„Nem tudjuk megoldani problémáinkat
azzal a gondolkodásmóddal,
amelyet létrehozásuknál alkalmaztunk.”
Albert Einstein
A „velünk élő tudomány” gondolatköre, amelyet a MTA a 2013-as
tudomány ünnepére javasolt szellemi keretnek, jövő fejlődésünkben is
lényeges téma marad. Konferenciánk ebből kiindulva a tudásalapú
társadalom és gazdaság kiépítésének problematikáját és ennek
folyamatában a tudományágak szerepét és viszonyát azért emelte ki
„rendező gondolatának”, mert a hazánk jövőjét meghatározó tényezők
között a XXI. század jelenlegi szakaszában az ország előtt álló
kihívások kezelhetősége döntő mértékben függ intellektuális
teljesítményének fejlesztésétől. Nemcsak a sokat emlegetett és
gyakorlatilag mindez ideig sikertelennek bizonyult felzárkózás a
fejlett államok szintjére, hanem társadalmunk életviszonyai, a jólét
forrásai éppúgy, mint a gazdaság teljesítménye, versenyképessége
döntő mértékben attól függnek, hogy milyen gyorsan és mennyire
széles bázison tudjuk a társadalmi közösségek és az egyének szellemi
képességeit növelni, és tudásgazdasággá fejleszteni az
innovációs-termelési rendszert.
Fontosnak tartottuk e témakört azért is, mert
nálunk is vitatják, hogy valóban új fejlődési szakasznak
tekinthető-e a tudásalapú társadalom vagy a tudásgazdaság
kibontakozása. A válasz nem egyszerű, s mindenekelőtt a fogalmat
célszerű tisztázni.
Közismert, hogy minden társadalmi és gazdasági
tevékenység az emberiség eddigi történetében, adott közösségekben
felhalmozódott és az egyének képességei révén valamilyen formában és
szinten alkalmazott tudásra épült, amelyhez az egyes nemzedékek
rendszerint mindig hozzátettek valamit. Előfordult az is, hogy
visszafejlesztették, vagy figyelmen kívül hagyták a felhalmozott
tudást. Ebből is következik, hogy az egyes államokban felhalmozott
tudás, a tudásalapú fejlődés szemszögéből, az alkalmazás képességei
emberi tényezőinek és anyagi erőforrásainak figyelembevételével,
nemzetközi összehasonlításban pedig a helyi társadalmi, politikai és
kulturális feltételrendszerbe ágyazottan értelmezendő.
A közgazdaságtudomány szótárában a tudásgazdaság
fogalma az 1960-as években jelent meg. Valószínűleg Fritz Machlup
osztrák származású amerikai közgazdász vezette be, összekapcsolva a
modern gazdasági fejlődés jellegével és igényeivel 1962-es, A tudás
termelése és elosztása az Egyesült Államokban című könyvében
(Machlup, 1962). A tudás szerepével kapcsolatos fogalmak bővítésében
jelentős szerepet játszott Peter Drucker amerikai közgazdász is, aki
a menedzsmenttudományba bevezette a tudásmunkások fogalmát (Drucker,
1996), szorosan kapcsolódva az adott időszakban egyre inkább
divatossá vált tanuló társadalom és az információs társadalom
fogalmához. A filozófiában, más összefüggésekben, természetesen
sokkal korábban foglalkoztak a tudás különböző vonatkozásaival. A
hasznos tudás fogalom például már az 1750-es években megjelent az
angolszász írásokban.
A nemzetközi szervezetek közül a legrészletesebben
az UNESCO foglalkozott a tudásalapú társadalom problematikájával.
Átfogó tanulmánya szerint a tudásalapú társadalom olyan sajátos,
tudományvezérelt fejlődési foka a kapitalizmusnak, amelyik a tudásra
épül. A tudásalapú gazdaság és társadalom olyan képződmények,
amelyekben a tudás termelése, felhalmozása, szétterülése és
hasznosítása jelentik a legfontosabb hozzájárulást a termelékenység
növeléséhez, a hatékonyság javításához, az életfeltételek,
egészségügyi viszonyok jobbá tételéhez, a gazdasági és politikai
hatalom erősítéséhez (UNESCO, 2005).
