A következő esszé vázlatot nyújt át, sőt,
voltaképpen talán inkább egy vázlat tervezetéről számol be
mindössze. A benne tárgyalt kérdés – hogy tudniillik hogyan alakul
ki a magyar kultúrában csekély szerepet játszó és csekély súlyt
képviselő filozófia képe – alapos körüljárásához súlyos monográfia
szükségeltetne. Ez az esszé még csak nem is a vázlatával szolgál
ennek a reménybeli monográfiának. Néhány, a magyar filozófia
elmaradottságára reflektáló gondolatmenetet idéz föl csupán: alig
több valamiféle kommentált idézetgyűjteménynél. A válogatás
korántsem törekszik teljességre, ám igyekszik reprezentatívnak
mondható szövegeket szerepeltetni. A szövegidézetek négy, a
filozófiatudomány intézményesülése szempontjából meghatározó
korszakot idéznek meg: a filozófiát a hazai kultúra önálló
területeként létrehozni igyekvő reformkort, a működő filozófiai élet
megteremtésén fáradozó századfordulót, a filozófiát közvetlenül a
hatalmi ideológia eszközének szerepére kijelölő kommunista korszak
berendezkedésének időszakát, illetve a kommunista korszaknak a
filozófia kényszerű újrapozicionálási szükségletét magával hozó
végét.
A megidézett négy szerző, történeti rendben Almási
Balogh Pál, Alexander Bernát, Sándor Pál és Balogh István. Almási
Balogh a hazai tudományosság preszcientikus korszakának jellegzetes
alakja: orvos, bölcsészeti író, a Magyar Tudós Társaság filozófiai
elmaradottságunk okait firtató pályakérdésére fogalmazott válasz
szerzője. Alexander a hazai filozófiatudomány intézményesítésének
meghatározó személyisége: filozófusprofesszor, filozófiai
ismeretterjesztő, bölcseleti műfordító, a filozófiatörténet
kanonikus darabjait magyar nyelven először közrebocsátó, nagyhatású
kötetsorozat szerkesztője. Sándor kommunista ideológus: előbb az
emigrációban, majd az illegalitásban tevékeny aktivista múlt után az
egyetemi filozófusképzés meghatározó szereplője, a hazai
bölcselettörténet föltárásának tevékeny elkötelezettje. Balogh
marxista társadalomfilozófus és politikatudós: a hagyományos
marxizmus-leninizmus politikaelméleti rétegét diszciplinarizált
politológiává átalakító folyamat közreműködője, a kortársi német
strukturalista társadalomelmélet hazai recepciójának munkása.
Noha az egymástól való eltérések nyilvánvalóan
letagadhatatlanok, az esszében a közös vonásokra összpontosítunk. Az
első szöveg 1835-ben, az utolsó 1987-ben jelenik meg: jó másfél
évszázad választja el tehát őket egymástól. Annál figyelemre méltóbb
tehát, hogy milyen mély rokonságban állnak egymással és az itt
szereplő többi gondolatmenettel: az elmaradottság diskurzusát
megképező folyamat egymást követő darabjaiként foghatók föl.
Szerkezetileg – világosan kitűnik – valamennyi szöveg hasonlóan
építkezik. Előbb számba veszi a hazai filozófiai elmaradottság
tényeit, aztán a megállapított elmaradottság okait vizsgálja meg,
végül az elmaradottság lehető fölszámolásának mikéntjére tesz
javaslatot. Mi a szomorú helyzet? Miért ilyen szomorú a helyzet?
Hogyan szüntethető meg a szomorú helyzet?
I. Mi a szomorú helyzet?
1. „Ha ezek után nemzetünk’ philosophiai míveltségét
öszvehasonlítjuk más mívelt nemzetekével, őszintén meg kell
vallanunk, hogy mi a’ philosophiában mind eddig igen csekély
előmenetelt tettünk; literatúránk pedig más mívelt nemzetekéhez
képest, tekintetet alig érdemel.” (Almási Balogh, 1835, 141.)
