A humán tudományok és a kultúra értékteremtő
képességéről a felsőoktatási kormányzatnak egyoldalúan a természet-
és a műszaki tudományokat pártfogoló és ösztönző felvetése nyomán
2013-ban viták bontakoztak ki Magyarországon. E vitát igyekezett
kiegyenlítettebb mederbe terelni a Magyar Tudományos Akadémia is,
Különböző tudományterületek viszonya és szerepe a tudásalapú
társadalom kiépítésében Magyarországon címmel megrendezett egész
napos tudományos ülésén, négy tudományos osztály részvételével, a
Magyar Tudomány Ünnepéhez kapcsolódóan.
E viták során a humán tudományok képviselői azonnal
és szenvedélyesen keltek saját területük védelmére, egyetemeinken,
akadémiai intézeteinkben, a humán tudományok hazai fellegváraiban.
Az alábbiakban azokat a megjegyzéseket vázolom, amelyekkel az
akadémiai ülés témájához szóltam hozzá, az alkalomhoz igazodva
mintegy tézisszerűen, de számos példát is mozgósítva. Ezek jelentős
része a humán tudományok, a humán felsőoktatás világában ismert
tényekre épül, amelyeket azonban a jelek szerint nem felesleges újra
meg újra felidézni és fokozottan hozzáférhetővé tenni.
(1) A humán tudományok értéke felfogásom szerint
mindenekelőtt az iránytű szerepe a világban, a mindennapi világban,
a materiális világban. Része van ebben a folyamatos eligazodási és
eligazítási folyamatban a neveléstudománynak, a pszichológiának, a
filozófiának, a szociológiának, a történeti és a művészeti
tudományoknak, a teológiának, az állam- és jogtudománynak, amelyek
megalapozzák a nevelést, a világlátást, az erkölcsöt, a
szocializálódást, a kultúra hagyományozását, a társadalmi
beilleszkedést és az emberi élet, az emberhez méltó élet, a világban
való megmaradás megannyi rekvizitumát. Életünket nemcsak látható
utak és terek, hidak és autópályák, nemcsak betonból és téglából
készített épületek, fizikailag megtett utazások, külső történések
szolgálják, hanem – s gyakran sokkal fontosabb módon – szellemi utak
és terek, gondolati ívek és pályák, érzésekből, információkból és
tudásból készített épületek, mentális utazások, belső: lelki,
pszichés, spirituális történések is, vagy azok még inkább. A humán
tudományok a nem vagy alig látható – gyakran csak drámai hatásukban
érzékelhető – folyamatokhoz adnak útmutatást, azt igyekeznek
feltárni, megmagyarázni, ami az érzelmi-értelmi világ megértéséhez,
az élet megéléséhez szükséges. Hozzájárulásuk emberibb értékrendet,
tisztább gondolkodást, tudatosabb világképet, jobb eligazodást kínál
a mind komplexebb emberi létformákban; rendezik és rendszerezik a
világ jelenségeit a mindenkori új nemzedékek számára, kövezik a
megismerés útját. Döntő szerepük van a tudásalapú, s hozzá a humán
tudás által is megalapozott társadalom építésében.
(2) A ma minálunk is, de az Európai Unióval
kapcsolatos nemzetközi vitákban Európaszerte is olyan sokszor újult
erővel előkerülő nemzetfogalom, a nemzeti gondolat, jelentős részben
a humán stúdiumok terméke volt a 19. században. Ekkor alakult ki
igazából a nemzeti irodalom, a nemzeti opera, a nemzeti festészet, a
nemzeti építészet és számos más „nemzeti tudomány”. A nemzetépítés
csak a humán stúdiumokkal karöltve volt képes betölteni hivatását.
Az európai nemzetek aligha jöttek volna létre a nemzeti
történettudomány, a nemzeti irodalomtudomány, a nemzeti
zenetudomány, a nemzeti művészettudomány nélkül. E stúdiumok
elméleti megalapozást, filozófiát, módszertani ismereteket, gazdag
példatárat nyújtottak, nemzetközi párhuzamokat kínáltak és
építettek, különféle tudományos alapokat szolgáltattak a modern
európai és így a magyar nemzettudat kialakulásához. Az idevágó tudás
beszűrődött az iskolai oktatásba, az ismeretterjesztésbe, a média
világába, a politikába, az alkotó- és előadóművészetek fejlődésébe,
a tömegturizmusba, a mindennapi gyakorlatba, iránytűként szolgál a
nemzetközi érintkezéshez, a kultúrdiplomáciához, a vallási
felfogások megértéséhez, a földrajzismerethez – csak hogy tallózzunk
a nemzeti tudományok rendkívüli hatásának területein.