A tudásalapú társadalom és gazdaság
kibontakozásának folyamatában az elmúlt időszakok fejlődésének
eredményei új céltudatos törekvésekkel ötvöződnek. Ezekben a
törekvésekben kulcsfontosságú szerepet játszanak a
társadalomtudományok, a műszaki tudományok és az élettudományok. A
folyamatban a társadalom, a gazdaság és a tudomány viszonyában
lényeges kérdések sora fogalmazódik meg. Néhányat emelek csak ki
ezek közül. Igaz-e, hogy a tudás, szemben a tőkével és a munkaerővel
elvileg korlátok nélküli tényező a fejlődésben? Milyen társadalmi,
kulturális, politikai és gazdasági feltételek között alakul, illetve
változik a különböző országok társadalmának tudásbázisa? Hogyan hat
a tudásalapú fejlődés az egyénekre, a különböző közösségekre és
intézményekre? Milyen közvetítők révén áramlik, illetve terül szét a
tudás adott társadalmakba? Milyen érdekek, intézmények vagy
pszichológiai tényezők segítik vagy korlátozzák a tudás
„termelését”, diffúzióját és alkalmazását? Melyek a legfontosabb
tudományágak a tudásalapú társadalom kiépítése folyamatában?
Nyilvánvaló, hogy a tudományos diszciplínák elszigetelt keretek
között nem képesek érdemi választ adni sem a fenti a kérdésekre, sem
más olyan problémákra, amelyek az egyre komplexebbé váló fejlődés
során elkerülhetetlenül megfogalmazódnak. Ezért is kezdeményeztük
több akadémiai osztály és tudományág részvételével a
transzdiszciplináris keretek kialakítását konferenciánk témájának és
előadásainak összeállításában.
A XXI. század viszonyai között a komplex és
dinamikus fejlődés különösen fontos összetevője a tudomány és a
társadalmak közötti kölcsönhatásos kapcsolat. Nem csak az adott
társadalmi, gazdasági és kulturális feltételek határozzák meg a
képességet és a készséget az új befogadására, az új tudásra. A
különböző innovációk, s ezek között a társadalmi újítások is
formálják a társadalmakat, átalakíthatják intézményeiket,
hozzájárulhatnak adott rendszerek működésének hatékonyságához.
Különösen lényeges és sokat vitatott téma a
gazdasági teljesítményt közvetlenül szolgáló tudás, a gyakorlati
cselekvésben szerzett „tapasztalati” tudás, az iskolarendszerben
megszerzett ismeretek hasznosítása révén szerzett tudás, valamint a
tudományos kutatásokból származó „új tudás” és az ún. „kulturális
tudás” viszonya. Ez utóbbi formálódásában – mint ahogy ez több
előadásban is szerepel konferenciánkon – különösen nagy szerepe volt
a múltban is a filozófiának, a lélektannak, s olyan
tudományterületeknek (mint például a pedagógiának), melyek lényeges
szerepet játszottak a különböző társadalmi közösségek intellektuális
rendszerének formálásában. A közgondolkodás ugyanakkor döntő
szerepet játszik az egyének szellemi hozzáállásának,
„tudásrendszerének” alakításában. Magyarországon ez különösen azért
lényeges, mert a közepes fejlettségi szintről a fejlett államok
csoportjába való belépés (amit időnként a felzárkózás fogalmával
azonosítanak) és a korábbinál magasabb szinten való megkapaszkodás
hatalmas társadalmi transzformációkat és mélyreható változásokat
követel az egyének gondolkodásmódjában. Ezek a mai viszonyok között
automatikusan nem alakulnak ki.
Hol tart a világ
a tudásalapú társadalom kibontakozásában?