Almási Balogh a magyar filozófia elmaradottságáról
beszélve éppen a maga vállalta feladatot hajtja végre. Értekezése
ugyanis a Magyar Tudós Társaság 1831-es, szövevényes című
pályakérdésére fogalmazott válaszként születik: „Minthogy a’
philosophia minden ágának kifejtése ’s hazánkban terjesztése
leginkább az által eszközölhető; ha nemzeti iróink a’ philosophiára
nézve szüntelen szemök előtt tartják, milly sikerrel dolgozának
elődeik, vagy miben ’s mi okra nézve maradának hátra; ez a kérdés:
Tudományos művelődésünk’ története időszakonként mit terjeszt
elénkbe a’ filozófia állapotja iránt; és tekintvén a filozófiát,
miben ’s mi okra vagyunk hátrább némely nemzeteknél?” Az
elmaradottság tüneteinek számbavételét magára vállaló gondolatmenete
háromirányú: nemzetközi összehasonlításokat tesz, a többi hazai
tudományszakkal veti össze filozófiát, illetve a hazai filozófia
követő jellegét sérelmezi. Egyrészt tehát a magyar filozófia a
kanonikus szerzőkkel dicsekedni képes idegen filozófiákhoz képest
minősül elmaradottnak. Mind az olasz, mind a francia, mind az angol,
mind a holland, mind pedig a német bölcseletnek vannak említésre
érdemes szerzői: a magyarnak ezekkel szemben nincsenek. Másrészt,
ehhez képest, a nemzeti tudományosság korai intézményesültségének
példáit sorolja. Eszerint, például, nálunk előbb jön létre egyetem,
előbb jelenik meg szótár, mint Németországban, előbb alakul
tudományos társaság, mint akár német, akár francia földön.
Harmadrészt, a hazai filozófiai irodalom nem sajátképpen nemzeti
gyökérből táplálkozik. Filozófiánk nélkülözi az önállóságot,
filozófiai műveltségünk, úgymond, külföldön divatozott és divatozó,
javarészt német filozófiai rendszereken alapul.
2. „A philosophia helyzetét hazánkban nem tekintem
biztatónak. Hazánk culturáját nagy traditiók nem kötik a
philosophiához, mely a tanításban koronként tisztes helyet foglalt
el, de az iskola falain túl önálló jelentőségre szert tenni nem igen
tudott. […] Minálunk a philosophia mindig csekélyebb szerepe vitt;
bizonyos pontig idegen maradt; oly képviselőkre nem akadt, a kik
benső ügyévé tették volna a nemzet szellemének.” (Alexander, 1893,
1, 2.)
Alexander akadémiai székfoglalójából idézett
gondolata egész – kiterjedt és sokágú – életművének kiinduló tételét
fogalmazza meg (Perecz, 2000). A filozófia tehát az ő meggyőződése
szerint hazánkban elmaradott diszciplína: nem mutat föl kiemelkedő
eredményeket, nem intézményesült, illetve főként nem szervült a
nemzeti kultúrába. Az érvelés az egyetemes filozófiatörténet
példáival állított kontrasztra épül. A filozófia eszerint, egyfelől,
egyetemes európai kultúrhagyomány: a görög kezdetek óta, úgymond, a
gondolkodás éltető középpontja, a tudománynál egyszerre több és
kevesebb, a valláshoz hasonlatos, meghatározó szellemi hatalom. Az
európai nemzetfejlődés kezdetei óta, másfelől, mindenütt a nemzeti
kultúrával szoros kapcsolatban álló tényező: az európai filozófia
kanonikus alakjai egyben a saját nemzetük szellemének kifejezői,
műveik a maguk nemzeti szelleméből táplálkoznak, és azt
termékenyítik tovább. A magyar filozófia ehhez képest mutat súlyos
elmaradottságtüneteket. Nem önmagában az aggályos, hogy a hazai
bölcselet nemigen nyújt figyelemre méltó teljesítményeket. Az a
valódi probléma, hogy nem kerül szerves kapcsolatba a nemzeti
kultúrával. A magyar filozófia, végelemzésben, nem „nemzeti
filozófia” (Perecz, 1994; 2008, 147–164.).
3. „Mert azzal, hogy van költészetünk, amely plust
jelent a világirodalomban, ha legszigorúbb mértékkel mérve az
egyetlen Petőfit vesszük is, ha hozzájárultunk a világ
zenekincstárához Liszttel, Bartókkal, tudományához a Bolyaiakkal –
annál feltünőbbé válik elmaradottságunk a filozófia terén.” (Sándor,
é, n.[1947], 29.)
