Ember – méltóság – filozófia
Ma az emberi méltóság fogalmának sokféle megjelenési formájával
találkozhatunk. Számos, tartósan a figyelem középpontjában helyet
foglaló, parázs vitát kiváltó témával, például az eutanáziával, a
halálbüntetéssel, génsebészettel kapcsolatos állásfoglalásunk
kialakítása során döntő szerephez juthat. Barcsi Tamás e terminus
széles spektrumú, filozófiai, etikai, jogi, vallás- és
tudománytörténeti vizsgálatára vállalkozott. A modern filozófiai
munkák népszerű trendjéhez igazodva az eszmetörténeti nézőpont és
tárgyalásmód dominál. A szerző úgy teremtett kapcsolatot a különféle
tudományterületek eredményei között, hogy fő célja a középpontba
helyezett fogalom, az emberi méltóság gondolati ívek mentén történő
kibontása volt. A jog- és orvostudomány, a keresztény vallás, a
politikafilozófia, az etológia és antropológia problémafelvetéseinek
etikai vonatkozásai végig háttérként szolgálnak, ezeket
élményszerűen sikerült integrálnia a könyv célrendszerébe.
A mű egyik erőssége, hogy filozófiatörténeti
perspektívában mutatja be a vizsgált kérdéseket, fogalmakat. Alig
találunk elemzést, amely öncélúnak, érdekes adaléknak tűnhet a
gondolatmenet egésze szempontjából. Elegánsan kerülte el Barcsai azt
a veszélyt is, ami gyakori jellemzője a hasonlóan széles
perspektívával dolgozó, eszmetörténeti módszereket felvonultató
munkáknak: tartózkodott az általánosítások, trivialitások
megfogalmazásától. Ez az alaposság viszont többször megbosszulta
magát: a hatalmas elméleti anyag helyenként „agyonnyomja”, lomhává
teszi az egyébként világosan, elegánsan haladó gondolatmenetet.
A szerző jól láthatóan nem törekedett arra, hogy
egységes mércét alkalmazzon a vizsgált gondolkodók esetében, ami
értelmetlen is lett volna, tekintetbe véve a felhasznált művek tág
körét. Ezzel függ össze, hogy az egyes alkotók jelentősége és a
nekik szentelt rész terjedelme nincs mindig arányban, jól
meghatározható viszont azoknak a gondolkodóknak a köre, akikre
Barcsi elsősorban támaszkodott: Immanuel Kant, Jürgen Habermas, John
Rawls, hogy csak a legfontosabbakat említsük.
Vállalt feladatát így foglalta össze a szerző:
„Írásomban az emberi méltóság fogalmának különböző értelmezéseivel,
illetve ezek kritikájával foglalkozom, továbbá a diskurzusetika
átalakításával egy racionális etika felvázolására teszek kísérletet,
amelyben az emberi méltóság tisztelete elvének központi jelentősége
van, ezen elv egy lehetséges kifejtését is elvégzem.” (15.) Ennek
megfelelően a könyv öt fejezetre tagolódik, amelyek közül az első
három (I. Bevezető gondolatok. A méltóság jelentései; II. Az emberi
méltóság értelmezésének főbb útjai; III. Filozófiai kétségek az
emberi méltóság fogalmával kapcsolatban) közös jellemzője, hogy a
szerző hatalmas munkával összegyűjtötte a téma tágabb kontextusát
adó elméleteket. A címben szereplő kulcsfogalom és a bevezetésre
kerülő további alapfogalmak definiálása minden esetben pontosan,
szabatosan megtörténik, mielőtt használnánk őket, sőt gyakran újabb
és újabb teoretikus rétegek rakódnak a terminusra.
A második fő részben az emberi méltósággal
kapcsolatos, az antikvitástól induló eszmetörténeti áttekintés után
a kanti és a hegeli hagyomány és ezek kortárs értelmezési
lehetőségei is elemzésre kerültek. Érzésünk szerint itt a korábbi
szerzők rovására a modern elméleteket kellett volna valamivel
alaposabban bemutatni, főként azokat,
|
|
amelyek ismeretlenek lehetnek a hazai olvasók
előtt. Zárásként a problémakör jogi vonatkozásainak
feltérképezésével vált teljessé a kép.
