Az antant hadicéljai 1914-ben
Történetírásunkban sokáig tartotta magát az a nézet, hogy az antant
csak az első világháború végén, 1918-ban határozta volna el az
Osztrák–Magyar Monarchia felosztását. Manapság hangsúlyozni szokás,
hogy a történelmet nem helyes egyetlen sémába szorítani, különböző
szempontokból lehet látni, hiszen az egyes nemzeti történetírások is
sokban ellentmondanak egymásnak, de ezeken túl is számos, ha nem
számtalan nézőpont lehetséges. Ez igaz, és ezért elfogadható, de
csak addig, amíg nem annak indokolására szolgál, hogy a történetíró
negligál vagy relativizálni próbál koncepciójába nem illő alapvető
tényeket. Nem foglalkoznék itt az amatőr történetkedvelők
fantáziálásával, mert róluk elképzelhető, hogy fontos tényekről nem
szereztek tudomást. Képzett történészekről azonban nincs jogunk ezt
feltételezni, mégis sokszor tapasztalhatjuk, hogy koncepciójuk
gyengéit a nézőpont megválasztásával, fény- és hatáseffektusokkal
próbálják eltakarni, ahogy a tetszeni akaró alkalmas ruhadarabokkal
fedi el azt, amit nem kíván mutatni.
Tetten érhetjük tárgyunkat illetően ezt a módszert
a Magyarország tízkötetesnek tervezett története 7. kötetében, amely
csak Oroszországról ismeri el, hogy fel akarta darabolni a
Monarchiát, de csupán „meggyengíteni”, nem megszüntetni. Megemlíti,
hogy „1914 szeptemberében… diplomáciai tárgyalások kezdődtek az
angol, a francia és az orosz kormány között háborús céljaik
összehangolására”, de azt már elhallgatja, hogy ezek a tárgyalások
szerződéssel fejeződtek be. Azt ugyan nem mondja ki a megállapodás,
hogy a Monarchiát meg kell szüntetni – csak következik pontjaiból.
Egy, már a rendszerváltás után megjelent, különben
színvonalas középiskolai tankönyv Maurice Paléologue pétervári
francia követ 1914. november 21-i beszélgetését idézi Miklós cárral
– tehát egy nem bizonyító erejű, másodlagos forrást –, amelyben a
cár kifejti elképzeléseit a Monarchia felosztásáról, de hozzáteszi:
„ezt az elképzelést Oroszország szövetségesei a háború elején nem
fogadták el”. Lehet persze ilyen homályosan fogalmazni, hiszen a cár
minden elképzelését, jelesül Csehország függetlenségét még nem
fogadták el, s így meg lehet kerülni az 1914. szeptemberi szerződés
pontos ismertetését. A francia és angol történetírás sem volt büszke
a cári szövetségesre, és gyakran igyekezett homályba burkolni az
antant háborús készülődését és megállapodásait.
Bár Franciaország és Oroszország már 1903-ban
katonai szövetséget kötöttek Németország és az Osztrák–Magyar
Monarchia ellen, amelyhez később Anglia is csatlakozott, s ma antant
néven ismert, pontos hadicélokat még nem határoztak meg. Annyi már
akkor is világos volt, hogy Franciaország fő célja Elzász-Lotaringia
visszaszerzése, Oroszország pedig valamilyen formában igényt tart
Lengyelországra, az isztambuli Boszporusz-tengerszorosra és a Balkán
feletti dominanciára. Angliának és Franciaországnak természetesen
nem voltak saját területi igényei a Monarchiával szemben, de
Oroszország igényeit ismerték és elismerték.
Nem holmi ábrándozásról volt szó: az orosz és
francia vezérkar 1910-től évente egyeztette felvonulási terveit
Németország és a Monarchia ellen, megvitatva olyan részleteket is,
mint hogy hány napot vesz igénybe a teljes mozgósítás, vagy hogyan
alakul az orosz haditerv, ha Németország fő erejét először
Franciaország ellen veti be, illetve, ha fő erejével először
Oroszországra támad. A Nagy Háború kitörése után Oroszország rögtön
ismertette követeléseit szövetségeseivel, s azok ezeket elfogadták.