Sándor az elmaradottság tüneteit számba véve
tudatosan a kérdésre adott korábbi válaszkísérletek
hagyományvonulatát folytatja. Brosúrája szándékoltan Almási Balogh
jó évszázaddal korábbi pályaművének fölelevenítése és újraírása. A
maga korszakának problémáját teljesen azonosnak ítéli a korábbi
korszak problémájával, az elmaradottságtünetek enumerációjában a
korábbi munka eljárását követi. A magyar filozófia teljesítményeit
tehát egyrészt az idegen filozófiák jelentőségéhez képest, másrészt
a magyar kultúra más területeinek teljesítményeivel összehasonlítva,
harmadrészt azok epigonizmusát megállapítva ítéli jelentéktelennek.
A magyar filozófia először is nem mutathat föl olyan gondolkodókat
és műveket, mint a nagy nyugati nemzetek, vagy akár csak az egy-egy
kanonikus szerzővel dicsekedni képes kis nemzetek filozófiái. A
magyar filozófia, azután, nem nyújt olyan jelentős teljesítményeket,
mint a magyar kultúra más, nemzetközi összehasonlításban is
kiemelkedő területei, az irodalomtól a zenén keresztül egyes
tudományokig. A magyar filozófia, végül, követő jellegű, nem eredeti
gondolatokat fogalmaz meg, hanem a külföldi bölcseleti rendszerek
szolgai utánzásában merül ki.
4. „Ezt az előteret filozófiailag nem lehet
feldolgozni, csupán átugrani egy gondolati-filozófiai költészetben
(Madách, Ady), vagy pedig a filozófiai program végül is
szükségszerűen átmegy egy nem teljes nemzetlét sajátos konkrét
problémáiba.” (Balogh, 1987, 312.)
Balogh nem nyújt maga rajzolta, sajátos képet a
magyar filozófia elmaradottságáról. A hazai bölcselet hiányát
részletezésre nem szoruló, a köztudatban megszilárdult és külön
érvelés nélkül fölhasználható ismeretnek tekinti: az elmaradottság
kiformálódott diskurzusába lép bele tehát. Ez irányú
gondolatmeneteiben nem saját megállapításokra támaszkodik: Nyíri
Kristóf akkortájt megjelent esszégyűjteményének érvelését veszi át.
Kötetében (Nyíri, 1980) Nyíri, emlékezetesen, a maga korai
Wittgenstein-kutatásai számára hátteret rajzolandó, – a filozófiai
gondolkodás történeti és társadalmi gyökereit föltáró, szociologikus
megközelítéssel (Demeter, 2004), sajátos tudásszociológiai szemlélet
érvényesítve (Molnár, 2012) – az osztrák és a magyar filozófiai
fejlődést állítja szembe egymással. Következtetése szerint, míg az
osztrák gondolkodás erős filozófiai hajlandóságot mutat, addig a
magyar gondolkodás alapvetően nem filozófiai jellegű. A magyar
gondolkodás teljesítményei csak kivételesen öltenek filozófiai
formát: főként az irodalomban vagy egyes
ideológiakritikai-tudományos művekben nyilvánulnak meg. Balogh, noha
magyarázóelméletében élesen vitatja Nyíri nézeteit, a Nyíri rajzolta
helyzetképet változtatás nélkül veszi át. Magától értetődőnek
tekinti tehát, hogy jelentős magyar filozófia nem létezik.
II. Miért ilyen szomorú a helyzet?
1. „Lehet-e ezek után csudálkozni, ha a’ polgári szabadság’, nemzeti
gazdagság’ és hatalom’ nem léte, a’ nemzeti intézetek’ szegénysége
és csekélysége, a’ nevelés’ ferdesége, a’ közönséges nemzeti
míveltségre való csekély ügyelet, a’ felemelkedés’ elmulhatatlan
segédszerének, a’ nyelvnek, csaknem általányos elmulasztása, a’
tudományokban kiszabott korlátok, ’s az idegen nyelveknek nyommasztó
és minden magasb fokra haladást akadályoztató terhe miatt, nálunk a’
fenntebb míveltségre való vágy, a’ tudományok’ előmozdítására való
törekedés, olly gyéren mutatkozott? […] Lehet-e csudálkozni – hogy
vizsgálódásink’ közelébbi tárgyára visszatérjünk – ha nálunk a’
philosophiai míveltség, soha szembetünő fokra nem emelkedhetett.”
(Almási Balogh, 1835, 188.)
