Európai közgazdaságtan
Szokatlan szópárosítás alkotja Csaba László legújabb könyvének
címét: az európai jelző után ugyanis a gazdasági kérdések iránt
érdeklődő olvasó valami olyant vár, amely a térség gazdasági
közösségének meghatározott kérdéseivel kapcsolatos, mint például
közösségi politikák, intézmények működése, szabályozás stb. Ehhez
képest a tartalomra utaló második szó egyáltalán nem konkrét és
gyakorlatias, hanem nagyon is elméleti és általános, mivel a
tudományszak egészét jelöli ki. Ezért aztán az elemi érdeklődés már
a könyv fellapozása előtt jelentkezik, mondván: mit is takarhat ez
az egyáltalán nem szokványos párosítás. Szerencsére a felkeltett
érdeklődés nem lohad le az olvasás elkezdése után sem, a szerző
egyáltalán nem szokványos gondolatai új és új kihívásokat hoznak.
Csaba László vállalkozása nem mindennapi, mert
nemcsak a mainstream közgazdaságtan bírálatára vállalkozott ebben a
könyvben, hanem az új közgazdasági paradigma körvonalait is
megkísérli felvázolni. Kétségkívül merész és kockázatos vállalkozás
egy akadémiai közgazdásztól, hogy kimondja: „meztelen a király”,
mivel a főirányú közgazdaságtan nem képes elfogadható válaszokat
adni az elmúlt évek égető kérdéseire (sőt sok esetben még a kérdések
létjogosultságát is vitatta). Az Európai közgazdaságtan a szükséges
alapvetések (témakijelölés, módszertan, felépítés) mellett négy
érdemi részt tartalmaz: a 3–6. fejezeteket. Vegyük ezeket röviden
sorra.
Hiba lenne szó nélkül hagyni a könyv második
fejezetét, ugyanis ebben a rövid fejezetben a szerző igen fontos
megállapításokat tesz. Csaba – a késői osztrák iskola hagyományaira
támaszkodva – abból indul ki, hogy a gazdasági folyamatok szabad
emberek racionális és sokszor irracionális döntéseiből állnak össze.
Az egymásra ható egyéni döntések nem teszik lehetővé, hogy a
mikroszintű viselkedésekből makroszintre lehessen általánosítani. A
makrofolyamatok nem ismételhetőek meg tetszés szerint, és így
kísérleti úton nem ellenőrizhetőek, és ezért megbízhatóan nem is
jelezhetőek előre.
A 3. fejezet azt a kérdést boncolgatja, hogy vajon
milyen sajátos európai tartalom lelhető fel a mai
közgazdaság-tudományban. Csaba szerint a világ közgazdaságtanát ma a
túlzott formalizmus, a matematikai nyelven történő kifejtés
egyeduralkodóvá válása jellemzi. S csak azok a témák számítanak és
tartoznak a „kemény tudomány” körébe, amelyek ezzel a kifinomult
matematikai és statisztikai módszerrel vizsgálhatóak. A
neoklasszikus szintézis alapján álló közgazdaságtan sürgős
megújítására lenne szükség ahhoz, hogy reflektálni tudjon a
gyakorlat által felvetett fontos kérdésekre. A módszertani megújulás
Csaba László szerint lehetséges, „van élet a neoklasszikus
szintézisen túl is”. Mit kell ehhez tenni? Először is tudomásul kell
venni, hogy a közgazdaság-tudomány nem törekedhet mindenhol
alkalmazható és mindenütt érvényes összefüggések meghatározására.
Továbbá, nem választhat aszerint témát magának, hogy az mindenképpen
számszerűsíthető és modellezhető legyen. Tudomásul kell venni, hogy
sok olyan fontos terület van, ahol nemcsak hogy nem lehetséges a
matematizálás, de nem is szükséges, mert általa nem jutunk közelebb
a meghatározó összefüggések megértéséhez.
A megújításhoz lehet és kell is támaszkodni a
hagyományokra, mégpedig az európai hagyományokra. Az amerikai
befolyás dominanciája elfeledtette velünk, hogy az elmúlt kétszáz
évben milyen fontos ismeretek, szakmai értékek halmozódtak fel a
klasszikus közgazdaságtantól, a német történeti iskolán át, a
szociális piacgazdaság elméletéig. Az új közgazdaságtannak tehát
szükségképpen kell alapozni az európai hagyományokra és elemzési
keretekre:
„Az európai közgazdaságtan megalkotása ezért
kutatási program. Céljai közé tartozik az európai elemzési
hagyományok újraélesztése, vagyis a nemzetgazdaság mint elemzési
egység visszahelyezése jogaiba. Hasonlóképp a hagyományok
szellemében az elemzés témája sem mellékes: a társadalom számára
fontos, döntésekben használható, releváns közgazdaságtan
kialakítására törekszünk.” (64.)
