabb távon képzelte el, s addig beérték volna
olyan garanciákkal, amelyek a magyar állami függetlenséget jobban
kidomborították volna. (Jellegzetesen ilyen politikus volt maga
Apponyi is, aki hosszú politikai pályája első évtizedeit még a 67-es
táborban töltötte, s csak 1905-ben csatlakozott a Függetlenségi
Párthoz.) De a függetlenségi ellenzék mérsékelt szárnya is úgy
gondolta, hogy a majdani független Magyarországot leginkább az
oroszok részéről érheti majd fenyegetés, s a cárizmussal szemben
Németország jelentheti azt a biztos támaszt, amelyre a magyar
nemzetnek szüksége van. Így azután a századfordulóra kialakult az a
helyzet, hogy – egy német lap véleménye szerint – „nincs ma
Magyarországon egyetlen súllyal bíró párt vagy politikus sem, aki ne
lenne áthatva a Németországgal kötött szövetség áldásaival.” Ez a
helyzet 1914-re azonban érzékelhetően megváltozott. Egyes
radikálisabb 48-asok, és legfőképpen Károlyi Mihály nyíltan
szembefordult a németbarátsággal, mert úgy gondolta, hogy nem
kívánatos a németek túlzottan nagy befolyása, hiszen még a komolyabb
magyarországi reformokat is megakadályozza. A másik fontos
külpolitikai változás a balkáni háborúkból 1914-re megérlelődő
félelmetes tapasztalat volt, mely szerint Románia közvetlen
fenyegetést jelent Erdélyre, s a Hohenzollern-dinasztiából származó
román királlyal jó kapcsolatokat ápoló német birodalom nem lesz
feltétlenül a magyar érdekek védelmezője egy esetleges
konfliktusban. Ez a felismerés persze csak keveseknél eredményezett
olyan radikális külpolitikai akciókat, mint Károlyinál, aki még
Szentpétervárra is elutazott volna, hogy Bécset megkerülve békét
teremtsen oroszok és magyarok között. A többség továbbra is
kitartott a németekkel kötött szövetség mellett, s a teljesen
hasonlóan látott nemzeti érdekek védelmében legfeljebb árnyalatnyi
különbségek mutatkoztak Tisza, Wekerle, Andrássy, Apponyi vagy
Bethlen István között. Az a tény tehát, hogy a Monarchia
nagyhatalmiságát sértő Szerbiával szemben erőteljesen kell fellépni,
a mérsékelt magyar ellenzék számára is evidencia lehetett. Sőt,
mivel az ellenzék – részben pozíciójából adódóan – sokkal
szabadabban képviselhette a nemzeti érdekeket, s nem kellett annyira
tekintettel lennie Ausztria szempontjaira, mint a kormányzó
munkapárti vezetőknek, ez olykor
|
|
türelmetlenségben és a kompromisszumok eredményezte
időveszteség fölötti felháborodásban is testet öltött. Ha a
Monarchia nem volt elég határozott az oroszokkal vagy a magyar
nemzeti érdek más ellenlábasával szemben, egy 48-as politikus
számára máris kész volt az ítélet: íme, ezért nem jó a dualizmus,
hiszen a közös külügyminisztérium nem képviseli a magyar érdekeket.
Ha ellenben a veszély elmúlt, a támadások is alábbhagytak.