Az okokat nyomozva Almási Balogh számos lehetőséget
villant föl. Előbb elvileg veszi számba az egy-egy nemzet
filozófiájának kifejlődésére hatást gyakorló tényezőket, a
geográfiai helyzettől a karakterológiai vonásokig, végső soron öt
meghatározó tényezőt állapítva meg. A filozófia kialakulásához
eszerint polgári szabadságra, nemzeti jólétre-gazdagságra, a nemzeti
nyelv művelésére, célszerű nevelésre és tartós békére van szükség.
Utóbb, a megállapított tényezőket a magyar történelemre vetítve, a
hazai filozófia szükségszerű hiányát konstatálja. A magyar
történelem nem nyújtott sem polgári szabadságot, sem nemzeti
jólétet, a nemzeti nyelv dolga és a nevelés ügye el van hanyagolva,
a tartós béke hiányzott: a filozófia ilyenformán nálunk nem
honosodhatott meg.
2. „Testben, lélekben idegen volt s idegen maradt e
philosophia hazánkban, rejtelmes, félelmetes, vagy nevetséges,
kapcsolat nélkül nemzeti műveltségünkkel, szellemi törekvéseinkkel,
meg nem termékenyítve a nemzeti geniustól s maga is teljesen meddő.”
(Alexander, 1893, 3.)
A helyzetnek Alexander elemzése két okát látja:
hogy, egyszerűsítve, a magyar filozófia rossz időben és kedvezőtlen
feltételek között kénytelen kibontakozni. A gondolatmenet
logikájában a „rossz idő” a 19. század második felének
antifilozofikus-pozitivisztikus korszakát jelenti, a „kedvezőtlen
feltételek” a hazai filozofálás hagyománynélküliségét és
személyi-nyelvi körülményeit írják le. A magyar filozófia
újraalapítása tehát, egyrészt, akkor kerül napirendre, amikor a
szaktudományok éppen saját forrásuk, a filozófia ellen fordulnak. A
bölcselet hagyományos tekintélye megsemmisül, örökségén a
pozitivizmus a tudomány, a materializmus a közszellem, az ortodoxia
pedig a vallás terén igyekszik osztozkodni. Az emancipálódott
szaktudományok megvetéssel tekintenek a filozófiára, az meg,
védekezésképp, saját történetének vizsgálatába menekülve próbálja az
egzakt tudás látszatát kelteni. A folyamat ráadásul, másrészt,
infrastrukturálisan kimondottan hátrányosnak nevezhető feltételek
között megy végbe. A hazai filozófusok inkább csak filozófiatanárok,
a Nyugaton már vereséget szenvedett, spekulatív filozófia
képviselői. Nem nevezhetők igazi tanárnak sem: ha maguk értik is a
filozófiát, másoknak átadni nem tudják. Szánalmas állapotban van a
magyar filozófiai nyelv, a nyelvújítás afféle, érthetetlen
műszavakkal zsúfolt „korcshajtása”. Az elmaradottság ráadásul, teszi
hozzá Alexander, megtermi a maga ideológiáit: a filozófiát
fölösleges luxuscikknek bélyegző „féligazságot” meg a
nemzetkaraktertől idegennek nyilvánító „elméletet”. Az előbbi
szánalmasan prakticista ellenérv a filozófiával szemben, az utóbbi
pedig nyilvánvaló ostobaság: az absztrakció egyetemes funkcióját épp
a magyaroktól próbálja elvitatni.
3. „Már pedig a probléma ez: a magyar társadalmi
valóság adaeqat filozófiai kifejeződésének elmaradása, az alkotás
hiánya, nem pedig a külföldi eredmények eklektikus utánkérődzése.”
(Sándor, é. n.[1947], 29.)
