A humán tudományok1
nehezebben ébredtek rá arra a kihívásra, amelyet az ezredforduló
környéki korszakváltás jelent a tudományok számára: hogy újra kell
gondolniuk saját szerepüket a társadalomban, s meg kell próbálniuk
újrafogalmazni a maguk és a rajtuk kívül állók számára, miért is
érdemes humán tudományos kutatásokra költeni az állampolgárok
adóforintjait. Pedig a kormány Tudománypolitikai stratégiája e
tekintetben elég egyértelműen fogalmaz: „A kutatóhelyek társadalmi
szerepvállalásának erősítése a jövőben elengedhetetlen, és a
felsőoktatási intézményekben folyó képzések, kutatások egészének
(melyek közül nem maradhatnak ki a társadalomtudományi és
bölcsészettudományi kutatások sem) bizonyos mértékben tükrözniük
kell a jelenkor társadalmi és természeti kihívásait is.”
(Tudománypolitikai Stratégia, 2013, a szerző kiemelései) Miről is
szól hát ez az elvárás? Arról, hogy a tudományoknak mai és holnapi
kérdésekre kell választ keresniük, s e tekintetben az egyébként
sokszor a történetiség elvén alapuló humán tudományok sem
tekinthetők kivételnek. Arról, hogy a társadalom és a természet
által felvetett problémákra kell reagálniuk: vagyis nem lehetnek
teljesen önjáróak, amennyiben programjuknak a kor kérdéseire kell
választ keresniük.
Világos, hogy a demokratikus tudományfinanszírozás
egyik legfontosabb elvárása, hogy a tudomány képes legyen számot
adni arról, mire költi a közpénzeket, s milyen megtérülést tud
legalább középtávon biztosítani. Ám szemben a természet- és
élettudományokkal, a humán tudományoktól az önmenedzselésnek ez a
módja mindeddig meglehetősen idegen volt. Már csak azért is, mert a
bölcsészek java része önmagát nem annyira szolgáltatóként, a
társadalom által finanszírozott közalkalmazottként, mint inkább
elhivatott kutatóként értelmezte korábban, s tevékenységét már-már a
művészethez közelállóként tételezte. A helyzet fonákságát akkor
láthatjuk be igazán, ha elképzeljük, hogy egy zongoraművész számol
be róla, milyen társadalmi hasznot realizált egy adott
koncertfellépésével, vagy az irodalmár azt magyarázza el, milyen
módon válaszolt természeti kihívásokra regényével. Emlékezzünk csak,
hogy milyen lesújtó képet alkotott Madách Imre a falanszterben
széklábakat faragó Michelangelóról.
Ám a humán tudományok feltehetőleg rendelkeznek
mindazzal a szellemi potenciállal, amely elegendő lehet ahhoz, hogy
ennek az elvárásnak meg tudjanak felelni. Ennek csupán egy fontos
feltétele van: ezentúl kutatási energiájuk egy részét arra kell
fordítaniuk, hogy elvégzett munkájuk leendő társadalmi hasznosulását
tanulmányozzák amellett, hogy magát a kutatást folytatják. Ha jól
belegondolunk, ez az elvárás nem is áll olyan messze e diszciplínák
önképétől: a humán tudományoknak mindig is fontos feladatuk volt a
szembenézés saját hivatásukkal, vagyis az önértelmezés és önkritika.
Igazság szerint sokkal alkalmasabb is erre a humán tudományos
módszertani arzenál, mint a természettudományoknak a vizsgálódó
szubjektumot a vizsgálatból kizáró hagyományos felfogása. Elég csak
a megértő szociológiára (Weber, [1913] 2004), a huszadik században
újból virágkorát élő hermeneutikára (Gadamer, 1984) utalnunk, avagy
a Peter Winch által a társadalomtudományokról festett önarcképre
(Winch, 1988). Ezek a ma már a klasszikus rangra emelkedett humán
tudományos elméletek, irányzatok ugyanis minden külső kényszer
nélkül fordultak az önvizsgálat felé, mondván, a humán tudományok
legitimitását bizonyos fokig épp az önismeret adhatja.
De ki és miért szólítja a bölcsészettudományokat
szembenézésre? Talán nem kell túl nagy bátorság annak
feltételezéséhez, hogy leginkább a világválság terelte ebbe az
irányba a közbeszédet – és nemcsak idehaza, Magyarországon. A
nemzetközi gazdasági válságban nyilván a legtöbb helyen szükségessé
válnak a megszorítások, s egy ilyen helyzetben a humán tudományok
mindenütt könnyen kerülhetnek a vesztes pozíciójába.