Tekintettel arra, hogy a Függetlenségi Párt elnöke,
a radikálisabb Károlyi 1914. június közepétől külföldön
(Franciaországban és Amerikában) volt, az ellenzék 1914. júliusi
állásfoglalásában a döntő szerepet a 67-es Andrássy és a Károlyinál
mérsékeltebb 48-as Apponyi játszotta. Ha az Apponyi irányzatát
támogató napilap, a Budapest 1914. júniusi és júliusi számait
végiglapozzuk, arra figyelhetünk föl, hogy eleinte igen hevesen,
olykor egyenesen útszéli hangon támadták a bécsi
külügyminisztériumot és annak politikáját. A június 24-i vezércikk
például a Monarchia diplomatáit raccsoló, az elmebetegség határát
súrolóan gyenge képességű arisztokratáknak állította be, akik az
utóbbi időben már kiszorították a humoros színművekből a balkáni
diplomatákat, így ma már rajtuk nevet egész Európa. A trónörökös
boszniai útja kapcsán kiküldött tudósító a boszniai állapotokról
küldött haza lesújtó jelentést, merthogy az elvileg Ausztria és
Magyarország által közösen annektált tartományban semmiféle magyar
befolyás nincsen. Az albániai válság kapcsán pedig a lap rendre
megismételhette a Ballhausplatzra címzett vádjait: a Monarchia
külügyi vezetése nem képes erélyesen képviselni érdekeit, s így
holmi albán törzsfőnökök befolyása érvényesül, s a Monarchia által
támogatott fejedelem kénytelen lesz trónjáról lemondani. A még a
szarajevói merénylet előtti cikkek jól kirajzolják a lap
külpolitikai irányzatát: a magyar nemzeti érdekekkel szemben
közömbös vagy ellenséges osztrák arisztokrata külpolitikusok
tehetetlen és tehetségtelen trotlik, akik felelőssé tehetők a
Monarchia tekintélyének és balkáni befolyásának csökkenéséért. A
belpolitikában pedig a Tisza-rendszer heves bírálatáról olvashattak
cikkeket a lapban, ugyanis a kormányzat a megyei adminisztráció
megreformálására, az addigi önkormányzatiság helyett az állami
kinevezésű tisztviselői rendszer behozatalára készült. Márpedig ez
az ellenzék olvasatában hazaárulás volt, hiszen a magyar nemzet
szabadságának és az esetleges önkény elleni küzdelem utolsó
bástyáinak lerombolását jelentette.
A merényletet követően Apponyi emelkedett hangon
búcsúztatta a trónörököst a képviselőházban, s a tragikus események
ismertetését követően a Budapest, miközben a Belgrádba vezető
szálakra hívta fel a figyelmet, a Boszniát igazgató osztrák
adminisztrációt tette felelőssé mind a sikeres merényletért, mind
pedig azért, mert a hatóságok nem akadályozták meg a gyilkosságok
utáni zavargásokat. A lap számára a merénylet tehát csak egy újabb,
rettenetes bizonyítéka volt annak, hogy a Monarchia rosszul működik,
s nemhogy a magyar nemzeti érdekeket nem szolgálja, de államként is
rosszul funkcionál, hiszen legfőbb elve a nemzetiségek egymás ellen
uszítása, ami tragédiába torkollott.
Az első napokban tehát a Budapest a régi
osztrákellenes 48-as retorikát alkalmazta, melynek végeredményben az
volt a célja, hogy az olvasók számára újabb és újabb bizonyítékokat
szolgáltasson arra, hogy nekünk magyaroknak nem érdemes ebben a nem
magyar érdekeket képviselő és egyébként is rosszul működő Habsburg
Birodalomban megmaradnunk. A július 2-i lapszámban azonban látványos
hangsúlyeltolódás következett be. Ahogy a merénylők vallomásaiból és
a hatóságok nyomozásából egyre több adat bizonyította a Principéket
Belgráddal összekötő kapcsolatot, úgy vált a sajtóban is egyre
határozottabbá a szerbellenes hang. „Nem vagyunk vérengző fenevadak
és – Isten látja lelkünket – nem adunk oda egy csepp kiömlött magyar
vért egész Rácországért, de vannak a türelemnek is határai!” Szerbia
piócaként „szívja vérünket immáron hat esztendeje. […] Elég volt
már! Legyen vége a komédiának!” – írta a vezércikk, amit még
határozottabb hangon erősített fel a másik, Megtorlást! címet viselő
írás, amelyben követelték, hogy menjen „büntető expedíció Szerbiába.