A nemzetközi szakirodalomban különböző tudományágak művelői keresik
a választ e kérdésre. Sokan a technikai fejlődésből és különösen a
digitális forradalomból indulnak ki (Brynjolssson – McAfee, 2014).
Egyre többen ismerik fel a komplex, transzdiszciplináris elemzés
elengedhetetlenségét is.
A tudásalapú fejlődés jelenlegi szakaszát globális
méretekben az államok között hatalmas egyenlőtlenségek, a
csökkentésükre irányuló különböző, sikeres vagy kudarcra ítélt
törekvések és éles verseny „tarkítják”. Az egyes államok esetében
fontos jellemzést adnak olyan információk, mint az elért technikai
és gazdasági fejlettségi szint, a jövő fejlődés szemszögéből
hasznosítható nemzeti intellektuális, gazdasági, politikai és
társadalmi feltételek megléte vagy hiánya, a részvétel jellege a
nemzetközi tudományos-termelési és kutatási hálózatokban és
vállalati értékláncokban. Ezek elemzésére nem vállalkozhattunk
konferenciánk keretében. Néhány fontos tendenciára és problémára
hívhattuk fel csupán a figyelmet.
A magyar tudomány jövője szempontjából például
kulcsfontosságú a tudástermelés, diffúzió és alkalmazás magas fokú
nemzetköziesedettsége. A különböző nemzetközi hálózatok sajátos
módon integrálják a személyes kapcsolatokat, az intézmények,
kutatóintézetek közötti informális és szerződéses együttműködést, a
közös kutatási programok keretében kialakított munkakapcsolatokat, a
formális és informális konzultációkat, a konferenciákat és a közös
kutatást. A magyar tudomány fejlődésében a nemzetközi hálózatokban
való részvétel kölcsönösen előnyösnek bizonyult a kutatási témák
kialakításában, az új tudományos eredmények megismerésében,
átvételében, kutatási tapasztalatszerzésben és a hazai kutatások
eredményeinek hasznosításában. A tudásalapú társadalom kiépítésének
folyamatai a jövőt illetően még fontosabbá teszik az ország
igényeit, adottságait és lehetőségeit figyelembe vevő illeszkedést a
globális és ezen belül különösen az európai tudományos közösségekbe,
illetve hálózatokba. Számunkra különösen jelentős e tekintetben az
Európai Unió. A konferencia keretében elhangzott előadások is
rávilágítottak, hogy ha az európai tudományos tér kialakítására
vonatkozó programjai megvalósulnak, az Unió szerepe még fontosabb
lesz az átfogó és sokszintű tudományos együttműködés fejlesztésében
az államok, a nemzeti és nemzetközi vállalatok, a kutatóintézetek és
egyetemek között. Ennek jelentőségét hangsúlyozta José Manuel
Barosso is az EU tudományos tanácsadó testületében 2013-ban tartott
egyik beszédében, kiemelve, hogy az EU jövője az okos, fenntartható
és mindenkit magában foglaló gazdasági növekedéstől függ, amelyben a
tudománynak kulcsfontosságú szerepet kell játszania. A társadalom és
a tudomány közötti kapcsolat fejlesztése ennek a célnak a
teljesítésében az Európai Unió tudománypolitikájának egyik igen
fontos stratégiai oszlopa (Expert Group on Science and Governace,
2007). A tudásalapú fejlődést kívánják előmozdítani az EU keretében
az elmúlt néhány évben született jelentős kezdeményezések. Ezek
között kiemelkedő fontosságú a Horizon 2020 program, valamint a
Megerősített partnerség az európai kutatási térségben a kiválóság és
a növekedés támogatására címmel született dokumentumok ajánlásai
(European Commission, 2013). Barosso azonban felhívta a figyelmet
egy jelentős veszélyre is. Hangsúlyozta, hogy miközben Európa sorsa
a tudás átgondolt hasznosításától függ, a legtöbb európai társadalom
a tudás termelői, felhasználói és az állampolgárok közti növekvő
távolsággal néz szembe. Barosso szerint a tudomány fejlődésével
kapcsolatos társadalmi változások két okból vesztették el a
közvéleményben vonzóerejük egy részét. Sok európai állampolgár
jóléte növekszik, és úgy látják, nincs szükség változásra. A
szegényebb rétegek közül sokan úgy tekintik a tudást, hogy az csak a
gazdagoknak kedvez. A szakadék azok között, akik termelik és
alkalmazzák az új tudást, és akiket ennek pozitív vagy negatív
következményei befolyásolnak, más okokból is nő. Az új tudás
komplexitása, az eredmények bizonytalansága és különböző
értelmezhetősége lehetőséget ad annak különböző tolmácsolására. A
tudás gyakran növeli a bizonytalanságot ahelyett, hogy csökkentené
azt. Kiemelte ugyanakkor, hogy Magyarország nem tartozik az olyan
országok közé, amelyekben a kétségek a tudománnyal kapcsolatban
növekedtek, s nem csökkent a bizalom a tudás intézményeivel szemben
sem.