Másfelől azonban a sokat emlegetett globális,
tudásalapú társadalom küszöbére érve igencsak kétséges, hogy az az
állam jár-e helyes úton, mely épp a felsőoktatási kiadásokon próbál
megtakarításokat realizálni. Például abban az Európai Unióban, mely
épp a felsőoktatás és kutatás területén kívánt az Egyesült Államok
nyomába szegődni (lásd a lisszaboni stratégiát) – egyelőre a jelek
szerint hiába. Információs társadalom, tudásalapú gazdaság,
digitális állampolgárság – olyan kifejezések, melyek gyakran
hangzanak el az európai dokumentumokban és a kontinentális
nyilvánosság fórumain, ám megvalósításuk felé mit sem visz előre, ha
még a meglévő forrásokat is megkurtítja a szorult helyzetbe jutott
tagállami politika.
Magyarországon ráadásul már korábban, tehát a
gazdasági válság kirobbanása előtt elkezdődött a felsőoktatásra
szánt központi források visszafogása. A humán tudományokkal szembeni
kormányzati fellépés mögött sokszor nagyon is gyarló személyes
motívumok sejlenek fel, s a személyes konfliktusok soha nem
segítenek az általános érvényű megoldások megtalálásában. Persze nem
csak a politika szerepel gyászosan, amikor – részben sértett egyéni
hiúságok miatt, részben vélelmezett hatékonysági szempontokat
figyelembe véve – beleavatkozik a felsőoktatás és a tudományos
intézményrendszer működési mechanizmusaiba. Hanem a humánértelmiség
viselkedése sem tanúskodik kellő bölcsességről, amikor
aktuálpolitikai kommentárok révén maga is idegen terepre téved: a
politika nagyon is gyakorlatias világában ugyanis olyan ügyetlenül
mozog, mint – ahogy mondani szokás – elefánt a porcelánboltban.
Ráadásul még azt a hibát is elköveti a véleményformáló humán
értelmiség, hogy belső megosztottságaiban leképezi a nagypolitika
világának megosztottságát, ezzel mintegy garantálva azt, hogy a
politika tudománytól idegen szempontrendszere érvényesüljön a
tudomány világában is.
Összességében elmondható, hogy a humán tudományok
sokkal inkább ki vanank téve a politikai behatásoknak, akármelyik
oldalról is induljon az interakció; a politikai konfliktusok esélye
nagyobb, mint a természettudomány esetében. E politikai
szenzibilitást persze már a Kádár-korszakban érzékelni lehetett: a
hivatalos ideológia és a demokratikus ellenzék is a humán
tudományokon keresztül próbált pozíciót fogni, szerette volna
befolyásolni a nyilvános diskurzust. Nem csoda, ha a párt számára e
tudományok felügyelete elsőrendűnek tűnt, s persze alaposan el is
vétették e kontrollt, túl nagy jelentőséget tulajdonítva a humán
tudományos diskurzusnak. Az ilyen irányú politikáért felelős
pártállami vezető, Aczél György döntő szerepet játszott a kultúra
működési folyamataiban, így természetesen annak torzulásaiban is.
A jelenség egyáltalán nem korlátozódik korunkra. A
humán tudományok politikai szenzibilitására meggyőző példákat
találunk már az antikvitásban is, persze mutatis mutandis, hisz az
anakronizmus vétkét nehezen tudjuk elkerülni, ha egy régmúlt
korszakba olvassuk bele saját kérdéseinket. De engedjünk meg
magunknak a gondolatmenet kedvéért egyfajta történeti
leegyszerűsítést, s vegyük példának Platón tanítását, amely szerint
a filozófus képes kivezetni a népet a barlangból a józan ész
napfényére (Platón, 1984, 514a-tól). Ő az, aki tudatában van a nép
illúzióinak, képes rávilágítani azokra a sötét foltokra, melyek
ismerethiányról, s ezért kialakult hamis elképzelésekről
tanúskodnak. Úgy tűnik, államában a filozófus-király valóban képes
hatalomra juttatni a bölcsességet, a humán tudományok a legmagasabb
társadalmi elismertségnek örvendenek. Igaz, más szempontból
ugyancsak Platón az, aki a hamis érvelésre is hajlamos szofistát
kitiltja poliszából. Hozzáállása tehát, már ami az „értelmiség”
társadalmi felelősségvállalását illeti, legalábbis kétértelmű.