Át kell vágni azokat a polypkarokat, melyek a monarchiát
fojtogatják, szét kell rombolni azt a szláv gyűrűt, mely bennünket
körülvesz, és a maga tisztátalan céljai érdekében balkáni
eszközöktől sem riad vissza” – utaltak a szerb királyi párt 1903-ban
lemészároló tisztek belgrádi befolyására. A cikk már nem a
kívülállók szenvtelen gunyorosságával szidta a tehetetlenkedő közös
diplomáciát, hanem a hibák okozta károkat védtelenül elszenvedők
felháborodásával jelentette ki: „elég volt már ebből a gyávaságból.
… Mert a további türelem már: gyöngeség, a további erélytelenség
már: gyávaság s a további békeszeretet már: árulás a monarchia
legvitálisabb érdekei ellen. Az utolsó két esztendő a monarkia
leggyászosabb korszakai közé tartozik, mert nem a balsors és
balszerencse fordult ellenünk, hanem saját tehetetlenségünk. Két
millió katonánk és milliárdos hadügyi költségvetésünk dacára
agyaglábú óriások vagyunk s nemcsak Szerbia, hanem egész Európa
véleménye az, hogy a monarkia belül keresztül-kasul férges s hogy
Törökország helyébe, mely már meghalt, most mi feküdtünk bele a
betegágyba. Csak ez a hit és csak ez a meggyőződés bátoríthatta föl
Szerbiát arra, hogy összeesküvést szőjön Ferenc Ferdinánd ellen”,
ezért azután ki kell irtani belőlük ezt a meggyőződést, ha „másképen
nem lehet, ugy fegyveres kézzel is! Ha volt valaha oka és joga a
monarkiának erre, ugy most van: Ez az utolsó alkalom arra, hogy
balkáni poziciónkat, melyet mi magunk játszottunk el
gyengeségünkkel, határozatlanságunkkal és céltudatlan politikánkkal,
egy uj, erős és határozott politikával visszaszerezhessük.”
Fontos megjegyezni, hogy amikor ezt a lapszámot
írták, Apponyi éppen Eberhardon tartózkodott, s csak 5-én tért
vissza birtokáról a fővárosba, így azután vélhetően a következő
napokban hasonló hangvételben megfogalmazott cikkek sem az ő
közvetlen tudomásával születtek, s követeltek leszámolást és tetemre
hívást, arra hivatkozva, hogy a „vizsgálat már napnál fényesebben
kiderítette, hogy Belgrádból indultak ki az összeesküvés szálai, ott
voltak az értelmi szerzők, ott kell tehát a kígyó fejére tiporni.”
Az ellenzék haragja azonban újult erővel zúdult
Tiszára, aki – összhangban a háborút elodázni kívánó felfogásával –
a merénylet ellenére sem kívánta szüneteltetni a parlament normális
működését. A miniszterelnöknél sokkal harciasabb ellenzék ezt nem
csupán belpolitikai okokból támadta, félve a megyei bázisukat
felszámoló közigazgatási reformtól, hanem külpolitikai szempontokból
is. Ahogy Andrássy gúnyosan megjegyezte, Tisza a heves parlamenti
vitát kiprovokálva szépen meg fogja mutatni a külföldnek, milyen
erős, eltökélt és egységes a nemzet a baj idején.
1914. július 8-án a képviselőházban három ellenzéki
vezető is interpellálta a miniszterelnököt a merénylettel
kapcsolatban. Míg Apponyi inkább a Ferenc Ferdinánd temetése körüli
visszásságokra kérdezett rá, Andrássy és a néppárti Rakovszky István
kifejezetten követelte a Monarchia határozott fellépését Szerbiával
szemben. Andrássy megkérdezte, hogy ha igaz az, hogy „a merénylet
szálai Belgrádba vezettek”, akkor a kormány hogyan „fogja
biztosítani azt, hogy a bűnösök büntetésüket megkapják? Mikép fogja
biztosítani azt, hogy tőszomszédságunkban ne lehessen bármikor
büntetlenül fejedelmünk vagy hozzá közelállók vagy más vezérférfiak
élete ellen összeesküvést szőni, anélkül, hogy ebben zavartassanak?”
