A legkorábbi akadémiai emlékérem elkészítésével –
az igazgatótanácsi jegyzőkönyvben foglaltak szerint – a szepesolaszi
születésű, Bécsben letelepedett Joseph Daniel Böhmöt (1794–1865)
bízták meg. Mivel a magyar pénzverdéken alapuló hazai éremművészetet
az elnyomó hatalom megbénította (a kiegyezésig bezárták a verdéket),
a magyar megrendelők külföldi művészekkel – főként bécsiekkel –
készítették érmeiket. Böhm sikeres szakmai pályafutása az V.
Ferdinánd 1830-as pozsonyi megkoronázására készített érem
verőtöveinek elkészítése után indult (1831-től K. K.
Kammermedailleur). Érmeit a nyugodt formák és a nemes
fegyelmezettség jellemzik, stílusukban a kései klasszicizmus jegyeit
viselik magukon. Amikor tehát a sikeres és jó hírű mester az
Akadémia felkérését megkapta, már művészi pályája zenitjén járt: a
Hauptmünzamtnál betöltött állása mellett a bécsi vésnökakadémia
igazgatója is volt.3
Böhmöt nyilván megismertették az allegória eddigi
művészi megformálásaival, emiatt kompozíciója számos hasonlóságot
mutat Luigi Pichler (1173–1854) pecsétnyomójával,4
Franz Xavér Stöber (1795–1858) acélmetszetével5
és Johann Nepomuk Ender (1793–1854) festményével.6
A lényeg azonos, de a művészi szabadság, a felhasznált anyag, az
alkalmazott technológia és az éremforma terén több kisebb-nagyobb
eltérést találunk. Böhmnél a nőalak köpenye a nyaknál kapcsolódik,
körbeveszi alakját, felemelt jobbjától láthatóvá válik alakjának
részlete; hosszú, részben befont hajában párta. A többiek ovális
pajzsával szemben itt a pajzs hegyes végű; a sas alakja a
rendelkezésre álló körfelület miatt torzult, nyaka visszafordult,
hogy testének jusson elegendő hely a nőalak feje felett.
A numizmatikusi éremleírásokból kiolvasható, hogy
az éremkép valódi jelentése rejtve maradt a szerzők előtt. A magyar
címeres pajzsra támaszkodó nőalakot például többnyire Hungáriával
azonosították, lévén e nemtő számos emlékérmünkön valóban így került
megjelenítésre. Nem tudták, hogy a sas a magyar nemzetet volna
hivatott jelképezni; melléje még Hungáriát is beemelni, s ily módon
a magyarságot egy kompozíción belül kétféleképpen megjeleníteni,
kétségkívül értelmetlen lett volna.
Toldy titoknok tizenkilenc db. érem vésését
rendelte meg, az 1858. december 18-i igazgató tanácsi jegyzőkönyvben
ugyanakkor huszonöt név szerepel. Biztosan azért nem vésettek érmet
Franknak, Jászainak és gr. Keménynek, mert nem voltak örököseik. A
hiányzó három személyt akkor lehetne megnevezni, ha az eddiginél
több éremről lenne tudomásunk. A jutalmi összegekhez kétféle módon
lehetett hozzájutni: aranyban, illetve forgalmi pénzben.
(Feltételezhető, hogy akik az aranyat választották, azoknak nem
voltak napi anyagi gondjaik.) A # jel a pénztárkönyvben az 1 dukát
súlyú aranypénzt jelenti.
A névsorban
(1. táblázat) felsoroltakon végigtekintve legalább két
dolognak kell feltűnnie – még a kevésbé tájékozottaknak is. Egyrészt
annak, hogy a jutalmazottak kiválasztásánál és megszavazásánál csak
az elvégzett munkára voltak tekintettel, másrészt, hogy az országot
sújtó elnyomás ellenére a döntési folyamat résztvevői „hazafiak”
maradtak. Megtehették volna, hogy a hatalom jóindulatát keresve nem
vesznek be a névsorba olyanokat, akik politikailag támadhatóak
voltak – például az 1848–49-es forradalom és szabadságharcban
vállalt szerepük miatt. (Sajnos, kései utódaik közül nem mindenki
állt ellen az ilyen és hasonló kísértéseknek.) Legelsőként a
Segesvárnál eltűnt forradalmár-költőt, Petőfit kell megemlítenünk,
aki egyenesen királyokat kívánt akasztatni. Ám a Helytartótanács (és
az uralkodó) bizonyára nem örült a börtönt szenvedett
Greguss–Henszlman–Hollán-trió mellett a hosszú emigrációba
kényszerült Eötvös és Szalay, továbbá a kisebb büntetésekkel sújtott
Arany, Jedlik, Morócz és Vass kitüntetésének sem.
*
Az 1858-ban megkezdett jutalomérem-ajándékozás évtizedeken keresztül
része maradt az érdemek elismerésének; a folyamat csupán 1949-ben
szakadt meg, amikor a tizenhárom kiválasztottnak szánt jutalomérem
immár a fiókban maradt. Reménykeltő ugyanakkor, hogy a közelmúlt
eseményei mintha azt jeleznék: a Böhm-féle emlékérem lassanként
visszatér, és újra elfoglalja helyét az akadémiai jutalomérmek
között. Hiszen Pálinkás József elnök úr 2014 tavaszán többeknek
kiosztotta az eredeti jutalomérem ezüst mását – az Akadémiáért
végzett kiemelkedő tevékenységük elismeréseként. Megvalósult tehát
az 1853. márciusi igazgatósági gyűlési határozat, amennyiben végre
elkészült az ezüst Böhm-érem. Csupán remélhetjük, hogy e szimbolikus
aktus egyben az első lépés volt a mai eklektikus és változatos
művészi színvonalú akadémiai éremegyüttes megújítása felé.
