A Magyar Tudomány Ünnepén, 2013-ban került sor a
rendezvényre, amely a társadalom és a tudományból fakadó tudás
sokrétű viszonyával foglalkozott. Az MTA négy osztálya, a gyakorlati
irányultságú műszaki tudományok és a társadalomtudományok osztályai
szervezték és tartották ezt az ülést. Nyilvánvalóan keresték és
igyekeztek meghatározni a maguk tudományterületeinek aktív és
felelős szerepét egy olyan korszakban, melyben az összefonódó
természettudományi alapkutatások nagy áttöréseinek sorozata megy
végbe. Kiindulópontjuk és végkövetkeztetésük az volt, hogy a
tudomány társadalmi megjelenése, ösztönzése, kiaknázása,
önreflexiója rendre mind kitüntetett figyelmet érdemel. A
kimeríthetetlennek tűnő tárgyról az egynapos rendezvény keretében
szólni természetesen csak szelektíven és többnyire illusztratív
jelleggel lehetett, ám – az előadások jórészének kiadása ebben a
folyóiratszámban talán ezt meggyőzően igazolja – így sem volt
eredménytelen a társadalomba ágyazódó tudomány és a tudományra épülő
társadalom élő kérdéseinek megtárgyalása. A „tudásalapú társadalom”
kiépítésének fogalmi kritériumai, történeti rugói és kilátásai
különböző vetületekben jelentek meg, amelyek megvilágították, a
kölcsönös tanulás, az integratív kutatások, a különböző
diszciplínák, tudáskultúrák elemzései, eredményei összekapcsolásának
elengedhetetlenségét.
A jelen kiadvány témaarányai is tükrözik, hogy e
rendezvényen viszonylag sok szó esett a bölcsészettudományok
szerepéről, mint ami a természettudományok rohamosan halmozódó
eredményei mellett esetleg elhalványulhat, sőt akár a tudományok
életét és utánpótlását biztosító intézményrendszerekben is háttérbe
szorulhat. A
|
|
közölt előadások viszont amellett érvelnek, hogy e
tudományok az emberi és sajátosan a nemzeti kultúráról
nélkülözhetetlen ismereteket halmoztak fel a múltban, és ígérnek a
jövőre nézve. Olyan tudást, amely megvilágítja még a
természettudományi megismerés hátterét, befogadó közegét,
hasznosulásának irányát és mértékét is. Nehéz lenne minden ízében
reprodukálni (és erre nem is tettünk itt kísérletet), de
kétségtelenül a konferencianap lendületes és kiegyensúlyozott
eseménye volt az e tárgyban zajló kerekasztal-beszélgetés.
Résztvevője volt az MTA elnöke, Pálinkás József, a felsőoktatási
államtitkár, Klinghammer István és akadémikus társaik a Filozófiai
és Történettudományok Osztályáról (Fehér M. István, Marosi Ernő,
Szabó Miklós és a kérdéseket elővezető osztályelnök, Hunyady
György). A végkonklúzió az oktatás- és tudománypolitikai elvek
tekintetében megnyugtató volt: a bölcsészképzés „orchidea-szakjai”
nemcsak vonzóak, de sokszorosan hasznosulnak is, mint ahogy a
tudományos világkép teljessége jegyében a megismerés minden területe
és eredménye egyenlő megbecsülést, ösztönzést és szükségleteinek
megfelelő támogatást érdemel. A tudás társadalmi természetét és
kihatásait mérlegelve az ülés a tudomány megalapozott önbizalma
mellett természetesen szólt egyenetlenségekről, korlátokról és
kockázatokról is, amelyek a megismerés előrehaladását és
eredményeinek globális hasznosulását kísérik és fékezik. A szerzők
vállalkozó kedve szabta meg, hogy az ülésnap gazdag anyagából itt
mit tárhatunk az olvasók elé, de bízunk abban, hogy a
tanulmányválogatás jól reprezentálja az élénk tudományos rendezvény
szellemét és tanulságait.
|
|