levelezését, Frege kritikus recenzióját, Husserl
Fregére történő implicit és explicit, kiadott és kiadatlan
hivatkozásait, a korszak intézményesen és teoretikusan meghatározó
logikusait, és ezekre építi fel gondos érvmenetét a
Frege–Husserl-viszonyról.
A könyv kiegészítő tanulmánnyal zárul Husserl
konstitúcióelméletéről, amely kapcsán a szerző úgy érvel, hogy
„Husserl filozófiája értelmezhető konstitúcióelméletének
kidolgozásaként is” (174.), illetve, hogy a „Husserl érett
konstitúcióelméletének kialakulásához vezető korai gondolati
fejlődés elemei adják annak lehetőségét, hogy a kontinentális
filozófia fogalmának kialakulásáról szabatos leírást kapjunk.”
(174.)
Vagyis Zuh könyvében végső soron arra tesz
kísérletet, hogy megágyazzon egy még nagyobb ívű projekt számára,
ami a kontinentális filozófia fogalom megszületésének körüljárását
tűzi ki célul. Ezáltal a könyv alapvető érdeklődésre tarthat számot
mindazoknál, akik a kontinentális filozófia korai artikulációja és
mind intézményes, mind pedig fogalmi megszületése iránt érdeklődnek.
Emellett az analitikus hagyomány oldaláról érkezők is találhatnak
megfontolandó elgondolásokat, hiszen a Frege–Husserl-elemzések,
amelyek teljes mértékben beleillenek a kontinentális filozófia
születésének vizsgálatába, a konstitúcióelméleten keresztül,
önmagukban is érdekes adalékokkal szolgálhatnak mind Frege
újragondolásában, mind pedig az analitikus filozófia önmegértésében
– abban, hogy hova vezethető vissza az analitikus filozófia, milyen
hatásokkal kell számolnunk, és milyen intézményes, filozófiai és
pszichológia processzusok zajlottak le a XIX. század végén, amelyek
nem tették lehetővé, hogy Frege neve oly mértékben szolgáljon már a
kezdetektől fogva az analitikus filozófia megalapozásában
referenciapontként, mint Husserlé a kontinentális filozófia kapcsán.
Mindazonáltal néhány kritikai megjegyzés mellett
sem mehetünk el. Ami a könyv nagy előnye egyesek számára, az mások
számára épp a hátránya lehet. Noha a művet alapvetően haszonnal
kellene forgatnia mindenkinek, aki az analitikus filozófia kezdetei
és hatástörténeti kontextusa iránt érdeklődik, a könyv gerincét
képező, filológiai részletességgel operáló mikrotörténeti és
intézményes elemzések meglehetősen nehézkessé teszik olykor a
szöveget. Aki pedig nincs ehhez szokva, az könnyen megtántorodhat
attól, hogy végighaladjon ezen a rendkívül bonyolult ösvényen. Ám ha
legyűrjük magunkban ezt a történettel szembeni ellenállást,
mindenképp haszonnal forgathatjuk a könyvet, még analitikusként is.
Persze bizonyos pontokon óvatosan kell eljárnunk. A
szerző Frege-elemzései, még ha olykor rendkívül aprólékosak is,
számos esetben meglehetősen madártávlatból fogalmazottak, az írói
fókuszt Husserl elemzésére állítva. Miközben a szerző Husserl és
Frege viszonyának elemzését és revideálását ígéri, Frege nagyon sok
esetben egész egyszerűen kiszorul a képből, és nem tudunk meg
alapvető dolgokat Frege hatástörténetéről, személyes filozófiai
hátteréről, főbb motivációjáról, logikájának alapvetéseiről. Mindez
nagyban segítené a könyv kontextuális beágyazottságát és a még
átfogóbb kép megteremtését.
Az elemzések azonban számos kaput nyitva hagynak,
és leginkább az a kérdés merül fel az olvasóban, főképp, ha az
analitikus oldalról érkezik, hogy merre tovább? A szerző rendkívül
elmélyült Husserl-tudása és az, amilyen magabiztossággal mozog a
Husserl Archívum kiadott és kiadatlan anyagai közt, felveti a
kérdést, hogy esetleg a mű alapvető elképzelése, előfeltevései és
mikrotörténeti elemzései kitágíthatóak-e más analitikus szerzők és
Husserl viszonyára. Elegendő itt Rudolf Carnapra gondolnunk, hiszen
Guillermo Rosado Haddock The Young Carnap’s Unknown Master (2008)
című könyvében alapvetően Carnapra koncentrál, s a Husserlről szóló
részek meglehetősen elnagyoltak, ezzel meghagyva a lehetőséget arra,
hogy újabb perspektívák felmutatásával árnyaljuk tovább az
analitikus filozófia kezdeteinek képét is. (Zuh Deodáth: A
kontinentális filozófia kezdetei: Esettanulmány a korai Edmund
Husserlről. Kolozsvár: Egyetemi Műhely–Bolyai Társaság, 2013, 249.
p.)
Tuboly Ádám Tamás
doktori hallgató,
Pécsi Tudományegyetem Filozófia Doktori Iskola
HIVATKOZÁSOK
Dummett, Michael (1996): Origins of
Analytic Philosophy. Harvard University Press
Haddock, Guillermo E. Rosado (2008): The
Young Carnap’s Unknown Master. Ashgate, Aldershot
Haddock, Guillermo E. Rosado (2012):
Against the Current: Selected Philosophical Papers. (Categories v.
4) Ontos, Frankfurt
Preston, Aaron (2007): The History of an
Illusion. Continuum, London – New York
Varga Péter András (2013): A fenomenológia
keletkezése. L’Harmattan, Budapest
Varga Péter András – Zuh Deodáth (szerk.):
Husserl és a logikai vizsgálódások: Ismeretfilozófia és
fenomenológiai filozófia. Budapest: L’Harmattan Kiadó, 2009
Varga Péter András – Zuh Deodáth (vál.,
ford., bevez.) (2011): Az új Husserl: Szemelvények az életmű
ismeretlen fejezeteiből. L’Harmattan, Budapest
Varga Péter András – Zuh Deodáth (szerk.)
(2013): Kortársunk, Husserl: Tanulmányok a 150 éves Edmund Husserl
filozófiájáról. Budapest: ELTE Eötvös, Bp.
Zuh Deodáth (2013): A kontinentális
filozófia kezdetei – Esettanulmány a korai Edmund Husserlről.
(Doktori dolgozatok, Babeş–Bolyai Tudományegyetem). Egyetemi Műhely
– Bolyai Társaság, Kolozsvár
|