A tudásalapú fejlődés tekintetében különösen
lényeges a képességek fejlesztése annak a hatalmas és tovább bővülő
tudástömegnek a hasznosítására, amely a világon elvileg
rendelkezésre áll. Ennek eszközei között első helyen szerepelnek az
információs hálózatok és az innovációs-termelési rendszerek.
Kereteik között központi jelentőségűek természetesen a tudomány
nemzeti bázisai, amelyek keretében a tudományos kutatással
foglalkozók száma 2013-ban bolygónkon meghaladta a 8,5 milliót.
Közülük 3,2 millió a fejlődő országokban dolgozik. 2014-re vonatkozó
becslések szerint a világ államai összesen 1600 milliárd dollárt
fordítanak tudományos kutatásra, ami a világtermék 1,8%-ának felel
meg. A kutatási ráfordításoknak, a felhalmozott tudást tároló és
elosztó rendszereknek jelenős része a legfejlettebb államokba
összpontosul, és az alkalmazó képességek jelentős mértékben a
legfejlettebb országokban koncentrálódnak. A globális
K+F-ráfordításokban a főbb államok aránya nagyság szerinti
sorrendben a következő volt: USA 28,3%, Kína 14,7%, Japán 10,8%,
Németország 6,1%, Korea 3,9%, Franciaország 3,4%, India 3%, Anglia
2,8%, Oroszország 2,6 %, Kanada 2,1%, Brazília 2,1%, Ausztrália 1,5%
és Tajvan 1,5%. Figyelemreméltó Kína rendkívül gyors felzárkózása
(R&D Magazine/Battelle, 2013). A K+F-ráfordítások azonban elsősorban
a folyó nemzeti kutatási tevékenységekre irányuló erőfeszítések
nagyságára utalnak. A tényleges viszonyok sokkal bonyolultabbak. A
XXI. század jelenlegi szakaszában a világ a tudásbázist, az új tudás
termelését, az alkalmazás képességeit és tényeit tekintve erősen
tagolt vidékhez hasonlítható, amelyet kiemelkedő hegycsúcsok,
lapályok, fennsíkok és hatalmas szakadékok tarkítanak, s a
K+F-kiadások bizonyos iránytűt jelentenek egy szűk, de fontos
ösvényen. Az ösvény a működő gazdaság felé vezet, amelyben
szétterülnek a tudományos és technikai fejlődés eredményei. Minden
szektorban átalakítják a hagyományos tevékenységeket. Új iparágakat,
új szolgáltatásokat eredményeznek. Integrált termelő-szolgáltató
szektorok alakulnak ki, amelyek tovább módosítják az ipar, a
mezőgazdaság és a szolgáltatások viszonyát. Átformálják a fogyasztók
igényeit és szokásait. Dinamikusan változó irányok alakulnak ki a
nemzetközi munkamegosztásban és a globális versenyben. Ezek a
folyamatok különösen jelentősek a világgazdasági térképének
átalakulásában, a XXI. században. Kialakították a tudomány és a
termelés fejlődésének új globális központjait. Mindezek nyomán a
magas képzettségű munkaerőre épült versenyelőnyök lassan elhagyják a
fejlett világot. Szűkül a fejlett államok minőségre
|
|
és versenyképességre épült előnye is. Az éles
globális versenyben a fejlett országok magasan képzett
szakembereinek helyzete attól is függ, hogy mennyire képesek olyan
feladatok gyors és hatékony végrehajtására, melyet külső
versenytársaik nem tudnak olcsóbban és hatékonyabban elvégezni.