A teljes és megnyugtató választ azért is sürgette, nehogy
előforduljon még egyszer az az eset, amikor is a Monarchia egyik
tisztviselőjét ért szerb atrocitást követően „hónapokon keresztül
izgalomban volt a nemzet, háborúra készült, ezt gazdaságilag
megérezte és azután hónapok múlva sült ki, hogy tulajdonkép semmi
sem történt, aminek nagyon örülni kell, de ha ezt annak idején
tisztázzuk, akkor elkerülünk sok keserűséget, gazdasági bajt és
pangást.” Arra is rámutatott, hogy az addigi délszláv politikával
nem sikerült megakadályozni, hogy Szerbia és Montenegró fokozatos
erősödésével növekedjék a Monarchia ellen táplált gyűlöletük, s azt
sem lehetett meggátolni, hogy ez a gyűlölet ne csapjon át a
határokon, s a Monarchia délszláv alattvalói közül is mind
kevesebben maradnak lojális és hűséges polgárok.
Tisza válaszában visszautasította, hogy ennyire
sötét lenne a helyzet, s időt kért arra is, hogy Rakovszky
interpellációjára részleteiben is válaszoljon. A néppárti képviselő
azt sürgette, hogy a magyar kormányfő a kiegyezésben biztosított
jogával élve hasson oda, hogy határozott hangú jegyzékben követelje
a Monarchia Belgrádtól, hogy megfelelve a jószomszédi viszony
legelemibb normáinak, „tegyék meg a szükséges és legmesszebbmenőbb
és legszigorúbb intézkedéseket, hogy […] a szomszéd állam
biztonságát, tekintélyét és békéjét veszélyeztető tevékenység ne
folytattathassék”, és „hogy azok a szerb alattvalók, akik a belgrádi
összeesküvés szervezésében bármily mérvben és irányban részt vettek,
a legszigorúbb büntetésben részesüljenek.”
A Budapest azt hangsúlyozta, hogy a hatástalannak bizonyuló
hagyományos diplomáciai frázisok helyett kényszeríteni kellene
Szerbiát, hogy fogadja el: a Monarchia is folytathat nyomozást a
bűnösök felkutatása érdekében. A július 11-i lapszám egyik írása már
a támadó háborút hozta egészen látható közelségbe, amikor is a
cikkíró, felidézve a Szerbia elleni korábbi, háborúba nem torkolló
mozgósításokat, jelezte: most is kész bevonulni, és Belgrád alá
vonulni, s a Duna túlpartjáról szemlélni a szerb fővárost, de a
kérdés az, hogy „mikor fogok már az utcáin járkálni! Mikor fogok a
szeme közé nézni a fenyegetőzőnek? Mikor kerülök már át a túlsó
partra, amely nem a mienk, hanem az övé, a mérges, a hencegő, a
kótyagos eszű megbolondult vadrácé.”