Szergej Dmitrijevics Szazonov orosz külügyminiszter
1914 szeptemberében közölte a pétervári francia és angol követtel a
hivatalos orosz hadicélokat. Oroszország a maga részére
Kelet-Galíciát (a mai Nyugat-Ukrajnát), Észak-Bukovinát és a
Ruténföldet (a mai Kárpátontúli Ukrajna) kérte, Szerbia részére
Boszniát és Dalmáciát. Erdélyre ekkor még csak indirekt utalást
tett. A Monarchia maradványát osztrák–magyar–cseh trialisztikus
monarchiává kell átalakítani. (Hogy ebben az esetben hova tartozzon
a magyar Felvidék szlovákok lakta része, 1917-ig nem vetődött fel.)
Szazonov jegyzékében nem volt szó Lengyelországról, de Nyikolaj
Nyikolajevics nagyherceg, az orosz hadsereg főparancsnoka már
augusztusban kiáltványt tett közzé, amelyben megígérte a független
Lengyelország helyreállítását, és Ausztria–Magyarország népeinek
általában nemzeti aspirációik megvalósítását. A kiáltvány nagy
lelkesedést váltott ki Galíciában és Porosz-Lengyelországban,
templomokban olvasták fel, bár a lengyel vezető körök tisztában
voltak azzal, hogy van egy erős politikai csoport Oroszországban,
Szergej Juljevics Witte gróf vezetésével, amely híve lenne egy
kompromisszumos békének Németországgal; nem véletlen, mondogatták,
hogy a kiáltványt nem a cár írta alá, „csak” a nagyherceg.
Az antant fontos célja volt rábírni Romániát a
Központi Hatalmak (Németországot és a Monarchiát nevezték így,
miután az Olaszországot is magában foglaló Hármasszövetség
gyakorlatilag megszűnt, Olaszország egyelőre semleges maradt)
megtámadására. Szazonov, miután megkapta a szövetségesek
hozzájárulását az orosz és a javasolt román hadicélokhoz, 1914.
szeptember 21-én a következő üzenetet intézte a bukaresti orosz
követhez:
„Nyújtsa át Bukarestnek a következő deklarációt
Oroszország, Franciaország és Anglia nevében: amennyiben a román
kormány Oroszország, Franciaország és Anglia propozíciójával
összhangban hozzáfog Erdélynek és Bukovina román részeinek
elfoglalásához, a három fent említett hatalom minden befolyását
latba veti, hogy visszatartsa Bulgáriát Románia esetleges
megtámadásától…” Az új román határok pontos megvonásáról ekkor még
nem volt szó. Az antant-hatalmak által aláírt megállapodás csak
általánosságban, a határok megjelölése nélkül ígérte Erdélyt és
Dél-Bukovinát Romániának, Kelet-Galíciát a Ruténfölddel és
Észak-Bukovinával Oroszországnak.
1914. október elsején Constantine Diamandi
pétervári román követ jegyzékben fogadta el kormánya nevében a fenti
ajánlatot, kérve, hogy Oroszország tegye meg a szükséges lépéseket a
brit és francia kormány általi ratifikálásukért. Egyben biztosította
Szazonovot, hogy Románia hadbalépéséig „a pozitív semlegesség
elvéhez tartja magát Oroszországgal szemben”. Románia hadbalépésére
azonban ekkor még nem került sor.
Természetesen nem kell túlértékelni a diplomáciai
szerződéseket; azokat sem mindig tartják be, vagy legalábbis nem
változatlan formában. Sorsuk elsősorban a háború kimenetelétől
függött, a háború végére kialakuló erőviszonyoktól; de azért
negligálni, elbagatellizálni sem kell a szerződéseket, amelyek
alapján a háború megindult. Bizonyos, hogy voltak az angol és
francia politikában, akik fenntartásokkal mérlegelték az orosz
igényeket, másrészt a megállapodások csak azt tartalmazták, amit a
nyugati szövetségesekkel el lehetett akkor fogadtatni.