De vehetünk más korszakból is példát. Utalhatunk az
ókori Egyiptom pap-tudósaira, akiknek szintén társadalmi hatalmuk
volt. Vagy eszünkbe juthat a kereszténységre jellemző viszony állam
és egyház között. Bibó István Szűcs Jenőre hivatkozva meggyőzően
mutatta ki (Bibó, 1982), hogy a középkori királyság intézményére
igencsak erőteljesen tudott hatni az egyház, korlátokat szabva az
uralkodói önkénynek. Megint más példa 1968 közege, akár Prágában,
akár Párizsban: az értelmiség itt is döntő módon befolyásolni tudta
a politikai menetét, akárcsak az 1956 előtti Magyar Írószövetség.
Ezek a példák mind azt bizonyítják, hogy a humán értelmiség
politikai szerepvállalása egyáltalán nem ritka, nem korlátozódik
például a mai Magyarországra. De továbbra is felvethető a kérdés,
vajon igazolható-e egy ilyen politikai aktivitással a humán
tudományok társadalmi haszna?
Két oldalról is vizsgálhatjuk, hogy e politikai
szerepvállalás vajon társadalmilag hasznosnak bizonyul-e. Az egyik
oldalon ott vannak azok a történelmi példák, amelyek a zavartalan
együttműködést mutatják – a humán értelmiségi gyakran tűnik fel
uralkodók tanácsadójaként vagy egyszerűen csak olyan legitimáló
erőként, amely az uralkodó hírnevét, dicsőségét öregbíti: Seneca
Nérónak adott tanácsot, Dante a firenzei városatyáknak, Machiavelli
szintúgy, meg persze a Medicieknek, Molière XIV. Lajost fényezte,
Lukács György pedig a pártban próbálta hasznossá tenni magát. Az
értelmiség ebben az esetben a hatalom számára bizonyosan hasznos
volt, de kérdés, hogy társadalmilag hogyan értékelendő ez a szerep;
e tekintetben nyilván megoszlanak a vélemények, hiszen zsarnoknak
adni jó tanácsot kétes dicsőség. A kérdés mármost az, hogyan ítéljük
meg ugyanezt a szerepkört a demokrácia viszonyai közt.
A kérdés megválaszolásához érdemes végiggondolni,
miben is újszerű a demokrácia más politikai berendezkedésekhez
képest. Bár a demokráciaelméleteknek százféle változatuk van, abban
talán mind meg tud egyezni, hogy a népszuverenitás gondolata
meghatározó jelentőségű ebben a hatalmi képletben: az ilyen
berendezkedésű államalakulatban a nép uralkodik, ahogy már az antik
görög demokráciákat is értelmezték. Ha pedig a nép uralkodik, akkor
az alapvető kérdés a nép viszonya a humán tudományokhoz és viszont.
E tekintetben először a szofistákra és demagógokra érdemes
odafigyelnünk: arra, hogy milyen nagy, de annál kétesebb
reputációval rendelkeztek, hisz – tisztelet a kivételnek – nem éppen
erkölcsi következetességükről voltak nevezetesek. Mind a mai napig
fenyeget tehát e viszonyban a populizmus veszélye. Aztán nagy
ugrással azokra a francia értelmiségiekre és jogászokra kell
utalnunk, akik a párizsi népet lázították erőteljes szónoklatokkal
és irományokkal: mondjuk Marat-ra, aki orvosként és
természettudósként is tevékenykedett, de nyelvmesterként és
filozófusként is, és aztán hivatásos publicista, népszónok és
forradalmár lett, akit az általa szított forradalom a forradalomra
jellemző kegyetlenséggel ölt meg. De vehetjük a francia forradalom
többi hősét is, például a jogászból lett forradalmárokat, Dantont és
Robespierre-t, akiket szintén a forradalom falt fel. A forradalmár
ideológusokat imádja a nép, majd egy adott ponton ellenük fordul, és
végez velük.