Ebben a helyzetben nemcsak súlyos hiba, hanem nemzeti öngyilkosság a
XX., sőt akár a XIX. századbeli inasképzést tekinteni például a
hazai szakmunkásképzés példaképének.
Az oktatási rendszer új feladatai
A tudásalapú társadalom és gazdaság kibontakoztatásának alapvető
tényezője az oktatási rendszer. Az új feladataival kapcsolatos
igények mögött egyrészt a munka világában végbemenő változások
állnak. Folyamatosan változik a „funkcionális írástudás” tartalma. A
régi szakismeretek minden korábbinál gyorsabban évülnek el, vagy
tartalmuk jelentősen módosul. Új, korábban ismeretlen szakmák
tömegei jelennek meg, amelyek kifejlesztésében az iskolarendszernek
és a gyakorlatnak egyaránt jelentős a szerepe.
A XXI. század oktatási rendszerének átfogó,
globális feladatait illetően az UNESCO keretében egyre gyakrabban
említik az 1996-os International Commission on Education for the
Twenty-first Century jelentést, az ún. Delors-jelentést, amely négy
oszlopot ajánlott az új évszázad oktatási rendszere számára. Ezek a
következők voltak: „megtanítani az együttélést”, ami tulajdoképpen a
másság elfogadását és mások megismerésének szorgalmazását
jelentette; „megtanítani tudni”, vagyis olyan eligazítást adni,
amely egész életen át segíti a tanulást; „megtanítani tenni”, vagyis
olyan képességeket adni, amelyek segítik az egyéneket, hogy
különböző helyzetekben képesek legyenek cselekedni; és „megtanítani
élni”, ami az emberek ítélőképességének, felelősségérzetének
fejlesztését jelentette a kollektív lét feltételei között (UNESCO,
2013).
Lényeges kihívást és új feladatokat is jelent az
oktatási rendszer számára, hogy a tudás termelésének és terjedésének
gyorsulása nyomán az oktatás hagyományos szerkezete egyre
korlátozottabb mértékben képes a növekvő volumenű tudástömeg
átadására. Az oktatás tartalmát illetően világméretekben új
munkamegosztás kialakítása kezdődött az alapszint, a középszint alsó
és felső szakasza, valamint a felsőoktatás szintjei és a formális
oktatási rendszeren kívüli tudást közvetítő hálózatok között. Ezzel
egyidejűleg új lehetőségek és problémák forrásai is az információk
forrásainak szaporodása, az információs és kommunikációs technika
fejlődése.
A változó feltételek növelik az oktatási rendszer
különböző szintjeinek viszonylagos fontosságát is. A közepes
fejlettségű államok felsőbb kategóriájában, amelybe Magyarország is
tartozik, és a fejlett országokban a felsőoktatás szerepe vált döntő
fontosságúvá a fejlődés előmozdításában. Az elmúlt évtizedekben a
felsőoktatás hálózata azonban globális méretekben is gyorsan bővül.