Visszaemlékezésekből és más forrásokból ismerjük az orosz háborús
párt maximális, szerződésekbe nem foglalt programját.
George Buchanan, Anglia akkori pétervári követe,
memoárjában felidéz egy beszélgetést, amelyet Miklós cárral még a
háború előtt, 1913 tavaszán folytatott: „A cár keserűség nélkül
beszélt Ausztriáról; de mint Németország gyengéjének forrásáról és a
béke veszélyeztetőjéről, miután Németország kénytelen volt támogatni
Ausztria Balkán-politikáját. Majd azon nézetének adott kifejezést,
hogy az Osztrák Birodalom dezintegrációja csupán idő kérdése, és
hogy nincs már messze a nap, melyen megjelenik egy magyar királyság
és egy cseh királyság. A délszlávokat bizonyára beolvasztja Szerbia,
az erdélyi románokat Románia, Ausztria német tartományai pedig
Németország részeivé válnak.”
Nikola Pašić szerb miniszterelnök azt jelentette
1914. február másodiki tárgyalásáról a cárral, hogy miután ő buzgón
ecsetelte neki, hogy a Monarchia délszlávjai és románjai immár mind
az elszakadás hívei, „a cár azt mondta erre, Ausztria rosszul bánik
szlávjaival, mint a ruszinok elleni per példája is mutatja, közölte,
mennyire sajnálja az orosz nemzetnek ezt a boldogtalan, hitéért
üldözött részét. Rossz vége lesz annak, ha Ausztria nem hagy fel
szlavofób politikájával. Majd megkérdezte tőlem, hány katonát tudunk
kiállítani?”
Paléologue francia követnek így adta elő céljait a
cár a már hivatkozott, 1914. novemberi beszélgetésükkor:
„Szerbia annektálja Boszniát, Hercegovinát,
Dalmáciát és Észak-Albániát. Görögország megkapja Dél-Albániát,
kivéve Vallonát, amely Olaszországot illeti. Bulgária, ha okosan
viselkedik, Macedóniában kap kárpótlást Szerbiától… És
Ausztria–Magyarországgal mi lesz?
Ha győzelmes csapataink a Kárpátokon belülre
kerülnek, ha Olaszország és Románia is belép a háborúba, akkor
Ausztria–Magyarország aligha éli túl azokat a területi áldozatokat,
amelyekre Ferenc József rákényszerül. S akkor, mivel az
osztrák–magyar együttműködés csődbe jutott, feltételezem, hogy a két
állam nem akar továbbra is együtt maradni, legalábbis a jelenlegi
feltételek között.” Paléologue ehhez hozzáfűzi, hogy ő egyetértését
fejezte ki, hozzátéve: „Csehország legalábbis önrendelkezését fogja
kívánni.”
Igaz, hogy az angol és francia kormányzat, mikor a
gyors győzelem reményében elfogadta Oroszország igényeit, korántsem
volt egységes azok helyeslésében. Angliának nem voltak kialakult
elképzelései a Monarchia és a Balkán jövőjéről. Oroszországgal
szemben Anglia még nem döntötte el, nem kell-e életben tartani
Európa két beteg emberét: Törökországot és a Monarchiát? A német
harci kedvet viszont fokozta a hiú remény, hogy Angliát esetleg
semlegesíteni lehet. A francia politikában még évekig viták folytak
a feltétlen orosz- és szlávbarátok és azok között, akik
fenntartották volna a Monarchiát, ha szűkebb határok között is –
mint például Briand miniszterelnök vagy Paléologue, a befolyásos
pétervári követ, aki még az orosz vezetőket is megpróbálta ilyen
irányban befolyásolni.
Ezekre a nézetkülönbségekre az egyik legfontosabb
forrás Alekszandr Petrovics Izvolszkij párizsi orosz követ publikált
levelezése. Izvolszkij, aki a hódító politika egyik fő exponense
volt, maga jelentette Szazonovnak 1914. október közepén, hogy
Théophile Delcassé francia külügyminiszter (aki Raymond Poincaré
elnök mellett az oroszbarát vonal egyik fő képviselője volt) közölte
vele: Franciaország elvben elfogadja, hogy a győzelem után
Oroszország maga vonja meg új határait. Nehézségek Delcassé közlése
szerint csak Ausztria–Magyarországot illetően merülhetnek fel majd.