És ezzel fontos ponthoz érkeztünk. A humán
értelmiségi kivételezett helyzetét – dicsőséges felemelkedését
éppúgy, mint bukását is – az adja, hogy intellektuálisan környezete
fölé tud emelkedni, hogy szelleme erejének nem tud ellenállni a nép
– gondoljunk egy olyan figurára, mint Jean-Paul Sartre, és korabeli
párizsi népszerűségére. Az értelmiség népszerűségének titka, hogy a
politikai cselekvés szükségszerűen szellem által befolyásolt
cselekvés. Igazat kell adnunk a történész John Lukacsnak, aki Marxot
talpára állítva amellett érvel, hogy a tudat határozza meg a létet,
és nem fordítva. Őt történészként is egy korszak gondolkodásmódja,
szelleme érdekli, és nem pusztán az eseménytörténet, az akármilyen
hiteles kronológia. Mert a cselekvések keretfeltételeit a gondolatok
jelölik ki: nem tudunk olyasmit cselekedni, amiről „fogalmunk
sincs”. Ezért aztán a fogalmi rend őreinek, a fogalomkészlet
könyvtárosainak különösen nagy lesz a felelősségük – és pont ez a
társadalmi munkamegosztásban a feladatuk a humán tudományok
művelőinek, együtt az irodalmárokkal és más művészekkel: ahogy
Ottlik Géza fogalmaz, ők a másik (értsd szellemi) Magyarország
honvédői (Ottlik, 1981). A fogalmak karbantartása mellett persze van
egy még aktívabb szereplehetőségük is: ideológiát, utópiát is
alkothatnak, amit felkínálhatnak a népnek, a hatalomnak vagy
mindkettőnek (Mannheim, 1996). Ez utóbbi szerepkör különösen dívott
a 20. században, és be kell vallani, az értelmiségiek politikai
voluntarizmusa döntő módon járult hozzá a totalitarizmusok
térnyeréséhez, politikai elfogadottságukhoz. A humán értelmiség
bűnbe esett. E tekintetben tehát nehéz érvelni a humán tudományok
társadalmi haszna mellett.
De érdemes itt is különbséget tenni. Az ideologikus
típusú humán értelmiség mellett ugyanis van egy másik, ha tetszik
szkeptikus vagy szakértelmiségi hozzáállás is, mely épp e
veszélyekre figyelmeztet. Gondoljunk arra a különbségre, amely
Platón és Arisztotelész politikáról alkotott véleménye között
fedezhető fel.
|
|
Míg Platón, amikor az Államot vagy a Törvényeket
írja, az igazsága biztos tudatában lévő humán értelmiségi példáját
adja – amit csak az írásaira mindvégig jellemző dialógusokba rendező
írásmód, és a szókratészi irónia enyhit időnként –, addig
Arisztotelész a politikai igazságokkal kapcsolatos óvatosságra,
kételyre próbál rávezetni bennünket. „[A] szép cselekedetek és az
igazságos cselekedetek, melyekkel az államtudomány foglalkozik, oly
sok eltérést és ingadozást mutatnak, hogy az ember szinte azt
hihetné, hogy nem is természeten, hanem csupán konvención
alapulnak.” „[…]Ha tehát ilyen természetű kérdéseket ilyen
feltevések alapján tárgyalunk, akkor be kell érnünk avval, hogy csak
nagyjában, körvonalaiban mutassunk rá az igazságra…” (Arisztotelész,
1997, 1094b)
Arisztotelész, úgy tűnik, tisztában van a
meggyőződéses, vélelmezett igazságát csökönyösen védelmező humán
értelmiségi által okozható galibáknak. Ám az ő magára jellemző,
szkeptikus, távolságtartó attitűddel bíró társadalomtudós egyáltalán
nem fölösleges ma sem és Magyarországon sem. Az alábbiakban ennek
bizonyítására vállalkozom.
Bár minket a jelen érdekel, a humán tudományok
szokásos beállítódásával történelmi tényekből induljunk ki.
Magyarország olyan ország, amely a huszadik században súlyos
társadalmi traumákat szenvedett el. Elveszített két világháborút,
Trianonban jelentősen megcsonkították területét és lakosságát is, a
zsidótörvények és a holokauszt révén saját polgárai ellen támadt,
majd a szovjet megszállás és a Rákosi-rémuralom következett, amit
egy vérbefojtott forradalom követett, utána ismét „behívták” a
szovjet csapatokat, és további bő harminc év „puha” diktatúra
következett. A rendszerváltás idején lett volna először mód
kibeszélni ezt a súlyos közös lelki terhet, de abban a helyzetben
épp arra volt szükség, hogy ne kerüljenek felszínre az addig szőnyeg
alá söpört problémák, mert az átmenet békés jellege mindennél
fontosabbnak tűnt. Így a fel nem dolgozott traumák lappangva
továbbéltek, majd valamely szikrától (határon túliakról folytatott
szavazás, 1956-os évforduló) lángra is kaptak az elfojtott tüzek.
