Nehéz idők járnak manapság a könyvre, így a
tudományos könyvre is. Ennek valós vagy vélt okairól sokan és
sokféle módon értekeztek már, a magam változatának hosszas
fejtegetésétől megkímélem az olvasókat. Csupán egyetlen példát
említek, azt is inkább afféle illusztrációként. Napjainkban igencsak
messze kerültünk attól a hajdan szentírásként kezelt alapelvtől,
mely szerint egy könyv bibliográfiai leírásakor a címnegyed harmadik
oldala az irányadó, ezért aztán még a helyesen készített címoldallal
rendelkező tanulmánykötetek vagy forráskiadványok esetében is – ahol
tudniillik a kötet címe mindig megelőzi a szerkesztőét vagy
szerkesztőkét – mind gyakrabban találkozunk bizonyos helyzetekben a
szerkesztő nevével az egyébként a szerzőt megillető helyen. Ez a
gyakorlat előbb csak bibliográfiai adatbázisokban ütötte fel a
fejét, ma már azonban a szerkesztőségek és kiadók jegyzetelési
útmutatóinak többsége is ezt kívánja meg. A szerzők jelentős része
az útmutatók javaslatai szerint készíti lábjegyzeteit, mégpedig
abban a hiszemben, hogy valamiféle helyes és követendő nemzetközi
gyakorlatot képvisel a magyar ugar provincializmusával szemben,
jóllehet eredetileg csak arról lett volna szó, hogy mégse maradjon
üresen a szerző helye a kötet öt alapadatát rögzítő táblázatban. A
jelenség szépen beleillik azoknak a jeleknek a sorozatába, amelyek
önmagukban talán jelentéktelenek, együttesen azonban az
írásbeliséghez kapcsolódó kultúra elsilányulására figyelmeztetnek:
ezek között említhető a kötőjel gondolatjelként való alkalmazása,
alighanem pusztán azért, mert a szerkesztők túlnyomó többsége két,
egymástól csupán egyetlen karakterben különböző billentyűparancs
közül történetesen a kötőjelét volt hajlandó megjegyezni, vagy a
teljes zűrzavar a félidézőjel használata körül, aminek egyik
következményeként szinte maradéktalanul kiveszett az idézeten belüli
idézet jelzésére szolgáló lúdláb, s a sor hosszan folytatható lenne
a fajsúlyosabb kérdések felé haladva.
A tudományos könyvek helyzetét alapvetően
meghatározza, hogy a könyv mint publikációs műfaj jó ideje
visszaszorulóban van a bölcsészeti és társadalomtudományi
területekre. Nem csoda tehát, hogy a tudománymetria és a tudományos
könyv közötti kapcsolat – a legmértéktartóbb megítélés szerint is –
rendezetlen. Márpedig manapság a tudományos teljesítmény
értékelésében a tudománymetriai módszerek állítólag
nélkülözhetetlenek, de bizonyosan megkerülhetetlenek. E módszerek
alapvetően két mennyiségi mutatót helyeznek előtérbe: a publikációk,
illetve az ezekre történő hivatkozások számát. A sokat és sokféle
összefüggésben emlegetett impaktfaktor, illetve az annak
szakszerűtlen használata révén képzett „összesített impaktfaktor”,
voltaképpen szintén a hivatkozások számlálásán alapszik, csak éppen,
különös módon, nem kizárólag a kutató saját munkáira vonatkozó
hivatkozások számának alakulását tükrözi. Az alapvetően mennyiségi
mutatókból a minőségre következtetni nem tartozik a legegyszerűbb
feladatok közé, küzd is vele a tudománymetria becsülettel.
Meg azok, akik ezen módszerek alkalmazására
rákényszerülnek, akár jobb meggyőződésük ellenére.