(3) A humán tudományok és az oktatás mérhető
értékeket is teremtenek, amely például a könyvkiadásban, a
könyvkereskedelemben, a könyvtárak, a könyvaukciók világában
materializálódik, s ezen a közlési technikák változása, az
elektronikus megjelenés, a digitalizálás sem fog érdemben
változtatni, sőt, hatékonyabban fogja szolgálni az ismeretközlés
ügyét. A művészettörténet és az esztétika tudománya nélkül nem lehet
létrehozni és fenntartani értelmes múzeumokat, művészeti
kiállításokat, aligha lehet aukciókat szervezni, műkritikát írni és
fejleszteni az építészet esztétikai vonatkozásait. A zenetudomány
eszközei és eredményei nélkül nincs minőségi zeneélet, nincsenek
értékes hangversenyek, opera-, operett-, musical-előadások, nem
lehet mindezekről hanglemezeket, CD-ket létrehozni, nem tud működni
a zenekritika és a minőségi szórakoztatás „ipara”. Minderre ugyanis
nemcsak a klasszikus zenének, de a ma világhódító könnyűzenének, a
rock, pop, folk stb. szórakoztató műfajoknak is szükségük van.
Nem kell mondanunk, hogy a humán tudományok
maradandó eredményei milyen értékei a magyar nyelvről, a magyar
nemzetről való gondolkodásunknak, s milyen mértékben járultak hozzá
a nemzeti nyelvnek és a nemzeti múltnak a korábbinál világosabb,
racionálisabb felfogásához. „Nyelvében él a nemzet”, mondotta egykor
gróf Széchenyi István. Hol emlékezhetnénk meg a magyar nyelv
tudományáról méltóbban, mint Széchenyi Tudományos Akadémiáján? A
magyar nyelv tudományos kutatása, s benne külföldön is sokra
értékelt, hatalmas szótárkultúránk, nyelvtörténeti, fonológiai,
strukturális, kognitív és összehasonlító nyelvészeti
tudományosságunk a maga nemében – elszigeteltsége miatt is, de
elsősorban minősége alapján – egyedül áll a világon. Az idegen
kultúrákat, irodalmakat és nyelveket tanulmányozó hazai
germanisztika, anglisztika, russzisztika, romanisztika,
orientalisztika az elmúlt évtizedekben felrajzolta a világkultúra
térképét, és a magyar tudományos és ismeretterjesztő könyvkiadás, a
tudományos folyóiratok tucatjai révén és – egyre inkább – az
internet közbeiktatásával generációkat tanított meg idegen
nyelvekre, az idegen nyelvű irodalmak, az idegen világok
gondolkodásmódjának megértésére.
A reformkori Magyarország nagyjai a korabeli
szépirodalom mellett sok európai történetíró, filozófus és jogtudós
műveit forgatták, az ókoriaktól a kortársakig.
(4) Hatalmas értéke tudományosságunknak mindaz, ami
az oktatásra vonatkozik. A magyar iskolarendszer tudományos
alapozásában máig vállvetve működik együtt a neveléstudomány és a
pszichológia mellett szinte valamennyi diszciplína. A magyar
iskolarendszer még ma is nemzetközi színvonalon áll, s ezt többek
között az alapjául szolgáló, főként német példák tudományos igényű
átvétele mellett a hazai neveléselméleti, neveléspszichológiai,
oktatásmódszertani, szaktárgypedagógiai kutatásoknak köszönheti.
Tudásalapú társadalomról csak az iskolarendszert megalapozó hazai
tudományosság elismerésével egybekötve beszélhetünk ma éppúgy, mint
a jövőben. Nincs tudás iskola, nincs jó iskola tudományos alapozás
nélkül. A magyar iskola a magyar tudomány egyik legfőbb eredménye –
ebben hitt, ezt pártfogolta báró Eötvös József és fia, Loránd,
Trefort Ágoston, gróf Klebelsberg Kuno és az iskolaügy megannyi
hazai zászlóvivője.