Mindez meglátásunk szerint azért történhetett, mert olyan alapra
épült a rendszerváltás, mely nem biztosított közös nevezőt a
társadalom egymástól lényegesen különböző csoportjainak, és így erős
feszültségek és indulatok ébredhettek a politikai közösségen belül,
amit a nyilvános diskurzus révén nemhogy orvosolt volna a politika,
hanem inkább tovább szított, mert a saját tábor megerősítésére
használták a szembenálló felek.
De nem csak politikai feszültségekben, egyfajta
állandó lázas állapotban érhető tetten a társadalom ilyenfajta
traumatizáltsága. Egyfelől ott van az az elmagányosodás, amely
persze minden globalizálódó városi közegben megjelenik: „a
társadalom izolált egyénekre, individuumokra szakad, az egyén nem
érzi úgy, hogy számíthat másokra, hogy beletartozik egy közösségbe.”
(Kopp, 1999) De a társas kapcsolatok és az egyéni lelkiállapotok
terén is tetten érhető a társadalmi trauma.
Értelmezésem szerint ez az összefüggés, mely a
huszadik századi magyar politikatörténet katasztrófái, külső
kényszerei, belső hibái és bűnei következtében előállt
csapdahelyzetek és azok társadalomlélektani feldolgozása (vagy
inkább feldolgozatlansága) között fennáll, arra az összefüggésre
hasonlít, amelyet Alexis de Tocqueville állapított meg az amerikai
demokrácia sikeressége és az Amerikában élő politikai közösség(ek)
hétköznapi szokásrendje, gyakorlatban megnyilvánuló, ezért nem is
mindig reflektált erkölcsi szokásai között. Tocqueville ugyanis
egyfelől az amerikai alkotmányozó atyák bölcsességét dicsérte, amely
a kiválóan teljesítő politikai intézményrendszert felállította,
pontosabban a kialakuló szokásokat tartós szabályrendszer keretei
közé állította. Ám másfelől ugyanő hangsúlyozza, hogy e kiváló
jogrend megfelelő működésének végső soron azok a hagyományok,
rutinok és gyakorlatok képezik az alapját, melyek az amerikai civil
társadalmat, azon belül is a helyi közösségeket olyan élővé és
összetartóvá teszik. „[A] legszerencsésebb helyzet és a legjobb
törvények sem képesek fenntartani egy alkotmányt az erkölcsök
ellenére, míg az utóbbiak még a legkedvezőtlenebb körülményekből és
a legrosszabb törvényekből is hasznot húzhatnak.” (Tocqueville,
1983, 261.) A demokrácia azért volt képes győzedelmeskedni az Új
Világban, mert nemcsak az intézményes szinten nyilvánult meg, hanem
„a demokrácia lassanként behatolt a szokásokba, a véleményekbe, a
formákba, s a társadalmi élet részleteiben éppúgy megmutatkozik,
mint a törvényekben. A nép irodalmi pallérozása és gyakorlati
nevelése keleten hágott magasabb fokra, s a vallás itt vegyült össze
leginkább a szabadsággal.” (Tocqueville, 1983, 260.)
A legfontosabb tanulság Tocqueville meggyőző
leírásából az, hogy a politika működése nem egy elvont
intézményrendszer, valami tértől és időtől független politikai
aritmetika függvénye, hanem abban bizony kőkeményen érvényesül az a
szokáserkölcs, amit az angolok manners-nek, a franciák moeurs-nek
neveznek. (Tocqueville lábjegyzete: „Hadd idézzem az olvasó
figyelmébe, hogy milyen értelemben használom az erkölcsök szót:
mindazoknak az intellektuális és erkölcsi készségeknek az együttesét
értem rajta, amelyekről az ember a társadalmi állapotban tanúságot
tesz.” [Tocqueville, 1983, 257.]) Vagy az érvényesül, amit a régiek
a politikát művelő ember erényének tekintettek. A demokrácia nem
elvont eszme, nem is egy embertől független intézményrendszer, hanem
olyasvalami, ami az ember leghétköznapibb cselekedeteiben is
megmutatkozik: ösztön, begyakorlott eljárás, nem is reflektált
szokás. Ahhoz, hogy valóban a demokrácia kora jöjjön el, nem volt
elég Amerikában sem a törvények átszabása – a politikai kultúra
megváltozására volt szükség. Mert a viselkedés végső gyökere nem
puszta kötelességtudat, engedelmesség, szabálykövetés. Ennél
kevesebb is, de több is. Belsővé tett norma, kultúra.