Ehhez Izvolszkij a maga részéről hozzáfűzi: „Szem előtt kell
tartani, noha Delcassé az ellenkezőjéről biztosított, hogy
kétségtelenül észlelhető bizonyos szimpátia a franciák között
Ausztria–Magyarország mellett, amit arra a hamis elképzelésre
alapoznak, hogy utóbbi a Németországtól való függetlenedésre
törekszik”, s hasonló szimpátiák Angliában még inkább észlelhetők.
Izvolszkij ezért közölte Delcasséval – amit saját szavai szerint
soha nem mulaszt el hangsúlyozni –: „véget kell vetni a
Monarchiának, ennek a totális anakronizmusnak, és a birtokához
tartozó nemzeteket – a lengyelek kivételével – független politikai
exisztencia elérésére felhívni”. (Ezt természetesen úgy kell érteni,
hogy Lengyelországot egyesíteni kell, de nem függetlenként, hanem a
nagy szláv testvér védnöksége alatt. H. T.)
Az 1914 végére kialakult helyzetet összefoglalva
tehát elmondhatjuk: bár Anglia és Franciaország ekkor még nem
kívánták a Monarchia likvidálását, de miután szükségük volt
Oroszországra a még remélt gyors győzelemhez, elfogadták olyan
területi igényeit is, amelyek már kétségessé tették a Monarchia
fenntarthatóságát. Miután beállott a tél és a gyors győzelem egyik
félnek sem sikerült, új helyzet állt elő.
Kompromisszum-lehetőségek
Bár ezzel ingoványos talajra lépünk, megkockáztathatjuk a kérdést,
milyen lett volna a béke, ha a háború, mint azt mindkét oldalon
ígérték, véget ér, „mire a falevelek lehullanak”? Pontosan persze
nem lehet megmondani, és a tudományos történetírás már csak ezért
sem szokott ilyen találgatással foglalkozni, de miután része a
gyakran felhangzó kérdésnek: elkerülhető lehetett volna Trianon?
Megkísérelhetjük leszögezni azokat a pontokat, amelyek erősen
valószínűsíthetők.
A Monarchia vezetésének, Ferenc Józsefnek és a
magyar politikának nem volt célja új területek szerzése, hiszen a
szláv és román elem súlya így is mind több gondot okozott (a
demokratizálás, a választójog kibővítésének fő akadálya lett, mint
arra Tisza István nyíltan hivatkozott; a hadseregben ukrán–rutén,
román tiszt alig volt, a határőrvidék megszűntetése óta csökkent a
délszláv tisztek aránya is). Győzelem esetén azonban bizonyos fokig
érvényesülhetett volna a tábornokok egy részének hódítási vágya,
különösen Szerbiával szemben. Bosznia Magyarországhoz csatolására a
magyar politikusok egy része is igényt tartott volna, a horvátok
viszont Bosznia és más szláv területek Horvátországhoz csatolásával
a dualizmust osztrák–magyar–délszláv trializmussal cserélték volna
fel.
Másrészt a lengyel nemzet egyesítését nem lehetett
soká halogatni. Erre bizonyára sor kerül, bármelyik fél győz, persze
a háború kimenetelétől függő módon. Bár német részről már a háború
előtt utaltak arra, hogy Romániának valamilyen engedményeket kellene
tenni, a magyar politika semmi hajlandóságot nem mutatott területi
engedményre, az orosz ígéretek ellensúlyozására.