(5) A filozófia, a kognitív tudományok eszköztára,
a vallástudomány részben közvetítőként, részben önálló eredményeket
is felmutatva segített a hazai közgondolkodás átalakításában az
egyoldalú marxizmustól a gondolati pluralizmus, azaz a
gondolatszabadság felé vezető út kikövezésében. Maradéktalan
sikerről ezen a téren nem szólhatunk, de kétségtelen tény, hogy
korszerű magyar fordítások sorozata jelent meg színvonalas
|
|
bevezetőkkel és jegyzetapparátussal az egész művelt
világ gondolkodástudományi alapvetéseiből. Kétségtelen tény, hogy
újjászületett a magyar vallástudomány, és nagy léptekkel halad a
világvallások hazai megismertetése, a hazánkban képviselt nagyobb
vallásfelekezetek ideológiai, dogmatikai, vallástörténeti,
vallásfenomenológiai, valláspszichológiai, vallásszociológiai
alapjainak és hátterének tudományos igényű megismerése és
megismertetése felé. Nálunk is épül az a híd, amely az elmúlt 60–70
évben hiányzott a lelki gondozás két nagy mesteriskolája: a
pszichológusok és a papok, lelkészek között. Utóbbiak egyre inkább
hasznosítják pszichológiai ismereteiket, előbbiek pedig egyre
nyitottabbak a spirituális jelenségek iránt. Mint a legtöbb humán-
és társadalmi tudományban, komoly szerephez jut itt minden magyar
szál, amelyet külföldön általában nem, vagy ritkán kutatnak – ez
ugyanis a hazai humán tudományosság legfőbb feladata és kötelessége:
a magyar vonatkozások, a magyar nézőpont érvényesítése. Innen ered
annak jelentősége is, hogy a magyar katolicizmus múltját Szent
István királyig visszamenő, sokoldalú vizsgálat alá vessük, kutassuk
a kálvinizmus magyar, illetve erdélyi gyökereit, feltárjuk a
budapesti származású Theodor Herzl zsidó államalapítási terveinek
részben hazai vonatkozásait. Részt vesz ezekben a kutatásokban a
magyarországi teológia, az orientalisztika, s támaszkodni lehet
azokra a nagyszabású, nemzetközileg is egyedülálló gyűjteményekre
is, amelyek a vallásos gondolkodás jegyében születtek, a jezsuita
alapítású Eötvös Loránd Tudományegyetem teológiai alapozású Egyetemi
Könyvtárától a Pannonhalmi Bencés Főapátság vagy a Zirci Ciszterci
Apátság Reguly Antal Műemlékkönyvtárán és a Debreceni Református
Hittudományi Egyetem Teológiai Szakkönyvtárán át a budapesti
Országos Rabbiképző – Zsidó Egyetem könyv- és kéziratgyűjteményéig,
vagy az esztergomi Keresztény Múzeum felbecsülhetetlen egyházi
kollekciójáig. A vallástudományra a magyarországi közgondolkodás
formálásában egyedülálló szerep vár: a vallásos gondolkodás értékei
jelen vannak az iskolai képzésben és a médiában, tudományos igényű
gondozásuk közérdek.
(6) A humán tudományok mindig is igen jelentős
hatást gyakoroltak a magyar politikára, megalapozták nagy
államférfiaink képzését, tudását, befolyásolták gondolkodásukat,
mentalitásukat, meghatározták olvasmányaikat. A magyar reformkor
nagyjainak, gróf Széchenyi Istvánnak, Kossuth Lajosnak, Deák
Ferencnek, báró Eötvös Józsefnek, báró Wesselényi Miklósnak, Szemere
Bertalannak szellemi hátterét olvasmányaik, utazásaik, levelezésük,
naplóik tanúsága szerint jelentősen befolyásolta a korabeli humán-
és társadalomtudomány. Kossuth Lajos tudományosan felkészült jogász
volt és poliglott újságíró, amikor sok egyéb munkája mellett török
nyelvtant írt, és négynyelvű: magyar–angol–francia–török szótárat is
szerkesztett: kéziratai török nyelvjárástörténeti emlékek. Mint
nagyhatású, angol nyelvű szónok, Nagy-Britanniában és az Egyesült
Államokban ráhelyezte Magyarországot a világtérképre. Idős korában a
természettudományok felé is fordult, és komoly jártasságot szerzett
a csillagászat, a földtan, a botanika és az ősembertan világában is.
Olyan eltérő hitvallású későbbi politikusok, mint Jászi Oszkár, gróf
Károlyi Mihály, gróf Apponyi Albert, gróf Klebelsbeg Kuno, Kornis
Gyula, gróf Teleki Pál és mások a humán tudományok buzgó
tanulmányozói, több esetben aktív művelői is voltak.