Az ellenzék a képviselőház július 15-i ülésén ismét
interpellációkkal bombázhatta a miniszterelnököt. A néppárti
Szmrecsányi György hosszas történeti fejtegetései után emlékeztetett
arra, hogy hiába ígérte meg már 1909-ben is a szerb kormány a
jószomszédi viszony megtartását, „a nagyszerb agitáczió nemhogy
alább hagyott volna, mint ahogy azt Szerbia ígérte, hanem
ellenkezőleg, folyton növekedőben van. […] Az állandó fegyverkezés
háborús veszedelmet tart fenn nálunk már évek óta, Szerbia
magatartása nekünk milliárdokba kerül. A tőzsde már számtalanszor
eszkomptálta a háborús izgalmat, közgazdasági életünk pang, biztos
exisztencziák mennek tönkre. És mindez miért? Azért, mert külügyi
képviseletünk, amely politikánkat ebben irányitja, konzekvensen a
legnagyobb erélytelenséget mutatja”. Szmrecsányi idézte egy török
személyiség figyelmeztetését, mely szerint „Velünk végzett a szerb
izgatás és ha önök nem fognak okulni a mi példánkon, önöket is
hasonló sors éri.” Az ellenzéki képviselő kijelentette: nem akarja,
hogy „magyar fiuk vére folyjon olyan területeken, amelyeknek
esetleges birása is csak ujabb bajt, komplikácziót és veszedelmet
hozna mireánk. […] Mi igenis békét akarunk! De az nem béke, ha
állandó feszültségben tartanak. Egyenes, határozott, férfias
fellépést akarunk külügyi kormányunktól! Legyen vége már annak a
gyáva és meghunyászkodó politikának, amely a monarchiának
tekintélyét az egész művelt világ előtt lealacsonyította,
leszállította.” Az ellenzék tetszésnyilvánításaitól kísérve
követelte, hogy „szűnjön meg a határozatlanság”, mert „a
trónörökös-pár két már elmulasztott büntető expedicziónak az
egyedüli véres áldozata. Legyen ez a tragédia egy mementó: eddig és
netovább!” A bécsi bizalmas egyeztetések hatására korábbi
álláspontját feladó miniszterelnök válasza a nyilvánosság számára
még nem jelezte egyértelműen, de már magában foglalta a kemény
fellépés ígéretét is: „a háború nagyon szomorú ultima ratio,
amelyhez nem szabad nyúlni addig, míg minden más megoldási lehetőség
be nem zárul, de amelyre természetszerűleg képesnek is kell lenni,
amelyet akarni is kell tudni minden nemzetnek és minden államnak,
amelyik nemzet és állam akar maradni” – jelentette ki Tisza.
Ugyanezen az ülésen Apponyi is interpellált.
Hosszas beszédének érdekessége volt az a történeti visszatekintés,
mellyel azt kívánta alátámasztani, hogy a Monarchiának igenis joga
van megkövetelni Szerbiától az osztrák–magyar nyomozás
engedélyezését szerb területen. Erre a hivatkozási alap az Obrenović
Mihály szerb fejedelem ellen 1868-ban elkövetett merénylet akkori
kezelése volt, hiszen a Monarchia hatóságai mindent megtettek, hogy
a magyarországi illetőségű merénylőkkel szemben a szerb hatóságok
eljárhassanak. Másfelől azt is magától értetődőnek tartotta, hogy
egy „idegen állam ne legyen fészke a szomszéd állam biztonsága és
nyugalma ellen irányuló folytonos izgatásnak és összeesküvésnek,
hogy ennek vessen véget, mert ha ő nem vet véget, akkor abba a
helyzetbe fogunk jönni, hogy nekünk fog kelleni ennek véget vetni.”
A harcias kijelentést azonban azonnal enyhítette, és hangsúlyozta,
hogy „A világon senkitől sem áll távolabb, mint tőlem háborús
bonyodalmak előidézésére izgatni”, s ő bízik a konfliktus békés
megoldásában, de ehhez is az kell, hogy a Monarchia hagyjon fel
határozatlan, habozó és félénk politikájával.
Ennél is keményebb hangon, szinte már nyíltan a
háborús uszítás hangján beszélt a fiatal függetlenségi képviselő,
Polónyi Dezső, aki szerint „meg kell barátkoznunk a gondolattal,
hogy kénytelenek leszünk fegyveres beavatkozással segiteni érdekeink
védelmét. Kénytelenek leszünk, mert a világtörténelmi eseményeknek
kérlelhetetlen rendje van, amelyet megváltoztatni nem tudunk.
Ideig-óráig elodázzuk, de annál rosszabb, mert előbb-utóbb mégis
kényszereszközökkel kell eljárnunk.”