A magamfajtának nehéz őszintén hinni abban, hogy az
a kollégám, aki kétszáz hivatkozást képes kimutatni publikációira
vonatkozóan, éppen kétszer akkora hatást gyakorolt szakterülete
fejlődésére, mint az, aki csupán százat, s még kevésbé hihetek
abban, hogy a hivatkozások számában tapasztalható különbségből
bármiféle következtetés vonható le munkáik színvonalára vonatkozóan.
A hivatkozások számából – kiváltképp azok valamely hosszabb
időtartamon belüli változásaiból – legfeljebb a publikációkat
befogadó tudományos közeg mindenkori állapotára lehet megalapozott
következtetéseket levonni. Ez közhelynek számít a tudománymetriával
elméleti síkon foglalkozó írásokban, a tudománymetriai módszerek
gyakorlati alkalmazását érintő következtetések levonása azonban –
hogy’, hogy’ nem – mindeddig elmaradt. Épp így kételkedem abban,
hogy bármiféle körmönfont korrekció működőképessé teheti azt az
értékelési rendszert, amelyben néhai Györffy György akadémikus
Adatok az esztergomi ciszterciekről című dolgozata – megjelent az
Építés- és építészettudomány 1980. évi évfolyamának 229. oldalán –
éppúgy egy publikáció, ahogy egy publikáció Az Árpád-kori
Magyarország történeti földrajza 907 oldalas I. kötete, melyet
szintén Györffy György írt.
Az iménti példa segítségével el is jutottunk
témánkhoz, a tudományos könyv és a tudományos teljesítmény mérése,
avagy értékelése közötti kapcsolat kérdéséhez.
A kapcsolat rendezésének egyik iránya, amint az
nyilvánvaló, a következő lehet: célszerű erőfeszítéseket tenni annak
érdekében, hogy a könyv mint publikációs műfaj minél harmonikusabban
beilleszthető legyen a tudományos teljesítmény értékelésének
tudománymetriai módszereken alapuló jelenlegi gyakorlatába, s minél
inkább jellemző egy tudományra vagy szakterületre, hogy legnagyobb
presztízsű munkái könyvalakban jelennek meg, annál inkább sürgető e
feladat elvégzése. Erőfeszítésekre azért van szükség a cél
eléréséhez, mert – s ez megint köztudott – a tudományos teljesítmény
értékelésében ma uralkodó tudománymetriai módszerek kialakításakor a
bölcsészet- és társadalomtudományok szempontjai – publikációs
műfajaik, publikációs és hivatkozási szokásaik, álláspontjuk a „sok
– kevés”, a „helyes – helytelen”, az „értékes – kevésbé értékes”
(vagy éppen: „értéktelen”) ezerféleképpen felmerülő kérdéseiről – a
legkevésbé sem jutottak szerephez. Ha ennek a helyzetnek a
megváltoztatására a könyvet középpontba helyezve tennénk kísérletet,
kérdések sokaságára kellene szakmai közmegegyezésen alapuló választ
találni, mégpedig olyanokat, amelyek egy digitális adatbázis számára
is egyértelműek, hiszen aligha hagyható figyelmen kívül, hogy a
tudományos teljesítmény értékelése efféle adatbázisok nélkül
manapság jószerével elképzelhetetlen. A felmerülő kérdések sora a
könyv fogalmának meghatározásával kezdődhetnék – alkalmazható-e
például a nyomdai szabvány terjedelmet előtérbe helyező megoldása –,
a folytatásban, alighanem mindjárt a második helyen, a „tudományos
könyv” megkülönböztetése következnék az „ismeretterjesztő”
jellegűektől – ami szintén nem lenne egyszerű, mivel a tudományos
apparátus (értsd: a jegyzetek) léte vagy nem léte, azaz a szokványos
válasz a kérdésre, a legkevésbé sem kielégítő e tekintetben, amint
azt számos jól ismert példa bizonyítja –, s ezt követően
kerülhetnének sorra azok a szükségképpen felmerülő, de az előzőekhez
képest mégiscsak másodlagos jelentőségű kérdések, mint a
társszerzőség vagy az ismételt – esetleg átdolgozott – kiadás
kezelése, annak eldöntése, hogy könyvnek minősül-e valamely időszaki
kiadvány egyetlen publikációt tartalmazó száma, vagy annak
meghatározása, hogy miként határolható el egymástól az önálló
tudományos teljesítménynek tekinthető szerkesztői munka a kötet
létrejöttében való egyszerű technikai közreműködéstől, és a sor
megint hosszan folytatható. Milyen kár, hogy a valóság mindig
bonyolultabb, mint egy mégoly gondos körültekintéssel
megszerkesztett adatbázis!