A magyar rendszerváltás ebben a nagyon alapvető,
nagyon mély értelemben maradt kudarc. A törvényeket többé-kevésbé
sikerült átszabni. A külső homlokzat lecserélődött. De belül maradt
minden a régiben. A belső pallérozása elmaradt. S ha nem sikerült a
belső átformálása, akkor maradt az, amit a kádárizmus ránk
örökített. Az a rendszer, mely épp a leghétköznapibb énünket támadta
meg, és mindennapi erényeinket emésztette fel. És amikor a
rendszerváltás lemondott az „igazságtételről”, mert előnyben
részesítette a jogbiztonságot, akkor ennek továbbélésébe nyugodott
bele. Amikor pedig kiújult a Kulturkampf, akkor ezekre a torz
beállítódásokra épült rá az újabb gyűlölethullám, amely rövid távú
politikai részérdekeket szolgált ki, és áldozata az egész közösség,
mely magában meghasonlott. És bizony ebben a végzetes
megosztottságban igencsak nagy felelősség terhelte nemcsak az egyes
politikai oldalak vezető politikusait, de úgynevezett „holdudvar
értelmiségét” is.
Nem csoda, ha erős érzések támadtak a politikai
szereplőkben és a politikai közösség tagjaiban az ily módon
politizáló humán értelmiséggel szemben. Akik a politikai megosztást
kiteljesítették anélkül, hogy politikai felelősséget vállaltak volna
érte. Tették mindezt a humán értelmiség jellegzetes platonikus
rajongásával, mely a vakhitű, szenvedély irányította elfogultságával
képes elköteleződni, elfeledve a kultúra társadalmi szerepét – hogy
nem a tüzek szítása a feladata, hanem azok lecsillapítása, az
emberben lakozó vadság megszelídítése, a barbárság civilizálása. Az
értelmiség veszélyes fegyvert tart kezében, azzal gyógyítani és
mérgezni is lehet. De nem szükségszerű az értelmiség hibás
társadalmi szerepértelmezése. Ahogy rombolni, úgy építeni is tud.
Gondoljunk Platón költőire és zenészeire, és a humanizmus európai
hagyományának üzenetére. Hogy a kultúra által teljesedhet ki mindaz
az érték, ami rejtve ott lakozik az emberben. A kultúra által válhat
valóra a képzés, amely által emberségünk kiteljesedik: „amikor […]
képzést mondunk, akkor valami magasabbra és ugyanakkor belsőre
gondolunk, tudniillik arra az érzékre, mely a teljes szellemi és
erkölcsi törekvés ismeretéből és érzéséből árad ki harmonikusan az
érzésmódra és a jellemre.” (Humboldtot idézi Gadamer, 1984, A képzés
című fejezet) Arról az érzékről van itt szó, amely jóról és
rosszról, igazról és hamisról, szépről és csúfról dönt. A
tapintatról. Ez a humanitáseszme adja a humán tudományok hétköznapi
relevanciáját, ezért jelentenek többet társadalmilag, mint a
természettudományok. Mert (ön)nevelő funkciójuk is van. De csak
akkor, ha a humán tudományok művelői képesek elfogadni a kritikát,
sőt magukat is kritika tárgyává tudják tenni.