A XXI. század első évtizedének végén a bolygón 203 országban,
illetve önkormányzattal rendelkező területen közel 18 000
felsőoktatási intézmény működött. Globálisan a felsőoktatásban részt
vevők aránya az adott korcsoportban a 2000-s 19%-ról 2009-re 28%-ra
nőtt. Az UNESCO adatai szerint a múlt század ötvenes éveinek elején
kb. tízmillió volt az egyetemi hallgatók száma bolygónkon. Az
1970-es évek elején mintegy huszonhétmillió, a kilencvenes évek
elején pedig csaknem ötvenhétmillió diák tanult a világ
tízezer-néhányszáz felsőoktatási intézményében. 2009-ben 151 millió
volt a világon az egyetemi hallgatók száma. Mindezek nyomán a
tömegméretűvé vált felsőoktatás a világ fejlett térségeiben növekvő
mértékben tudta biztosítani a modern fejlődéshez szükséges emberi
erőforrásokat. Figyelemreméltó a fejlődő országok gyors felzárkózása
is. Az UNESCO becslései szerint egy évtizeden belül megduplázódik az
egyetemi hallgatók száma a fejlett világon kívüli államokban. Ez
tovább növeli a magasan képzett szakemberek kínálatát, akik ráadásul
sokkal olcsóbbak, mint a fejlett államokbeli kollégáik. Ázsia e
téren is élen jár. Kínában már ma is magasabb az egyetemi hallgatók
száma, mint az USA-ban, s a különbség tovább nő. Hasonló növekedés
megy végbe Indiában is. Valószínű, hogy az oktatás minősége a
legtöbb esetben alacsonyabb, mint az USA-ban vagy Nyugat-Európa
egyetemein. A tény azonban, hogy Ázsia több mint kétszer annyi
mérnököt „termel”, mint Amerika és Európa együttvéve, és a minőségi
különbségek ellenére is lényeges tényező a globális versenyben.
Figyelemreméltó az is, hogy Indiából és Kínából évente több százezer
diák tanul külföldi egyetemeken. Döntő többségük Észak-Amerikában,
az Egyesült Királyságban és Németországban, valamint Ausztráliában.
Az USA-ban a műszaki tudományokban, matematikában és informatikában
doktori címet szerzők közel fele külföldi, főként kínai, indiai,
dél-koreai és arab. Hasonlóak az arányok az Egyesült Királyságban
is. Azok a versenyelőnyök, amelyek az eddigiekben a magas
képzettségű munkaerő-állomány viszonylag nagy arányára, jobb
minőségére és hatékonyabb, produktív hasznosítására épültek, a
következő néhány évtizedben fokozatosan elhagyják a fejlett világot.
A verseny szempontjából azonban egyre jelentősebbé válik, hogy a
felsőoktatás milyen mértékben mozdítja elő a társadalmak általános
intellektuális színvonalának emelését. Az adott társadalom
kulturális sorvadásához vezet, ha felsőoktatási intézményei
kényszerből vagy opportunizmusból feladják ezzel kapcsolatos
feladataikat. Téves és hibás az a nálunk sem ismeretlen felfogás,
amelyik a felsőoktatás intézményeit termelési szektorokként kezeli,
s például a versenyképességre hivatkozva igyekszik alárendelni a
közvetlen gazdasági hasznosságra épülő szűklátókörű politikai vagy
vállalkozói döntéseknek.
Magyarország helyzete és sajátos problémái
a tudásalapú társadalom felé vezető úton
Korábbi tanulmányaimban (Simai, 2007) foglalkoztam azzal, hogy
hazánk jelentős világgazdasági integráltsága nyomán a tudományos és
technikai átalakulás globális folyamatai és ezek következményei
határozzák meg az államok és a vállalatok közötti
versenyviszonyokat, a korábbiaknál közvetlenebbül és gyorsabban
hatnak a magyar társadalomban a gazdaságra és annak szereplőire,
beleértve a magyar tudományt is. Ez nemcsak új kockázati tényező
vagy kihívás, de új lehetőségeket is nyitott. A lehetőségeket és
versenyhelyzetünket tovább formálta tagságunk az Európai Unióban,
amelynek keretében az innovációs képességek jelentősége még döntőbb.