(7) E kérdéskörhöz tartozik annak felvetése is,
hogy az anyagi siker, a pénzbeli ár milyen mértékben fejez vagy
fejezhet ki értéket. Nyilvánvaló, hogy nem fejezhet ki – nagy É-vel
– Értéket, de jelezhet – kis é-vel – értéket, fontosságot,
jelentőséget, széles körű népszerűséget. Nyilvánvalóan nem lehet egy
könyv értékét a hátára nyomtatott árral, a hangverseny vagy a
hanglemez értékét a hangversenyjegyen vagy az árcédulán szereplő
pénzösszeggel kifejezni. A képzőművészeti aukción leütött ár nem
tükrözi a gazdát cserélő festmény vagy szobor tényleges művészi
Értékét. Egyik esetben sem felel meg a pénzben kifejezett összeg az
irodalom, a muzsika vagy a műtárgy esztétikai, művészeti, történeti,
inherens tartalmi, spirituális Értékének. Ma különösen jogosultak
Almási Miklós aggályai: „a globális tőke […] egyetlen gyárnak,
egyetlen piacnak és egyetlen munkaerőforrásként használja a
világot.”(Almási, 1998, 29.) Almási drámai következtetése: „A
gazdaság globalizálásával a veszélyek minőségileg nagyobb időzített
bombája ketyeg székünk alatt. […] A szent vagy ideális végső
értékekből is áru lesz.” (Almási, 1998, 6.)
(8) „Az egyes országok kultúrpolitikája persze
pénzbe kerül, a nemzeti kultúrákon van árcédula: ha
költségvetési-monetarista szemszögből nézzük a dolgot, a nemzeti
kultúrák nagyon is sokba kerülnek, s vérre menő következménye van,
ha nincs elegendő pénz fönntartásukra.” – vallja a német Wolfgang
Meissner, a budapesti Goethe-Institut korábbi vezetője (1996–2001).
Régóta folyik a vita olyan témákról, hogy vajon kibékíthető-e
egymással a gazdaság és a kultúra fogalma, gyakorlata és
filozófiája. Hogyan lehet a piacgazdaságot egybehangolni az állami
kultúrairányítással, mi a szerepük a közpénzeknek s mi a
magánmecenatúrának a művészetek ösztönzésében, a kreativitás, a
fantázia, az intuíció, a kommunikáció életre hívásában,
elősegítésében? Hivatott-e az állam a művészeti, esztétikai, a
legtágabban értve kulturális értékteremtő, kultúrateremtő folyamatok
pártfogolására, s ha igen, milyen intellektuális, szellemi,
spirituális mércék mentén láthatja el szabályozó, pénzelosztó
funkcióját? Van-e, lehet-e egzakt váltószám Érték és érték között,
képes-e a piac vagy az állami tisztviselő valamely elvont, immanens
logika, ösztön, belső érzék, ízlés, megérzés szerint sorrendbe
állítani a szellemi élet termékeit, előállítóit, pénzértékét? A
jelen szerzőt nem szükséges figyelmeztetni arra, hogy az Értéket nem
a pénzérték fejezi ki.
(9) Terjedelmi okoknál fogva, de megfelelő
kompetencia híján sem mehetek bele itt a kultúrafinanszírozás és az
értékteremtés komplex gazdaságtani és filozófiai kérdéseibe,
amelyekkel újabban könyvek sora foglalkozik, immár magyar szerzők
tollából is (Magyari-Beck, 2006). Ez a rövid hozzászólás csupán arra
kívánja felhívni a felsőoktatás hazai irányítóinak figyelmét, hogy
történelmi, gazdasági és kulturális okok sokasága teszi
elfogadhatatlanná azt a súlyos és veszélyes ítéletet, hogy „A
humántudományok, a kultúra nagyon fontos, de nem értéket teremtenek,
hanem az embereket gyönyörködtetik, boldogságot adnak.”
Nem mintha ezekre az utóbbi hozadékokra nem lenne
nagy szükség, de ezeken kívül a társadalmakat hatékonyan és
nyugalomban működtető erkölcs is a humán szféra, az emberi
társadalom együttéléséről való gondolkodás teremtménye. Enélkül a
megtermelt anyagi javak is elpocsékolódnak, vagy meg sem születnek.
Kulcsszavak: érték a tudományokban, értékteremtés, humán
tudományok, érték és társadalomtudomány, kultúrateremtés,
kultúrafinanszírozás
IRODALOM
Almási Miklós (1998): Üveggolyók. Az
ezredvég globális játszmái. Helikon, Budapest, 29.
Karikó Sándor (szerk.) (2006): Gazdaság
és/vagy kultúra? Gondolat, Budapest
Magyari Beck István (2006): Kulturális
marketing és kreatológia. Semmelweis, Budapest
Meissner, Wolfgang (é. n.): Nemzeti
kultúra: megéri-e az árát? Beszélő Online. 4, 7, •
WEBCÍM
Letöltve: 2014. szeptember 8.
Tóth Ákos (2013): Kultúrafinanszírozás az
Európai Unió tagállamaiban és Magyarországon. Akadémiai, Budapest
|
|