A feladat mindazonáltal valószínűleg nem megoldhatatlan, kérdés
azonban, hogy érdemes-e belevágni. Kiváltképp akkor tanácsos ezen
eltöprengeni, ha a könyvek tudományos teljesítményértékelésben
betöltött súlyának növelése érdekében a közelmúltban megfogalmazott
javaslat egyik hangsúlyos elemét felidézzük. E szerint ugyanis a
tudományos könyvek közzétételével foglalkozó kiadók valamiféle
rangsorának összeállítása lenne kívánatos annak érdekében, hogy egy
adott könyv értékéről megbízhatóbb képet alkothassunk (Csaba et al.,
2014, 447., 454.). Az ötlet sajátosan pikáns jellegét az adja, hogy
megvalósulása a könyvekre is kiterjesztené azon vélekedés érvényét,
mely az összesített impaktfaktort szerephez juttatja az egyéni
tudományos teljesítmény megítélésében: a publikációnak – esetünkben
a könyvnek – szükségképpen magas színvonalúnak kell lennie, hiszen
igen szigorú lektoráláson esett át megjelenését megelőzően. Egy-egy
folyóirat aktuális impaktfaktor-értékének meghatározásában azonban
mégiscsak bizonyos objektív mérőszámok jutnak szerephez, hogy ezeket
a könyvkiadók esetében mi pótolná, egyelőre nem tudható.
A kétségek tovább nőnek, ha nem kerüli el a
figyelmünket, hogy a ma ismert és alkalmazott tudománymetriai
módszerek körül mintha fogytán
|
|
lenne a levegő. Annak felemlegetése, hogy az
összesített impaktfaktor használata az egyéni tudományos
teljesítmény értékelésekor több kérdést vet fel, mint ahány választ
kínál, ma már nem hat az újdonság erejével; s annak is mutatkoznak
jelei, hogy a hivatkozások számlálásának gyakorlata idővel ugyanerre
a sorsra jut majd (Kiss, 2014, 1135.). Ez érthető is lenne, hiszen
ez a módszer az egyéni tudományos teljesítmény minőségének
megítélése szempontjából éppúgy zsákutcát jelent, mint az
összesített impaktfaktor, legfeljebb valamivel hosszabbat.
A bölcsészet- és társadalomtudományok művelői
számára ma már jóval ismertebbek a jelenleg használatos
tudománymetriai módszerek, mint akár csak egy évtizeddel ezelőtt.
Abban azonban, hogy ez így alakult, sokkal inkább szerepet játszott
a tudomány bürokráciájának azon igyekezete, hogy döntéseinek
valamiképpen az objektivitás látszatát biztosítsa, semmint e
tudományok belső, szerves fejlődése. Alighanem ennek tulajdonítható,
hogy – legalábbis a történettudomány terén, amelyet, magam is
történész lévén, a leginkább ismerek – a publikációs szokásokra a
tudománymetria mindeddig nem gyakorolt különösebb hatást, noha azt
várnánk, hogy a mérés puszta ténye és a mérés tárgya között létezik
ilyen kapcsolat. A több ívnyi, hosszú tanulmányokat mégsem váltották
fel a terjedelmesebb lábjegyzetekből barkácsolt három–négyoldalas
publikációk, jóllehet a tudománymetriai térben ez nyilvánvalóan
gazdaságos publikációs stratégia volna. Úgy tűnik, a szakma – önnön
hagyományai által éltetett – immunrendszere ma még működőképes.