Tisza ismételten kitérő válaszai olyannyira nem
nyerték el az ellenzék tetszését, hogy elhatározták: felülvizsgálva
korábbi ellenzésüket, kihasználják a kormány által forszírozott
parlamenti üléseket, és minden lehetséges alkalommal
interpellációkkal kényszerítik ki a kormánytól nem csupán a nyílt és
alapos tájékoztatást, de „egy új és megfelelő tendencia követését”
is. A Budapest cikke szerint a „belgrádi kérdést erélyesen és
véglegesen tisztázni kell, annál inkább, mert a tétovázás, a
gyöngeségünk láttatása könnyen a hadsereg demoralizálására vezethet.
Nem kell háború, de okvetlenül szükséges, hogy fellépésünkben,
követeléseinkben, a garanciális megállapodásokban és a
megtorlásokban a hadsereg ereje jusson kifejezésre. Ennyivel
tartozunk a hadseregnek, de önmagunknak is, akik milliárdokkal
fizetjük meg azt a tekintélyt, amelyet a monarkiának a hadsereg
kölcsönöz.” A parlamenti folyosói beszélgetéseken körvonalazódott
ellenzéki akcióterv mögött minden bizonnyal Andrássyt sejthetjük, s
az ő befolyásának tudható be az is, hogy a 48-asok hirtelen ennyire
elkezdték szívükön viselni a közös hadsereg érdekeit.
A következő interpellációs napra azonban már
megváltozott a helyzet. Bár 22-én még elhangzott Mezőssy Béla
interpellációja a boszniai állapotokról, Tisza kérte, hogy mivel az
egészen közeli jövőben talán eldőlnek fontos kérdések, több
interpellációra ne kerüljön sor, így Andrássy és Rakovszky sem
mondta el kérdéseit. És valóban, már másnap, 23-án az addig
tehetetlensége miatt állandóan szapult osztrák–magyar diplomácia
erélyes hangú jegyzéket adott át a szerb kormánynak. Amikor Tisza
miniszterelnök ezt a képviselőházban másnap hivatalosan is
bejelentette, maga is érezte: nem a tényt, hanem annak kései
időpontját kell indokolnia. (A szarajevói nyomozás eredményének
szükséges bevárása mellett arra hivatkozott, hogy így legalább
mindenki számára nyilvánvalóvá vált, hogy nem a jogos
felháborodásból fakadó szenvedély, hanem a higgadt megfontolás
alakította ki komoly, de nem agresszív követeléseiket.)
Az ellenzék részéről Andrássy válaszolt. Aláhúzta,
hogy tarthatatlan volt a helyzet, melynek el kellett dőlnie.
„Kétszer már közel álltunk a háboruhoz, kétszer már érezte
közgazdaságunk azt a nagy hátrányt, amelyet e nagy háborunak a
küszöbön állása okoz. Ilyen körülmények között okvetlenül tisztázni
kell a helyzetet.” A kormánytól az ellenzéket elválasztó nagy
különbségek elvi fenntartása mellett bejelentette, hogy komoly
fordulat, azaz háború esetén „a szövetkezett ellenzék hazafias
kötelességét […] mindenben teljesíteni fogja”. Kérte ellenben, hogy
a súlyos helyzetre való tekintettel a ház ne folytassa a napirenden
lévő törvényjavaslatok tárgyalását, amire Tisza – az éppen tárgyalás
alatt lévő csekély fontosságú illetéktörvény kivételével – ígéretet
is tett. A parlamenti pártok közötti egység tehát már a háború
esélyének pillanatában létrejött, így természetesnek mondhatjuk,
hogy a hadüzenetet követően Apponyi az ellenzék nevében ismét teljes
támogatásáról biztosította a magyar kormányt és a Monarchia
vezetését, és a Monarchia érdekeit elsőrendűen érintő balkáni
kérdésben a feszültségnek véget vető hadüzenetet az elmúlt hónap,
sőt, hónapok bizonytalanságát követően valóban örömmel üdvözölhette.
