A kézikönyv a kezdetektől foglalkozik a nem
tudományos tevékenységekkel, amelyeket szintén kizár a K+F-mérésből.
E szétválasztásból született meg az az elképzelés, hogy az
innovációs tevékenységekre is készüljön a K+F-hez hasonló kézikönyv
(az Oslo Kézikönyv 1992-ben).
Oslo Kézikönyv (Godin, 2007) • Az összes kapcsolódó
tudományos és nem tudományos tevékenységek közül egyedül az
innováció kapott „autonómiát” és egy a K+F-hez hasonló kézikönyvet.
Az Oslo Kézikönyv a Frascatival szemben meghatározta az innováció
definícióját és az idesorolt tevékenységeket is: „Egy ötlet új vagy
javított eladható termékké vagy működési folyamattá történő
transzformálása. Magában foglalja mindazon műszaki és kereskedelmi
tevékenységeket és pénzügyi lépéseket, a K+F-et leszámítva, amik
szükségesek az előállított termékek sikeres fejlesztéséhez és
marketingjéhez valamint a folyamatok és eszközök kereskedelmi
használatához.” (Godin, 200, 48.)
Az innovációhoz az alábbi hét tevékenységet
sorolták: K+F, új termék marketingje, szabadalmi munkák, pénzügyi és
szervezeti változások, végső termék vagy műszaki design,
szerszámozás vagy üzemszervezés, start-up-ok létrehozása.
Bár az Oslo Kézikönyv definiálta az innovációt,
illetve meghatározta az idesorolható tevékenységeket is, mégis
számos nyitott kérdést hagyott. Az egyik ilyen az alkalmazandó
megközelítés meghatározása: az innováció eredmény (objektív
megközelítés) vagy tevékenység (szubjektív megközelítés). Az
objektív megközelítés esetén maga az innováció a tárgya az
elemzésnek, míg a szubjektív megközelítés esetén az elemzés a cégre
és az általa végzett innovatív tevékenységekre irányul. Az OECD
meggyőződése miatt – miszerint a cégek befolyásolják a gazdasági
eredményeket – a szubjektív megközelítést ajánlotta, az objektív
megközelítés leírását a kézikönyv mellékletei közé degradálta. A
statisztikai hivatalok eddigi mérési gyakorlatait is jobban tükrözte
ez a megközelítés, míg a közgazdászok és a kutatók között a
szakértelmük könnyebb gyakorlatba ültetése miatt az objektív
megközelítés terjedt el jobban.
A definíció teljes körűsége szintén kérdéseket
vetett fel. Az OECD innováció alatt elsősorban műszaki-technológiai
innovációt értett, és bár a kézikönyv megemlíti a pénzügyi,
szervezeti változásokat, a társadalmi és egyéb nem technológiai
innovációk kimaradtak. Jelen közleményben terjedelmi okok miatt nem
térünk ki e bekezdésben említett kérdéskör bővebb ismertetésére,
azonban megjegyzendő, hogy napjaink kormányzatának igen fontos
kérdése, hogy a technológiai innováció mellett melyek azok az
innovációk, amelyek állami támogatásra érdemesek.
A definícióban szereplő újdonság kifejezés
értelmezése is problémát vet fel, hasonlóan, ahogyan azt már a
Frascati Kézikönyvnél a K+F-nél kifejtettük. A kézikönyv szerint
újdonság az, amit a cég újdonságnak tekint, és nem az, amit a piac.
E döntését az OECD azzal magyarázta, hogy a cégek sokszor nem
tudják, hogy termékük/szolgáltatásuk új-e a hazai, nemzetközi
piacon, de azt könnyen el tudják dönteni, hogy számukra az-e. Ez a
fajta megközelítés számtalan problémát hoz felszínre, melyek közül
kiemelkedik az, hogy például a sarki fűszeres által bevezetett
vállalatirányítási szoftver innovációnak minősíthető-e vagy sem.
Érezzük, hogy műszaki újdonságértéke a bevezetésnek nincsen, hiszen
sem a tudományos, sem az ipari közönség részére nem hordoz a
rutinszerűségen túl komoly műszaki feladatot, viszont a vállalkozás
és annak munkatársai életében megragadható az innováció. Mindez
mindaddig elméleti okfejtés marad, amíg a kormányzat el nem kezdi
támogatni a vállalatirányítási szoftverek bevezetését, hiszen ekkor
már kérdésként merül fel az adható állami támogatás mértéke, az
elszámolható költségek köre, a fenntartási időszak, a nyújtandó
biztosítékok köre, hogy csak a legfontosabb állami pályázati
elemeket említsem.