Az okokat latolva Sándor egyrészt a korábbi
magyarázatkísérletek tipológiáját szerkeszti meg és bírálatát adja,
másrészt a maga magyarázatkísérletével áll elő. A korábbi
magyarázatkísérletek, fejtegeti, négyfélék: a magyar filozófia
elmaradottságát vagy a magyar nemzet kicsiny voltára, vagy a
szabadság hiányára, vagy a magyar népnek az elvont gondolkodástól
való idegenkedésére, vagy a hányatott magyar történelemre vezetik
vissza. Sándor érvelése szerint az első három magyarázat könnyen
beláthatóan
|
|
hamis: a nemzet nagy vagy kicsiny volta önmagában
nem magyarázza a nagy filozófia meglétét vagy hiányát; a szabadság
hiánya nem csupán a filozófia kialakulásának akadálya, éppenséggel
az ösztönzője is lehet; az absztrahálás képessége nem csupán a
filozófiai gondolkodás, hanem általában minden emberi gondolkodás
sajátja, a „magyar népből” mint olyanból sem hiányozhat tehát. A
negyedik – a jelentős filozófia hiányát a nemzeti történelemre
visszavezető – magyarázat viszont a saját magyarázatának ugrópontja
lesz. A magyar történelem eszerint nem általában teszi lehetetlenné
a jelentős filozófiához szükséges szellemi tevékenységet. A
fogalmilag osztályjellegű nagy filozófia kialakulását alapjában a
feudális osztályuralom akadályozza meg: a progresszív teoretikus
potenciált megtestesítő polgárság hiánya, az alsóbb osztályok
gyöngesége, az ideológiatermelő értelmiség megalkuvása. Az uralkodó
osztály elméleti szükséglete ilyenformán nem igényli a társadalmi
valóság teljes körű föltárására vállalkozó filozófia megalkotását:
nagy filozófia helyett eklektikus-epigon bölcseletek keletkeznek, a
valóság megismeréséről lemondó „fogalomköltészet” különféle
megnyilvánulásai burjánzanak el.
4. „Ebből a talajból nem emelkedhetett ki filozófia
– még egy valamennyire is jelentős polgári filozófia sem –, hanem
csak egymás ellen feszülő nacionalista ideológia.” (Balogh, 1987,
323.)
Balogh filozófiafölfogása a hegeli-marxi
hagyományban gyökerezik: a filozófia fogalmát az általános és
különös kategóriakettőse felől ragadja meg. Közelebbről, a kései
lukácsi társadalomontológia szemléletére és fogalomhasználatára
emlékeztető leírással, filozófián olyan gondolkodást ért, amelyben
valamely társadalomközösség a maga létének különösségét
általános-egyetemes viszonyként szemléli. Felfogása szerint
filozofálni: a magunk különösségét az egyetemes történelemhez való
viszonyban megismerni és tudni; filozófiát alkotni; olyan
gondolatrendszert létrehozni, amely problémaként fogalmazza meg a
különös létformáknak az általános-egyetemes fejlődéshez való
viszonyát. A magyar gondolkodás Balogh következtetése szerint tehát
éppen a maga nemzetfejlődési zavarai következtében nem termel ki
nagy filozófiát: a nemzeti közösség éppen nemzeti fejlődésének
megkésettsége nyomán nem lesz képes saját helyzetének filozófiai
feldolgozására.
III. Hogyan szüntethető meg
a szomorú helyzet?
1. „Eljő az idő, mellyben nemzetünkre is kegyesb szemekkel
mosolyogván az ég, a’ tudományos esmeretek’ szerelme elevenebben
felébred, ’s köz szükséggé válik, mellyben a’ nyelv a’ tökélet’
magas fokára jutván, Múzsáink csak honi nyelven hintendik a’
tudományok’ virágait. Akkor nemzetünk’ bélyegző vonásaival
öszveolvadva, fog előállni a’ magyar philosophia, minden egyéb
tudományokat lelkesítő sugárival elevenítendő, ’s a’ nemzetünkben
lakozó tehetségeket eddig nem esmért fokra kifejtendő.” (Almási
Balogh, 1835, 190.)
Almási Balogh filozófiafogalma meglehetősen
elmosódott. Filozófián, úgy tűnik, a kortársi német idealizmus
nyomán, ám különösebb konceptualizálás nélkül, az emberi gondolkodás
afféle legmagasabb rendű megnyilvánulását, a nemzeti kultúra
meghaladhatatlan középpontját érti. A „magyar filozófia”
megalkotását jövendölve, a létrehozandó filozófiát egyszerre képzeli
nyelvileg, intézményesen és karakterológiailag egyaránt „magyarnak”.