Kulcsszavak: hadüzenet, első világháború, Apponyi Albert,
ellenzék, Tisza István, Osztrák–Magyar Monarchia, parlament, sajtó,
Szerbia
IRODALOM
A Budapest című napilap 1914. júniusi és
júliusi számai
A Magyar Külügyi Társaság
Apponyi-emlékünnepe néhai elnöke arcképének leleplezése alkalmából.
1934. február 18. (Dr. Berzeviczy Albert emlékbeszéde).
Az 1910. évi junius hó 21-ére hirdetett
országgyűlés képviselőházának naplója. Huszonötödik és huszonhatodik
kötet. Budapest, az Athenaeum Irodalmi és Nyomdai Részvénytársulat
könyvnyomdája, 1915 •
WEBCÍM
Apponyi Albert, Dr. Gróf (1926):
Emlékirataim. I. kötet. Ötven év. Ifjukorom. – Huszonöt év az
ellenzéken. Harmadik kiadás. Pantheon Irodalmi Intézet R.-T.,
Budapest
Apponyi Albert (1934): Dr. Gróf Apponyi
Albert Emlékiratai. Második kötet 1899–1906. MTA, Budapest
Apponyi Albert (1943): A la mémoire du
Comte Albert Apponyi son rôle dans la politique internationale, la
philosophie, le droit public, la vie interparlamentaire, ses voyages
en Amérique. Par Ivan Praznovszky, Jules Kornis, Etienne Egyed,
Léopold Boissier et André Sebestyén. Budapest, Société de la
Nouvelle Revue de Hongrie. Tirage à part de la Nouvelle Revue de
Hongrie (février 1943)
Apponyi emlékkönyv. Adalékok Apponyi
Albert gróf közéleti méltatásához születésének 80-ik évfordulója
alkalmából. Magyar Külügyi Társaság, Budapest, 1926
Bertényi Iván, Ifj. (2002): Tisza István
és az első világháború. In: Romsics Ignác (szerk.): Mítoszok,
legendák, tévhitek a 20. századi magyar történelemben. Osiris, Bp.,
28–86.
Diószegi István (1984): A magyar
külpolitika útjai. Tanulmányok. Gondolat, Budapest
Diószegi István (2001): Az Osztrák-Magyar
Monarchia külpolitikája 1867–1918. Vince, Budapest
Dolmányos István (1963): Károlyi Mihály és a „szentpétervári út” (Az
orosz–magyar szövetség gondolata 1914-ben). Történelmi Szemle. VI,
2, 167–194. •
WEBCÍM
Galántai József (1988): Az első
világháború. Gondolat, Budapest
Galántai József (2001): Magyarország az
első világháborúban. Korona, Budapest
Glant Tibor (1997): Roosevelt, Apponyi és
a Habsburg Monarchia. Századok. 6, 1386–1401.
Hajdu Tibor (1978): Károlyi Mihály.
Politikai életrajz. Kossuth, Budapest
Jászi Oszkár (1982): Jászi Oszkár
publicisztikája. Válogatás. (Vál., szerk. és a jegyzeteket
készítette: Litván György, Varga F. János) Magvető, Budapest
Katona Tamás – Arday Lajos (2006): Száztíz
év. Az Interparlamentáris Unió magyar nemzeti csoportjának
története. Magyar Országgyűlés, Budapest
Kovács Ernő dr. (1911): Utazásom Apponyi
Albert gróffal Amerikában. Bicskei Zoltán könyvnyomdája, Losoncz
Szabó Dániel (szerk.) (2009): Az első
világháború. Osiris, Budapest
Szalai Miklós (2003): Ifjabb Andrássy
Gyula élete és pályája. MTA TTI, Budapest
Vermes Gábor (2001): Tisza István. Osiris,
Budapest
|
|