Meglehet, ha az Open Access valóban a nyakunkba szakad a maga teljes
súlyával – márpedig annak ügye a Titanic magabiztosságával halad
előre –, fordulat következik e téren, hisz fenntarthatatlanná válik
majd az a közel két évszázados hagyomány, mely szerint a tudományos
folyóiratainkban közölt írások – és, persze, könyveink is –
egyszerre szólnak a szűkebb szakmának és a szélesebb
olvasóközönségnek, fittyet hányva az ötéves múltra visszatekintő
Magyar Tudományos Művek Tára által a „szakcikk” fogalmához társított
meghatározásnak.
Ha ugyanezen érem másik oldalára vetünk egy
pillantást, azt tapasztalhatjuk, hogy a tudománymetria számára a
bölcsészettudományok világa mindig idegen volt, s az is maradt. Hogy
mennyire, azt híven tükrözi Philip Campbell alábbi két megjegyzése:
„Egyének teljesítményének nyomon követése szempontjából pozitív
fejlődést” jelenthet „a jövőben talán [a] cikkek részeinek
idézhetősége a teljes cikkével szemben”. Valamint: „a leghatékonyabb
és fair analízis egy személy eredményeire vonatkozóan az egyedi
cikkek közvetlen értékeléséből eredhet, függetlenül attól, hogy
azokat hol publikálták” (közli Braun, 2008, 1369.).
E két megállapítást nem azért idéztem, mert szép
példái annak: mennyire magától értetődő a tudománynak egy, a
bölcsészettudományokéval párhuzamos világában, hogy kizárólag a
„cikk” kerül szóba tudományos eredmények hordozójaként, a „könyv”
ellenben fel sem merül ebben az összefüggésben. Ennek, megítélésem
szerint, szükségtelen különösebb jelentőséget tulajdonítani. Az már
inkább figyelemreméltó, hogy a lényeget illetően mennyire egy srófra
jár az agya a Nature főszerkesztőjének és az MTA Filozófiai és
Történettudományok Osztályának. A Philip Campbell által
megfogalmazottak ugyanis jól felismerhetően jelen vannak azon
dokumentumokban, amelyek a tudományos teljesítmény értékelése során,
az osztályomon irányadónak tekintett elveket rögzítik. Vélhetően nem
szükséges bizonygatnom, hogy a Filozófiai és Történettudományok
Osztálya a Nature főszerkesztőjének álláspontjától függetlenül
alakította ki e kérdésekben a magáét: ezek nagyfokú egyezése
legfeljebb azt bizonyítja, hogy a tudományos teljesítmény értékelése
és a józan ész nem szükségképpen zárják ki egymást, sugallja bár
eddigi tapasztalataink többsége ennek ellenkezőjét. A Filozófiai és
Történettudományok Osztálya valójában nagyon egyszerű igazságokat
szem előtt tartva hozta meg döntéseit. Egyfelől: szakmáink
hagyományai szerint nem publikációra, hanem tudományos
megállapításra szokás hivatkozni, abból pedig egy publikációban –
függetlenül attól, hogy az tanulmány-e avagy könyv – akárhány lehet,
így aztán, ha ragaszkodunk ahhoz, hogy a hivatkozás betöltse
szerepét, nem is tehetünk mást, mint hogy a publikációnak a
felhasznált megállapítást (vagy megállapításokat) tartalmazó részére
(vagy részeire) hivatkozunk annak egésze helyett. (Amiből, amint az
nyilvánvaló, értelemszerűen következik, hogy ugyanazon munkában
akárhány hivatkozás tehető ugyanazon publikációra, s a hivatkozások
ezzel ellentétes gyakorlaton alapuló számlálása valójában nem a
tényleges hivatkozásokat regisztrálja, hanem a „felhasznált
irodalom”-típusú jegyzékekben való előfordulás gyakoriságát.)