A K+F-tevékenység mérésének fejlődése
Ahogy korábban jeleztük, a Frascati Kézikönyv három fő irányvonalat
jelenít meg. Jelen fejezetet arra szenteljük, hogy tömören
bemutassuk a kutatási tevékenység csoportosításával kapcsolatos
irányvonal fejlődését.
Triple Helix (Kormányzat, tudásközpontok,
vállalkozások) • Az adatgyűjtés megkönnyítése érdekében, a
K+F-pénzalapok áramlásának leírásához, valamint az adatok
elemzéséhez a Frascati Kézikönyv a kutatás kategorizálása mellett a
gazdaság szektorokra való felbontását is javasolta. A gazdaság
állami, egyetemi, üzleti és nonprofit szektor szerinti felbontása
lehetővé tette az adott szektornál leginkább célravezető
megközelítés alkalmazását. A kézikönyv célja a szektorális
felbontással a K+F-adatsorok más statisztikai adatsorokkal való
összevetési lehetőségének megteremtése, és ezáltal a K+F gazdasági
fejlődésben és a tudománypolitika alakulásában játszott szerepének
mélyebb megértése (OECD, 2004).
A vállalkozási szektorhoz tartoznak a magán- és
állami vállalkozások és bizonyos nonprofit intézmények is (OECD,
2004, 47.). A területet tekintve a kézikönyv első kiadásában négyet
emelt ki, a mezőgazdaságot, a bányászatot, a gyártást és a
kivitelezést, ezt a további kiadások során huszonegyre növelték. A
vállalkozások kizárólag fő tevékenységük alapján kerültek
besorolásra, amely komoly torzításhoz vezetett. A 70-es évek során
ennek kiküszöbölésére vezette be az OECD a termékkategória szerinti
csoportosítást, amit a legtöbb ország megfelelőbbnek tartott, mégis
kevesen használtak.
A K+F-statisztika örök kérdése, hogy a K+F-t melyik
tevékenységhez kapcsolják, hol mérjék, maga a tevékenység számít-e
vagy a végtermék/végfelhasználás. Legtöbbször a
végtermék/végfelhasználást mérik, ez esetben mégis magát a
tevékenységet (Godin, 2001).
Az egyetemi besorolás tudományterületek alapján
történt, ahol inkább az adott tanszéket vagy a kutató kvalitását
mérték, és nem magát a kutatási projektet (OECD, 2004, 58.).
„Az államháztartási (állami) szektorba tartoznak:
• mindazon minisztériumok, hivatalok és más
országos hatáskörű szervek, amelyek általában térítésmentesen
nyújtják azokat a közösségnek nyújtott megszokott (nem
felsőoktatási) közszolgáltatásokat, amelyeket másként nem lehetne
célszerűen és gazdaságosan biztosítani, valamint azok, amelyek
igazgatják az államot, a gazdaságot és a közösség szociálpolitikáját
(az állami vállalatok e szempontból a vállalkozási szektorba
tartoznak);
• az állami felügyelettel és többnyire állami
finanszírozással működő, de nem a felsőoktatási szektor által
irányított, nonprofit szervezetek.” (OECD, 2004, 53.)
A besorolás eszközeként választott szocio-gazdasági
célok alapján az OECD tizenegy kategóriát határozott meg:
mezőgazdaság, ipari fejlesztés, energia, infrastruktúra, környezet,
egészségügy, társadalmi fejlesztés és szolgáltatás, Föld és
atmoszféra, tudás-előrehaladás, űr, védelem. Nagyon kevés kormány
gyűjtött adatokat e területekről, a gyorsaság és egyszerűség miatt
inkább a költségvetésből szedtek információkat, annak ellenére, hogy
ezek az adatok nem voltak elég részletesek és pontosak kimutatások
készítéséhez. Bár a szektorok leírását részletesen taglalja a
Frascati Kézikönyv, mégis, a szervezetek különböző adottságai miatt
sokszor nem egyértelmű a besorolás, és előfordul, hogy országok
között jelentős eltérések tapasztalhatók, amik tovább nehezítik a
statisztikák/adatok összehasonlíthatóságát. További problémát jelent
az adatok részletessége, illetve, hogy a K+F definíciója, az
alkalmazandó statisztikai módszerek és azok céljai folyamatosan
változnak, így a korábban gyűjtött adatok sokszor nem tudnak
támpontot nyújtani a későbbi statisztikák elvégzéséhez (Godin,
2001).
Kutatási kategóriák fejlődése (Godin, 2007)
A kezdeti felmérések során az interjúalanyokra bízták a döntést,
hogy ők mit tekintenek K+F-tevékenység alatt, azonban az így
összegyűjtött adatok minősége megkérdőjelezhető volt. A probléma
feloldására az 50–60-as évek során az OECD és az NSF is több próbát
tett, egyrészt kizárta a K+F-ből a rutin tevékenységeket, másrészt
kategóriák meghatározásával próbálták definiálni a kutatást.