Miután azonban a német villámháborús tervek sikere
utólag teljesen valószínűtlennek látszik, az igazi kérdés mégis az:
mi történik, ha 1914–1915 telén, látva a szörnyű emberveszteségeket,
a nem várt állóháborút és a harcok elhúzódását, akár több évre
kompromisszum születik. Ez sem valószínű, ismerve az akkori
döntéshozók felfogását, a győzelem reményében vállalt óriási
befektetéseket, bár utólag tudjuk, hogy mindkét fél jobban járt
volna.
|
|
A kompromisszum természetesen csak a Habsburg
Monarchia fennmaradásával lett volna elképzelhető. Galíciát azonban
a Monarchia bizonyosan elveszítette volna. A cseh függetlenség ekkor
még nem szerepelt az ellenség követeléseként, tehát Magyarország
északi határa megmarad. Elképzelhető, hogy Oroszország fontosabb
céljai fejében lemond a Ruténföldről, az már kevésbé, hogy nem
ragaszkodik Magyarország szerb lakta területeinek Szerbiához
csatolásáról. Az akkori horvát közhangulat ismeretében nem
valószínű, hogy a horvátok többsége egyesülni akart volna
Szerbiával, bár volt már olyan horvát párt, amely ezt propagálta, de
a Magyar Királyság része sem kívánt maradni – már nagyon régóta. A
mai Burgenland elvesztése fel sem merülhetett volna.
Erősen feltételezhető tehát, hogy 1914 végéig
bekövetkező kompromisszum vagy antant győzelem esetén Magyarország
jelentős területi veszteségeket szenved, főleg délen, de területe
nagyobb felét azért megtarthatja – igaz, főleg azért, mert Románia
még nem fogadta el az antant ígéretét, hogy hadbalépése esetén
elfoglalhatja Erdélyt. Kompromisszum esetén persze csak Erdély egy
részéről kellett volna lemondani – ez azért is valószínű, mert a
német diplomácia úgy vélte, a román hadbalépés elkerülésére
engedményeket kell tenni. Igaz, a magyar kormány erre nem volt
hajlandó, és miután Románia 1916 augusztusáig nem szánta el magát a
hadbalépésre, erre nem is volt szükség. Tehát ha 1916 augusztusa
előtt békét vagy fegyverszünetet kötnek, Erdély vagy legalábbis
nagyobb része megmaradhat. Olyan lehetőség volt ez, amit érdemes
lett volna megfontolni, hiszen Erdély sorsa már 1914 előtt is
megbeszélések tárgya volt, de Románia azzal, hogy semleges maradt,
lemondott a számára kínálkozó alkalomról. Hadbalépése pedig főleg
1914-ben lett volna fontos az orosz hadvezetésnek, miután a
„villámháborús” illúziók elszálltak, a hosszúra nyúlt állóháborúban
a román hadsereg már nem képviselt döntő erőt, 1916-ra pedig a már
gyengülő orosz hadseregnek előnytelen lett volna frontja
meghosszabbítása dél felé. (Erdély alatt természetesen a történelmi,
Királyhágón túli Erdélyt értették, a történelmi Partiumra, Váradra
vagy Aradra nem is gondoltak 1914-ben).
A kompromisszum kérdése először 1915 tavaszán
merült fel, amikor a francia diplomácia lépéseket tett Olaszország
bevonására a háborúba. Olaszország a sacro egoismo nevében a többet
ígérő mellé állt. Lehettek volna igényei Franciaországgal szemben,
hiszen olaszok Korzikán, Savoyában, Nizza környékén is éltek, de az
olasz hadvezetés – utólag mi persze már tudhatjuk – jól ítélte meg,
hogy az antantnak van nagyobb esélye a győzelemre, és afelé fordult.
Paléologue, a pétervári francia követ, aki a
francia diplomácia azon gyengébb irányzatához tartozott, amely jónak
látta volna egy megkisebbedett Monarchia fenntartását az egyensúly
kedvéért, már 1915. január elején felvetette Delcassé francia és
Szazonov orosz külügyminiszternek a különbéke lehetőségét a
Monarchiával.
Arra hivatkozva, hogy a Monarchia vereségei és
Ferenc József fáradtsága lehetőséget adhatnak erre, megkérdezte
Szazonovot: „ha a bécsi kormány átengedi önöknek Galíciát,
Szerbiának pedig Bosznia-Hercegovinát, az nem érné-e már meg, hogy
különbékét kössön Ausztria–Magyarországgal?