Nos, tulajdonképpen ez a mondat magyarázza meg a
könyv címét, de tulajdonképpen az egész könyv fő gondolati szála is
e mentén fejthető vissza: (i) a mai mainstream nem képes válaszokat
adni a fontos közgazdasági kérdésekre, mert a módszertani
formalizmus kalodájában vergődik, (ii) az amerikai tudományos
dominancia nem engedi, hogy a változás elinduljon, (iii) a
változásnak innen Európából kell indulnia, amelyhez egyébként megvan
a megfelelő tudományos muníció is, és a gazdag hagyományokra is
támaszkodhatunk.
A 4. fejezet az európai szociális piacgazdasággal
foglalkozik, mint az egyik fontos hagyománnyal, amelyet mind leíró,
mind normatív szempontból fontosnak ítélt a szerző. A fejezet
meggyőzően mutatja be, hogy a második világháború utáni német
(nyugatnémet) gazdasági csoda egyik meghatározó eleme a Wilhelm
Röpke és Walter Eucken által megfogalmazott szociális piacgazdasági
modell alkalmazása volt. A nyolcvanas-kilencvenes évek apálya után
aztán újból fontos szerepet játszott ez a modell az egyesítés utáni
német gazdaság makroegyensúlyának és versenyképességének
helyreállítása során. Különösen a költségvetési deficit csökkentése
és a munkapiaci rugalmasság emelése során volt hasznos a szociális
piacgazdaság elveihez való következetes ragaszkodás.
Csaba László külön alfejezetet szentel annak, hogy
világossá tegye a szociális piacgazdaság és a jóléti állam modellje
közötti különbséget. Szerinte a különbségeket például a következő
ellentétpárosokban lehet a legjobban tetten érni: egyéni
felelősségvállalás versus egyenlő hozzáférés (szociális ellátás
állampolgári jogon), verseny versus általános protekcionizmus,
helyi, decentralizált fejlődés versus központi fejlesztés,
koncentráció. Ezek az ellentétpárok azt mutatják, hogy a
|
|
közvélekedéssel ellentétben a két modell egyáltalán
nem áll egymáshoz közel, sőt inkább egymásnak ellentétei. Érdemes
azonban hangsúlyozni, hogy a nagyon sarkított következtetésre úgy
jutott a szerző, hogy a jóléti állam egy igen erős definícióját
használta:
„Jóléti államnak a gazdaság és a társadalom olyan
elrendezését nevezzük, ahol a közhatalom rendszeresen és a piaci
folyamatok eredményéhez képest jelentősen és tartósan eltéríti a
fogyasztás és a rendelkezésre álló jövedelem szintjét és
felhasználását.” (98.)
Ebben a felfogásban azonban a jóléti állam nemigen
különbözik a volt szocialista országok gyakorlatától, akár a
korabeli magyar gyakorlattól sem. Ezt a fogalmi túlhajtást azért
érdemes hangsúlyozni, mert a szerző láthatólag nehezen tud
megbirkózni azzal a problémával, hogy egyfelől erőteljesen bírálja
és fenntarthatatlannak tekinti a jóléti állam modelljét, másfelől
nem ítéli el, ellenkezőleg: nagyra értékeli a skandináv országok
gyakorlatát és megújulóképességét. Az ellentmondást úgy próbálja
feloldani, hogy ezek az országok a jóléti modell egy speciális
változatát képviselik, mert a skandinávok a protestáns etika alapján
állnak. Ebben a különbségtételben nem tudom követni a szerzőt, a
magam részéről én a skandináv országokat a jólétiállam-modell
tipikus képviselőinek tekintem.
A jelenleg válságban lévő dél-európai államok és a
volt szocialista országok láthatóan nem a szociális piacgazdaság
modelljét követték a válságot megelőző időszakban. Csaba László
sorra véve a szóba jöhető modellvariánsokat, igen óvatosan és
bizonyos fenntartásokkal, a szociális piacgazdaság modelljét ajánlja
alkalmazni ezeknek a bajba jutott országoknak. Ezzel alapvetően
egyet lehet érteni, különösen, hogy a szolgai másolástól óva int a
szerző, és hangsúlyosnak tartja a modell továbbfejlesztését,
áthangszerelését, a lényegi vonások megőrzése mellett. Ehhez talán
csak annyit lehetne hozzátenni, hogy érdemesnek látszik a skandináv
országok példáját is tanulmányozni ebből a célból, jóllehet az adott
esetben egészen más társadalmi és politikai közegben kerülnének
alkalmazásra.