A korabeli nézeteket osztó (Perecz, 2003; 2008, 76–91.)
fogalomhasználatában reflektálatlanul és elválaszthatatlanul
keveredik tehát egymással a „magyar filozófia” fogalmának nyelvi,
institucionális és szubsztantív jelentése. A várakozásai szerint
hamarosan megszülető magyar filozófiát egyaránt magyarrá teszi
tehát, hogy magyar nyelven szólal meg; hogy a magyar kultúra új
intézményes szférájaként működik majd; s hogy a magyar
nemzetkarakterrel adekvát, úgymond, „nemzeti szellemű” filozófia
lesz.
2. „De minden korszaknak megvan a maga speciális
feladata minden nemzet körében. Mi magyarok is jártuk a hagyományok
iskoláját és el iparkodtunk igazodni a nagy világban. Most azt a
feladatot sem szabad mellőznünk, melyre eddig a sors kevés alkalmat
adott, hogy saját lelkünkbe mélyedjünk és a magunk sajátságát a
filozófiai gondolat fényénél fölismerjük, megerősítsük és a kultúrai
élet nagy közösségében érvényesítsük.” (Alexander, 1915, 21.)
A magyar filozófia elmaradottságának fölszámolása:
Alexander egész életprogramjának középponti törekvése. A törekvés a
korszakban általánosnak mondható, legjelentősebb kor- és pályatársa
– Böhm Károly – épp hasonló ambíciókat táplál: mindkettejük szerint
épp most érett meg az idő a régi adósság törlesztésére, a hazai
elmaradottság megszüntetésére és a magyar filozófia létrehozására.
Míg azonban a feladatot Böhm az önálló magyar filozófiai rendszer
megteremtésével véli megvalósíthatni, addig ő, Alexander, az európai
filozófiai irányzatok – a fordítások és monográfiák révén történő –
meghonosításának programját végrehajtva próbálja elvégezni. A két
tervezet egyaránt a polgári nemzet kultúrájának részévé kívánja
tenni a sajátosan magyar filozófiát, ám egymással ellentétesen: az
egyik a „megteremtés”, a másik a „meghonosítás” útján. (Perecz,
2005) Alexander, közelebbről, akadémiai székfoglalója után jó két
évtizeddel publikált esszéjében körvonalazza a megteremtendő magyar
filozófiát illető várakozásait. Az egyszerre a korábbi munka
korrigálásának, újrakezdésének és folytatásának minősíthető írás
szemléleti alapja – a megelőző pozitivisztikus beállítódással
szemben – kantiánus: minden filozófiai tudást szükségképpen
transzcendentális természetűnek tekint. A gondolatmenet a hazai
bölcselettörténet madártávlati áttekintése nyomán, a
szellemtörténeti típuselméletet megelőlegezve, körülírja a hazai
filozófiai gondolkodásmód körvonalait. Eszerint a „magyar filozófiai
észjárás” a német idealizmust korrigálja, úgymond, a francia
„világossággal” és az angol „valóságszeretettel”. A szükségesnek
ítélt „magyar filozófia” normatív előírásához az érvelés a Descartes
Discours-ában olvasható híres gondolatmenetet idézi föl. Az abban
megfogalmazott szellemi fejlődésút – a könyvtártudománytól a világ
nagy könyvén át a belső világ fölfedezéséig –, úgymond, a
bölcselettörténet elmúlt századainak nagy szakaszait is leírja: a
középkori könyvtártudományt a reneszánszban a világ nagy könyvének
föltárása követi, hogy aztán Kanttal beteljesedjen „a belső
mikrokozmos magára eszmélése”. Alexander ábrázolásában a magyar
filozófia eddigi története is ezt az utat követte: megjárta a
„hagyományok iskoláját”, és „eligazodott” a „nagyvilágban”.
Várakozásai szerint a megszületendő új magyar bölcseletnek is így
kell majd továbbmennie: a nemzeti önreflexió és öntételezés nyomán
„nemzeti filozófiává” kell válnia.
3. „Az eddig illegalitásba szorult szocialista értelmiség
működésének bizonyára meg lesz a maga biztató, kezdeményező,
ösztönző, példamutató, új szempontokat adó és szervező hatása. De
még ennél is döntőbb az, hogy a népi demokrácia megadja az objektív
lehetőséget a magyar valóságot felfedező és tükröző filozófia
megteremtésére; mert a valóság megismeréséhez érdeke fűződik a népi
demokráciát alkotó osztályoknak, és ezzel az érdekkel összeesik maga
a társadalmi fejlődés is.” (Sándor, é. n. [1947], 124–125.)