Az ország teljesítményének javítása, az új feltételekhez való
alkalmazkodás, az eligazodás és a különböző kockázatok kezelésének
új igényei azt követelnék, hogy a magyar társadalom minden szintjén
lényegesen többen rendelkezzenek több tudással, mint az elmúlt
évtizedekben. A konferencia keretei nem adnak lehetőséget annak
részletes elemzésére, hogy az elmúlt évek során Magyarország
közelebb került-e a tudásalapú társadalom kialakításának
feltételeihez, vagy eltávolodott azoktól. A válasz érdekében azonban
fontos lenne a további közös munka. Ennek keretében mindenekelőtt a
következőket kellene elemezni:
a. Milyen mértékben tudott hozzájárulni az elmúlt
évek során a magyar tudomány globálisan az új tudás „termeléséhez”,
a találmányokhoz és az innovációkhoz?
b. Mennyire bizonyult képesnek, hogy saját
technikai szükségleteit nemzeti K+F tevékenységeivel biztosítsa?
c. Milyen mértékben szolgált forrásként más államok
műszaki fejlődéséhez?
d. Tekintettel gazdaságunk „követő” jellegére,
függőségére a tudás- és technikaimporttól, milyen hatékonyan volt
képes az importált technika alkotó hasznosítására?
e. Milyen mértékben javultak a magyar társadalom
általános innovációs képességei, kulturális színvonala és a rendszer
képességei a technikai átalakulás társadalmi és gazdasági
következményeinek kezelésére?
E témákat konferenciánk csak egyes kérdésekben
érinti. Bizonyos válaszok azonban közvetve több előadásban is
szerepelnek. Az új igényekhez képest az ország tudományos
infrastruktúrája szűkebb lett az elmúlt negyedszázadban. A
rendszerváltást követően keveset költöttek ennek fejlesztésére.
Alacsony a K+F-kiadások aránya a bruttó nemzeti termékben. A magyar
vállalatok többségének, különösen a kis és középvállalatoknak
alacsony, elmaradott a technikai színvonala. Ennek növelése az
elmúlt pár évben ugyan lényeges feladatként fogalmazódott meg, de
viszonylag kevés történt a technikai képességek és teljesítmény
javítása érdekében. Alacsony a munkaerő átlagos képzettségi szintje
is. Viszonylag nagy azoknak az aránya, akiknek alapvető ismeretei
gyengék, és nem rendelkeznek az adott korra jellemző funkcionális
írástudással. Ez társadalmunk fejlődésében az egyik legjelentősebb
tehetetlenségi nyomaték. A középfokú oktatás nagy méretein és erősen
differenciált minőségén alapuló középszint továbbra is meghatározó a
társadalom képességei szempontjából. Ennek hatása az ország
gazdaságának nemzetközi szakosításában is érvényesül. A fejlett
európai államokhoz viszonyítva továbbra is alacsony a felsőfokú
végzettségűek, tehát a tudásalapú gazdaságban és társadalomban
jobban eligazodni és működni képes lakosok aránya.
Összefoglalásként célszerűnek tartom a hivatkozást
a MTA 2013-ban az Országgyűlésnek benyújtott jelentésére, amely
részben válasz is a fenti kérdésre. (Sajnos közvetlenül nem
foglalkozott a tudásalapú társadalom követelményrendszerével
kapcsolatos témákkal.) Elemzései döntően a ráfordítások alakulására,
a K+F-kiadások nagyságára, a tudományos kutatók számára, a
publikációkra és impaktfaktorra fordítottak figyelmet. Jóval
kevesebb szó esett a rendszer működéséről, képességeiről és
eredményességéről. Ez utóbbinak pedig igen lényeges szerepe van a
felzárkózásban, s hosszabb távon a tudásalapú társadalom és gazdaság
feltételeinek kialakításában. A ráfordítások alakulása természetesen
lényeges, irányadó például a nemzetközi összehasonlítások számára. A
rendszer működése szemszögéből igen fontos azonban intézményeinek
minősége, a rendszer struktúrája és változásainak dinamizmusa.