Az ötödik fejezet a rendszerváltozás értékelésével
foglalkozik, azzal a kérdéssel, hogy vajon a negyed százada elindult
folyamatnak miként vonhatjuk meg a mérlegét. A válaszhoz
mindenekelőtt azt kell tisztázni, hogy milyen országcsoportra
vonatkozik az értékelés. Hiszen egészen más utat járt be a
FÁK-országok együttese, valamint a délkelet-európai országcsoport és
végezetül az Európai Unióhoz csatlakozott országok köre. Ezután a
soron következő kérdés az, hogy mihez viszonyítsuk az elért
eredményeket. A szerző határozottan képviseli azt az álláspontot,
hogy nem szabad a felzárkózás, a solowi feltételes konvergencia
kritériumát alkalmazni ezekre az országokra. Ugyanis az általános
felzárkózás intézményi és politikai feltételei egyáltalán nem voltak
adottak, s így minden tudományos alapot nélkülöz, hogy a
rendszerváltozás sikerét vagy sikertelenségét egy olyan cél elérése
alapján értékeljük, amelynek a feltételei sohasem álltak
rendelkezésre.
A hatodik fejezet azt tárgyalja, hogy a
posztkommunista átmenet tanulmányozása mit adott hozzá a világ
közgazdaság-tudományához. A főirányú közgazdaságtan bázisán
kialakított univerzális rendszerváltó reformcsomag, a
„stabilizáció–liberalizáció–intézményépítés–privatizáció” négyese
elég látványosan megbukott a rendszerváltó országok gyakorlatában.
Elsődlegesen azért, mert ezek a javaslatok nem vetettek számot
azokkal a konkrét társadalmi és hatalmi viszonyokkal és erőterekkel,
amelyek az egyes országokat jellemezték. Hiába alakítják ki a
korszerű piacgazdaság keretfeltételeit és intézményrendszerét, a
működtetést azok az emberek fogják végezni, akiknek a viselkedését,
értékrendjét a múltbeli tapasztalatok és társadalmi kötődések sokkal
inkább meghatározzák, mint az újsütetű, kívülről oktrojált
szabályok.
További tanulságként rögzíti Csaba László, hogy a
kormányzati szektor milyensége (good governence) ugyan fontos a
gazdasági összteljesítmény szempontjából, de a hosszú távú gazdasági
növekedést nem az alkalmazott gazdaságpolitika, hanem a növekedési
tényezők mennyisége és minősége határozza meg. A felzárkózó országok
tapasztalata azt mutatja, hogy átmenetileg lehet gyorsan növekedni a
termelési tényezők extenzív bevonásával, ha van technika- és
szerkezetváltási lehetőség. Ennek kimerülése után azonban
szükségképpen csökken a korábbi magasabb növekedési ütem. Továbbá,
az aktuális növekedési ütem emelése távolról sem tekinthető
sikernek, mert ennél sokkal fontosabb, hogy az adott növekedési ütem
mennyire tartható fenn gazdasági, társadalmi és környezeti
szempontból. Következésképpen a flowmutatók alakulása mellett igen
fontos a stockmutatók alakulása is a közgazdaság-tudományban, mint
például a külső adósság vagy a környezet állapotindikátorai.
A gazdasági rendszer egy komplex rendszer, ezért
indokolt az óvatos és körültekintő beavatkozás, csak kellő
hatástanulmányok után és csak végső esetben célszerű beavatkozni. A
közgazdaságtan eszköztárát sokkal szélesebbre kell szabnunk, mint
ahogyan az a korábbiakban volt. Nyitni kell a társadalomtudományok
irányába. Az átalakuló országok valóságának kíméletlenebb kritikai
elemzésére van szükség, mint eddig gondoltuk. Kevesebb engedményt
lehet tenni a politikai kozmetika szempontjainak – vonja le a
következtetését a szerző.
Csaba László könyve jó szívvel ajánlható a
közgazdaság-tudomány iránt érdeklődő olvasóknak. A szerző új
közelítésmódot és szemléletet ajánl a megcsontosodott mainstream
nézetekkel szemben. Élvezetes stílusban megírt munka, sok ténnyel és
fontos elmélettörténeti adalékokkal. A könyv olvasása izgalmas
intellektuális kalandot ígér, amelyhez valóban szakavatott
túravezetőt kapunk. (Csaba László: Európai közgazdaságtan. Budapest:
Akadémiai Kiadó, 2014., 198 p.)
Mellár Tamás
közgazdász
|
|