Amit a rendszerváltás nem tudott megteremteni – a korszerű, de a
hagyományokhoz hű, belsővé tett európai értékrendet –, a humán
tudományoknak lenne a feladata bennünk megképezni. A humán
tudományok révén jöhet létre egy 21. századi polgári kultúra (ne
féljünk a szótól, Bildungsbürgertum), mely olyan égetően fontos
lenne a magyar politikai közösség békés és virágzó jövője
szempontjából. Ízlésünket kiművelni, az önkritika képességét
magunkban felébreszteni, a felelősségre ráérezni, ilyesmire volna
szükség. Érdemes itt utalni a Max Weber-i kapitalizmuselemzésre, s
mögötte az egykor protestáns, mára nagyrészt varázstalanított,
szekuláris etikára. Az európai politikai kultúra kialakulásának
fontos feltétele a kétkezi munkát is becsületben tartó munkakultúra
együttélése a szabad művészetekkel, a magas művészettel, a
filozófiával és a vallással.
A kultúra persze ebben az értelmében nem azonos a
kulturális cikkek fogyasztásával, egyfajta passzív befogadói
státussal. Épp ellenkezőleg: ebben a felfogásban a kultúra
mindennapos tevékenység, nem a tétlen örömkeresésben érhető tetten.
A tevékenység kedvezményezettje pedig az a társadalom, melynek
tagjait önismeretre és önreflexióra vezeti. Az önreflexió képessége
teszi alkalmassá a humán tudományokat arra, hogy kialakítsák a
polgárokban az ideális típusú és mértékű kötődést hazához és szűkebb
pátriához, kisközösséghez és családhoz. Ha a kultúra
intézményrendszerének működésében zavar keletkezik, az a társadalom
belső viszonyaira károsan hat. Ezért a társadalomnak és a
politikának is evidens érdeke kell legyen, hogy a humán tudományokat
karban tartsa. Ahogy a humán értelmiség pedig csak akkor tudja
ellátni társadalmilag hasznos feladatát, ha újra képessé válik az
önkritikára.
E tanulmány létrejöttét a TÁMOP-4.2.1.B-11/2/KMR-2011-0002
azonosítószámú projekt (PPKE) támogatta.
Kulcsszavak: humán tudományok, bölcsészettudomány, művészetek,
demokrácia, társadalmi trauma, értelmiség, magyar rendszerváltás,
Tocqueville, politikai kultúra, polgári erény
IRODALOM
Arisztotelész (1997): Nikomakhoszi etika.
Európa, Budapest
Bibó István (1982): Az európai
társadalomfejlődés értelme. In: Bibó István összegyűjtött munkái.
II. kötet, Sajtó alá rendezte Kemény István és Sárközi Mátyás.
Európai Protestáns Szabadegyetem, Bern, 560–636.
Gadamer, Hans-Georg (1984): Igazság és módszer. Gondolat, Budapest
Horkay Hörcher Ferenc (2014): A
bölcsészettudományok hasznáról, Of the Usefulness of the Humanities.
L’Harmattan, Budapest
Kopp Mária (1999): A magyar társadalom
egészségi állapota. Magyar Szemle. 9–10, •
WEBCÍM
Mannheim Károly (1996): Ideológia és
utópia. Atlantisz, Budapest
Platón (1984): Állam. In: Platón összes
művei 2. (ford. Jánosy István) Európa, Budapest
Ottlik Géza (1981): A másik Magyarország.
Kortárs. 6, június, 835–843.
Tocqueville, Alexis de (1983): A
demokrácia Amerikában. (Vál. és az utószót írta Kulcsár Kálmán)
(Politikai gondolkodók) Gondolat, Budapest, Második kötet,
Kilencedik fejezet
Weber, Max ([1913] 2004): A megértő
szociológia néhány kategóriájáról. (ford. Erdélyi Ágnes) In: Erdélyi
Ágnes: A társadalmi világ ideáltipikus felépítése. Neumann Kht.,
Budapest, Függelék •
WEBCÍM
Winch, Peter (1988): A társadalomtudomány
eszméje és viszonya a filozófiához. (Ford. E. Bártfai László)
Akadémiai, Budapest
Tudománypolitikai Stratégia (2013):
Tudománypolitikai Stratégia (2014–2020) (Társadalmi partnerségre
szánt vitaanyag) Melléklet a ../2013. () Korm. határozathoz •
WEBCÍM
LÁBJEGYZET
1 E tanulmányban
szinonimaként használom a humán tudományok és a bölcsészettudományok
kifejezéseket, s egy olyan tág kategóriát értek rajtuk, amely
magában foglalja a művészeteket és az emberrel mint társadalmi
lénnyel kapcsolatos tudományos és filozófiai vizsgálódásokat. (A
témáról átfogóan: Horkay – Hörcher, 2014).
<
|
|