A következő szakaszban az emberi méltósággal
szemben a filozófia, az antropológia és az etika területén
megfogalmazott kritikai elméleteket vette sorra Barcsi. Egy-egy
kulcsfogalom kapcsán lenyűgözően részletgazdag elemzéseket kapunk,
de érzésem szerint az egész mű szempontjából fontos nehézségre
bukkanhattunk rá itt. Nem látszik világosan, hogy egy szűk szakmai
körnek szánt műről van-e szó, vagy az olvasók széles rétegét célozta
meg. Mindenképpen az utóbbi mellett szól a következő érv: az emberi
méltósággal összefüggésben felmerülő problémák a legszélesebb
társadalmi érdeklődést implikálják. E kérdéskör tisztázása
megvilágosító erejű lehet a halálbüntetés, génmódosítás,
állatkísérletek, általában a környezettel, a társadalom
elesettjeivel szembeni bánásmód kapcsán folyó viták során.
Helyenként jelentősen megnehezíti a mű
gondolatmenetének követését az a hatalmas teoretikus anyag, amellyel
a szerző dolgozik. Alapos filozófiai műveltségről tesz ezzel
tanúbizonyságot, ugyanakkor legalább ekkora tájékozottságot tételez
fel az olvasóról. A lényeges fogalmak, gondolatok kurziválása ugyan
végig következetesen segíti a megértést, az alapos lábjegyzetelés és
a körültekintő, pontos magyarázatok ellenére is alkalmanként annyira
aprólékossá válik a gondolatmenet, hogy az komoly erőpróba elé
állítja a befogadót. Ezt a nehézséget részösszegzések valamivel
gyakoribb beillesztése enyhítette volna: egy jól elhelyezett lezáró
mondat, egy sarkos nézet kimondása.
A könyv fő részei közül kétségtelenül a negyedik a
legeredetibb, hiszen Barcsi itt egy konstruktív, saját állásfoglalás
kialakítására tett kísérletet: az „értékkorlátos diskurzusetika”
segítségével igyekezett az emberi méltósággal összefüggésben
felhozható kérdéseket és problémákat vizsgálni. Ennek során jelentős
mértékben támaszkodott a korábban bevezetett fogalmakra, bemutatott
elméletekre, de több esetben jelentős elmozdulást tett hozzájuk
képest, rámutatva gyakorlati alkalmazhatóságukra a különböző
problémakörök – elsősorban azok etikai vonatkozásai – kapcsán.
Elsőre talán hibának tűnhet, hogy bizonyos témák
itt újra előkerültek, igaz eltérő tudományos kontextusban, illetve
fogalmi körben. Véleményem szerint ez a vonás éppen a mű
koherenciáját erősíti, hiszen nem ismétlésekről, sokkal inkább a
problémák – a korábban felvázolt elméleti háttér segítségével való –
újradimenzionálásáról van szó.
Apró formai kivetnivalóként értékelhetjük egy
helyütt az idézés módjának következetlenségét (135.), valamint azt a
két rövidke szerzői megjegyzést, amelyeknek érzésem szerint nem
kellett volna külön lapra kerülniük a III. és a IV. fejezet elején
(224., 284.).
Barcsi Tamás e munkájának egy korábbi változatát
már megjelentette könyv alakban (Az ember méltósága.
Gödöllő–Máriabesnyő: Attraktor, 2005.), illetve a jelen mű
létrehozásakor nagyban támaszkodott 2011-ben megvédett
PhD-értekezésére. Valószínűleg ennek köszönhető, hogy egy kiérlelt,
elméletközpontú, ugyanakkor a praxis szintjén is kikerülhetetlen, a
XXI. századi etika kérdéseinek megválaszolására törekvő munkát vehet
kézbe az olvasó. (Barcsi Tamás: Az emberi méltóság filozófiája. Bp.:
Typotex, 2013, 415 p.)
Farkas Szilárd
doktorjelölt, Pécsi Tudományegyetem
Bölcsészettudományi Kar
|
|