Másfelől pedig: a nagy tekintélyű szerkesztőség vagy kiadó
közreműködése valamely publikáció megszületésében legfeljebb
valószínűsítheti, de semmiképp sem garantálja a minőséget, miközben
az osztályunkon képviselt tudományok történetéből akárhány példa
felidézhető annak igazolására, hogy periférikus jelentőségű helyeken
alapvető munkák láttak napvilágot, és látnak majd, vélhetően, a
jövőben is. A publikáció értékelésének feladatát és felelősségét
lehet ugyan anonim lektorokra bízni, helyesebb azonban, ha e munkát
a tudományos közösség, indokolt esetben pedig – ami lehet például a
tudományos minősítés valamely formája – a közösség legitim
képviselői végzik el az olvasás néhány évezredes szokását
gyakorolva. Nem igazolt, de a valószínűséget nem teljesen nélkülöző
feltevésem szerint erre gondolhatott a Nature főszerkesztője az
„egyedi cikkek közvetlen értékelését” emlegetve, ami, megítélésem
szerint, könyvek esetében szintén célravezető eljárás lehet a
jövőben, miként annak bizonyult eddig is.
A Nature főszerkesztőjének, valamint a Filozófiai
és Történettudományok Osztályának egybecsengő elveiben mindazonáltal
az az igazán elgondolkodtató, hogy mindaz, amit Philip Campbell a
jövőben egykor majd elérendő vívmányként említ idézett írásában, az
osztályomon képviselt tudományok túlnyomó többségében mindig élő
gyakorlat volt, és az ma is. Kell-e mondanom ezek után, hogy az
osztályom által a tudományos teljesítmény értékelése során
kialakított gyakorlatnak melyik volt az a két eleme, amelyek életben
tartása érdekében a legkeményebb harcokat kellett folytatni? S
kell-e mondanom, hogy csak részben jártunk sikerrel? Ami a
hivatkozások számlálásának gyakorlatát illeti, „szaktudományi
sajátosságként” sikerült megmaradnia, „folyóiratlistákat” ellenben
osztályom tudományos bizottságai is kénytelenek voltak
összeállítani.
Mindaddig tehát, amíg a tudománymetria fejlődése be
nem éri a bölcsészettudományok által már ma is követett elveket,
szükségtelen lépéseket tenni annak érdekében, hogy tudományos
könyveink és a tudománymetria jelenleg használatos, nagyon is
fogyatékos eljárásai között a kapcsolat szorosabb legyen. A
bölcsészettudományok túlnyomó többsége annak idején elutasította
folyóiratai esetében az impaktfaktor használatát – valamint mindazt,
ami annak bevezetésével járt –, és ma nincs okunk azt hinni, hogy ez
a döntés téves lett volna. Azon sincs okunk keseregni, hogy a
tudományos könyvből a bölcsészeti és társadalomtudományok jellemző
műfaja lett: könyveink így legalább olyanok, amilyeneknek
tudományaink hagyományai és szabályai szerint lenniük kell,
bármiféle – fejlődésnek nevezett – külső hatásokhoz való, –
alkalmazkodásnak nevezett – kikényszerített igazodás terhe nélkül.
Ha könyveink a jövőben is megmaradhatnak idegen testként a
tudománymetria világának peremén – ennél nagyobb szerencse aligha
érheti őket.
Kulcsszavak: bölcsészettudományok, tudományos könyv,
tudománymetria
IRODALOM
Braun Tibor (2008): Szellem a palackból,
tudománymetriai értékelések. Magyar Tudomány. 11, 1366–1371. •
WEBCÍM
Csaba László – Szentes T. – Zalai E.
(2014): Tudományos-e a tudománymérés? Megjegyzések a tudománymetria,
az impaktfaktor és az MTMT használatához. Magyar Tudomány. 4,
442–466. •
WEBCÍM
Kiss Éva (2014): A tudományos minősítés
nemzetközi gyakorlata egy kérdőíves felmérés tükrében. Magyar
Tudomány. 9, 1129–1135. •
WEBCÍM
|
|