Szazonov fintorog, s kelletlenül felel:
– És Csehország? És Horvátország? Ott megmaradjon a
jelenlegi helyzet? Hiszen az lehetetlen.
– Minthogy a magam nevében beszélek, hadd jelentsem
ki: a Franciaországot sújtó rettenetes megpróbáltatáshoz képest a
cseh és délszláv kérdést másodrendűnek érzem.
Szazonov ingerülten rázza a fejét.
– Nem. Ausztria–Magyarországot darabjaira kell
bontani.”
Ezután Paléologue azt kérdezte: nem lenne-e elég
szép győzelme a szláv ügynek, ha „a csehek és horvátok jelentős
önrendelkezési jogot kapnának”. Szazonov kitérő válasza után, hogy
ezen érdemes gondolkozni, a francia követ ezt rögtön jelentette
Delcassénak. Utóbbi azonban inkább Olaszországgal egyezkedett, és
annyiban igaza volt, hogy a Monarchia akkor nem lett volna hajlandó
ilyen áldozatra.
1915. április 26-án kötötték meg a londoni titkos
szerződést, amelyben az antant egyoldalúan odaígérte Olaszországnak
hadbalépése fejében Dél-Tirolt, Trentinót, Isztriát, Triesztet,
Dalmácia északi részét a hozzájuk tartozó szigetekkel. Ezzel egyben
elvágta az esetleges különbéke-tárgyalások útját a Monarchiával. A
német és a magyar diplomácia, sőt több ellenzéki politikus: Apponyi
Albert, Károlyi Mihály és mások is tárgyaltak Olaszországgal, de
eredménytelenül. Apponyi még a magyar különbékét is felajánlotta az
ország területi integritásának garantálása fejében, de próbálkozását
elutasították.
Mégis, mikor a francia kormány 1915 júliusában meg
akarta ígérni Szerbiának egyesítését Horvátországgal, Sidney Sonnino
olasz külügyminiszter, aki Horvátország rovására is terjeszkedni
akart, azzal tiltakozott: „ha Magyarország különbékét akarna kötni”,
ezt az elhatározását elősegíthetnék „mint csalétekkel Horvátország
meghagyásával”. Ügyeskedésével csak akkor hagyott fel, mikor a
Foreign Office közölte: Szerbiának meg kell ígérni a
Duna–Dráva-határt, s a magyar függetlenségiek különbéke-tervei olyan
„távoli lehetőségek” amelyekkel nem is érdemes foglalkozni.
Egyidejűleg újra tárgyalt az antant Romániával is.
A román étvágy megnőtt, mikor az orosz hadseregek szorult helyzetbe
kerültek a Kárpátok előtt, és azonnali hadbalépésük fejében Erdély
mellett Torontál megyét és Bukovinát a Szeret folyóig kérte.
Oroszország és Franciaország elfogadták volna az újabb követelést,
de a Brătianu-kormány csak 1916 augusztusában szánta el magát, addig
tehát a Monarchiának nem kellett újabb területi igényekkel
számolnia. Ráadásul hadseregének 1915. októberi összeomlása után
Szerbia érdekérvényesítő képessége is csökkent, Magyarország tehát
egy 1915. október – 1916. augusztus közötti különbéke esetén
aránylag mérsékelt területi veszteségekkel fejezte volna be a
háborút (Ruténföld mellett a délszláv lakta vidékek és talán még az
sem mind). Magyarország azonban saját diplomáciával nem
rendelkezett, és saját hadosztályai felett sem diszponált, a
Tisza-kormány pedig semmiképpen sem szakított volna – már nem is
annyira Béccsel, mint Berlinnel.
Az 1916. augusztusi bukaresti szerződéssel, Románia
hadbalépésével ez a – mai szemmel nézve – kegyelmi állapot egyszer s
mindenkorra véget ért. Véget ért, annak ellenére, hogy Románia
háborújából az antantnak sok haszna nem származott, sőt ha
tekintetbe vesszük, hogy gyors veresége után élelem- és
nyersanyagkészletei a Központi Hatalmak rendelkezésére álltak a
világháború befejező részében, még annyi sem. És mégis – 1916
augusztusában Erdély és a Partium nagy része elveszett. Románia
fegyverletétele jó ürügy volt arra, hogy a békekötésnél ne tartsák
be pontosan a bukaresti szerződést, Románia azért nagyrészt
megkapta, amit ígértek neki. Ennek okai már túlmutatnak a
világháború történetén.