Sándor az ortodox marxizmus-leninizmus
elkötelezettje és propagálója. Felfogásában a filozófia az az
ismeretterület és cselekvési vezérfonal, amely módszert szolgáltat a
valóság törvényeinek adekvát föltárásához, és – teljes-egységes
világnézetet nyújtva – rendszerbe foglalja a valóság föltárt
törvényeit. Objektíve szükségszerűen osztálydeterminált tudást
testesít meg: művelői, akár tisztában vannak vele, akár nem, akár
elismerik, akár tagadják, mindig valamilyen osztály érdekét
képviselik. A filozófia legmagasabb formája ezért a pártos
filozófia: ez az objektíve osztálydeterminált tudást szubjektíve is
határozottan osztályhoz rendeli, elősegítve hatékony gyakorlati
érvényesítését. Sándornak a filozófiai elmaradottság fölszámolására
irányuló, és egy nagy filozófia létrehozását jövendölő várakozásai
éppen ehhez kapcsolódnak. A helyzet értelmezését a határozott
filozófiafölfogáshoz kapcsolva, a következtetés kvázi-logikai
szigorral fogalmazódik meg: a társadalmi-politikai átalakulás
objektíve is, szubjektíve is megteremti a nagy filozófia
lehetőségét. Az alsóbb osztályok, a munkásság és a parasztság, a még
ingadozó értelmiséget megnyerve, úgymond, a maguk „osztályvalóságát”
képesek kiterjeszteni az egész nemzetre, az így kiépülő népi
demokrácia pedig megteremti az objektív lehetőséget a valóságot
felfedező és tükröző filozófia létrehozására. A párt pedig, az
osztályjelleg legtudatosabb hordozójaként, a létrehozandó, objektíve
osztálykötött filozófiát szubjektíve segít pártossá, azaz hatékonnyá
alakítani.
4. „Ezért úgy látjuk, hogy a Kelet-,
Közép-Európában kialakuló és formálódó, a különös árutermelés egy
sajátos formájának s az egyetemes árutermelésben, valamint a
történelmi fejlődésben elfoglalt helyének problémái a
filozófiai-társadalomelméleti problémák valóságos kiindulópontjait
és közvetítő kategóriáit nyújtják.” (Balogh, 1987, 334.)
Baloghnak a filozófiára vonatkozó pozitív
várakozásai nem valamiféle „nemzeti” kereteket tartanak szem előtt:
regionális, kelet-közép-európai közösség tételezésén alapulnak.
Fölfogása szerint ugyanis a filozófiai gondolkodás kiindulópontját
képező különös közösség többféle is lehet. Nem csak a nemzet
képezhet tehát ilyen, magát az általánoshoz-egyetemeshez viszonyító
különös közösséget, a filozófia tehát nem csupán valamiféle nemzeti
keretekből kiinduló reflexió nyomán születhet. Más különös
közösségek is szolgálhatnak a filozófiai gondolkodás alapjául: a
marxizmus, például, az osztály különösségét viszonyítja az
egyetemeshez, a „neopozitivizmusban” pedig, úgymond, a
természettudományoknak a tudomány egészéhez való viszonya nyújtja a
különös és az általános-egyetemes összefüggését. A hagyományos
marxista történetfilozófia revizionista kitágításának fogalmi
eszközét Balogh számára a „szocialista árutermelés” kategóriája
szolgáltatja. A szocializmus megvalósuló társadalma, úgymond, az
árutermelés új történelmi típusát hozza létre. A filozófia
megszüntetése különféle változatainak – a filozófia fölszámolását
filozófiai programmá emelő „neopozitivizmusnak”, vagy a filozófiai
problémákat kiüresítő „dialmatos-törtmatos” fölfogásnak – az
alternatívája ilyenformán a kelet-közép-európai régióban születhet
meg. A szocialista-különös árutermelésnek az egyetemes-általános
árutermelésben elfoglalt helye lehet a probléma, amely
kiindulópontját képezheti a jövő társadalomelméleti-filozófiai
reflexiójának.
Az irodalmias, tehát „filozófiátlan”, esetleg egyenesen
„filozófiaellenes” magyar kultúra képe nem valamiféle természeti
adottság: a magyar múlt sajátos diskurzusaiban kialakult és
megszilárdult nézetrendszer (Mester, 2006; Margócsy, 2007).