Kezdetben két kategóriát határoztak meg, az alapkutatást és
alkalmazott kutatást, de pontos definíciót nem alkottak, illetve
ehhez tartozó adatokat nem tudtak gyűjteni.
Az első hivatalos kutatásosztályozás Julian Sorell
Huxley nevéhez köthető, aki négy kategóriát határozott meg (Godin,
2007, 14.):
• háttérkutatás – nincs tudatos praktikus cél,
• alapkutatás – van némi praktikus célja,
• eseti kutatás – alkalmazott kutatás,
• fejlesztés – az eredmények kereskedelmi termékké
formálása.
Bár Huxley nem végzett soha adatgyűjtést, mégis
nagy jelentőségük van az általa meghatározott kategóriáknak. Ezeket
a kategóriákat használták a Truman elnök által végeztetett felmérés
során (Steelman-jelentés), és a Robert N. Anthony-féle első
adatgyűjtésnél is ez adott támpontot, bár itt a négykategóriás
osztályozás már háromra csökkent.
Anthony felmérésének az volt a célja, hogy egy definíciót találjon a
kutatásra, és az alapján mérje is meg azt. A felmérés eredményeként
három kategóriát definiált és mért meg, valamint a kutatáshoz
kapcsolódó és kizárandó tevékenységeket is meghatározta.
Az Anthony-féle három kategória:
• nem elkötelezett kutatás: tervezett kutatás új
tudás megszerzésére, akár gyakorlati alkalmazás nélkül,
• alkalmazott kutatás: meglévő tudás alkalmazása
egy új termék/folyamat létrehozásának problémáihoz, a lehetséges
alkalmazási lehetőségek felmérésével,
• fejlesztés: meglévő tudás alkalmazása
termékek/folyamatok javításához.
A fejlesztéshez kapcsolódó tevékenységek a sale, a
kísérleti üzem és a design, ebből a kategóriából kizárandó a
piackutatás, a jogi tevékenységek, a technikai szolgáltatások és a
termelés (Godin, 2007, 16–17.).
Anthony üzleti szektorra vonatkozó kategóriáit
terjesztette ki az NSF a gazdaság valamennyi területére:
• alap- vagy alapvető kutatás: originális
vizsgálódás történik a tudomány fejlődése érdekében, és nincs
kereskedelmi célja,
• alkalmazott kutatás: olyan új tudás megszerzésére
irányul, amelyeknek van kereskedelmi célja,
• fejlesztés: a megszerzett speciális tudásból
termék/folyamat lesz (Godin, 2007, 17.).
Az amerikai Nemzeti Kutatási Tanács (NRC) a
kategóriákon túl egyéb jellemzőkkel, a szisztematikussággal és az
intézményesítettséggel tovább szűkítette a K+F-tevékenységeket. E
két jellemzőt azonban a 80-as években Alfred Kleinknecht felmérése
megcáfolta, ugyanis az NRC leírása alapján végzett felmérések
kihagyták a KKV-k által folytatott K+F-tevékenységeket, ami kb.
33%-os eltérést jelent (Godin, 2007, 27.). A KKV-k által folytatott
kutatási tevékenység ugyanis általában informális és eseti, azonban
mégis jelentős.
A K+F-mérés statisztikai eszközei
(Godin – Doré, 2010)
A mérési módszerek változása az évtizedek során különböző
indikátorok születését indukálta. Kezdve az egyszerű
publikációszámolástól az egészen összetett állami költségvetés
K+F-célú előirányzatai vagy kiadásai (GBAORD) mutatóig. Az
indikátorokban az volt közös, hogy mindegyik közgazdasági
szempontból (milyen hatással vannak a gazdasági növekedésre és a
termelékenységre) közelítette meg a K+F mérését, ugyanis legtöbbször
közgazdászok használták az adatokat, illetve ezeket tudták a
legkönnyebben mérni.
Az 50-es évektől kezdve a közgazdászok (Robert
Solow, Edward F. Denison, Dale W. Jorgenson, Zvi Grilliches) olyan
mutatók bevezetésével próbálkoztak, mint a költség/haszon-elemzés,
ökonometrikus modell, megtérülési ráta, valamint a termelékenység és
a spillover mérése. A 60-as évek újdonságát a tudomány nemzetközi
kereskedelemre gyakorolt hatásának mérése jelentette.