1917 márciusában győzött az orosz „februári”
forradalom, a cárizmus megbukott, és az új forradalmi kormány némi
ingadozás után májusban lemondott minden annexióról, területi
követelésről. A háborút folytatta ugyan, de mind erőtlenebbül. Még
ma sem egyszerű meghatározni az orosz forradalom kihatását a
Monarchia, illetve a magyar határok sorsára. Akkor az optimizmus, a
győzelem reménye dominált, talán Andrássy Gyula volt az a magyar
politikus, aki kezdettől felfogta, hogy kár örülni az orosz
forradalomnak. IV. Károly, az új uralkodó (Ferenc József 1916.
november 21-én meghalt) azt remélte az antant egyik oszlopának
megrogyásától, hogy aránylag kedvező különbékét lehet kötni, de
ehhez egyéb képességek mellett az elszántsága is hiányzott.
Leginkább David Lloyd George brit kormánya hajlott volna a
kompromisszumra, a francia Briand-kormány csak rövid ideig, az olasz
kormány egyáltalán nem.
Ha IV. Károly és tanácsadói ki tudják használni azt
a néhány hónapot, amíg az ellenséget megdöbbentette az orosz
szövetséges elerőtlenedése, talán el lehetett volna érni valamit –
hogy mennyit, már csak azért sem tudhatjuk, mert komoly kísérletre
nem került sor. Ezért csak azt érdemes vizsgálni, milyen
engedményekre hajlott volna az új antant és új szövetségese, az USA.
Thomas Woodrow Wilsont, az USA elnökét nem kötötték az antant titkos
szerződései és ígéretei, és ezt hangoztatta is, (szándékosan) hamis
reményeket keltve. A lényeget illetően azonban tudomásul vette
ezeket az ígéreteket.
A Ruténföld mindenképpen Magyarországé maradhatott,
talán a Felvidék, vagy legalább nagy része is; az orosz kormány
passzivitása Erdély ügyében is reményeket ébreszthetett. Délen is
lehetett volna engedményeket elérni, bár Horvátország már bizonyosan
elveszett Magyarország számára. E kedvező változások azonban csak
akkor következhettek volna be, ha IV. Károly elfogadja az olasz
igényeket, és szakít Németországgal. Így az 1917 tavaszi kedvező
pillanat hamar elveszett.
Oroszország passzivitásából azért nem
keletkezhetett előny, mert az orosz forradalom új problémát
jelentett elsősorban Franciaország, de Anglia számára is. Ha
Németország vereséget is szenved, a következő generációban újra
megerősödhet, és akkor mi pótolhatja az ellensúlyt, amit addig
Oroszország jelentett Keleten Németországgal szemben? Tehát alig
szűnt meg Oroszország a Monarchia felosztásának fő szorgalmazója
lenni, néhány hónap elteltével Franciaország lépett a helyébe, míg a
többi szövetséges különböző mértékben támogatta.
1917 végén már két érdek ütközött a szövetségesek
politikájában, egy direkt és egy távlati. Minden mást felülíró
szempont lett volna a direkt: elszakítani a Monarchiát az új
Oroszországgal fegyverszüneti tárgyalásokat kezdő Németországtól.
Folytak is a titkos tárgyalások Bécs és francia, illetve angol
diplomaták, hírszerzők, ügynökök és közvetítők között, de
eredménytelenül. Nem tudhatjuk, hogy az antant mennyit engedett
volna, mert IV. Károly küldöttei az elengedhetetlen minimumra: az
olasz igények teljesítésére sem tettek konkrét ajánlatot. Magyar
szempontból a legnagyobb baj az volt, hogy Magyarországnak nem volt
önálló diplomáciai képviselete, sőt a Ballplatz nagyszámú magyar
nemzetiségű diplomatájából egy sem akadt, aki megpróbált volna
Magyarország nevében tárgyalni; akik az ellenzék részéről szóba
mertek állni nyugati diplomatákkal, elsősorban Károlyi Mihály, azok
sem tettek konkrét ajánlatokat, csak általában fejezték ki
békevágyukat. Ami a magyar kormányt illeti, sem Tisza István, sem
Wekerle Sándor nem tárgyalt volna a németek ellenére.