Kulcsszavak: jutalomérem, jutalomkérdés, Borúra derű, Böhm,
Boehm, Magyar Tudós Társaság, Magyar Tudományos Akadémia, Széchenyi,
Toldy, 1858
IRODALOM
Éder Zoltán (2003): Borúra derű: A Magyar
Tudományos Akadémia jelmondatának születése. Magyar Nyelv. 3,
331–334.
Fekete Gézáné (1988): Az Akadémia
1831–1858 között alapított jutalomtételei és előzményei. (A Magyar
Tudományos Akadémia Könyvtárának Közleményei 21 [96]. MTAK, Budapest
Fekete Gézáné (2000) A Magyar Tudományos
Akadémia jutalomdíjai 1859–1900. (A Magyar Tudományos Akadémia
Könyvtárának Közleményei 36 [111]) MTAK, Budapest
Kónya Sándor (1994): „Magyar Akadémia
állítassék fel…”: Akadémiai törvények, alapszabályok, ügyrendek
1827–1990. (A Magyar Tudományos Akadémia Könyvtárának Közleményei
32[107]) MTAK, Budapest
Magyar Akadémiai Értesítő 1847-ről,
kiadatta Toldy Ferencz, Pest, 1847
Magyar Akadémiai Értesítő 1853-ról,
kiadatta Toldy Ferencz titoknok, Pest, 1853
Magyar Akadémiai Értesítő 1858-ról, kiadta
Toldy Ferencz titoknok, Pest, 1858
Magyar Tudományos Akadémia Kézirattár és
Régi Könyvek Gyűjteménye iratai: K1289 Fő- és mellékpénztári
számlák, levelek, könyvtári is 1850–1858
K1307 Tisztázatok 1846–1861., a XV–XXVIII. sz. igazgató tanácsi
jegyzőkönyvek
K1362 Nagygyűlési és vegyes ülési jegyzőkönyvek 1854–1864.
K1627 Magyar Tudományos Akadémia Főpénztár bevételi és kiadási
naplója 1853–1860
K1790 A Magyar Tudományos Akadémia titoknoki iktatókönyve 1825–1859.
RAL 167/1858 Boehm német nyelvű levele Toldy Ferenc titoknokhoz,
Bécs, 1858. december 6.
RAL 264/1858 Boehm német nyelvű levele Toldy Ferenc titoknokhoz és
egy csatolt nyugta, Bécs, 1858. december 13.
RAL 609/1858 A főtitkárság fogalmazványai (No. 16 – Éremvésetek
szövegei)
Rózsa György (1965): A Magyar Tudományos
Akadémia allegóriája. Magyar Tudomány. 802–810.
szerző nélkül (1834): Művészetek.
Tudománytár. I, 244–245. •
WEBCÍM
NUMIZMATIKAI IRODALOM
BUE = Gohl Ödön (1906): Budapest újabb
emlékérmei. Magyar Numizmatikai Társulat, Budapest
HP = Huszár Lajos – Prokopius Béla (1932):
Medaillen- und Plakettenkunst in Ungarn. Verlag des Vereins der
Medaillenfreunde, Budapest
MNG = Csengeryné Nagy Zsuzsa (szerk.)
(1963): A Magyar Nemzeti Galéria állagjegyzéke II. a. Budapest
Stempelsammlung = Fiala, Eduard –
Raudnitz, Josef (1901–1909): Katalog der Münzen- und Medaillen:
Stempel-Sammlung des K.K. Hauptmünzamtes in Wien. I–III. Wien
Unger = Catalog Theodor Unger in Graz: Münzen und
Medaillen-Sammlung. H. Cubasch, Wien, 1897
LÁBJEGYZET
1 Sir John Hoppner
(1758–1810): Lady Stafford as Hebe, olajfestmény, 1800 körül.
<
2 Az allegóriáról lásd
még: Rózsa 1965!
<
3 K. K. Hof- und
Kammermedailleur und Direktoren K. K. Münz-Graveur Akademia in Wien.
<
4 Anyaga topázszerű,
égetett füstkvarc, magassága 34, szélessége 22 mm.
<
5 Ovális, magassága 74,
szélessége 61 mm; felirata alul: „Borúra derű! 1831.” Jelzése: „Fr.
Söber. sc. – Joh. Ender. del.”
<
6 Olajfestmény vászonra,
350×250 cm; jelezve balra lent: „Johann Ender pinx. 1834.” Felirat
jobbra lent: „A’ M. Academiának emlékül G. Széchényi István. 1834.”
<
7 Özvegye vehette fel.
<
8 Nem voltak örökösök.
<
9 Fia, Petőfi Zoltán
gyámja (Horváth Árpád) vehette fel.
<
10 Nem voltak örökösök.
<
11 1859. január 6-án
felveszi aranyban, majd 1860. január 8-án átváltását kéri
készpénzre.
<
12 Hollán az 50 aranyat
nem veszi fel, az összeget 1859. január 8-i levelében felajánlja az
Akadémiának.
<
|