A jelentés számos megállapítása így is
figyelemreméltó. Felvázolta például, hogy vannak olyan tudományos
alapok, amelyekre építeni lehet. Ezek közé tartoznak olyan
intézmények, mint a Magyar Tudományos Akadémia hálózata, néhány jól
felkészült, magas színvonalat képviselő egyetem s a
versenyképességük erősítését célzó kutatásokat végző vállalatok,
valamint olyan egyéni kutatók, akik mögött kisebb csoportok is
állnak. A tudományos kutatásokat támogató országos hálózatok között
kiemelte az OTKA fontosságát, valamint a Kutatási Technológiai és
Innovációs Alap szerepét. Záró fejezete, a Kitekintés összefoglaló
képet igyekezett felvázolni azokról a problémákról is, amelyeket
felelősnek tart, és megoldásukat a jövő szempontjából különösen
fontosnak tekint. Kiemelt problémának tekinti ezek között a
finanszírozás elégtelenségét és kiszámíthatatlanságát, amelyek
nemcsak a stabilitást és a hosszabb távú tervezést akadályozzák,
hanem a személyi feltételek megteremtését is nehezítik, és rontják a
magyar tudomány intézményeinek esélyeit is a nemzetközi versenyben.
Megállapította mindezek alapján, hogy „A közvélemény, de félő, hogy
a döntéshozók egy része sem ismeri fel, hogy Magyarország milyen
óriási kihívások előtt áll a tudomány, a fejlesztés és az innováció
terén” (MTA , 2013). Konferenciánk tulajdonképpen a tényleges
helyzet felismerését igyekezett előmozdítani annak hangsúlyozásával,
hogy a tudásalapú gazdaság és társadalom kibontakozása
világméretekben folytatódik, sőt a globális verseny hatására
gyorsulhat is a következő évtizedekben. A különböző tudományágak
közös erőfeszítéseikkel segíthetik és hatékonyabbá tehetik a helyes
és gyors választ az új kihívásokra. Ez is hozzájárulhat a gazdaság
és a társadalom teljesítményének javításához és a sokszor emlegetett
felzárkózáshoz, amelynél nem virtuális és süllyedő EU-átlagokat,
hanem tényleges nemzeti képességeket s ezek legfontosabb dimenzióit
célszerű alapul venni.
Kulcsszavak: tudásalapú fejlődés, tudomány, UNESCO, Európai Unió,
felsőoktatás, felzárkózás, verseny
IRODALOM
R&D Magazine/Battelle (2013): 2014 Global
RD Funding Forecast. R&D Magazine, Dec. 2013. Digital edition 5–6. •
WEBCÍM
Brynjolfsson, Erik – McAfee, Andrew
(2014): The Second Machine Age: Work, Progress and Prospetity in a
Time of Brilliant Technologies. WW Norton and Company, London.
Expert Group on Science and Governance
(2007): Taking European Knowledge Society Seriously. Report of the
Expert Group on Science and Governance to the Science, Economy and
Society Directorate, Directorate-General for Research, European
Commission. European Commission (EUR 22700) •
WEBCÍM
Drucker, Peter F. (1996): Landmarks of
Tomorrow. Transaction. (új kiadás). Az eredetit 1957-ben Harper and
Row adta ki.
Science for an Informed, Sustainable and
Inclusive Knowledge Society. Policy paper by President Barroso’s
Science and Technology Advisory Council Brussels, August 29th, 2013
•
WEBCÍM
Machlup, Fritz (1962): The Production and
Distribution of Knowledge in the United States. Princeton University
Press, Princeton •
WEBCÍM
MTA (2013): Beszámoló a magyar
országgyűlés számára a Magyar Tudományos Akadémia munkájáról és a
magyar tudomány általános helyzetéről. 2011–2012. MTA, Budapest, 61.
•
WEBCÍM
Simai Mihály (2007): A világgazdaság a
XXI. század forgatagában. Akadémiai, Budapest, 107–127.
UNESCO (2005): Towards Knowledge
Societies. (UNESCO World Report) UNESCO, Paris •
WEBCÍM
UNESCO (2013): Revisiting Learning: The
Treasure within: Assessing the Influence of the 1996 Delors Report.
•
WEBCÍM
|
|