Így tehát a titkos tárgyalások magyar képviselet
nélkül folytak 1918 februárjáig, amikor az ellenség a közeli
győzelem reményében már nem látta értelmét Béccsel alkudozni.
Valóban nem lehetett már Bécsre számítani, mikor szövetségeseivel
részt vett az értelmetlen breszti, majd bukaresti béke megkötésében.
Meg kell itt említeni a hazai irodalomban máig
gyakran szereplő tézist, hogy az antant csak ekkor, 1918 elején
döntött a Monarchia felosztása mellett. Ebben a téveszmében csak
annyi az igazság, hogy az orosz februári forradalom új helyzetet
teremtett, amikor az addig a Monarchia felosztását követelő és a
térség sorsára meghatározó antant-szövetséges, Oroszország lemondott
az annexiós politikáról, és szövetségesei nehéz helyzetükben esetleg
hajlottak volna a kompromisszumra egy kurta éven át. Azonban a
megegyezés csak úgy lett volna lehetséges, ha a Monarchia különbékét
köt – erre pedig még kísérlet sem történt –, másrészt, akkor sem
lehetett volna szó a status quo ante fenntartásáról vagy akár
csekély engedmények árán elérhető békéről – mint láttuk, a Monarchia
akkor is nagy területi engedményekre kényszerült volna. S a titkos
tárgyalások anyagának ismeretében ehhez még hozzá lehet tenni, hogy
Bécs szívesebben ajánlotta volna fel Erdélyt vagy a Bánátot, mint
Dél-Tirolt.
Kulcsszavak: Párizs-környéki békék, Trianon, első világháború,
békekísérletek, IV. Károly, eredménytelen titkos tárgyalások, az
antant hadicéljai – 1914, orosz forradalom és a béke, bukaresti
szerződés – 1916
IRODALOM
Адамов, Евгений Александрович (под ред.)
(1952): Сборник договоров России с другими государствами.
Госполитиздат, Москва •
WEBCÍM
Andrássy Gyula, gróf (1990): Diplomácia és
világháború. Budapest (eredeti kiadás, 1921 •
WEBCÍM
Buchanan, George (1923): My Mission to
Russia and Other Diplomatic Memories. London–New
York–Toronto–Melbourne •
WEBCÍM
Der Diplomatische Schriftwechsel Iswolskis
1911–1914. 1–4 Band. Deutsche Verlagsgesellschaft für Politik und
Geschichte, Berlin, 1926
Hajdu Tibor (1978): Károlyi Mihály.
Politikai életrajz. Kossuth, Budapest
Iswolski im Weltkriege. Der Diplomatische
Schriftwechsel Iswolskis aus den Jahren 1914–1917. Berlin, 1925
Joll, James (1992): The Origins of the
First World War. Longman, London–New York (1. kiadás, 1984: •
WEBCÍM
Károlyi Mihály (1965): Egy egész világ
ellen. Gondolat, Budapest
Ormos Mária (1983): Padovától Trianonig
1918–1920. Kossuth, Budapest
Paléologue, Maurice (1982): A cárok
Oroszországa az első világháború alatt. Európa, Budapest
Потемкин, Владимир Петрович (главный
редактор) (1965): История дипломатии. III. (1914–1939) Политиздат,
Москва
Romsics Ignác (szerk.) (1995):
Magyarország és a nagyhatalmak a 20. században. Teleki László
Alapítvány, Budapest
Szabó Dániel (szerk.) (2009): Az első
világháború. (Dokumentumgyűjtemény, közli a londoni és bukaresti
titkos szerződést.) Osiris, Budapest
|
|