A Frascati Kézikönyv megjelenése új mutatókat
hozott létre, mint a már korábban említett GERD, illetve
GDP/GERD-arány, valamint a bruttó nemzeti K+F-ráfordítás (GNERD) és
GBAORD-mutatók.
„A GNERD összesített mutatószám, amely az adott
ország intézményei által egy meghatározott időszakban finanszírozott
K+F-et tartalmazza. Ebbe beletartoznak azok a K+F munkák is,
amelyeket külföldön végeztek, de hazai intézmények vagy lakosok
finanszíroztak, de ki kell zárni az országban elvégezett, de
külföldről finanszírozott K+F munkákat. A GNERD-et úgy számítjuk ki,
hogy valamennyi K+F-et végző szektor összes belföldi finanszírozású
ráfordítását hozzáadjuk a külföldön végzett, de a hazai szektorok
által finanszírozott K+F-hez.” (OECD, 2004, 102.)
A GERD-mutató gyengeségeinek áthidalására (az
adatok feldolgozásának időigénye) kifejlesztettek egy másik
módszert. Ez a módszer a költségvetésből gyűjti ki előzetesen vagy
visszamenőlegesen az összes K+F-el kapcsolatos adatot, ezt a mutatót
hívjuk GBAORD-nak. Bár az így gyűjtött adatok pontatlanabbak, mint a
GERD-mutatóhoz a vállalkozások által szolgáltatott adatok, mégis,
mivel a költségvetésből származnak, a célok szerinti osztályozás
révén szakszerűbbek.
Nem közgazdasági indikátorok bár léteznek, nem
igazán elterjedtek e hatások indirekt volta, valamint térbeni és
időbeni szétterjedtsége miatt. Ammon Salter és Ben R. Martin nevét
mégis meg kell említeni, hiszen ők alkottak egy hatindikátoros
listát, mely a tudomány közbenső és nem végső hatásait méri:
• a hasznos tudás bővítése,
• képzett diplomások,
• új tudományos eszközök, módszerek kialakítása,
• hálózatok létrehozása, társadalmi interakciók
motiválása,
• kapacitásnövelés a tudományos és technológiai
probléma megoldásra,
• új cégalapítás.
A nem közgazdasági hatások felderítésére és
mérésére Godin is tett egy próbát egy interjúsorozatból álló
felmérés elvégzésével, mely során tizenhét államilag finanszírozott
kutatóközpontot és tizenegy, az adatokat felhasználó társadalmi és
gazdasági szervezetet kérdezett meg. A felmérés eredményeként az
alábbi tizenegy kategóriába sorolható hatásra derült fény: tudomány,
technológia, gazdaság, kultúra, társadalom, politika, szervezet,
egészség, környezet, szimbolikus/presztízs, képzés.
A hatások méréséhez azonban el kell tudni
választani az eredményt a hatástól, azonosítani kell a mechanizmust,
amely során a tudományból hatás lesz, és létre kell hozni az
indikátorokat. Ezekre azonban egyelőre csak próbák születtek.
Kulcsszavak: K+F, innováció, tudomány, gazdaság, mérés,
statisztika, Frascati Kézikönyv, Oslo Kézikönyv, triple helix,
kormányzat
IRODALOM
Babbie, Earl (2003): A társadalomtudományi
kutatás gyakorlata. Balassi, Budapest
Godin, Benoît (2001): Tradition and
Innovation: The Historical Contingency of R&D Statistical
Classifications. (Project on the History and Sociology of S&T
Statistics) Working Paper No. 11. •
WEBCÍM
Godin, Benoît (2004): The Who, What, Why
and How of S&T Measurement. (Project on the History and Sociology of
S&T Statistics) Working Paper No. 26. •
WEBCÍM
Godin, Benoît (2005): The Linear Model of
Innovation: The Historical Construction of an Analytical Framework.
(Project on the History and Sociology of S&T Statistics) Working
Paper No. 30. •
WEBCÍM
Godin, Benoît (2007): What is Science?
Defining Science by the Numbers. (Project on the History and
Sociology of S&T Statistics) Working Paper 35. •
WEBCÍM
Godin, Benoît (2008): The Making of
Statistical Standards: The OECD and the Frascati Manual. (Project on
the History and Sociology of S&T Statistics) Working Paper No. 39. •
WEBCÍM
Godin, Benoît (2009): The Culture of
Numbers: The Origins and Development of Statistics on Science.
(Project on the History and Sociology of S&T Statistics) Working
Paper No. 40. •
WEBCÍM
Godin, Benoît – Doré, Christian (2010):
Measuring the Impacts of Science: Beyond the Economic Dimension.
(2010. 08.17. 15:55) •
WEBCÍM
OECD (2004): Frascati Kézikönyv. Hungarian
Translation. NKTH, Budapest
|