Kiformálódásának és továbbörökítésének mélyén a magyar kultúra
természetére vonatkozó önértelmezési toposzok húzódnak meg. A magyar
filozófia elmaradottságának tétele önálló diskurzust képez. Az
általa számba vett tények és kialakított összefüggések,
előfeltevések és következtetések, módszertani eljárások és érvelési
stratégiák, átvett és továbbadott toposzok: intézményesült
gondolkodásmódot írnak körül. E diskurzus alaposabb föltárása nem
csak a hazai filozófia múltbeli és jelenbeli állapotának mélyebb
megértését segítené elő: a magyar kultúra egészének szerkezetéről
alkotott képünket is árnyalni tudná.
Kulcsszavak: Almási Balogh Pál, Alexander Bernát, Balogh István,
elmaradottság, magyar filozófia, Sándor Pál
IRODALOM
Alexander Bernát (1893): Nemzeti szellem a
philosophiában. Franklin Társulat, Budapest
Alexander Bernát (1915): Magyar filozófia.
Athenaeum. 1, 1–21.
Almási Balogh Pál (1835): Felelete azon
kérdésre: „Minthogy a’ philosophia minden ágának kifejtése ’s
hazánkban terjesztése leginkább az által eszközölhető; ha nemzeti
iróink a’ philosophiára nézve szüntelen szemök előtt tartják, milly
sikerrel dolgozának elődeik, vagy miben ’s mi okra nézve maradának
hátra; ez a kérdés: Tudományos művelődésünk’ története időszakonként
mit terjeszt elénkbe a’ filozófia állapotja iránt; és tekintvén a
filozófiát, miben ’s mi okra vagyunk hátrább némely nemzeteknél?”.
In: Almási Balogh Pál: Philosophiai pályamunkák. I. kötet. A’ Magyar
Kir. Egyetem betűivel, Buda
Balogh István (1987): Filozófia „itt és
most”: Történeti vázlat a filozófia lehetőségéről
Közép-Kelet-Európában. In: Balogh István: Árutermelés, szocializmus,
történetiség. Tanulmányok (Elvek és utak). Magvető, Budapest,
282–335.
Demeter Tamás (2004): A sokarcú
szociológiai értelmezés: Nyíri gondolkodásának egysége. Világosság.
7, 45–58. •
WEBCÍM
Margócsy István (2007): Hogyan alakult ki
a magyar irodalom filozófiátlanságának tézise? Világosság. 6,
119–124. •
WEBCÍM
Mester Béla (2006): Lehetséges-e magyar
filozófia? In: Mester Béla: Magyar philosophia: A szenvedelmes
dinnyésztől a lázadó Ikaroszig(A magyar nyelvű filozófiai irodalom
forrásai IX.) Pro Philosophia, Kolozsvár–Szeged, 29–49. •
WEBCÍM
Molnár Gábor (2012): Rejtőzködő
tudásszociológia: Nyíri Kristóf két 80-as évekbeli eszme- és
filozófiatörténeti tanulmánykötetéről. Századvég. 63, 53–69.
Nyíri Kristóf (1980): A Monarchia szellemi
életéről: Filozófiatörténeti tanulmányok. Gondolat, Budapest •
WEBCÍM
Perecz László (1994): Két kísérlet: Az
egyezményesek és Alexander Bernát a „nemzeti filozófiáról”. Gond. 4,
104–128.
Perecz László (2000): A filozófiai
gondolat fényénél: Százötven éve született Alexander Bernát. Magyar
Tudomány. 4, 483–493. •
WEBCÍM
Perecz László (2003): A nemzeti nyelvtől a
„nemzeti filozófiáig”: A „magyar filozófia” fogalmának
jelentésváltozatai a reformkori Akadémia bölcseleti vitáiban.
Világosság. 11–12, 55–61. •
WEBCÍM
Perecz László (2005): Böhm és Alexander a
„nemzeti filozófiáról”: Fejezet a magyar neokantianizmus
történetéből. Világosság. 2–3, 113–119. •
WEBCÍM
Perecz László (2008): Nemzet, filozófia,
„nemzeti filozófia” (Eszmetörténeti Könyvtár 7.) Argumentum–Bibó
István Szellemi Műhely, Budapest
Sándor Pál (é. n.[1947]): Filozófiai
hátramaradottságunk okairól (Europa Könyvtár 6.) Európa, Budapest
|
|